Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

De kleine mobiele OS'en van weleer

Een inspiratiebron voor Android en iOS

Inleiding

Bij de aankondiging van de sdk voor iPhone OS in 2007, iets dat leidde tot wat we nu kennen als de App Store op iOS, verwees toenmalig Apple-directeur Steve Jobs expliciet naar Nokia als goed voorbeeld. "Nokia bijvoorbeeld laat op sommige van zijn nieuwe telefoons niet toe om applicaties te installeren, tenzij die een digitale handtekening hebben waarmee je ze kunt herleiden naar een ontwikkelaar. Hoewel dit een telefoon iets minder dan totaal open maakt, geloven wij dat het een stap in de juiste richting is."

Dat Jobs naar Nokia keek voor hoe Apple zijn smartphoneplatform moest beveiligen, is niets raars. Nokia was destijds met grote afstand marktleider en was bovendien de grote innovator als het op smartphones en software aankwam. Het was de kleine die de grote kopieerde.

Nu de strijd om het smartphone-OS al een jaartje voorbij is, is het tijd om terug te kijken. Kleine concurrenten als BlackBerry 10, Windows Phone en webOS zijn geen platforms geworden die anno nu nog een groot marktaandeel hebben, maar ze hebben wel degelijk invloed gehad. Neem de gloednieuwe iPhone X. Nu Apple na tien jaar is afgestapt van de homeknop als manier van besturing, keek de fabrikant goed naar zijn voormalige concurrenten om te zien hoe je zonder vaste knop op het scherm een intuÔtieve besturing kunt ontwerpen. Apple kwam uit bij gebaren, een systeem dat je kunt kennen van vrijwel alle kleine besturingssystemen van de afgelopen acht jaar.

In dit verhaal kijken we nog een keer terug naar de invloed van die kleinere besturingssystemen op de uiteindelijke giganten die zijn overgebleven. Hoe zien we de ideeŽn van de kleine uitdagers terug in de interfaces en functies van iOS en Android?

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3