Sony KD-55AF8 Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-55AF8 Zwart Review

KarolWTestpanel 25 juli 2018, laatste update op 30 juli 2018, 3.984 views Testpanel

Sony KD-55AF8 Zwart

De Sony AF8 is een mooie, strakke televisie met prachtig beeld die mij aardig versteld heeft laten staan. Het geluid is goed en het gebrek aan ‘traditionele’ speakers maakt het een fraai totaalplaatje om naar te kijken. De prijs, traagheid en software zijn voor mij de enige verbeterpunten.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Beeld
  • Geluid (behalve de bass)
  • Ingebouwde Chromecast

Minpunten

• Prijs (relatief)
  • Slome SoC
  • Software
  • Bass niet aanwezig

Voorwoord
Een tijdje geleden heb ik bij een poll op de frontpage van tweakers.net aangegeven dat ik graag de Sony AF8 zou willen testen en enkele weken geleden heeft Tweakers contact met mij opgenomen! Er werd mij gevraagd om de Sony AF8 55" twee weken lang te testen om vervolgens mijn ervaringen en mening erover te delen in de vorm van een review. Dit aanbod heb ik natuurlijk niet af kunnen slaan, dus hierbij welkom bij mijn eerste review op Tweakers!

Korte introductie over mijzelf. Ik ben KarolW, 23 jaar oud en een HBO Business IT & Management student. Altijd een liefhebber geweest van gadgets, computer hardware, smartphones et cetera, maar eigenlijk niet van televisies dus het testen van de Sony AF8 was een leuke manier om meer van dit domein te leren!

Mijn eigen televisie is een ruwweg 8 jaar oude JVC HD-Ready fossiel die ik enkele jaren geleden voor 8 tientjes van een maat overgekocht heb. Deze wordt alleen gebruikt voor het bekijken van films en series via Netflix. Ik stel geen hoge eisen aan mijn use case omdat de films en series 9/10 keer bekeken worden wanneer ik langzaam in slaap sukkel en behoefte heb aan wat achtergrondgeluiden.

Deze review zal zo objectief mogelijk beschreven worden, maar houd er rekening mee dat de wow-factor door de overtap van een relikwie naar een 55” 4K OLED HDR televisie mij redelijk kan beïnvloeden. Ik heb mijzelf zo goed mogelijk proberen in te lezen in de verschillende termen, technologieën en testmethoden, maar alsnog vind ik mijzelf een leek op het gebied van televisies, dus als er iets niet klopt dan hoor ik het graag van jullie!

Tot slot wil ik Tweakers hartelijk bedanken voor deze leuke ervaring. Met plezier heb ik de televisie getest en de review geschreven!

Samenvatting en algemene beoordeling
De Sony AF8 is een mooie, strakke televisie met een prachtig paneel die mij aardig versteld heeft laten staan. Het geluid is bovengemiddeld goed en het gebrek aan ‘traditionele’ speakers maakt het een fraai totaalplaatje om naar te kijken. De prijs, trage SOC en software zijn de enige grote minpunten die ik heb kunnen ondervinden, maar andere handige features zoals een ingebouwde Chromecast maken het gebruik van de televisie weer een stuk fijner.

Cijfer 8/10.

Specificaties en featureset

Voor de volledige specificaties verwijs ik jullie graag door naar de Tweakers productpagina https://tweakers.net/pric...5af8-zwart/specificaties/ en de Sony productpagina https://www.sony.nl/elect...af8-series/specifications in plaats van een lange, lelijke tabel of lijst hiertussen te plaatsen. De (naar mijn mening) bijzondere features met de bijbehorende uitleg zal ik wel benoemen in de onderstaande tabel.

