Door Sim Kranenburg

Sony AF8 oled-tv Review

Strak design, strak geluid

03-06-2018 • 06:00

158

Multipage-opmaak

Inleiding

Samengevat

Sony's AF8 is de tweede oled-tv van het Japanse merk waarbij het geluid uit het scherm komt. Dat klinkt erg natuurlijk; vooral als er pratende mensen in beeld zijn. Het design is een duidelijk pluspunt en in tegenstelling tot z'n voorganger is de AF8 mooi aan de muur te monteren. De slome soc en de matige software doen afbreuk aan de gebruikservaring en gamers zullen ontevreden zijn met de inputlag, vooral bij het weergeven van hd-games.

Sony introduceerde op de CES van 2017 de allereerste oledtelevisie ooit waarbij het geluid uit het scherm kwam: de A1. Deze tv zag er zeer strak uit; het beeldpaneel besloeg bijna de hele voorkant en de voet was aan de voorkant niet zichtbaar. Het ontwerp van de A1 kende echter een paar belangrijke nadelen; de tv helde flink achterover, waardoor die niet zo goed tot z'n recht kwam op wat hogere tv-meubels, en ook kwam het toestel bij muurmontage erg ver van de wand te hangen, doordat de voet aan de achterkant niet kon worden verwijderd.

Sony AF8

Begin dit jaar toonde Sony op de CES een nieuwe oled-tv, de AF8, die eveneens is voorzien van een beeldpaneel waar geluid uit komt. De AF8 staat een heel stuk rechter op z'n voet, die nu wel aan de voorkant zichtbaar is, waardoor hij ook prima op een wat hoger tv-meubel kan worden gebruikt. De elektronica is nu gewoon in de behuizing van de tv zelf, achter het scherm, ondergebracht. Hierdoor is dit model dichter tegen een muur aan op te hangen met behulp van een vesabeugel.

De AF8 draait op Android TV 7.0 Nougat van Google en wordt geleverd met een afstandsbediening die is voorzien van een microfoon voor spraakopdrachten. Dezelfde microfoon zal later gebruikt kunnen worden voor de Google Assistant, maar wanneer deze functionaliteit beschikbaar zal zijn, is op dit moment nog niet bekend. De AF8 is beschikbaar in 55 en 65 inch. De grote is op het moment van schijven van deze review te koop vanaf zo'n 3650 euro en het model wat wij hebben bekeken, de 55"-versie, is beschikbaar vanaf zo'n 2750 euro.

Uiterlijk

Het design is meestal een sterk punt van Sony-televisies en het ontwerp van de A1-oled van vorig jaar behoorde tot de strakste ontwerpen ooit. Het uiterlijk van de AF8 borduurt hierop voort, maar is in veel gevallen net even wat praktischer. Zo staat de AF8 minder schuin achterover; de A1 helde zo'n zes graden achterover, waardoor er geen voet aan de voorkant nodig was. De AF8 heeft wel een voet die zichtbaar is aan de voorkant en helt nu nog maar twee graden naar achteren.

Sony AF8
Sony AF8Sony AF8

De voet is onopvallend uitgevoerd; hij steekt slechts tien centimeter uit aan de voorkant en is zo'n 38cm breed. Hij is slechts 7mm hoog en afgewerkt met geborsteld metaal met een redelijk donkere tint, waardoor de reflectie van het beeld in de voet niet storend is in een donkere kamer. Ook aan de achterkant steekt de voet tien centimeter uit. De behuizing van de tv is in het midden zo'n 5cm dik, waardoor het beeldscherm op ongeveer 15cm van de wand komt te staan als je het scherm op een meubel tegen een muur plaatst. Aan de randen is de tv, zoals we van oled-tv's gewend zijn superdun, met een dikte van slechts 5mm.

Sony AF8Sony AF8Sony AF8

Rondom het scherm zit een dun randje van geborsteld metaal dat is doorgetrokken aan de achterkant. Het heeft dezelfde donkere tint als de voet en geeft de tv een luxe uitstraling. Alle aansluitingen zijn achter afneembare klepjes verstopt. De kabels kunnen door de voet worden gerouteerd, waardoor er aan de voorkant geen kabels zichtbaar zijn; tenminste als je niet alle aansluitingen gebruikt, want de openingen om kabels door te voeren naar de voet zijn niet al te groot.

Het meegeleverde netsnoer is zo'n twee meter lang. Het is afneembaar, zodat je het eenvoudig kunt vervangen als je een langer snoer nodig hebt. Aan de rechterkant, vanaf de voorkant gezien links, zitten de volgende aansluitingen: CI+, 3,5mm-composietvideo en stereo-audio in, 3,5mm-koptelefoon of audio uit, 2x usb en hdmi. Het afdekklepje is voorzien van een sleuf, waardoor kabels naar buiten zijn te voeren, maar als je een CI+-module gebruikt, steekt die te ver uit om het klepje te kunnen gebruiken.

Sony AF8Sony AF8
Sony AF8Sony AF8Sony AF8

Aan de onderkant zitten van links naar rechts een antenneaansluiting die geschikt is voor kabel en Digitenne, twee aansluitingen voor satelliet, een rj-45-netwerkaansluiting, een toslink- digitale audio-uitgang, nog eens drie hdmi-aansluitingen voor een totaal van vier en een highspeed-usb-aansluiting, die bedoeld is voor het opnemen van televisieprogramma's. Deze aansluiting kan 900mA leveren om een harde schijf mee te voeden.

Android TV

De AF8 draait op Android TV versie 7.0 (Nougat) van Google. Dit is op zich een prettig besturingssysteem, maar door het toepassen van een relatief slome soc valt de gebruikservaring van Android op televisies over het algemeen tegen. Helaas brengt de AF8 hier geen verandering in, want Sony maakt gebruik van de dezelfde slome MediaTek MT5891-soc als in de A1 van vorig jaar zit. Deze is voorzien van vier ARM Cortex-A53-cores, een Mali-T860 gpu en 2GB ram. Er is 8GB flashopslag, waarvan iets minder dan 7GB beschikbaar is voor de gebruiker.

Sony AF8 Android TV

We blijven het onbegrijpelijk vinden dat dure high-end televisies worden uitgerust met goedkope, langzame socs, want de gebruikservaring heeft er duidelijk onder te lijden. In theorie is het best mogelijk om de interface soepel te laten draaien op een dergelijke instap-soc, namelijk door de software te finetunen voor de gebruikte hardware. Helaas is softwareontwikkeling niet het sterkste punt van Sony, getuige het feit dat deze tv nog wordt geleverd met Android 7.0 Nougat in plaats van Android 8.x Oreo.

Sony AF8 Android TV

Door de matige kwaliteit van de software laat de AF8 je regelmatig wachten en gaat het schakelen tussen Apps en televisie kijken gepaard met stotterende beelden. Heel ernstig is het allemaal niet en er valt best mee te leven, maar van een televisie in deze prijsklasse mag je simpelweg veel meer verwachten. Ook wordt de interface nog altijd niet op de volledige uhd-resolutie gerenderd; we moeten het nog altijd met 1920x1080 pixels doen. Ook dat is niet onoverkomelijk, maar het betekent wel dat de letters er wat minder scherp uitzien en dat doet, opnieuw, afbreuk aan de gebruikservaring.

Afstandsbediening

Ook de afstandsbediening is gelijk gebleven, maar dat is wat ons betreft een goede zaak, want hij werkt erg prettig. De bovenkant ervan is uit één stuk gemaakt, waardoor er geen vocht en vuil tussen de toetsen kan komen te zitten. Ook is hij hierdoor eenvoudig met een vochtig doekje te reinigen. Er zijn speciale, gesponsorde toetsen aanwezig voor Google Play en Netflix. Dat is erg handig als je deze diensten gebruikt, maar wij hadden liever een paar programmeerbare toetsen gezien, waar je je eigen favoriete apps aan kunt koppelen.

Sony AF8 afstandsbedieningSony AF8 afstandsbediening

De remote is voorzien van een microfoon voor spraakzoekopdrachten en dat kan erg handig zijn als je bijvoorbeeld iets zoekt op YouTube. Helaas moet je de eerste keer na het aanzetten van de tv wat langer wachten nadat je op de microfoonknop hebt gedrukt. Bij de volgende zoekopdracht werkt het gelukkig sneller. Ergens in de toekomst komt de Google Assistant beschikbaar, maar wanneer dat precies zal zijn, weten we nu nog niet. De verwachting is later dit jaar, maar Sony noch Google geeft garanties daarvoor.

Inputlag en chroma subsampling

Als je in het bezit bent van een gameconsole, wil je graag dat de tv de gamebeelden zo snel mogelijk weergeeft. Bij een te hoge inputlag worden actiegames namelijk moeilijker en neemt het spelplezier af. InputlagWe testen de inputlag door middel van een Leo Bodnar-lagtester, die een 1080p60-beeldsignaal genereert en vervolgens met een optische sensor meet hoe lang het duurt voordat de tv het weergeeft. In de spelmodus heeft de AF8 een inputlag van zo'n 48ms; een waarde die aan de hoge kant is. Bij 60fps duurt elk beeldje 16,7ms en dus bedraagt de vertraging bijna drie beelden. Als we de beelden opschalen naar 2160p60 door middel van een HDFury Linker, die zo goed als geen vertraging oplevert, meten we een inputlag van 31ms. Dat is een stuk beter, maar de snelste tv's van het moment doen er ongeveer half zo lang over. Het weergeven van hdr-beelden, wat we testen door middel van een HDFury Integral die zo goed als geen lag toevoegt, heeft geen effect op de inputlag.

