Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Modemerken duiken op smartwatch

Geen Sony en Moto, maar Diesel en Hugo Boss

13-05-2017 • 06:00

183

Multipage-opmaak

Inleiding

Schoenmaker, blijf bij je leest. Het is een credo dat geen enkel techbedrijf met veel ambitie serieus neemt en dus doken smartphonemakers rond 2011 massaal op tablets. Toen dit toch niet zo'n grote groeimarkt bleek als die van smartphones, trokken veel fabrikanten zich terug of zetten hun inspanningen op een laag pitje.

De geschiedenis heeft zich herhaald met smartwatches. Aanvankelijk was het een markt vol horloges van merken die ook smartphones maken, zoals Sony, Motorola, Huawei en LG. Inmiddels hebben al die bedrijven hun inspanningen op een veel lager pitje gezet. Desondanks zijn er in 2017 al meer smartwatches aangekondigd dan ooit tevoren. Daarvan waren er twee van LG, twee van Huawei en geen enkele andere van een bekend smartphonemerk. Van wie dan wel? Van bekende modemerken.

Android Wear-horloges van merken als Hugo Boss en Tommy Hilfiger zijn onderweg. Waarom verschijnen die juist nu andere merken zich terug lijken te trekken uit de smartwatchmarkt? En wat gaat dat betekenen voor de toekomst van 'verbonden' horloges?

De smartwatch werd een sporthorloge

Telefoonfabrikanten hebben al jaren door dat de producten die ze maken niet per se alleen technisch van aard zijn, maar dat ook veel aandacht moet uitgaan naar het ontwerp. Waar een jaar of acht geleden elke smartphone van kunststof gemaakt was, zijn inmiddels vrijwel alle merken overgeschakeld op luxere en veelal duurdere materialen, zoals gehard glas en metaal.

Een smartphone maken met andere materialen is nog iets anders dan iets ontwerpen dat veel mensen als sieraad dragen. Een bekend voorbeeld daarvan is de eerste Galaxy Gear van Samsung uit 2013, die je onmogelijk kunt aanmerken als een stijlvol horloge. Ook de eerste Pebble van rond diezelfde periode heeft een weinig modieus uiterlijk.

Dat is prima voor een publiek dat keuzes maakt op basis van de technologie en een horloge niet uitkiest op stijl en klasse. Het was toen ook volstrekt onduidelijk of er een markt zou zijn voor modieuze smartwatches of dat het, net als smartphones en tablets, een categorie zou zijn die op technologie is gericht.

Bij de aankondiging van Android Wear in 2014 bleek dat het publiek voor smartwatches wel degelijk lette op het uiterlijk van de horloges. Van alle horloges uit de begintijd van Googles besturingssysteem trok de Moto 360 veruit de meeste aandacht, niet toevallig de smartwatch die dankzij zijn ronde scherm en styling het meest deed denken aan een 'gewoon' horloge.

In deze trend kwamen technologiebedrijven met meer smartwatches met zo'n klassieke uitstraling. De LG G Watch R deed denken aan een duikershorloge en Huawei spande de kroon met de klassiek uitziende Huawei Watch.

Kennelijk vielen de verkopen grof tegen. Na de tweede Moto 360 uit 2015, de Huawei Watch en enkele LG-horloges kwamen er vorig jaar vrijwel geen nieuwe modellen bij. Asus bracht de Zenwatch 3 uit. Samsung bracht met de Gear S3 vooral een grotere en completere variant uit van de Gear S2, terwijl Apple met zijn Watch Series 2 het uiterlijk ongewijzigd liet en zich vooral richtte op het toevoegen van functionaliteit voor sporters. Pebble gooide ook het roer om en richtte zijn software meer en meer in op fitnessfuncties.

Dat Apple zijn Watch niet langer zag als sieraad, bleek ook uit het schrappen van zijn ontiegelijk dure Apple Watch Edition. Het gouden, slimme klokje van meer dan tienduizend euro keerde niet terug bij de tweede versie van de smartwatch. Het leidde tot de onvermijdelijke conclusie dat de techbedrijven de smartwatch vooral gingen zien als sportaccessoire. Het relatieve succes van sporthorloges van merken als het Nederlandse TomTom en Garmin zal daar ook aan bijgedragen hebben.

De definitieve bezegeling van deze ontwikkeling is te zien bij Huawei. De fabrikant die zoveel lof oogstte met het klassieke uiterlijk van zijn smartwatch, kwam enkele maanden geleden met twee opvolgers, beide met een uitgesproken sportief uiterlijk. Die ontwikkeling heeft een duidelijke reden. Omdat veel mensen die graag sporten, daarbij niet hun veelal best grote smartphone bij zich willen hebben, is er een duidelijke nichemarkt voor sportaccessoires. De horloges die moesten dienen als gadget of als sieraad, waren niet succesvol genoeg, terwijl de sportaccessoires wel een publiek aan zich wisten te binden.

Touchscreen of analoog

Diesel, Emporio Armani, Fossil, Michael Kors, Tommy Hilfiger en Hugo Boss. Het klinkt als de plattegrond van een veel te duur winkelcentrum, maar het zijn enkele van de namen van merken die dit jaar komen met horloges met Android Wear.

Fossil Group smartwatches en hybride horlogesFossil Group smartwatches en hybride horlogesFossil Group smartwatches en hybride horlogesFossil Group smartwatches en hybride horlogesFossil Group smartwatches en hybride horlogesFossil Group smartwatches en hybride horloges

Dat die merken dit najaar in één keer met smartwatches met Android Wear kunnen komen, heeft een paar duidelijke oorzaken. De eerste is dat al die merken vallen onder of licenties hebben gegeven aan slechts een paar bedrijven: Movado en Fossil Group. Het zijn deze twee bedrijven met wie Google heeft samengewerkt aan de Android Wear-klokjes.

Bovendien is het nu makkelijker dan ooit om een smartwatch samen te stellen. Qualcomm neemt de smartwatchmakers een hoop kopzorgen uit handen met zijn Snapdragon Wear 2100-soc, een capabele processor met voldoende energiebeheer om elk horloge het minstens een hele dag te laten uithouden. Een ander belangrijk element is dat het niet moeilijk is om aan de benodigde oledschermpjes te komen. De ronde displays zijn op alle horloges zo goed als gelijk en de productie is sinds de komst van ronde klokjes in volle gang.

Intussen zorgt Google voor de software. Met Android Wear zijn skins zoals die op Android-smartphones gebruikelijk zijn misschien uit den boze, maar fabrikanten mogen naar hartenlust apps en watchfaces toevoegen, en alle merken gebruiken dat dus ook om zich te onderscheiden van de andere horloges.

De samenkomst van deze factoren heeft tot gevolg dat Fossil en Movado voor een relatief lage kostprijs en zonder al te veel risico een reeks smartwatches op de markt kunnen brengen. Omdat het gaat om modemerken, is het bovendien mogelijk om een ruime marge te rekenen. Deze merken hoeven geen miljoenen horloges te verkopen om uit de kosten te komen.

Behalve met smartwatches met touchscreens zijn de bedrijven bovendien bezig met een ander soort horloge: analoge horloges met smartwatchfuncties. Notificaties zijn daarbij zichtbaar dankzij een klein scherm of door een patroon te maken met de wijzers. Sensors houden stappen bij, kunnen de hartslag meten en andere data bijhouden, en een bluetooth-module levert de verbinding met een telefoon.

Daarbij is het mogelijk om een analoog klokje te maken dat dienst kan doen als fitnesstracker en dat een accuduur heeft die je meet in maanden. Niet alleen klassieke horlogemakers zijn ermee bezig. Ook het Franse e-healthbedrijf Withings, inmiddels in handen van Nokia, heeft zulke modellen uitgebracht. De tijd zal uitwijzen welke soorten modellen op meer populariteit kunnen rekenen.

Tot slot

Het is eigenlijk een gekke ontwikkeling. Net nu techfabrikanten het rustiger aan doen met de ontwikkeling van smartwatches en de directeur van Huawei openlijk twijfelt aan het nut ervan, gaat Google een samenwerking aan met makers van klassieke klokjes en komt er een golf aan van smartwatches van modemerken.

Die modemerken hebben natuurlijk een goede reden om het te proberen op de smartwatchmarkt. Smartwatches zijn veel sneller aan vervanging toe dan analoge horloges en er is dus de mogelijkheid om er meer van te verkopen. Bovendien boort het in potentie een publiek aan dat een klassiek klokje te beperkt vindt, maar dat wel een plekje aan de pols wil reserveren voor een veelzijdiger horloge.

Het gaat natuurlijk om experimenten. Het valt te bezien of het publiek dat normaal horloges koopt van merken als Hugo Boss en Diesel, warmloopt voor smartwatches met touchscreens en Android Wear. Hoewel het merk op de behuizing anders is, en de afwerking en het materiaalgebruik wellicht verschillen, blijft een van de grootste twijfels rondom smartwatches immers in stand. De smartwatch is een schitterende uitvinding, maar niemand heeft het grote probleem gevonden waarvoor het de oplossing is.

Reacties (183)

183
181
105
9
1
66
Wijzig sortering
Anoniem: 455617 13 mei 2017 08:00
Het feit dat smartwatches tot nu toe één grote flop zijn is en was volledig voorspelbaar. De huidige hype is nl. al de tweede incarnatie hiervan. Denk eens terug aan al die "mooie" casio horloges uit de jaren 80 met ingebouwede rekenmachine en in sommige gevallen zelfs wat simple videogames. Dat is destijds ook slechts een korte hype geweest om de simple reden dat het alleen de tech geeks aansprak maar volledig de plank missloeg voor de mainstream van horloge dragers door totaal gebrek aan fatsoenlijk design en kwaliteit/duurzaamheid. De huidige generatie smartwatche fabrikanten begaat grotendeels dezelfde fouten weer.

Er is een reden waarom horloge designs niet zo heel snel en drastisch veranderen, vooral bij de echte horloge makers (Omega, TAG Heuer, Breitling, Jaeger-Lecoultre enz.). De modemerken die hier worden genoemd veranderen hun designs wel iets sneller, maar ook niet zo heel drastisch. Dat heeft er o.a. mee te maken dat veel mensen een horloge kopen om voor langere tijd te dragen, vaak jaren. Ook bezitten de meeste mensen geen hele reeks horloge's (een voor iedere outfit). Gevolg is dat de keuze voor het horloge meestal word gemaakt op basis van persoonlijke stijl en niet mode, en dat veranderd niet zo snel.

Qua design kun je dan best nog wel wat variëren maar je zit toch wel een beetje vast aan een beeld dat je wilt projecteren, wat dan weer gerelateerd is aan de persoonlijke stijl van de drager. Als je bv het beeld van de stoere outdoor man wilt projecteren dan kom je in de richting van b.v. de solide kasten van Breitling met grote knoppen en veel wijzers. Wil je het tegenovergestelde kun je bv kiezen voor de verfijnde klokjes van LeCoultre. Wil je bling dan kom je uit op bv Rolex.

