Door Chris Broesder

Redacteur mobile

LG G6 Preview

5,7"-scherm in een comfortabel klein jasje

27-02-2017 • 06:00

130

Multipage-opmaak

Inleiding

LG heeft vlak voor MWC 2017 losbarst in Barcelona zijn nieuwe toptoestel G6 gepresenteerd. Weg met de modulaire aanpak van de G5 van vorig jaar, want dat verkocht voor geen meter en de behuizing van het toestel werd er niet beter op. Dit jaar gaat LG terug naar de basis met een focus op degelijkheid en een stuk minder op innovatie.

Die degelijkheid komt terug in het robuuste karakter van de G6. Hij is bijna onvermurwbaar wanneer je hem probeert te buigen en voelt een stuk steviger aan dan de G5. Wel is de achterkant van glas en dat gegeven zal voor- en tegenstanders hebben. Het geeft het toestel een luxe uitstraling, maar het is ook wat kwetsbaarder dan andere materialen. Daarnaast ligt de G6 bijzonder lekker in de hand met zijn afgeronde hoeken en zijkanten aan de achterzijde van het toestel. Ook is de achterkant van het toestel geheel vlak, wat betekent dat de dubbele camera niet uitsteekt.

Samsung en Apple hebben hun high-end smartphone van vorig jaar waterdicht gemaakt en vaak zie je functies van de grootste fabrikanten doorsijpelen in toestellen van de directe concurrentie. Het was erg lastig geweest om de G5 waterdicht te maken, gezien de afneembare onderkin van het toestel, maar LG heeft ervoor gekozen om dat bij de G6 wel te doen. Het toestel heeft een IP68-rating gekregen, waarmee de smartphone gedurende dertig minuten tot anderhalve meter onder water kan en geheel stofdicht is. Ook dat is in lijn met de degelijkheid die LG voor ogen heeft met de G6.

LG G6 productfoto's MWCLG G6 productfoto's MWCLG G6 productfoto's MWCLG G6 productfoto's MWC

Breken met 16:9

De focus van LG op degelijkheid laat onverlet dat er één ding duidelijk nieuw is aan de G6 en dat is een nieuwe schermverhouding. Dat klinkt misschien niet meteen als een enorm spannende innovatie, maar het heeft een behoorlijke weerslag op de vormfactor van het toestel. Normaal gesproken zou je een telefoon met een 5,7"-scherm wellicht direct van je wensenlijst afstrepen, maar wanneer je hoort dat het toestel dezelfde afmetingen heeft als de G5 met zijn 5,3"-scherm, denk je daar misschien anders over.

De voorkant bestaat dan ook voor maar liefst 78 procent uit scherm en dat komt door de nieuwe beeldverhouding van de lcd, die een resolutie van 2880x1440 pixels heeft en een pixeldichtheid van 564ppi. Daarmee doorbreekt LG de 16:9-verhouding, die de afgelopen jaren een heilig huisje leek bij smartphones. Door de 18:9-verhouding is het scherm langwerpiger en heeft het toestel een relatief slank postuur. Hieronder hebben we de maten van de G5 en G6 naast elkaar gezet.

Toestel G6 G5
Hoogte (mm) 148,9 149,4
Breedte (mm) 71,9 73,9
Dikte (mm) 7,9 7,7
Relatieve schermgrootte 78,3% 70%
Gewicht (gram) 163 159

Zoals je ziet is de G6 met zijn 5,7"-scherm ongeveer even groot als de G5 met zijn 5,3"-scherm. De bezels boven en onder het scherm zijn dan ook bijzonder klein en de breedte van het toestel is beperkt, zodat hij in de hand compact aanvoelt. Wel moet je je duim behoorlijk strekken wil je de bovenkant van het scherm aanraken en we konden zo snel geen innovatieve functies vinden die LG heeft ingebouwd om dit te vergemakkelijken. Wel kun je zoals altijd een extra Android-navigatieknop laten aanrukken om je meldingenscherm tevoorschijn te toveren, zodat je niet van boven naar beneden hoeft te vegen.

