Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Days Gone Preview

Veel meer dan alleen zombies

20-06-2017 • 13:00

148

Multipage-opmaak

Het kan ook anders

Op een beurs als de E3 komen erg veel games voorbij, en soms hebben de presentaties ervan opvallende parallellen. Zo zagen we vlak na elkaar presentaties van Spider-Man en Days Gone. Twee totaal verschillende games, maar in de presentaties ervan zat een opmerkelijke overeenkomst. Bij een E3-presentatie worden ongeveer tien journalisten in een donker hok van drie bij drie meter gestopt, samen met twee leden van het ontwikkelteam. Het ene lid speelt een stuk van de game, terwijl het andere lid er het nodige bij vertelt. In veel gevallen zie je precies hetzelfde als tijdens de persconferentie die iedereen heeft kunnen volgen. De meerwaarde moet komen van wat er wordt verteld, en van de vragen die soms na afloop kunnen worden gesteld.

Preview Days Gone

De overeenkomst tussen de presentaties van Spider-Man en Days Gone? In beide gevallen stelde de man die de toelichting gaf dat wat we in het donkere hok voorgeschoteld kregen, heel anders zou zijn dan wat tijdens de persconferentie werd getoond. Bij Spider-Man stelde de presentator zelfs dat geen enkele doorloop van de game of van de betreffende scene hetzelfde zou zijn. Niets bleek minder waar. De doorloop die we kregen te zien, uitgevoerd door de beste speler uit het team van ontwikkelaar Insomniac, was exact gelijk aan die tijdens de persconferentie. Spectaculair, maar het punt dat men wilde maken, kwam niet helemaal over.

Onbekende studio

Hoe anders was dat bij Days Gone. Daar maakte men minder woorden vuil aan de verschillende manieren om de game te spelen, maar het verschil werd tijdens de doorloop overduidelijk. Gelukkig maar, want zo leerden we niet alleen meer over de game, het is ook precies wat we bij Days Gone - en bij Spider-Man - hadden gehoopt en verwacht. Niet dat nu alle raadsels rond Days Gone zijn opgelost. Het blijft een enigszins mysterieuze game van een ontwikkelaar waar je weinig over hoort. Bend Studio is vooral bekend van de Syphon Filter-serie, maar het laatste deel daarvan verscheen alweer tien jaar geleden.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Het zijn geen zombies

Veel van de informatie die we over Days Gone hebben, stamt al van een jaar geleden, toen de game tijdens de E3 van 2016 werd geïntroduceerd. Days Gone is de zoveelste zombiegame, en ook hier zijn de zombies 'officieel' geen echte zombies. Het zijn Freakers, zo worden ze althans genoemd door de weinige mensen die nog niet zijn geïnfecteerd. Deze mensen hebben zich verzameld in kampementen, net als in The Walking Dead, om zich beter te kunnen verweren tegen de ronddwalende Freakers. Die Freakers wijken in ieder geval van de gemiddelde zombie af doordat ze zich kunnen ontwikkelen. Een Freaker kan daarbij verschillende stadia doorlopen. Bovendien kunnen niet alleen mensen worden geïnfecteerd, maar ook dieren. Beren, wolven en zelfs vogels kunnen besmet raken en je vervolgens het leven zuur maken. Die 'je' is in dit verhaal een zekere Deacon St. John.

Preview Days Gone

Dat is een chique naam voor een minder chique personage. Tot de epidemie twee jaar geleden uitbrak, was Deacon een premiejager. Premies vallen er niet meer te jagen, maar Deacon geeft nog steeds de voorkeur aan de eenzame levensstijl die bij een premiejager hoort. Hij is 'always on the road' en oogt als een biker. Dat is ook precies wat hij is. Deacon en zijn motor zijn onafscheidelijk, en die motor speelt dan ook een belangrijke rol in het verhaal. Met de tweewieler reis je door de open spelwereld.

Schaarse voorraden

Dat rondreizen is belangrijk, want je hebt niet alleen stoere avonturen en gevaarlijke confrontaties in het vooruitzicht. Days Gone is ook een game waarin je van alles en nog wat moet zoeken, omdat de voorraden schaars zijn. Zo zie je linksonder in beeld twee iconen die tonen hoe je motor eraan toe is. Een van die twee iconen geeft de gezondheid van je motor aan. Je motor is daarmee bijna een soort personage dat je moet onderhouden en kunt opwaarderen. Toch is het andere icoon misschien wel belangrijker. Het geeft aan hoe veel benzine er nog in je tank zit. Je kunt wel leuk op avontuur gaan met je motor, maar als je niet weet of je genoeg brandstof hebt om weer terug te keren naar veilig gebied is dat natuurlijk bijzonder riskant.

Dat 'veilig gebied' lijkt te bestaan uit de kampementen van overlevenden. Er zijn kampen waarmee je op vriendschappelijke voet staat en kampen waar je minder welkom bent. Hoe dat werkt, is nog niet bekend. In vriendschappelijke kampen staan missies voor je klaar. Zo zagen we Deacon opduiken in een kamp waar hij een vriend zoekt. Die vriend blijkt echter door de kampleiding op pad te zijn gestuurd voor een zogeheten 'supply run', een zoektocht naar alles wat nuttig kan zijn voor het kamp. Kennelijk heeft Deacon iets nodig van zijn vriend en maakt hij zich zorgen, want hij springt direct op de motor om achter hem aan te gaan.

Preview Days Gone

Squatters uitschakelen

Daarmee begint de afwisseling in de gameplay. Als je even niet oplet, rij je tegen een staalkabel aan die over de weg is gespannen door twee 'squatters'. Squatters zijn een soort struikrovers die proberen buiten de kampementen te overleven. Je motor belandt in de berm en de twee squatters grijpen de kans om je aan te vallen. Gelukkig hebben ze alleen maar primitieve wapens, in de vorm van een mes en een stalen buis. Je kunt zo'n aanval pareren met gelijksoortige wapens. Deacon beschikte in ons geval al over een aardige voorraad, waaronder precies de wapens waar hij mee werd aangevallen. Hij kan ook een beroep doen op vuurwapens, maar als het gebruik van een stalen pijp voldoet, is dat prettig. Munitie is namelijk zeer schaars.

Hindernissen spotten

In een volgende doorloop maakten we een heel andere confrontatie mee. Daarbij bleek dat je hints kunt oproepen. Tijdens het lopen of rijden kan het beeld heel even zwart/wit worden gemaakt, waarna in rood of blauw voorwerpen en sporen worden gemarkeerd die gevaar of kansen opleveren. Als je een beetje voorzichtig rijdt, heb je dus kans om op die manier tijdig de staalkabel te spotten die over de weg is gespannen. In dat geval kun je twee dingen doen. Omkeren, afstappen en door het struikgewas richting je belagers sluipen, of met je motor het bos in rijden, een grote omweg maken en de squatters links laten liggen. De confrontatie zoeken kan echter nuttig zijn. Als je de squatters hebt uitgeschakeld, kun je met je scanner aan wat blauwe sporen zien dat het duo eerder je vriend te grazen heeft genomen. Je ziet in blauw het spoor oplichten dat aangeeft waar ze hem naartoe hebben versleept.

Preview Days Gone E3 2017

Als je het spoor volgt, blijken de squatters afkomstig uit een flink kamp dat ver in het bos is verscholen. De squatters hebben zich verschanst en bovendien een flinke voorraad vuurwapens verzameld. Zelf kun je er twee bij je dragen, een pistool en een zwaarder wapen. In ons geval konden we naast het pistool een sniper rifle dragen, met niet meer dan een handvol kogels. Nuttiger is de kruisboog die je ook bij je hebt. In Days Gone blijkt een simpel crafting-systeem te zitten dat je in staat stelt om van wat hout uit de omgeving, en vast ook wat metaal dat je al op zak had, pijlen te maken voor je boog. Zo kun je in stilte de eerste squatters in hun kamp neerhalen, zonder meteen een hoop herrie te maken. Mooi, want van de neergehaalde figuren kun je wapens en munitie pikken die je vervolgens kunt gebruiken om de rest van de squatters aan te vallen. Uiteraard in de hoop dat je er genoeg weet uit te schakelen om je vriend te redden.

