Door , , 62 reacties

Met de aankondiging van For Honor liet Ubisoft op de E3 van vorig jaar zien niet bang te zijn het een beetje over een andere boeg te gooien. Te veel games van de Franse uitgever begonnen overeenkomende gameplay-elementen te vertonen, dus was het hoog tijd voor iets heel nieuws. For Honor was dat 'nieuws'. De uitgever liet de wereld kennismaken met een game die bedoeld was als 'shooter, maar dan met zwaarden' en waarin ridders, samurai en vikings het met elkaar aan de stok krijgen. Dat die verschillende groepen in de echte wereld niet echt in direct contact met elkaar zijn geweest is bijzaak. En terecht: wie wil deze ultieme vechters nu niet tegenover elkaar zien staan?

De focus lag tijdens de vorige E3 met name op de multiplayer-modus van For Honor. We kregen toen al de kans om even te spelen, en deden dat in een multiplayer-setting waarbij je maximaal vier spelers tegenover vier andere spelers hebt. Het waren losse gevechten, zonder duidelijk doel of reden. Niet erg: alle aandacht ging uit naar de gameplay, die best lastig onder de knie was te krijgen. De moeilijkheid zat hem vooral in de duels met andere helden. Buiten die duels om ren je gewoon over een slagveld gevuld met veel zwakkere soldaten, die je allemaal met één klap neermept. Niet dat dat niet belangrijk was; door je ook met de normale soldaten te bemoeien, help je jouw leger verder voorwaarts, en ook dat kan uiteindelijk cruciaal zijn in een veldslag. Dat het zwaartepunt in de gameplay op de duels met andere helden lag, was echter wel duidelijk.

We maakten vorig jaar dus al kennis met de basis van het vechtsysteem, en daarmee gingen we dit keer een stuk verder de diepte in. De basis is echter vrij simpel. Elke vechter heeft voor zijn wapen drie 'standen': je houdt je wapen links, rechts, of hoog, en de andere vechter doet hetzelfde. Als je je vijand wilt raken, is het zaak dat je je aanval inzet vanaf een positie die je vijand zelf níet heeft. Heeft hij wel dezelfde 'stance' als jij, dan blokt hij je aanval - en andersom werkt dat natuurlijk ook zo. Zaak is dus om aanvallen van je vijand te blokken door zijn stand te kopiëren, en dan snel te wisselen zodat je zelf een succesvolle aanval kunt inzetten. Klinkt eenvoudig genoeg, maar vorig jaar merkten we al dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. Uiteindelijk zaten we er toch vaak genoeg naast.

Op de E3 van dit jaar kregen we in elk geval ruim de gelegenheid om onze vaardigheid bij te schaven. We mochten opnieuw met een ridder aan de slag, en kregen even daarna ook de kans om een van de classes van de vikingen uit te proberen. Bovendien speelden we in beide gevallen een stukje uit de singleplayer-campagnes van For Honor. Elk van de drie facties zal een eigen campagne met een eigen verhaallijn kennen, en elke campagne heeft een 'duizend jaar durende oorlog tussen de vikingen, samurai en ridders' als setting, zo weten we inmiddels. Hoe lang die campagnes precies zijn en wat voor soort missies erin zitten, dan weten we dan weer niet. Ook bracht Ubisoft nog geen verder informatie over de multiplayer naar buiten, anders dan wat vorig jaar al bekend was gemaakt. Maar goed: met een half uur speeltijd en een geheel nieuwe factie om uit te proberen, was de E3-oogst natuurlijk al aardig goed.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2