De apps die we gezien hebben schalen prima op de G6 en er is ook een zoommodus voor 16:9-video's, mocht je zwarte balken aan de zijkant vervelend vinden. Hoewel we het zelf in de praktijk niet zouden gebruiken, is er met een 18:9-schermverhouding meer ruimte om twee apps naast elkaar te gebruiken in hetzelfde scherm. Dat is een functie die overigens standaard in Android Nougat zit en daarmee ook op de G6.

LG G6 productfoto's MWCLG G6 productfoto's MWCLG G6 productfoto's MWC

Nog een andere toepassing van de alternatieve schermverhouding is te vinden in de camera-app. Daarin zit nu een modus waarmee je vierkante foto's kunt maken; een verhouding die je veel tegenkomt op Instagram. Dat is dus een 1:1-verhouding, waardoor er precies twee foto's naast elkaar kunnen op het G6-scherm.

LG gebruikt dit gegeven om links te tonen wat je op de foto vastlegt en rechts de meest recente al gemaakte foto. Dat is een handige functie, alleen helaas is er geen mogelijkheid ingebouwd om foto's in andere verhoudingen rechts weer te geven - al zou je dan alsnog een kleinere preview krijgen natuurlijk. We hopen dat LG in toekomstige updates nog wat creatiever wordt met de nieuwe schermverhouding.

Het scherm zou volgens LG ook betere aanraakprestaties hebben en minder reflecteren, waardoor hij beter afleesbaar is in direct zonlicht. We zijn even naar buiten gelopen met het toestel, terwijl de zon volop scheen in Barcelona, en we kunnen inderdaad melden dat het scherm erg goed afleesbaar is.

De maximale helderheid van het scherm is, voor zover we met het blote oog kunnen zien ook erg hoog. Dat moet ook wel, want de G6 heeft ondersteuning voor Dolby Vision en HDR 10, waarbij lichte delen van een beeld erg helder moeten worden weergegeven om het juiste effect te bereiken. Ook zou het nieuwe QHD+-scherm van LG dertig procent zuiniger zijn, maar in hoeverre dat zo is zien we als we het toestel gaan testen.

Breedbeeld, maar ook breedhoek

Net als de G5 en de V20 heeft de G6 een dubbele camera achterop. De tweede camera dient bij LG een simpel doel en dat is breedbeeldfotografie. Bij de G6 is de beeldhoek van de breedbeeldcamera, net als bij de G5 en V20, 125 graden. De eerste camera heeft een gangbare beeldhoek van 71 graden. Het verschil is groot en je kunt dus veel meer op een foto vastleggen. De tweede camera is wel verbeterd ten opzichte van de eerdere LG-smartphones. Waar eerdere toestellen een ten opzichte van de hoofdcamera inferieure achtmegapixelcamera hadden, hebben de twee camera's van de G6 beide een dertienmegapixelsensor.

Wel is de lensopening van de tweede camera logischerwijs wat nauwer, waardoor hij minder lichtsterk is. De primaire camera heeft een diafragmagetal van f/1,8 en de breedbeeldcamera f/2.4. Het schakelen tussen de twee camera's gaat vrij soepel, dus je hoeft niet lang te wachten om een shot in breedbeeld te maken als je dat wenst. Aan de voorkant zit overigens ook een camera met een grotere beeldhoek dan gebruikelijk. Deze is 100 graden.

Het opstarten van de camera-app, scherpstellen en afdrukken gaat over het algemeen vlot bij de G6. Helaas ondervonden we wel opeens flinke sluitervertraging in de modus waarin je vierkante foto's kunt schieten en de meest recente foto rechts ziet. Over het algemeen is de G6-camera wel fijn, vanwege de manuele foto- en videomodus en daarnaast is de breedbeeldcamera als secundaire camera nog steeds erg praktisch en één van onze favorieten implementaties van de dubbele camera.

Samplefoto's LG G6 Samplefoto's LG G6

We hebben de kans gehad om een paar foto's te schieten met de G6. Hoewel we weinig kunnen zeggen over de kwaliteit van de camera met enkel een paar shots gemaakt in een previewruimte, konden we wel zien dat de lensvervorming aan de randen meevalt en je ziet ook het verschil tussen de groothoekcamera en de normale camera.