Preview Days Gone E3 2017

Freakers

We hebben het in deze preview tot nu toe nog niet over confrontaties met Freakers gehad. Die Freakers zijn wel degelijk in overvloed aanwezig, zo bleek vooral in de demo die Bend Studio vorig jaar uitbracht. Destijds zagen we een hectische scene waarin Deacon werd achtervolgd door een enorme horde Freakers. De twee heren van de studio die tijdens de afgelopen E3 spraken, beweren dat de game er met gemak duizend tegelijk in beeld kan brengen - en nog wel meer ook, mocht de ontwikkelaar dat willen. De game, die op Unreal Engine 4 draait en alleen voor de PlayStation 4 verschijnt, zou dat makkelijk aan moeten kunnen. De Freakers verzamelen zich in grote groepen en bewegen als een zwerm, zoals vissen en vogels dat vaak doen. Van zo'n groep moet je de individuele leden een voor een uitschakelen, mocht je ermee worden geconfronteerd.

Preview Days Gone E3 2017

Zo'n horde kun je dus beter mijden. Je kunt het feit dat de Freakers zich in groepen ophouden echter ook in je voordeel gebruiken. Zo zagen we Deacon bij een ander kamp van de bad guys rondlopen. Blijkbaar zijn er daar veel van in de game. Via een ondiepe greppel kon hij onder wat hekwerk door het kamp binnensluipen. Op weg naar het kamp passeerde hij een hele horde Freakers. Deze groep bleek 'in rust' te zijn. Het is in zo'n geval zaak om dat zo te houden, en dat kan ook, want Freakers reageren vooral op geluid. Als je voorzichtig sluipt, blijf je onopgemerkt.

Bommen knutselen

Dat leidt naar een van de opties die je in deze situatie hebt. Je kunt het kamp te lijf gaan met de wapens die je bij je draagt. Behalve de eerder genoemde pijlen voor je kruisboog kun je ook explosieven maken. Een molotovcocktail bijvoorbeeld, of een op afstand bestuurbare bom. Met de juiste spullen op zak maak je zo'n ding ter plekke in een handomdraai. Je kunt de bom op het hek over de greppel plaatsen en het hek vanaf een veilige afstand opblazen. Dat trekt de aandacht van de horde Freakers, die vervolgens het kamp binnenstormen en de squatters voor je uitmoorden. Hoe je de Freakers vervolgens uit het kamp krijgt zodat jij de rondslingerende voorraden kunt verzamelen, is een ander verhaal.

Preview Days Gone E3 2017

Vaardigheden trainen

Zo ontstaat het beeld van een zombieshooter waarin je veel vrijheid hebt. Toch is er meer dan dat, want er zijn ook wat rpg-elementen in de game verstopt. Zo kun je allerlei vaardigheden opwaarderen. We zagen de opties van Deacon om een berenklem te plaatsen bijvoorbeeld omhoog gaan met +1. Een berenklem die hij overigens gebruikte om een squatter te vangen. Het doet vermoeden dat er veel meer opties zijn die je op kunt waarderen.
Wat we ook voorbij zagen komen, is dat je een flashback kunt oproepen van wat er is gebeurd. Dat zal vast alleen maar mogelijk zijn op specifieke momenten, maar het geeft wel een extra laag aan de game. Het past ook bij het systeem van rode en blauwe aanwijzingen. Er hoort een optie bij om een soort bullet time in te zetten, maar daar wilde de studio verder weinig over kwijt. We vermoeden dat ook dit een onderdeel zal zijn waar het een en ander aan kan worden opgewaardeerd.

Voorlopige conclusie

Aan dit alles moet nog worden toegevoegd dat de game is voorzien van dynamische weersomstandigheden. Je kunt dus door een zonnig landschap lopen terwijl even later de regen met bakken uit de lucht komt. Zelfs sneeuwbuien behoren op dit vlak tot de mogelijkheden. Opgeteld bij de vrijheid die je hebt om op je motor of te voet door de volledige spelwereld te trekken, navigerend op een minimap of grote kaart, levert dat het beeld van een behoorlijk afwisselende game waarin je veel vrijheid hebt om de aanpak te kiezen die bij je past. Het is een game waarin je tactisch te werk kunt gaan en het voorzichtig aan kunt doen, maar waarin je er ook voor kunt kiezen om op geweld te vertrouwen en de bijbehorende skills te ontwikkelen. Bovendien ziet de wereld in Days Gone er dankzij de Unreal Engine 4 goed uit, en het spel lijkt soepel te draaien - al gaan de makers uit van een framerate van 30 fps. Days Gone verschijnt enkel voor PlayStation 4.

Preview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days GonePreview Days Gone

Reacties (148)

148
141
59
4
0
48
Wijzig sortering
Ben ik op de 4de pagina: "De game, die op Unreal Engine 4 draait en alleen voor de PlayStation 4 verschijnt, zou dat makkelijk aan moeten kunnen." :(

[Reactie gewijzigd door Troubled op 22 juli 2024 20:20]

Keek de video, zag Playstation 4 Exclusive staan. En toen was het afkijken en jammeren.
Zoveel toffe games (RDR, last of us, en zo meer) die ik graag zou willen spelen, maar ik ga simpelweg niet een console halen. Zo'n zonde.
Begrijp me niet verkeerd, je staat volledig in je recht natuurlijk om geen console aan te schaffen. Maar wat ik niet snap is, je wilt de spellen (meerdere exclusives lijkt me) spelen maar weigert om een console aan te schaffen omdat het zonde is. Waarom is het zonde? Ik ben er oprecht benieuwd naar. Ik ben zelf een pc gamer maar heb een ps4 zodat ik exclusives die me interessant lijken (Bloodborne, Last of Us, Uncharted) te kunnen spelen.
Maar dat is toch gewoon een kwestie van gewenning. Als je natuurlijk eens één keertje om de zoveel maanden een uurtje bij een vriend op een console probeert dan lijkt het inderdaad kut. Naar mijn inziens moet ik bij bijna elk spel op de playstation eerst aan de controls wennen.

Als je natuurlijk enkel multiplayer shooters speelt kan ik het nog wel snappen
Mja, ik heb toch heel wat op consoles gespeeld in mijn leven (Xbox, Xbox 360 en nu PS4) en geloof me het went nooit echt in shooters.. Het blijft gewoon veel moeilijker (lees: onmogelijk) om snel en goed te mikken met die pookjes dan met een muis.. Als doorgewinterde PC gamer die goed met een muis overweg kan zal je er daarom nooit echt aan kunnen wennen, want je komt nooit in de buurt van je (aim) niveau met muis en is er altijd een vorm van aim-assist aanwezig die zich ermee bemoeit (wat natuurlijk ook al genoeg zegt dat dat nodig is in shooters op consoles).. Natuurlijk is het wel te doen als je kan accepteren dat het mikken gewoon een stuk minder goed te doen is als met muis.. Ik speel daarom ook alleen singleplayer en co-op op consoles, dat is voor mij prima te doen, maar ik ga echt niet aan PvP multiplayer beginnen, want daarin kan ik het dus niet accepteren dat mijn mikken zoveel slechter is (ben ik te fanatiek voor) en wordt dat dus één grote frustratie voor mij..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 22 juli 2024 20:20]

Inderdaad, da's wat ik ook zeg. Ik ben niet echt een shooter fan, enkel Overwatch vind ik echt zalig en als ik die PC kerels bezig zie dan valt mijn mond open maar toen ik nog geen consoles had speelde ik vooral race games en strategy games op de computer en ik vond die controls maar niks. Ik heb daar nooit aan kunnen wennen terwijl het bij consoles me veel natuurlijker lijkt en je wel telkens aan de controls kunt wennen.
Dat snap ik, maar je zei dat het een kwestie van gewenning is.. Wat volgens mij dus niet zo is.. Iemand die shooters op PC speelt met muis+toetsenbord zal nooit echt aan het veel minder snel en precies mikken met een controller kunnen wennen.. Men kan het wel leren accepteren, maar dat is wat anders..