FeatureUitleg
4K (2160p) resolutieHet paneel heeft 3840 horizontale en 2160 verticale pixels
met een totaal van 8.294.400 pixels. Full HD = 1920
horizontaal – 1080 verticaal. 4K = 4x Full HD!
High Dynamic Range (HDR) HDR vergroot het contract- en kleurbereik, waardoor wit
‘witter’ wordt en zwart echt zwart is. De kleuren ogen
levendiger en echter ten opzichte van SDR.
Organic Light Emetting Diode (OLED) – paneel De nieuwste schermtechniek waarbij individuele pixels
aan/ uit gezet kunnen worden, waardoor er geen backlight
nodig is en bij het weergeven van zwarte kleuren de
pixels uitgezet kunnen worden om ‘echt’ zwart te tonen.
Acoustic Surface Acoustic Surface is de naam die Sony geeft aan de
techniek waarbij er geen ‘traditionele’ speakers aanwezig zijn,
maar het volledige scherm gebruikt wordt om de trillingen te
creëren die nodig zijn om geluid te waarnemen.
Android TV De meegeleverde besturingssoftware waarmee TV
instellingen aangepast kunnen worden. Je Google-account
kan worden gesynchroniseerd om bijvoorbeeld je
Youtube-feed op de televisie te bekijken en om Google
Assistant opdrachten uit te voeren.
Ingebouwde Chromecast Google-apparaat waarmee je Youtube, Netflix, Spotify
en anderen vanaf een smartphone, computer of laptop
naar te televisie kan ‘casten’ om het daarop te bekijken of
te beluisteren.

De AF8 zit bomvol met handige features die perfect aansluiten voor mijn gebruik! Met name de ingebouwde Chromecast maakt het leven een stuk makkelijker door alle media via de smartphone naar de TV te sturen.

Wat zit er in de doos? + uitpakken

In de doos zijn de volgende dingen te vinden:
  • Televisie
  • Televisie-standaard
  • Afstandsbediening
  • Voedingskabel
  • Quick-start guide
  • Uitgebreide handleiding
  • Tie-wraps
Het is een flinke doos zoals de foto hieronder laat zien.

Op de foto is een banaan ter schaal toegevoegd en de specificaties van de banaan zijn:
  • Merk: Chiquita
  • Kleur: Geel met bruine accenten
  • Formaat: Gemiddeld
  • Kromming: Gemiddeld tot bovengemiddeld
  • Smaak: Acceptabel tot wel lekker
Conclusie: 6,9 / 10

De televisie zat zeer degelijk ingepakt met genoeg piepschuim en andere bescherming om heelhuids bij mij te arriveren. Het uitpakken ging soepel en met behulp van de quick-start guide was de televisie zo in elkaar gezet. De montage van het paneel op de voet vereist wel de samenwerking van twee personen om het veilig uit te voeren zonder de televisie te beschadigen. In totaal heb je een minuut of 10 nodig om het uit te pakken en in elkaar te zetten. Deze video van Sony toont hoe het in elkaar gezet dient te worden.

Bouwkwaliteit en uiterlijk

De behuizing van de AF8 is over het algemeen gemaakt van plastic en daar is niks mis mee. Het voelt allemaal zeer degelijk aan en toont geen zwakke plekken. Het paneel is erg dun! Zie de volgende foto met als referentie een menselijke duim.

De randen, voet en achterkant van het paneel lijkt eruit te zien als een geborsteld metaal, maar welke dat precies is durf ik niet te zeggen. De volgende foto toont het zojuist beschreven materiaal.

De voet voelt solide en degelijk aan en heeft een rubberen onderzijde waardoor de televisie lastig te verschuiven is. De achterzijde heeft een prima indeling met goede kabelmanagement opties. De foto hieronder toont de achterkant zonder de afwerkkappen.

Zoals je ziet is dit niet al te mooi. Gelukkig is dit allemaal mooi af te werken, maar eerst laat ik foto’s van de I/O zien.

Genoeg I/O dus!
De kabels kunnen met handige haakjes en meegeleverde tiewraps langs een bepaalde route geleid worden om vervolgens bedekt te worden om het mooi af te werken. Zie de volgende foto met als voorbeeld de voedingskabel.

De volgende foto toont de andere kant waar bijvoorbeeld de HDMI kabels aangesloten kunnen worden.

Het geheel wordt vervolgens afgewerkt door vier panelen vast te klikken. Dit ziet er als volgt uit.

De kabels komen aan de achterzijde van de voet eruit. De gleuf waar de kabels uit komen is wel vrij smal, dus het zou een probleem kunnen vormen met dikkere kabels.

