Door Willem de Moor

Redacteur

Computex: ventilators en koelers

Opmerkelijke trends in koeling

03-06-2016 • 11:00

82

Multipage-opmaak

Inleiding: dezelfde sockets

Tijdens de Computex worden traditioneel de nieuwste koelproducten van alle bedrijven in de componentenindustrie getoond. Dit jaar was dat niet anders, maar met een kleine complicatie; er was niet veel nieuws te tonen op het gebied van koeling. AMD heeft al bijna zo lang als we ons kunnen herinneren dezelfde twee mountings voor zijn sockets en ook Intel zit al weer een flinke tijd op twee onveranderde socketgaatjes.

Nieuwe koelers aankondigen voor nieuwe sockets is er dus niet bij. Wat moet je dan als fabrikant in een wereld waarin de desktopmarkt steeds verder slinkt? Het antwoord, zo lijkt op deze Computex eens te meer, zit in het maken van producten die op gamers zijn gericht. Die markt is een van de weinige desktopmarkten die een gezonde groei vertonen en bovendien zijn de marges lekker groot; zet ergens gaming voor of achter, geef het een leuk kleurtje en wat leds, en de prijs verdubbelt al snel.

Waar luchtkoeling zo langzamerhand een beetje klaar is met nieuwe producten voor bestaande sockets op te leveren, is dat met waterkoeling geenszins het geval. Waterkoeling is hot en waar dat in voorgaande jaren vooral all-in-one-setjes of beter gezegd closed-loop-setjes waren, wordt nu de 'ouderwetse' waterkoeling met losse pompen en reservoirs steeds populairder.

Om niet van elke nieuwe koeler en ledventilator een nieuwsje te maken, vonden we het leuk om de opmerkelijkste en voor ons relevantste producten in dit overzicht bij elkaar te zetten.

Deepcool ventilators

Silverstones Tundra en maglev bij Corsair

Voordat we beginnen met een stukje serieus nieuws, moeten we kort iets uitleggen over de werking van ventilators. Normaliter heeft een ventilator een stator en een rotor. De stator is het hart en heeft botgezegd een gat waarin de as van de rotor met de ventilatorbladen steekt. Uiteraard wil je dat je ventilator zo soepel mogelijk beweegt en niet vastloopt. Daarvoor zijn allerlei lagers bedacht die het contact tussen rotor en stator zo wrijvingsarm mogelijk maken.

FanmotorGoedkope technieken zijn gewoon glijlagers die gemaakt zijn van plastic dat lekker glad is met wat olie of vet ertussen. Duurdere versies hebben enkele of dubbele kogellagers en er zijn ook vloeistoflagers. Aan dat lijstje kunnen we nu magnetische lagers toevoegen. Het Amerikaanse Corsair mag zich voorlopig de enige fabrikant noemen die magnetische levitatie, kortweg maglev, gebruikt voor zijn ventilators. Dat moet volgens het bedrijf de wrijving minimaliseren, zodat ventilators gemaakt kunnen worden die stil zijn én veel lucht kunnen verplaatsen.

Corsair ML Pro 120-ventilatorsHoe de nieuwe maglev-ventilators - die verkocht worden als ML Pro-ventilators - precies werken, weten we niet. Wel lijkt het idee van magnetische lagers niet nieuw. Gelid had jaren geleden bijvoorbeeld nanoflux-lagers die ook met magnetische levitatie zouden werken. Hoe het ook zij, Corsair zegt de techniek exclusief in licentie te hebben en is overtuigd van de voordelen van de maglev-lagers.

Het bedrijf verkoopt 120mm- en 140mm-ventilators, met en zonder ledverlichting. Die ledverlichting is niet regelbaar en je zult dus voor blauwe, rode of witte leds moeten kiezen. Wil je met rgb-leds spelen, dan moet je uitwijken naar de ML 120 RGB- en ML 140 RGB-series ventilators, die het bedrijf eveneens introduceerde. Eerstgenoemde hebben rgb-leds in de naaf van de rotor, terwijl de HD-ventilator verlichting heeft in het frame, rondom de bladen dus.

Corsair Hydro GFX voor GTX 1080De ventilators draaien op 400 tot 2400rpm en hebben antivibratiekussentjes op de hoeken. Het verbruik is ondanks de extra techniek 0,225A en de geluidsproductie varieert tussen de 16 en 37dB(A). De luchtstroom van de ventilators bedraagt 12 tot 75cfm bij een statische druk van een waterkolom van 0,2 tot 4,2mm.