Verder willen we nog melden dat er in tegenstelling tot eerdere geruchten geen 32bit-quad-dac en draadloos laden in de G6 zit. Tenminste, niet in de Europese versie van het toestel. Wel is Google Assistant inbegrepen, maar dat zal eerdaags naar veel meer toestellen komen en bovendien is de Google-dienst nog niet beschikbaar in het Nederlands.

Tot slot

De LG G6 is, zoals LG beoogt, een degelijk toestel met een luxueuze uitstraling. Hij ligt lekker in de hand, mede doordat hij smal is voor zijn schermgrootte. Echt vernieuwend is de G6 niet, maar onze eerste indruk is wel dat het toestel 'klopt'. De software is fijn en vlot, de camera heeft goede functionaliteit en werkt over het algemeen fijn en het lcd ziet er goed uit en kan erg helder. Het enige echt unieke is echter de schermverhouding en dat is wel wat karig voor een toptoestel, hoe voorstelbaar het ook is om terug naar de basis te gaan na het debacle van de G5.

Het is verder ook wat jammer dat LG de Snapdragon 835 niet in het toestel gestopt heeft. De Snapdragon 821 in de G6 is een prima soc, maar bij een high-end telefoon wil je toch graag de nieuwste en daarmee snelste en zuinigste soc van het moment. Tenminste, wel als je de hoofdprijs betaalt. De prijs van de G6 staat volgens LG nog niet vast en wij hopen stiekem dat dat prijskaartje enigszins beschaafd blijft. In dat geval zou de G6 wel eens een interessante, solide en relatief compacte keuze kunnen zijn met een fijne camera en een mooi groot scherm.

Reacties (130)

130
125
61
9
0
44
Wijzig sortering
"Samsung en Apple hebben hun high-end smartphone van vorig jaar waterdicht gemaakt en vaak zie je functies van de grootste fabrikanten doorsijpelen in toestellen van de directe concurrentie."

Sorry redactie... Sony was de eerste grote fabrikant met een waterdichte moderne smartphone in een gewoon design (dus niet een bouwvakker model). Dus om waterdichtheid hier nu te presenteren als een voorbeeld van Apple en Samsung die de toon zetten qua innovatie is geschiedvervalsing.

Ik verwacht beter van deze site...
LG volgt eerder Samsung en Apple, vandaar dat die merken zijn genoemd. Wie de eerste was is dus irrelevant.
LG volgt helemaal niet Samsung of Apple. Het enige wat de G6 nu heeft is de glazen achterkant, welke in de iphone 4 ofzo werd geintroduceert. Dat noem ik niet volgen.
De G6 is juist totaal anders met het 2:1 scherm, de gebogen schermhoeken en de wide angle camera.

LG is zowiezo geen volger. Hun laatste toptelefoons hadden elk een uniek ontwerp, denk aan de V20, G5, V10 en G4. Allemaal unieke originele ontwerpen.
Ja en Peugeot volgt BMW....... sorry maar wat begint het hier steeds meer op een amateur redactie te lijken, andere sites zoals nu.nl (wat zich niet echt presenteert als tech-site) heeft vaker nieuws op hun pagina staan terwijl Tweakers er dan nog geen woord over geschreven heeft, maar goed we divageren nu.

LG is al jaren lang innovatief, dat het niet aanslaat is wat anders, de G2 was de eerste met "tap to wake" en had een knop op de achterkant. Geen van beide features waren eerder geïntroduceerd op een Samsung of Apple toestel.

Dan hebben we nog de G Flex, die een "self-healing" achterkant had en gebogen was. Wederom, niets te bekennen in het Samsung of Apple kamp.

De LG G3 had een QHD scherm terwijl de S5 nog op 1080p zat, wederom, op moment van uitkomen geen Samsung of Apple telefoon, later pas kwam Samsung met een S5 premium (Die als het goed is nooit in de Benelux is uitgekomen).

Zo kunnen we nog door blijven gaan, maar de conclusie zal hetzelfde blijven: LG is GEEN copycat.