Een smartwatch kan echter in elke uitvoering gebouwd worden die je maar wilt. Het design en de functionaliteit staan nagenoeg los van elkaar. Je zou bv kunnen bedenken om in het glas van je normale horloge een volledig transparent (touch) screen te verwerken dat je kunt gebruiken om met de druk op een knop de smart functies op te kunnen roepen en zo heb je het mooie design van je klassieke klokje gecombineerd met alle extra functies die je maar wilt hebben.

Hier zal wel een flink prijskaartje aan hangen (afhankelijk van het gewenste kwaliteitsniveau). De ruimte in een horloge casing is tenslotte zeer beperkt en je wilt toch veel dingen erin combineren. Dat maakt het moeilijker en dus duurder.

Een laatste factor die nog een bottleneck is voor het echt doorbreken van smartwatches als mainstream horloges is de batterijduur. Mijn horloge bevat één kleine knoopcel waarop het ding minstens 4 á 5 jaar loopt. Dat is fijn want dan hoef ik er nooit naar om te kijken. Mensen willen zoveel mogelijk gemak, zeker voor zaken die ze dagelijks gebruiken. Wat als tijdelijke maatregel gedaan zou kunnen worden is om inductive charging toe te passen en bij het horloge een mooie pad te leveren die je op je nachtkastje kunt zetten en waar je 's-avonds je horloge op kunt leggen zodat de volgende ochtend het ding volledig opgeladen is. Ultiem wil je dat het horloge op één lading gewoon een paar jaar meegaat, maar dat zal voorlopig niet gebeuren denk ik.
Een grote flop vind ik wat kort door de bocht.
Je hebt gelijk dat de huidige watches nog niet voldoen aan alle eisen van consumenten.
Maar kijk eens hoever de ontwikkeling is al sinds de eerste smartwatches. Je kunt het ook als een ontwikkeling zien naar perfectie. Het zal misschien nog 5 jaar duren voordat iedereen een smartwatch heeft.

Een gokje misschien maar ik zie steeds vaker smartwatches ook voorbij komen bij de 'normale' consument en niet de early adopters. Andere reden is dat ik heel veel mensen om mij heen op grote schaal sport fitness trackers zie gebruiken. Fitbit, Mi band, Ook Tomtom is zeer populair. Het wordt dan een weer kleinere stap naar smart watches als de technologie zich verder (beter) ontwikkelt en de prijzen dalen. De eerste mobiele telefoon komt uit 1973 en woog ruim 1kg. En kijk eens hoe lang die ontwikkeling heet geduurd tot de telefoons van nu: https://funalive.com/uplo...mages/evolution-phone.jpg

Een mooi model wat je kunt gebruiken bij nieuwe technologische ontwikkelingen is die van geoffrey moore crossing the chasm. Dit model heb ik ook gebruikt bij mijn scrptie over bitcoins. Waarbij de chasm de kloof is die overbrugt moet worden voor algehele acceptatie van een nieuwe technologie. En die kloof overbruggen is nog niet zo eenvoudig. http://www.theinnovativem...prove-your-new-invention/

Een ander model is die van Gartner's Hype Cycle. Hierop staan nieuwe technologische trends waarbij een voorspelling wordt gedaan welke trends ze veel van verwachten en hoe lang het nog zal duren voordat deze geaccepteerd zullen zijn. Onmisbaar voor (tech) bedrijven om je concurrentie voor te blijven. Erg leuk voor mensen die op de hoogte willen blijven en te kijken of de voorspellingen uitkomen. Dit is die van 2016: http://www.gartner.com/newsroom/id/3412017
Een flop is misschien wat oneerbiedig, maar het is zeker geen succes en dat gaat het over 5 jaar ook niet zijn.

Bijna niemand heeft nog een horloge en als je er al een draagt dan moet het een mode assecoire zijn, een sieraad. En nee die hoeft echt niet smart te zijn. Ik heb werkelijk waar nog nooit iemand met een smartwatch rond zien lopen, ik begeef mij dan ook niet in een technisch/it gebied. Als je er een hebt er er lol aan beleefd prima, maar wees realistisch, dit gaat niet doorbreken. Het blijft een apparaat wat je om moet doen en er helemaal naar je eigen smaak uit moet zien. Dan heb je je telefoon die altijd alle functies en meer gaat kunnen dan een smart watch. Waarom zou je dan, als je nu geen horloge draagt, ooit een smart watch kopen? Er is gewoon geen reden toe, tenzij je de techniek mooi vindt. Maar dat is slechts een hele kleine afzetmarkt.

Aan de andere kant begrijp ik het wel, horlogemakers kunnen niet achter blijven en moeten wat.
Een van de leuke zaken van deze smartwatches is juist het design. Het model dat je leuk vindt kies je, maar de wijzerplaat kan helemaal aangepast worden aan wat jij wilt. Dat was o.a. voor mij een reden om na jaren zonder horloge te leven, een smartwatch aan te schaffen. Toegegeven, ik ben IT specialist dus dat aspect telt mee, maar ik ben van oorsprong ontwerper dus dat aspect telt voor mij ook stevig mee.
Doe watchfaces zijn de reden dat ik ben overgestapt van een gewoon mooi horloge naar een smartwatch. Wel eerst vanuit nieuwsgierigheid. Een mooie kast, eigen gekozen bruin kalfslederen band en elke dag een andere watchface die ik zorgvuldig uitgekozen heb. @hrichard. Dat ziet er zo natuurlijk uit dat vrijwel niemand door heeft dat het een smartwatch is en dat is prima! Maar ik verwacht dat de vaste groep gebruikers niet veel groter zal worden.

Ps de meeste smartwatches zijn gruwelijk lelijk als horloge, dus daar kunnen de design merken dat og waarde toevoegen.
Aan de andere kant begrijp ik het wel, horlogemakers kunnen niet achter blijven en moeten wat.
Eh, de smartphone-bouwers moeten wat; zij zijn degene die momenteel de hoofdmoot van de smartwatches uitbrengen. Dit omdat de smartphone-markt een vervangingsmarkt geworden is, dus daar kan je nauwelijks nog in groeien.

[Reactie gewijzigd door desmond op 23 juli 2024 11:50]

Bijna niemand heeft nog een horloge en als je er al een draagt dan moet het een mode assecoire zijn, een sieraad.
Nou, in mijn omgeving draagt vrijwel iedereen iedere dag een horloge. En dat is er zelden eentje van de laatste mode, maar vaak al vele jaren oud. En vooral mechanisch, waarschijnlijk omdat het zo'n mooi contrast is in de wereld van IT.
Echt, de enigste mensen die ik ken met een horloge hebben minimum de leeftijd van mijn ouders
Een probleem natuurlijk met jonge mensen zoals jij zelf ongeveer bent is dat er niet zo veel geld beschikbaar is of voor een mooi horloge of niet een hoge prio heeft in ieder geval. Daarom zie je vaker de wat oudere generaties pas met een ietwat deftig klokje.

Ik snap wel dat veel jongeren niet opgegroeid zijn met een horloge, maar ik zie ook nog best veel jonge lui met een mooi klassiek klokje.
onder ITers op het wek heb ik wel eens mensen met een smartwatch gezien, maar ook daar is de tendens over het algemeen dat men voor een klassiek horloge gaat of helemaal geen. De sport horloges daar zie ik nog wel wat in maar de smartwatch markt is en blijft heel klein.
Want wat wil je nog aan de smartwatch ontwikkelen? Is dat nou net niet het hele probleem, dat het concept vrijwel niets toevoegt. Mensen zien een horloge als een modeaccessoire en een smartwatch die de hele woonkamer kan laten oplichten valt in mijn ogen niet in dezelfde categorie.
Ik ben nogal een sci fi nerd met een grote fantasie
Maar ik heb natuurlijk ook geen glazenbol

ik zit te denken aan dit:

https://i.ytimg.com/vi/oJN9cdmeBiM/hqdefault.jpg
https://s-media-cache-ak0...86a1c2bccc99c8d3a4fe5.jpg

https://i.ytimg.com/vi/lJlsxOnfUEI/maxresdefault.jpg

dus nog genoeg te ontwikkelen, of je het dan nog een horloge kan noemen :P
Doet me ook gelijk denken aan deze video van Microsoft uit 2012:
https://m.youtube.com/watch?v=nOU_t4bqEJg
Moet bij smartwatch en toekomst altijd aan Leela denken...
Link

(Check ook het antwoord)
Ik zie een horloge niet als een modeaccessoire maar als een gebruiksvoorwerp/tool.
Ik draag dan ook een outdoorhorloge. Die zijn net zo groot als een smartwatch en hebben een "stoer" uiterlijk.

Smartwatches zoals bv die van samsung zou dan ook perfect voor mij zijn, als ze niet grote minpunten hadden:
1. accuduur, en alleen opladen met die grote draadloze lader (samsung)
2. waardeloze software ondersteuning zodat er bijna geen goede apps voor te vinden zijn
3. geen sim ondersteuning, zodat hij niet zelfstandig kan werken.
4. goedkoop plastic uiterlijk

Elk model heeft een aantal van deze minpunten.
Dat heeft mij er op het laatste moment van weerhouden om er 1 aan te schaffen.

Ik vind dat er in de laatste jaren veel voorruitgang geboekt is en denk dat dat ook door blijft gaan.
De punten op de accuduur na zijn technisch makkelijk op te lossen.
Maar als de accuduur wel aanzienlijk verbeterd wordt, koop ik er zeker 1.
Vanaf de Samsung Gear S2 zijn al veel van je bezwaren opgelost. Er wordt een compact elegant draadloos lader/docking station meegeleverd die niet veel groter is dan je horloge.

Er zijn bij de gear S2 en gear S3 meerdere uitvoeringen van "full kunstof" tot aan luxe , degelijke metalen uitstraling met lederen bandje. Loop je met een plastic look horloge rond, dan heb je verkeerd gekozen.

Verder zijn de Samsung watches samen met de andere aanpak van Samsuns eigen Tizen software juist verfrissend. De bediening met touchscreen, draaibare ring om het scherm en knoppen, laat je de voor jou beste en snelste manier gebruiken. Vooral de draaibare ring is uniek en werkt verbazend goed bij een horloge. Sorry, maar heel wat anders dan veel Android ware watches.

Apps mogen bij Tizen zeker meer: bijvoorbeeld mobiel betalen en inchecken door je horloge tegen de betaalterminal of incheck automaat van je luchtvaartmaatschappij of als OV chip vervanger bij de NS.

Apps als van de KLM, Parkmobile en Ing zijn er gewoon voor Tizen, nu nog de functionaliteit uitbreiden.

En ookbijzonder vind ik de SOS functie die mogelijk maakt dat je vanaf je horloge ongezien een noodsignaal inclusief je GPS locatie uit kan sturen.