Daarnaast heeft de Sony AF8 de mogelijkheid om VESA 300x200 steunen op aan te sluiten om het toestel bijvoorbeeld aan een muur te hangen.

Qua uiterlijk vind ik de televisie beeldschoonno pun intented. Het strakke design met het dunne scherm en de kleine zwarte randen zorgen voor een mooi totaalplaatje waar ik eigenlijk niks op aan te merken heb.

Tot slot wil ik het nog kort hebben over de afstandsbediening. De foto hieronder toont de afstandsbediening naast dezelfde banaan uit de eerste foto. Zoals de foto toont is de afstandsbediening ongeveer 1 Chiquita banaan lang.

De afstandsbediening is over het algemeen prima. Zoals op de foto te zien is heeft de afstandsbediening een Google Play knop en een Netflix knop. De Netflix knop komt zeer goed van pas voor mijn tv-gebruik; hoe minder ik hoef te drukken, hoe beter. Dus daar is niks op aan te merken. Daarnaast is een microfoon verwerkt in de afstandsbediening waarmee je spraakgestuurd kan zoeken en Google Assistant opdrachten kan laten uitvoeren. Dat werkt allemaal prima, maar in de praktijk heb ik het niet vaak gebruikt. Het grootste nadeel van de afstandsbediening en iets waar ik mijzelf erg aan heb geërgerd zijn de pijltjestoetsen. Voor mij is er te weinig verschil in gevoel tussen de pijltjestoetsen en de toetsen daaromheen. Hierdoor heb ik regelmatig op de ‘TV’ knop gedrukt in plaats van “Down”, waardoor de televisie het scherm verlaat waar je bezig bent en naar de televisiekanalen navigeert. Er zijn wel verhogingen aanwezig op de pijltjestoetsen waardoor het verschilt gevoelt zou moeten worden, dus misschien ligt het meer aan mij dan aan de afstandsbediening.

Software

De televisie maakt gebruik van het Android 7.0 Nougat besturingssysteem en de MediaTek MT5891-SoC zorgt voor de rekenkracht. De software is het grootste kriebelpunt van de hele televisie. Het navigeren in instellingen of applicaties gaat traag en naar mijn mening vrij inefficiënt. Het irritantste is dat je veel menu’s in moet duiken voordat je uiteindelijk bij de instellingen bent die je wilt hebben. Je zit altijd wel 2 á 3 lagen diep en dat is in combinatie met de slome SoC traag en onprettig. Haperingen in menu’s zal je regelmatig tegenkomen.

Wat wel leuk is aan de software is de integratie met je Google-account. Zonder problemen is mijn account gesynchroniseerd na het inloggen waardoor je de mogelijkheid krijgt om bijvoorbeeld commando’s via de Google Assistant op de televisie naar je telefoon te sturen. Ook dingen zoals je Youtube-feed zijn gesynchroniseerd met je televisie.

De Chromecast benoem ik hier ook even omdat het te maken heeft met software. Ik heb geen problemen ondervonden met het casten van content naar de televisie, dus dat is allemaal goed. Een ander mooi pluspunt van de Chromecast is dat je de trage navigatie grotendeels kan omzeilen door direct vanaf de smartphone dingen kan opstarten!

Kortom: traag, maar de Chromecast maakt veel goed.

Beeldeigenschappen

De beeldeigenschappen van de televisie zijn voornamelijk getest door Netflix content te bekijken. Om Netflix op de hoogste kwaliteit te kunnen bekijken is wel het duurste abonnement nodig waarmee je toegang krijgt tot 4k en HDR. Series en films die HDR ondersteunen zijn te herkennen aan het “Dolby Vision” logo in de beschrijving en het logo dat in de hoek verschijnt bij het afspelen van een serie of film.

Pixeldefecten
Als eerst heb ik een paar minuten het beeldscherm van dichtbij geïnspecteerd in de zoektocht naar pixeldefecten. Dit heb ik gedaan door “Dead pixel tests” op Youtube te bekijken die een één bepaalde kleur tonen en dode pixels schijnen vervolgens een zwarte of afwijkende kleur te tonen. Ik heb er geen kunnen vinden, dus dat is erg netjes!