LG was gewoon nu pas klaar voor het waterdicht maken van hun telefoon, en zoals eerder al vernoemd, Sony was degene die dit al jaren deed, mocht je die jaren stilgezeten hebben hier een lijstje:
Xperia Go
Xperia V
Xperia Z, ZR, Z1, Z1 compact, Z ultra, Z2, Z3, Z3 compact, Z3+, Z5, Z5 compact,Z5 Premium.
Xperia XZ

En dan nog de tablets en talloze Japanse modellen, sorry Tweakers maar als ze het van iemand afkijken lijdt het in dit geval allemaal naar Sony
Anoniem: 636113 @Inoble28 februari 2017 07:57
Ja ok, maar als we zo gaan redeneren... ;)

2005 was de eerste waterdichte telefoon van Casino met de Casino Canon.

In 2009 was Samsung eerder dan Sony met een waterdichte telefoon, de Marine B2100.

Als we het over Android telefoons hebben was Motorola de eerste met de Defy in 2009.

Dus als het om wedstrijdje verpissen gaat lijkt het inderdaad of Sony de pionier hier is, maar dat is feitelijk onjuist.
Heb jij gesproken met LG over wie ze volgen? Lijkt me van niet. Samsung, Apple en LG volgen allemaal het voorbeeld van Sony in deze.
Heb jij gesproken met LG over wie ze volgen? Lijkt me van niet. Samsung, Apple en LG volgen allemaal het voorbeeld van Sony in deze.
Dus jij hebt Samsung, Apple en LG wel gesproken? |:(
Lekker spannend maar Tweakers maakt het weinig uit wie de eerste is, het gaat er in dit geval om dat de 2 grootste partijen de laatste highend telefoons waterdicht hebben gemaakt.

En als de 2 grootste partijen dat doen met de telefoons die het afgelopen jaar het meest zijn verkocht dan is het logisch dat bedrijven die willen concurreren volgen.
Maar ze kunnen ook gewoon correct schrijven:

"Sony maakt al enkele jaren waterdichte smartphones en recentelijk zien we steeds meer fabrikanten, inclusief Samsung en Apple, dit voorbeeld volgen."
Ik ben blij dat mensen zich druk maken om wie nou wie volgt...
Als ik zo scroll gaat het alleen maar om: "Nee, Sony heeft dat gedaan".
Lekker offtopic.

Het gaat om een LG telefoon met een paar functies die andere al eerder hadden, Tweakers schrijft over de 2 grootste fabricanten (dus ook grootste concurrenten) dat die ook waterdicht zijn. maakt het uit wie het dan als eerst had? Nee. Verder helemaal eens met @Watercoolertje en zijn volg verhaal over pietje.

Schenk nog een kop koffie in en ga aan het werk ;)
Ik vind het zo opvallend dat er zoveel mensen zijn die op mijn originele post reageren... Hebben die dan geen werk te doen???

BTW het is weer Lunchtijd! :Y)
Zit alleen 1 fout in je redenatie: Samsung had ook al een waterafstotend toestel met de S5, zo'n 3 jaar geleden al. Dat Sony net iets eerder was is correct, maar dan kun je dus niet in Samsung's geval zeggen dat ze dit recent pas over zijn gaan nemen van Sony.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 636113 op 25 juli 2024 06:40]

"Sony en Samsung maken al enkele jaren waterdichte smartphones en recentelijk zien we steeds meer fabrikanten, inclusief Apple en nu dus LG, dit voorbeeld volgen."
De Sony Xperia Acro S en V komen uit 2012, de S5 uit 2014 (in smartphonejaren is dat veel :P )

Maar over de LG: ik ben benieuwd hoe dit schermformaat zal uitpakken, weet nog dat LG met de BL40 Chocolat kwam, deze had een 7:3 verhouding.. ik moet zeggen dat van de laatste (4 a 5) jaar ik vooral gecharmeerd was van een aantal Meizu telefoons, deze hadden een verhouding van 15:9 of 8:5... iets in die richting, maar i.i.g. dus iets korter dan de standaard 16:9. :)
Anoniem: 636113 @GS8828 februari 2017 07:53
Ja ok, maar als we zo gaan redeneren... ;)

2005 was de eerste waterdichte telefoon van Casino met de Casino Canon.

In 2009 was Samsung eerder dan Sony met een waterdichte telefoon, de Marine B2100.

Als we het over Android telefoons hebben was Motorola de eerste met de Defy in 2009.

