Door

Redacteur mobile

Sony Xperia X Review

Midrange-telefoon voor high-end prijs

Inleiding: dag Xperia Z

De Xperia X is een smartphone die bij release 599 euro kost en dat is simpelweg veel, veel te veel geld. In een markt met moordende concurrentie en waar prijzen snel zakken, moet je voor de Xperia X bij release hetzelfde bedrag neertellen als voor een Galaxy S7 of LG G5. Dat is hij simpelweg niet waard. Op het gebied van snelheid en camera legt hij het af tegen de high-end concurrentie. Bovendien is hij in tegenstelling tot eerdere dure Xperia's niet waterdicht. Als de prijs van de Xperia X stevig zakt, kan het een interessant alternatief worden, want het is op zichzelf geen slechte telefoon, maar met de huidige prijs is de Xperia X voor niemand aan te raden. Wie graag een high-end Sony-telefoon wil, is beter af met de Z5 of Z5 Compact, die zowel goedkoper als beter zijn.

Sony Xperia X 32GB Zwart

Prijs bij publicatie: € 599,-

Vanaf € 269,95

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (4)

Vaarwel, Xperia Z. Met de release van de Xperia X komt er naar alle waarschijnlijkheid een einde aan sommige andere series van Sony, waaronder de high-end Z-serie. Het was misschien wel de aansprekendste smartphoneserie die Sony ooit heeft gehad. Het Omnibalance-ontwerp met een metalen frame, omringd door twee glasplaten, bood een herkenbare stijl. De Xperia Z was de eerste volledig door Sony ontworpen telefoon nadat de Japanse fabrikant Ericsson uit de joint venture Sony Ericsson had uitgekocht. En het was eraan af te zien dat Sony indruk wilde maken.

Na de Xperia Z volgden de Z1, Z2, Z3, Z3+ en Z5, allemaal met verfijningen, zoals stootvaste hoekjes en waterdichte poorten zonder klepjes. Nu heeft Sony de Z-serie met pensioen gestuurd ten gunste van een nieuwe serie, die vermoedelijk uiteindelijk de hele smartphone-line-up van Sony moet vervangen: de Xperia X.

De X komt op een precair moment. Het gaat niet best met de leveringen van Sony-telefoons en kwartaal op kwartaal ziet de Japanse maker de interesse voor zijn smartphones teruglopen. De X-serie moet voor een comeback zorgen. Naast deze X komen er een duurdere X Performance, en een goedkopere XA en XA Ultra. Deze X is dus een voorproefje van wat een succesvolle nieuwe serie moet worden. Tweakers bekijkt hem in deze review.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*