Sony Xperia X 32GB Zwart Review

Mark22 1 januari 2017, laatste update op 14 februari 2017, 454 views

Sony Xperia X 32GB Zwart

Goede allrounder voor een goede prijs en zonder grote minpunten.

Pluspunten

• Mooi en stevig ontwerp
  • Snel
  • Degelijke camera's
  • (Stereo) frontspeakers
  • Snelle vingerafdrukscanner
  • Mooi scherm

Minpunten

• Accuduur had beter gekund
  • Aardig wat bloatware (niet te verwijderen)

M'n eerste review, en voorlopig ook de enige want ik heb weinig te reviewen :+

Ik heb dit toestel inmiddels een week, dus waarschijnlijk zullen er over enkele dagen nog een aantal dingen nog worden toegevoegd.

Na lang te hebben gezocht naar de ideale smartphone heb ik eindelijk een keuze kunnen maken. Volgens reviews is dit toestel "matig" maar dat komt denk ik door de hoge prijs die het toestel een aantal maanden geleden had. De Sony Xperia X voldeed aan vrijwel al mijn eisen, alleen was ie net iets boven budget. Maar het was de extra ¤25 zeker waard :)

Bestellen & levering
Ik heb dit toestel voor ¤350 bij bol.com gekocht, wat mij een prima prijs leek voor de specificaties. Ik werd keurig, via de mail, op de hoogte gehouden van wanneer het pakket aankwam en het kwam netjes aan om 10:00.

In de doos
In de doos lag het toestel bovenop met alle bijbehorende zaken onderin; Oplader (met kabel natuurlijk), boekjes die je toch meteen bij het oud papier gooit en oortjes. De oplaadkabel is korter dan ik hoopte dus ik gebruik bij mijn bureau nog m'n oude Samsung oplader. De meegeleverde oplader heb ik maar bij m'n bed gedaan.

Eerste indruk
Toen ik het toestel voor het eerst in mijn handen had voelde die stevig en premium aan. Wat ik wat minder vond is dat de sim/SD-kaart tray, wat je er met je nagel uit moet prutsen, niet echt stevig aanvoelde omdat dit ook van plastic is en wat los zit.
Het eerste keer opstarten verliep soepel en ik kon meteen aan de slag. Nadat ik een aantal apps had gedownload en alle software updates had uitgevoerd was er van de 32GB al 45% gebruikt, maar die overige 55% krijg ik waarschijnlijk toch nooit vol dus veel maakt het (voor mij) niet uit. Wat mij opviel is dat er al veel apps opstonden die ik niet kan verwijderen. Ook neemt spotify al bijna 1GB in beslag terwijl dat bij mijn vorige toestel slechts 60-70MB was.

Snelheid
Qua snelheid kan dit toestel alles aan. Ik heb zware games gespeeld en veel gemultitasked en nog nooit heb ik een vertraging opgemerkt. Ook hoeven apps niet te herladen als ik aan het multitasken ben (ongeveer 10).

Accuduur
Een minpunt van dit toestel is toch wel de accuduur. Echt slecht is ie niet maar het had beter gekund. Ik kom de dag door wat voor mij voldoende is. Maar er zullen zeker dagen komen dat ik hem meer gebruik en dan zal ik een oplader/powerbank mee moeten nemen om alsnog de dag door te komen.
Wat ik ongeveer doe op een dag:
-Kwartier YouTube
-Social media ongeveer een half uur
-Spotify een half uur
-Af en toe een licht spelletje voor een kwartier
-Regelmatig wat opzoeken op internet (Afhankelijk van wat ik zoek, maar meestal niet meer dan een kwartier.

Scherm
Het scherm is een 5" 1080p scherm en doet wat je voor ¤350 ook mag verwachten. Zo kan ie meer dan helder genoeg en kleuren zien er naar mijn mening gewoon goed uit. De minimale helderheid mocht nog wel wat minder zodat gebruik in het donker nog wat aangenamer was, maar met een screen-dimmer app is het zo op te lossen. Of het krasgevoelig is weet ik niet en ga ik natuurlijk niet proberen 8)7.

Camera's
De camera's zijn gewoon goed. Er zijn vast wel betere te vinden, maar voor ¤350 voldoen ze gewoon aan mijn verwachtingen. De 23MP achtercamera maakt foto's met mooie kleuren en er zijn genoeg details te zien. Bij mindere lichtomstandigheden doet ie het beter dan ik had verwacht dus daar ben ik zeer tevreden mee. De 13MP selfiecamera maakt ook prima selfies met veel details, maar ik maak nooit selfies dus mij maakt het niet heel veel uit. Hieronder een aantal foto's: (allemaal in automatische stand, met 2 handen)
Low-light:
Zonder flits:
Met flits:
Mistige dag:

Qua videokwaliteit zit het ook zeker goed. De camera ondersteund 1080p 30 & 60FPS. Bij 30FPS is het mogelijk om "Slim actief" te gebruiken, wat als stabilisator werkt. Bij 60FPS werkt alleen de "Standaard" stabilisator, maar veel verschil tussen deze 2 is er naar mijn mening niet.

Software
De software lijkt best veel op stock Android en dat vind ik heel fijn. Uit de doos was Android 6.0.1 geďnstalleerd maar ik kon meteen naar 7.0 updaten. Wat jammer is, is dat er veel bloatware op staat wat niet verwijderd kan worden. Ik kom van Android 4.1.2 met Touchwiz dus ik moet nog wel even alles uit zien te vinden. Maar tot nu toe bevalt het mij prima. Veel functies en overzichtelijk ingedeeld, op een paar uitzonderingen na dan, zo staat het instellen van mono- of stereo geluid voor de koptelefoon bij "toegangelijkheid" en niet bij "geluid"

Voor ¤350 vind ik het een heel goed toestel. Hij is snel, heeft goede camera's, een snelle vingerafdrukscanner, stereo frontspeakers (met goede audiokwaliteit), goede software, redelijke accu, goed scherm en een mooi ontwerp. Alleen aardig wat bloatware maar dat is te overzien. De oudere reviews zijn waarschijnlijk wat minder positief dan deze, maar dat komt (zeer) waarschijnlijk omdat de prijs toen veel hoger lag, waardoor dit toestel met toestellen werd vergeleken uit dezelfde prijsklasse.

Mocht je trouwens een bookcase nemen, let dan wel even op dat de kans groot is dat de vingerafdrukscanner wat moeilijk te bereiken is. Zo zit bij mij de magneetsluiting precies om de aan/uit knop dus dat gaat niet zo soepel 8)7

Edit 17-01: Het valt mij op dat als ik met een wifi netwerk probeer te verbinden, het toestel vaak aangeeft dat ie wel verbonden is, maar geen internet heeft. Iets wat m'n vorige toestel zelden had.

Heb jij ook een Sony Xperia X 32GB Zwart?