Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Battle of the budget-Androids

Underdogs en gevestigde orde

Conclusie

Het is lastig om direct één duidelijke winnaar aan te wijzen bij deze round-up. Laten we daarom maar beginnen met de mindere goden. Dat zijn wat ons betreft de Huawei P8 Lite en de Alcatel OneTouch Go Play. Bij de P8 Lite zit vooral de accuduur ons dwars, maar ook de wat oudere en wat trage software, en de matige camera bij slecht licht zijn redenen om de smartphone links te laten liggen. Bij de Go Play merken we dat de software hier en daar hapert en dat de camera vrij slecht is. Daarnaast heeft hij maar 8GB opslaggeheugen. Dan is het leuk dat hij waterdicht is, maar dat weegt niet op tegen de nadelen.

Dan komen we automatisch bij de middenmoters. Dat zijn de LG K10, de Samsung Galaxy J5 en de Wiko Fever. Deze toestellen kunnen interessant zijn als je de genoemde nadelen niet bezwaarlijk vindt. Bij de K10 zijn dat de matige accuduur, hoewel deze niet zo slecht is als die van de P8 Lite, en de slechte kleurechtheid van het scherm. Hij heeft wel een wat groter scherm en de behuizing is dik in orde, dus dat kunnen redenen zijn om wel voor de K10 te kiezen. De Galaxy J5 schurkt dicht tegen de toptoestellen van deze test aan. Hij blinkt nergens in uit, maar is wel een aardige allrounder. Wel jammer is dat hij maar 8GB opslaggeheugen heeft en dat de camera niet zo goed is bij slecht licht. De Wiko Fever is de laatste in dit rijtje. Hij heeft vooral zijn specificaties duidelijk mee, want hij heeft het meeste interne geheugen, de snelste chipset en bijvoorbeeld het scherm met de hoogste resolutie. Toch is het dan weer jammer dat de Android-versie wat hysterisch aandoet en vooral dat de camera vrij slecht is.

Dan zijn er nog twee toestellen die boven het gepeupel uitsteken. Dat zijn de Moto G en de WileyFox Swift. De Moto G is daarbij een goede allrounder, die uitblinkt door zijn waterdichtheid, maar ook soepele Android-ervaring, prima camera en prima behuizing. Ook de Swift is een goede allrounder die hier en daar nog een streepje voor heeft op de Moto G. Zo is de accu verwisselbaar, heeft hij plek voor twee simkaarten en heeft hij standaard 16GB opslaggeheugen en 2GB intern. De Moto G heeft slechts 8GB en 1GB intern in de door ons geteste versie, hoewel er ook een iets duurdere bestaat met 16GB opslag en 2GB intern. De software is door gebruik van Cyanogen OS uitgebreid en toch overzichtelijk, wat ook een voordeel kan zijn ten opzichte van de Moto G. Het toestel heeft dus de beste uitbreidingsmogelijkheden en het stelt op geen enkel gebied teleur. Het enige minpunt dat we kunnen verzinnen is dat de contrastwaarde niet zo hoog is. Verder heeft hij een verzorgd uiterlijk met een fijne grip, is de camera goed allround en is het toestel het fijnst in gebruik van alle geteste budget-Androids.

Reacties (203)

Wijzig sortering
Edit3:

Ondertussen is na een derde edit van de review een stuk over 4G support toegevoegd en zijn alle specs correct. Onderstaand is geschreven op moment dat dat er nog niet was. Ik heb bij dezen ook de correcte specs meegenomen in de conclusies hieronder.

Leuke review van het 'tablet'-aspect van deze telefoons, maar een IMHO erg belangrijk punt ontbreekt ontbrak volledig: NL/EU LTE frequentiebandsupport. Al deze toestellen hebben "LTE" in de specs staan, maar dat wil niet zeggen dat ze hier in NL gebruik kunnen maken van LTE netwerken. Daarvoor moet je naar de ondersteunde frequenties kijken. In EU zijn vier banden in gebruik voor LTE: 800MHz, 900MHz, 1800MHz en 2600MHz (banden 20, 8, 3 en 7 resp) Die banden zijn niet gelijk - 800MHz en 900MHz geven laagste snelheden, maar veruit beste dekking in buitengebieden. 2600MHz geeft hoogste snelheden en beste prestaties in drukke gebieden. 1800MHz wijkt niet enorm af van 3G. Het maakt dus uit welke banden je kunt gebruiken.

