Noctua NH-U9 Review

jdm8 7 maart 2008, laatste update op 7 maart 2008, 2.111 views

Noctua NH-U9

Pluspunten

• koelt goed
  • redelijk klein
  • super stille fan
  • mooi
  • twee manieren te monteren
  • passief te gebruiken

Minpunten

• fan niet stil op 12 volt
  • mobo moet er uit voor installatie, maar dit is eigelijk onvermijdelijk

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Ik wou mijn pc wat stiller maken. Vooral mijn VGA was de boosdoener, mijn stock cpu cooler was redelijk stil, maar als je iets doet moet je het gelijk ook goed doen.

Het vinden van een geschikte cooler was niet eenvoudig. Dit omdat er niet zo veel ruimte in mijn kast is en mijn pc misschien in een nog kleinere kast zou komen. Deze was wel redelijk bescheiden qua afmetingen (128x128x70, 95 met fan). Ik heb hem bij Azerty gekocht omdat ik daar goede ervaringen mee heb en die de andere dingen ook goedkoop hadden.

Dit stond er op de site:

Noctua NH-U9

Wordt zonder FAN geleverd!!!

The NH-U9F is the newest version of the NH-U9, which won over 50 awards and recommendations from leading international web sites and magazines. The NH-U9F can be rotated by 90° on all sockets, boasts full compatibility with AMD's new AM2 socket and comes equipped with a Noctua 92mm fan, which has a minimum noise rating of only 7dB(A)*. Thanks to the 4 Dual-Heat-Pipes, 37 aluminium cooling fins with a total surface area of more than 3800cm² and soldered joints for optimal heat-transfer, the Noctua NH-U9F achieves superior cooling performance at minimum noise levels.

Het verkooppraatje klonk goed dus, ik wist alleen niet of er nu wel of niet een fan meegeleverd werd. Aangezien met drie uitroeptekens bovenaan stond van niet dacht ik dat die er niet bij zat.

Grote verrassing dus toen ik de mooie, rustige en duidelijke doos openmaakte. bovenin zat namelijk een (naar mijn mening) super lelijke 90mm fan :) . Verder zaten er een heleboel schroefjes en brackets voor alle sockets bij, een spuitje koelpasta, vier anti vibratie strips om achter de fan te doen, twee kabeltjes om de fan te regelen (7 en 5 volt), vier klemmetjes om twee fans te monteren en natuurlijk een boekje waarin de installatie heel duidelijk uitgelegd wordt.

Dan waar het echt om gaat, de heatsink zelf. De onderkant was goed gepolijst, geen krasje te bespeuren en te gebruiken als spiegel. O+ Het installeren ging redelijk makkelijk. Het moederbord moet wel eerst verwijderd worden en het bevestigen van de schriefjes was een beetje prigelig. Maar als de base eenmaal staat is de koeler makkelijk met twee schroeven los te halen. Als je de koeler 90 graden wil draaien moeten de twee stripjes waar de koeler op geschroeft zit echter ook los. eenmaal vast zit de 660 gram zware koeler als een huis. Deze koeler zal weinig moeite hebben met obstakels op het moederbord. hij staat redelijk hoog en is niet heel erg breed. Als het niet past kun je hem altijd nog 90 graden draaien. Met fan komt hij boven mijn RAM slots, echter is er nog ongeveer een halve centimeter ruimte, even rekening mee houden dus als er heatpipes op je RAM zitten. Ik heb echter wel een budget bordje waar alles dicht op elkaar zit, bij andere borden is er waarschijnlijk meer ruimte.

De fan is onhoorbaar op 5 en 7 volt. Op 12 volt is hij echter goed hoorbaar. Met anti vibration strips is dit aanzienlijk minder, maar nog steeds goed hoorbaar (in mijn bijna compleet stille pc). Bij laag voltage verplaatst de koeler redelijk wat lucht en bij 12 blaast hij behoorlijk.