Ten slotte heeft Corsair zijn Hydro GFX een update gegeven voor de nieuwe Nvidia GTX 1080-kaarten. De waterkoeler voor videokaarten is bijna klaar voor introductie.

Silverstone gaat de Tundra op

We hadden waterkoeling beloofd en een van de weinige innovaties op het gebied van closed-loop-setjes, of all-in-one-setjes zoals ze ook wel genoemd worden, is de nieuwste Tundra van Silverstone. Overigens heeft ook Cooler Master de waterkoeler aangepaktSilverstone Tundra-aio, maar dat lees je binnenkort in een aparte preview. Bij een reguliere set-up zit de pomp direct boven het waterblok. Die pompt warm water via een leiding naar de radiator en er komt koel water van die radiator naar de pomp annex waterblok. Een dergelijke opstelling kan tot schade aan de pomp leiden, doordat deze zo dicht bij de warmtebron zit.

Met de Tundra heeft Silverstone dat probleem opgelost door de pomp niet boven het waterblok, maar in de radiator te plaatsen. Dat heeft als bijkomend voordeel dat het waterblok lager is, zodat de Tundra eventueel in kleinere behuizingen met minder hoogte boven het moederbord kan worden ingebouwd. De Tundra zal in 120mm- en 240mm-varianten verkrijgbaar zijn, maar wanneer is nog niet bekend.

Noctua zonder noise-cancellation?

Een bedrijf dat bijzonder serieus is over ventilators en koelers, is het Oostenrijkse Noctua. Om direct te beginnen met wat er nog niet is: de Active Noise Reduction-techniek, of ANR, waarmee Noctua zijn ventilators actief stil wil maken met tegengeluid, is nog niet klaar voor productie. In voorgaande jaren werd er altijd een statusupdate rond ANR gegeven, maar dit jaar maakte de ontwikkeling pas op de plaats, omdat het bedrijf bezig was met een ontwikkeling die direct van invloed is op het ANR-project: een betere ventilator.

Noctua prototypeNatuurlijk wil elke ventilatorbouwer steeds een beter product maken, maar we doelen hier op een verbetering die zulke grote veranderingen moet opleveren voor de ventilatorprestaties dat het ANR-project even moet wachten totdat deze ventilators klaar zijn, en dat is bijna zover.

Wat zijn dan die speciale ventilators en hoeveel beter moeten ze zijn? Het gaat om een nieuw model voor de A-serie, waarbij de ventilatorbladen veel dichter op het frame staan dan nu het geval is. Het streven is 0,5mm. Daar is een compleet nieuwe productiemethode mee gemoeid, omdat de bladen niet mogen buigen en de rotor niet mag uitzetten. Daarom is voor een nieuw materiaal gekozen: lcp, of liquid crystal polymer, dat is versterkt met glasvezel. Ook is de rotorhub van metaal gemaakt om uitzetting te voorkomen en zijn alle optimalisaties van vorige versies meegenomen. Het testen is vergevorderd en de vernieuwde A-serie zou al spoedig op de markt moeten verschijnen.

Het idee is dat minder afstand tussen de rotor en het frame leidt tot effectievere ventilators door het terugkaatsen van lucht moeilijker te maken. Die zogeheten backpressure vermindert de effectiviteit van een ventilator; hij moet harder blazen en produceert meer geluid. Logisch dat de betere ventilator voor het ANR-project gebruikt wordt.

Noctua 200mmNoctua werkt vanzelfsprekend aan meer projecten. Zo is de grote 200mm-ventilator die het vorig jaar liet zien, na enige vertraging, bijna af. De vertraging kwam door het grote formaat van de ventilator, dat ten opzichte van kleinere ventilators meer gewicht met zich meebrengt. Dat hoge gewicht had weer tot gevolg dat de ventilator, na langdurige belasting, sneller uit balans raakte dan men bij Noctua wilde. De oplossing: het gebruik van een dikkere as en een lichter soort plastic. Op het moment van schrijven wordt de nieuwe constructie in het lab getest.

