Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

Gamescom 2018 Round-up

De laatste zes games in vogelvlucht

Twin Mirror

Titel Twin Mirror Platform Windows, PlayStation 4, Xbox One
Ontwikkelaar Dontnod Verwacht onbekend

Dontnod is de Franse studio die successen viert met de games in het Life is Strange-universum. Die hele, zich snel uitdijende serie verschijnt onder de vlag van uitgever Square Enix. Dontnod werkt echter ook aan een andere game, voor Bandai Namco. Ook dat wordt een verhalende game, net als Life is Strange, al is Twin Mirror wel een stuk grimmiger. Sterker nog, Twin Mirror is een heuse thriller, die in drie delen op de wereld wordt losgelaten. De miniserie is een stuk realistischer dan Life is Strange, al zijn er ook wel wat overeenkomsten.

In Twin Mirror speel je als Sam Higgs, een onderzoeksjournalist die het even niet zo best heeft. Een goede vriend van hem is net overleden en Sam keert terug naar het kleine plaatsje Basswood in West-Virginia om de begrafenis bij te wonen. Als hij op de ochtend van de begrafenis wakker wordt in een hotelkamer, blijkt zijn overhemd vol bloedvlekken te zitten en begint een merkwaardig avontuur waarin je op zoek moet naar een verklaring. Omdat Sam bovendien een beetje de weg kwijt is, ga je ook op zoek naar je eigen identiteit.

De game heeft de van Dontnod bekende dialoogstructuur. Veel van de gesprekken die je in Basswood kunt voeren, leveren niet alleen de broodnodige informatie op, maar zo hier en daar ook een keuzemogelijkheid die tot een splitsing in het verhaal leidt. Voor onderzoeksjournalist Sam zijn echter vooral de stukjes informatie interessant. Het geeft Twin Mirror een derde laag, naast het verhalende avontuur en de horrorkant van de game.

Dubbelganger

De puzzelkant van de game is zelfs vrij prominent aanwezig, wat tot uiting komt in de Mind Palace. Dat is een hoekje van het geheugen van Sam waarin hij zich terug kan trekken. Je ziet het voor je als een vreemde fantasiewereld waarin je stukjes van herinneringen aan elkaar kunt knopen. Het is ook de plaats waar je de aanwijzingen uit de echte wereld samen kunt voegen tot een logisch geheel. Dat gaat echter niet vanzelf, aangezien je geheugen een flinke klap heeft gehad.

Het Mind Palace is niet het enige vreemde element in de game. Er is ook nog de dubbelganger. Deze Double lijkt in veel opzichten de perfecte tegenhanger van Sam. Waar hijzelf wat slonzig is, is zijn Double haast overdreven netjes gekleed en gedraagt hij zich uiterst voorkomend. Desalniettemin kan de Double ook behoorlijk sarcastisch uit de hoek komen. De vraag is wat de rol van deze dubbelganger precies is. Hij lijkt je te willen helpen, maar de vraag is of je wat opschiet met zijn aanwijzingen. Het is een belangrijk onderdeel van de game. Vertrouw je op je eigen instinct, of liever op de aanwijzingen van je dubbelganger?

Voorlopige conclusie

Na het succes van Life is Strange kunnen we nieuwe verhalende games van Dontnod alleen maar toejuichen. Dat de Franse studio daarbij van Bandai Namco wat ruimte krijgt om te experimenteren, is ook prima. Het avontuur rond Sam is met drie episodes misschien wat aan de korte kant, maar door het experimentele karakter van de game is dat misschien wel logisch. Wij zijn erg benieuwd hoe het Mind Palace en de Double in de succesformule van Dontnod passen, en beide maken ons zeer nieuwsgierig naar het eindresultaat. Dat laat nog even op zich wachten, want de eerste episode verschijnt pas begin 2019.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True