Ghosting
Vervolgens heb ik getest naar ghosting. Dit heb ik gedaan door met de ingebouwde webbrowser naar https://www.testufo.com/ghosting te navigeren en het beeld te bekijken. Met het blote oog heb ik geen ghosting kunnen waarnemen, dus ik heb het ook gefilmd met mijn smartphone op 480 beelden per seconde. Deze video is hier te bekijken:

Zelfs hier is te zien dat er geen ghosting plaatsvindt. Ik geloof ergens gelezen dat er een hogere kans op ghosting is bij het afspelen van een analoog signaal, maar dit heb ik niet kunnen testen dus quote me daar niet op. Al met al scoort de AF8 erg goed op dit onderdeel.

Upscaling resolutie
De native resolutie van de Sony bedraagt 3840x2160 pixels en van een kijkafstand van ongeveer 3 meter ziet het beeld er haarfijn uit. Het upscalen van SD (480p) naar HD (1080p) en HD naar 4k content geeft ook een verbetering aan het getoonde beeld. Verwacht niet dat 480p er opeens wonderbaarlijk mooi uit zal zien, maar het ziet er mooier uit dan 480p op m’n monitor. Of dit komt door het verschil tussen het paneel in mijn monitor en de Sony of door goede processing van de televisie durf ik niet te zeggen.

De Sony AF8 heeft een oledpaneel en dat is een schermtechniek waarbij de kijkhoeken, zwartweergave, helderheid en contrast een stuk beter hoort te zijn dan bij traditionele LCD schermen. Daarnaast kunnen pixels op een individueel niveau aan- of uitgezet worden en vervalt de behoefte van een backlight waardoor zwart echt zwart is.

Kijkhoeken
Om het beeld onder verschillende hoeken te tonen heb ik enkele foto’s gemaakt. De eerste foto is recht tegenover de televisie en gaandeweg wordt de kijkhoek groter

Zwartweergave
Het volgende voordeel van oledpanelen is de zwartweergave. Gezien de individuele pixels uitgezet kunnen worden zonder dat er altijd een backlight actief is kunnen zwarte kleuren pikzwart getoond worden. Zwart is gewoon zwart en als ik het vergelijk met een LCD scherm is het een wereld van verschil. M’n oude JVC hield ten alle tijden de backlight aan waardoor er een hele donkergrijze tint getoond werd, maar nooit volledig zwart. Ten opzichte van een LCD paneel is dit een gigantisch verschil en maakt het kijken van donkere scenes toch een stuk leuker.

Helderheid en contrast
Vervolgens komt de helderheid en contrast. Als ik de Sony vergelijk met mijn oude JVC televisie en LG ultrawide dan is de Sony veruit het helderst. Het behalen van een hoge helderheid is gunstig voor een goede weergave van kleuren en heldere witten. In combinatie met de donkerste zwarten geeft het de mogelijkheid om een hoog contrast te weergeven. Hier scoort de Sony AF8 goed op aangezien de hoge helderheid en hoog contrastratio een positieve bijdrage levert aan het kijkgenot.

Kleurweergave en HDR upscaling
Nu even wat over de kleuren. In HDR10 modus zijn de kleuren prachtig. Met de standaardinstellingen vond ik de kleuren wat koel, dus ik heb de beeldmodus veranderd naar “Cinema Pro”. Deze modus is volgens Sony perfect voor het kijken van films en maakt de kleuren een tikkeltje warmen, maar mijn beleving was dat deze modus voor alle content wel prima is. Het verschil tussen HDR10 en geen HDR is overduidelijk en maakt het kijken van HDR content een genot. Ik heb deze televisie niet kunnen vergelijken met een andere televisie die HDR heeft, dus ik kan geen uitspraak doen over de ‘kwaliteit’ van HDR als dat soort uitspraken überhaupt mogelijk zijn om te maken. De Sony maakt ook gebruik van “SDR upscaling”. Dit wilt zeggen dat non-HDR content omgezet wordt naar ‘ghetto-HDR’. Het verschil tussen SDR en SDR-upscaled content is zeker aanwezig, maar het kan niet tippen aan native HDR content. Ik zou zeggen dat SDR-upscaled content op ongeveer 50-60% van de kleuren en helderheid van native HDR content bezit, dus het is zeker een verbetering.