Daarnaast heeft het bedrijf enkele transparante ventilators ontwikkeld. Die vallen ook onder de vlag van de A-serie, maar dan als Slim-versies, die 15mm dik zijn en verschijnen in varianten van 50, 60, 70 en 80mm. Het bedrijf heeft ook tal van aanpassingen in koelribben uitgeprobeerd, van getrapte koelribben tot ribbels, bolletjes en speciale vormen. In tests kwamen ze echter steeds tot de conclusie dat al die veranderingen geen consequente verbeteringen over een breed scala van ventilatorsnelheden lieten zien. Zo kan de ene techniek bij lage druk en luchtsnelheden een verbetering opleveren, en bij hoge druk juist minder presteren. Reden voor Noctua om het gewoon bij 'saaie' koelribben te houden.

Noctua Computex 2016Noctua Computex 2016Noctua Computex 2016

Noctua Computex 2016Dan zijn er ook veranderingen in het koeleraanbod van Noctua. Zo kreeg de NH-12 een update in de vorm van een dunnere meegeleverde ventilator, die nog maar 15 in plaats van 25mm dik is, zodat de totale hoogte 70 of 85mm wordt. Ook krijgen bestaande koelers als de U12S en D15S een cosmetische facelift in de vorm van een shroud of metalen hoesje over de koelribben. Door een verwisselbaar, gekleurd metalen plaatje achter patronen in de shroud te monteren, kunnen de Noctua-koelers een kleur krijgen die bij de rest van het systeem past.

Noctua Computex 2016Last but not least: toen we in de inleiding zeiden dat er geen nieuwe sockets zijn, logen we een beetje. Een datum is er nog niet, maar ergens in het najaar moet AMD's nieuwe AM4-platform op de markt komen. De gaten in de moederborden voor koelers met backplate zijn niet compatibel met de gaten in de AM3-moederborden, dus moet de mounting aangepast worden. Noctua levert, na bewijs van aanschaf van je koeler, de nieuwe mountings kosteloos.

Deepcool en Enermax

Waar Noctua met zijn nieuwe A-serie de ventilatorbladen zo dicht mogelijk op het frame wil laten aansluiten, gaat Deepcool precies de andere richting op. Dat bedrijf demonstreerde ventilators die de hele behuizing, nou ja, een deel dan, gewoon weglaten. Dat geeft natuurlijk een behoorlijk innovatief uiterlijk aan de ventilators, maar het heeft ook nadelen. Over de prestaties kunnen we niets zeggen, maar iets zegt ons dat deze ventilators, gezien de vrolijke rgb-leds van deze MF360 Magic Fans, op gaming gericht zijn.

DeepcoolDeepcoolDeepcool

We hebben een voor de hand liggend nadeel getest; je kunt je vingers nu van alle kanten in de ventilatorbladen krijgen. Dat gaat maar een stukje overigens, want op een halve centimeter van de rand zijn de ventilatorbladen met elkaar verbonden via een ring die als buitenste frame dienstdoet. Het echte frame is van aluminium, en is als het ware in tweeën gezaagd en 180 graden gedraaid. De stijlen van het frame lopen daardoor niet om de ventilator, maar erachter langs over de motor. Dat geeft een heel apart effect en geeft de ventilators een heel eigen, wat futuristisch uiterlijk.

De rgb-ventilators worden met een meegeleverde fancontroller bediend. Die kun je in een 2,5"-drivebay onderbrengen voor een opgeruimde behuizing. Zo kun je dus zowel de ventilatorsnelheid als de kleur aanpassen. Dat kun je overigens ook via een app op je telefoon doen. Zo heb je draadloos controle over je ventilators. Setjes van drie ventilators met controller, met een adviesprijs van 69 dollar, moeten over enkele maanden te koop zijn.

De ventilators van een nieuwe koeler zijn vergelijkbaar met de Magic Fans, maar hebben een x-vormig aluminium frame en de bladen zelf zijn nog beschermd door een dunne ring om de ventilatorbladen. Ook deze ventilators zijn van rgb-verlichting voorzien en worden geleverd bij een U-vormige koeltoren. Deze Neptwin-set wordt geleverd met dezelfde fancontroller als de Magic Fans, voor een nog onbekende prijs.

