Sony KD-55AF8 Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-55AF8 Zwart Review

IekozzTestpanel 28 juli 2018, laatste update op 2 augustus 2018, 795 views Testpanel

Sony KD-55AF8 Zwart

De Sony AF8 is een prachtige oled tv met een uitstekend design en zeer goed beeld wat elke lcd tv omver blaast. De fabrikant heeft echter een paar steekjes laten vallen maar komt er mee weg.

Pluspunten

• Oled paneel
  • Bouwkwaliteit
  • Ingebouwde chromecast

Minpunten

• Slome soc
  • Ingebouwde chromecast

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Van Sony mocht ik via tweakers de Sony AF8 oled tv reviewen. Dit is de opvolger van het model van vorig jaar, de A1. In de rest van de review ga ik dieper in op alle onderdelen, maar hier alvast een kort stukje over wat oled precies is.

De tv heb ik gebruikt als home theater i.c.m. met mijn plex server en streaming diensten zoals Netflix e.d. Een tv-abonnement heb ik niet, dat is een bewuste keuze. Mocht je daar wel geïnteresseerd in zijn verwijs ik je door naar een van de andere reviews van het testpanel.

Voor degene die er onbekend mee zijn (weinig tweakers denk ik) komt oled hier in het kort op neer. oled is een beeld techniek waarin elke pixel aan of uit kan. Dat zorgt ervoor dat het contrast bijna onmeetbaar groot is en de zwartwaardes perfect zijn aangezien de pixels uit staan.

Met gewone LCD tv’s is dit niet te bewerkstellingen. Je hebt wel een aantal zeer goede tv’s, maar bij LCD tv’s moet de backlight altijd aanstaan. Zoals gezegd heeft oled dit probleem niet.

Unboxing

Mijn video kwaliteiten zijn niet geweldig, maar gelukkig heeft Sony zelf wel al een prima video in elkaar gezet met alles wat je tegenkomt in het pakket:

Bouwkwaliteit & Afwerking

Zoals wel bij meer sony tv’s kan je merken dat de makers zich hebben laten inspireren door het vorige model, de A1. Waar de vorige tv nog niet voorzien was van een voet is dat nu wel het geval. Ook hangt de tv een stuk minder naar achteren, maar twee graden i.p.v. zes.

De tv helt een klein beetje naar achteren

Doordat de tv een klein beetje naar achteren helt is het Sony gelukt om het scherm zeer dicht op de voet te zetten. Tussen de scherm randen en mijn tv meubel zit geen enkele ruimte wat het een zeer strak voorkomen geeft.

Een ander voordeel is dat je ook geen moeite hoeft te doen om de kabels weg te werken. Hierin is je het nog extra makkelijk gemaakt doordat je alle kabels ook kan verbergen achter verschillende klepjes waardoor je ook van de achterkant niets ziet. Zelf heb ik daar geen gebruik van hoeven maken omdat ik er niet zoveel op hoef aan te sluiten, maar voor mensen met veel randapparatuur is dit wel een uitkomst. Iets wat veel meer fabrikanten zouden moeten doen.

Alle kabels netjes wegewerkt

Aan de voorkant vinden we de voet gemaakt van aluminium met daarop het scherm voorzien van zeer dunne randen. Linksonder in heel klein een Sony logo geplaatst, wat vanaf een normale kijkafstand niet meer te zien is. Wel is er in het midden een kleine strip met witte lcd’s aangebracht, die standaard altijd aan staat ook al staat de tv uit. Mocht je hieraan storen, dit is uit te zetten in de instellingen.

Promotie afbeelding waar duidelijk te zien is hoe dicht de tv op het meubel staat

Zoals verwacht is het oled paneel superdun en aan de achterkant vinden we alleen de Bass speakers, en alle aansluitingen welke je mag verwachten van een topmodel. Een klein minpuntje is wel dat de ethernet poort gelimiteerd is op 100 mb/s. Dat zou eigenlijk niet mogen als je zoveel geld vraagt voor de tv.

2.Afstandsbediening

Het lijkt een beetje een thema te worden, maar het ziet er naar uit dat Sony alle aandacht heeft willen uitgaan naar het beeld zelf en niet de randzaken. De afstandsbediening voelt opzich prima en heft een goede lay-out maar verwacht geen luxe materialen hier. Het is een al unapologetically plastic. De achterkant ziet eruit als leer, maar het voelt als plastic. Dit draagt nog meer bij aan het el cheapo gevoel. Mijn huidige Samsung tv doet dat toch een stuk beter, en die kost ¼ van wat deze kost. Het kan dus wel.