Smooth gradation
Om kleuren nog beter er uit te laten zien bezit de Sony over de functie “Smooth Gradation”. Deze functie moet de overloop van kleuren egaler maken zonder “color banding” te vormen. “Color banding” houdt in dat er banden van kleuren duidelijk zichtbaar zijn en de kleuren dus abrupt overlopen. “Smooth Gradation” maakt deze grens tussen kleuren waziger. Dit is getest door enkele foto’s van bijvoorbeeld een zonopkomst (hoog verloop van kleuren) te bekijken met de functie op verschillende standen. Tussen stand “low” en “medium” is het verschil voor mij nauwelijks te zien, maar wanneer de sprong van "off" naar "high" wordt gemaakt dan is het in één oogopslag zichtbaar. Ik heb getracht om hier een mooie foto van te maken, maar helaas kreeg ik allerlei lijnen op de foto’s door het fotograferen van een beeldscherm waardoor de “Smooth gradation” niet zichtbaar was.
Edit: Zie onderstaande foto voor een voorbeeld van Sony van Smooth Gradation

Motion Interpolation
Tot slot heb ik de Sony getest op “motion interpolation”. Dit is een beeldverwerkingstechnologie die bewegingen vloeiender moet weergeven. In de Sony instellingen is dit aan te passen onder het kopje “Motion”. Dit is getest door www.testufo.com/ghosting te openen om vervolgens met 480 fps het verschil tussen de maximale waarde van “Smoothness” en de minimale waarde te vergelijken. Zie de volgende filmpjes.

Motionflow smoothness minimum waarde:

Motionflow smoothness maximum waarde:

Zoals je ziet werkt deze technologie aardig goed en kunnen de bewegingen een aardig stuk vloeiender gemaakt worden!

Concluderend: Prachtig. Tot nu toe veruit het mooiste beeld dat ik op een televisie heb gezien!

Geluid

Het beoordelen van geluid is vrij lastig. Ieder persoon heeft natuurlijk een eigen voorkeur naar geluidsprofielen; de één houdt van knallende bass die het huis laat schudden en de ander heeft het liever neutraal en natuurlijk. Ikzelf ben een liefhebber van het laatstgenoemde, dus dan kan je (naast mijzelf) rekening houden met een partijdigheid.

Het geluid heb ik getest door series en films te bekijken via Netflix en muziek te beluisteren via de Spotify-app. Het volume bevond zich tussen de 10/100 – 25/100. Op maximaal volume is de TV op een afstand van 3 meter verrekte luid en ik zou adviseren om van dichtbij het geluid niet zo hard te zetten om het gehoor te besparen. Op hogere volumes 80+/100 merk je dat sommige tonen hier en daar ‘clippen’ en vervormen.

Om een goed beeld te kunnen schetsen van het geluid bij verschillende genres zijn (gedeeltelijk) de volgende albums en afspeellijsten beluisterd:
  • “Random Access Memories” door Daft Punk
  • “The Essential Dean Martin” door Dean Martin
  • “Mannelogie” door Donnie
  • “Curtain Call (Deluxe)” door Eminem
  • “Hardwired…To Self-Destruct” door Metallica
  • “Westworld: Season 1” door Ramin Djawadi
  • “Defqon.1 2016” door verschillend artiesten
  • “Section 80” door Kendrick Lamar
Het geluid dat geproduceerd wordt door de ‘Acoustic Surface’ is op de default modus neutraal en vrij helder, maar de ‘oomphf’ in de bass is niet aanwezig. Er zijn speakers aanwezig achterin de televisie puur voor de lage tonen, maar zelfs met deze speakers vind ik het geluid daar tegenvallen.

Mannelijke en vrouwelijke stemmen klinken beiden prima. Als ik het vergelijk met mijn Sennheiser HD600 vind ik ze wat scheller klinken op de Sony AF8, maar alsnog acceptabel. De hoge tonen heb ik erg weinig om op aan te merken. Snaarinstrumenten klinken goed en naar mijn idee waarheidsgetrouw.