Nu nog koppelen aan mijn auto en "Kitt" is daar!
Ik kwam ook bij de gear s2 uit.
Al is die accu ook niet geweldig, en natuurlijk geen sim

Maar toen probeerde ik er achter komen welke apps er voor beschikbaar zijn.
Toen haakte ik af. Elke Review site melde dat er 5000 verschillende klokken te vinden zijn, maar geen bruikbare apps.
Smartwatches zullen zich steeds verder ontwikkelen maar blijven een niche. Mensen gaan niet weer horloges dragen als een dat nu niet al doen, daar is geen meerwaarde voor in de vorm van een smartwatch. Tenzij ze de smartphone helemaal en dan bedoel ik ook echt helemaal kunnen vervangen, dus inclusief het grote scherm en een goede input. Dan zal het voor een grotere groep interessant worden maar dat duurt nog minimaal 5 jaar.

Mbt activity trackers : ik denk dat die over 2 jaar niet of nauwelijks meer bestaan. Dat is echt een hype ding.

Bedankt voor de links.

[Reactie gewijzigd door feranderd op 23 juli 2024 11:50]

Niet weer horloges dragen? Ik heb al jaren een smartphone, maar ook al jaren een horloge. Vind het persoonlijk verschrikkelijk irritant als ik mijn horloge niet om heb, even naar mijn pols kijken is toch iets makkelijker dan mijn S7 Edge uit mijn broek moeten halen om te kijken hoelaat het is.
Heb post iets aangepast. Bedoel dat mensen die nu geen horloge dragen dat niet opeens gaan doen door de smartwatch.
Ik heb 15 jaar lang geen horloge gedrage tot de moto360 uitkwam. Was toevallig op die datum ook in de VS en heb 'm sinds dag 1.
En ik kan niet wachten op een nieuw model, en die Diesel gaat er ook komen.

Nee hoor, ik kan oprecht zeggen dat juist de Smwartwatch er voor heeft gezorgd dat ik weer horloges ben gaan dragen.
Snap ik, maar ik denk dat je, net als ik, tot een niche behoord (niks mis mee 😊)
Geen dank.
Het is mij een raadsel waarom je -1 krijgt.
On topic, misschien niet een mening waar iedereen mee eens is.
Dat vervangen zie ik zelf ook gebeuren.
Denk eens terug aan al die "mooie" casio horloges uit de jaren 80 met ingebouwede rekenmachine en in sommige gevallen zelfs wat simple videogames. Dat is destijds ook slechts een korte hype geweest om de simple reden dat het alleen de tech geeks aansprak maar volledig de plank missloeg voor de mainstream van horloge dragers door totaal gebrek aan fatsoenlijk design en kwaliteit/duurzaamheid.

Daar denk ik heel anders over. Casio is net zijn horloges juist heel erg succesvol. De G-shock bijvoorbeeld was vanaf zijn eerste versie een ongekend succes. Het horloge was te zien aan de pols van commando's, in films en aan de pols van popsterren. Het design en de duurzaamheid waren de belangrijkste sellingpoints. Casio verkoopt al jaren goed, en ziet recentelijk juist een zeer sterke groei.
http://www.watchpro.com/r...r-casio-brands-in-the-uk/

Modemerken zoals Diesel en Boss zijn, meer dan traditionele horlogemerken, juist veel beter in staat sneller in te spingen op trends en veranderende wensen van consumenten. Dat is tenslotte hun business.

Dat heeft er o.a. mee te maken dat veel mensen een horloge kopen om voor langere tijd te dragen, vaak jaren.

Dat is al heel lang niet meer zo. Het is juist zo dat (jonge) mensen hun accessoires snel willen kunnen wisselen, met de rest van hun outfit of met hun stemming, het weer of de gelegenheid. Liever kopen zij voor hun geld af en toe een nieuw, betaalbaarder horloge dan één duur model waar zij jarenlang aan vastzitten.
Dat is al heel lang niet meer zo. Het is juist zo dat (jonge) mensen hun accessoires snel willen kunnen wisselen, met de rest van hun outfit of met hun stemming, het weer of de gelegenheid. Liever kopen zij voor hun geld af en toe een nieuw, betaalbaarder horloge dan één duur model waar zij jarenlang aan vastzitten.
Voel mij nog jong al zal ik er niet altijd voor doorgaan maar juist het kunnen aanpassen van watchfaces (en bandjes) passend bij mijn outfit is juist briljant. Of ik nu een pak draag of juist casual erbij loop, het voegt echt wat toe.
Bandjes aanpassen kan al sinds jaar en dag met traditionele horloges.

Watchfaces? Leuk maar aangezien het scherm van een smartwatch meestal uit staat maakt dat ook niet zoveel uit.

Het grootste probleem is dat smart watches er uit zien als kermis spul. Lopen bij mij op werk ook een paar mensen met Apple watches en moto's rond maar het ziet er gewoon niet uit, helemaal niet naast iemand met een horloge van een paar k.
Gelukkig verschillen wij van mening ;)

Sterker nog heb een kennis die ook erg into de traditionele horloges is. Hij heeft er een aantal van een "paar k" en zelfs vind dat bijvoorbeeld de moto360 met een mooie watchface er goed uit ziet.

Heb zelf ook een Sony smartwatch 3 en ja die ziet er niet heel mooi uit maar is eerder functioneel. Maar zelfs daar krijg ik wel eens voor complimentjes over.

De Apple watch vind ik zelf ook niet heel mooi maar er zijn mensen die dat wel mooi vinden. And that is okay.
Interessante post, en een interessant artikel van Arnoud Wokke, maar er wordt voorbijgegaan aan een paar elementaire aspecten.

Allereerst, laten we even voorop stellen dat een smartphone eigenlijk geen smartphone is. Het is een slimme computer die van alles kan, en waar je ook mee kunt bellen.

Een horloge bevat van oudsher informatie die publiekelijk beschikbaar is en die verdraaid handig is om in 1 oogopslag te zien. Zonder dat je je telefoon uit je broekzak hoeft te halen. Een voorbeeld is de tijd, maar een smartwatch kan zoveel meer dan dat. Bijvoorbeeld het weer, of er regen komt, hoeveel stappen je hebt gezet, je hartslag. Voor de smartwatch geldt hetzelfde als voor de smartphone: het is allang geen horloge of telefoon meer.

Het verschil met een telefoon is dat een smartwatch eigenlijk ook door omstanders makkelijk gelezen kan worden. Het scherm van een telefoon is makkelijker te hiden dan het scherm van een horloge. Zeker in de zomer of in warme landen. Daar zit dus een privacy aspect aan verbonden.

Verder heb je de form factor. Een tablet is groter dan een smartphone, en dus krachtiger. Echter zit de form factor van de tablet in een overlapping met die van de laptop. De trend is dan ook 2-in-1. Soms is een touchscreen handiger met OSD, en some een volledige laptop met hardware keyboard. Of deze trend doorzet zullen we nog moeten zien. De tablet concurreert ook met de e-reader welke de krant en magazine en boek vervangen heeft.

Een smartwatch daarentegen is kleiner, en dus stukken minder krachtig dan een smartphone. Hierdoor is er in potentie nog veel meer rek. Rek in optimalisatie van de software. Welke soms ook met ronde schermen moet dealen (dat is veel moeilijker te implementeren dan een iets grotere resolutie zoals een tablet). Er is minder plaats voor een batterij, dus de batterijduur kan ook nog omhoog (m'n Pebbles gaan een week mee en zelfs dat vind ik weinig). Verder is er in potentie meer mogelijkheden voor nog meer hardware, en onafhankelijkheid van de smartphone.

Wat je dus ziet is allerlei vervangingen van apparaten uit de analoge wereld: het magazine, het boek, de telefoon, de brief, de hartslagmeter, de kaart (eerst door navigatiesystemen, tegenwoordig kan dat ook met de smartphone), de thermostaat, en dus ook het horloge. Echter, dat horloge is ook al vervangen door o.a. de smartphone. Blijft dus over de form factor: een bandje om je pols om 24/7 bepaalde informatie snel in te zien. Zonder dat je grote koelkast nodig hebt waar je toevallig ook nog mee kunt bepalen (noemt men momenteel een smartphone). Sterker nog, er is geen enkele _usability_ reden waarom je niet met een Bluetooth headset via je smartwatch zou kunnen bellen. Het privacy aspect is namelijk precies hetzelfde als bij een smartphone.

Mijn voorspelling is dat we meer apparaten gaan zien zoals 'slimme' brillen en 'slimme' horloges. De smartphone was het voorproefje en had vele iteraties nodig. Ik zie niet in waarom het bandje om de pols zou moeten floppen maar er zijn inderdaad nadelen. TL;DR: nadeel is gebrek aan privacy omdat de watch door derden zichtbaar is. Hierdoor terughoudend met persoonlijke info op het horloge. Tweede nadeel is gebrek aan power op zo'n klein apparaatje maar dat is tijdelijk en wordt elk jaar beter.

Het laatste nadeel wat ik nog niet heb genoemd is voice commands. Dat is een hele trend met de Amazon en Google speakers. Bij een smartphone kun je die ook geven. Maar je hebt ook de mogelijkheid je OSD te gebruiken (behalve als je dus echt wilt (video)bellen). Bij een smartwatch heb je qua usability hetzelfde privacy loss als via de Amazon/Google speakers maar de speakers gebruik je enkel thuis en niet in het publiek. En enige vorm van authenticatie via stem zie ik nog niet gebeuren (kijk maar hoe goed Jochem Meyer stemmen na kan doen). Dus de mogelijkheden via stem zullen moeten worden beperkt itt huishoudelijke sfeer waar in potentie meer mogelijk is. Hoe mooi zou het zijn als je complete Wikipedia artikelen kunt opvragen via je stem, en je horloge? Zou prima werken, mits terugkoppeling via (draadloze) headset.
Anoniem: 457607 @Jerie14 mei 2017 02:30
Het allerbelangrijkste nadeel laat je weg: het heeft discutabele voordelen tegenover zware nadelen: batterijduur en korte levensduur, en tegelijker ook nog prijzig.

Een smartwatch kost 300 - 1000 euro, je mag blij zijn als je er 3 jaar mee doet, weer een apparaat wat iedere dag aan de lader moet...en voor wat? Een handjevol discutabele voordelen vooral in de categorie "omdat het kan".
De grootste bottleneck voor smartwatches is dat mensen geen horloge willen (als ze die niet nu al hebben). Smartwatches zullen dus per definitie niche blijven (eventueel meerdere niches). Daarbij heb je de groepen sporthorloges (vrij groot), apps en bellen om je pols (zeer klein), notificaties kunnen lezen (zeer klein) en elke dag een andere watchface (op termijn wat groter en de doelgroep waar de fossil groep zich richt). Dat laatste is ook de reden waarom ik de originele huawei watch heb: rond, elke dag een andere watchface en ziet eruit als een horloge. Notificaties ed zijn allemaal bonus maar samen max 20 euro waard wat mij betreft.

Mbt tot je overige zaken: dat een smartwatch ruim een dag meegaat is voldoende. Tuurlijk zou een week of maand handig zijn maar niet noodzakelijk. Ik laad hem gewoon 's morgens op in een half uurtje.

Inductive charging hebben al veel horloges maar voegt m.i. niet zoveel toe. Er bestaan al analoge horloges met een doorzichtig touchscreen erboven maar dat is alleen interessant voor een hele kleine groep (de mensen die het smart gedeelte voor de notificaties hebben).