Enermax: modern retro

Vroeger, toen pc's nog beige dozen waren, hadden veel voedingen een klein ventilatortje aan de achterkant om warme lucht uit het systeem te blazen. En aangezien een atx-voeding 86mm hoog is, past daar geen grotere ventilator dan een 80mm-exemplaar. Dergelijke ventilators maken nogal herrie als ze flink aan de bak moeten en lage geluidsproductie niet boven aan het lijstje van fabrikanten staat.

Enermax Computex-voedingenToch is zo'n 80mm-ventilatortje precies wat we aantroffen in een voeding van Enermax, de Revolution Duo. Gelukkig hoefde de kleine ventilator het niet alleen te bolwerken; een 100mm-ventilator zat op de conventionele plaats. De voeding is verder verkrijgbaar in 500, 600 of 700W met Gold-certificering, en volgens de testopstelling kon de voeding onder volle belasting nog steeds relatief stil en koel zijn werk doen.

Enermax liet nog twee voedingen met aangepaste features zien. De wellicht bekende Triathor-voedingen waren in twee vernieuwde smaakjes te krijgen. De Triathor 450W werd voorzien van een Vegas-ventilator, dat is een serie ventilators die Enermax al jaren voert en die, hoe kan het ook anders, van rgb-leds is voorzien. Die kunnen met een druk op een knop in allerlei patronen worden geschakeld. De tweede voeding heeft weinig met ventilators of rgb te maken, maar wilden we toch even noemen: de Triathor ADV heeft achterop een leddisplay gekregen waarop je spanningen of vermogens kunt uitlezen. Deze voeding is in 550, 650 of 750W verkrijgbaar met Bronze-certificering.

Enermax Computex-voedingenEnermax Computex-voedingen

Enermax is ook een van de eerste ons bekende bedrijven die hun koeltorens van verlichting hebben voorzien. De Neoilusion is een enkele toren die goed is voor processors tot 200W, maar heeft een onverwacht extraatje. Aan de zijkanten van de koeltoren, op de ribben, zitten ledstrips met strips die ook aan de zijkanten lopen. Het trapeffect dat hierdoor bereikt is, levert een unieke koeler op. Via een meegeleverde afstandsbediening kun je de leds van kleur laten veranderen. De koeler wordt geleverd met een 120mm-ventilator en moet eind juli voor ongeveer 60 dollar op de markt komen.

Enermax Neollusion

Reacties (82)

82
82
39
2
0
29
Wijzig sortering
Het Amerikaanse Corsair mag zich voorlopig de enige fabrikant noemen die magnetische levitatie, kortweg maglev, gebruikt voor zijn ventilators.
Hoe is dat anders dan bijvoorbeeld een Enermax Enlobal Bearing? En de Gelid ventilatoren die jullie zelf aanhaalde.
precies, die had ik al in mijn PC in 2006 en was lekker stil:
Enermax Warp 120mm Enlobal Bearing Fan
http://www.extremeoverclo...oling/Enermax_Warp_1.html
Inderdaad. Die heb ik nog steeds in mijn pc draaien. Het enige wat aan die dingen snel kapot ging was de fan controller die eraan vast zat. Heb de mijne al een keer of 5 opnieuw moeten vastsolderen maar de fan zelf blijft het gewoon doen (thans, een ervan, ander is ermee opgehouden na 9 jaar)
Wordt het dan eens geen tijd voor een nieuwe computer. Misschien èèn met waterkoeling??
Ik heb vroeger waterkoeling gehad in 2 systemen maar ben daar vanaf gestapt vanwege deze redenen:

- Gewicht: een kast met waterkoeling verplaatsen is een stuk lastiger dan eentje die gewoon een luchtkoeler erin heeft zitten

- Gebruiksgemak: Mijn TRUE120 hoef ik eens in de zoveel tijd even af te stoffen, met een fan in Pull configuratie duurt het nog geen 10 minuten. Wil je even de koelvloeistof van je build vervangen omdat er iets van zooi in is gaan groeien of omdat je even een onderdeel eruit wil halen, reken er maar op dat je weer even bezig bent.

- Veiligheid: 1 van de 2 systemen is tot 2 keer toe gaan lekken, en pas na een lange tijd. Heeft een moederbord en videokaart helemaal naar de klote geholpen.

- Geluid: Tsja, om een 360mm radiator fatsoenlijk te koelen heb je redelijke fans nodig die wat lucht er doorheen kunnen trekken, en die zijn niet zo stil. Op mijn TRUE120 zit slechts een fan die ik bijna niet over mijn casefans uit hoor.