Chroma subsampling

Veel moderne televisies maken intern gebruik van chroma subsampling om bandbreedte te besparen bij de verwerking van 2160p60-beelden. Daar merk je bij het kijken naar video niets van, doordat zo'n beetje alle codecs die voor videodistributie worden gebruikt, dit ook doen. Als je echter games speelt in 4k of als je de televisie gebruikt als scherm bij een pc, kun je het wel zien. Vooral kleine letters op een witte achtergrond vertonen duidelijk kleurartefacten als er chroma subsampling word gebruikt.

Bij de AF8 heb je ook te maken met chroma subsampling als je 2160p60-beelden bekijkt. Gelukkig is daar wat aan te doen. Als eerste moet je gebruikmaken van hdmi-ingang 2 of 3, want 1 en 4 hebben bij 2160p60 altijd een lagere kleurresolutie. Ook als je een van de juiste ingangen gebruikt, krijg je chroma subsampling te zien. Je moet namelijk eerst naar het instellingenmenu navigeren en onder het kopje 'tv' kiezen voor 'Externe ingangen'. Vervolgens kies je bij 'Indeling HDMI-signaal' voor 'Verbeterde indeling'. Daarna worden alle beelden op de volledige kleurresolutie en zonder artefacten weergegeven.

Energiegebruik en geluid

Energieverbruik

Hoewel oledtelevisies niet zijn voorzien van een backlight waarvan veel licht wordt verspild bij het weergeven van donkere beelden, zijn ze minder zuinig dan moderne lcd-televisies van dezelfde beeldmaat. De AF8 heeft energielabel B meegekregen en behoort daarmee tot de minder zuinige televisies van dit moment. Heel ernstig is het verbruik niet; bij een helderheid van 120cd/m² maten we een verbruik van 101W. Als we de helderheid maximaal opschroeven bij het weergeven van sdr-beeld, komen we tot een gemiddelde helderheid van 256cd/m² en een verbruik van 163W. Als je de tv niet onnodig energie wilt laten gebruiken, kun je gebruikmaken van de ingebouwde lichtsensor, die de helderheid van het beeld aanpast aan de hoeveelheid omgevingslicht. Zo heb je onder alle omstandigheden een prachtig beeld zonder energie te verspillen.

Geluid

Op de A1 van vorig jaar debuteerde een audiosysteem dat door Sony Acoustic Surfacewordt genoemd. Dit systeem, dat ook op de AF8 zit, brengt het oledpaneel in trilling, zodat het geluid uit het scherm komt. In de bioscoop is het al meer dan negentig jaar gebruikelijk dat de stemmen van de personen die je in beeld ziet, uit het scherm komen, maar bij televisies was dit nog altijd geen gemeengoed. Er zijn eerder televisies geweest waarbij voor het scherm een doorzichtige akoestische weergever was geplaatst, maar bij het systeem van Sony wordt daadwerkelijk het oledpaneel zelf in trilling gebracht. Dit is met andere schermtechnieken niet mogelijk, omdat de massa dan te groot is en het scherm dus te traag is.

Sony AF8 luidsprekersSony AF8 luidsprekers

Net als bij een normale luidspreker worden hiervoor spreekspoelen gebruikt waarvan er vier achter op het scherm zijn gelijmd. Zowel aan de linker- als aan de rechterkant zijn er twee gemonteerd, zodat het geluid in stereo kan worden weergegeven. De benodigde magneten zijn gemonteerd op een balk die bovenaan de behuizing achter het scherm loopt. Doordat de tv plat is en er dus geen klankkast is, is het systeem niet geschikt voor de weergave van lage tonen. Deze worden weergegeven door twee kleine woofers, met een diagonaal van zes centimeter, aan de achterkant. De laagweergave wordt verder verbeterd door gebruik te maken van twee basreflexpoorten.

Het geheel klinkt ook nog eens goed; stemmen zijn duidelijk verstaanbaar en het maximale volume is prima voor in de huiskamer. Ook is de laagweergave veel beter dan bij de gemiddelde televisie, maar je moet geen wonderen verwachten van de twee krap bemeten woofertjes. Voor het beste stereogeluid moet je, zoals bij alle stereoluidsprekeropstellingen, precies in het midden zitten. Als je dat niet doet, klinkt het stereobeeld minder goed. Dit betekent overigens niet dat het geluid slecht is als je onder een hoek kijkt. De meesten zullen het geluid ook onder een hoek prima vinden en alleen de fijnproevers zullen precies in het midden willen zitten.

Beeldverwerking

PiekverlichtingZo'n beetje alle moderne televisies zijn uitgerust met de nodige algoritmes die het beeld mooier moeten maken. Beeldpuristen doen er goed aan om na aanschaf van een nieuwe televisie het menu in te duiken om al deze 'beeldverbeteraars' uit te schakelen, zodat de tv het beeld netjes weergeeft zoals de makers het bedoeld hebben. Als je bij de AF8 alles uitzet, valt op dat het beeld nogal donker is. Dat zit hem in de instelling Piekverlichting. Als deze uitstaat en je kijkt naar sdr-beelden, krijg je slechts 100cd/m² aan helderheid te zien. Dat is de waarde waarop professionele monitoren die bij het graden van beelden worden gebruikt, moeten worden afgesteld, maar dit soort schemen worden gebruikt in een verduisterde ruimte. Afhankelijk van het omgevingslicht in de kijkruimte bij je thuis heb je flink meer helderheid nodig voor een mooi beeld en zul je Piekverlichting dus op Laag (135cd/m²), Midden (213cd/m²) of Hoog (320cd/m²) moeten zetten.

Door Piekverlichting aan te zetten ben je strikt genomen sdr-beelden aan het ombouwen richting hdr, doordat je het dynamisch bereik groter maakt, maar dit is iets wat eigenlijk eigenlijk elke tv die meer dan 100cd/m² kan weergeven, altijd al deed. Het beeld ziet er dan ook doodnormaal uit als je het aanzet. Ook als je naar hdr-beelden kijkt met Piekverlichting uit, krijg je een gereduceerde maximale helderheid (138cd/m²) te zien. Op Laag krijg je pieken van 214cd/m² te zien, op Midden 430cd/m² en op Hoog 660cd/m². Het is onduidelijk waarom Sony ervoor heeft gekozen om het dynamisch bereik op deze manier in vier stappen te regelen, maar als je het eenmaal weet, werkt het prima.

De functie 'Vloeiende gradatie' is uniek voor Sony-televisies. Je kunt hiermee colourbanding in het beeld tegengaan. Het is zeer effectief en als je slecht beeldmateriaal bekijkt, komt het goed van pas. Als je het toepast op goed beeldmateriaal, gaan er echter subtiele details in het beeld verloren. Dit geldt ook voor de twee ruisonderdrukkers 'Digitaal ruis verminderen' en 'Willekeurige ruis verminderen'. Ze werken allebei goed, maar hebben moeite met het onderscheid tussen ruis en subtiele details.

MotionflowJe kunt beweging in beeld er soepeler en scherper uit laten zien door middel van beeldinterpolatie, die door Sony Motionflow wordt genoemd. Bij het toepassen op filmbeelden, kun je last krijgen van het soap-opera-effect. Daar is niet iedereen even gevoelig voor, maar los daarvan veroorzaken interpolatiealgoritmen altijd fouten in het beeld. Vooral bij complexe scènes waarbij objecten in beeld achter andere vandaan komen, is perfect interpoleren zo goed als onmogelijk. Toch kan Motionflow van pas komen bij het bekijken van snelle actiebeelden, zoals bij sport. In de stand Gebruiker kun je namelijk de beeldinterpolatie uitzetten door Soepelheid op de laagste stand te zetten. Vervolgens kun je met Helderheid op Hoog 'black frame insertion' aanzetten, waarna snel bewegende beelden duidelijk scherper worden weergegeven ten koste van wat helderheid. Helaas is in deze stand ook goed te zien dat het beeld knippert, waardoor het duidelijk minder ontspannen kijkt.

Beeldeigenschappen

Televisies met een oledpaneel bieden een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van lcd-tv's. Zo zijn bijvoorbeeld de kijkhoeken veel beter.

KijkhoekenKijkhoeken

De twee bovenstaande foto's zijn gemaakt met identieke belichting, waarbij de rechter onder een hoek van vijfenveertig graden genomen is. Bij een lcd-tv nemen de helderheid en de kleurverzadiging onder een hoek flink af, maar daar heeft het oledpaneel van de AF8 geen last van. Wel zien we dat de kleuren een tikje koeler zijn als je onder een hoek kijkt, maar dat is zo weinig dat het met het blote oog nauwelijks opvalt.