Dus als het om wedstrijdje verpissen gaat lijkt het inderdaad of Sony de pionier hier is, maar dat is feitelijk onjuist.
Ik noemde high-end android toestellen, had ik er weliswaar bij moeten melden om ruis te voorkomen :Y)
Waarom zou LG een andere slecht verkopende smartphonefabrikant gaan volgen? Nogal wiedes dat ze kijken naar merken die wel succes hebben, en dat zijn toch echt Samsung/Apple.

Tweakers zegt nergens dat Samsung/Apple eerste was, maar enkel dat LG waarschijnlijk naar hun heeft gekeken.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2024 06:40]

Maar dat is natuurlijk onzin. LG weet al jaren dat Sony waterdichte smartphones maakt en ziet nu dat iedereen dat over begint te nemen. Dan volgen ze nog steeds het voorbeeld van Sony.

Samsung volgde overigens ruimschoots eerder (met een intermezzo bij de S6) dan Apple.
Maar dat is natuurlijk onzin. LG weet al jaren dat Sony waterdichte smartphones maakt en ziet nu dat iedereen dat over begint te nemen.
Dat ze het al jaren weten en nu pas toe gaan passen laat toch zien dat ze duidelijk niet Sony volgen...

Als jij mij volgt en ik volg pietje, volg jij volgens jouw redenatie pietje en niet mij. Dat is in mijn ogen pas onzin (om het in je eigen woorden te beschrijven) ;)

Het is simpel, ondanks dat Sony prima telefoons maakt zijn ze alles behalve succesvol op dat gebied, geen enkele reden om naar hun te kijken.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2024 06:40]

Je bedoel de Experia waar Sony later liet weten dat je hem beter niet onder water kon gebruiken ;) nieuws: Sony adviseert 'waterdichte' Xperia-toestellen niet onder water te ge...
Datzelfde zegt Samsung ook.
Tweakers beweert nergens dat Apple en Samsung de eerste waren? Ze zeggen enkel dat ze kijken naar de grootste concurrenten en dat zijn wel degelijk Apple en Samsung.
Ter verdediging van Tweakers ... Sony hoort eigenlijk niet meer bij de grootste fabrikanten, ze verkopen 5 tot 7 miljoen telefoons per kwartaal. Zelfs LG, wat nou niet echt een lekker jaar heeft gehad, verkoopt gewoon het dubbele. Sony is al lang niet meer toonaangevend op het gebied van mobiele telefonie en je ziet dat waterdichtheid pas hot werd toen Samsung begon toe te passen.

Verder over de G6.
Mooi toestel, met name de shiny zilveren. Mooi scherm (al had ik liever OLED gehad). Natuurlijk jammer van de processor, maar we moeten nog zien hoe groot het verschil in efficiency en snelheid is. Hoop dat de prijs hierdoor ook iets lager is; ik las ergens €749 op een Italiaanse Franse site... dat lijkt me wel wat te hoog.

bron

[Reactie gewijzigd door crankthisup op 25 juli 2024 06:40]

Zijn de huidige telefoons van Sony ook waterdicht?
DIt is natuurlijk zelf makkelijk te vinden:

www.sony.nl > pak de eerste smartphone die je ziet > Tweakers > en voila!
Anoniem: 396929 @unreal027 februari 2017 09:13
Ja de Sony XZ is IP68 certified.
Is dan de motorola defy niet de eerste waterdichte telefoon?
Daarom schreef ik de eerste gewone smartphone. Dus niet een bouwvakker telefoon als de Defy die erg dik en lelijk was.
Toen waren telefoon's nog allemaal dik en bulky, Htc desire, eerste nexus etc.
Zeker geen Defy gehad? Was zeker niet dikker dan de gemiddelde niet- waterdichte concurrentie.
Lelijk is een subjectief begrip. Vond hem persoonlijk mooi en klein en handzaam, en je kon hem makkelijk afspoelen als er een keer een vogel op gepoept had (persoonlijke ervaring).
Nee, geen Defy, maar wel een Siemens ME45 uit 2001 die waterdicht was en ook al WAP en GPRS had, dus ook een soort smartphone was... :)
Beetje onzin reactie natuurlijk. Zo heeft Sony misschien weer gepikt van Motorola met hun Defy (en die zijn wellicht weer door iets anders geïnspireerd. Misschien had het relevanter geweest als Chris had gezegd dat ze de trend volgen van waterdichte toestellen. maar om nou meteen te gaan klagen over "het beter te verwachten van deze site" is beetje flauw. Je snapt toch prima wat de redactie bedoelt, of niet?
Ziet er imo niet verkeerd uit.