Voor films en series is het geluid voor mij goed genoeg. Met plezier heb ik uren “geNetflixed” zonder mijzelf te ergeren aan slecht of suboptimaal geluid. Ook op een laag geluidsniveau had ik het idee dat ik geen geluid miste en was alles nog goed te verstaan.

Tot slot heeft de televisie heeft meerdere ingebouwde geluidsprofielen en de mogelijkheid om zelf profielen aan te maken. Met uitzondering van de “Cinema” mode kon ik weinig verschil horen tussen de profielen. De “Cinema”-mode geeft een surround sound effect aan het geluid; dat is best leuk tijdens het kijken van series/ films, maar uiteindelijk is dit toch een persoonlijke voorkeur en heb ik het weer uitgezet.

Conclusie: Mooi en helder geluid, maar de bass is niet aanwezig.

Gaming

Dit hoofdstuk is later toegevoegd

(PC) gaming wordt over het algemeen niet geadviseerd door de hoge inputlag van televisies ten opzichte van (gaming) monitoren. Hetzelfde heb ik ondervonden met de Sony AF8. Gaming is getest door CS:GO te spelen op 4K resolutie met toetsenbord en muis. Gelukkig wist mijn PC een respectabele 100-120 fps te behalen op deze resolutie waardoor ik m’n slechte prestaties niet daaraan kon wijten.

Gebruikmakend van de “Cinema-pro” profiel die ik eerder heb benoemd was de inputlag gigantisch en erg vervelend. De LG ultrawide die ik standaard gebruik heeft al een relatief hoge inputlag van 5ms, maar de inputlag van de AF8 voelde vele, vele malen hoger. Na een tijdje kwam ik erachter dat de AF8 een “Game” profiel heeft en dat maakt een wereld van verschil! De inputlag voelde alsnog een stuk hoger dan mijn monitor, maar het was werkbaar geworden. Los van de kromme houding door de positionering van m’n toetsenbord en muis was het wel erg leuk om op zo’n gigantisch scherm te gamen. Ik denk dat een mooi spel zoals de Battlefield series of the Witcher series er zeer gelikt uit zullen zien. Wel zal je een flinke PC nodig moeten hebben die genoeg fps kan halen op de 4K resolutie.

Eindconclusie

Het was een genot om de Sony AF8 te mogen testen! Het kijken van films en series was een genot door het grote beeldoppervlak, prachtige kleurenweergave, donkere zwarten en heldere witten. Het geluid bevalt mij prima, maar als je van een flinke bass houdt zal je er een setje speakers met woofer op moeten aansluiten. Tot slot de prijs. Op het moment van schrijven is de Sony AF8 55” verkrijgbaar voor zo’n €2100,00. Ikzelf zou het toestel voor €2100,00 niet kopen. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met andere 4K OLED HDR televisies, dus misschien is er een andere televisie met een betere pijs/ kwaliteit verhouding. Daarnaast heb ik als student zijnde een relatief geringe bestedingsruimte, dus zou ik überhaupt geen televisie van €2k+ kopen. Natuurlijk verschilt dit per individu, dus als iemand dit leest die potentieel een Sony AF8 wilt kopen dan hoop ik dat mijn eerste review jou kan helpen met het eventueel maken van deze beslissing.

Edit 1: Zinsopbouw, grammatica et cetera.
Edit 2: Gaming hoofdstuk toegevoegd.
Edit 3: Kopjes en twee foto's toegevoegd.
Edit 4: Contaminatie in een zin weggewerkt met dank aan Gerwin486741

Heb jij ook een Sony KD-55AF8 Zwart?

Ik vind het nog steeds zo bizar dat zelfs de tv van SONY in deze prijsklasse zo'n trage Soc heeft. Ik heb ook een SONY android tv van destijds ongeveer 700 euro en het is af en toe ronduit schandalig. Ik kan er nog steeds niet over uit dat dit gewoon gemaakt mag worden op deze manier.

Top review overigens.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 26 juli 2018 10:42]

Bedankt voor het compliment!