Verder hebben de smartwatches van nu niets met de casio rekenmachine watches uit de jaren 80 te maken. Er was toen niemand die dacht dat dat mainstream zou worden en werden ook gepresenteerd als gimmicks.

[Reactie gewijzigd door feranderd op 23 juli 2024 11:50]

Ik loop veel hard en heb een TomTom Runner nu maar ik twijfel om een Garmin Fenix 5 te kopen, Hoge prijs en dat ding heb je alleen maar om tijdens (trail)running. Toch vind ik dat het geld waard maar ik zou nooit buiten het hardlopen met zo'n ding rondlopen. Zodra ik klaar ben met lopen gaat m'n sporthorloge aan de lader en doe ik m'n Seiko weer om.

Op facebook wordt ook altijd afkeurend gereageerd om smartwatches als sporthorloge te gebruiken zoals de Apple Watch of Samsung Gear en je ziet al snel dat mensen die een beetje serieuzer gaan hardlopen hier toch een apart sporthorloge voor aanschaffen, dus de markt voor sporthorloges is toch wel vrij groot. Dan zou je zeggen doe daar notificaties bij en andere dingen en mensen gaan die nog meer kopen maar dat is juist dus het tegenovergestelde. Dat is toch wel apart.

Ik denk (en dan spreek ik vooral voor mezelf) dat mensen aan een smartphone al genoeg hebben, ik zit niet te wachten op whatsapp berichten op m'n sporthorloge. Ik ben op dat moment aan het sporten. M'n Seiko ook die heb ik om omdat ik hem mooi vindt staan en om de tijd te weten meer niet dus meer hoeft hij ook niet te kunnen. Wie denkt er ooit na over zijn mechanische horloge van kon hij dit maar of dat maar, niemand toch?

Een horloge koop je ook voor vele jaren, mijn vorige had ik 15 jaar en die doet het nog steeds. Bij smartwatches krijg ik toch een beetje kermiskwaliteit gevoel, max een paar jaar dan heb je weer een nieuwe nodig.
Ik snap wat je zegt. In het kort is het dus: smartwatches hebben een hele beperkte niche gebruikersgroep. Ik ben daar één van(vanwege dagelijks kunnen wisselen van watchface) . Maar voor weinig mensen is het interessant om een smartwatch te kopen. Verder lijkt het me goed dat sport horloges en gewone horloges zich houden bij wat ze goed doen.

Persoonlijk zie ik dan ook geen markt voor analoge horloges met een klein schermpje of activitytracker.

[Reactie gewijzigd door feranderd op 23 juli 2024 11:50]

Wie denkt er ooit na over zijn mechanische horloge van kon hij dit maar of dat maar, niemand toch?
Ik. Ik vind het te gek voor woorden om zo'n groot apparaat om m'n pols te hebben hangen terwijl dat ding alleen de tijd verteld. Ik wil ook graag bijvoorbeeld het weer weten (temperatuur, regen). En de datum. En verdraaid als het niet waar is kan ik nog filteren op notificaties op m'n smartwatch ook. Dus als ik geen WhatsApp notificaties wil, dan zie ik die niet. Het is jammer dat jouw smartwatch dat of niet kan, of je weet niet hoe dat in moet stellen. Ik zou zelf als maker van een smartwatch de gebruiker profielen laten maken met 2 default profiles: hardlopen/sporten en casual.
Dat is net wat ik zeg, een horloge is voor mij een sieraad. De tijd weergeven is voldoende.
Ik denk (en dan spreek ik vooral voor mezelf) dat mensen aan een smartphone al genoeg hebben, ik zit niet te wachten op whatsapp berichten op m'n sporthorloge. Ik ben op dat moment aan het sporten. M'n Seiko ook die heb ik om omdat ik hem mooi vindt staan en om de tijd te weten meer niet dus meer hoeft hij ook niet te kunnen. Wie denkt er ooit na over zijn mechanische horloge van kon hij dit maar of dat maar, niemand toch?

Een horloge koop je ook voor vele jaren, mijn vorige had ik 15 jaar en die doet het nog steeds. Bij smartwatches krijg ik toch een beetje kermiskwaliteit gevoel, max een paar jaar dan heb je weer een nieuwe nodig.
Als ik jouw post zo lees, dan denk ik aan dat filmpje van die mensen die een mobiele telefoon echt belachelijk vinden.. Met teksten " als ik wil bellen dat zoekik wel een telefooncel" of " Als ik pech heb dat bel ik wel even bij een boer" We zijn de laatste jaren allemaal veel meer techniek gaan gebruiken dan we vroeger dachten. De huidige generatie groeit op met deze smartwatches en snappen dadelijk niet dat je alleen een paar wijzers wil zien...

Zelf heb ik een Fenix 3hr en draag deze 24/7. De 5 sla ik over..
"Mensen geen horloge willen"? Waar heb je dat statement vandaan? Wellicht draag jij geen horloge, maar als je om je heen kijkt zijn er genoeg mensen die nog wel een horloge dragen. Even op je pols de tijd/datum checken is toch net iets sneller en gemakkelijker dan je smartphone uit je broek halen.

Ben het met je eens dat een smartwatch die een dag mee gaat prima is, persoonlijk doe ik mijn (automatische en 'dumb') horloge ook iedere avond uit voordat ik ga slapen en leg hem dan op mijn nachtkastje. Of ik hem dan op een inductielader moet leggen zoals bij de Gear S3 vind ik dan ook geen probleem.
Was niet zo duidelijk. Bedoel alle mensen die niet nu al een horloge hebben. Aangepast.

Verder heb ik zelf een smartwatch (nu huawei watch start bijna alle modellen gehad). Dus snap het nut van een ⌚ zeker :)

[Reactie gewijzigd door feranderd op 23 juli 2024 11:50]

"Mensen geen horloge willen"? Waar heb je dat statement vandaan? Wellicht draag jij geen horloge, maar als je om je heen kijkt zijn er genoeg mensen die nog wel een horloge dragen. Even op je pols de tijd/datum checken is toch net iets sneller en gemakkelijker dan je smartphone uit je broek halen.
Waar heb je die stats vandaan? Ik(*) zie nergens meer horloges op de verdwaalde sales persoon na die het als luxe/mode accessoire gebruikt. Totdat ik harde cijfers zie, geloof ik mijn observaties.

*: horloge vrij sinds 2000, vervangen door GSM.
Sporthorloges, klassieke horloges, activity trackers. Ik weet niet in welke middels je verkeerd, maar er zijn heus een pak mensen die het wel nog dragen
Google die vraag en je zult zien dat het aantal wel gedaald is, maar weer toeneemt. Ik ben zeker geen verdwaald sales persoon en krijg de indruk dat je niet goed om je heen kijkt wat betreft je observatie ;)
Ik(*) zie nergens meer horloges op de verdwaalde sales persoon na die het als luxe/mode accessoire gebruikt.
Geen salespersoon, maar er gaat geen dag voorbij zonder horloge. Linkerpols voelt naakt Onder horloge. Keuze uit drie verschillende analoge horloges. Op mijn werk draagt volgens mij het gros ook een horloge.
nu de smartphones zo langzaam aan zo groot worden dat een broekzak te klein wordt, is het steeds lastiger om voor de tijd even de telefoon te pakken, Een horloge is veel handiger.
Bij een juiste vormgeving die bij de nieuwste mode past, kan een smartwatch best een groter publiek trekken dan je denkt. Een extra schermpje waarop je even snel kan zien waarom je smartphone piept kan best handig zijn.
De kast is nu nog wat te dik en lomp om lekker te dragen, maar dat komt vanzelf goed,
Als er eenmaal damesmodellen komen (met aanpasbare wijzerplaat) kan het best eens hard gaan. Als pop of filmsterren ermee rond gaan lopen is succes ook verzekerd. Juist de modewereld heeft daar zeker invloed.
Die dingen zijn allemaal al gebeurd en de smartwatch is als massaproduct geflopt. Face it.
De stap van gadget naar modieus artikel is nog niet gedaan. Pas als modeartikel heeft het reclame technisch zin als de sterren er mee rondlopen. Vooral als de trendy modezaken smartwatches gaan verkopen, zal er zeker een markt worden gecreëerd. Massaproduct zal het niet echt worden, maar eerder iets vergelijkbaars met de dure zonnebrillen.
Die tijdelijke maatregel voor het opladen die je noemt is er al 😊
Ik leg mijn Gear S2 om de avond op de inductie lader. Dus die oplossing is al even beschikbaar :)
Ik denk dat design een belangrijke factor is in het niet omarmen van smartwatches, maar slechts een reden in een hele serie redenen. Smartwatches hebben een hele serie nadelen tegenover erg twijfelachtige voordelen.

Voor de meeste use cases heeft iedereen binnen 50 cm afstand een apparaat wat tig keer krachtiger en makkelijker is.

Wat ik bedoel, stel dat het design aspect opgelost wordt, dan nog heb je niets. Het is nog steeds iets wat iedere dag aan de lader moet, iedere 2 a 3 jaar vervangen moet worden, en dit allemaal...voor wat?
onmiddelijk op m'n pols zien of een bericht meteen aandacht vereist of dat het wel even kan wachten.
Meteen zien wie/wat er belt en al dan niet beantwoorden.

Klinkt dat onzinnig of overdreven? Dan heb jij een baan waar je niet zo'n volcontinue informatiestroom kunt verwachten als sommigen hier ;)
Anoniem: 457607 @iceheart14 mei 2017 02:25
Dat klinkt allemaal onzinnig en overdreven voor mij, voor jou blijkbaar niet.

Ik heb zeker een drukke baan met enorm veel multi task werk, maar de berichten komen allemaal op de computer, via lync en email. Er is vrijwel niemand die me op mijn werktelefoon belt of sms-ed.
Anoniem: 455617 @iceheart14 mei 2017 07:01
Dat klinkt gruwelijk. Je horloge als materlwerktuig zoodat je nooit meer rust hebt.

En een baan waar je een volcontinue informatiestroom kunt verwachten kun je beter meteen opzeggen. Dat is een recept voor hartfalen, drugsverslaving en maagzweren.
hmm? tijdens kantooruren geen probleem IMO. 's avonds is negeren ook des te makkelijker als je alleen maar even je pols hoeft te draaien. Geen maagzweer te bekennen hier hoor :)
https://www.kickstarter.c...watch-with-hands-over-tou komt wat meer in de richting dan. Met een mooi dock, 30 dagen batterij tijd voor het analoge gedeelte en 3 dagen voor het smart gedeelte. En het design vindt ik ook vrij traditioneel.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 23 juli 2024 11:50]

Ik heb zelf een wat duurder horloge die ik dagelijks draag, zowel voor werk als privé. Dit is een echt horloge (simpel) met datum en tijd. Echter wil ik binnenkort wel een smart watch kopen en puur alleen voor het sporten. Ik zit zelf te denken aan een Apple Watch 2 Nike edition.

Ik denk dat de markt behoorlijk veranderd en dat veel mensen de functionaliteit van een smartwatch inzien. Al is het maar voor tijdelijk gebruik op de dag of in de week.