Een mooie metafoor vind ik het verschil tussen shooters spelen met muis+toetsenbord of controller als tennissen met een modern racket of eentje uit 1900.. Met die uit 1900 kan je ook tennissen en als iedereen die gebruikt is het ook eerlijk.. Maar als je eenmaal gewent bent aan het veel hogere niveau wat je met het moderne racket haalt zal je denk ik nooit echt kunnen wennen aan het veel lagere niveau met dat oude houten ding met slappe bespanning uit 1900.. Het blijft in je hoofd zitten dat je met een modern racket veel beter kan tennissen..
Ik was een zeer fanatieke fps speler op de pc en ben helemaal om naar console. Dit heeft verschillende redenen waar ik je niet mee zal vermoeien. Ik vind de controls goed te doen op elke console game inclusief fps games. Een game als ghostlands bijvoorbeeld speelt goed, voertuigen uitgesloten. Vergeet niet dat de wereld ook mee veranderd, veel games worden geport van console naar pc, het spelen met een controller is er dus ook voor gemaakt. CS op een ps4 is inderdaad niet leuk. Maar ik zou zeggen, probeer het eerst eens en geef het een kans want dat is wat eraan ontbreekt, er zijn niet 60.000.000 ps4’s verkocht omdat het niet te besturen valt. En bij pvp heeft iedereen ook een controller, dat jij aan het begin staat van je controller vaardigheden betekent niet dat het kloten is maar dat jij behendiger moet worden. Zo zal je van beide platformen veel plezier hebben. En wellicht zoals in mijn geval de pc uiteindelijk laten staan. Succes met oefenen! 🙂
@Em!L, zoals gezegd, ik probeer het al meer dan 15 jaar sinds de 1e Xbox.. Ik heb honderden uren gespeeld in games als Halo, Gears of War, Red Dead Redemption, Uncharted, Last of Us en nu Horizon Zero Dawn en nog wel meer.. Shooters op een console met controller is inderdaad wel te doen, zolang het voor mij dus maar niet om multiplayer tegen andere spelers gaat.. Want dan ga ik me dus wel enorm lopen ergeren dat ik lang zo goed niet kan mikken als met een muis op mijn PC.. Dat zal voor mij nooit wennen, al speel ik 100 jaar met een controller..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 22 juli 2024 20:20]

ik heb een ps4 en x1 voor de goede games en heb een pc voor multiplayer games, werkt prima toch? doe 1 jaartje langer met je top-of-the-line videokaart voor je een nieuwe koopt en je hebt het er al uit... prioriteiten prioriteiten, voor 1000 euro heb je 2 gloednieuwe consoles met 5 exclusives in je kast staan.
Dit is zeer subjectief persoonlijk vind ik alles behalve fps fijner op een controller..
En RTS, MOBA en/of een uitgebreide MMORPG dan? Kom, er zijn zat soorten spellen waarbij een toetsenbord/muis-combinatie onontbeerlijk is. Jullie overdrijven allebei :)
Die genres zie je dan ook amper tot niet op de consoles.. Een controller is op zich een prima allround input-systeem om mee te gamen, maar voor genres zoals RTS, MOBA en MMORPG is het gewoon te beperkt qua aantal knoppen denk ik..

Muis+toetsenbord support zie je amper tot niet op consoles omdat men denk ik weet dat vooral in shooters het verschil met spelers die de standaard controller gebruiken anders veel te groot wordt..
PearZeaL zegt 'alles behalve fps [vind ik] fijner op een controller', dat is dan ook waar ik reageerde. Het woord 'console' noemt hij niet.

Edit: verder heb je wel een punt, dat je die games amper/niet ziet op consoles. Dat heeft me dunkt inderdaad grotendeels te maken met de beperking van de bijbehorende besturing.

Verschil tussen muis+toetsenbord en controller is inderdaad erg groot, met name bij fps, en daarbij staat een console meestal binnen huiskamer/bank-context alwaar spelen met muis+toetsenbord weer minder comfortabel is.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 22 juli 2024 20:20]

Hey Datastream......

wil nog wel ff reageren.....ik ben geen 18 meer en ben van de generatie die de eerste Halflife op de PC zag komen. Ik kon ook totaal niet overweg met een console...ik had totaal geen gevoel erbij als ik eens wat probeerde te spelen bij een maatje.

forward 20 jaar..........vorig jaar ben ik langdurig ziek geweest en kreeg van mijn vrouw een PS4.....ik moest daar als PC gamer dus niets van hebben......eerst 5 minuten Call of Duty..vloeken, schelden tieren...weer van die flat op flikkeren of ergens naast springen......maar ik ben nu helemaal gewend.

Geef het een kans zou ik zeggen :)
Kans al gegeven en ik blijf bij mijn statement. KbM > Controller.
Anoniem: 221563 @Datastream21 juni 2017 11:25
Ow, maar je bent niet de enige met die voorkeur. Niets mis mee. Zo prefereer ik de Xbox controllers boven die van de Playstation. Wil nog niet zeggen dat alles wat niet je persoonlijke voorkeur per definitie k*t is ;)
Voor skill based games waar vaak genoeg enige hulp nodig is vanuit de game (zoals met shooters en auto aim) is het per definitie kut. Ik zie niet echt in hoe dat een mening is. Ja het is misschien lekkerder om gewoon op je bank te zitten en te staren naar je groot scherm, maar bekeken vanuit gameplay perspectief is het gewoon kut.
Mee eens, maar helaas heb je weinig keuze, je moet wel een controller gebruiken.. En games als Uncharted etc vind ik gewoon te leuk en goed om alleen vanwege de "mindere" controls qua mikken niet te spelen.. Maar zoals gezegd, alleen SP en co-op, echte multiplayer begin ik ook niet aan, dat wordt alleen maar grote frustratie..
Anoniem: 449464 @Datastream21 juni 2017 15:05
Oefening baart kunst... of zoiets
Ik oefen al ruim 15 jaar met ik weet niet hoeveel games op consoles, maar elke keer als ik terug ga naar de PC is het een enorme verademing dat ik weer normaal snel en goed kan mikken in shooters..

Misschien is dat wel het grote verschil, de mensen die zeggen volledig gewend te zijn aan shooters spelen met een controller terwijl ze dat vroeger op PC deden spelen misschien nooit meer op PC.. Anders kan ik me niet voorstellen dat je er ooit echt helemaal aan kan wennen, want het verschil is veel te groot.. Voor mij blijft de PC mijn hoofdplatform en speel ik shooters en andere games alleen op console als ze niet op de PC uitkomen..
weigert? misschien kwestie van geld.
Ik heb hier een pc staan van 1900 euro en de tv wordt veel gebruikt om er tv mee te kijken
Ik heb geen zin om nog een tv en een playstation aan te schaffen. Daarnaast vind ik persoonlijk een controller niet fijn.
pc gebruikt dus een monitor?
dan kan jij de ps4 aan die monitor sluiten.
Het is zonde omdat de console toch weer snel gaat staan te verstoffen... Het is een beetje als een Green Egg hebben en dan een €250 premium Webertje erbij kopen voor in het park of op vakantie ofzo.