Wat ik me afvraag en dus niet heb kunnen beantwoorden is of de schuld vooral te wijten valt aan de SoC of aan Android TV. In het huis hebben we een LG smart TV die geen eens de helft van de AF8 heeft gekocht, maar wel een stuk vloeiender is in alle menu's. De LG maakt overigens geen gebruik van Android TV.
Android TV op de Nvidia Shield werkt top!
Dus het neigt meer naar de SoC van de TV's welke deze klachten veroorzaakt.

Ook genoeg mensen met recente Philips modellen die hierover klagen.
Bedankt voor je input! Handige informatie om te weten.

Wel jammer om te horen dat het dus waarschijnlijk aan de televisie ligt en niet aan de software. De softwarebeleving van de AF8 is toch wel een redelijke afknapper.
Android TV is gewoon een brak stuk software waar je blijkbaar een overpowered soc voor nodig hebt om het normaal te laten lopen en de fouten te verbloemen. Gooi je er nog een eigen sausje overheen en dan wordt het al helemaal drama.
Die Mediatek's zijn in samenspraak met Google ontwikkeld speciaal om Android TV op tv's aan te bieden las ik deze week nog en dat ze nu pas van plan te zijn er meer aandacht aan te geven met meer updates en bugfixes:In ieder geval is de Oreo update aanstaande voor Sony modellen ...

[Reactie gewijzigd door apis29 op 2 augustus 2018 00:11]

Daar heb je wel een goed punt. Optimalisatie van software kan heel veel schelen. Laten we maar hopen dat aankomende updates dit recht gaan zetten.
Heeft denk ik met een combinatie te maken maar vooral de trage soc high end SOC's hebben geen issues.
En dat heeft wellicht weer te maken met wat mediatek kan leveren want de soc moet geloof ik wel ondersteuning bieden voor Dolby Vision. Je kan niet zo maar een willekeurige ARM soc pakken want dan heb je die support geloof ik niet meer.
Het is wel jammer dat de hardware niet wat krachtiger is. Zelf gebruik ik relatief weinig app op de 75X940E die ik heb (Deze heeft dezelfde soc). Soms mag het wel wat sneller maar het is niet zo traag dat ik mij er kappot aan erger. Apps zoals Netflix, Kodi en Youtube werken snel genoeg. Gamen op de SOC doe ik toch niet daar heb ik een Xbox One X voor.
Maar in deze prijclasse had het beter gemogen. Echter zijn beeld eigenschappen en motion handeling voor mij veel belangrijker en qua motion vind ik Sony toch het mooiste/prettigste.
Die foto's van een effen grijs beeld vallen me wel tegen. OLED is algemeen geprezen om zijn beelduniformiteit, maar in jouw foto's zie ik toch duidelijk een minder heldere rand (is nog het best te zien in je thumbnails). Lijkt wel alsof het een LED TV is.
De foto's zijn gemaakt met mijn smartphone, dus de werkelijkheid kan een beetje vertekend zijn. Zojuist heb ik het grijze beeld weer aangezet en vergeleken met de foto's uit de review en in het erg is het niet zo overduidelijk zichtbaar als de foto's tonen, maar nog steeds wel aanwezig dus.
Je moet je TV ook eens bekijken vanop een grote afstand (beetje hetzelfde effect waarom het in je thumbnails beter zichtbaar is). Ik kon de defecten van mijn LCD TV ineens een pak beter zien, waaronder dus vignetting waar de A8F dus verrassend genoeg ook last van heeft.
Bedankt voor de tip.

De volgende foto's zijn gemaakt op ongeveer 3 meter afstand, verder dan dat kwam ik helaas niet op mijn kamer. https://imgur.com/a/2wAw2hm

Deze foto's zijn voor mijn gevoel een tikkeltje representatiever dan de foto's uit de review.
Wel, je originele foto's waren al perfect hoor :). Wat ik bedoel is dat je het met je eigen ogen ook beter ziet als je verder weg staat van de TV dan op normale kijkafstand. Ik schrok zelf behoorlijk toen mijn kinderen tekenfilms keken en ik dan vanuit de keuken even meekeek en toen de uniformiteitsproblemen veel beter zag.
Ik weet niet of je dat hebt gedaan maar ik raad je aan om alle onnodige processen/apps uit te schakelen inclusief de automatische feed. Dat zorgt voor een stuk meer respons en snelheid in de menu's. Verder helpt het ook om auto updates uit te zetten maar dat heb ik niet gedaan.

