Door Jurian Ubachs

Redacteur

Uncharted: The Lost Legacy Review

Met ander hoofdpersonage net zo goed

24-08-2017 • 08:11

98

Multipage-opmaak

Chloe in plaats van Nathan

Samengevat

Uncharted: The Lost Legacy is in alle opzichten minstens zo goed of zelfs beter dan Uncharted 4: A Thief's End. Binnen de pakweg acht uur dat het nieuwe avontuur in beslag neemt, weten hoofdpersonage Chloe Frazer en 'sidekick' Nadine Ross gamers voor zich te winnen met hun vermakelijke conversaties en bad-ass houding. In de gameplay ligt meer de nadruk op vrijheid, doordat spelers zelf kunnen bepalen in welke volgorde zij de opdrachten afronden. De ontdekkingstocht die dat oplevert, leidt spelers langs diverse prachtige plekken, zoals we dat gewend zijn van de Uncharted-serie. Een prima toevoeging dus, al was dit pakket gevoelsmatig beter tot zijn recht gekomen als - iets zachter geprijsd - dlc-pakket, want dat is het eigenlijk ook.

Getest

Uncharted: The Lost Legacy, PS4

Prijs bij publicatie: € 39,99

Bekijk product

Uncharted 4: A Thief's End is een van de beste games tot nu toe voor de PlayStation 4, en een titel die zijn plaats in de roemruchte spelserie van Sony Computer Entertainment meer dan waard is. Het avontuur van Nathan Drake en de zijnen hield spelers weliswaar minder lang bezig dan games als Horizon: Zero Dawn, The Witcher III of The Legend of Zelda, maar maakte dat verschil goed met sfeer en presentatie. De game beschikte over de op dat moment beste graphics ooit op een console en combineerde dat met een leuk verhaal waarin Drakes ontdekkingsreis langs diverse bijzondere locaties centraal stond. Het leverde de game een 'must-play'-stempel op, en dat alleen al is genoeg reden om enthousiast te worden over de komst van Uncharted: The Lost Legacy. Meer is immers beter, als het om Uncharted gaat.

Getest op: PlayStation 4 (exclusieve titel)

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Bovenstaande klinkt logisch, maar kijkend naar The Lost Legacy komen er al snel wat haken en ogen om de hoek kijken. We hebben het hier namelijk niet over een uitbreidingspakket voor Uncharted 4, maar om een zogenaamde 'stand-alone uitbreiding'. Dat wil zeggen dat de content is bedoeld als aanvulling op Uncharted 4, maar dat je Uncharted 4 niet in bezit hoeft te hebben om deze game te kunnen spelen. Toeval of niet: zodra het predicaat 'stand-alone' verschijnt, kun je er meestal van uitgaan dat de game tien á twintig euro duurder uit zal vallen dan een normaal dlc-pakket. Uncharted: The Lost Legacy komt zodoende uit op 39,99 euro, wat best een stevig bedrag is voor content die als uitbreiding moet worden gezien.

Die content schotelt spelers desondanks een flinke nieuwe game voor. The Lost Legacy draait om andere personages, biedt een geheel nieuw verhaal en speelt zich af in een nieuwe omgeving. Natuurlijk is de techniek achter Uncharted 4 hier goed in terug te zien. The Lost Legacy kent dezelfde prachtige omgevingen als zijn eerder verschenen grote broer, en ook andere kenmerkende onderdelen, van de user interface tot de besturing, komen overeen. Het gaat in deze game dan ook niet om innovatie op het gebied van gameplay of techniek, maar om het nieuwe avontuur.

Chloe en Nadine

Dat nieuwe avontuur begint al met een nieuw hoofdpersonage. Of anders gezegd: een bekend personage dat eerder een brijrol vertolkte en nu terugkeert als protagonist. Chloe Frazer was in Uncharted 2 en 3 nog een 'love interest' voor de vaste hoofdpersoon Nathan Drake, maar The Lost Legacy draait om deze bijdehante dame van Indiaas-Australische komaf. Ze is samen met Nadine Ross in India terechtgekomen, waar het duo op jacht is naar een geheimzinnige, mythische slagtand. Ook Ross is een oude bekende. Ze speelde in Uncharted 4: A Thief's End nog een belangrijke bijrol als leider van de private military company Shoreline.

De aanwezigheid van Chloe en Nadine vormt een mooi bruggetje naar een vraag die bij elke stand-alone uitbreiding gesteld moet worden: is dit leuk om te spelen als je de overige games niet hebt gespeeld? Het antwoord is, zoals zo vaak, tweeledig. Ja, het is leuk om te spelen als je nog niets weet. Het is echter nog veel leuker als je wel weet wie de personages zijn en hoe de verhouding is met personages - met name Nathan Drake - die er níet zijn. Daar komt bij dat de multiplayer van The Lost Legacy dezelfde multiplayer is als die van Uncharted 4. Mocht je die game niet kennen, dan kom je in deze modus allerlei omgevingen tegen die je nooit eerder hebt gezien en die je dus ook niets zeggen.