- Prijs: Niet zo lastig om zelf te bedenken, custom loops zijn duur en AIO koelers zinnen me niet zo omdat een fatsoenlijke daarvan ook redelijk duur is met als nadeel dat je zelf niks eraan kan veranderen.

Dus thanks but no thanks, ik blijf lekker met mijn luchtgekoeld systeemje rondkachelen.
Ah alweer een update over de 200mm fan van Noctua, ik wacht al zeker 2 jaar op die fan!

"Zo is de grote 200mm-ventilator die het vorig jaar liet zien, na enige vertraging, bijna af. De vertraging kwam door het grote formaat van de ventilator, dat ten opzichte van kleinere ventilators meer gewicht met zich meebrengt."

Ja ze lieten die fan vorig jaar zien, maar het jaar daar voor ook al. Zie Computex 2014 Noctua filmpje.

Dus na 'enige vertraging' mag gerust 'na enorm veel vertraging' worden. Het bijna af gedeelte moet je ook met een flinke korrel zout nemen, Noctua laat heel vaak ontwerpen zien die of heel laat pas uitkomen of helemaal nooit worden uitgebracht. Laten we hopen dat het 200mm model toch eindelijk eens de markt betreedt na 2 tot 3 jaar development. Overigens vind ik het wel goed dat ze niet zomaar alles klakkeloos uitbrengen en een goed development traject hebben, maar soms duurt het wel érg lang :)

[Reactie gewijzigd door stin00 op 24 juli 2024 22:20]

met alle respect van die, we hebben het hier wel over noctua he ;) misschien wel een van de beste, misschien wel DE beste casefan/cooler producenten van de westerse wereld.

dus als die enige vertraging hebben, mogen we alleen maar blij zijn als ze weer een top product leveren niet waar? welke fans krijg je 6 jaar garantie op?
welke fans zijn net zo stil (of stiller) als noctua fans MET dezelfde performance?

tuurlijk het duurt lang. maar daar staan ze ook bekend om.. kwaliteit boven kwantiteit. en daar mogen we heel blij mee zijn vind ik zelf.
Ik had bij de buren ook meegekregen dat Corsair ook fans gaat aanbieden met PWM en LED's. Dat was tot op heden bij Corsair óf PWM óf LED's.

Ik heb momenteel de LED-fans van Corsair in mijn case zitten echter lijken het net swastika's... |:(
Hopelijk is het naar het midden verhuizen van de LED's een hele verbetering.
Het is dat je nu die mention van je swastica fans maakt, maar inderdaad ik zie het nu ook! Beetje jammer is dat wel :(
Nu ben ik wel heel benieuwd :X
Hadden we als kopers natuurlijk simpelweg kunnen ondervangen door te kijken naar het product...
Really?! Ja tuurlijk kun je het erin zien, maar dan kun je bijna in alles wat op een swirl lijkt, een swastika zien. De swastika is alveel ouder dan dat de nazi's het gebruikten voor en tijdens WW2. Dus als met de swastika geen nazi referentie mee bedoelt wordt, dan zou ik er gewoon geen aanstoot aan nemen O-) .

Moeten we imo sowieso vaker doen; geen aanstoot nemen, daar wordt de wereld een stuk relaxter van (behalve aan langzame verkeersdeelnemers natuurlijk :Y) ).
Helemaal mee eens! :9
Dat is opzich ook wel logisch. PWM fans hebben namelijk een vaste voltage lijn van 12V "nodig". Afhankelijk van de kleur snoepen LEDjes daar 1,5 tot 3V per stuk vanaf. Opzich is dit op te lossen door de leds parralel te zetten, maar dat betekent wel dat ze een opdonder krijgen als de pwm relais uit is (dus om de zoveel Nanoseconde/miliseconde). Ik kan me dus voorstellen dat er best wat complexe elektronica nodig is waardoor het geheel een stuk duurder wordt dan.
Zo je hier geen condensator tussen kunnen zetten om de pieken op te vangen? Of denk ik te simpel?
Condensator helpt bij het afvangen van piek spanningen en vlaktrekking van je spanning. Piek stromen met een weerstand die groter wordt naarmate de stroomsterke stijgt (doordat tmeperatuur omhoog gaat) met deze mate van wisselingen gaat dat echter niet goed werken doordat het te snel gaat.
Dat is opzich ook wel logisch. PWM fans hebben namelijk een vaste voltage lijn van 12V "nodig". Afhankelijk van de kleur snoepen LEDjes daar 1,5 tot 3V per stuk vanaf. Opzich is dit op te lossen door de leds parralel te zetten, maar dat betekent wel dat ze een opdonder krijgen als de pwm relais uit is (dus om de zoveel Nanoseconde/miliseconde). Ik kan me dus voorstellen dat er best wat complexe elektronica nodig is waardoor het geheel een stuk duurder wordt dan.
Ik dacht dat ik gek was, maar je hebt gelijk, was mij ook al opgevallen. Nu is het effect bij mij wat minder doordat de fans vrij "diep" liggen in mijn carbide 300 en de bovenkant van de bovenste fan er af is. Maar bij een frontale pov is het inderdaad alsof je verlichtte swastika's hebt.