Wat ik wel vreemd vind is dat ze zoveel verschillende versies weer uitbrengen, in Azië wel een high-end DAC maar geen draadloos opladen. En in de VS wel draadloos opladen maar geen high-end DAC.. en hier geen van beide.

Hier meer info: http://www.androidauthori...g6s-created-equal-752554/

[Reactie gewijzigd door Kapitein187 op 25 juli 2024 06:40]

Ik vermoed ober 4 a 5 maand een + versie die zowel DAC als draadloos laden sal krijgen samen met de nieuwe snapdragon om eerlijk te zijn.
Dat lijkt mij zéér onverstandig.

LG gaat al niet echt lekker. Het laatste wat ze dan moeten doen is hun trouwe klanten - welke de volle mep voor het toestel hebben betaald - na 5 maanden confronteren met een verbeterende versie.

Oneplus kwam daar nog mee weg met de 3T, mede doordat de aanpassingen beperkt waren. Maar zoals jij het schetst lijkt het mij de doodsteek voor LG.
Wat is daar mis mee? Je weet dat als je vandaag een nieuwe telefoon komt er binnenkort weer iets nieuws in de winkel ligt. Zolang de software een beetje op gang blijft zie ik het probleem niet.

Dat er mensen zijn die om een of andere reden vinden dat het oneerlijk is dat een fabrikant een paar maanden later iets nieuws op de markt brengt, tja..
Het is natuurlijk wel oneerlijk als twee van die 'nieuwe' functies elders op de wereld al in een eerdere versie van de telefoon zaten.
Wat is daar oneerlijk aan? Vele producten worden in verschillende delen van de wereld met verschillende functionaliteit uitgebracht en wanneer succesvol pas naar andere delen van de wereld.

Het kan heel goed mogelijk zijn dat LG na een bepaalde periode een G6 plus oid uitbrengt met extra functionaliteit...
En dat vind jij niet oneerlijk? Dat je hetzelfde betaalt voor een product dat elders meer functies heeft?
Oneerlijk... tja? Dat is hoe dergelijke markten kunnen en mogen werken, dat kan je oneerlijk noemen alhoewel ik dat niet zo zou noemen, jammer is het wel.

Je noemt het toch ook niet oneerlijk wanneer je nu een iPhone 7 koopt en er over een half jaar een 7s op de markt wordt gebracht? Praktisch hetzelfde toestel met wat kleine wijzigingen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 25 juli 2024 06:40]

Nee, natuurlijk niet. Ik zou het wél oneerlijk noemen als die 7S op het moment dat ik hier een 7 koop elders al voor hetzelfde geld te koop is. Wat een veel betere vergelijking is.
Uhm nee. Zolang er multinationals bestaan betaal je overal over de wereld andere inclusief belasting prijzen dan elders.

Ja, die dure liter benzine aan de pomp is toch echt hetzelfde goedje in onze buurlanden.
Als jij dat oneerlijk vind dan koop je dat product toch gewoon niet? Dat is een vrij simpele oplossing en als maar genoeg mensen dat doen dan zal een fabrikant de volgende keer misschien geen verschillende versies meer uitbrengen.

Stem met je portemonnee ;)

De realiteit is dat er waarschijnlijk het eea aan marktonderzoek aan vooraf is gegaan en LG in dit geval tot de conclusie is gekomen dat die opties in de EU misschien geen toegevoegde waarde opleveren of dat het op een andere manier voor LG beter uitpakt als ze die opties niet of later aan een ander toestel toevoegen.

Dat mag je oneerlijk of onlogisch vinden (en tot op zekere hoogte is dat het ook) maar in dat geval is de beste optie om gewoon deze telefoon niet te kopen.
Ik vind dat zo'n dooddoener... Ik was toch al niet van plan om de G6 te kopen, maar LG gokt er gewoon op dat veel mensen niet weten dat dit toestel elders meer functies heeft. Misschien is oneerlijk het verkeerde woord, maar ik vind het een erg vervelende strategie.
Het gaat niet om eerlijk of oneerlijk.

