Specificaties 5,7" • 2880x1440 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG G6 Zwart Review

JaleneyTestpanel 23 oktober 2017, 370 views

LG G6 Zwart (Testpanel)

De G6 is een fijne telefoon met wat kleine schoonheidsfoutjes. Met een goed scherm, handige camera en simpele functionaliteit blijft de G6 een oerdegelijke telefoon voor een heel degelijke prijs.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Nuttige features
  • Goede batterijduur

Minpunten

• Snapdragon 821 wat ouder
  • UI is niet altijd even handig
  • Bloatware niet te verwijderen

Welkom bij mijn G6 review, we zullen kijken naar de telefoon en beoordelen hoe hij vaart bij dagelijks gebruik. Ik ben vooral benieuwd naar de software/skin die LG heeft meegegeven komend van stock Android en vraag me dan ook of in hoeverre deze iets toevoegt aan de ervaring en het gebruiksgemak.

De specs en toebehoren

De telefoon komt een oplader, een pinnetje voor je sim card tray, USB naar USB-C kabel en en natuurlijk de G6 zelf.
De Snapdragon 821 is in de praktijk vrij vlot met hier en daar wat haperingen, het gebeurt niet vaak genoeg om echt vervelend te zijn, maar even snel tussen apps switchen zit er soms niet bij. Als alles eenmaal draaiende is heb je voor de rest vrij weinig problemen. De G6 is voorzien van een strak design, goede featureset en een goede camera. Hoewel de G6 met "maar" 32GB aan geheugen komt bied de microSD slot uitkomst voor degene die behoefte hebben aan meer en dat is heel fijn, evenals de aanwezigheid van een 3.5mm jack.

Batterijduur

De G6 bezit een 3300 mAh die op papier zuinig lijkt maar ruim voldoende blijkt. Met alledaags gebruik zul je makkelijk een dag tot anderhalf doen, met de telefoon continu aanlaten kwam ik tot ruim 6u en 17m aan batterijduur. Het opladen van de telefoon gaat best snel, met 1u en 45m is de telefoon helemaal vol en in 30m had ik 34%, in veel gevallen genoeg voor een lange rit naar huis. De stand by tijd van deze telefoon is mede door de always on functie heel erg goed. LG Smart Doctor geeft ook netjes aan of achtergrond apps veel stroom verbruiken, wat helpt bij het doorkomen van de dag.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E6Kex2GDUoEmAV.png Smart Doctor in actie

Scherm

Het 5.7" AMOLED scherm is van goede kwaliteit en gepaard met de hoge resolutie (2880x1440) kijkt het bijzonder prettig weg. De G6 heeft HDR ondersteuning en De kijkhoeken zijn over het algemeen goed en het scherm is prima af te lezen bij veel of weinig licht.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E6Jc42Wf7kZGzN.jpeg het always-on scherm
Het kijken van filmpjes is afhankelijk van welke apps je gebruikt verschillend, de meeste video's zijn opgenomen in een 16:9 aspect ratio waar de G6 18:9 hanteert. Dit resulteert dan ook in zwart balken tijdens het kijken, iets dat niet stoort maar het wel wennen is. Het is bijvoorbeeld fijn om te zien dat Netflix het wel ondersteunt en geeft het hoop voor de toekomst. Omdat niet alle apps met het 18:9 formaat van de G6 werken is er een optie om ze te scalen naar een 16:9 en of een 16.7:9 formaat.

De always on functionalitieit is handig in dagelijks gebruik, je kunt in een oog opslag even kijken of er berichten er zijn en weer verder.

Geluid

De speaker onder is niet heel erg luid maar het geluid vervormt niet, bij het bellen is de kwaliteit super en ben ik ook zonder veel moeite te verstaan wel is het jammer dat je muziek alleen maar uit de onderste speaker komt.

Design/Bouwkwaliteit

De telefoon ligt lekker in de hand vanwege de dunne bezels en ronde hoeken, deze maken het bedienen met een hand mogelijk al is het bereiken van de bovenste gedeelte van het scherm niet voor iedereen weggelegd. De G6 heeft een metalen unibody met een gebolde achterkant van glas die heel erg mooi is, maar niet echt functioneel voor dagelijks gebruik zonder een hoesje of een andere vorm van bescherming.