Zelfde pracht, nog meer vrijheid

Vanaf het eerste moment is duidelijk dat The Lost Legacy verder gaat waar Uncharted 4 gebleven was. Niet letterlijk, want het verhaal en de setting zijn flink anders, maar binnen de kortste keren speel je alsof je nooit gestopt bent met spelen. Goed, je tuurt niet meer naar het achterwerk van Nathan Drake maar naar dat van Chloe Frazer, maar verder verandert er eigenlijk niets. Chloe is in alles minstens zo bad-ass als Drake en bezit hetzelfde talent om verzeild te raken in situaties waarin een normaal mens het er waarschijnlijk niet levend vanaf zou brengen. Dat verklaart ook meteen de aanwezigheid van Nadine Ross, die vanwege haar militaire achtergrond is ingehuurd als een soort bodyguard.

De slagtand van Ganesh

Samen jagen de dames in The Lost Legacy op een grote, Indiase schat. Het gaat om de slagtand van Ganesh, een godheid uit het hindoeïsme, die door een krijger genaamd Parashurama zou zijn afgehakt. De slagtand zou daarna door de jonge koningen van het volk verborgen zijn, als artefact dat ten koste van alles beschermd moet worden. Dat maakt het een van de moeilijkst vindbare schatten ter wereld, en dat trekt uiteraard de aandacht van schattenjagers als Chloe. Zij is echter niet de enige geïnteresseerde partij. Al snel komen Chloe en Nadine in aanraking met Asav, die zijn eigen redenen heeft om de slagtand te bemachtigen. Zijn voordeel is dat hij zich gesteund weet door een heel rebellenleger, waarvan de soldaten regelmatig de dames op hun pad vinden.

Uncharted The Lost Legacy

Na de openingsfase van de game belanden Chloe en Nadine in het gebied waar het leeuwendeel van het spel zich afspeelt. Dat zorgt voor een leuke wijziging ten opzichte van Uncharted 4. We waren in dat spel positief over het iets meer open karakter van de game, maar dan nog was het vooral een lineaire aangelegenheid. Het verhaal verloopt lineair, maar Chloe en Nadine kunnen het gebied naar eigen inzicht verkennen. Dat gebied is niet overdreven omvangrijk, maar groot genoeg om je een aardig aantal uren bezig te houden met je verkenningstocht. Tijdens die tocht kom je uiteraard de nodige indrukwekkende omgevingen en vergezichten tegen, met her en der design zoals je dat eigenlijk alleen uit Uncharted-games kent.

Zelfde recept als Uncharted 4

Opvallend is wel dat het ritme in de game, ondanks de meer open opzet, vergelijkbaar blijft met dat uit de vorige Uncharted-games. Steeds wisselen stukjes ontdekken zich af met combat enerzijds en klimmen en klauteren anderzijds. Uncharted: The Lost Legacy slaagt er vaak in spelers op natuurlijke wijze de juiste kant op te sturen, zonder dat daar rare pijlen of andere interface-hulpjes voor nodig zijn. Mocht je toch vast komen te zitten, dan heeft Nadine na verloop van tijd wat tips die je kunnen helpen de juiste richting te vinden of een puzzel op te lossen. Uiteraard steekt Nadine ook haar handen uit de mouwen als het om knalwerk gaat. Hierin is ten opzichte van Uncharted 4 weinig veranderd. Nog steeds biedt de game spelers de optie om te kiezen voor stealth of voor actie, waarbij stealth-pogingen niet zelden veranderen in actie, als je toch gespot wordt.

Uncharted The Lost Legacy

Als we iets op de inhoud van The Lost Legacy zouden moeten aanmerken, dan is het dat het ritme redelijk voorspelbaar is. Je voelt van tevoren aan waar je tegenstand zult treffen en wordt daardoor zelden echt verrast. Dat is jammer, maar de mate van verrassing die de game alsnog wél weet toe te passen in het ontwerp van de wereld die je mag ontdekken, maakt dat eenvoudig goed. Datzelfde geldt voor de vermakelijke gesprekken tussen Chloe en Nadine, die je zowel tijdens gameplay als in tussenfilmpjes meekrijgt. Het verhaal, dat hand in hand gaat met de ontdekkingsreis, geldt ook als sterk punt. Het is knap dat Naughty Dog nog zo veel plot-twists kwijt kon in het dagje spelen dat nodig is om The Lost Legacy door te spelen.

Moest dit wel een stand-alone game zijn?

In die laatste alinea zit uiteraard een kritiekpunt verstopt. We noemden eerder al dat The Lost Legacy voor 39,99 euro wordt verkocht. Wij speelden de game in zeven á acht uur tijd uit, op de één na hoogste moeilijkheidsgraad. Daar komt bij dat de multiplayer dus 'gewoon' de multiplayer is van Uncharted 4, met de nodige extra toeters en bellen. Dat is geen al te groots contentpakket voor de prijs die je er voor neer moet tellen. The Lost Legacy had dan ook de geschiedenis in kunnen gaan als een van de beste dlc-pakketten ooit, maar voor een stand-alone game ziet de balans er iets minder fabelachtig uit.