Je gebruikt em een paar keer voor die specifieke toepassing en daarna raak je em 6 maanden niet meer aan.

Heb zelf overwogen om voor Bloodborne dat ding te lenen van iemand. Tot ik op een mooie TV in een speciaal zaak even ermee kon spelen en toen was ik daar ook weer van genezen. Mensen zeggen dat het werkt, maar ik heb andere games op de PC die ook aan 30fps vast zitten ook laten liggen. Bloodborne had naar mijn gevoel gewoon 100-200ms extra lag, versus hoe DS2 / 3 aanvoelen met een Steam controller. (En dat zou ook al niet best zijn) Neem ook aan dat die shop eigenaar z'n premium 200hz scherm goed heeft afgesteld... En dan 25-30fps... Nee bedankt.

Speel ik em liever over een paar jaar als ie dan pas naar de PC komt, als ie dat ooit al komt. Ja, 3 jaar na release, maar dat doet me niet zo'n pijn.

Andersom kan het ook:
Neem GTA V, wat ook console exclusive was. Komt een jaar later eens naar de PC, maar de hype en lol was er wel al een beetje vanaf voor mij. Staat inmiddels alweer weet ik hoeveel jaar in m'n Wishlist, maar hoe langer hoe minder aantrekkelijk de game lijkt, zeker in de afwezigheid van "echte" aanbiedingen. Nee, €35 voor een grafisch verouderde, nog steeds niet echt geoptimaliseerde game van 2+ jaar oud vind ik niet aantrekkelijk. (Voor die prijs koop je immers veel nieuwe titels in de release week wel... voor €15 had ik em wel opgepikt).

Je moet het zo zien, die €150 ofzo voor een 2e hands PS4 kan je ook steken in je 2 jaarlijkse GPU upgrade. En je koopt met je zeg €100 game budget per maand een hele bak meer games op de PC dan op consoles. €60, pfff.... En dan moet je em nog vanaf een DVD op een HDD laten zetten ook. Hallo het is geen 2007 meer...
Prima, helemaal niks mis mee. Het is tenslotte subjectief. Grafische aspect doet mij persoonlijk vrij weinig. Speel nog regelmatig ps1 games en veel indie games (zijn toch wat origineler vaak dan triple AAA titels). Optimalisatie daarentegen, heb je gelijk in. Rockstar is gewoon slecht of te lui om hun games voor de pc te optimaliseren (zij zijn trouwens niet als enige). En ja, aantal frames is soms om te janken maar sommige games draaien wel goed, bijv Last of Us en Uncharted.

[Reactie gewijzigd door attaabdul op 22 juli 2024 20:20]

Ha, fijn dat er eens normaal over gediscussieerd kan worden. :D

Mee eens, Indie games zijn net zo vermakelijk, ik krijg nu ook al regelmatig van m'n vrouw te horen dat ik niet spoor met m'n €1400 G-sync monitor en €800 vga kaart en dat vervolgens de pixels in de jaren 90 platformer (ging over Deadcells) ging spelen.

Slechte ports kopen heb ik voor het grootste deel wel afgeleerd, ik ga nog zelden de fout ermee in. En af en toe lijkt het nu ook andersom te gebeuren. Veel op de PC fenomenaal presterende titels komen niet zo lekker weg op de console of lopen weer op 900p ofzo. Ik lees dat dan overigens vooral op T.net ofzo, console spul is voor 90% non-existent voor mij. Uncharted b.v... Ziet er voor mij uit als een "meh" Tombraider met mannelijke hoofdrol speler. Kan ernaast zitten, maar net als met Halo, wat nooit naar de PC komt, zal het me ook een worst wezen.

Aan de andere kant, laatst even op een Switch gespeeld, dat ding is ook echt een mobiele telefoon game console, maar ergens maakt het voor een zoveelste Mario Kart ook eigenlijk geen fluit uit. Het gaat erom dat je het met 4 man split screen kan spelen. Verder laat je het ding beter gewoon lekker in de kast verstoffen, issie ook weer goedkoop genoeg voor enzo.

De PS1 en zelfs de PS2 kan ik nog wel een beetje een warm hart toedragen, dat waren zeker voor de tijd prima machines. Bij de 3 zijn ze wat mij betreft helemaal van het padje afgegaan en wat een hoop rotzooi games zijn er in die periode uitgekomen zeg...

Maar goed, ik heb verder ook weinig te zoeken hier bij een PS only game titel. Het is meer dat ik hier dus weer per ongeluk terecht kwam, al scannend door het artikel...

Edit; boom! Jammer toch keihard naar -1 getrapt. Deze reactie zal er wel weer achteraan gaan...

[Reactie gewijzigd door djunicron op 22 juli 2024 20:20]

Same here. Ik heb al jaren een gamePC en een console. Eerst een 360 en since launch een PS4.
Als je dat niet kan betalen, of het geld er niet voor over hebt, jammer. Je kan niet alles hebben.
Ik heb precies dezelfde gedachte als Koffer, dus ik wil wel reageren waarom ik het zonde vind.

Ik heb geïnvesteerd in een prima game-pc om op te kunnen gamen (en evt werken, mocht ik in een gekke bui zijn). Ik werk gewoon full-time en heb met moeite al genoeg tijd om überhaupt op de computer te kunnen gamen.
Daarom vind ik het zonde om een ps4 te kopen en vervolgens daar ruim 300 euro (console + de games) in te investeren, om vervolgens net zo goed, weinig tijd te hebben om daarop te kunnen gamen. Het is het gewoon de investering niet waard, in mijn ogen.
Ik zou denken omdat je dan wel heel veel moet aanschaffen voor een game...
Als jij bijvoorbeeld mario of forza horizon wil spellen dan ben je ook weer 250 euro kwijt voor beide spelcomputers. Sommige mensen hebbe een hekel aan een Controller en andere willen perse 60FPS op hun PC en geen 30FPS op console met matige grafische fidelity.
Kwestie van voorkeur. Het zijn een aantal gegevens die bekend zijn. Ik lees veel over voorkeur, het is een feit dat je voor de beste ervaring, zoals deze bedoeld is, deze keuze kunt maken. Als jij een andere voorkeur hebt geldt dat voor jou als beste keuze en er zijn meer dan genoeg spellen die er tussen in zitten.

Race spel -> stuur
RTS/schooter -> muis en toetsenbord
FIFA -> controller

Dat ik vervolgens op mijn game PC een stuur koop om F1 2016 te spelen en een controller heb om FIFA te doen is voor de keuze die ik zelf maak.

Mijn voorkeur heeft een PC omdat die dat stukje extra flexibiliteit heeft, dat is mijn voorkeur.
Ik ben met de paplepel opgegroeid met computers. Ik kan niet zonder muis+keyboard als het gaat om shooters of dit soort adventure games. Als het mario, super smash, mario party, street fighter, fifa of vergelijkbaar is dan is een controller prima. Daarnaast wil ik graag kunnen alt+tabben en wil ik dan niet meerdere toestellen tegelijk hoeven te gebruiken. Tenslotte vind ik het megaveel geld om een PS4 aan te schaffen om alleen een spel te kunnen spelen. Ik ben tegenwoordig ook niet zo vaak meer aan het gamen, en dan is zo'n console aanschaffen een megadrempel.
Hoezo? Je kan toch gewoon een PS4 2ehands kopen voor 200 euro, spelletjes erbij, uitspelen, hele hap weer verkopen, klaar.