Een belangrijke uitdaging bij het maken van een groot scherm op basis van lcd-techniek zit hem in het zo uniform mogelijk maken van de backlight.

UniformiteitUniformiteit

Oledschermen hebben geen backlight, waardoor het beeld een veel uniformere helderheid heeft. De foto's zijn belicht voor middengrijs om eventuele helderheidsverschillen te benadrukken. Het beeld is zeer uniform wat helderheid betreft en ook onder een hoek ziet het er zeer uniform uit. Wel is opnieuw op de foto's te zien dat de kleurtemperatuur een tikje hoger uitvalt als je niet recht voor het scherm zit.

ZwartweergaveZwartweergave

Het mag inmiddels bekend zijn dat de zwartweergave van oledschermen perfect is. Bij een lcd blijft er altijd wat licht zichtbaar bij het weergeven van zwart; aan een oled-tv kun je, afgezien van een eventuele powerled, niet eens zien dat hij aanstaat. En in een verduisterde ruimte kun je ook absoluut niet zien waar de randen van het scherm zijn.

Metingen

Het meten van het contrast heeft bij een oledscherm geen zin, want doordat de individuele pixels bij het weergeven van zwart geheel worden uitgeschakeld en er dus totaal geen licht uit het scherm komt, is de contrastverhouding altijd 1:∞ oftewel perfect. Dit perfecte contrast wordt in de praktijk alleen gehaald in een totaal verduisterde ruimte, doordat reflecties in beeld de zwartweergave negatief beïnvloeden. Dat geldt overigens niet alleen voor oledtelevisies. Het scherm is voorzien van een antireflectielaag die redelijk goed werkt, maar sterke lichtbronnen in de kijkruimte leveren wel degelijk reflecties in beeld op.

We hebben de prestaties van de AF8 gemeten met onze SpectraCal C6-colorimeter, die we in CalMAN 5 hebben voorzien van een meterprofiel door middel van een X-Rite i1Pro 2-spectrometer. Van alle beeldpresets levert Gebruiker de nauwkeurigste weergave op.

Sony AF8

Het scherm is een tikkeltje te blauw, maar heel ernstig is de afwijking niet. De gemiddelde ΔΕ2000 komt uit op 3,1. Dat is niet slecht, maar betekent wel dat de te blauwe weergave ook met het blote oog net is te zien. Het gammaverloop is zo goed als perfect, waardoor er geen details in beeld verloren gaan.

Sony AF8

Ook de meting van de primaire en secundaire kleuren laat een verschuiving richting blauw zien die vooral goed waarneembaar is bij cyaan. Gemiddeld genomen valt de afwijking met een ΔΕ2000 van 2,9 alleszins mee. De kleurafwijking was makkelijk aan te passen door in het beeldmenu voor Geavanceerde Kleurtemperatuur te kiezen en deze als volgt aan te passen: de Gain van groen hebben we op -3 gezet en die van blauw op -7. Dat leverde ons het volgende resultaat op:

Sony AF8

De gemiddelde ΔΕ2000 komt uit op 1,3 en dat betekent in de praktijk dat de kleurweergave er met het blote oog perfect uitziet.

Sony AF8

Ook bij de primaire en secundaire kleuren zijn de afwijkingen tot zeer aanvaardbare niveaus gedaald en komt de gemiddelde ΔΕ2000 uit op 1: een erg goed resultaat.

Hdr

De AF8 kan hdr weergeven in de formaten hdr10 en hlg. Sony beloofde ons op de CES dat de weergave van Dolby Vision vanaf de introductie beschikbaar zou zijn, maar dit is om onduidelijke redenen niet gelukt. Volgens Sony wordt ondersteuning voor Dolby Vision 'binnen enkele weken' met een software-update toegevoegd, maar de exacte datum is op dit moment niet bekend.

Het kijken naar hdr-beelden op de AF8 is een waar genot dankzij het enorme eigen contrast van het oledscherm. Voor het beste hdr-effect moet je wel in een zo donker mogelijke kamer kijken. Als je ogen eenmaal aan het donker gewend zijn, zien de heldere delen van het scherm er erg fel uit, maar dit effect neemt, door de relatief lage maximale helderheid van de oledtechniek, sterk af bij meer omgevingslicht.

De hoogste piek die we hebben gemeten, bedroeg 740cd/m², waarbij we een wit vlak dat twee procent van het scherm besloeg, op een zwarte achtergrond weergaven. De hoogste helderheid wordt overigens niet direct gehaald, maar loopt langzaam op en zwakt na een tijdje weer langzaam af. Als er grotere witte vlakken worden weergegeven, schroeft de tv de helderheid steeds verder terug. Deze 'automatic brightness limiter' voorkomt dat de oleds meer stroom verbruiken dan de voeding en de 'bekabeling' in het paneel kunnen leveren.

Piekhelderheid

Hierboven zie je hoe de helderheid steeds verder afneemt als er een groter wit vlak moet worden weergegeven. Bij een volledig wit scherm daalt de helderheid tot rond de 125cd/m², waardoor het beeld er een beetje grijs uit begint te zien. Doordat de abl z'n werk zeer snel doet, merk je er over het algemeen niets van als je naar normale beelden kijkt.

Ook bij het weergeven van hdr-beelden levert de beeldmodus Gebruiker de beste resultaten op. De afwijkingen drukken we bij het meten niet meer uit in ΔΕ2000, maar in plaats daarvan gebruiken we voor hdr ΔΕICtCp. Dit is omdat ΔΕ2000 nooit ontworpen was om afwijkingen van, licht uitstralende, beeldschermen uit te drukken en er bij de hogere helderheden grote afwijkingen optreden. Meer over dit onderwerp lees je hier en hier.

HDR

Bij het weergeven moeten hdr-beeldschermen helderheidspieken die boven het maximaal mogelijke liggen, afkappen en weergeven met de piekhelderheid van het scherm zelf. Daarbij gaan er dus details in de hooglichten verloren. Om wat meer detail in de helderste delen van het scherm te behouden, passen de televisiefabrikanten een bepaalde mate van roll-off toe bij het knikpunt in de electro-optical transfer function. Dat is de functie, vergelijkbaar met gamma bij sdr-beelden, die bepaalt hoe fel een bepaalde signaalwaarde daadwerkelijk moet worden weergegeven.

Door deze roll-off van de helderheid ontstaan er wat grotere afwijkingen rond het kantelpunt. Dit zie je terug in de middelste grafiek. In de bovenste grafiek zie je de afwijkingen waarbij de helderheidsfout buiten beschouwing is gelaten. Door de schaal van de grafiek lijken deze afwijkingen flink, maar het tegendeel is waar; er is een zeer kleine kleurafwijking, wat resulteert in een gemiddelde ΔΕICtCp van slechts 1,6. Hierbij is de vuistregel, net als bij ΔΕ2000, dat afwijkingen pas boven de 3 met het blote oog zichtbaar worden.

Conclusie

Het uiterlijk van de AF8 is wat ons betreft een groot pluspunt; het design is erg ingetogen en strak, waarbij zelfs het Sony-logo een onopvallende plek op de linkerbenedenhoek van de tv heeft gekregen. Ook de voet is ingetogen en afgewerkt met prachtig donker geborsteld metaal. Dit ontwerp leent zich, in tegenstelling tot Sony's A1-oled-tv van vorig jaar, zeer goed om dicht tegen de muur te worden gemonteerd. Hierbij kan de voet achterwege worden gelaten, zodat je bijna alleen nog maar beeldscherm ziet.

Net als bij de A1 komt bij de AF8 het geluid uit het scherm. Dit systeem, dat voor het weergeven van de lage tonen gebruikmaakt van twee woofertjes aan de achterkant, klinkt bovendien erg goed. Vooral stemmen komen zeer natuurlijk over. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het stereobeeld duidelijk minder mooi wordt als je niet recht voor de tv zit. De laagweergave is goed en zal, hoewel niet heel indrukwekkend, voor de meesten geen aanleiding zijn om een extern audiosysteem aan te sluiten.

Dankzij het oledpaneel, dat ingekocht is bij LG, is de beeldkwaliteit zeer goed. De kijkhoeken zijn groot, de zwartweergave is perfect en het contrast is enorm, waardoor de kleuren van het scherm lijken te spatten. Ook is de hdr-weergave prachtig waarbij de eerder beloofde ondersteuning voor Dolby Vision helaas nog even op zich laat wachten. Grootste minpunt bij de weergave van hdr is de piekhelderheid, die bij de beste lcd-tv's duidelijk hoger is, waardoor je voor de beste hdr-beleving de kijkruimte zult moeten verduisteren.

Helaas kent de AF8 nog meer minpunten. Zo is de inputlag, vooral in hd, aan de hoge kant. Dit is alleen een nadeel als je in het bezit bent van een gameconsole. Minpunten waar iedereen last van heeft, betreffen de slome soc en het matige niveau van de software. Hierdoor reageert de tv soms ronduit traag op commando's van de afstandsbediening. Hiermee valt best te leven, maar bij een tv in deze prijsklasse horen dit soort zaken gewoon goed te zijn.