Dat verschilt ook per network operator:
KPN: 800MHz, 1800MHz en 2600MHz (geen 900MHz)
Vodafone: 800MHz, 1800MHz en 2600MHz (geen 900MHz)
T-Mobile: 900MHz, 1800MHz en 2600MHz (geen 800MHz)
Tele-2: 800MHz en 2600MHz (dus geen 900MHz en 1800MHz)

Ga je vervolgens naar de telefoons in deze review kijken, dan zie je op basis van de in het review aangegeven specs dat ze allemaal op 800MHz, 1800MHz en 2600MHz kunnen werken in 4G, maar dat twee niet op 900MHz (band 8) kunnen werken (de Wiko Fever en de WileyFox Swift). Dat betekent dat deze telefoons bij T-Mobile de 900MHz-band missen, waardoor je vooral in de buitengebied geen verbinding kunt maken of met 2G/EDGE moet werken terwijl iemand naast je met telefoon die wel alle frequenties ondersteunt vrolijk op 4G zit :o

Dus:
Huawei P8 Lite - volledig 4G alle netwerken
Wiko Fever 4G - 4G , gebrekkig 4G in buitengebied bij T-Mobile, volledig 4G alle overige netwerken
WileyFox Swift - 4G , gebrekkig 4G in buitengebied bij T-Mobile, volledig 4G alle overige netwerken
Alcatel OneTouch Go Play - volledig 4G alle netwerken
Motorola Moto G (2015) - volledig 4G alle netwerken
LG K10 - volledig 4G alle netwerken
Samsung Galaxy J5 - volledig 4G alle netwerken

Dat betekent dat de winnaar van deze review een minpunt heeft mbt dekking in buitengebied als je T-Mobile als provider hebt. Mede daarom zou ik zelf aanraden de scores van telefoons die geen 800, 900, 1800 en 2600MHz LTE ondersteunen een proportionele penalty te geven. Daarmee is de vraag of de WileyFox Swift nog onbetwiste winnaar zou blijven.

Dit lijkt me uitermate hoe dan ook relevante info bij deze en andere reviews van smartphones en andere apparaten met 4G-functionaliteit :o

Edit:
Info in artikel was gebaseerd op - onjuist - info in PW. Is inmiddels aangepast, heb deze post overeenkomstig aangepast. Komt postief uit voor de meeste telefoons :)

Edit2:
Gezien aantal reacties hieronder is er reden om ook te twijfelen aan de nieuwe, aangepaste specs. Alle uitspraken hierboven gaan - zoals nu dik aangegeven - over de specs in het review zelf.

[Reactie gewijzigd door dion_b op 23 maart 2016 14:38]

Ik heb even voor de Moto G gekeken, maar daar is al duidelijk dat je geen gelijk hebt.
http://www.motorola.com/we/products/moto-g
Networks
GSM/GPRS/EDGE, UMTS/HSPA+, 4G LTE, CDMA

Bands (by model)
Moto G - GSM (XT1540)
LTE (1, 3, 7, 8, 20)
UMTS/HSPA+ (900, 2100 MHz)
GSM/GPRS/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

En de Huawei volgens GSMArena http://www.gsmarena.com/huawei_p8lite-7201.php
Also known as Huawei ALE-L21
NETWORK Technology
GSM / HSPA / LTE
2G bands GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2
3G bands HSDPA 900 / 1900 / 2100
4G bands LTE band 3(1800), 7(2600), 8(900), 20(800)
Speed HSPA 42.2/5.76 Mbps, LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRS Yes
EDGE Yes

De LG volgens GSMarena http://www.gsmarena.com/lg_k10-7849.php
Versions: K420N (Europe); K430DS (Russia); K430DSF (LATAM)
Also known as LG K10 Dual SIM with dual-SIM card slots
NETWORK Technology
GSM / HSPA / LTE
2G bands GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)
3G bands HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100 - K420N, K430DSF, K430DS
4G bands LTE band 1(2100), 3(1800), 7(2600), 8(900), 20(800) - K420N
LTE band 3(1800), 7(2600), 20(800) - K430DS
LTE 700 / 1800 / 2600 - K430DSF
Speed HSPA 42.2/5.76 Mbps, LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRS Yes
EDGE Yes