Ik ben veel in gesprek met klanten en omdat ik zelf graag een mooi horloge draag kijk ik natuurlijk ook wat andere mensen dragen. Het valt mij op dat er best veel mensen een smartwatch dragen.

Met andere woorden, ik kan mij niet voorstellen dat dit een flop is. Ik denk dat het nu pas echt gaat beginnen.

[Reactie gewijzigd door CHKYBSTRD op 23 juli 2024 11:50]

Bekijk de ZeTime van MyKronoz eens. Die combineren verschillende designs, een smartwatch (tot 3 dagen) en een analoog horloge (tot 1 maand). Met daarbij een mooie oplader voor op je nachtkastje.
door totaal gebrek aan fatsoenlijk design en kwaliteit/duurzaamheid. De huidige generatie smartwatche fabrikanten begaat grotendeels dezelfde fouten weer.
Is natuurlijk een beetje subjectief (de Casio G-shock horloges zie ik regelmatig om me heen ook en is vergelijkbaar design-language). Ik denk dat er exemplarische 'mooie' en 'lelijke' smartwatches zijn. Een Apple Watch, Withings Activité en de modemerken zoals beschreven in het artikel zijn al voorbeelden van horloges die wel gewaardeerd worden door een bepaalde groep. Kijkende naar afzet van alleen al Apple (marktleider) is die groep substantieel. Als Apple Watch een los bedrijf zou zijn, was het waarschijnlijk zeer succesvol. Fitbit is ook een mooi voorbeeld, maar ik twijfel of ik health trackers en smartwatches over een kamp moet scheren.
Dat heeft er o.a. mee te maken dat veel mensen een horloge kopen om voor langere tijd te dragen, vaak jaren.
Ik geloof best dat dit waar is, maar ik denk dat de kopers van een smartwatch het hier niet mee eens zijn. Die waren zich er wel degelijk van bewust dat zij iets kochten wat niet 20 jaar mee zou gaan. Ik zou de vergelijking ook niet continu trekken met de horlogerie, ook al lijkt die zeer voor de hand liggend. Ik denk dat de horlogerie een andere behoefte invult voor andere afzetgroepen dan de smartwatch. Ik durf bijna zo ver te gaan als het Blendle/Uber-argument: mensen die nooit een krant zouden kopen, willen misschien wel Blendle. Durven omdat ik het niet met feiten kan onderbouwen, gevoelskwestie / aanname.
Qua design kun je dan best nog wel wat variëren (...)
Precies ja! Je onderscheidt de macho-man (Breitling), metro-man (LeCoultre) en opvallende man (Rolex). Er is ook een tech-man (smartwatch).
Hier zal wel een flink prijskaartje aan hangen
Naja, als je kijkt naar het niveau dat Apple haalt - dan heb je denk ik de beste smartwatch op de markt voor 300€ oid (vanaf) en klokjes van het kaliber Rolex beginnen echt een stuk hoger. Sterker nog: een 'echt goed horloge' is denk ik duurder dan een Apple Watch. Los van of die langer mee kan etc., puur kijkende naar aanschafprijs.
Mijn horloge bevat één kleine knoopcel waarop het ding minstens 4 á 5 jaar loopt. Dat is fijn want dan hoef ik er nooit naar om te kijken. Mensen willen zoveel mogelijk gemak, zeker voor zaken die ze dagelijks gebruiken.
Ik denk dat mensen steeds meer gewend raken aan opladen. Ik moet bijv. mijn draadloze oordoppen (iPhone 7), telefoon, tablet en computer opladen op dagelijkse basis. Een horloge kan daar ook bij. Echter: snap ik dat mensen oplaad-moe worden. Benieuwd in hoeverre dat is, daar zullen de Apples van deze wereld vast onderzoek naar hebben gedaan.

Resumé: Ik denk dat je met bijna al je punten een beetje gelijk hebt, maar ook een beetje ongelijk. Er is ook een smartwatch-wereld met zijn eigen following. Die is misschien niet mainstream, maar kan dat wel meer en meer worden. Het is wachten op die ene killerfeature die iedereen wilt hebben en ik denk dat die ergens in health zit en het hacken van je lichaam. Ik zie een functie voor me dat als je moe bent dat je schokjes via je pols binnenkrijgt die je wakker houden, of noem maar iets geks. Dan kan het 'Big Bang Market Adoption'-model misschien ineens relevant worden.
Anoniem: 455617 @N1ckk14 mei 2017 07:24
Het is wachten op die ene killerfeature die iedereen wilt hebben en ik denk dat die ergens in health zit en het hacken van je lichaam. Ik zie een functie voor me dat als je moe bent dat je schokjes via je pols binnenkrijgt die je wakker houden, of noem maar iets geks. Dan kan het 'Big Bang Market Adoption'-model misschien ineens relevant worden.
Mijn beeld voor het echt succesvol zijn van smartwatches is dat minstens 50 % van de bevolking ze continue draagt, dus net zo common als horloges op zich zijn.

Wat je zegt over de killer feature die in de health hoek zit kan ik me ook goed indenken. Je zou dan bv kunnen denken aan hartritme monitor, zweet analyse (in je zweet zitten tal van stoffen die van alles en nog wat vertellen over je fysieke gesteldheid), misschien zelfs monitoring van zenuwsignalen, automatisch verwittigen van noodhulpdiensten (i.c.m. GPS coördinaten) in geval van hartaanval/bewusteloosheid (wel ff goed onderscheid maken met slapen). Dit zijn zaken waar we als consument echt iets aan hebben en die ook iets ten positieve bijdragen aan ons leven.

De suggestie van sommige mensen dat een geode functie van een smartwatch is om als vervanger/supplement van de smartphone te dienen is in mijn ogen echt te gruwlijk voor woorden. Dat is iets wat alleen maar meer stress oplevert en je als drager zeker niet ten goede komt.
Hmm, ik ben het niet eens met die 50% norm die je stelt. Ik denk dat nog niet eens 30% van de bevolking een horloge van meer dan 200 euro draagt. Heb er geen data van.
Mijn Citizen horloge heb ik al een jaartje of 8-10, waterdicht tot 10m en werkt op zonne-energie dus ik heb in die 8-10 jaar nog nóóit de batterij/accu hoeven vervangen.

Als een van deze 'mode' merken nou komt met een smartwatch van degelijk metaal, met analoge klokface (wijzers) welke waterdicht is tot 10m en ook op zonne-energie werkt zodat het 'klok' gedeelte gewoon ALTIJD blijft werken, dán ben ik verkocht. Waarom niet gewoon 2 apparaten in 1? Gewoon doozichtig led display onder het glas plakken en gaan. Ik hoef geen touch-scherm, geef mij dan maar wat extra (draai) knoppen maar als het dát kan waarmaken, dan koop ik er wel eentje. Als hij nou ook nog eens met zonne-energie de accu voor het smartwatch gedeelte op kan laden zou ik helemaal tof vinden want ik zou dat toch nauwelijks gebruiken.
Draadloos laden voor smartwatches is er al sinds de Samsung S2 en de Motorola 360.

Een smartwatch is voor de gewone man een flop geworden idd. De tech savvy mensen willen nog wel eens iets proberen als eerste. Heb nu mijn tweede smartwatch (Huawei 1) en ben er erg tevreden over. De luxe RVS achtige uitstraling en de functionaliteit met het ontvangen van berichten en e-mails, bonus zijn de verschillende wijzerplaten en het kunnen beantwoorden van gesprekken in bepaalde gevallen. Komt ook omdat ik niet zo iemand ben die continue zijn telefoon moet vasthouden. Zit in een heuptasje en dat met een jas wel eens te ver verstopt.

Ik zie nog wel mogelijkheden b.v in draadloos betalen via de NFC in het horloge. Bij de Wallet test vond ik het ook waardloos werken met de telefoon dat hopelijk een versie werkend via een NFC horloge dit aanzienlijk versnelt. (buiten de fraude gevoeligheid dan).

De keuze om nu naar een fitness tracking systeem te gaan is jammer en mijn inziens verkeerd. Dan moeten ze veel functionaliteit uit de smartwatch halen om een redelijke accuduur te krijgen. En zoals het hier onder ook word aangegeven verwacht ik ook dat de markt weer instort als de hype over is.
Wat grappig dat je dat zegt van dat transparante touchscreen.
Ik heb 3 weken geleden net deze besteld op Kickstarter: ZeTime

Een horloge met gewoon analoge wijzers met daarvoor een transparant touchscreen waarmee je de smart functies op de wijzerplaat op kunt roepen. Ik zat daar namelijk ook op te "wachten".
Het komt dus wel, alleen duurt het allemaal erg lang.
Anoniem: 455617 @Fabbie15 mei 2017 17:03
Dat begint inderdaad in de buurt te komen van wat ik voor ogen had. Alleen wat ik dan nog graag zie is dat de transparante touchscreen ineens niet transparent word zodra je met de smart funtions begint te spleen, zodat je de hele wijzerplaat dan niet meer ziet en eigenlijk gewoon de inruk krijgt van een standard smartwatch. Ben je klaar met spleen dan word je touchscreen weer transparent en heb je weer een klassiek horloge.
Ik denk dat het juist Apple is die we moeten 'danken' voor het negatieve beeld van de smartwatch. Waar ik nu een Huawei (en daarvoor een Moto 360 2014) die er modieus uit ziet (lees: rond) en een altijd-aan scherm heeft, heeft Apple velen teleurgesteld met een vierkant hok, scherm dat altijd uit staat en een rommelig OS met al z'n icoontjes op het homescreen met inconsequent gebruik van de kroon (moet ik daar nu aan draaien, of moet ik nu swipen op het scherm).
Laat nou Apple heel veel fans hebben die als makke schapen zich op de Apple Watch stortten en je ziet dat er miljoenen gedesillusioneerde smartwatchgebruikers zijn. En dus is de conclusie: smartwatches zijn nutteloze dingen. Iets dat ik tegenspreek, omdat mijn horloge wél mooi en bruikbaar is - zeker sinds Wear 2.0.
Weet je wat nou zo leuk is? Ik heb zo'n 38mm RVS variant met mooi lederen bandje en kreeg/ krijg regelmatig complimenten van mensen die niets met IT te maken (willen) hebben. Zelfs vrouwen. Natuurlijk kan het niet concurreren met de mooiere TAG's/ Breitlings etc. maar dat is een totaal ander speelveld. Daarentegen vind ik juist de plastic fantastic van de concurrentie met die onhandige ronde schermpjes het imago verknallen en herken ik me totaal niet in jouw typering.

Enne mijn toestelletje is sinds WatchOS 2.0 al goed bruikbaar; zeg ruim 1,5 jaar geleden.

[Reactie gewijzigd door Highlands op 23 juli 2024 11:50]

Wat is er nou plastic aan de Huawei Watch en Moto 360? Dit in tegenstelling tot de Apple Watch Sport.
Ook ik krijg regelmatig complimenten: "Oh, is dat nou een Apple iWatch?" als ik de streepjescode van m'n bonuskaart op m'n horloge tover. Die mensen moet ik teleurstellen dat Apple geen ronde watches maakt.