De voorkant wordt gekenmerkt door de selfie camera linksboven, er naast een kleine speaker voor geluid tijdens het bellen. Aan de achterkant bevinden zich ook dubbele camera, flitser en de vingerafdrukscanner/power button, een ongebruikelijke maar stiekem wel een hele slimme plek. Diezelfde vingerafdrukscanner werkt supersnel en voelde vrij snel heel natuurlijk aan.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E6Kex3ZA4niQEs.jpeg achterkant

De onderkant van de telefoon heeft de speaker voor audio, een mic en USB-C poort. Boven bevindt zich een 3.5mm jack. De telefoon voelt over het algemeen vrij stevig aan en het naadloze design geeft de telefoon een luxe look. Ondanks de glazen achterkant ligt hij fijn in de hand en heeft een goeie grip.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E6Jc48YOPs6JxD.jpeg bovenkant
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E6Jc43aX9E3kAU.jpeg onderkant

De telefoon is ook IP68 gecertificeerd wat hem water en stofbestendig maakt. Ik heb de mijne een klein badje gegeven en dat was geen probleem, persoonlijk ben ik graag in de keuken dus die waterdichtheid is echt heel erg mooi meegenomen!

Software

De G6 draait op Android 7.0 met een eigen skin die het design van stock Android aanhoudt en wat kleine aanpassingen maakt qua functionaliteit. LG heeft redelijk recente security updates geļnstalleerd en dat is goed om te zien. Op de telefoon zit relatief weinig bloatware en een kleine selectie aan pre-installed apps (zoals Facebook, Instagram en Evernote). LG heeft ook een eigen versie van Google Assistant genaamd Smart Bulletin met wat aardige features maar niets baanbrekends.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E6Kex2qIYA1GzX.png Smart Bulletin
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E6Kex1PCKTZ05g.png standaard UI zonder app drawer
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E6Kex2c4m1kink.png drop-down menu
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E6Kex1ao92Cq2i.png UI met app drawer

Door het grotere scherm heb je in het standaard drop down menu een extra kolom, een kleine aanpassing die heel erg prettig werkt om even snel iets aan of uit te zwengelen. Ook waren dingen zoals de knock on code erg handig. Een minder geslaagde functie is het weghalen van de app-drawer ( die is wel te downloaden als thema) wat niet heel erg prettig werkt evenals de plaatsing van sommige buttons en instellingen. Android 7.0 brengt de optie om je scherm te verdelen tussen apps LG heeft daar handig op ingespeeld door een alles wissen knop toe te voegen alleen is deze op een minder praktische plaats. Het zijn de kleine dingetjes als het ingebouwde blauwlicht filter (comfortabele weergave), de extra ruimte op je scherm die de G6 prettig maken om dagelijks te gebruiken.

Camera

De 5MP front camera is redelijk voor het nemen van selfies, de dubbele camera achterop is de erg netjes en schiet bij goed licht hele mooie foto's, maar bij minder licht gaat het al snel achteruit. De groothoekcamera is heel erg handig omdat je zonder enige moeite een veel breder shot hebt, het is niet iets dat je elke dag nodig zult hebben, maar de keren dat je hem gebruikt is hij super handig!
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E6bMj1vzhzatuI.jpeg groothoek VS normaalhttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E6bMj2AeLLiLta.jpeg

De camera software vrij vlot en werkt zeer praktisch vooral de optie om je scherm te verdelen om zodat je de foto's die je neemt gelijk kunt previewen is zeer nuttig. Je hebt een paar handige settings voor als je bijvoorbeeld foto's van je eten neemt zoals ik graag doe.

De G6 heeft een goede prijs kwaliteitsverhouding gezien de concurrentie, met maar enkele concurrenten die iets soortgelijks bieden voor hetzelfde geld. Voor de huidige prijs krijg je een goede telefoon met een groot scherm en nette functies, voor een ietwat meetbare upgrade over de G6 leg je er al gauw 100eu bij.

In de G6 heb je een hele fijne telefoon voor alledaags gebruik en gezien het prijssegment ook aantrekkelijk. Ik heb hem met veel plezier gebruikt. De telefoon is geen hoogvlieger maar een zeer degelijke middenmotor en ook al heeft LG hier en daar rare keuzes gemaakt zijn er geen grote fouten gemaakt.

Ik wil jullie bedanken voor het lezen van mijn eerste review en hoop dat het jullie geholpen heeft!

P.S. excuses voor het gebrek aan foto's, ik heb de foto's van de G6 gewist zonder een backup te maken.

Heb jij ook een LG G6 Zwart?

Reviews door de redactie

Haha, hij doet het gewoon. Bakje water, plop erin!
De LG G6 heeft geen AMOLED scherm maar een LCD scherm. Klein maar wellicht belangrijk puntje. Verders een goede review!
Dit was ten tijde van de release LG's toptoestel. Ik zou hem niet classificeren als 'een goeie middenmoter'.

Ik heb de mijne net een week ben best verwend maar vindt het (ook 10 maanden na de release) een toptoestel.

En idd geen amoled (dacht ik eerste dagen wel overigens)

Verder prima review

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 9 januari 2018 20:19]