Begin te vermoeden dat je bij de andere ook niet goed gekeken hebt. Enige verweer dat je misschien nog hebt is dat de websites van de fabrikanten niet heel goed zijn.
Verweer is heel simpel: ik heb niet verder gekeken dan specs in het artikel zelf. Die uit Pricewatch gelinked waren. En niet klopten. Specs zijn intussen aangepast, mijn post hierboven ook.
Anoniem: 16328
@dion_b22 maart 2016 18:47
Je post klopt nog steeds niet.
Mijn post klopt 100% met de opgegeven specs in het artikel na aanpassing. Ik baseer me puur en alleen daarop. Ipv tegen mij te zeuren zou je kunnen kijken of wat in Pricewatch staat klopt en evt fouten daarin corrigeren.
Als je dit soort boude stellingen maakt, dan hoor je daar een onderbouwing voor te leveren die verder gaat dan de pricewatch. Buitengewone stellingen vereisen buitengewone onderbouwing. De pricewatch is niet altijd optimaal en je kunt je niet op 1 bron verlaten. Je hebt een groot deel van de tweakers gemeenschap op het verkeerde been gezet en een editor onderuit geschoffeld. Een kleine correctie onderin je artikel is niet echt voldoende om dat weg te halen. Het zou netjes zijn als je je artikel aanpast, de gewraakte uitspraken voorziet van een doorstreping en daarvoor een uitleg dat je uitspraken goed bedoeld, maar incorrect zijn. Dat maakt Tweakers waardevol
Pardon? Ik gebruik de gegevens die in het artikel aangeleverd worden, niet meer of niet minder. Die gegevens klopten niet en zijn aangepast, ik heb mijn post daarop aangepast, niet alleen de text onderin maar ook de inhoud erboven incl conclusie (o.a. dat een paar van de telefoons totaal niet zouden werken)
Als de gegevens nog steeds niet kloppen na uitzoekwerk en correctie door de auteur ligt de verantwoordelijkheid nog steeds daar. Lees zelf maar:
reviews: Budget-Androids: underdogs en gevestigde orde
Frequentiebereik (mobiel)

Huawei P8 Lite
850MHz, 900MHz, 1800MHz, 1900MHz, 2600MHz

Wiko Fever 4G
850MHz, 900MHz, 1800MHz, 1900MHz, 2600MHz

WileyFox Swift
800MHz, 850MHz, 900MHz, 1800MHz, 1900MHz, 2100MHz, 2600MHz

Alcatel OneTouch Go Play
850MHz, 900MHz, 1800MHz, 1900MHz, 2100MHz, 2600MHz

Motorola Moto G (2015)
850MHz, 900MHz, 1800MHz, 1900MHz, 2100MHz, 2600MHz

LG K10
850MHz, 900MHz, 1800MHz, 1900MHz, 2600MHz

Samsung Galaxy J5
800MHz, 850MHz, 900MHz, 1800MHz, 1900MHz, 2100MHz, 2600MHz
Alle uitspraken zijn daarop, en enkel daarop gebaseerd.

Edit:
Review is voor de tweede keer aangepast. Mijn originele post ook. De specs die hier staan, staan dus niet meer in review.

[Reactie gewijzigd door dion_b op 23 maart 2016 14:40]

Anoniem: 16328
@dion_b22 maart 2016 23:39
De verschillende posts hier laten een ander beeld zien.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 16328 op 22 maart 2016 23:52]

Anoniem: 16328
@Raindeer22 maart 2016 17:42
Qualcomm maakt sinds een tijdje gebruik van een standaard set LTE banden op elke chip. Dit is voor fabrikanten makkelijker omdat ze dan één toestel voor de wereld kunnen produceren. Voor die andere chipsets heb ik niet gekeken, maar zoals jij al citeert ondersteunt ook Huawei gewoon alle banden. Ook volkomen logisch omdat zij zelf de chips ontwikkelen en Europa voor hun een belangrijke markt is.
Dit is zeker een punt, met Chinaphones (die doorgaans maar 1 of 2 van de 4 banden ondersteunen) is het nog erger.
Alle phones zijn Chinaphones, tot en met de iPhone ;)

Het verschilt enorm per toestel en is gevolg van de gekozen GSM-modem. Twee toestellen in zelfde serie van zelfde merk kunnen totaal afwijken qua support. Ook dure high-end apparaten, waar low-end meuk alles blijkt te ondersteunen. Laatst nog een toestel voor m'n schoonbroer uitgezocht van nog geen EUR 100 die alle nodige banden ondersteunde.

