Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Shadow of the Tomb Raider Preview

Spectaculair einde van een trilogie

Pc-versie

We hebben Shadow of the Tomb Raider niet alleen kunnen spelen op een console, de Xbox One in ons geval, maar ook op een pc. Crystal Dynamics heeft steeds veel aandacht besteed aan de pc-versie, al heeft het die aandacht steeds uitbesteed aan Nixxes Software, een kleine studio all the way from Utrecht. Nixxes verzorgt ook de pc-versie van Shadow of the Tomb Raider. Die game is niet heel anders dan je van Rise of the Tomb Raider gewend bent. Het haar van Lara en anderen oogt duidelijk fraaier dan op de console, zaken zoals het water en vooral de reflecties die je daarop ziet zijn mooier, en over het algemeen is het beeld scherper en gedetailleerder.

Toch zijn we niet helemaal onder de indruk van de grafische kwaliteit van de game. Wuivende haren zijn in veel games nog steeds lastig, en dat is ook bij Lara duidelijk zichtbaar. Bovendien zijn de gezichten in Shadow of the Tomb Raider niet zo mooi als in sommige andere games. Ze lijken stuk voor stuk een beetje op wassen beelden. Mooi, maar net niet echt. Dat doet een game als God of War, om een recent voorbeeld te noemen, beter, om over Detroit: Become Human maar te zwijgen, al is dat misschien geen eerlijke vergelijking. Wat echter vooral opviel tijdens het spelen van de pc-versie, was dat het geluid in de cutscenes niet helemaal synchroon liep met het beeld. Dat komt vast doordat de grafische instellingen net iets te ver waren opgeschroefd, op het niet nader gespecificeerde systeem waarop we speelden.

Voorlopige conclusie

Crystal Dynamics wil de recente Tomb Raider-trilogie met Shadow of the Tomb Raider van een passend slot voorzien. Dat Lara een volwassen grafroofster wordt in deze game, blijkt uit de toegenomen moeilijkheidsgraad tijdens de confrontaties met de mannen van Trinity. Lara stelt daar tegenover dat ze nu meer bedreven is in Stealth, wat met name de gevechten in de jungle er aantrekkelijker op maakt. Het is prettig dat de actie af en toe onderbroken wordt door secties waarin je in de hub rond kunt lopen. Dat kan een prettig rustpunt vormen.

We zijn vooralsnog minder te spreken over het feit dat de makers de game van de nodige on rail-spektakelstukken hebben voorzien. Daarmee lijkt de studio te veel in de vijver van Uncharted te vissen, al heeft die serie natuurlijk geen monopolie op dergelijk spektakel. Wellicht heeft Shadow of the Tomb Raider op deze manier voor iedereen wat wils. Wij kijken uit naar een game waarin crafting, survival en stealth een grote rol spelen, maar er zijn genoeg andere aspecten die de game de moeite waard maken.

Titel Shadow of the Tomb Raider
Platform Windows, Xbox One, Playstation 4
Ontwikkelaar Crystal Dynamics
Uitgever Square Enix
Releasedatum 14 september 2018

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (54)

Wijzig sortering
Toch zijn we niet helemaal onder de indruk van de grafische kwaliteit van de game. Wuivende haren zijn in veel games nog steeds lastig, en dat is ook bij Lara duidelijk zichtbaar. Bovendien zijn de gezichten in Shadow of the Tomb Raider niet zo mooi als in sommige andere games. Ze lijken stuk voor stuk een beetje op wassen beelden. Mooi, maar net niet echt. Dat doet een game als God of War, om een recent voorbeeld te noemen, beter, om over Detroit: Become Human maar te zwijgen, al is dat misschien geen eerlijke vergelijking.

Waarom staat dit onder het kopje PC- versie terwijl dit voor de andere versies net zo geldt?? Er wordt ook nog eens vergeleken met andere titels die allemaal niet te verkrijgen zijn voor de PC... Vergelijk dan met een PC-titel als Far Cry 5 als je het onder het PC-kopje zet!!

Overigens had Detroit: Become Human volgens de grote internationale media below average production values, dus zou Rise of the Tomb Raider al een stuk mooier moeten zijn, om over Shadow of the Tomb Raider nog maar te zwijgen. Raar ook dat alleen de gezichten van Detroit worden genoemd, terwijl delen van de omgevingen er in Detroit echt oud/goedkoop uitzien. En laat die omgevingen er in Rise of the Tomb Raider nou net adembenemend mooi uitzien. Nog steeds één van de mooiste spellen van de generatie, zeker op de PC.

