Pokémon Lets Go Pikachu Preview

Mix van oude rpg met Pokémon Go!

Dezelfde map als vroeger

Met het succes van Pokémen Go! is de van oudsher toch al populaire franchise van The Pokémon Company nieuw leven ingeblazen. Weinig partijen zullen daar blijer mee zijn dan Nintendo, dat sinds jaar en dag de uitgever van Pokémon-games voor zijn eigen platformen is. Maar weinig gamers zullen niet bekend zijn met de oude role-playing games voor de GameBoy-consoles, die later in verschillende vormen terugkwamen op andere handhelds en ook vaak via emulators op de pc of op mobiele telefoons zijn gespeeld. Zeker Pokémon Blue, Red en Yellow zijn absolute klassiekers. En dat maakt het nog leuker dat juist deze games binnenkort op de Nintendo Switch zijn te spelen, in een veel moderner jasje.

Goed, helemaal hetzelfde als Blue, Red en Yellow zijn Pokémon Let's Go Pikachu en zustergame Pokémon Let's Go Eevee niet, maar laten we beginnen met een belangrijke overeenkomst. Net als in die games spelen Let's Go Pikachu/Let's Go Eevee zich af in Kanto, de bekendste regio in de wereld van Pokémon. Dat betekent dat je bekende plekken als het Viridian Forest, Cerulean City, de Rock Tunnel en de Cycling Road tegen zult komen. Op de E3 konden we even spelen en vrij rondlopen in het Viridian Forest, waar we nog moeiteloos de route richting Viridian City wisten te vinden. Helaas moesten we in deze demo in bosgebied blijven, maar het lijkt te bevestigen dat de map hetzelfde is, net als het startgebied.

In het Viridian Forest van Pokémon Go Pikachu - de versie die wij speelden - vonden we globaal dezelfde Pokémon als die we in de oude games vonden. Het bos loopt dus over van de Weedles, Caterpies, Metapods, Pidgeys en Rattata's, en af en toe vind je ook een Pikachu, Oddish of Butterfree. Het leuke is dat je deze beestjes gewoon ziet rondlopen in het hoge gras. Normaal moest je altijd lukraak rondlopen en hopen dat je de Pokémon die je wilde vinden toevallig tegenkwam. Nu zie je de Pokémon dus van tevoren en kun je de beestjes die je wilt vangen opzoeken, en andere ontwijken. Handig, en het maakt de spelwereld er ook nog eens wat vrolijker op, want overal lopen dus kleurrijke Pokémon.

Wanneer je Pokémon die je wilt hebben ziet lopen, ga je er natuurlijk op af. Op dat moment laten de nieuwe games een duidelijk verschil zien ten opzichte van de oude games. Je vecht namelijk niet meer met de wilde Pokémon, maar moet ze vangen, op de manier zoals dat in Pokémon Go! ook werkt. Je kunt dus alleen Pokéballs op ze gooien of ze eventueel gemakkelijker vangbaar maken door ze bessen te voeren. De timing van je worp is daarbij de belangrijkste factor die bepaalt hoe veel kans je hebt om de Pokémon te vangen. Lukt het, dan heb je niet alleen een nieuwe Pokémon, maar krijgen je huidige Pokémon ook ervaringspunten. Dat is dus nog niet veranderd. Ondanks dat ze niet hoeven te vechten, kun je je Pokémon wel in level laten stijgen door op wilde Pokémon te jagen.

Pokemon Lets Go Pikachu

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3