Je mag er vanuit gaan dat een telefoon die je via je provider aanschaft alle nodige banden voor die provider ondersteunt (al bleek dat o.a. bij de eerste iPhones met 4G-support een heikel punt), maar daarbuiten is het - ook bij de gevestigde merken - oppassen en uitzoeken geblazen. Let trouwens ook op bij 4G-dongles. Als iemand behoefte heeft aan eentje van Saudi Telecom die nadrukkelijk niet op NL banden werkt hoor ik het graag :X :P
Het is inderdaad de keuze van de fabrikant welke banden er in de baseband worden aangezet en de antenne ervoor geoptimaliseerd. Je betaalt als fabrikant voor zover ik altijd begreep licensiekosten per ondersteunde LTE band, dus als fabrikant ga je (zeker bij budget telefoons waar elke cent telt) niet alle 67 LTE banden configureren, je maakt per regio een keuze.

Toestellen die door officieel voor de Europese markt worden uitgebracht (dus geen grijze import Chinaphones, die bedoel ik natuurlijk :) ) hebben in de praktijk eigenlijk altijd wel support voor minstens 3 (en vaak 4) van de vier Europese LTE banden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 maart 2016 14:26]

Minstens 3 is alsnog uitermate irritant, vooral als - wat meeste voorkomt - 800MHz ontbreekt, terwijl dat de band is die meeste meerwaarde geeft omdat je daarmee een fatsoenlijke internetverbinding hebt in buitengebieden bij KPN en Vodafone.

Het verschil tussen 'grijze import' en 'officieel' is bovenal commercieel. In beide gevallen moet je gewoon bewust zijn mbt wat je koopt. Uiteraard geldt dat veel sterker als je via AliExpress oid direct bij fabrikanten gaat bestellen, maar er is daar meer dan genoeg dat alle banden in EU ondersteunt, veel meer dan hier formeel ingevoerd is.
Nou ja, voor de koper is het commercieel, maar de grootste reden dat Chinaphones goedkoop zijn is dat voor die toestellen niet voor de Google Apps betaald is, en geen licensiekosten voor LTE en andere technologie afgedragen is, wat een verkoper formeel wel moet als hij legaal telefoons naar de EU exporteert. Op kleine schaal zal het verschijnsel nog wel onder de radar blijven voortduren, dus daar kan je als tweaker je voordeel mee doen.
Motorola Moto G (2015) - geen 4G met Tele-2, gebrekkig 4G op andere providers
Bron?
B1 (2100), B3 (1800), B7 (2600), B8 (900), B20 (800)
https://en.wikipedia.org/wiki/Moto_G_(3rd_generation)

Waar Wikipedia de info vandaan heeft kan ik zo snel even niet vinden.
Dat dit niet in het artikel staat is wel kwalijk.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 22 maart 2016 15:20]

Staat er sinds vanmiddag wel dus, zie onderstaand ;)
En waar heb jij de specs vandaan? Zie dion_b.. ;)
Van de fabrikant :)

Edit: tenzij je de specs in de tabel op pagina 2 bedoelt, die komen uit de Pricewatch, maar daar ontbrak de 2600MHz-frequentie bij vier toestellen.

[Reactie gewijzigd door Chris Broesder op 22 maart 2016 17:25]

De PW is sowieso geen originele bron. Belangrijke specs zou ik dan zeker verifieren. Een echte bronvermelding kan IMO ook geen kwaad.
Bron: specs-stukje in artikel:
reviews: Budget-Androids: underdogs en gevestigde orde
Motorola Moto G (2015)
[...]
850MHz, 900MHz, 1800MHz, 1900MHz, 2100MHz
Dus ofwel foute specs in artikel, danwel op Wikipedia.
Die informatie, maar dan wat simpeler geformuleerd, heb ik vanmiddag toegevoegd ana de review onder 'Hardware en prestaties'. 2.600MHz doen ze overigens allemaal. We hebben de specs per toestel gisteren uitgebreid bekeken. Waar heb je de info vandaan dat sommige deze frequentie niet ondersteunen?
Zoals gezegd, m'n bron is het artikel zelf:
reviews: Budget-Androids: underdogs en gevestigde orde
- en daar de rij Frequentiebereik (mobiel)
Aah ik zie het. Die specs-info komt rechtstreeks van de Pricewatch, dus dat ga ik direct corrigeren!
Was geen commentaar op het artikel, maar op de reactie van @dion_b hierboven.
Mijn reply is ook een antwoord op de post van @dion_b :D
Voor de duidelijkheid: voor publicatie hebben we dit uitgezocht (en Chris verwijst ernaar in de tekst). We hebben toen een overzicht gemaakt. Dat kun je hier vinden http://charts.tweakzones.net/O1yc1/1/index.html

Misschien is het het beste dion_b, dat je het onjuiste deel van je reactie verwijdert. Dit soort verhalen worden nog maanden vaak gelezen en er staat - zoals je zelf hebt gemerkt - aantoonbaar onjuiste informatie in.