De 55"-AF8 staat op het moment van schrijven voor zo'n 2550 euro in de Pricewatch. Dat is honderden euro's meer dan de zeer vergelijkbare A1 van vorig jaar, die dit jaar in het aanbod van Sony zal blijven. Als je dus niet van plan bent om de tv aan de muur te hangen, is dat wellicht de betere keuze. Als je op zoek bent naar de goedkoopste oled-tv, kun je Sony gevoegelijk overslaan, maar als je wat meer overhebt voor een zeer goed beeld, prachtig geluid en een stijlvol, strak design, dan is de AF8 zeker het overwegen waard.

Reacties (158)

158
157
105
16
0
35
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Hoe is het mogelijk dat zulke punten als slome SOC en slechte software slechts 1 punt aftrek geeft op het maximale van 9 punten (of 2 als jullie echt tot 10 gaan)? Dat is toch iets waar je élke keer dat je de TV gebruikt weer tegenaan loopt? Dat moet toch mega-irritant worden? Of koop je deze TV echt alleen voor het uiterlijk?

Edit: In de tekst wordt het 'matig' genoemd terwijl direct daarna terecht geschreven wordt dat je voor een TV in deze prijsklasse veel beter mag verwachten. Dus dan is het dus gewoon slecht, niet matig ;)

[Reactie gewijzigd door Room42 op 22 juli 2024 18:45]

Hier staan wat tips om Android TV wat sneller te tweaken:
https://www.reddit.com/r/...ed_apps_section_and_sony/

Een groot voordeel van Android TV is dat ook veel oudere modellen updates krijgen naar nieuwere versies.
Maar daar wordt deze tv (die reeds traag aanvoelt) toch alleen maar trager van? 8)7
Ik vraag mij af waar Sim de traagheid op beoordeeld.

Ook heb ik het Reddit 'truukje' al toegepast, maar daar word de tv niet sneller of langzamer van (wel fijner om te zien, want die bloatware meuk is zwaar irritant)

Ik heb wel alle andere apps uitgeschakeld (net zoals in mobile Android) die met het opstarten mee gaan, zoals alle Google Apps.

Ik heb zelf een Sony Bravia 4K TV uit 2016; ook met Android 7.0 en Android TV. Ik weet niet welke SoC erin zit, maar dit kan uiteraard trager of gelijk zijn.

Persoonlijk vind ik niks traag aan het hele Android TV in mijn tv; het is niet 120fps ultra vloeiend, maar het doet het in elk geval beter dan andere TV OS'en.

Ik had hiervoor een Philips FHD TV (uit 2014) met een proprietary OS; dat was pas echt een compleet drama wat niet vooruit te branden was.

Misschien dat hier de gebruikers ervaring word getrokken aan de hand een mobile device met Android 7.0, maar dat is ook niet te vergelijken.

JA, het is sneu dat er zulke SoC's inzitten, daarentegen; waarom wil je een Snapdragon 845 in een TV? Het enige wat je het meeste van de tijd doet, is bewegen door menu's. De games die gebruik kunnen maken van dergelijke SoC's ondersteunen veelal touch invoer, wat deze TV's niet hebben.

Persoonlijk erg tevreden over mijn Bravia en Android TV (hoewel ik moet zeggen dat ik toch alleen maar Kodi, Netflix of de Youtube app opstart)

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 22 juli 2024 18:45]

JA, het is sneu dat er zulke SoC's inzitten, daarentegen; waarom wil je een Snapdragon 845 in een TV? Het enige wat je het meeste van de tijd doet, is bewegen door menu's.
Precies! En die menu's zijn zeeeeer traag! En ze zijn een blamage voor een 4K tv, want ze zijn doorgaans 1080p of zelfs 720p.
De games die gebruik kunnen maken van dergelijke SoC's ondersteunen veelal touch invoer, wat deze TV's niet hebben.
Een PS4 heeft ook geen touch invoer, maar er zijn hele volksstammen die er best aardig op kunnen gamen!
Persoonlijk erg tevreden over mijn Bravia en Android TV (hoewel ik moet zeggen dat ik toch alleen maar Kodi, Netflix of de Youtube app opstart)
Mooi!

Voor mijzelf wil ik een domme tv die gewoon heel goed is in gewoon tv zijn (perfect beeld, DVB-C tuner), dat slimme deel koop ik zelf wel!
Je hoeft je niet aangevallen te voelen, dit is mijn ervaring. Ik heb namelijk met meerdere TV OS'en gewerkt (ook met WebOS b.v.) en het is een voordeel met Android TV tegenover b.v. WebOS; je kan namelijk je TV beschouwen als een grote Android telefoon, minus het touch screen.

Helaas vind je niet alles in de Google Play Store (veel is al niet geschikt bevonden voor Android TV, dus word dan ook niet weer gegeven) maar je kan zelfs side loaden en ze zijn zelfs al bezig met Custom ROMS voor Android TV.

In dat opzicht is Android TV is een verademing in vergelijking met andere TV OS'en. Die traagheid, scherpte en resolutie is naar mijn mening persoon afhankelijk in die zin 'hoe erg stoor je je eraan?' (op de Sony Bravia tv is het 1080p en prima te doen; veel content is maar 1080p, 4K content is toch een niche)

En als je een TV met Android koopt voor hardcore mobile gaming, dan liggen je prioriteiten toch echt verkeerd, qua gaming. Je kan met Android TV prima retro games erop spelen (emulators) en ook wat simpele 3D 'Temple Run' en 'Asphalt' achtige games.

Dat slimme deel hoef je helemaal geen gebruik van te maken, aangezien je nog steeds de internet connectie eraf kunt laten en een eigen 'iets' eraan kan pluggen.

Overdrijven is ook een vak lees ik.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 22 juli 2024 18:45]

Dat slimme deel hoef je helemaal geen gebruik van te maken, aangezien je nog steeds de internet connectie eraf kunt laten en een eigen 'iets' eraan kan pluggen.
Dat eerste doe ik ook, geen ethernetkabel aan m'n tv en geen wifi ingesteld.

Op tv 1 (Samsung Tizen) werkt dat prima. Smart gebruik ik niet (de meeste apps zijn toch al over hun houdbaarheidsdatum heen, zappen gaat snel, en smart komt uit m'n Apple TV 4.

Op tv 2 (Philips Android) werkt dat niet. Smart gebruik ik niet, maar zappen gaat traag. Deze tv gebruiken we nauwelijks.
Er zijn helaas maar weinig kastjes die Dolby Vision ondersteunen, wat op een tv als deze toch echt een gemis is, dus ben je vaak overgeleverd aan je TV.
De Apple TV 4K en de nieuwste Nvidia Shield Android TV ondersteunen Dolby Vision en HDR10. Gewoon 4K ondersteuning of zelfs HDR is inderdaad helaas niet genoeg.
Helaas ondersteund de Shield geen Dolby Vision.

Voor zover ik weet ondersteund alleen de Apple TV Dolby Vision...
Is DV niet backwards compatible met HDR10?Zal je het verschil kunnen zien? Ik stond verbaasd wat HDR10 toevoegde aan het gewone 4K beeld, maar ik heb nog nooit het verschil tussen HDR10 en DV gezien.
Weet niet of er een encoding verschil is tussen HDR10 en Dolby Vision bij Netflix, maar op m'n LG zie ik weldegelijk een vershil tussen m'n Chromecast/PS4 (HDR10) en de native app (Dolby Vision). Kan ook tussen m'n oren zitten hoor.

Het grote technische verschil tussen HDR10 en DV (en HDR10+) is dat bij HDR10 de tone-mapping over de hele film gebeurt, en bij de andere technieken het op een shot voor shot basis gaat. Bij HDR10 gaat het dus om de meest dramatische scene, wat bij andere scenes resulteert in compressie.

Ook controleert Dolby volledig op wat voor scherm de content gemastered wordt en stelt het eisen op wat voor displays Dolby Vision wordt weergegeven.
Ah, duidelijk verhaal, dank!

Nu twijfel ik of ikHDR10 of HDR10+ heb gezien.
Het enige wat je het meeste van de tijd doet, is bewegen door menu's. De games die gebruik kunnen maken van dergelijke SoC's ondersteunen veelal touch invoer, wat deze TV's niet hebben.
De eerste die aan het scherm van mijn OLED zit verliest een vinger ... dat wil je toch niet? Touch-games doe je maar op een tablet, niet door op mijn tv te hameren met je tengels.
Ik heb uithangen die ik niet gebruik uitgezet via instellingen. Wordt hij weer iets vlotter van. Netflix / Plex en youtube werken snel zat. Ben erg tevreden met Android tv.
Onzin, er is geen enkel Sony of Philips toestel wat al Android 8 draait.

Daarnaast wordt het toestel er natuurlijk niet sneller van. Tel daarbij op dat er veel bugs in zitten. Nee, het "smart" gedeelte op deze TV's is waardeloos (heb zelf een Sony ATV).