Amper verlies!
Of een nieuwe voor 185 als je een beetje de aanbiedingen in de gaten houdt :)
Je kan gewoon een PS abonnement nemen en op je PC spelen... Maar goed.
Jij denkt dat nieuwe exclusives meteen via PS Now te spelen zijn? Hier kan je nog wel een jaar of 4 op wachten, als het niet langer is. Sony is niet achterlijk.
Ahja, de meeste zijn geen MP games, dus geduld. :)
Ik zou dan persoonlijk voor € 150,- een tweedehands PS4 halen en die hele trits exclusives op day one spelen zonder inputlag, maar ieder voor zich natuurlijk. :)
Via PS Now zal je ook niet hoger dan 30fps komen. Vervelend voor je, want dan mis je een hoop. Ik heb er gelukkig geen last van.
Wellicht dat er met Freesync en low framerate compensation wel op de 60FPS gespeeld kan worden. Zal dat eens proberen wanneer ik een game zie die ik sowieso wil spelen. :)
Mwah, er zijn zat goede games te krijgen buiten het PS landschap, maar inderdaad als dat je primaire favo games zijn heb je weinig keuze.

Persoonlijk is er maar één titel waar ik van baal dattie PS only is en dat is BloodBorne. Had ik graag gespeeld, maar toen ik em in een game speciaal zaak aan zag staan en de controller vast kon grijpen was ik daar snel van genezen.

Had wat playthough op YT gekeken, en dan is 30fps wel te doen, maar deze game lijkt er nog onder te dippen.

Dan speel ik em liever over een jaar of wat als ie al ooit komt op de PC. 30 fps met drops op 1080p wordt ik ook echt niet helemaal lekker van. Misschien dat een PS4 Pro 4K em wel op meer kan draaien?

Wist niet dat er een PC PS4 oplossing was, maar eens naar kijken dan. Maar ook 30fps locked dus?
Oh ik kan mij daar wel in vinden de PC heeft veel voordelen ja }> maar ook nadelen en zo is het met elk platform O-)

Op het moment is Console leuk gamen voor een leuk bedrag maar nu met 4k om de hoek en de prijs voor 4k op het PC platform en de prijzen van PS4 Pro en XB1X kan daar verandering in komen.
Hehe, ja binnenkort ga ik de AMD Vega kopen, dan mag 4K (voor mij 3440x1440 ultrawide) geen probleem meer zijn. :)
Oh kijk spierballen taal! maar ik ben jaloers en als ik het geld had waarom niet ;)

Maar ik denk wel dat XB1X een aanvulling is op 4K gaming want serieus ik heb een Pro gehad en Horizon zero dawn was werkelijk prachtig maar voor de rest... wat wordt er nu uit al die Pro specificaties gehaald ?

De prijzen van 350 euro voor een PS4 Pro en de 499 euro voor XB1X stellen niet veel voor in vergelijking met 270 euro voor een gtx 1060 6gb of een rx 580 4gb voor 240 euro want dit zijn instap kaarten voor 4k.

Inderdaad de Consoles van het moment doen weinig met daadwerkelijk 4k maar daar komt wel verandering in als blijkt dat ook console gamers meer willen dan 1080p :)
Jazeker, ik verwacht dat binnen 2 jaar 4K net zo mainstream is als 1080p is geweest. :) Het is ook goed dat het nu in ieder geval wat goedkoper wordt. Ik heb zelf een R290 (beetje zelfde performance als RX480/580), maar kan niet aanraden om daarmee 3440x1440 of hoger te spelen. Toch teveel dips bij nieuwere games, in dit geval zal ik toch even doorsparen.. x)
Inderdaad de prijzen gaan wel iets naar beneden en heb zelf een gtx 1060 6gb gehad met een dual core dus Budgetgaming maar voor Fallout 4 max settings en high rez pack op 1080p was het overkill dus voor 4k was het ook wel genoeg geweest.

Maar dan de rest van de komende spellen ? Dual core is bijna op het eind en gtx 1060 zal misschien al moeite krijgen met spellen als Anthem zelfs op 1080p dus dan kom je bij misschien gtx 1070 voor 4k voor 420 euro.. dan ga ik liever voor een XB1X.

Ja als jij wilt investeren in je systeem dan zou ik even doorsparen en het dan gelijk goed doen want PC klinkt duur en het is ook zo op korte termijn maar op lange termijn dat is Het grote voordeel van PC.

Excuus het begint aardig offtopic te raken en ik moet weg...
Anoniem: 449464 @Tri Force20 juni 2017 16:38
Wat heb ik aan een 4k capable console.. als ik niet eens een 4k monitor of tv heb ;( ... En als ik eentje zou moeten kopen, dan maar meteen een OLED.. keuzes keuzes... dan maar voorlopig fullhd spelen op mijn ps4 Original op mijn fullhd 65 inch LG (die maar niet stuk wil..), niks mis mee zolang ik die ps exclusives maar kan spelen...
heb een 1080 ti 11gb kaart en 4k is geen probleem meer. elke game op 4k ultra tussen de 70 en 100 fps :P
Ja behalve de game die ik wil spelen en dat is Star Citizen. x) Haha :p
heb een 1080 ti 11gb kaart en 4k is geen probleem meer. elke game op 4k ultra tussen de 70 en 100 fps :P
Dan ben ik benieuwd welke 1080ti je hebt dan, want ik heb de Asus ROG Strix OC versie, en ik haal op hoogste settings krap de 60 fps in de meeste games. ( en dan gebruik in nog geen eens MSAA e.d. )

Far Cry Primal - 58 fps
Metro Last Light - 59 fps
Rise Of The Tomb Raider - 61 fps
Ashes of singularity - 66 fps
Hitman Absolution - 76 fps
GTA 5 - 71 fps
Battlefield 4 - 73 fps

Kan natuurlijk liggen aan de games die je speelt, maar 100 fps heb ik alleen nog maar als hoogste fps gezien, niet als gemiddelde.
Blijkbaar niet zonde als je die games daar op kunt spelen toch, met alle gemak die erbij komt
Disc erin en gaan.
Niet omkijken naar dingen als, zal mijn videokaart het nog trekken, of andere hardware... instellingen aanpassen etc.

Nee, disc erin en hij doet het..
Tenminste, ik neem aan dat hij dat vooral ermee bedoeld.
Meestal hoef je dat ook maar 1 keer op pc, klik op het icoontje en hij start.
Disc erin -> 20gb update installeren omdat het niet op de disc paste. -> spelen
Dit soort games bieden m.i. gewoon een betere ervaring op de PC met betere controls en betere graphics. En dat disc erin en spelen, yeah right.

PS4 starten > Verplichte system update > Verplichte game update > Wachten, content naar hdd kopieren eeeeeen ja kan eindelijk spelen na een half uur.

Op de PC is het right-click > install. En spelen. Weinig verschil nog.
Anoniem: 449464 @mkools2420 juni 2017 16:49
right-click>install..... :D :D ...

Je bedoeld, eerst pc kast openmaken, moederbord vastschroeven, cpu in de socket plaatsen, geheugenmodules erin klikken (en hopen dat je de juiste hebt gekocht), je videokaart(en) erin prikken, harde schijf koppelen, de voeding aansluiting, stekker erin, pc aan, BIOS instellen, besturingssysteem installeren, drivers installeren, hardware instellen cq tweaken, resolutie aanpassen, OS updates uitvoeren... en dan pas, 48 uur later... right-click>install...

Toch wat anders dan je ps4 uit de doos halen, de stekker erin, (eventueel) een ps4 update installeren, het bluraytje erin en gaan met die banaan.
Wat een onzin. Met die vergelijking kun je toch ook zeggen dat je een kant en klare pc koopt? Of door iemand samen laat stellen?

"PS4 starten > Verplichte system update > Verplichte game update > Wachten, content naar hdd kopieren eeeeeen ja kan eindelijk spelen na een half uur.

