Tweakers zegt: 8,5

HP EliteBook 1050 G1 3TN97AV

Specificaties 15,6" • 3840x2160 (4K) • 3TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP EliteBook 1050 G1 3TN97AV Review

Squadb16Testpanel 26 februari 2019, laatste update op 26 februari 2019, 354 views Testpanel

HP EliteBook 1050 G1 3TN97AV

Het is een snelle laptop met een lange accuduur en redelijke gameprestaties. Het scherm is heerlijk scherp het toetsenbord typt vrij lekker en Windows Hello unlocked snel. Hij valt qua prijs wel duur uit, maar word door hp wel geleverd met een aantal veiligheids features.

Pluspunten

• Snelle processor
  • Gebouwt als een tank
  • Grote accu
  • Fijn toetsenbord
  • Windows Hello gezichtsherkenning

Minpunten

• "Slechts" een gtx 1050 maxq
  • Vrij duur
  • Langzame vingerafdrukscanner
  • Luid zodra hij aan de lader hangt

Van buiten
De laptop is van buiten volledig van metaal. Aan de onderkant van de laptop zijn 2 grote langwerpige plastic steuntjes bevestigd deze tillen de laptop iets van de grond en geven zo de 2 ventilatoren aan de onderkant genoeg ruimte om de I7 8850H en de GTX 1050 maxQ te koelen. De warme lucht komt vervolgens vrij aan beide zijkanten.

Naast de grote ventilatie uitgangen zijn links twee usb 3.0 aansluitingen en een kensington lock te vinden. Aan de rechterkant word dit aangevuld met twee Thunderbolt 3.0 poorten, welke beide gebruikt kunnen worden voor het laden van de laptop. Verder zit er rechts een HDMI 2.0 aansluiting en een DC-jack voor de bijgeleverde 150 Watt lader. Het laden over de Thunderbolt poort heb ik jammer genoeg niet kunnen testen.
Al met al zullen de meeste mensen geen gebruiken hoeven maken van dongles.

Scherm en toetsenbord
De deksel van de laptop kan vrij gemakkelijk met een hand geopend worden, doordat hp onder het touchpad een lipje heeft geplaatst.
Mijn versie van de laptop is voorzien van een 4K beeldscherm, over de felheid hoef je je in ieder geval niet druk te maken, deze review heb ik namelijk zonder al te veel problemen buiten in de zon getypt.
Over typen gesproken, het toetsenbord heeft een vrij standaard layout met een paar kleine aanpassingen. Rechts naast de F-toetsen zijn een aantal functietoetsen te vinden. Een voor het delen van het scherm en de andere twee om gesprekken op te nemen of op te hangen. Alle drie toetsen heb ik niet gebruikt in de tijd dat ik de laptop kon testen en ik had ze dus ook liever niet gehad. Toch is het wel te begrijpen dat deze toetsen er zijn, maar in ruil daarvoor zit je printscreenknop als tweede functie op de rechter shift toets, wat toch wel raar aanvoelde.

De toetsen zelf zijn voldoende groot en hebben redelijk wat travel. Er is niet heel veel kracht nodig om de toetsen ingedrukt te krijgen, maar desondanks kwam het niet vaak voor dat ik een toets per ongelijk raakte.
Het frame van de laptop is gigantisch stevig en veert bij stevig drukken maar amper mee.

De trackpad is redelijk groot en gemaakt van glas, dit in combinatie met de gebruikte drivers maakt het makkelijk om de laptop zonder muis fatsoenlijk te kunnen gebruiken. Tijdens het typen doet de palm detection zijn werk prima en de cursor zal dan dus niet verplaatsen. De trackpad klikt onderaan heerlijk, maar des te verder je naar boven gaat des te zwaarder hij klikt.
[IMG=620,350]mUPNYbZF[/IMG]

Geluid
Boven het toetsenbord is een brede grill voor de stereo speakers. Deze worden vrij luid en tot ongeveer 60% volume blijven de Bang & Olufsen speakers prima presteren. Kom je hier te ver boven dan beginnen de hogere tonen in kwaliteit af te nemen.

Veilig inloggen
Naast het gebruik van een wachtwoord bied de laptop nog twee andere inlogmethoden aan. Naast de trackpad is een vingerafdrukscanner aanwezig. Deze werkt op zich wel, maar weigert toch te vaak om altijd sneller te zijn dan het gebruiken van een pin. Gelukkig is naast de webcam een ir-camera aanwezig voor Windows Hello gezichtsherkenning, dit werkt een stuk sneller en vaker. De enige situatie waarin hij niet werkte voor mij is wanneer ik de zon in mijn gezicht heb.

Specs op papier
Met een prijskaartje van zo rond de €3000 mag je op zich wel goede specificaties verwacthen. De exacte specs kan je natuurlijk elders op tweakers ook wel vinden, maar even in het kort de belangrijkste onderdelen.
  • i7 8850H
  • GTX 1050 maxQ
  • 32GB 2666 Mhz RAM
  • 1000GB NVME SSD - Boot drive
  • 2TB NVME SSD

Opslag
De laptop is dus voorzien van 2 NVME SSD's, beide met vergelijkbare leessnelheden. Echter schrijft de 2TB schijf bijna 2 keer zo snel.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GYgMC2sxEp2idr.png[IMG=620,565]URJT3CLv[/IMG]

Performance
Door de hexacore I7 is cinebench zeker een sterk punt, met een score van 1060pthttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GYGx13n92DSqQy.pnghttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GYGx13EvJGVwuu.pnghttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GYGx11dptw63Rm.png. ter vergelijking mijn desktop haalt mijn zijn I5 6600K @ 4,4 een score van rond de 850pt.
Tijdens het halen van de score blijft de temperatuur rond de 80 graden hangen.
Op batterij presteert de laptop iets minder, daar komt de score uit op zo'n 900 punten.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GYH1G2y6gSuowM.png

Voor gamen is de laptop minder geschikt (GTX 1050 met een 4K scherm), maar als de instellingen een stukje omlaag worden gezet kan er nog steeds prima op gegamed worden.
Ik heb een drietal redelijk recente games getest op een resolutie van 1080p.
Rise of the Tomb Raider
Very high preset zonder motionblur en AA.
Hierbij is de ingame benchmark tool gebruikt.
GTA V
Utra preset
  • avg - 40fps
  • 1% lows - 29fps
  • 0,1% lows - 25fps
Tijdens het doorlopen van de benchmarks word de laptop niet heel warm, wel maakt de laptop vrij veel geluid. Dit probleem verdwijnt grotendeels zodra je hem op de accu gebruikt, maar bij gebruik op netstroom is het wel slim om hier op te letten.
Accu
Last but not least, de accu.
Met een capaciteit van 95,6Wh is dit toch wel echt een van de grootste pluspunten... letterlijk. Ik heb niet genoeg tijd met de laptop gehad om de accuduur fatsoenlijk te testen, maar tijdens het schrijven van de review, een taak van toch wel 2 dagen, heeft de laptop maar 10 minuten aan de lader gehangen. Naast puur webbrowsen en tekstverwerken zit hier ook het kijken van youtube filmpjes en het luisteren van muziek bij.
Verreweg de langste accuduur die ik heb gehaald uit een laptop, sterker nog langer dan mijn huidige telefoon haalt.

Heb jij ook een HP EliteBook 1050 G1 3TN97AV?

Mooie review, ga zo door. Deze laptop wordt m in ieder geval niet voor mij. Hij is mij iets te duur.