Op een TV in dit segment mag je gewoon een snellere soc en goede software verwachten.
Helemaal mee eens. Ik wil een nieuwe OLED TV aanschaffen maar na het lezen van Matige software en Slome soc bij de minpunten gewoon gestopt met lezen. Met die dingen wordt je continue geconfronteerd. Zo'n TV wil je gewoon niet hebben en kan nooit meer dan 7 punten scoren.
Ze hadden er beter geen soc in kunnen stoppen en 300 piek van de prijs afhalen. Dan kan je zelf een mediaspeler koppelen. Maar dat schijnen fabrikanten maar niet te snappen
Jawel dat snappen ze best, dan koop je namelijk een monitor van 55inch
Ik moet de eerste OLED monitor nog tegenkomen, laat staan eentje die dienst kan doen als televisie. Net als dat ik nooit een plasmamonitor ben tegengekomen die aan mijn wensen voldeed. Je bent echt afhankelijk van LCD en daar neem ik geen genoegen mee.

Als je een televisie wilt hebben met het beste beeld van het moment, dan zit je vast aan een smart tv met alle mogelijke nukken en gebreken. Persoonlijk neem ik de gebreken voor lief en gebruik ik het smart gedeelte van mijn tv nauwelijks; hooguit om een youtube filmpje van mijn telefoon naar televisie te casten.
nee, want ik wil wel een ingebouwde tuner, dat ik niet zo stom kastje eronder hoef te hebben.
Verder hoeft hij niet smart te zijn. M'n Chromecast is voldoende...

[Reactie gewijzigd door Boy op 22 juli 2024 18:45]

Als je een monitor zonder enige opsmuk kunt vinden van 65" met een OLED paneel, dan ben ik erg blij.
De soc doet meer dan alleen media afspelen :)
Maar niet op gebied van beeldverwerking, daar heeft deze tv de X1 processor voor die zn werk uitmuntend doet.
Precies. Al blijft het opmerkelijk dat zo'n tv soc zo traag is als je ziet wat de mogelijkheden met bijvoorbeeld een el cheapo RPI(3) al zijn.
Fabrikanten blijven proberen en proberen.. maar als je een goede en bewezen oled wilt, ga dan voor de LG oled tv's. In verhouding goedkoper en het heeft zich bewezen. Ikzelf heb de Oled55c7v ong een half jaar en geniet er nog altijd met volle teugen van!
Dan kun je nog beter voor een Panasonic gaan.. de panelen van LG maar veel betere software. LG blijft wat problemen hebben met snel bewegende beelden (bv een van rechts naar links scrollende tekst) die ik bij Panasonic nooit zie.
Panasonic geeft geen DTS geluid door. Kopen er geen licentie voor. Voor mij een no-go.
Koop een receiver, en sluit daar je bronnen op aan. Je tv krijgt dan alleen beeld, het geluid is er dan al uitgehaald.
Niet als je de mediaspeler gebruikt van de tv.
Dan koop je een losse mediaspeler! Die heeft minder restricties dab de speler in je tv.
Ik gebruik gewoon een homecinema set van Denon, en klaar je hebt DTS
Indien wat @orliksken840 zegt klopt, dan heb je geen DTS track als je de video bekijkt vanaf de interne Panasonic mediaspeler.

Je receiver ondersteund het dan wel, maar als Panasonic geen licentie heeft. Kan je tv geen DTS geluid doorgeven aan je receiver.
Alleen jammer dat Panasonic bij de electrogrootgrutters zo'n ondergeschoven kindje is en vaak zelfs niet eens aanwezig in de winkels. Als er 30 televisies staan zijn er 18 Samsung, 6 Sony, 4 LG en 2 Philips. :/
(Toen nog) brakke Android TV was voor mij een van de redenen om een Panasonic TX-55CX700E te kopen in oktober 2015. Anders was het wellicht een Sony geworden. Zeker in die tijd was het niet zeker welke kant Android TV op ging, en of/wanneer het beter zou gaan worden. Het verbaast me enigszins dat het nu kennelijk nog steeds wat gammel is.

Mijn ervaring met het OS van Panasonic is nog steeds positief. Overzichtelijk, snel, speelt doorgaans alles af (zolang je rekening houdt met DTS, blijft helaas wel een minpunt maar ik kan ermee leven). YouTube en Netflix apps werken goed.
Het plan was oorspronkelijk om er een losse mediaspeler aan te hangen (zoals mijn Raspberry Pi2), maar dat is niet nodig gebleken. Content streamen van Internet of van mijn NAS werkt perfect. :)
Kijk eens naar de lg c8. Geweldige software, praktisch hetzelfde beeld als de af8 maar iets meer kleur.

Het wordt tijd dat sony in gebruiksgemak gaat investeren.
Nou, ik heb hier een 32" LCD smart tv van LG op de slaapkamer hangen maar die software, inclusief de indeling van de afstandbediening zijn wat mij betreft anders tenenkrommend.

Als ik een tv ga kopen wil ik dergelijke dingen eerst in de winkel checken.

Het zou zo mooi zijn als ze dergelijke tv's gewoon zonder smartmeuk zouden verkopen. Hooguit de tuner, menu voor de instellingen en om te zappen en, voor wie het nog gebruikt, teletekst en klaar.
Ja, dat kan kloppen. En zelf in een winkel kijken is *altijd* de beste manier van oordelen. Liefst waar ze ze niet op demo stand hebben staan en ‘gewoon’ netflix draaien. ;)
Het zou zo mooi zijn als ze dergelijke tv's gewoon zonder smartmeuk zouden verkopen. Hooguit de tuner, menu voor de instellingen
Dat zou zeker mooi zijn, en dat zeggen we bij vrijwel elke (not-so-) smart televisie.
Maar om een of andere reden doen ze het niet. Altijd gedateerde, slome, slecht-geupdatete meuk.
Ik denk dat men telkens oude partijen opkoopt en in nieuwe toestellen duwt. Zo blijf je achterlopen.
Nee, je koopt sony tv's voor het beeld.
Ondanks dat de meeste tv's min of meer dezelfde specs hebben (en deze OLED TV's vziw gewoon LG panelen hebben) is Sony wel redelijk baas qua beeldverwerking (IMNSHO).

Maar idd, als ze nou eindelijk! eens wat zouden doen aan die slome SOC & Software, mijn Sony TV uit 2014 voelde nog slomer dan mijn Sony uit pak em beet 2000....
Het zappen gaat traag, alles gaat traag, en dat is idd mega irritant, als je hem voor meer als monitor funtie wilt gebruiken (met PC en Settopbox eraan geven ze echter een super beeldje)

[Reactie gewijzigd door zion op 22 juli 2024 18:45]

Ik heb de laatste generatie Sony TV die zonder het label "smart tv" verkocht werd uit 2014 of 2015, en dat is heerlijk soepel :)

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 22 juli 2024 18:45]

En hoe is Panasonic Oled met beeldverwerking?Ook stukken beter dan de LG C8?
Ja, Panasonic heeft zijn software op gebied van beeldverwerking goed voor elkaar.
is deze beter dan de C8 ookal is ie uit 2017?
pricewatch: Panasonic TX-65EZW954 Zwart
Mee eens, maar de tv-fabrikanten kopen gewoonlijk een standaard tv-moederbord in van bijvoorbeeld MStar. Dit is het basisonderdeel waarin (vrijwel) alle functionaliteit zit ingebouwd, inclusief de zeer zwakke processor voor de besturing van het 'smart'-tv-onderdeel.
MStar zit in tv's van heel veel merken.
Ik snap ook niet dat fabrikanten niet voor een betere soc kiezen, het is echt ongelooflijk vervelend wanneer basisfuncties laggen.

Hier staat ook een Sony tv van een paar jaar geleden, die werd toen geleverd met Android Marshmallow en de gebruikservaring was met wat goede wil 'redelijk' te noemen. Met elke update is de vlotheid achteruit gegaan. Op dit moment draait Android Nougat op de televisie en je merkt echt dat de soc véél te traag is, enkele voorbeelden:
  • als de tv uit stand-by komt, dus geen reboot, dan duurt het enkele seconden voor de afstandsbediening reageert: zappen, HDMI-input selecteren, Home screen oproepen, ...
  • zoals het artikel vermeldt zie je de beelden soms stotteren wanneer je iets extra doet met de tv, het gaat zelfs zo ver dat wanneer ik het volume aanpas terwijl ik Netflix kijk dat het enkele seconden duurt voor de volumebalk in beeld verschijnt en vervolgens gaat de Netflix-stream even haperen/stotteren
Ik zou liever zien dat de schermen dan verkocht worden zonder 'smart' functies en dan zorg ik zelf wel voor een apparaatje dat het streamen verzorgt, dan dat er voor zo'n slechte uitwerking wordt gekozen. Als consument verwacht ik bij een product in die prijsklasse dat de ervaring soepel genoeg gemaakt kan worden.