Conclusie

Eigenlijk zat deze conclusie er al aan te komen sinds Sony bekendmaakte dat Uncharted: The Lost Legacy een stand-alone game zou worden: vooral dát is jammer. De extra euro's die je ervoor moet neertellen, maken de verhouding tussen prijs en kwaliteit net wat minder fijn. Los van die commerciële keuze is The Lost Legacy een prima extra hoofdstuk in de Uncharted-saga. Chloe is minstens zo vermakelijk om mee te spelen als Nathan Drake, en haar avontuur is net zo gevuld met gedenkwaardige momenten en omgevingen als de avonturen van Drake. Daarnaast legt The Lost Legacy de nadruk op een aantal zaken die we in Uncharted 4 als zeer positief bestempelden, zoals meer vrijheid om de wereld te ontdekken. Het prijsje had dus wat zachter gemogen, maar met de content is weinig mis.

Uncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost LegacyUncharted The Lost Legacy

Reacties (98)

98
96
49
3
0
33
Wijzig sortering
Anoniem: 479106 24 augustus 2017 09:33
Copy, paste, repeat.

Ik ben de Uncharted games helemaal zat. Ik snap werkelijk niet dat mensen hier nog op zitten te wachten. "Adembenemende graphics" zijn leuk, ALS het spel ook leuk is om te spelen. Dit is niet leuk, want er is 0 spanning, het is veels te makkelijk, een invul-oefening. Elke kleuter speelt dit zo uit. Een leuk en goed spel moet je geprikkeld houden. Het hoeft niet zo overdreven moeilijk te zijn als de Souls games, maar dit is het andere uiterste. Het is alleen maar lopen, kleurrijke omgevingen bekijken, beetje schieten, een "schat" ontdekken, springen op een ledge, vallen is bjina onmogelijk. etc etc. En dan de hele tijd die stoere domme opmerkingen aan moeten horen of "wow, that was close".

+ We hebben er al 4 Uncharted games erop zitten. Je kan de poppetjes vervangen, maar het blijft iedere keer weer precies hetzelfde. Ik zou zeggen: kom in godsnaam met wat nieuws. Ze kunnen nog wel 10 Uncharted games maken, dat is toch enorm saai? Ik speel dit echt niet meer, al zou ik het gratis krijgen. Zonde van mijn tijd.

Ik denk dat je als maker ook jezelf af en toe opnieuw wilt uitvinden? Vernieuwing is hier 0. Helaas is het zo dat zolang de massa dit soort onzin blijft kopen, Naught Dog gewoon lekker blijft produceren en cashen. Ik vind dit echt armoedig om met het zoveelste niet verrassende deel te komen, 't lijkt Ubisoft wel. Let wel, als jij dit wilt spelen, doe je ding. Maar ga niet zeggen dat dit een goed spel is, want dat is het niet. Het is saai, niet verrassend, repetitief, 0 inspirerend, het is net als een Big Mac, er zit niks in. Ik zou dit een 4 geven, want het voegt niets toe. Ik zou overwegen dit spelen als ik in de gevangenis zou zitten en echt geen fuck te doen zou hebben, maar dan nog zou ik denk ik nog liever gewoon uit het raam kijken. Een vogel is leuker om naar te kijken...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 479106 op 23 juli 2024 08:24]

Dat is jouw mening, maar de meeste gamers spelen dit soort games niet voor een uitdaging in moeilijkheidsgraad, die willen gewoon relaxed een spelletje spelen zonder gefrustreerd te raken omdat het te moeilijk is en ze niet verder komen.. Je ziet daarom ook steeds meer "story" modes toegevoegd worden die de games nog makkelijker maken, voor al die mensen die het alleen voor de sfeer, het verhaal en de lol spelen..

Ik ben zelf Uncharted nog lang niet zat, ik vind het geweldige avonturen aktie games, een soort van interactieve Indiana Jones film en een van de belangrijkste redenen dat ik een PS4 gekocht heb.. Ik hoop dat ze ooit met Uncharted 5 etc komen.. Speel zelf trouwens meestal op de standaard normal moeilijkheidsgraad, dat vind ik prima, niet te makkelijk en niet te moeilijk, het moet wel leuk blijven..
precies dat, ik hecht zoveel meer waarde aan een goede verhaalvertelling/sfeer/ervaring dan aan een uitdaging in dit soort games.

Natuurlijk hou ik ook van een uitdaging, maar dat zoek ik dan wel in een online shooter of een pittige rpg, hoewel ik the witcher ook op lage moeilijkheidsgraad gespeeld heb.. Horizon zero dawn daarentegen was erg tof en combat gericht en maakte het geheel spannender door de moeilijkheidsgraad hoog te houden.

Zolang ze met originele vernieuwde ideeen komen in de uncharted serie mogen ze van mij nog aardig wat spin-offs maken. Spelen met Cloë bevalt erg goed :9
Helemaal mee eens. Met 1 uitzondering. Van mij mogen er wel wat moeilijke puzzels inzitten waar je best wat tijd aan kwijt kan zijn.

En geef dan een optie in beeld waar je op kunt klikken als je een hint wil oid. om het eenvoudig te houden voor hen die dat nodig hebben.

Maar de moeilijkheid moet idd niet komen van de combat scènes (dir je dan mogelijk keer op keer opnieuw moet doen) want dat haalt de vaart uit het verhaal.

Terwijl dat nadenken over puzzels juist onderdeel is van die Indiana Jones ervaring.