De afstandsbediening

De afstandsbediening is wel te gebruiken om de Google assistant te gebruiken. Hiervoor licht het voice knopje bovenaan rood op. Ook heeft sony twee standaard knoppen aangebracht voor de Google play store & Netflix. Helaas zit je hier aan vast, want het is niet te veranderen.

Besturingssysteem

Sony is naast Sharp & Philips de enige die tv’s levert met Android TV standaard geïnstalleerd. Wat meteen opvalt is dat het zo uit de doos nogal traag aanvoelt. Dit is voor een groot deel te wijten aan de slome MediaTek MT5891-soc, welke ook in het model van vorig jaar zit.

Ook probeert de tv je de hele tijd te ‘helpen’ met het voorschotelen van programma’s en apps’ die je wellicht wilt installeren. Dit is voor een gedeelte uit te schakelen door de notificaties van o.a. de Sony shelf uit te zetten in het instellingen menu. Hierdoor staan je eigen apps ook weer een stuk meer bovenaan i.p.v. onderaan weggestopt.
De interface zelf wordt gerenderd op 1080p en niet op 4k. Met de mediatek soc erin geen gekke keuze want daar wordt het alleen maar nog slomer van.

Het aanbod qua apps is dan wel weer erg goed. Alle apps die je ook in de play store kan vinden zijn hier ook beschikbaar. En mocht je over een Android telefoon beschikken kan je deze gebruiken om de tv vliegensvlug te installeren door aan de google assistent/google now te vragen om je apparaat in te stellen.
Een ander positief punt is een ingebouwde chromecast. Helaas lijkt hier ook weer wat op bespaard te zijn want zover ik kan zien gaat het om een standaard chromecast en niet de 4k versie wat je wel zou verwachten.

Een mooi overzicht na wat aanpassingen

In combinatie met de slome soc zorgt het ook voor slordigheidsfoutjes. Het duurt soms even voordat de tv doorheeft wat je wilt casten en zie je dan soms op de ene helft van het beeld je home pagina en op de andere de netflix app b.v. Ja, het werkt allemaal, maar netjes is het niet.

Beeldeigenschappen

Sony maakt de panelen niet zelf, maar koopt deze in bij LG. Hierdoor zijn er vrij weinig verschillen zo op het eerste oog, maar dat ligt in de praktijk toch anders. Voor de beeldverweking gebruikt Sony de de in eigen huis gemaakte X1 extreme processor. De focus ligt duidelijk op kleurechtheid.

Zo standaard uit de doos is het beeld al zeer goed, maar wat wel meteen opvalt is dat het beeld nogal donker is. De standaard instelling voor de piekverlichting is op laag ingesteld wat prima is als je in een donkere kamer kijkt maar minder bij daglicht. Het is voor elke omgeving even kijken welke setting je het beste kunt gebruiken.
Sony heeft een hele sloot aan beeld verbeteraars ingebouwd. Deze zijn vooral handig bij het gebruik van minder goed beeldmateriaal , maar zijn voor hedendaagse streams, blu-rays ect. Het loont dus even om ze uit te zetten. De instelling cinema pro leverde bij mij het meest kleurechte beeld op. Voor een echt goede instelling zou ik je zeker aanrader om je tv te laten kalibreren.

De tv ondersteund HDR10, HLG en en sinds de 7.0 update ook dolby vision. Helaas is Sonny’s algoritme om burn-in te voorkomen en kapt het de helderheid eerder af dan bij andere oled’s en de q-led tv’s van Samsung. Hierdoor zijn beelden in hdr niet zo impactvol als bij de concurrentie. Hopelijk kan dit met een software update opgelost worden. Ik vermoede eerst dat dit een probleem was met mijn unit, maar het blijkt dat alle AF8s en de A1 van vorig jaar hier last van hebben.

Mede dankzij de nieuwe processor, de X1 extreme is de opschaling van verschillende formats naar b.v. hd naar 4k of van sdr naar hdr erg goed. In de mediamarkt heb ik verschillende media mogen bekijken op andere oled tv’s van dit jaar en dan valt op dat dit toch niet van hetzelfde niveau. Het komt in de buurt maar is het net-niet.