Maar laten we hier geen wedstrijdje ver-plassen houden want net als Mac vs Windows of iPhone vs Android komen we hier vast ook niet uit.
Blijft jammer dat de Fenix lijn van Garmin altijd over het hoofd gezien wordt.
Lange batterijduur van bijna 2 weken, sport features, smart functies, ziet er goed uit, met metalen band ook op het werk uitstekend te dragen.
Voor mij de ideale smartwatch (Fenix 3) door de professionele look in combinatie met gebruik voor sport en o.a. notificaties.

Een smartwatch die je nagenoeg elke dag moet opladen.....dat vind ik een echte flop.

Update....yep ik slaap met het horloge aan....beetje de nachtrust in de gaten houden vind ik prettig. Daarbij bewijzen al mijn gadgets dat na een tijd de batterij toch wel minder wordt. Dan wordt een volle dag redden helemaal lastig. Van 2 weken naar anderhalve week is nog te overzien (wat na ruim 2 jaar overigens nog niet het geval is met de Fenix3)

[Reactie gewijzigd door PaPi36 op 23 juli 2024 11:50]

200% eens. Ik heb, na een Pebble Time Steel (9 dagen batterijduur) en toen een paar maanden een Samsung Gear S3 (2 dagen batterijduur) nu m'n ultieme smart en sport watch, de Garmin Fenix F5. Ik laad 'm meestal op als deze op 50 % staat. En dat is 1x in de 2 weken (!) en dan loop ik ook nog 'ns twee keer hard met GPS in de week (half uurtje per keer)..

Garmin is erg bescheiden met 2 weken batterijduur in smartwatch mode. Mijn ervaring is eerder 3,5 a 4 weken.

En het scherm is natuurlijk top, een transflective scherm heeft helemaal mijn voorkeur boven het bling bling oled gebeuren.

De industrie gaat voor shiny stuff, ik zeg weg er mee ;)
En daarbij hoop ik ook nog eens dat ze het weten te integreren met een duikhorloge....looks, batterijduur, functies, sporten en duiken. Dan heb ik het ideale horloge gevonden.....
Voor duiken is het niet zo interessant. Duiken is een heel specifieke toepassing. Ditook omdat de form factor gewoon niet handig is. Ik heb voor duiken een oled schermpje met bungee mount en dat slinger ik zo om mijn arm. Droogpak of niet, droge handschoenen of niet. Je wilt dat dat scherm onder water wat groter is dan een smartphone. Diepte, duiktijd, gem diepte, stijgsnelheid en temperatuur wil je toch wel kunnen aflezen. Wil je ook nog een nultijd heb je nog meer ruimte nodig. Kijk een naar een shearwater petrel oid.

De Fenix 3 had een Duik-app,maar die is eruit gehaald ivm aansprakelijkheid. Heb hem aan de waterkant wel eens gezien. De 5 kan vast ook gebruikt worden voor duiken, maar goed goed dat allemaal werkt... Met duiken wil je iets dat gemaakt is voor duikers, tenminste wel als ik op 28.meter op zee op een wrak zit.
Een smartwatch die je nagenoeg elke dag moet opladen.....dat vind ik een echte flop.
Want? Jij slaapt met je horloge aan of? Ik doe savonds mijn horloge toch uit. Kan ik hem meteen op de draadloos lader leggen die op mn nachtkastje staat. Ik zie het probleem niet..
Toch vind ik dit wel nog steeds een nadeel, want als je hem in de nacht niet aan hebt, heb je niets aan de slaaptracker. En dat vind ik dan weer een fijne functie aangezien ik nogal weinig slaap.

Je kunt namelijk zien hoe vast je geslapen hebt en ik heb daardoor wat patronen kunnen opmerken waardoor ik minder goed rust. Als ik me aan de juiste zaken houdt slaap ik nog steeds kort, maar wel beter.

Ik moet dus altijd overdag laden, maar dit doe ik dan als ik zit te werken achter de PC en dan leg ik hem eens in de drie dagen op de lader (Samsung S3 draadloze lader). Ook geen groot probleem verder, maar het zou mooier zijn als dit maar eens per week zou hoeven of nog minder.
Daar heb je zeker een punt. Sleeptracking. Daarvoor moet je ej horloge wel omhouden al zou ik daar zelf ook erg aan moeten wennen. Zelf heb ik een 'dump' horloge en blijf ik dat leuke dingen vinden. Een smartwatch zal hier ook nog wel komen maar dat is hoe jij het hier schetst wel een probleem ja.
Precies de reden dat ik voor de Steel HR ben gegaan van Withings. Sporttracking, slaaptracking, 24/7 HR en 2-3 weken accu. Ook waterdicht dus zwemmen gaat ook prima.
Klinkt allemaal heel leuk maar naar een periode van een paar jaar is je accu op en kun je niks meer met je smartwatch.
Sorry maar wat je nu schrijft is gewoon onzin. Ik heb het ding al bijna een jaar en hij gaat nog steeds meer dan twee dagen mee op een enkele lading.
Wauw één jaar 8)7 ik heb ook zo'n ding gehad en na twee jaar was de accu gewoon letterlijk op.
Voor jou geldt het misschien niet maar ik vind dat erredobie wel een punt heeft. Ik hoef op dit moment nog geen smartwatch, (nog niet smart/handig/veilig genoeg) maar accuduur is voor mij wel een heel belangrijk punt. Ik verwacht eigenlijk dat dat voor velen zo zal zijn.

De jongste generatie draagt vaak al niet eens meer horloges, smart of niet

edit: spelfautuh gecorrigeerd. nog niet wakker blijkbaar

[Reactie gewijzigd door Indoubt op 23 juli 2024 11:50]

Ik begrijp je volkomen, maar toch denk ik dat het hele accu verhaal met de tijd gaat verdwijnen. Je ziet het ook bij electrische auto's. Mensen zeggen vaak "als de range groter was", maar ik denk dat het een andere manier van denken vraagt.
Misschien. Maar je kunt anders denken wat je wilt soms heb je niet zomaar stroom beschikbaar. Je kunt natuurlijk altijd powerbanks meenemen of een solar oplader.

Ik realiseer me dat dat voor een heleboel mensen geen issue is maar ik beland nog wel eens ergens in the middle of nowhere of op zee. Als ik heel rustig aan doe met mijn telefoon dan houdt ie het een dag of 4-5 en ben ik toch bereikbaar.

Niet een plek waar je veel hebt aan je smartwatch dus voor de meeste mensen zal het idd geen moer uitmaken
Erg specifiek sportieve stijl. Ik zie maar weinig mensen rondlopen met dat soort design.
En je kan er nog niet mee bellen.
Een van de grootste twijfels rondom smartwatches immers in stand. De smartwatch is een schitterende uitvinding, maar niemand heeft het grote probleem gevonden waarvoor het de oplossing is.
Precies dit zorgt ervoor dat ik nog steeds geen smartwatch heb gekocht. Hetzelfde gevoel had ik bij de tablet. Het is mij een te duur accessoire. Ik kan prima de dag zonder doorkomen. Zolang je voor 250 euro om en nabij pas een designklokje kunt krijgen wat een beetje fatsoenlijk oogt haak ik af. Voor dat geld scoor je een aardig actuele Chinaphone waar ik meer mee kan. En wellicht overlappen smartwatch en smartphone elkaar teveel in functie waardoor ik niet snel geneigd ben er een aan te schaffen. Voor louter notificaties voldoet een fitness tracker zoals de Mi Band 2 ook bijvoorbeeld.
Wat denk je dat een beetje degelijk normaal horloge kost dan? Die worden ook pas leuk en mooi vanaf zo'n 300,-. Verschil daarmee is dat je er vaak jaren lang mee kan doen zonder dat het daadwerkelijk verouderd qua design of hardware

[Reactie gewijzigd door chimnino op 23 juli 2024 11:50]

Niet helemaal mee eens. Ik zeg: Watch2day. Een prachtige Seiko gescoord met ecodrive. Normaal kostte die idd €300,- nu de helft
Seiko is ook wel eigenlijk het enige degelijke horloge merk die prachtige, uitstekende klokjes verkoopt voor een redelijke prijs. Kijk maar eens naar automatics, op Seiko na beginnen de prijzen van zulke horloges rond 900€, Seiko biedt dan als eigenlijk enige ander horloge merk automatics aan vanaf zo'n 250€.
Wat ik wil zeggen is dat Seiko de enige is die degelijke horloges voor een echt scherpe prijs aanbiedt, veel andere degelijke horloge merken beginnen nog niet eens bij de 800€.
Seiko is een bijzonder geval, in positief opzicht, vind ik. Ze maken namelijk zeer exclusieve mechanische horloges, onder de naam Grand Seiko en mogen zich zelfs manufactuur noemen. Maar ze zijn natuurlijk bekend vanwege de meer betaalbare en kwalitatief goede horloges, die er over het algemeen best mogen zijn. Tussen het topsegment en de lagere regionen komen ze vaak ook met leuke innovatieve concepten, zoals Spring Drive. En ze zijn natuurlijk de uitvinder van het quartz uurwerk. Maar mocht je een betaalbaar mechanische horloge van een ander merk willen hebben, dan zijn er genoeg alternatieven, zoals bijvoorbeeld het Nederlandse VendouX. Van dat merk heb ik laatst nog een automaat (skelet) voor nog geen tweehonderd Euro aangeschaft. Daar tikt echter ook een Japans uurwerk in. ☺

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door John Duh op 23 juli 2024 11:50]

Seiko vind ik een geweldige horlogefabrikant met klokkies in zowat elke categorie, maar een aardige automaat is zeker ook bij andere merken te vinden, zoals Steinhart, Archimede, Junkers, Junghans, Tissot (Visodate), Gavox, Christopher Ward, etc.

Verder ben ik het eens met veel reacties dat een horloge toch vaak voor vele jaren wordt aangeschaft. Ik heb er wel een paar, maar daar zitten er ook bij van 15 jaar oud, en die lopen nog perfect. Het gaat dan inderdaad meer om persoonlijke stijl dan korte trend.