Op de PC is het right-click > install. En spelen. Weinig verschil nog. "

Deze vergelijking klopt echt wel. Als bezitter van een goede gaming pc en consoles merk ik dat het gemak voordat je begint met spelen op pc net zo nihil is als op console. Natuurlijk zijn er veel verhalen dat er op de pc vaker issues zijn, maar hier wordt gemakshalve altijd even vergeten dat die issues rekening houden met hoge performance. Wil je stabiele 30 fps met mid-high settings, zoals op consoles, dan is dat 99% van de keren op pc ook totaal geen probleem.
Deze vergelijking klopt niet, dan moet je ook de eerlijke vergelijking maken:

"PS4 starten > Verplichte system update > Verplichte game update > Wachten, content naar hdd kopieren eeeeeen ja kan eindelijk spelen na een half uur.

Op de PC is het opstarten -> windows update draaien -> Steam opstarten -> Steam updaten ->right-click > install -> half uur wachten op installatie -> En spelen. Weinig verschil nog. "


Dat is een eerlijke vergelijking...
Ik weet niet of het inmiddels veranderd is, maar bij consoles kan ik vaak niet kiezen om een system update uit te stellen en toch online te gaan. Bij Windows kan dit wel. Hetzelfde geldt voor Steam. Dan heb je toch behoorlijk wat stappen uit je vergelijking.
Zoals ik zei weet ik echter niet of dit voor consoles inmiddels veranderd is.

Maar hoe dan ook blijft het inderdaad zo dat er weinig verschil is tussen consoles en pc, wat 'plug and play' betreft.
Steam gaat zonder update ook niet online en de meeste online games werken ook alleen met de laatste versie.
Om eerlijk te zijn kan dat bij W10 ook nauwelijks meer ;P
Niet helemaal. Ik heb een PS3 gehad en die zat vaak stof te happen tot er een goede game uitkwam en dan startte ik hem weer eens op en dan ben je zo 30-45 minuten verder voor je kunt spelen. PC gebruik ik elke dag wel en die update 's nachts automatisch (staat altijd aan).

Enige wat idd tijd kost is de game downloaden via Steam maar ik zeg enkel maar disc erin en spelen is allang niet meer, vroeger op de (S)NES was dat zo met die cartridges.
Anoniem: 449464 @mkools2421 juni 2017 14:10
Als je je PS3 ook gewoon altijd aan laat, dan hoef je niet op die updates te wachten.. 8)7
Waarom zou ik die aan laten als ik er soms een half jaar niet op speel? PC werk ik constant op heel de dag en avond door, wat is dat voor vreemde opmerking?
Anoniem: 449464 @mkools2421 juni 2017 14:56
Dan moet je ook niet zeuren dat je updates moet installeren als je je ps3 na 3 jaar weer eens aanzet. Daar slaat het op. Als jij je pc ook pas na 3 jaren niet heb opgestart, wat denk je wat voor updates je dan moet binnenhalen. Dan is ie na een uur ook echt niet klaar hoor. Dus kom me niet vertellen dat Playstation updates zo vervelend zijn. Pc gamers hebben daar juist meer last met hun micro updates, laat staan driver updates.
Anoniem: 449464 @cmegens21 juni 2017 15:14
Klopt niet helemaal:

"PS4 starten > Verplichte system update > Verplichte game update > Wachten, content naar hdd kopieren eeeeeen ja kan eindelijk spelen na een half uur (sommige spellen kun je gewoon alvast spelen terwijl de rest van de content in de background wordt gedownload).

Op de PC is het opstarten -> windows update draaien (hopen dat het enkel security patches zijn en geen anniversary edition update, want dan ben je nog over een uur niet klaar)-> Steam opstarten -> Steam updaten ->right-click > install -> half uur wachten op installatie -> En spelen. Ik weet het niet zeker, maar zijn toch wat extra stapjes voordat je kan spelen :| . "
Inderdaad alleen meestal is een PC iets sneller dan een half uur met updaten. ;)

[Reactie gewijzigd door Arcanekitten op 22 juli 2024 20:20]

Nou moet ik wel zeggen dat voor mij als linkshandige PC gamer die zelfs nog zo ouderwets is dat hij pijltjestoetsen gebruikt i.p.v. WASD (jaja), het elke keer instellen van alle controls in shooters een behoorlijk gedoe is.. Vooral in de bepaalde nieuwere games die ik weet niet hoeveel verschillende extra functies en keybindings vragen.. Dat is op een console toch een stuk simpeler, want bijna niks in te stellen..

Maargoed, dat ligt aan mij natuurlijk.. Iemand die gewoon met de standaard WASD speelt heeft ook op PC amper wat in te stellen behalve misschien wat grafische instellingen..
Dat is op een console toch een stuk simpeler, want bijna niks in te stellen..
Instellen is een keuze. Je kunt ook een controller aan je pc hangen en je hebt hetzelfde effect. Non-argument dus.
Kudos for sticking with the arrow keys though : D
Anoniem: 449464 @Weltschmerz21 juni 2017 14:09
Een pc gamer koopt geen kant en klare pc... lol
Nee goed maar een PC gamer laat de gekozen onderdelen wel in elkaar zetten door de leverancier, doet hij het liever zelf dan is het als hobby :)
Anoniem: 449464 @mkools2421 juni 2017 15:01
een pc gamer is per definitie een hobbyist, een purist op gaminggebied die echt niet zijn onderdelen door iemand anders laat bouwen. Ben je een casual gamer en geen eisen stelt aan 1000 fps, 800000K resolutie... kan je net zo goed een console kopen.
Een betere verwoording is "Console geen vrijheden op resolutie stand of frames stand na" en "PC iets meer tijd en geld investeren voor vrijheid" dat is mijn ervaring over de jaren heen op elk platform.

Een tijdje geleden had ik een pret met Dark souls 2 want de videokaart was verkocht en er was een PS4 in huis dus dacht van laat ik eens de Dualshock 4 uit testen op Steam.

Dark souls 2 stond nog geiinstalleerd en via usb werkte de DS4 en jahoor... op de hoogste instellingen was DS2 speelbaar! misschien een framerate van 10 maar het draaide op een Intel G4400 pricewatch: Intel Pentium G4400 Boxed ik ben misschien een beetje apart maar vondt het prachtig en begon te Tweaken :D

Resultaat was vergelijkbaar met wat de vorige generatie consoles gaf dus Dark souls 2 de originele editie XB360 en PS3 vs Intel HD Graphics 510 met dezelfde frames en graphics!

Dit vindt ik de tijd en centen waard want Personal Computer is vaak bevrijdend en soms verrassend en bied zoveel mogelijkheden dat menig gamers het niet aan kunnen of durven :)
Anoniem: 449464 @Tri Force21 juni 2017 15:25
Wat ben jij toch een heerlijke nerd _/-\o_ ... (positief bedoeld)
Je was me al kwijt bij hallo..