Overigens valt het net niet synchroon lopen van audio en video in de cutscenes met een simpel patchje gemakkelijk op te lossen... En zijn dat soort problemen te verwachten in een pre-release build... De gebruikte PC heeft zeer zeker geen upgrade nodig, die kan het spel prima aan. Echt ongelooflijk dat na zoveel jaren journalistiek bedrijven dat soort dingen door tweakers nog steeds niet begrepen worden.
Verder ben ik ook van mening dat dit niet per sé een minpunt is. Het heeft een andere grafische stijl, eentje die niet volledig realistisch is. Dat is prima naar mijn mening. Ik ben persoonlijk al die spellen die zo realistisch mogelijk er uit moeten zien een beetje zat.

Kijk naar de trailer van The Last of Us 2. Dat begint in de Uncanny Valley te raken. Ik vond het er zelf erg onprettig uitzien, juist omdat het zo realistisch is, maar niet perfect is.
Ik ben altijd al een fan geweest van tombraider, en vond het altijd leuk voor verschillende tombs op te lossen.Maar het is zoals en dit sectie tekst staat en over het algemeen ook dat alles spectaculairder is geworden.Ze hebben met deze jongere Lara Croft een reeks mooie preaquels gemaakt.
Alles is mooier en beter op de pc, je zult er een videokaart moeten hebben die dit spektakel allemaal aankan.Ik vond het altijd leuk om tombs op te lossen en zat soms uren vast voordat ik verder kon gaan.
En dat is wat ik de laatste jaren een beetje gemist hebt.Maar het kan misschien een persoonlijke mening zijn, of een mening van de doorgewinterde tomb raider fans die wat ouder zijn.
IK denk het laatste. ;)

Wij weten nog hoe de eerste delen waren.

Alles wordt versimpeld om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Dat zie je overal, ook in shooters bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 17 juni 2018 08:34]

Zo bijzonder mooi vond ik de landschappen ook weer niet bij Rise. Misschien omdat ik hem direct na Horizon speelde waar de wereld echt prachtig is. Heb daar regelmatig gewoon genoten van de uitzichten. Dat heb ik nog nooit eerder gehad in een game.
Ik vond Rise al ongeloofelijk mooi met mijn oude 290x. Tijd om een stukje te herspelen met de nieuwe kaart.
Geen idee hoe ik makkelijk de screenshots van mn PS4 hier kan delen, maar ik denk dat smaken verschillen.
Alsjeblieft, gebruik dan aub de screenshots van andere mensen :) Dat heb ik namelijk ook gedaan. Dat heeft ook het voordeel dat je PS4 Pro screenshots kan pakken, wat er nog veel beter uit zal zien, indien je zelf niet de Pro hebt. Pak een stuk of tien a vijftien screenshots (meer mag ook), die er volgens jouw mening echt beter uitzien dan de screenshots van Rise of the Tomb Raider. Ik ben benieuwd :)

Dit heeft overigens weinig met smaak te maken denk ik. Als zoiets al bestaat, wat je "smaak" ook is, de screenshots van Rise of the Tomb Raider waar ik naar gelinkt heb zijn echt schitterend.
Er staat duidelijk in de tekst vermeld dat de pc het mooiste uitziet en daar bedoelen ze natuurlijk ookde warmte van de kleuren en hoeveel bit het spel maximaal aankan.
Hoe meer videokaart geheugen deste hogere textures hij kan laden denk aan full hd amoled en 4 k schermen.Als je een titan hebt of een 1080 zou je alles op ultra kunnen draaien, of althans de maximale beeldkwaliteit en de hoogste settings wat het spel aankan.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 18 juni 2018 00:01]

Minder puzzelwerk in de tombes..dat waren nu net de beste stukken in de vorige games.
En die waren al niet zo moeilijk. Heb de games na release beide in een weekend uitgespeeld.
Hoewel Paul in de video zegt dat de tombes wat pittiger zijn....

Zie uit naar deel 3.

Ze hadden de game wel wat spectaculairder kunnen maken door er dynamische weer elementen e.d. erin te stoppen a la Just Cause 4...Zelfde studio/uitgever namelijk ook Square Enix.