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 23 juli 2024 08:24]

Moeilijke puzzels past inderdaad goed in de hele setting etc van dit soort games, die mogen van mij dus ook best pittig(er) zijn.. Meerdere keren gevechten over moeten doen omdat je steeds doodgaat gaat vervelen op een gegeven moment, helemaal mee eens..
volledig mee eens. De puzzels zijn veel te simpel. Ik zou het wel vet vinden als ik een halfuur bezig zou zijn met 1 puzzel.
Ze spelen het niet voor ''relaxed spelletje'' maar voor de verhaallijn en de game zelf.
Dat is wat het deze spel zo bijzonder maakt. De eerste deel geniaal(compleet nieuw) 2de deel weer veel minder en dan weer op het vervolg beter en beter. En dan weer met de nieuwe deel gewoon prima.

Het hoeft inderdaad niet uitdagend te zijn zolang de gameplay interessant is voor vele!
Dat zei ik toch ook.. Relaxed genieten van de game en het verhaal zonder dat het al te moeilijk is waardoor mensen te vaak doodgaan en vast blijven zitten op een bepaald stuk.. Ik zie deze games als een soort van interactieve films.. Er zitten genoeg verschillende moeilijkheids-niveau's in de game om iedereen tevreden te houden, dus ik snap het probleem sowieso niet.. Als het te makkelijk voor je is zet je hem gewoon op hard of crushing..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 23 juli 2024 08:24]

Ik snap je insteek. Maar het is vermaak, verhalen vertellen. Daarom kijkt men ook films, doe je ook neem ik aan ? Dit is een interactieve film, ja zeer voorspelbaar, toch zeer vermakelijk.

Of naughty dog "lekker" cashed weet ik niet, er zit ontzettend veel werk in.
Ik ben een gamer vanaf de megadrive en heb sindsdien heel wat spelletjes gespeeld met verschillende moeilijkheidsgraden etc. Ook competitief en lan party's gewonnen. Ben nu 33 en vind uncharted heerlijk.

Zal je zelfs vertellen dat ik hem gewoon op makkelijk zet, waarom? Ik ben niet opzoek Baarn uitdaging. Ik wil het verhaal zien bij deze game, alsof het een film is. En dan wil ik niet 5x dood gaan. Als dat gebeurt gaat de snelheid eruit en wordt de ervaring minder in mijn optiek.

Ik speel voor de challenge wel paragon en bij dit spel moet het simpel blijven alsof ik een film kijk. Dit spel dient een hele andere markt. Dit is voor de casual speler. En daarom dat het zo populair is. Dat is namelijk een veel grotere groep dan de hardcore gamer. Ik heb van veel mensen die eigenlijk nooit gamen 2 spellen gehoord die ze toch graag doen. GTA en uncharted.
Grappig dat je die 2 games noemt.. Ik speel ook nog steeds veel GTA (online met vrienden) op de PC naast Uncharted op de PS4.. Klopt inderdaad dat bijna iedereen dit soort games wel leuk vindt omdat er totaal geen druk is tot moeten presteren ofzo, je speelt het echt puur voor de lol..

Speel ook nog veel Rocket League (op PC), dat is wel een competitie game, maar we spelen alleen casual matches.. Is dus ook alleen maar pure lol..

Echte competitie FPS online tegen anderen zoals met BF, CoD en CS etc ben ik wel een beetje klaar mee na ruim 20 jaar nu.. Ik word te oud denk ik.. Speel ze heel afentoe nog wel, maar niet echt veel meer..
Helemaal mee eens en dat geldt voor velen denk ik. Ik zit ook niet te wachten op dingen was prima death. Ik houd van verhalende games en daar past vaak doodgaan niet bij. Net alsof het hoofdkarakter elke keer dood gaat en je een stuk of erger nog de hele film opnieuw moet kijken. We zijn nou eenmaal wat verder dan de platformertjes van vroeger met dingen die nergens om gaan zoals hi-scores. Als we daar nog waren was ik al lang geen gamer meer geweest. Denk dat het dan ook nooit succes was geworden.
Azijn? Geen idee waar je het over hebt. Gewoon een normale discussie. Heb niet het idee dat ik zo zuur overkwam.
Excuses, Was een reactie op Videokeizer.
Blij je reactie te lezen. Ik dacht dat ik de enige was met deze mening. Onlangs besloten de uncharted serie te gaan spelen. Te starten met deel 1. Onlangs afgerond. Ik was verbaasd dat dit zo'n hoge waardering kreeg. Eerste deel meteen erg veel herhaling inderdaad. Veel kleur, mooie uitzichten dat wel maar niets bijzonders. Deed me ook erg denken aan Tomb raider. Het klauteren dan in ieder geval. Verder zeer voorspelbaar. Kom je weer bij een grote open ruimte aan met boxen, dan weet je daar komen weer wat boeven aan. Call of Duty is dan opeens in vergelijking enorm afwisselend. Last of us vaak gespeeld, topgame, maar Dit is niet veel. Ik snap de fuzz eerlijk gezegd niet.
Ik was ook met deel 1 begonnen en was ook erg teleurgesteld. Na een crash en een corrupte save file met deel 2 begonnen. Vanaf deel twee heb ik alle uncharted games in 1 ruk doorgespeeld. Op een of andere manier waren het verhaal en de gameplay stukken beter.
Dat is op zich niet verwonderlijk vind ik. Een nieuwe IP opstarten is ontzettend moeilijk voor een bedrijf (niet alleen voor Naughty Dog). Toen ze bekend waren met de setting, de engine en zagen dat het zo goed werd ontvangen konden ze pas écht knallen en daarom is die kwaliteit zo omhoog gegaan met de volgende delen.