De koeler koelt ook zonder fan als een tierelier. Zonder fan, kast dicht met nog een overgeclockte 7600gt, op mijn E6600@ stock, idle rond de 40 graden (na een tijdje internetten, msn, downloaden etc.). Na een tijdje stressen worden de cores ongeveer 47 graden. Er zit alleen een 12 cm outtake op 7 volt achter en een zalman 12cm voeding boven die nauwelijks draait. Zeer netjes dus. Met de fan op 5 volt er op dalen de temps ongeveer 5 graden. Nu ik mijn case tijdelijk (ivm. een case mod) uit een oud Jip en Janneke boek bestaat en het nu f***ing koud is op mijn kamer is de idle temp met alleen de fan op 5 volt 25 graden. Dit zijn de temps gemeten op de cores!!! Met behulp van HWmonitor, evverest en speedfan. De CPU temp ligt meestal zo'n 6 toto 10 graden lager. Niet getst met overclock omdat ik dan eerst ander geheugen nodig heb. De stock temps weet ik niet meer precies, maar lag idle rond de 50 graden.

De koeler zelf ziet er mooi uit. Niet opvalllend maar rustig en stylisch. Alleen de fan steekt er een beetje bij af. Wie bedenkt nou zo'n kleur? 8)7 Maar smaken verschillen natuurlijk. Gelukkig is het mogelijk andere 90mm koelers te monteren.

Het is duidelijk dat de koeler niet voor die-hard overclockers bestemd is. Hij koelt goed maar niet super, Hij ziet er mooi uit, maar niet extreem zoals sommige coolers. Voor iemand die een stille pc wil, niet al te veel ruimte heeft, maar toch goede prestaties wil is de Noctua NH-U9F een goede koop. Bij Azerty is hij te krijgen voor 35 euro, wat mij een mooie prijs lijtk voor een dergelijke koeler. Wie hogere prestaties wil is de grote broer, de NH-U12, er ook nog.

als je zowiets zoekt:
http://www.techpowerup.com/reviews/Computex2007/Scythe/images/scythe1.jpg , zoek dan verder ;)

Alle typ en spelfoutjes haal ik er morgen wel uit

Heb jij ook een Noctua NH-U9?

heb je de fan niet verkeerd om? :P

wat zit daar voor vaag beugeltje op je voeding?
voorderest goede review :)
mobo eruit? tjah het moet :P
ik bedoel dat vage ding aan je voeding, waar aan de kast zit blijkbaar.
die kreeg ik niet bij me Zalman voeding, maar via 4 schroeven :+

[Reactie gewijzigd door KiPKaKDutcH op 6 maart 2008 22:38]

haha, nu je het zegt :o maarja, maakt ook nix uit, nu blaast mijn pc mij koelte toe :+

Bedoel je dat beugeltje waarmee mijn voeding bovenin de kast hing? of een ander beugeltje?

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 6 maart 2008 22:18]

je hebt dubbelpost van je 2e en 4e foto
miss temps van stockkoeler en die van nu in een leuk overzichtje.
en de gebruikte hardware is altijd handig om te weten. Pas toen je zei dat je een E6600 had kwam ik er achter dat je een intel proc en 775 socket hebt. (in het verhaaltje over de noctua wordt AMD en AM2 genoemd!)
Alleen de E6600 is belangrijk voor de temps toch? Verder stond dat AMD in het verkooppraatje ;) Ik vond het wel redelijk logisch om het pas bij de temps te zetten. Die dubbelpost van de foto is wel super dom van me. Ik wil er eigelijk een foto van de doos hebben maar die komt er steeds niet bij? wel klein genoeg enso. Overzichtje enso was ik al van plan, moet maar vanmiddag als ik uit school kom.

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 7 maart 2008 07:47]

Ik denk dat ik je inleiding niet echt snap...Je zegt dat " de grote boosdoener" je VGA is, maar dan draait de hele review om een CPU cooler? Dus als ik even doorredeneer: de fan van je VGA is te luid dus vervang je je CPU-koeler :?

Dat is dan ongeveer hetzelfde als een nieuwe CPU kopen, omdat je GeForce 6600GT Crysis niet trekt, maar met die nieuwe CPU zal dat wel lukken |:(

Edit: Jeps, nu ik het opnieuw lees lijkt het al wat duidelijker. Sorry, had je review ergens tussen 1 en 2u vanmorgen gelezen...Zou beter eerst wat slapen blijkbaar voor ik nog eens op Tweakers zit ;)

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 7 maart 2008 15:24]

Ik dacht toch dat het redelij kduidelijk was, Ik heb een andere vga koeler er op gezet, en toen ook direct maar ene nieuwe cpu cooler om het helemaal af te maken ;)