Thanks voor het opsporen van de onjuiste info in de Pricewatch. We denken na over een betere manier om dit weer te geven in de toekomst, zodat het minder onduidelijk is en - vooral - foutloos :)
Dit lijkt me uitermate hoe dan ook relevante info bij deze en andere reviews van smartphones en andere apparaten met 4G-functionaliteit :o
Het is standaard een onderdeel van reviews. Vorig jaar kreeg de Honor 6 Plus daar bijvoorbeeld een lager cijfer door en het jaar ervoor was het een van de weinige grote minpunten van de OnePlus One :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 23 maart 2016 13:58]

Misschien is het het beste dion_b, dat je het onjuiste deel van je reactie verwijdert. Dit soort verhalen worden nog maanden vaak gelezen en er staat - zoals je zelf hebt gemerkt - aantoonbaar onjuiste informatie in.
Het "onjuiste" deel van mijn text komt linea recta uit de specs die gepost zijn als onderdeel van het artikel (ook al zijn ze gelinked vanaf andere bron). Ik blijf het absurd vinden dat de verantwoordelijkheid voor fouten daarin bij een reageerder neergelegd werd en wordt als hij de consequenties van de specs zoals ze er staan benoemt.
Voor de duidelijkheid: voor publicatie hebben we dit uitgezocht (en Chris verwijst ernaar in de tekst). We hebben toen een overzicht gemaakt. Dat kun je hier vinden http://charts.tweakzones.net/O1yc1/1/index.html
Vooraf :? No way :o

Ik zie dat ondertussen (vanochtend of mogelijk gisteravond) een tweede wijziging in de review aangebracht is, na het toevoegen van 2600MHz gistermiddag. Nu komen de specs overeen de link hierboven en met wat in reacties op mijn post geroepen is, en is er een stuk over 4G toegevoegd. Dat laatste was zeer nadrukkelijk niet aanwezig in de eerste versie van de tekst, zoals blijkt uit zowel mijn reactie en een aantal andere ervoor waarin opgemerkt werd dat er niets over de telefoonfunctie genoemd werd.

Ik zal in ieder geval mijn eerste post aanpassen, maar dat doe ik op basis van de informatie zoals hij er nu - na wijzigingen - staat, maar ga zeker niet doen alsof dit er de hele tijd stond en ik alleen verkeerd gelezen had...
We denken na over een betere manier om dit weer te geven in de toekomst, zodat het minder onduidelijk is en - vooral - foutloos :)
Dat lijkt me een heel mooie uitkomst van dit gebeuren. "Foutloos" is natuurlijk ideaal, maar alleen al goede weergave en aandacht ervoor (ook door de leveranciers die in eerste instantie de velden invullen!) zou veel helpen :)

[Reactie gewijzigd door dion_b op 23 maart 2016 14:40]

Het "onjuiste" deel van mijn text komt linea recta uit de specs die gepost zijn als onderdeel van het artikel (ook al zijn ze gelinked vanaf andere bron). Ik blijf het absurd vinden dat de verantwoordelijkheid voor fouten fouten daarin bij een reageerder neergelegd werd en wordt als hij de consequenties van de specs zoals ze er staan benoemt.
Oh nee, dat is helemaal mijn bedoeling niet :) Mijn bedoeling is dat mensen die de komende tijd deze review zullen lezen juiste en niet-verwarrende info te zien krijgen. Jouw reactie staat nu als must-read bovenaan geplaatst. Ik verwijt jou niet dat je deze reactie hebt geplaatst - en ik ben blij dat je zo kritisch leest en een reactie erover achterlaat die, als hij juist was geweest - veel had toegevoegd. Maar hij klopt simpelweg en aantoonbaar niet, en dus lijkt het me beter als je dat duidelijker maakt dan alleen met de edit die er nu staat. Zou zonde zijn als mensen verward raken over de 4g-support van deze toestellen door jouw reactie, vind je niet ;)?
Vooraf :? No way :o
Oh jazeker. De Excel-sheet waarop de tabel gebaseerd is, is laatst gewijzigd op 21 maart 14:51 ;) Chris was het vergeten toe te voegen op moment van publicatie en heeft dat later gedaan. Maar weet in elk geval dat we er aandacht voor hebben en dat ook voor publicatie hadden :)