Het zou onverstandig zijn vanuit LG. Huidige klanten voelen zich gepakt (terecht of onterecht, dat doet er niet toe) en potentiële eigenaren gaan of hun aankoop uitstellen of gaan naar een fabrikant waarbij ze wel weten dat hun nieuwe toestel lang actueel blijft (Apple bijvoorbeeld).
Heeft de G6 een uitneembare accu, net als voorgaande modellen?
Ik zet mijn afgedankte smartphones altijd in als muziekspeler/telefoon voor situaties waar je geen nieuwe telefoon wilt meenemen, dus de accu moet voor mij na een jaartje of drie wel te vervangen zijn.
Waarom schrijven jullie 18:9 verhouding?
Je kan ook gewoon 2:1 schrijven.
Onder het mom groter is beter. En ze hebben daarin gelijk, zie link.

http://m.mentalfloss.com/article.php?id=76144
Haha, geweldig!

Maar in deze zal het toch echt om de vergelijking gaan, anders konden ze ook 54:27 of 5.000.000 : 2.500.000 gebruiken
Het moet wel herkenbaar blijven natuurlijk :P

18>16 dus 18:9 > 16:9
Nee, daar hebben ze niet gelijk in. Kleiner is beter. sterker nog: klein is het nieuwe groot. Want we leven in het diminuceen waarin we matiging en terughoudendheid hebben herkend als de keerzijde van de keerzijde van het bestaan. Ja, even rekenen.
We? Ik zou zeggen: spreek voor jezelf, de rest shopt zich nog steeds suf hoor. verder geloof ik niet dat de term die jij geeft aan deze tijd later terugkomt in de geschiedenisboeken. dan moet er nog heel wat gebeuren.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 25 juli 2024 06:40]

18:9 vergelijkt voor de lezer wat makkelijker met 16:9 en 21:9 dus ik gok dat dat de reden is.
LG hanteert zelf deze verhouding. Dit maakt het makkelijker te vergelijken met de verhouding 16:9.

2:1 is niet verkeerd, maar marketingtechnisch onhandiger.

[Reactie gewijzigd door JVos90 op 25 juli 2024 06:40]

Tja, en waarom geen 16:8?
Zal wel marketing technisch interessanter klinken.
Waarom schrijven jullie 18:9 verhouding?
Je kan ook gewoon 2:1 schrijven.
Om dezelfde reden dat 16:10 en 21:9 gebruikt worden in plaats van 8:5 en 7:3.
Waarom dan wel 1:2,35 en niet 20:47?
Waarom
Niet alles gebaseerd op 1:x?
Waarom dan wel 1:2,35 en niet 20:47?
Waarom
Niet alles gebaseerd op 1:x?
Omdat de industrie nu eenmaal standardiseert op bepaalde termen, uitdrukkingen, constructies, ...

Vraag je af waarom x64 gemeengoed geworden is in plaats van het correctere x86-64.

Voorbeelden zijn overal te vinden, er is niet noodzakelijk steeds een rationele uitleg. Soms "winnen" bepaalde manieren van zeggen het op andere.
Grappig, we maken de verhoudingen anders, zodat het scherm effectief kleiner wordt maar we wel kunnen roepen dat het een 5.7" is.

Thx maar ik sla over.
Het schern is effectief wel iets groter. Wel marginaal (~8%) maar wel groter.
elk jaar 8% loonsopslag is niet zo marginaal :-)
Alleen is dit verre van jaarlijks mogelijk binnen de afmetingen.
Volgens mij is het nog te vroeg voor jou. Diameter bij een rechthoek 8)7 Je bedoelt natuurlijk de diagonaal.