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 449464 op 22 juli 2024 20:20]

Dank je dokage ik kan dat altijd waarderen :)

Het was misschien niet relevant en er zijn betere opties om van oudere games te genieten maar ja het punt was dat Console op een bepaalt punt ophoud en dat is ook zo met PC maar er is een gigantisch verschil in dat punt tussen deze platformen ;)

Allemaal puntjes.... maar ja alles heeft voordelen en nadelen en op dit moment bevalt XBS uitermate met XB360 software op 45w en volledige controller support en XB1 software op 70w terwijl de PC wel oudere software ondersteunt maar teveel gepruts heeft met controller support.
Disk erin is ook niet mijn ding. Met de PS4 alles via PSN digitaal gekocht. Lekker makkelijk en geen disc kwijt of beschadigd etc.
Aan mijn PC monitor dus low input lag ook.
Alleen al dat er een disc in moet vind ik irritant.
Bij mij was het op pagina 4, maar inderdaad, nadat ik dat las had ik ook een beetje het gevoel de tijd die ik in het lezen had gestoken verspild te hebben
Het is inderdaad de 4de pagina. Heb het gewijzigd.
Ik keek meteen bij de reacties. Scheelt weer een paar pagina's lezen :).
Op pagina 1 staat bij de video nadrukkelijk een logo met 'PS4 Exclusive'.
Weer de zoveelste die ons pc gamers niet gegund wordt.
Ik had precies hetzelfde bij de conclusie :P
mogen ze voortaan ook wel idd bij het begin zetten
Zelfde hier: die video leek mij geweldig. Wat een sfeer, voornamelijk door die fantastische lichteffecten. En het geluid van iemand die door een nat bos loopt. Schitterend. En dan kom je er ineens achter dat het een ps4 exclusive is :(.

Is er een kansje dat deze game na enige tijd alsnog op de PC verschijnt, of is dit doorgaans niet het geval?
Volgens mij had je eerst bij ieder game een lijstje met punten van hoe en wat. Met die nieuwe layout lijkt het te zijn vergeten/eruit gesloopt?
Het ziet er mooi en belovend uit maar ik zou hier niet een PS4 voor halen (Horizon zero dawn en Nioh en Uncharted wel) en is het wel gegarandeerd Exclusief ?

Er is al (gelukkig) een hele lijst van zogenaamde exclusives van XB en PS die uiteindelijk niet exclusief waren.. kan ik alleen maar toejuichen van mij mag derde partij exclusives verbannen worden maar ja anderen kunnen er anders over denken.

Ik heb een paar maanden genoten van Bloodborne, Horizon zero dawn, The last guardian, etc. maar voor de rest wacht ik eerst de PS5 af en kijk dan verder naar PS.
Dit is een game van Sony Bend. First party studio
Inderdaad ik heb het nu opgezocht met Sony first party maar ik heb Bend studio al eerder opgezocht en toen kwam het resultaat niet dat Bendstudio first party is net als wie de rekening heeft betaald kwam ik ook op Bendstudio.

Het is ook gewoon Sony.com en Bendstudio.com en niet Sonybend of Sonybendgames etc.

Zal wel aan mij liggen want als het om Sony gaat vindt ik het wel vaker onduidelijk.. MS is niets beter hoor beiden deden en doen vaag over exclusiviteit en mogelijke blokeringen via online, gamertag, door de studio's zelf etc.
Op de site staat gewoon het SIE Logo
Kan best zo zijn maar denk je dat de gemiddelde gamer weet wat dat Logo betekend ik ieder geval niet en als gamer wil ik heldere taal van deze is gegarandeerd exclusief en deze is tijdelijk en deze is op het moment in ontwikkeling voor dit platform en de rest is in afwachting.

Wat er nu gebeurt is onduidelijkheid van de kant van Sony of de Studio en omdat PS4 al veel aanbod heeft inclusief veel exclusives geeft het de voordeel van de twijfel van hey weer een exclusive terwijl dit misbruik maken is van de situatie.

Ik wil graag weten waar ik aan toe ben van gaming tot alles in het dagelijks leven met gevolg dus dat ik wel wacht op PS5 wat deze inhoud en wat uiteindelijk dus exclusief was op PS4.

Sony wil graag zoveel mogelijk exclusief... prima (Horizon, Bloodborne, The last guardian waren een PS4 waard totaal geen spijt van gehad) dan neem ik een Playstation alleen voor dat en de rest op PC of XB want dezen spreken mij meer aan.

Oh en bedankt voor de info Wesley ik onthoud het voortaan ;)

[Reactie gewijzigd door Tri Force op 22 juli 2024 20:20]

Dit is echt wel een echte exclusive zoals Bloodborne, Horizon Zero Dawn, the last guardian en de zovele sublieme exclusives op Playstation
Als Sony zelf alles betaald heeft inderdaad maar ik kan daar niets over vinden.. maar zekers er zijn meer dan genoeg exclusieve redens voor een PS4 maar vindt jij het niet storend dat het nogal onduidelijk is van welke wel en welke niet ?

Nier Automata en Ni no kuni 2 zijn redens voor een PS4 en werden eerst verkocht onder het mom van exclusief.. mooi voor ons dat het geen Exclusives zijn maar toch ik stoor mij eraan.
Ni No Kuni 2 wist ik niet dat die aangekondigd was als echte exclusive. De eerste was wel een Playstation exclusie misschien daarom dat dat in de lijn der verwachtingen lag. Waneer ze het logo gebruiken weet je zeker dat het een exclusive is. Maar daar is het natuurlijk ook opletten want ze hebben verschillende logo's
Excuus er werdt destijds gezegd dat Ni no kuni in ontwikkeling was voor PS4 en er werdt niets over andere platformen gezegd dus ik dacht dat het exclusief zou worden.

Weet ik hoeveel die hetzelfde dachten omdat het in ontwikkeling voor PS4 was en het eerste deel exclusief voor PS3 was maar.. kan nergens vinden dat Sony en of Level-5 heeft gezegd dat Ni no kuni 2 exclusief was en dat is ook wel 2 jaar geleden ?
Um.. welke naast diegene die je noemt en dan nog Uncharted en dan... geen idee maar misschien The wild en God of war ?

FF7 Remake is geen Exclusive dank aan de Gamegoden! en voor de rest ben ik niet bekend met PS4 Exclusives...
Van games die mij interesseren

Verwacht
  • Spider-Man
  • Detroit: Become Human
  • Gran Turismo
Reeds verschenen
  • Driveclub
  • inFAMOUS
  • WipeOut
  • The Last Guardian
  • Nioh
  • Persona 5
Andere exclusives vernoem ik niet omdat ik ze niet de moeite vind of nog niet op de hype trein zit
Dat is een mooie lijst ja en Nioh en The last guardian ja dat spreekt mij ook aan maar voor de rest geen interesse zelfs Persona 5 niet.. hetzelfde had ik met Tokyo mirage sessions omdat ik weinig meer aan turn based vindt sinds Dark souls en Bloodborne etc.

Wat FF7 R precies wordt.. hopelijk iets meer Active dan het origineel want deze wil ik echt graag spelen.

Maar als je een keer verslaafd bent aan net op het goede moment je schild omhoog of net op het goede moment een stap opzij of een counter recht in het gezicht van de tegenstander dan lijkt turn based niet zo zeer saai maar.. gewoon niet genoeg.
Samen met de briljante singleplayer storybased games van Naughtydog zoals de Uncharted series and The Last of Us, en ook Horizon Zero Dawn van Guerilla games zijn dit soort games de reden dat ik bijna 2 maanden geleden toch maar mijn 1e Playstation ooit heb gekocht (PS4 Pro).. Geen spijt van tot nu toe, het zijn echt topgames die ik niet had willen missen (als hoofdzakelijk PC gamer).. En deze Days Gone gaat ook in dat rijtje passen vermoed ik..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 22 juli 2024 20:20]

Compleet met je eens. Jaren al een PC gamer in hart en nieren en moest (behalve Nintendo) niets van consoles weten. Totdat de PS4 kwam met die rete goede exclusives die ik niet meer kon negeren. Heb dus ook een PS4 Pro aangeschaft alleen voor de exclusives en heb er nog geen moment spijt van gehad. Alle games die jij noemt heb ik uitgespeeld en van genoten. Daarnaast heb ik gelijk een aantal remasters opgepakt die ik ook nog nooit had gespeeld (lees Uncharted serie, God of war, Until Dawn, Ratchet and Klank, Heavy Rain etc.)