Wat me ook enorm tegenviel aan de laatste update van de Sony-tv is dat hun software 'geüpdatet' werd met een functie die 'SambaTV' heet. Na wat opzoekwerk blijkt het software te zijn die alles wat je bekijkt, monitort om 'suggesties' en reclame te kunnen weergeven. Hier is hun policy te lezen: https://samba.tv/legal/privacy-policy/ Er was geen mogelijkheid om dit niet mee te installeren met de update, je kunt de 'service' wel uitschakelen maar niet verwijderen...
Een vriend van me heeft een Jaguar van 52000€ gekocht. Als hij de auto aanzet, duurt het een minuut of 2 (!!!) voordat het softwarepakket ingeladen is om de trekhaak te kunnen gebruiken. Hij blijft dan tot dat moment foutmeldingen geven dat de software nog niet ingeladen is. Dus die trage troep MediaTekjes die ze inkopen voor 1€ zorgen echt voor grote ergernis.
8)7

British engineering!!
Klopt. Die kunnen dat niet best. En trouwens. Dat ding heeft 60.000 KM in 18 maanden gereden (en 8x bij de garage gestaan) en hij kreeg een inruilbod van 12000-17000 euro...
Eens! Echt jammer dat ze een slome soc hebben toegepast, als ik de reviews van Sony televisies zo lees, dan was snelheid altijd een pluspunt bij dit merk. Nu helaas niet meer. Is TP-vision in verhouding een steeds beter wordend alternatief voor LGE?
In mijn ogen wel. De Philips 65OLED803 die eraan zit te komen lijkt mij de perfecte TV. Ik wacht al al een half jaar op in ieder geval, want wil een groot scherm, OLED, geen logo (!!!) en mijn vrouw wil graag Ambilight.

Dus tja, ik sprong een gat in de lucht toen exact onze TV aangekondigd werd :-)
Wacht ik ook op, ik vind de 55 inch wel voldoende. Voor rond 1500 euro
Snap ik. Ik twijfel(de) ook,maar denk dat ik op safe speel. De 42" van nu vinden we veel te klein, en om iets meer nut van 4K te hebben wil ik zo groot mogelijk zonder onbetaalbaar te worden. Als ik de 65" voor rond de 2400€ op kan pikken doe ik het.
Ambilight geeft een goede kijkers ervaring !!!! Ik heb er heel veel plezier van.
Ik zou met een groooooote boog om alles wat Philips heet op TV gebied heen lopen. De software is zo mogelijk nog brakker dan bij de anderen. Nou hoop ik dat Philips (TP vision) me hier ongelijk gaat geven, maar ik heb er teveel van gezien bij vrienden en bekenden.
De tests laten andere ervaringen zien om eerlijk te zijn. Vooral de laatste HWI test liet me achter met een heel positief gevoel. Ik ga zodra hij uit is goed checken.
Ik heb zelf ook een sony tv nog staan maar natuurlijk kun je die niet vergelijken met deze alleen al wat kwa techniek de laatste jaren allemaal veranderd is.Ik vind deze een mooie tv maar erg aan de prijs omdat het een oled versie is.Beetje jammer van de inputlag en slome bediening van de software die op de tv zit.input -lag valt te verwaarlozen aangezien je toch geen games speelt op deze tv.Maar misschien wel met een console ps4 of xbox.De zwarte pixels kunnen ze inderdaad niet meten omdat het bij oled schermen de zwarte pixels gewoonweg uitgeschakeld worden als ze echt zwart moeten weergeven.
Bravia engine te langzaam ,het word misschien tijd om er wat krachtigers erin te installeren met meer werkgeheugen en misschien een krachtigere processor, zodat het menu van de tv wat sneller word weergegeven.Al met al een leuk stukje tekst, en prettig om te lezen.
conclusie:je mag veel verwachten als je voor zo een prijsklasse een tv koopt.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 22 juli 2024 18:45]

Eens, ik heb een XE9005 uit 2017 en heb uiteindelijk maar een Nvidia Shield (€200) gehaald, daar is de Android TV ervaring echt een heel stuk beter.

Daarnaast snap ik het pluspunt van het goede geluid niet zo, iemand die €2500+ aan een TV uitgeeft, zal ook wel een goed speakersetje kunnen veroorloven. Zo niet, dan is geluid niet belangrijk genoeg voor die gene.
Het ligt er natuurlijk aan wat je ermee doet, ik heb een sony tv met trage soc maar gebruik geen apps. Alles gata via externe bronnen dus het enige wat ik doe is het schakelen tussen inputs. En daarom zou ik persoonlijk geen punt aftrek doen van trage soc. Als je veel apps gebruikt zou je misschien wel 2 punten aftrek rekenen. Inputlag is voor mij weer veel meer van belang en ik zou daar zwaarder aan trekken. Het punt moet een gemiddelde gebruiker weergeven.
Conclusie moet dus eigenlijk zijn, het R&D budget wat ze steken in onnodige beeldverbeteraars kunnen ze beter steken in een snellere SoC voor de bediening. Ik zet ook altijd standaard alle opties uit wat meet beeldverwerking te maken heeft (en bij geluid ook meestal).
Het is allemaal relatief als de reviewer is. Slome soc en menu valt allemaal wel mee bij dit soort televisies. Bovendien is het een Sony dus is het (bijna) altijd goed.... Ik bedoel.. Japan is gewoon Japans en zo.. qua techniek zit het daar vaak wel snor..
Dat hebben ze al langer dat hun software en opstarttijden loom zijn.
Komt er nog eens een goede OLED roundup?

Ik ben wel benieuwd wat er nu uitkomt als je de LG C8, Sony AF8, Philips 973 en de Pana 954 tegen elkaar zet.

Dat acoustic surface is leuk van Sony, maar LG heeft weer het briljante WebOS. Philips heeft ambilight, maar net zoals Sony geen support voor Dolby Vision.
De sony A1 heeft middels een software update in maart ondersteuning voor Dolby Vision gekregen. Die van de AF8 schijnt onderweg te zijn.
De AF8 heeft dezelfde update.
Panasonic heeft de beste OLED TVs, tweede LG...gebaseerd op de Shootouts van afgelopen jaar. Er moet bij vermeldt worden dat al die OLEDs van de bekende merken dicht bij elkaar zitten.
En waarom de goedkope LG en de dure Philips en Panasonic? ;)
Zodat de prijs-kwaliteit weer de doorslag gaat geven? Qua geluid zitten de andere drie minstens op E8 niveau mag je aannemen en zou voor de prijsvergelijking moeten meetellen. Anders pak je de 800 series van Pana en Philips
Het staat Sony en Philips vrij om ook een goedkoop model te maken. Een E7 VS C7 heeft weinig nut, want de meeste mensen die in OLED investeren zullen ook een apart geluidsysteem hebben staan.
Dat laatste zal nog best meevallen met die prijzen van tegenwoordig (denk zelf dat het eerder een minderheid is inmiddels, soundbars niet meegerekend dan. In een van de reviews werd gesproken dat je richting de high end soundbars moet gaan voor een duidelijk beter geluid dan op de AF8). Philips heeft dan idd ook nog een 803 model zonder poespas (evenals Panasonic).
En dan is alles nog relatief: in Engeland is een C8 heel wat duurder dan deze Sony die daar als een koopje wordt gezien.

[Reactie gewijzigd door apis29 op 22 juli 2024 18:45]

Kleine opmerking, bass weergave is niet afhankelijk van een klankkast maar van oppervlak en uitslag, luidsprekers als Magnepan bewijzen dat.

Ik denk dat de reden waarom er weinig laag uit het scherm komt een bewuste keuze is omdat je het scherm anders ziet trillen, het beeld zou dan wazig worden.
Ik heb nu een kleine twee weken een AF8 aan de muur hangen en ik vind de software gewoon vlot. Alleen als er meerdere apps open blijven staan, kan de boel soms haperen. Home-knop vasthouden en de overige apps afsluiten en alles gaat weer vlot.

Ik draai er ook Kodi op en die interface is instant snel.
Ik was zelf van plan om een sony a1 of af8 te halen, maar ik lees en hoor slechte berichten over het feit dat de laatste updates op beide tv’ s ervoor zorgen dat er na een tijdje tijdens het kijken of spelen flinke dimming optreedt, daarnaast hoor ik over de dolby vision update, dat dit veel artifacts geeft in donkergrijs/zwarte scenes.

Dus ik twijfel.
Lg c8 lijkt me op zich ok, maar hoor dat er daar toch nog motion judder aanwezig is en dat de sony beter is in motion handling.

Toen kwam ik op de nieuwste panasonics, die blijken de beste out of the box calibratie te hebben, meest realistische kleurweergave en een mooie implementatie te hebben van hdr, brightness irt detail.
Maar panasonic heeft ervoor gekozen DV niet te ondersteunen als hdr formaat.

Dus , wat is de beste keuze, ben idd enorm nieuwsgierig naar vergelijkende test.
Heb je ze ook alledrie zelf al bekeken, gestest en gekalibreerd of zijn je twijfels een copy/paste van het internet?

De LG C series is het meest interessant wat prijs en prestaties betreft. Motion is een stuk beter geworden van de 7 series na een update. De 8 series komen ook al erg goed gekalibreerd uit de doos. WebOS is snel en stabiel, wat de gebruiksvriendelijkheid zeer ten goede komt.

Ga voor een Sony als je van het design houdt en je graag met Android TV wilt rommelen. De motion interpolatie is wat beter voor elkaar dan bij LG en Panasonic, maar als je besluit dit uit te laten staan zie je geen verschil. Tevens zijn de verschillen niet zo groot als Sony liefhebbers je laten geloven. Het grootste pluspunt voor mij is de Smooth Gradation optie, maar dat alleen kan mij niet overhalen om voor een Sony te gaan.