Veel hiervan is ook verteld in de making of filmpjes van deze game, die op Youtube te vinden zijn.
U4: https://www.youtube.com/watch?v=bbx8iFxtrVU
Dus je speelt in 2017 de eerste uit de reeks die tien jaar geleden is uitgekomen en dan snap je de fuzz niet, dat snap ik dan weer wel...
Ik niet, want ik weet prima wat toen gangbaar was of niet. Niet erg moeilijk allemaal hoor.
probeer deel twee eens, deel 1 is inderdaad de eerste in de reeks en je merkt dat ze daar nog wat meer zoekend zijn naar de juiste combi tussen afwisselende gameplay en goede verhaalvertelling.

overigens als je het type gamer bent wat liever cutscenes doorspoelt en alleen maar gameplay wilt (shame on them!) dan is dit niet jouw type spel. Nu heb ik geen idee wat voor gamer je bent dus daar kan ik verder ook niet over oordelen :)
2 is echt veel beter dan 1!
1 was goed voor z'n tijd, maar ook weer niet extreem goed ofzo. Deel 2 was briljant voor zn tijd, en kan nog steeds goed meekomen, zelfde met 3. Persoonlijk vond ik 4 weer wat minder eerlijk gezegd. Grafisch en controlls zijn top, verhaal redelijk, maar er mist iets. Zelf denk ik de 'geestelijke moeder' (Amy) die Uncharted in eerste instatie heeft bedacht, die in deel 4 gestopt is (onder dwang?).
Zeiken om het zeiken. Het zijn goeie spellen, naar mijn mening, ik heb van alle 4 genoten en zou met liefde dit deel ook kopen.

Verder wel leuk dat je je mening verkondigt alsof het feiten zijn, terwijl het jouw mening is.
Hij overdrijft zwaar en zet zijn mening neer als feit, maar er zitten wel wat feitjes in. Het is veelal hetzelfde, dat er weinig uitdaging in zit en dat het grotendeels meer gaat om mooie plaatjes kijken klopt toch wel. Dat kan prima vermakelijk zijn, maar dat maakt het geen topgame die keer op keer zulke hoge cijfers verdient (en dit is dan weer wel een mening).

Maar goed, we zijn blijkbaar in de minderheid.
Ik denk dat de beste man U4 helemaal niet gespeeld heeft, anders wist hij best dat U4 ook helemaal niet zo makkelijk is. Of je moet op easy spelen.
Inderdaad.. je moet ook puzzels oplossen in deel 4 waren die echt lastig.. pas als jij goed naar de aantekeningen keek kon je bepaalde puzzels iets makkelijk oplossen.. maar dan nog moet je wel de juiste weg zien te vinden.
Nou ik vond die puzzels anders super simpel. Het is meer stapjes volgen dan moeilijk nadenken. Vroeger met Tombraider 1t/m3, dat waren lastige puzzels. Soms kon je wel enkele dagen aan het stoeien zijn (ok geen volle dagen, maar paar uurtjes per dag 3 dagen lang ofzo).
Ik mis echt een game als dat, terwijl de sfeer van Uncharted en de huidige tomb raider reeks er wel de soort games voor zijn. Maar het gros van de mensen willen niet teveel nadenken, en gewoom even een uuurtje gamen ipv tv kijken. En helaas focussen ze op de grote markt (en logisch, maar wel jammer).
Als je aan het trollen bent, heb je me tuk! ;)

Ik zit echt met steeds wijder openvallende mond je verhaal te lezen.

Ik vind de Uncharted games allemaal stuk voor stuk pareltjes en heb onwijs veel zin om ook deze game te gaan spelen. Ik zal geen steen ongeroerd laten en de prachtige wereld tot in het kleinste detail uitpluizen. Toegegeven de formule is niet schokkend veranderd en inderdaad, een paar vrouwen in de hoofdrol ipv Nathan etc is ook niet super vooruitstreven, maar dat is ook helemaal niet nodig vind ik.
Juist omdát ze bij Naughty Dog zulke hoge kwaliteit content kunnen maken en leveren is dit nog steeds het beste van het beste, nogmaals vind ik.

Dan ga je wat mij betreft écht veel te ver door Naughty Dog met Ubisoft te vergelijken en toen wilde ik dit echt gezegd hebben! Haha :+

Ja, ze maken nu een aantal van deze games op rij, maar heilige Mexicaanse dipsaus wát een kwaliteitsverschil met de spam die Assassins Creed heet. Daarvan kan ik me goed begrijpen dat mensen het zat zijn, want ook al is de setting telkens heel anders, de repetitiviteit van die games is schrikbarend.
Ik heb Uncharted t/m deel 3 gespeeld, maar het blijft voor mij een slap Tombraider aftreksel, maar dan ook met een comedy knipoog(hoeft van mij echt niet) . Ik heb geen PS4 en hoef er ook geen, maar betwijfel of ik de nieuwe delen wel zou kopen, zelfs al waren ze zwaar afgeprijsd. Tombraiders(de nieuwe reeks) en AC's zijn juist full-price must-buys voor mij. En ik snap dat niet iedereen die mening deelt :)
Ik ben nooit een hele grote fan geweest van Uncharted. Deel 1 vond ik vooral een mannelijke Tombraider rip-off. Daarna werden de games wel beter, en verschillender van TR, maar naar mijn mening nergens beter dan Tombraider. Ik begrijp ook niet dat het altijd maar tienen regende voor deze serie.