[Reactie gewijzigd door desmond op 23 juli 2024 11:50]

Klopt maar die zijn tijdloos. Kwestie van na 5 jaar de batterij vervangen en weer door. Daarbij vind ik de mechaniek van een horloge ook mooi om te zien met een open achterkant. Dus daar wil ik wel 300 euro voor uitgeven.
Inderdaad en dan praten we over een 'simpel' Quartz horloge. Wanneer je gaat kijken naar automatische horloges(horloges zonder batterij, 'laden op' door middel van polsbewegingen) , zie je die prijs verdrievoudigen voor een degelijk merk. Wil je écht kwaliteit, dan ben je véél meer kwijt dan een 'smartwatch', daar tegenover staat dat je voor ditzelfde bedrag ook een auto kan kopen en dat er niet veel mensen zijn die dit doen. :+ Je ziet dan ook dat deze horloges dan met de gedachte aan een toekomstig erfstuk voor de kinderen worden gekocht. :P
Een smartwatch koop je of voor de horloge functie of voor de sport functie. In dat opzicht is het geen concurrentie van de smartphone. Maar fabrikanten hebben de nadruk op notificaties en apps gelegd. Daar geef je geen 300 euro aan uit.
Voor een horloge functie koop ik liever een klassiek klokje als een flieger Uhr van Stowa/Laco of een modern klokje als een Tissot of Seiko. Voor de sportfunctie volstaat de Miband 2 van Xiaomi prima. En qua basale functie voor notificatie volstaat die ook.
Dat zeg ik, het is dus een nichemarkt.
Precies dit zorgt ervoor dat ik nog steeds geen smartwatch heb gekocht. Hetzelfde gevoel had ik bij de tablet. Het is mij een te duur accessoire. Ik kan prima de dag zonder doorkomen. Zolang je voor 250 euro om en nabij pas een designklokje kunt krijgen wat een beetje fatsoenlijk oogt haak ik af. Voor dat geld scoor je een aardig actuele Chinaphone waar ik meer mee kan. En wellicht overlappen smartwatch en smartphone elkaar teveel in functie waardoor ik niet snel geneigd ben er een aan te schaffen. Voor louter notificaties voldoet een fitness tracker zoals de Mi Band 2 ook bijvoorbeeld.
Ik zelf vind het erg fijn om Spotify te kunnen bedienen via mijn pols tijdens het rennen. Dat wil je echt niet via je telefoon doen.

Het zijn allemaal computers met een niche. Waarom een PC kopen als je al een laptop hebt? Waarom al een tablet kopen als je al een PC hebt? Waarom een smartphone kopen als je al een PC hebt?

Formfactor en niche.

Het is niet voor niets dat smartphones weer groter zijn geworden. Dat omdat ze dan smartphone en tablet in 1 zijn. Een smartwatch heeft simpelweg niet dezelfde usability cases als die grotere computers.

Enerzijds moet dan nog komen met krachtigere batterijen en computers. Anderzijds kun je misschien via spraak de boel aansturen en via oordopjes bepaalde informatie vervangen. In zo'n geval is een smartwatch een soort dan doorgeefluik welke 24/7 beschikbaar is welke je niet uit je broekzak hoeft te halen.

Arnoud Wokke slaat wat dat betreft de plank mis. Een andere form factor dan de smartphone komt er aan want de formfactor is niet ideaal (doch wel 1 van de betere portables die we kennen op dit moment). Het is een kwestie van wanneer. Is het niet de smartwatch dan is het wel de 'smartglasses' (zoals Google Glass).
Alleen als tip bedoeld: ik heb eind 2015 mijn zenwatch 2 voor 169 gekocht, en die mag echt gezien worden. Heel bescheiden, keurig onopvallend design. Wel alle voordelen, en een accu die bijna twee dagen meegaat. Nog steeds.
Mij lijkt een smartwatch heerlijk om bijv. mee te mountainbiken. Ik hou niet van allerlei computers op m'n stuur en ik begrijp dat je ook routes op een smartwatch kunt uploaden en via GPS dus lekker door onbekend terrein kunt fietsen, zonder te verdwalen!
Ideaal toch?
Anoniem: 890159 @M!chel13 mei 2017 10:51
Neem wel een reserveaccu mee dan.
Hoezo, jij fietst langer dan 5 uur achter elkaar?
Dagje fietsen zonder toegang tot een stopcontact lijkt mij niet ongebruikelijk.
Ik heb meestal wel de auto bij me als ik ergens ga fietsen. Of ik overnacht ergens in hotel of B&B. Hier kun je dan je watch opladen.
Anoniem: 890159 @M!chel13 mei 2017 13:35
Ah, luxefietsers. Toen ik nog aan dat soort dingen deed vertrok ik met de fiets van huis en kwam er ook weer met de fiets terug. Het scheelt ook als je wat buiten woont natuurlijk, maar Roermond - Maastricht - Heerlen - Roermond heb ik wel eens gedaan (en dan bij Sittard een lekke band krijgen en er achter komen dat je geen plakspullen bij je hebt :( ). Maar toen bestonden er nog geen mobiele telefoons die zo licht waren dat ze op een fiets bruikbaar waren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 890159 op 23 juli 2024 11:50]

Waarom zou je alleen in je directe woonomgeving fietsen? Er zijn zoveel meer mooie gebieden om eens lekker te fietsen. Probeer het eens zou ik zeggen, gaat echt letterlijk een wereld voor je open! ;)
Als je serieus gaat mountainbiken zul je denk ik toch liever tijdens het rijden beide handen aan het stuur blijven houden?
Ja en nee, uiteraard op de 'ruige' stukken ben je gewoon aan het fietsen. Maar je komt altijd een afslag tegen of een kruising waar je denkt: 'Hoe nu verder?'
Supervervelend om dan steeds op je telefoon, die in je rugzak zit, te moeten kijken. (stoppen, rugzak af doen, telefoon pakken, route bekijken, telefoon weer terug doen, nog even wat drinken, rugzak op je rug en weer verder. En dit regelmatig omdat je de omgeving niet kent.)

Je zou ook een Garmin op je stuur vast kunnen zetten, maar omdat die vrijwel in dezelfde prijsklasse zitten als een smartwatch is het maar net wat je liever hebt.
Mijn vrouw is nog al gecharmeerd van Michael Kors en daarom was ik een paar dagen geleden in een Michael Kors Factory store, ik heb daar even met de Smartwatch ($349,99 ex tax) kunnen spelen.

Eigenlijk viel niets mij positief op, de case voelde goedkoop en dat deed de band ook. Natuurlijk zijn de normale MK horloges ook niet van enorme kwaliteit maar deze Smartwatch deed voor mij echt onder voor een Huawei watch of een Gear S3 .

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 11:50]

Helaas is dat de trend met niet smart "Merk" horloges. Kijk naar de merken als:

Hugo Boss
Guess
Armani
etc etc

leuke horloges voor de prijzen van het merk, maar de kwaliteit is vaak niet om over naar huis te schrijven. Je merkt meer en meer dat het merkje er voor de sier op zit en dat het gewoon niet te vergelijken is met de horloges in vergelijkbare prijs klasses.

een Kors, Armani horloge zit in de prijsklasse vaak van een Tissot, goedkopere Lacroix etc. En dan zijn die toch net wat beter.
Die horloges worden alle gemaakt door Fossil, wat overigens een prima fabrikant is. Als het om de kwaliteit gaat: Alles naar zijn prijs.

[Reactie gewijzigd door desmond op 23 juli 2024 11:50]

Prijs mee eens. Alleen is een guess 2x zo duur als een fossiel voor dus dezelfde kwaliteit. Dus heb je geen goede prijs kwaliteit.
Vorig jaar heb ik mijn (a-technische) vriendin een MK smartwatch gegeven. Niet omdat hij zo vol zat met functionaliteit, maar puur voor het design (rosé-goud). En hij is te koppelen met haar rosé-gouden iPhone. Ze kan daarbij ook nog eens uit gigantisch veel modieuze achtergrondjes kiezen.
Ze wilde geen gewone smartphone smartwatch, want dat zijn normaal gesproken niet de meest fraaie (fashion) designs.
Met de kwaliteit is overigens niets mis. Het is een degelijk horloge, voor een aparte doelgroep.
Er is dus wel degelijk een markt voor, maar de doelgroep bestaat in dit geval niet uit tweakers...

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door DMX_Dreambox op 23 juli 2024 11:50]

Ze wilde geen gewone smartphone, want dat zijn normaal gesproken niet de meest fraaie (fashion) designs.

Dat is met de komst van Fossil (en diesel e.d.) wel aan het veranderen.
Een merk als Michael Kors is een typisch knip- en plakmerk. Ze hebben er best leuk spul tussen zitten, maar het blijven horloges met goedkope Japanse (als je mazzel hebt) en Chinese uurwerkjes, en produktie in de goedkoopste landen. Het is dezelfde formule als die alle kledingmerken hanteren, waarbij het uitgangspunt een leuk uiterlijk (hoewel, het moet je smaak zijn) met maximale winstmarge is. Armani, Hugo Boss, Guess, Michael Kors, Hilfiger, het is allemaal hetzelfde soort produkt. Intern is er geen know-how of R&D, wat uiteraard anders is bij de consumer electronics merken zoals Samsung en Huawei. Michael Kors kan bij een grote partij aangeklopt hebben, maar waarschijnlijker is dat ze bij een Chinees bedrijfje een technisch ontwerp inclusief software afnemen.
Kijk, nou komen we ergens met smartwatches. Die zilverkleurige Michael Kors Access Grayson spreekt mij wel erg aan qua design! Ook het idee dat er eindelijk gekeken wordt naar analoog met smart functies als extra is een mooi ding! Het weergeven van de tijd moet altijd een prio blijven en nietskan dat zuiniger dan een analoog klokje. Met zelf opladende horloges zou je hiermee alleen voor de smart functies een accu nodig moeten hebben. Naar mijn idee beginnen smartwatches nu pas echt een beetje volwassen te worden! Ik ben weer geïnteresseerd, maar voorlopig houd ik mn Bering nog wel even om mijn pols ;)

[Reactie gewijzigd door chimnino op 23 juli 2024 11:50]

Met zelf opladende horloges heb je volgens mij ook een kleine accu nodig.
Anoniem: 58499 @chimnino13 mei 2017 10:09
Ditzelfde zei men met de komst van de mobiele telefoon, tegenwoordig kan (lees: wil) men niet anders dan 24/7 bereikbaar zijn en elke scheet kunnen delen.

Edit:
Blijkbaar onder verkeerde post geplaatst, ik reageerde op de stelling dat men nu en in de toekomst geen behoefte heeft aan een computer om de pols.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 58499 op 23 juli 2024 11:50]

Probleem met smartwatches in het verleden is dat ze allemaal zo'n hip design moesten hebben. De eerste waren allemaal van die blokkendozen, of een kaal rondje, of zo'n fitness tracker design of w/e. UI design moest ook allemaal die futuristische look hebben. Zo'n Casio-Remote-Controller-watch-vibe krijg ik er bij. Ik denk dat ze daar een behoorlijke valse start mee hebben gemaakt, niet iedereen heeft zin om daarmee te koop te lopen want het ziet er behoorlijk knullig uit.