Als ik kijk naar het laatste plaatje ziet ze er toch wel goed uit hoor!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 16 juni 2018 19:44]

Zelfde uitgever, maar totaal niet dezelfde studio, en al helemaal niet dezelfde engine. Dan kun je niet zomaar even bepaalde dingen van het ene spel lenen en in het andere spel proppen.
Er zijn games waar verschillende onderdelen door verschillende studio's worden gemaakt. Het kan dus wel.
Meestal delen ze dan de Engine.
Ja 100% zeker. Als de engine anders is valt er niet echt te delen, iig niet zonder veel werk aan over porten. Zou het zelfde zijn als Ruby code in een Java programma stoppen.
Ja, jij zegt nu "studio + studio = spel" en dat kan inderdaad kloppen. Maar "studio + studio + engine + engine" maakt de som al heel wat ingewikkelder. Ik kan me niet herinneren dat het laatste voorval ooit voor is gekomen.
Er zijn wat overnames geweest door studio's die een game moesten overnemen en dan moet je natuurlijk veel herschrijven op je eigen engine.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 18 juni 2018 16:29]

Maar goed, dat is sowieso off-topic, want daar hadden we het niet over. We hadden het over een bestaande studio met een eigen engine, die van een anderen studio met een eigen engine assets wilde lenen om deze vervolgens weer in de eerstgenoemde engine te gebruiken.

Dat is wat ik probeerde uit te leggen, dat is niet zo simpel gedaan.

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 19 juni 2018 07:38]

Erg genoten van de eerdere twee delen, dus deze gaat er ook wel weer komen. En misschien dat het komt dat ik niet meer zo veel game, maar ik vind de beelden in de afbeeldingen sectie er toch erg mooi uitzien.
Uh sorry wat is deel 1 dan?
Heb rise of the tomb raider uitgespeeld.
Heb ik iets gemist?

[Reactie gewijzigd door sander38 op 16 juni 2018 14:04]

Tomb Raider (2013)
Rise of the Tomb Raider (2015)
Shadow of the Tomb Raider (2018)

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 16 juni 2018 14:09]

Nou,hiostu heeft genoten van de eerste twee delen,maar shadow of the tomb raider moet nog uitkomen?

A zie het nu sorry!

[Reactie gewijzigd door sander38 op 16 juni 2018 14:35]

Ziet er goed uit en meer van hetzelfde qua goede gameplay.
Graphics zullen even goed of iets beter zijn dan de vorige delen.

Deze versie koop ik een keer met korting i.v.m. drukte.
Dus meer on rail en quicktime events?
dammit! dat waren juist de slechtste stukken!
Dit is dus einde van de origin story/trilogie. Gaan we dan games krijgen waar ze echt TR proper is?
Ik speel Tomb Raider als sinds het eerste deel in 1996 uitkwam en heb er altijd erg van genoten. Er waren een paar mindere delen bij maar over het algemeen is het uitermate goed vermaken met Miss Croft. Zal dit laatste deel ook weer met veel plezier gaan spelen :)
Bij mij ook heb alle delen gespeeld vanaf het begin, en heb altijd toch wel goed vermaakt.
Ik zal hier ook weer met veel plezier aan gaan beginnen :)
Leuk. Eindelijk heeft mijn videokaart weer wat te doen binnenkort. De laatste keer dat ie aan het werk was is met de laatste Tomb Raider geweest. Gek genoeg geen ander spel kunnen vinden wat me kan boeien. (op Breath of the Wild via CEMU nu dan, maar die loopt bijna volledig op de CPU)
Ben zelf pas begonnen aan Tomb Raider (2013). Geweldige game! Ga hierna Rise of the Tomb Raider spelen en dan pik ik volgend jaar deze titel op denk ik zo. :)
Ik heb alleen maar wat trailers en korte gameplaytrailers gezien.

Nu snap ik dat Lara bovengemiddeld fit is maar wat ik er van zag leek meer op een soort Sam Fisher/ninja/Lara/Predator/Rambo/James Bond. Om eerlijk te zijn vond ik dat in Tomb Raider (2013) al minder leuk. Ze lijkt nu net een soort superkiller in plaats van een vrouwelijke versie van Indiana Jones.

Ik hoop dat het uiteindelijke spel niet zo'n schietfestijn zal worden.
Ik kan die nieuwe Rambo Croft games best waarderen, maar mis het echte puzzelen wel een beetje.

Het is gewoon een ander spel, geen slecht spel. Maar wel anders dan de originele tomb raider of zelfs the Legend, Anniversary and Underworld trilogie.
Er staat in deze preview dat gevechten vermijden loont omdat ammo schaars is. Of dat echt zo is zal moeten blijken.
Was er niet een oude Tomb Raider waar ze met een dino vocht? :'D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True