Zie Game PC bij inventaris, daar zie je het op de foto. http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=113601&FotoID=9493

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 24 juli 2024 22:20]

Gaming muismat, gaming stoel, gaming ventilatoren, gaming voedingen... Waar houdt het op? Gaming onderbroeken? Gaming prullenbakken? Ja fijn, RGB lighting in m'n prullenbak...
'RGB lighting in m'n prullenbak...' <- wel super handig als je in 't donker aan t gamen bent.. pulserende RGB leds.. mooi zo'n patroon naar 't midden van de prullenbak *mik hier* :) :P
Zonder gekheid. Een prullenbak die luisterd naar geluiden als het maken van een prop papier of het leegslurpen van je pakje taxi en dan een ring laat oplichten is zo'n gek idee nog niet. ;)
dan wil ik niet weten hoe groot de prullebak wordt, als het een halve computer gaat worden.. met audio tracking (luister functie) het is idd een leuk idee.. maar beetje 'te' denk ik :P gewoon laag wattage LEDs monteren met een kleine switch ofzo die je kan aanzetten.. is te doen, maar dr een complete robot computer van maken.. beeetje 'over the top' vind je niet? :P
Nouja. Dat kan gewoon met een arduino of raspberry zero. Kost dus geen drol en kan netjes worden weggewerkt in een dubbele bodem ofzo. Plexiglas rand bovenaan en je hebt een mooi spreiding van je verlichting.

Beetje Mac Pro achtig alleen dan net anders ;)
Ik weet waar mijn vakantiegeld heengaat. :+
Darr heb niet al je vakantie geld voor nodig om te maken. Denk dat je makkelijk red met 100 euro. Arduino, paar LED strips en een vuilnisbak is all you need voor een prototype (klein materiaal daargelaten) :P
Een prullen bak met een noctua 200 mm fan erboven, zodat als je een prul gooit die automatisch in de prullen bak wordt geblazen.. Mooie prullenbak pc mod kan natuurlijk ook
neem eentje met stalen bladen en monteer hem er in.
Heb je direct ook een schredder :)
(gaat nooit lang goed gaan)
Nou, prullenbakken zijn vaak erg lelijk, omdat functie boven vorm gaat, dus misschien is dat zo'n slecht idee nog niet! Heb je zo'n blits gamesbureau met een mooi verlichte toren, staat er zo'n saaie draadprullenbak naast je bureau. Met een zakje erin, blegh. Ik denk dat je hier een mooi stukje inspiratie hebt geleverd! :)
De Apple iTrash!
Zolang mensen geen Gaming op het voorhoofd tatoeeren vind ik het prima :) Hoewel dat ook humor is.

Als dit nodig is om de PC markt in leven te houden kan ik het alleen maar toejuichen. Ik koop die rommel alleen niet ;)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 22:20]

Ziet er leuk uit allemaal, maar verbeterde prestaties heeft vaak ook een kostprijs. RGB-ventilatoren, Maglev, LED-verlichting in je CPU-koelers, etc. Allemaal hartstikke leuk, maar het lijkt mij allemaal veel te duur en eigenlijk vooral een gimmick. Ik zou dit pas nemen bij een eventuele prijsverlaging.
Weet je al wat het kost dan en hoe de prestaties verschillen ten opzichte van de bestaande producten. Als deze producten beter presteren en of stiller zijn voor 3 tot 5 euro (<-gietijzer) meer per fan, zijn er genoeg mensen die bij een nieuwe build voor het benieuwd product gaan.