Klassiek design met een klassieke wijzerplaat als default UI, of gewoon daadwerkelijk een wijzerplaat met een scherm erachter zou best die markt eens kunnen opleven. Want de markt van een klassiek design is gewoon veel groter.
Dan wordt het een "horloge met lcd-scherm", lijkt mij niet interessant. Ik denk dat de functionaliteit ervan een beetje wordt overgewaardeerd en het geheel echt te klein is om nuttig te worden.
Het feit dat de modewereld erop zou duiken vind ik eerder een aanwijzing dat de smartwatch als exclusief tech-produkt het gewoon niet heeft gered.
Dat is jouw mening. Zelf heb ik de Samsung Gear S2 nu bijna een jaar en merk dat ik hem steeds meer ga gebruiken. Waar het voorheen voor mij gewoon een leuke gadget was (gadgetfreak hier) gebruik ik het nu om serieus mijn stappen bij te houden, notificaties te filteren (is het bericht belangrijk of kan ik mijn telefoon in mijn broekzak laten zitten), natuurlijk gewoon de tijd te bekijken, wekker en agenda items te bekijken of te snoozen en bij te houden hoe goed of slecht ik heb geslapen. Zeker blijft het een gadget maar om nu te stellen dat het compleet nutteloos is.. Dat ben ik niet met je eens.
off topic: moet je voor dat slaapritme het horloge omhouden? of werkt dat ook als ie op het nachtkastje ligt?
Anoniem: 63672 @Indoubt13 mei 2017 10:38
Lijkt me niet dat jouw nachtkastje een 'ritme' heeft.
Dat moet uiteraard door je lichaam gedaan worden en naar de horloge/smartwatch gestuurd worden., anders heeft het geen nu.
Een stappen teller werkt ook niet wanneer je die op tafel laat liggen.... }:O
Dat was ook mijn vermoeden, dat maakt het draadloos opladen op het nachtkastje wel lastiger natuurlijk. :+

Niet dat slaapritme voor mij een belangrijke functie is. Als ik slaap merk ik er niks van en als ik wakker ben weet ik dat meestal ook wel. Als er hier een smartwatch komt dan gaat het om andere aspecten
Anoniem: 63672 @Indoubt13 mei 2017 10:45
Daarentegen kun je natuurlijk even je watch opladen wanneer je aan het avondeten zit of wanneer je op de bank tv zit te kijken, dan is deze voor de nacht weer opgeladen en kun je je slaapritme laten meten.
De meeste wearables zijn in een mum van tijd opgeladen en kan altijd even ergens tussendoor.
De hybride horloges begrijp ik ook niet. Ik denk persoonlijk niet dat het een lang leven beschoren is, maar goed, mogelijk is er een markt voor.
Anoniem: 474132 13 mei 2017 07:53
Ik geloof niet zo in de retro-trend mbt smartwatches. Ook de merken die er aan meedoen zijn toch een beetje B-garnituur (fossil) onder de horloge merken en soms niet eens sec een horlogemerk maar een algemeen modemerk (boss, diesel).

Op dit moment ga je -of- klassiek stijlvol met een echt zwitsers horloge (omega, breitling) zonder smart poespas, of je gaat voor smart functionaliteit zonder je om het uiterlijk druk te maken.

Over een tijdje zijn klassieke horloges overigens net zoiets als (strop)dassen, leren schoenen en double-breasted jasjes: leuk voor bepaalde formele gelegenheden.

Uiteindelijk zal de vormgeving van de polscomputer erg afwijken van het klassieke horloge. Honderd jaar zeker, ik denk dat Millenials dit nog wel mee gaan maken. Al is er ook een kans op Google implantaten in de hersenen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 474132 op 23 juli 2024 11:50]

Ik sluit me helemaal bij je aan. Een horloge is een sieraad. Ik kan me niet voorstellen dat iemand een schermpje mooier vind dan een Zwitserse automaat.
Ik vind de TAG Heuer Connected niet onder doen voor de analoge versie, maar gezien de prijs ook een andere markt denk ik. Daarnaast heb je wel de mogelijkheid om met korting na de garantie periode over te stappen op een old-skool versie: https://www.tagheuer.com/...two-years-warranty-period
Ik wel... Een mooi horloge is tijdloos. Die koop je ook voor de rest van je leven. En vele horloges kun je zelfs als een investering zijn dus je erfgenamen zijn er ook blij mee😉

Een smartwatch van welk merk en prijs dan ook heb je over een par jaar niets meer aan..
En vele horloges kun je zelfs als een investering zijn dus je erfgenamen zijn er ook blij mee😉
Dat is wat de fabrikanten je graag vertellen. Het is wel een markt zoals met oldtimers: het is wat de gek er voor geeft en het zijn vaak heel specifieke series in mint conditie die echt veel opleveren.
Dat heeft niks te maken met wat fabrikanten vertellen; het is gewoon de werkelijkheid. Als je een beetje in de tweedehands horlogemarkt actief bent dan weet je dat veel horloges erg gewild zijn en alleen maar meer waard worden. Ten eerste komen er steeds meer rijke Aziaten, dus de prijzen stijgen bij veel premium merken soms 5% of 10% per jaar omdat de vraag groeit. Komt bij dat de levertijden soms enorm zijn. Neem bijvoorbeeld een Rolex Daytona die niet aan te slepen is. Al met al, als je er een beetje verstand van hebt kun je prima horloges als investering kopen.
Dat zijn nogal twee uitersten. De meeste mensen die nu een horloge hebben hebben daar rond de 100 euro of minder aan uit gegeven. Een smartwatch kost 300 euro en een Zwitserse automaat een veelvoud.

Verder is het juist de fout van de fabrikanten om de smartwatch neer te zetten als een computer om je pols .dasr heeft niemand behoefte aan. Nu niet en over een aantal jaren ook niet.
Ik ben het met je eens, en toch vergis je je. Er zijn smartwatches die voldoen aan jouw vraag. Althans, in mijn ogen. Ik had precies dezelfde wens: een sieraad, mooi om te zien, ingetogen, maar toch voorzien van alle technische dingetjes. En natuurlijk, belangrijk deel van het ontwerp: de vrijheid om te bepalen hoe je scherm eruit ziet, en wat erop komt.
3 jaar terug op vakantie heb ik een fitbit gekocht voor mijn vrouw, ideaal om activiteit te trekken,, slaap bij te houden, maar ook notificaties dat er een belletje binnen komt als ze haar telefoon in haar tasje heeft.

Na een paar manden was het gadget gehalte er af, en kwamen er issues mee naar voren, het paste niet bij bepaalde gelegenheden qua kleding en stijl, ze kon er niet mee zwemmen, de batterij moest opgeladen worden in de nacht maar dan was het slaapritme niet vast te leggen, etc. etc.
Na goed een jaar ging het bandje kapot, en ze wilde geen nieuwe tenzij haar eisen beantwoord konden worden. Sindsdien zoek ik met haar naar een digitaal Zwitsers zakmes met de uitstraling van een sierlijk horloge, of iets wat makkelijk aan te passen is, en welke op haar fragiele pols past, maar tot dusverre is er niets gevonden wat haar goedkeuring verkreeg en heeft ze uiteindelijk gewoon een ouderwets klokje gekozen van een modemerk.
Klinkt een beetje als non issues.


Een normaal horloge doe je toch ook af tijdens het zwemmen? En die houdt sowieso geen slaapritme bij. Qua kleding en stijl, dat is natuurlijk relatief. Die Withings van Nokia zien er in het echt prima uit.
Klinkt een beetje als non issues.
Jij bent zeker niet getrouwd?
_/-\o_

Maar serieus, het is wel een beetje een non argument. Als je een gewoon (dom))sporthorloge hebt kun je die ook niet dragen op een chique gelegenheid. Daarvoor heb je andere horloges. En omgekeerd ook, een mooi maar fijn horloge doe je ook niet om bij het sporten. Ook voor een man is dat zo. Als je daar tenminste zo op bent.

Je moet een middenweg vinden in beide en anders kiezen voor een mooi dom horloge voor bij de avondkleding en een smartwatch voor overdag.
Nee, het is geen non-issue, het is het verlies van een core functionaliteit.

In theorie kan een smartwatch alle 'domme horloges' vervangen (dus ook 'smalle pols' dames form factor) behalve op 1 punt: batterijduur. Als je smartwatch bijvoorbeeld 6 uur moet laden dan kun je hem 's nachts laden. Maar dan kan hij inderdaad je slaapritme niet meten. Als je 1x per jaar de batterij moet vervangen (een downtime van 2 minuten als je proactief de batterij koopt) dan is dat nog altijd minder irritant dan elke nacht opladen. En om de nacht doet naar niets aan af. Het moet gewoon of veel beter, of je moet de functionaliteit van slaapritme meten niet aan het horloge verbinden. Het kan nog niet veel beter. Computers en batterijen moeten eerst geavanceerder worden. Het klinkt misschien raar, maar dat hebben we ook meegemaakt met de mobiele telefoon. Die was ook in de jaren '70 al ontwikkelt. Ik kan me nog herinneren hoe iemand in de jaren '90 'vals speelde' in een speurtocht middels een Greenpoint telefoon.

Je kunt ook zeggen: doe je horloge 's nachts af (en laad hem op). Fair enough, want dat is ook goed voor de huid. Die kan dan blijven ademen. Maar dan kun je de trilfunctie van je wekker weer minder goed gebruiken. Hoewel wekker ook een functie is die de smartphone bevat.

Dat overlap is tussen smartphone en smartwatch is niet verbazingwekkend. Dat is met computer en laptop, tablet en smartphone ook het geval.
Ik dacht toch dat ik wel specifiek verwees naar het design en dat ik mee ben met de rest. Maar misschien moet ik dat verduidelijken?

Ik snap al die argumenten die je aangeeft. Nu heb ik persoonlijk op dit moment geen probleem met slapen, heb ik een philips Wake-up light als wekker, al is dat in de zomer minder belangrijk in deze omgeving. In de winter heeft het wél een meerwaarde. Zeker omdat mijn vriendin en ik ook op hetzelfde uur opstaan.

Ik ben me verder bewust van je punten en daar ben ik volledig mee akkoord. Maar waar ik op doelde was dus het design dat 1 horloge overal bij moet passen en dát vind ik persoonlijk een non argument. :)
Ik reageerde eigenlijk voornamelijk op Jeroenneman die het allemaal maar non issues vond. Ik had beter daar op kunnen reageren.

Ik ben het ook met je eens dat je grofweg 3 form factors hebt:

Netjes (voor man en vrouw tamelijk verschillend dus hier valt onderscheid te maken).
Casual (hybride tussen netjes en sport in).
Sport (voor man en vrouw vrijwel niet verschillend behalve misschien een roze uitvoering).

Maar dat is eigenlijk gebaseerd op hoe de wereld was voor de smartwatch. Is dus gewoon een verlengde daarop, een continuum.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 23 juli 2024 11:50]

Fijn, maar dan kun je toch gewoon zeggen dat de batterijduur voor jou niet afdoende is?

Dan hoef je daar geen argumenten omheen te verzinnen zoals dat je niet kunt zwemmen met een smartwatch. Dat doe je namelijk ook niet met een ander horloge.
Wel ls hij waterdicht is xD Ik heb nog zo'n sport horloge waarbij je een band draagt rond je borstkas voor hartslag. Die heb ik om tijden zwemmen en rennen. Daarmee kan ik dus prima alles doen wat ik wil. Waar je vroeger iedereen met zo'n set-up zag is dat nu veranderd. Maar ik vraag me wel af hoe ze in vergelijking presteren als in wat is beter. Het lijkt me dat een band om je middel toch iets nauwkeuriger is dan iets dat enkel om je pols zit. Daarnaast zijn ze nog lang niet op het niveau van ziekenhuis apparatuur wat veel nauwkeuriger is. Smartwatches geven een idee wat je hartslag doet, dat wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.