Overigens heb ik me er best mee vermaakt, en ga deze waarschijnlijk ook wel weer spelen. Dat het copy paste, rinse repeat is ben ik niet helemaal met je eens, en bovendien wil dat niet zeggen dat het daardoor geen goede game kan zijn. Terecht dat dat punten kost, maar onterecht dat jij het daarom een slechte game vindt.
Nee, die souls games zijn ook niet bijzonder.. Genoeg mensen die het dus wel leuk vinden om de hele tijd door een andere omgeving wat rond te lopen, springen, beetje schieten en een schat te vinden..
Genoeg mensen die wel gewoon telkens meer van hetzelfde willen..
Ieder zo zijn ding.
Je kunt ook gewoon besluiten om het niet te spelen... :? Simpelweg omdat jij het niet leuk vindt betekent nog niet dat het algemeen niet leuk is.

Een game speel je toch ter vermaak? Ieders definitie van vermaak is anders. Geen spel voor jou, carry on. Maak er niet zo'n drama van.
"We hebben er al 4 Uncharted games erop zitten. Je kan de poppetjes vervangen, maar het blijft iedere keer weer precies hetzelfde".

Hoeveel Mario, Call of Duty, GTA, Assassin's Creed en Resident Evil games hebben we er al op zitten?

Niet om lullig te doen maar je comment raakt kant noch wal.

Klagen omdat er een vierde Uncharted game uitkomt terwijl sommige IP's al dertig jaar lopen en al op ver over de 25 games zitten. 8)7
Het is heerlijk om te spelen, ze kunnen er niet genoeg (elke twee jaar één) van maken. Elke Uncharted voelt als een avontuur, een soort van mini vakantie. Het is niet te moeilijk, de gameplay is goed, het verhaal is goed en het geluid en graphics zijn overdonderend!. En ook dit DLC deel vinkt weer netjes alle hokjes af. Ik houd ervan.
Ik vind de Uncharted games geweldig. Zoals hieronder perfect omschreven als interactieve Indiana Jones film. Ik zou zeker meer van dit soort games willen zien, waarin het zoeken naar artifacten/schatten centraal staat, gemixt met schitterende locaties en een leuk verhaal. Dus wat dat betreft doet ND het erg goed. Om ze nou met een Ubi-Soft te gaan vergelijken vind ik miijn inziens iets te ver gaan maar ieder zijn ding.

Ik ben het er wel mee eens dat het iedere keer hetzelfde is, hoewel dat natuurlijk ook de kracht van Uncharted is(Never change a winning formula). Maar nieuwe gameplay onderdelen was zeker een welkome toevoeging geweest,

OT: Ik ga deze game zeker aanschaffen, of dat voor de volle mep is, dat weet ik nog niet.. Maar als fan van dit genre én van ND, moet ik deze zeker wel in huis hebben.
Tja, het is een formule. Ik vind dat men het aardig gedaan heeft om deze formule in de loop der jaren wat uit te breiden. Misschien is het gewoon niet helemaal je genre; je hoeft ook niet elk type films leuk te vinden. Overigens kan je ook gewoon de difficulty omhoog schroeven als een game te makkelijk is :) Maar het ziet er naar uit dat dit (voorlopig) de laatste Uncharted is die Naughty Dog zal maken; ik denk dat ook zij dus wat "Uncharted-moe" zijn :o
Die mening mag je hebben.. ik zelf heb hem gisteren gespeeld en toch is het een riant zoekwerk om op bepaalde punten te komen.
Ook is de verhaallijn goed en is het spel echt mooi gemaakt.
Ik snap bijvoorbeeld niet hoezo voetbal games goed worden verkocht.. heb is altijd PRECIES hetzelfde.. grasveldje met 2 doelen..
Wat een gefrustreerd mannetje ben jij zeg, en dan nog even bepalen dat anderen dit geen goede game mogen vinden. Waarom heb ik je dit deel eigenlijk geprobeerd, gezien je toch al klaar was met Uncharted?

Ik vind het een heerlijke game. I love scripted games. Als ik na een dag 9 uur buffelen op kantoor heb gezeten is dit de perfecte uitlaatklep. Lekker relaxt beetje ronddwalen in mooie omgevingen, geen frustrerende, moeilijke opdrachten, fijn verhaallijntje erin.

En dat is precies wat ik van Uncharted verwacht.
En wat speel jij dan ? Call of Duty ? Battlefield ?
ieder zijn eigen ding tog ;)

[Reactie gewijzigd door Atiilaa op 23 juli 2024 08:24]

Heb het eigenlijk ook nooit gesnapt al die hype over Uncharted. Enkel bij de 2 heb ik mij geamuseerd bij het uitspelen. De rest was een strijd (en niet door de moeilijkheid) om ze uit te spelen. Uncharted 4 heb ik echt maanden over gedaan en had ik regelmatig hoe lang kan dit nog duren.
Altijd hetzelfde zoals je al zei.

Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk. Vond in elk geval The last of US serieus wat niveaus hoger qua verhaal en totale spelbeleving.

Juist hetzelfde met de Horizon Zero Dawn hype trouwens. Vind ik persoonlijk ook niet veel aan buiten dat het er wel mooi uit ziet. Maar eigenlijk boring as hell en heel wat bugs dat je uit de beleving haalt.

[Reactie gewijzigd door dafran op 23 juli 2024 08:24]

Ik heb nooit begrepen wat de lol is van moeilijke spellen waarbij je talloze malen weer helemaal opnieuw moet beginnen. Dat is gewoon frustratie. Een goed spel weet te boeien met karakters, verhaal en gameplay. De Uncharted games zijn altijd sterk geweest in het verhal en beleving. Een interactieve actiefilm. Ik hou van dat soort games. Ben de open world games met copy/paste taken wel zat zo langzamerhand. Meer van dit soort games graag!
Ik baal een beetje dat ik mijn PS4 heb verkocht :) Had geen Uncharted games gespeeld, deel 4 was mijn eerste. Man wat een ervaring :D echt genoten en ben ook een beetje jaloers op de mensen die deze game gaan spelen.
Ik baal een beetje dat ik mijn PS4 heb verkocht :) Had geen Uncharted games gespeeld, deel 4 was mijn eerste. Man wat een ervaring :D echt genoten en ben ook een beetje jaloers op de mensen die deze game gaan spelen.
Ik vrees dat het een Sony exclusive is deze serie. Jammer, want deze game zou prachtig zijn op de PC. Het lijkt mij een leuke game, maar om nu een PS4 ervoor te kopen is ook zoiets.
Je koopt dan ook een PS4 voor Uncharted 1, 2, 3, 4, Lost Legacy en ook andere exclusives als Horizon Zero Dawn.

Alleen die games zijn het al waard het ding aan te schaffen mijnsinziens, mits je van het genre houdt uiteraard.

edit: Ik vergeet The Last Of Us inderdaad nog, met het vervolg in aankomst!

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 juli 2024 08:24]

Alle Naughty Dog games, The last of Us en de hele Uncharted serie en Horizon Zero Dawn waren inderdaad de reden dat ik maanden geleden ook maar een PS4 (Pro) gekocht heb.. Ik heb ook (nog) geen andere PS4 games, lol..

Naast dat volgend jaar ook Red Dead Redemption 2 etc uitkomt en waarschijnlijk niet op PC helaas, dus moest ik ook een gameconsole voor hebben.. PC & PS4 dekt mooi alles af voor mij qua games.. Xbox komt ook allemaal op PC tegenwoordig en Nintendo ben ik niet in geïnteresseerd..
Dat is wat ik heb gedaan maar mijn excuus is ook dat ik alle consoles vanaf de nes spaar XD.
Ps heb niet de volledige prijs voor de ps4 betaald, op 1 dag waren de ps4's in veel winkels voor 180 euro te krijgen :3.

[Reactie gewijzigd door 21mikelores191 op 23 juli 2024 08:24]

Koop je weer een ps4 (pro) toch? :) Deel 1-3 van Uncharted zijn het ook echt wel waard en zijn grafisch zeker niet vervelend. Daarnaast zijn er wel meer leuke games te krijgen voor de ps4.
Wat is de reden dat je de PS4 verkocht hebt? Als je nu een ps4 gaat kopen raad ik je aan om een PS4 pro te kopen! FPS is gewoon veel beter op de PS4 pro dan op de normale PS4. Uncharted the collection is ook nog zeker een aanrader!
Tweedehands PS4 kopen, dit spel erbij, uitspelen en weer verkopen?

Zo heb ik het ook al 2 keer gedaan met de Switch, en beide keren winst gemaakt.
Ben in Chapter 4 momenteel en wat een adembenemende graphics! (PS4 Pro met 4K)
De review heeft gelijk dat het net zo leuk spelen is met Chloe als met Nathan :)
Het is weer Uncharted zoals we het gewend zijn en Naughty Gods hebben weer super veel details er in verwerkt _/-\o_
De prijs vind ik nog wel redelijk, maar een paar Euro goedkoper had wel gemogen.
Ik ben ook aan het spelen nu chapter 5 en vind het zeker een leuk spel, mis alleen wel een klein beetje de Humor van Drake enzo.
Ja die blijft altijd classic, maar ik vind de interactie tussen Chloe en Nadine tot nu toe ook wel vermakelijk :)
Klopt ze hebben zo hun eigen humor er inderdaad in, en het is zeker ook vermakelijk.
Ik denk dat als ik deze gespeeld heb eens alle items ga halen, zo deed ik het met Tomb Raider ook na uitspelen nog alle schatten enzo vinden.

Eigenlijk met Uncharted niet gedaan :o
Bart ® Moderator Spielerij 24 augustus 2017 08:34
Zijn er bij deze game nog voordelen als je een PS4 Pro hebt?
Het enige is dat die dan in 1440p draait. Verder geen framerate boost ofzo.
HDR werkt ook op de standaard PS4 (slim).
als ze dat 1440p nou eens laten vallen en gewoon 1080p gaan draaien met meer frames dan zijn ze slim bezig. Doet veel meer voor de ervaring dan die hogere resolutie
Met the last of us en ik meen uncharted 4 mag je zelf de keus maken, 60fps 1080p of 1440p met 30fps.

