Sony Xperia X 32GB Zwart Review

Nox 23 augustus 2016, 660 views

Sony Xperia X 32GB Zwart

Prima ding als zakelijk toestel. Doet wat hij moet doen, compact, ligt stevig in de hand en met wat aanmoedigen een lange accuduur maar prestaties zijn echt ondermaats, hij is overpriced, en als premium smartphone voor de gewone gebruiker is het gewoon een no-brainer: laat het ding liggen.

Pluspunten

• Compact apparaatje, goede looks
  • Voelt stevig in de hand
  • Camera werkt best wel ok

Minpunten

• Geen USB-C
  • Accuduur valt standaard erg tegen
  • Scherm niet krasbestendig itt andere telefoons
  • Schil over Android heen is een drama
  • Veel bloatware meegeleverd
  • Niet heel erg stabiel
  • Bereik lijkt tegen te vallen itt andere telefoons
  • Overpriced

Ik heb deze telefoon zakelijk. De reden waarom ik hem heb uitgekozen is omdat de HTC 10 een gepolariseerd scherm had welke conflicteerde met mijn zonnebril. Erg vervelend, al zou ik hem graag weer terug willen eigenlijk want het ding was beter dan de xperia X, dan lees ik hem maar niet met zonnebril.

De Xperia X heb ik gekozen omdat het formaat lekker compact is, hij schijnbaar een goede accuduur heeft en dat is eigenlijk het belangrijkste wat ik zoek in een zakelijke telefoon. Ik heb deze gekozen zonder review, alternatieven waren er niet echt in de Vodafone winkel - een Motorola had ik graag genomen vanwege de stock android of de HTC-10 maar dan met leesbaar scherm...

Accuduur
Echter, de accuduur viel in eerste instantie zwaar tegen, zonder iets te doen draint hij in een dag gewoon leeg. Nadat ik zelf álle meegeleverde apps heb gedeinstalleerd is het weer acceptabel: 4 tot 5 dagen zonder screen-on time op af en toe een mailtje, belletje en appje na. Dikke prima eigenlijk, jammer dat ik zelf die ongelooflijke t***bende eraf heb moeten slopen. Het is fixable, maar kost veel tijd, ik denk dat ik er 20 heb moeten verwijderen. Overigens werkte de Stamina-mode totaal niet, zette ik deze aan drainde het apparaat nog als een idioot leeg en je weet niet waar je het moet zoeken, uit wanhoop dus alles wat ik niet gebruikte eraf gehaald.

Featureset en camera
De vingerafdrukscanner zit rechts aan de zijkant, an sich handige plek, ik heb mijn linkerwijsvinger en rechterduim erin staan. Echter scant hij vaak mijn vinger niet. Licht vochtig? Nope. Is het maandag? Nope. Vinger nét niet goed erop? Nope. En anders geeft hij wel aan dat de scanner niet beschikbaar is. Hallo?! Niet beschikbaar? Wat is dat voor onzin. Onacceptabel. Camera maakt redelijke foto's en heeft zo'n fancy tweetraps knopje voor focussen. Handig met een hand fotootjes maken. Oh en ik mis USB-C, iets wat redelijk common is tegenwoordig, nu moet ik dus constant 2 van die ladertjes meezeulen. Gelukkig gebruik ik de telefoon uit pure ellende weinig dus hoef ik hem niet te veel te laden.

Scherm
Het scherm is beter afleesbaar met gepolariseerde zonnebril dan de HTC 10. Verder prima scherm, hij krast alleen ongelooflijk snel. Er zitten al meer krassen op dan mijn eigen OP3 zonder protector en dat ding is notabene uit een kermisattractie gesodemieterd en gered door hem face-down tegen de bodem van het karretje te trappen. Dát is kwaliteit, dit niet. Neem dus een screenprotector als je er eentje koopt.

Bereik
Bereik valt mij tegen, maar het is Vodafone-netwerk, het lijkt gevoelsmatig alsof deze telefoon minder goed bereik heeft dan de Galaxy S5 welke ik ervoor had. Ik kan dit niet hard maken met metingen, gewoon gevoelskwestie.

Gebruiksgemak
De software op de telefoon is overigens ronduit irritant. Ik gebruik al lang stock android op de OP3 en Nexus 5 en daarvoor HTC Touch HD met custom roms. De Galaxy S5 die ik hiervoor zakelijk gebruikte had een vreselijke interface en deze Sony ook helaas. Alles is anders en aangepast en je moet vaak zoeken voor iets. Bij de accuduur is bijvoorbeeld de onderkant weggevallen waarin gelogd word wanneer de telefoon wakker is, wat het gsm-signaal is, wifi actief e.d.
Why the fuck haal je dit eruit Sony? Bang dat ik het bekritiseer? Nou, bij deze.

Design en bouwkwalieteit en afwerking
Design is best OK, alles is rond, 2.5D-glas (soort van emboss filter over het glas met een rond ranje, geeft een premium look). Foto's zijn er zat, dus verder zelf beoordelen. Het glas krast dus vrij snel en de afwerking is verder prima. Nog nooit laten stuiteren.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb een flinke whatsappgroep met een aantal vrienden, wordt redelijk veel in gespamd. Regelmatig krijg ik het voor elkaar deze te crashen. Het doet me denken aan de nexus 5 waarbij deze ook wel eens crashte. Echter is dat toestel 3 jaar oud, op mijn oneplus heb ik er geen problemen mee (met z'n 6GB geheugen kan het gehele gesprek geladen worden op media na)

Ik betaal er niks voor en dat is eigenlijk ook ongeveer het maximum. Ik snap de review van tweakers wel, hij is veel te duur, als ik hem met zijn midrange-specs (geen snapdragon 820/810, geen USB-C, 32GB geheugen, 3GB ram valt dan nog wel mee) zou kopen zou ik er ongeveer 250 euro voor over hebben. Een Oneplus 3 is zoveel beter dan dit toestel en zelfs een nexus 5x zou ik denk fijner vinden.

Vind je dit een flame? Zou kunnen, ik geef gewoon mijn ongezouten mening in deze review op basis van ervaringen met andere toestellen. Het is een bewezen effect dat iemand die veel geld betaalt dit soort dingen 'goed praat' omdat hij/zij niet zelf wil accepteren een miskoop te hebben gedaan. Ik denk dat ik hier niet door beďnvloed word omdat het toestel zakelijk is. Daarvoor voldoet hij echt prima, maar als daily zou ik hem niet continu willen gebruiken. Daarvoor is hij gewoon te duur en missen er veel dingen of werken er dingen niet goed.

Heb jij ook een Sony Xperia X 32GB Zwart?

Oneplus 3 stuk beter maar las het al bij andere reviews
had die 299 gekost dan is het een prima toestel