Panasonic is voor de videophiles en als dat je ding is dan zit je goed. Uiteindelijk is het verschil te klein om een naam te mogen hebben, maar dat wat je denkt te zien telt natuurlijk ook mee.

Het hele ABL verhaal is op het internet van een mug tot een olifant uitgegroeid. Bij TV kijken, films, series en games heb je hier vanaf de 2016 modellen niet merkbaar last meer van. Alleen in specifieke situaties is dit een issue, wanneer je bijvoorbeeld de TV als een PC monitor wilt gebruiken met een helderheid boven de 120 nits. De LG 8 series komen trouwens tot een zeer nette 200 nits continu op een 100% beeldvullend wit beeld.
Ik heb een LG C8 bekeken, de rest niet. En ik vond met name bij films de mition gewoon niet echt lekker, diverse instellingen geprobeerd. Maar ik heb nu een pioneer kpr-600m, en misschien ben ik gewoon te verwend.
Maar er is voldoende footage op internet(incl hdtvtest) om de zeer agressieve ABL van de sony te zien.
Callibreer de C8 eens via de rtings guide. Eens dat de motion in veel settings niet lekker is (hangt af van de input), maar het is mij daarmee gelukt de motion alsnog zeer goed te krijgen. Praktisch geen verschil met de nieuwe af8 die uiteraard ook via de rtings guide is gecallibreerd.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c8/settings
Ik ben sinds gisteren van pio krp500 overgestapt naar de pana954.
Ook ik durfde niet over te stappen maar omdat de pioneer kuren begon te krijgen was ik toch verplicht om de stap te wagen. Als je pioneer plasma gewend bent, ga dan zeker niet voor een LG C8. Mijn god wat heeft die een judder. Sony is aardig maar is erg traag en corrigeert in mijn ogen iets te veel [zoals Vincent teoh van hdtvtest ook opmerkt]. De pana is echt perfect "out of the box" met de natuurlijke kleurinstelling.Daar kunnen de concurrenten echt niet aan tippen.
De upscaling is meer dan excellent. Hier was ik het meest bang voor. Volledig ten onrechte.
Als oud pioneer kijker kan ik je echt de panasonic aanraden.
Ja, dat gevoel had ik al.
Het kan een tv zijn voor “videofielen”, maar iedereen die omstreeks de 3000 euro uitgeeft voor een tv is een videofiel, en dan betaal ik liever 500 euro meer voor het beste.
Baal alleen van geen dolby vision.
Maar ik ga zeker die 800 serie van pansonic bekijken, staat nu nog op 4000 euro, maar alleen van coolblue, en wordt nog niet aangeboden bij de goedkopere winkels.
De review van de Panasonic die ik net lees doet anders blijken wat betreft natuurlijke kleuren out of the box. Het exemplaar wat ze hebben heeft duidelijk baat bij kalibratie ... (niet dat alles neon is maar elk merk heeft tegenwoordig een stand met een goede preset die niet veel afwijkt van 'perfect')

[Reactie gewijzigd door apis29 op 22 juli 2024 18:45]

bron?
ik ben benieuwd hem te lezen
ABSL, niet ABL. Die dimming treed op om inbranden bij beelden met statische content zoals een scorebalkje te voorkomen, niet omdat hij tegen de max helderheid aanloopt. Alleen schjinbaar met de laatste update werkt het veel te agressief. ..
https://youtu.be/c-JJKg1Q_Yk

Hdtv test van beide:

Conclusie: noise reduction en motion processing van de af8 is beter dan de c8. Lg c8 is brighter dankzij minder agressieve abl, en heeft een lagere input lag.

Ik hoop dat de Panasonic deze goed punten van beide OLED’s kan combineren. Maar ik vind het toch jammer dat er geen Dolby Vision wordt ondersteund.
is het het echt een gemis dat Panasonic niet aan dolby vision doet? Zo niet dan ga ik mogelijk toch voor Panasonic.

Deze reactie is een vraag nav de reactie van @Major_ton dus m.i niet geheel off topic maar prima verder hoor.

[Reactie gewijzigd door Nelis19821 op 22 juli 2024 18:45]

Dolby vision als enige echt native hdr, Hdr10 is gesimuleerd. Dus ja, het is mooier als een tv dit aan boord heeft. Er zijn echter nog zo weinig dolby vision opnamen dat het nu vooral toekomstmuziek is.

https://www.whathifi.com/...dolby-vision-which-better

[Reactie gewijzigd door Idleidol89 op 22 juli 2024 18:45]

Doen!!
Sinds gisteren de pana 954 staan. De panasonic wordt echt het meest ondergewaardeerd van de 3. Waarom zou Dolby Vision een gemis zijn. Het is nog lang niet beslist wat de standaard wordt DV of HDR+
Vind die naamgeving soms wel wat vreemd, maar neem aan dat dit de fz 954 2018 / fz 950 2018 is. Of heb ik het dan mis? Hoe dan ook dank voor beide reacties.
Model 2018 heet tx-55FZW954, FZ950 is voor andere landen maar is gewoon hetzelfde. Op de doos staan beide modelnrs. vermeld

[Reactie gewijzigd door trinity999 op 22 juli 2024 18:45]

Ik heb veel op de C7 gekeken en kijk nu op een C8 en ik moet eerlijk zeggen: ik heb zelf nooit slechte motionverwerking opgemerkt voor ik het op het internet las, terwijl ik zou zeggen dat ik er erg gevoelig voor ben. Ik heb een hekel aan panning shots in de bioscoop waar je gewoon de individuele frames kan zien. Ik snap echt niet dat zo'n lage framerate als beter gezien wordt als er panning shots in de film zitten.

De C8 heb ik nog niet genoeg getest om er echt zeker van te kunnen zijn, maar ik zet zelf standaard de verbeterde motionverwerking opties (lichtjes) aan. Ik vind het zo gehate soap-opera effect eigenlijk heel fijn en er beter uitzien dan zonder. Ik ben geen fan van <60fps content. Misschien komt dat ik omdat ik ook game op een 144hz monitor. In ieder geval vind ik de C7 en de C8 prima qua motion. Maar ik heb de Sony ook niet uitgebreid bekeken op dit punt, misschien mis ik wat.

Het zou leuk zijn om dit te testen met alle nieuwe modellen. Maar ik ben het wel met Major_ton eens dat sommige van deze "problemen" echt group think van de TV-nerds op het internet zijn. Iedereen klaagt steen en been over het soap-opera effect. Ik vind het er juist super uitzien en ik vind het fijn dat beeld op mijn TV aanvoelt als een hogere framerate dan in de bioscoop.
Ik snap ook het bezwaar niet van het soap opera effect. Hoe vloeiender het beeld, hoe natuurlijker en mooier het toch is? Anders keek iedereen toch gewoon ook met 50Hz?
Wel jammer dat sony bij die Slome soc houd. Want de prijs nogal hoger dan de C8 van LG bv. De 55C8 kun je al onder de 2000 krijgen, de 65" rond de 27/2800. En die hebben wel een snelle soc.

Ben benieuwd naar de reviews van de FZ803 van Panasonic en de prijs daarvan.
Want beide maken er om eerlijk gezegd een potje van qua prijzen op OLED. Tegenover LG en Philips iig.
Heb deze week de LG 65c8 (65 inch!) voor effectief 2200 euro gehaald bij Smits Arnhem. 2699 + 500 euro cashback. Even opbellen en het was geregeld. Dan vraag ik me af waarom je überhaupt nog naar de andere merken zou kijken op dit moment.

En ik merk zeker het verschil in snelheid tussen de C7 en de C8. Mijn ouders hebben een C7 en als ik daar met de settings zit te rommelen merk ik dat hij wat trager is (en de C7 zou dus sneller zijn dan deze nieuwe Sony). Ik zou dus echt nooit een "topmodel" kopen waarbij in de review staat dat hij traag reageert, dat is gewoon zó irritant en zó onnodig vandaag de dag.

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 22 juli 2024 18:45]

Ik kijk nog naar een ander merk omdat ik wel OLED, geen logo op de TV wil, en mijn vrouw graag Ambilight wil. We hebben nu 10 jaar met een TV upgrade gewacht omdat dat niet bestond. Daar gaat binnenkort verandering in komen :-)
Als je ambilight wil kan ik je één tip geven: koop niet de pos90002 van Philips/TP-Vision. Alsof ze hun domme neefje de ambilight naderhand erop hebben laten zetten zitten de ambilight-leds niet naar achteren gericht maar naar de boven- en zijkant. Gevolg is dat ze dus naar het plafond en de zijmuren schijnen en NIET recht naar achteren. Het licht valt dus bijna in de halve kamer en dat ziet er gewoon veel slechter uit. Echt verschrikkelijk irritant, tenzij je TV sowieso al in een doos staat.