Horizon zero dawn geeft je ook opties, erg netjes gedaan als je het mij vraagt!
Uncharted 4 heeft geen optie voor resolutie en fps.
Singleplayer is op de pro 1440p 30fps.
Multiplayer is 1080p/60fps.

Horizon zero dawn heeft een graphocs of performance modus.
Graphics modus is 2160p(checkerboard) met 30fps. Met heel zelden een fps drop.
Performance modus heeft een 1080p resolutie met een rock solid 30fps. (En geloof paar kleine aanpassingen in graphics).
Maar de beste versie is toch de 4k optie.
Ook op een 1080p scherm is deze modus het mooiste. En die fps drops zijn echt zeer zelden.
En dan is er ook nog het debate van dat sommige games slechter (framerate dips) draaien op de ps4 pro dan op de stock ps4. Het zijn wel maar een selectief aantal games waarbij dit gebeurt.
Ik wacht wel tot hij voor 20 euro of minder in PS store staat waarschijnlijk tijdens de kerst/paas sale ofzo.
Ik heb heel veel zin in deze game. De uncharted serie is de reden dat ik een PS4 Pro heb aangeschaft. Het argument van de prijs begrijp ik wel, maar als je nu in de pricewatch kijkt is hij al gezakt naar 32 eur. Ik heb hem zelf voor 35 gekocht. Dit is de helft van Nathans avontuur en qua lengte dus ook. Prijs is daardoor al veel beter vind ik.
Anoniem: 857639 @juggle24 augustus 2017 11:12
Ik kan daarom niet wachten tot ik weer thuis ben :P
Ik zie het anders qua kosten.
Ik koop hem nieuw of mss gebruikt en zodra deze uitgespeeld gaat ie weer naar de volgende met pak hem beet €5,- verlies.
Dan heb je voor €5,- toch leuk gespeeld.
Is gelijk ook het nadeel van de PS Store vind ik dan, je kunt deze alleen zelf gebruiken ...
Als je hem voor 5 euro wil kopen kan je wel heel lang wachten, en dat is met elk spel wel.
Hij bedoelt dat hij hem weer verkoopt met 5 euro verlies.. zucht
Kan je wel zucht... zeggen maar ik was net wakker, ik heb het blijkbaar verkeerd gelezen.
Ja, zo zit ik er ook ongeveer in. Ik heb nog een hele berg andere spellen te spelen. Tegen de tijd dat ik hier aan toe kom is de game sowieso al goedkoper. De enige vraag is dan, ga ik hem fysiek kopen en weer doorverkopen of wacht ik nog ff tot het spel iets van 50% is afgeprijsd op de store.

Als je niet altijd alles meteen wil spelen kan je een hele hoop geld besparen :D

*even een kleine edit omdat ik het écht niet kan laten:
Waarom zet je in godsnaam de taal in het Nederlands!? 8)7

[Reactie gewijzigd door dartbord op 23 juli 2024 08:24]

Dan heb je mazzel dat er mensen zijn die voor 5 euro minder em wel kopen. zelf ben ik sowieso niet van de 2e hands (alleen als het om console games gaat dan die gewoonweg echt niet meer te krijgen zijn) en dan al zeker niet als het maar 5 euro minder is dan nieuwprijs/gemiddelde 2ehands prijs.
Ik heb hem bij (na het lezen van vele reviews) bij AllYourGames gekocht. Keurig op tijd geleverd en pak hem beet 7 euro goedkoper dan in de grotere winkels. Het spel zelf heeft mijn vriendin al gespeeld maar heb ik zelf helaas nog geen tijd voor gehad. Ik ben benieuwd! Bedankt voor de mooie review.
De prijs is toch al -iets zachter- dan de overige Uncharted games. 39 euro is een prima prijs.
Maar dit is best een korte game met weinig replay value, dus is die 39 euri is te hoog in mijn ogen!
Ik koop het ooit wanneer het onder de 15 euro is.
tja, dat denk ik ook met de originele uncharted games (heb 1 t/m 3 op de PS3 dan ook voor max 15 euro gekocht, en tot nu toe alleen deeltje 1 gespeeld, sowieso nogal veel herhaling, maar ondanks dat toch wel een leuke game).
Idd Uncharted is eentonig, heb ze allemaal gespeeld.
Het zijn leuke games maar niet echt hoogstaand moet ik zeggen, dit kwam mede door de herhaling.
Klopt, maar dit is geen volledig deel zoals Uncharted deel 1 t/m 4. :)

Ik ben nieuwsgierig naar deze game en ga hem waarschijnlijk wel voor deze prijs halen. Vooral benieuwd naar Nadine, ik vond haar in deel 4 best irritant eigenlijk haha. :P

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 23 juli 2024 08:24]

39 klinkt weinig, maar als ik bedenk dat het eigenlijk 40 euro is vind ik het toch best duur. Ik zou 25 euro schappelijker vinden.

Maar ja, ik koop hem toch wel, want ik heb een zwak voor uncharted :P

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 23 juli 2024 08:24]

Zeker met verkeerde been uit bed gestapt :( :( :( :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.