Wat de Sony-cpu ook zeer goed kan is het tegengaan van color banding bij slecht beeldmateriaal. Door de fabrikant ook wel 'Vloeiende gradatie' genoemd. Ook is het mogelijk om beeldmateriaal er vloeiender uit te laten zien d.m.v. beeldinterpolatie. Motion flow genoemd in de instellingen. Zoals alle beeld verbeteraard in de tv werkt dit ook weer prima, maar eigenlijk is het hedendaags niet nodig. De beeldpuristen doen er dus goed aan dit uit te zetten.

Met alle opties uit is het beeld erg indrukwekkend. Zwart is compleet zwart en de kleuren zijn erg natuurgetrouw. Nadeel is wel dat je nu elke andere tv slecht vindt qua beeld omdat je nu zo verwend bent 😉.

Voor het testen van ghosting heb ik gebruik gemaakt van testufo.com met 3840 pixels per inch op full screen. Met het blote oog heb ik geen ghosting kunnen waarnemen. In onderstaande video laat ik de test zien:

De uniformiteit van het beeld is zeer goed, omdat er zoals gezegd voor oled geen backlight nodig is. Hierdoor is alles mooi egaal op een 100% witte achtergrond. Stukke pixels heb ik gelukkig niet gezien op mijn unit.

Een mooi beeld zonder issues

Geluid

Net zoals smaak is geluid zeer persoonlijk. Sony heeft met deze tv wel wat bijzonders gedaan. De gewone speakers zitten in het scherm verwerkt, waardoor het paneel zelf in trilling wordt gebracht om geluid voort te brengen. De stemmen komen dus net zoals in de biosscoop al lang gebruikelijk is uit het scherm.
Het geluid zelf kan aardig hard zonder te vervormen en klinkt ook nog een best aardig.

Het is te vergelijken met een soundbar van rond de 150 euro. Het is zeker beter dan welke andere tv dan ook, maar voor een serieus goed geluid zou je toch je eigen set moeten gebruiken. Mocht je dat niet zien zitten is er ook nog een goedkopere optie om alleen een bass aan te sluiten op de 3.5mm poort. Deze is dan te gebruiken i.c.m. het tv-geluid. Het is jammer dat Sony deze niet zelf maakt, het zou een makkelijk verkoop bare accessoire zijn.De bass komt van twee woofers op de achterkant en het is best ok, maar verwacht geen wonderen.

Sony vraagt, een beetje afhankelijk van de winkel 2300 euro voor de tv. Voor 400 euro minder heb je het ‘instap’ model oled van LG. Deze beschikt ook over alle features die je mag verwachten en draait vlot op web os 3.5, een OS wat veel mensen prefereren.
De fabrikant prijs zichzelf dus wat uit de markt met deze prijs. Als je echter een soundbar / home cinema set meerekent dan valt de prijs weer mee vanwege het goede geluid van deze tv. De prijs is nog steeds wat aan de dure kant, maar als je opzoek bent naar een prachtig design, goed geluid en Android tv kan je niet om deze tv heen.

Het is duidelijk te merken dat Sony alles uit de kast heeft getrokken voor hun topmodel oled. Het scherm is prachtig, het geluid uitstekend, maar laat dan toch een paar steekjes vallen die afbreuk doen aan de verder uitstekende tv.
Voor een high-end tv verwacht je dat alles perfect is en dat is helaas niet zo. Sony vraagt ook een meerprijs voor het design, maar bied dan wel weer alle opties aan die de fabrikant in huis heeft. De concurrentie bestaat eigenlijk alleen uit LG met hun oled lijn.

De ingebouwde soc doet erg afbreuk aan het algemeen gebruik van de tv. En ook de kleine dingen zoals de 100 mb/s lan-poort en de goedkoop aanvoelende afstandsbediening. Mocht je hier echter mee kunnen leven, dan kan ik de tv van harte aanraden. Zeker als je heel veel geïnvesteerd bent in het google ecosysteem.

Cijfers doe ik niet meer aan, sinds daar net als op de frontpage altijd een enorme discussie over komt dat een cijfer niet goed uitdrukt wat een product nu echt kan. De bovenstaande criteria van de review geven een veel beter beeld.

Changelog:

30-07: Inhoudsopgave toegevoegd

Heb jij ook een Sony KD-55AF8 Zwart?

Philips is wel een wat grotere speler dan Sharp met standaard Android TV op hun modellen ;)
Ah ja inderdaad, *fixed*