Ik weet niet hoe dit is bij andere modellen van Philips, maar ik zou even goed kijken of de leds goed gericht staan. Ik vind het zo idioot dat ze dit fout kunnen doen bij hun flagship-model, maar toch is het zo. Misschien was Philips toch net iets competenter dan TP-vision.
Dank voor je tip. Het gaat mij om de 65OLED803.
Maar bij ons komt hij vrijwel plat tegen de muur, bijna verzonken, dus als ze naar boven wijzen is voor ons eigenlijk een soort voordeel. Recht naar achter zouden ze onzichtbaar worden.
Toch zou ik even goed kijken. De leds bollen een beetje natuurlijk, waardoor de gloed ook achter de rand vandaan komt. Als ze echter recht omhoog richten zie je de helft van de gloed op het plafond en dat ziet er niet uit. Zelfs met 1 centimeter speling komen goed geplaatste ambilights wel tot hun recht, schat ik in. Volgens mij is het iets verbeterd bij de 803, maar ik weet het niet zeker. Goed controleren!
Goed dat je het zegt! Ik ga het goed in de gaten houden.
Tussen 10 en 15 cm van de muur af plaatsen, zo staat het in de handleiding van Philips en zo heb je een mooie diffuse wolk achter op de muur. Daarom zou ik een beweegbare VESA support kopen zodat je zelf wat kan experimenteren met afstanden. Ga je voor een minimalistisch design, koop dan geen ABL zou ik zeggen.
Vandaar dat het zo lang duurt voor de 55OLED803 op de markt komt ... ze zijn nog volop bezig met het tweaken van de LEDs achteraan op het paneel: ze hebben (eindelijk) hun lesje geleerd uit de talloze negatieve feedbacks. ;) Hopelijk komt dit in orde en dan koop ik 'm.
Ik heb bij smitsh Arnhem gekeken, maar daar staat de c8 65 inch voor 3999 op de site en de 55 inch voor 2799,dus je hebt waarschijnlijk een inruil gedaan of zo?
Nee. Je belt ze op, vraagt "Hoi, ik lees op tweakers dat ik de 65c8 kan halen voor 2699, klopt dat?", dan zeggen ze "Ja, dat klopt". Dan sturen ze een factuur/kortingscode naar je e-mail, moet je hem wel zelf ophalen. Je kan ook nog even onderhandelen over verzending.
Zo, nou mooie deal idd.
Ik heb ook de c8. Pracht ding. Maar de motion en stuttering met tennis op eurosport. Dit is niet te fixen. Op fox sports heb ik er geen last van.
En die hebben ook het nieuwe 2018 OLED paneel. Het zou me niets verbazen als deze Sony nog het 2017 paneel heeft. Qua beeldkwaliteit schijnt dat niks uit te maken, maar wellicht wel met inbranden en levensduur.
Hoewel ik geen idee heb hoe sloom een slome SoC is, ben ik nog steeds niet optimistich genoeg om een OLED TV aan te schaffen, ik houd van bv films kijken, series en ook sport, zeker bij het laatste ben ik bang voor burn in issues, zelfs met mijn plasma tv heb ik er last van met het kijken bij bv FoX Sports, ik zie altijd de score links boven een tijd blijven hangen, en van wat ik af en toe lees ( en hier amper tot niet..) is dat OLED nog veel last heeft van burn in issues.
Ik snap de angst, maar ik kan je vertellen dat je er echt niet bang voor hoeft te zijn.

Was zelf ook altijd huiverig om een OLED tv te kopen, daar ik helaas 3! keer te maken heb gehad met inbranden bij plasma. Altijd keurig geholpen toen, omdat het volgens panasonic eigenlijk niet kon/mocht gebeuren, maar het zorgde er wel voor dat ik ver weg bleef bij alles wat ook maar iets met inbranden te maken kan krijgen.

Tot ik vorig jaar samen met een maat van mij een nieuwe tv voor hem gekocht heb. Het werd een lg c7.
Hij is ontzettend fanatiek sportkijker, en dan met name basketbal. Tijdens het seizoen kijkt hij uren achtereen naar de sport, met van die grote statische banners in beeld. Hij heeft nooit ook maar enige last gehad van retentie, laat staan burn in.

uiteindelijk zelf ook de stap gezet en een c8 gekocht, en nog geen moment spijt. Ook ik heb nog nooit enige vorm van retentie gezien.

Het zal absoluut bestaan, en ik geloof ook best dat ze kunnen inbranden, alleen heb ik het idee dat je daar wel heel hard je best voor moet doen, en het risico erop is stukken minder dan met plasmaschermen
WebOs op de c8 heeft een functie om elke 4 uur een wipe te doen waardoor inbranden praktisch wordt tegengegaan. Qua helderheid wordt vanuit LG beweerd dat je na 15 jaar kijken (dus echt 24/7) alsnog 50% van je maximale helderheid over hebt.
Ok, alles bij elkaar overtuigen nieuws waarvan je weinig tot niets over leest. Dit maakt het interessanter .

[Reactie gewijzigd door Fermion op 22 juli 2024 18:45]

Toch lees ik bij vele andere reviews, ook van modellen dit jaar, dat het nog steeds een issue is zeker met logos en score standen etc. Ik blijf huiverig, gedoe rond omruilen etc van een 55'' of groter is niet prettig.
Tja. Het is vele malen minder erg dan bij de oude plasma schermen. De angst voor dit fenomeen wordt helaas voor een groot deel gecreëerd door bijvoorbeeld samsung die mensen een qled willen laten kopen. Het valt allemaal echt heel erg mee.
Logos en score standen branden niet al te snel in.. wat de Lg oa doet is pixels verschuiven, tijdens het kijken verschuift het hele beeld een pixel opzij. Zie je niets van. Daarnaast draait er een soort clean programma als de tv een paar uur uit staat (de enige reden waarom ik zo nu en dan een nacht de tv op stroom laat)
De tv leunt achterover,onbegrijpelijk. Hoe verzint iemand dit. Die neem ik dus al niet.
Waarom lees ik niks over hoe de tv SD upscaled?

[Reactie gewijzigd door pennywise666 op 22 juli 2024 18:45]

Uit trustedrev.:

Alright, so there is still a tiny lean, but it’s no more than two degrees and it seems to be more of a safety feature than anything. It’s barely perceptible even when you’re standing side-on, so it will look vertical from the sofa.
De upscale van SD is niet noemenswaardig.

Ik heb m even op de voet gehad, dat hellen valt helemaal niet op hoor.
Waarom wordt er geen melding gemaakt van de `banding` waar alle oled-schermen van LG last van hebben? Hoe erg is daar sprake van bij dit model?

Als plasma-eigenaar ben ik op zoek naar een nieuwe tv. Ik twijfel erg tussen oled en led (fald). Nadeel van oled: banding, lagere helderheid, kans op inbranding. Led: blooming/haloing, lager contrast, slechtere kijkhoeken. Bij led tv's is mij opgevallen dat het lijkt alsof bij donkere scenes de achtergrondverlichting altijd een fractie te laat aanspringt. Maar ja, zichtbare verticale stepen (oled) in beeld is ook niet wat. Keuzes...
Ik heb ook de Samsung QLed's gezien en ben daar best wel van onder de indruk. QLed is toch een klap contrast- en kleurrijker dan "gewoon" LCD. Waar ik me alleen zorgen om blijf maken is uniformiteit, clouding en backlight bleeding wat toch inherent is aan technieken met backlight. Is een OLED bij veel daglicht niet te donker als gevolg van het geringe aantal nits?
Kans op inbranding is wat achterhaald.. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden dit te ondervangen (e.g. pixel shift, screen saver).


Banding hebben sommige OLEDs inderdaad last van, maar ik zie het bijvoorbeeld niet op miijne, ik vind het daarom wat overtrokken dat je zegt dat alle OLEDs van LG last van banding hebben..

Ik heb zelf een OLED van LG en geloof me, de stap van plasma naar OLED is echt huiveringwekkend groot :)

Bekijk bijvoorbeeld de nieuwe C8 eens (liefst niet in een winkel met dat felle licht) en je zult versteld staan!
Jammer dat er voor dit geld geen fatsoenlijke soc in kan. Maak m dan een paar tientjes duurder.

Als je de tv gewoon als dom scherm gebruikt (zoals ik mijn tv al jaren gebruik) maakt de software en soc niet zoveel uit, die gebruik je dan toch alleen maar om af en toe van input te wisselen. Dan is dit scherm voor niet-gamers wel interessant.

Er schijnen echter nog wel mensen te bestaan die ouderwets seriële sd tv kijken, die gaan wel last hebben van dit soort onnozele besparingen.
Zullen ouderwetse kijkers deze tv kopen? Ik vraag het me af.
Willen ouderwets kijkende mensen (sportliefhebbers bijvoorbeeld) niet ook gewoon een mooie TV met goed geluid?
Eens! Ik val ook onder die groep, maar voor €1000 heb je mooie led tv’s met prima geluid, voor 1300 instap OLED’s.
Mensen met een hark antenne op dak? Of wat bedoel je met een ouderwetse tv kijker? Journaal kijk ik, evenals een 4K HDR mkv graag in de best mogelijke kwaliteit. Dat kan een programma zijn op NPO, maar evengoed Netflix of YouTube of whatever.
Gewoon kabel of antenne, geen online content. Een domme tv zou voldoende zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.