Is nu nog allemaal speculeren van mij en van jou. Wil allernaast aangeven dat ik denk dat er zeker een markt is voor deze producten waar jij aangeeft dat je denkt dat dat niet zo is.

[Reactie gewijzigd door Gizzy op 24 juli 2024 22:20]

volgens linus kosten de corsair maglev fans tussen de 25 en 33 dollar per stuk
Linus, welke Linus? De Linus wiens reviews een stuk commerciëler zijn geworden?
Ja die Linus van ltt
Beter presteren zal het nooit zijn waarom niet .... nou elke extra licht geeft WEER extra warmte af , het zal nooit beter / koeler presteren

Ook zal het LED zijn , LED geeft ook warmte af , NIET veel maar toch wel extra
De warmte die LEDs afgeven in een fan is verwaarloosbaar. Ook de extra warmte die de voeding genegereert voor die paar extra mA die die moet leveren is verwaarloosbaar.
Ik heb de review bij Linustechtips ook gezien en dat was meer dan genoeg voor mij om te zeggen dat ik deze ga skippen. Leuk idee, erg gaaf zelfs. Maar mij te duur.
Noctua heeft weinig met LED. Ik hoef zelf ook geen LED ofzo want houdt niet zo van een kermis pc. Ik heb al een RGB toetsenbord en vind dat al meer dan genoeg.

Ben wel blij om te zien dat Noctua afgestapt is van hun lelijke beige met bruin kleurcombo. Ook al heb ik de kast altijd dicht en zonder window.... Beige & Bruin is toch niet echt een aantrekkelijke combinatie.
Noctua heeft wel moeite met hun design aan het werk te krijgen, maar ik ben benieuwd wat er uit zal komen.
Hoe bedoel je dat? Heb je het dan over koel prestaties?

Ik heb zelf een Noctua NH-U14S push-pull en die koelt mijn tot 4.6GHz overclockte 4690K echt goed.
Nee, ik heb het over hun nieuwe koelers. Die dingen gaan telkens schrapen en doen en Noctua werkt er aan om dit design te optimaliseren.
Waarom gebruikt geen enkele fan fabrikant dit principe?

https://nl.pinterest.com/pin/298856125252252306/

Dat levert een 10x zo'n grote airflow op! (Helaas heb ik zelf niet de connecties om dit principe naar productie te brengen. Dus jongens en meisjes, go for it!)

factor 10 mensen, dit moet mooie mods opleveren ;-)
Misschien dat de fabrikanten ook allemaal een pokkehekel aan pinterest hebben waar je ingelogd moet zijn om te kunnen zien waar iemand naar linkt... ;)
Die deepcool fans zullen inderdaad vast geen goede performance bieden, maar ze zien er wel vet uit, voorop je kast bij een casemod.
Weet ik zo net nog niet, de opstaande ribbels zouden downwash kunnen voorkomen. Dat zou een vergelijkbaar effect geven als het blad dicht bij de behuizing laten eindigen.
Daarnaast geeft het extra stabiliteit (net als bij rudders op vliegtuigen) zodat ze minder bewegen (tenminste dat is ws de bedoeling) en zodoende minder vibraties geven.
De noctua gentle typhoon?
Je maakt een grapje ;)
Die fan lijkt er anders behoorlijk op.
Ik dacht precies hetzelfde,die fan blades lijken sprekend op die van de Gentle typhoons
Noctua is veel te duur en ziet er niet uit... :)
Zeer benieuwd naar de noctua koelers, heb 3 fans van hun (2x NF-S12A en een industrial PPC NF-F12 in mijn kast hangen. zeer tevreden over de performance
(al is de industrial verder als 50% power erg luid.. maargoed ze zijn ook niet voor huis/tuin/kleuken computer eigenlijk, maar meer op server use gebouwd.)

verder ben ik tevreden over de fans, denk zelfs dat ik de 2 stock fans van mijn CM Storm stryker ga vervangen voor nog 2 NF-S12A fans, aangezien deze minder vibratie (dus case noise) door de rubber pads op de fans.
Uit het artikel; "Watercooling is hot". :')
Ik zag het ook meteen; die opmerking was gewoon té makkelijk :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.