Als ik de keuze heb tussen een PS4 release of een PC release koop ik hem altijd voor PC. Oude liefde roest niet :)
Als een game ook op PC uitkomt is dat altijd de 1e keuze, dat is logisch als je een goede game-PC hebt.. PS4 is echt puur voor de exclusieve games die (helaas) niet op PC te spelen zijn..

Ook gekocht met Red Dead Redemption 2 in het achterhoofd.. Heb deel 1 daarvan destijds op de Xbox 360 gespeeld..
Dan zou ik zeker "THE ORDER 1886" eens oppakken / 2e hands kopen. Echt mega goede game! Wel wat kort maar ook echt geweldig _/-\o_
Anoniem: 449464 @Inflatable21 juni 2017 15:46
Als je exclusives wilt spelen, dan moet je daar inderdaad ook voor betalen. En terecht natuurlijk.
Het is normale strategie van leveranciers om zo hun producten te kunnen verkopen.
Ik ben ook dan nog steeds blij met mijn PS console verzameling waarmee ik nagenoeg alle exclusives met plezier heb kunnen spelen.
Nouja terecht.. Ik zie niet waarom het terecht zou zijn dat ik weer 300+ euro extra uit moet geven aan een apart systeem als elke game ook prima zou draaien op 1 open platform, de PC.. Als je alle games wilt kunnen spelen van alle platvormen dan ben je een kleine duizend euro extra kwijt aan hardware en heb je 4 verschillende apparaten staan die infeite allemaal hetzelfde doen, games spelen..

Keuze in verschillende hardware en functionaliteit is prima, maar exclusieve games vind ik maar niks en heb je als gamer ook niks aan, het kost je alleen maar extra geld.. Daar hebben alleen de platformbouwers, Sony, Microsoft en Nintendo baat bij.. En bij Sony en Microsoft mag je ook nog extra betalen als je online wilt spelen.. Wordt een dure hobby zo..
Ik houd eigenlijk helemaal niet van het Zombie genre (behalve The last of us uiteraard) maar deze game lijkt mij zo ontzettend gaaf en volg de ontwikkelingen al een tijdje. Waar ik met name benieuwd naar ben zijn de RPG elementen van deze game. In principe hoef ik geen uitgebreide RPG omdat die al genoeg aanwezig zijn in het survival zombie genre maar een systeem zoals Horizon Zero Dawn zou ik zeker toejuichen.

Tot slot is er nog maar weinig bekend van het verhaal. Dit vind ik heel erg belangrijk want het maakt de mogelijkheid om de wereld te verkennen een stuk aantrekkelijker. Ik hoop dat ze (opnieuw vergelijking met HZD) dit op een soortgelijke manier weten in te vullen en dan heb je mij wat dat betreft om.

[Reactie gewijzigd door juggle op 22 juli 2024 20:20]

Ik heb ook totaal niks met zombies, maar The Last of Us is inderdaad een game die je _moet_ hebben gespeeld als je een beetje van adventuregames houd.

Snap wel dat je deze game tof vind. Ik heb het gevoel dat deze game behoorlijk veel lijkt op The Last of Us qua gameplay. Het zal me niks verbazen dat dit concept goedkeuring heeft gekregen nadat ze de verkoopcijfers van TLoU hebben bekeken :P
Natuurlijk heb je een ander verhaal (ik denk niet dat ze Naughty Dog kunnen overtreffen, zeker niet qua characters) maar verder vind ik het er behoorlijk op lijken.
Anoniem: 449464 @Richh21 juni 2017 15:49
Deze jongens hebben volgens mij ook the uncharted game gemaakt voor de psvita.. dus zo veel verschilt dat niet van TLOU of TU, deze staat in ieder geval op mijn verlanglijst.
Ik vond het RPG gedeelte in Horizon juist nogal lui gamedesign. Ik vond het frustrerend dat je je punten moest verdelen over enkele zaken die noodzakelijk bleven. Uiteindelijk kom je toch allemaal op dezelfde build uit. Het was mooier geweest als je enkele missies had moeten halen om bepaalde skills te unlocken.

Ga of voor volledige RPG modus waarin je zelf je skills en build kiest. Of ga voor het benadrukken van bepaalde skills, zoals meer damage op melee of juist meer damage op boog om zo je speelstijl te benadrukken. Niet een mix ervan waarin je genoeg punten krijgt om toch alles te unlocken uiteindelijk en je alleen de volgorde bepaalt. Assassin's Creed Syndicate had hier ook last van.

The Witcher 3 deed dit bijvoorbeeld weer wel goed. Tegelijkertijd: The Witcher 3 deed bijna alles goed.
In mijn ogen is het niet lui. Het is gewoon een andere benadering. Soms heb je geen zin om een game te spelen waarbij je steeds moet opletten of je wel de juiste stats levelt. Dit vergt namelijk planning en bestuderen van de gameplay. Het mooie van het systeem van HZD is dat je daarover dus niet hoeft na te denken en je gewoon de abilities kunt unlocken die je leuk lijken om te gebruiken.

HZD speelt lekker weg. Je kunt je concentreren op het verhaal en ondertussen vaardigheden unlocken waardoor je gewoon meer met het avontuur bezig bent dan met karakter ontwikkeling. Dus lui? Nee in mijn ogen niet gewoon een ander benadering van een spel element. Maar waar je wel de beloning behoudt met het unlocken van speciale vaardigheden.

The Witcher 3 staat bovenaan in mijn top 10 spellen en deed praktisch alles goed. Maar ook al speelde ik dit veel, je hebt niet altijd zin om dit soort games te spelen en afwisseling met minder RPG elementen in andere games vind ik dus juist wel prettig.

[Reactie gewijzigd door juggle op 22 juli 2024 20:20]

Nu staat er sony als tag onder en weet ik al dat dit spel exclusief voor de playstation uitkomt; maar misschien toch handig om voor de mensen die het niet weten dit even in de conclusie aan te geven :Y)

Zoals hierboven gemeld, spel ziet er echt gaaf uit, zou bijna een playstation aanschaffen maar kan niet met consoles overweg en mijn voorkeur bied gewoon computers :/
Done
Versta ook hoegenaamd niet waarom die een PS4 exclusive is want het is een unreal engine 4 game. Ok later uitkomen versta ik volkomen, maar volledig exclusive, hatelijk. Ik heb een PS4 Pro, maar speel hierop alleen games dat ik met controller kan spelen (fifa, race games,...), maw nooit shooters. Ben altijd een PC gamer geweest en kan echt geen shooters spelen met een controller. Onlangs een muis+keyboard gekocht voor de PS4 Pro maar redelijk teleurgesteld van het 'mikken' daarmee..
Anoniem: 449464 @Dmitrov21 juni 2017 15:51
oefening baart kunst.
hmm heb mijn twijfels nog, ziet er wel goed uit, maar
als ik zie hoe de AI reageert op actie's enz (vanaf 4:00)
ziet er allemaal nog wel een beetje gescript uit.
Dat dacht ik ook, de game ziet er héél makkelijk uit.
Waarom was er maar 1 bad guy naar hem gegaan nadat hij over hun "alarm" was gestruikeld.
Waarom is die groep van zombies niet zijn richting uitgelopen na de ontploffing.

Zo zat de trailer vol met "kijk hoe dom de AI is"-momenten
Game ziet er wel indrukwekkend uit. Ben erg benieuwd naar de daadwerkelijke gameplay.
Omwille van deze game zou ik bijna een Playstation willen komen.
Ziet er erg goed uit, jammer dat het een exclusive is.
ik hoorde van andere revieuwers dat de speelbare versie 10 keer slechter eruit zag dan wat ze op de beurs lieten zien als trailer.

het leek een game die verre van af was in tegenstelling tot de videos.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.