Ik heb de XE9305 met volgensmij dezelfde software en soc. Verder komt later dit jaar een feature update dus misschien zal het beter zijn met Android Oreo.
Bedankt voor de tip! De processen/ apps, de automatische feed en auto updates heb ik niet uitgeschakeld, dus dat zou ik eventueel nog kunnen testen.

Hoe dan ook met apps uit- of ingeschakeld vind ik dat de televisie softwarematig vlotter moet zijn als er naar het prijskaartje gekeken wordt. Lang niet iedereen zal de kennis hebben om in de instellingen te klooien zodat te televisie een tikkeltje vlotter zal worden. De out of the box ervaring zal (denk ik) de enige indruk zijn die (edit: de meeste) gebruikers meekrijgen.

[Reactie gewijzigd door KarolW op 25 juli 2018 20:21]

Nee dat klopt. En ik geef je daar absoluut gelijk in. Ze hadden daar gewoon een high end Qualcomm Soc in kunnen steken bijv.
Ik vind het persoonlijk schandalig dat een tv van 2k zo een belabberde chip bevat. Absolute no deal.
Wij hebben nog een veel duurdere Sony 65-ZD9, beeld is prima, maar geluid is om te huilen en de Soc is ook al dezelfde ultra langzame en veel te traag en dat dan voor 5 mille, echt om te huilen. Ik heb voor 15 jaar geleden veel gerepareerd en verkocht en toen was er dat probleem in het geheel niet met die plasma- en lcd-tv's en verder heb ik ook het idee dat niet elke fabrieksupdate een vooruitgang geeft, ik heb dat wel eens anders ervaren, eigenlijk kun je automatische update beter uitschakelen en als er op internet genoeg positieve geluiden zijn deze weer aan te zetten en daarna weer uit, dus even afwachten wat daarop de reacties zijn, wat beeld betreft is Sony altijd een of twee generaties verder dan Samsung is mijn ervaring met vele merken, dus in de winkels veel vergelijken is mijn devies voor de aanschaf, veel succes.

[Reactie gewijzigd door Martien1952 op 31 juli 2018 21:54]

Kan deze tv ook kodi draaien? en ook in ultrahd?
Gebruik nu een androidbox die alleen hd kan.
OK, de specificaties van de banaan waren hilarisch. :D
U bent wellicht Imguriaan? ;)

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 30 juli 2018 10:04]

Niet zozeer Imgur, maar Reddit wel!
Mooie review. Ik kan je avsforums en rtings aan raden voor aanbevolen instellingen. En daar naast gewoon zelf experimenteren of de boel een keer laten kalibreren.
Ik heb zelf smooth gradation op low staan. Voor 4K HDR UHD Blueray heb ik die volgens mij wel uit staan.
Verder gebruik ik custom motion flow met setting 3 clearness 0 (wil geen helderheid kwijt raken voor HDR) en low. Dat geeft het minste soap opera effect zo min mogelijk artifact's (heel af en toe in specifieke scenes kan je wel eens wat zien) en toch mooi soepel beeld.

Verder heb ik zo veel mogelijk uit staan. (live color gebruik ik wel op low op de 940E omdat het kleur bereik dan raar genoeg wat groter wordt. Bij medium en high was dat niet tov low maar van uit naar Low kon hij bij bepaalde kleuren meer verschillende kleuren weer geven ipv alleen maar meer verzadigen wat vooral medium en high doen. Hoeft niet bij alle Sony TV's zo te zijn dus bij twijfel lekker uit laten).
Als je op de A1 of Af8 de bas wat beter wil hebben kan er een actieve subwoofer op de koptelefoon uitgang worden aangesloten.
Weet u ook of Kodi op deze tv werkt? En werkt dat ook probleemloos?
Nee dat weet ik niet, sorry. De TV is inmiddels ook terug naar Tweakers, dus ik kan het niet voor je testen..