En ja het oppervlakte wordt kleiner bij dezelfde diagonaal als hij in verhouding langer wordt.

voorbeeld:
breedte: 4
lengte: 3
diagonaal: 5
oppervlakte: 12

Zelfde diagonaal andere afmetingen:
breedte: ~4,58
lengte: 2
diagonaal: 5
oppervlakte: ~9,17
heb hem even berekend via: http://screen-size.info/
18:9 5,7" = 5.1" x 2.5" en heeft een oppervlakte van 12.75 vierkante inch
16:9 5.7"= 5.0" x 2.8" en heeft een oppervlakte van 14.00 vierkante inch
16:9 5.6"= 4.9" x 2.7" en heeft een oppervlakte van 13.23 vierkante inch
16:9 5.5"= 4.8" x 2.7" en heeft een oppervlakte van 12.96 vierkante inch
16:9 5.4"= 4.7" x 2.6" en heeft een oppervlakte van 12.22 vierkante inch
letop deze waardes zijn 1 decimaal achter de comma afgekapt en heb geen zin ze met 10 te vermenigvuldigen en alles nog een keer door te rekenen...

het 5.7" scherm oppervlak is zo ongeveer even groot als een 5.5" traditioneel scherm. maar ze kunnen wel 0.2"groter op de doos plakken!! alles voor de marketing.

vanaf hier gerekend met 2 decimalen
Houden we de breedte gelijk dan heeft het 5.7" toestel een zelfde breedte als een 5.2" telefoon, welke een oppervlakte heeft van 11.55 vierkante inch"

Omdat ik een telefoon zelf ook vaak snel te groot vind en dat voral door de breedte komt, vraag ik me ook af wanneer er kleinere telefoons komen met een 2:1 verhouding. Dus een 4.7" 16:9 wat dan 5.14" wordt bij dezelfde breedte.
Ik moet zo vroeg ook niet posten. :)
Door er 5.7" neer te zetten zullen meer klanten hem overslaan dan dat ze meer klanten gaat krijgen omdat het voor veel te groot is.
Wie zit er nou te wachten op een glazen achterkant? Ik had liever metaal of kunststof gezien. Ik hoop dat Oneplus niet dezelfde fout gaat maken met de "4".
Bij Samsung lopen ze er (helaas) mee weg. Sinds de S6 is alles glas. Iedereen aan de hoesjes om het glibberige stuk breekbare zeep in bedwang te houden. :X

Bij LG is het eigenlijk een aparte wisseling van bv de v10 die ze zo stevig mogelijk wilde maken met veel grip op de achterkant. Jammer genoeg gold dat niet voor de binnenkant. Ook dat toestel had last van bootloops.
Degelijk, betrouwbaar, praktisch en stabiel zijn helaas niet meer "hot".
Iemand enig idee of de camera een verbetering is tov de Galaxy S7?
Kan niemand nog wat over zeggen. Maar ik verwacht van wel. Even wachten tot alle reviews binnenkomen
De LG G5 deed dat zelfs al, met 'The best still photo camera', wat in deze YouTube video wordt toegelicht; https://youtu.be/lqWL4_i45C0?t=3m35s

Bijkomend voordeel is de wide-angle lens, want dat is in behoorlijk wat situaties uberhandig! Ik probeerde het met mijn G5 laatst voor de gein op de keukentafel, bij een normale houding had ik slechts enkel mijn bord en bestek op de foto staan, terwijl ik met de wide-angle lens heel de tafel + stoelen op de foto had! :9

[Reactie gewijzigd door barta123 op 25 juli 2024 06:40]

Ben benieuwd! Ziet er goed uit. En zeker de verbeterde wide-angel camera van de G6 is een groot pluspunt voor mij.
Ik snap niet dat er zoveel negatieve reacties zijn op het gebruiken van de snapdragon 821. De 835 is gereserveerd door samsung dus lg kan gewoon niet anders. En de 821 is nu nog steeds de beste soc van het moment. En hij zal makkelijk meekomen met alle vlaggenschepen die dit jaar nog uitkomen.
Ik had ook begrepen dat de 835 voor Samsung was gereserveerd maar in de Sony Xperia XZ zit wel een SD835.
En wanneer komt de sony uit? Laat in de lente. Waarschijnlijk nadat de batch voor samsung klaar is.
Mooi toestel en gelukkig zijn de afmetingen beperkt gebleven. Ook krijg ik het idee dat LG goed naar de conculega heeft gekeken maar dat geeft niet.
Ben benieuwd wat de prijs wordt want dat zal de beslissende factor worden want ik ben bang dat de G6, net als de G5 het net niet redt tegenover de Samsung tegenhanger.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.