Dank voor de aanpassing, lijkt me stuk duidelijker voor toekomstige lezers nu :)
Eind goed, al goed, zullen we maar zeggen dan :)
De EU-versie van de K10, de K420N, ondersteunt ook alle banden voor LTE:
LTE band 1(2100), 3(1800), 7(2600), 8(900), 20(800) - K420N

bron: Gsmarena.com / belsimpel
Anoniem: 16328
@dion_b22 maart 2016 17:37
De door jou aangebrachte verschillen zijn onlogisch. Apparaten met dezelfde chipset zullen dezelfde banden ondersteunen. Snapdragon 410 ondersteunt standaard 'Integrated 4G LTE World Mode' dat betekent dat alle standaard gebruikte LTE banden in de wereld worden ondersteund. Dit zijn: LTE 1, 3, 7, 8, 20. Daarbij zitten alle banden die in Nederland actief zijn. Alle telefoons met Snapdragon 410 chipset ondersteunen dus deze banden. Voor de andere telefoons zul je op de website zelf moeten kijken, dat is sowieso altijd goed om te doen :).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 16328 op 22 maart 2016 17:39]

Da's niet helemaal waar - er zijn bergen telefoons met Snapdragon 410 uit andere regio's die 1 of meer Europese banden niet ondersteunen, fabrikanten maken verschillende versies van telefoons.
Anoniem: 569741
22 maart 2016 13:10
Nog handig om te weten.

Schaf je voor 26 maart 2016 de Wileyfox Swift Zwart aan, dan ontvang je € 25,- van het aankoopbedrag terug! Hoe? Heel eenvoudig. Ga naar de Wileyfox-actiepagina, registreer je toestel en je krijgt het geld binnen 30 dagen op je rekening gestort. Let op: je kan vanaf 30 maart de aanvraag indienen en dit dient gedaan te worden binnen 30 tot 60 dagen na aankoop.
Desondanks vind ik het nog steeds geen budget-Android. Dit vind ik middenklasse (ok, misschien lagere middenklasse, maar zeker geen budget) Budget-Android toestellen kosten tussen de 45 en 100 Euro, en daar vind je ook al toestellen met 4G. Bij de Lumia's zit je iets hoger, op 120 maar dan praat je over een A-merk en dat zijn de meeste toestellen om deze test niet.(hooguit 3 van de 7, Samsung, Motorola en LG)
Heb je ook een directe link?
Waar is de Moto E (2015)?
Jongens, zullen we dit soort reacties gewoon niet doen? Er zijn altijd andere keuzes te maken. Wat mij betreft een mooie round-up, die WileyFox verrast me wel trouwens! Die achterkant, is dat stiekem gewoon de Sandstone Black van Oneplus?
Ik heb de Wileyfox Swift sinds december, geweldige telefoon. Kan mij helemaal vinden in deze review. Iets wat niet in het artikel vermeld is volgensmij is dat de Wileyfox Swift dankzij Cyanogen OS ook beschikt over CyanogenMod. Afgelopen week was CM13 uitgekomen, gebaseerd op Android 6.0 en dit is ook voor de Swift (codename crackling) verkrijgbaar. Van het weekend geinstalleerd, ging prima en werkt lekker. Toestel heeft enkel een vergrendelde bootloader, maar dit kan eenvoudig via Fastboot vrijgegeven worden zonder tokens of andere ongein.
Wat voor reacties? De Moto E is DE (Android) budget phone, zeker als ie voor 100 euro beschikbaar is / was.
"De prijsklasse van net onder de tweehonderd euro blijft een interessante. Wat kunnen de smartphones van nu voor deze acceptabele prijs en waar merk je echt de verschillen..."
Daar valt 'ie dus gewoon niet onder. Hij is namelijk ruim goedkoper dan waar deze round-up over gaat. Ik bedoel, er staat hier een uitgebreid artikel, met veel informatie over veel aspecten van de telefoons, en dan gaat het in de reacties vaak over
"waarom deze niet?"
"hoezo alleen Android?"
Wat mij betreft een beetje overkritisch, je moet keuzes maken, en die kan de Tweakers redactie meestal prima verantwoorden, is het dan niet interessanter om het over de inhoud te hebben?
Dat soort vragen had Chris zelf moeten stellen en beantwoorden. Nu dat niet gedaan is moeten wij dat maar doen. ;)
Op de inhoud zelf lijkt niet zo heel veel aan te merken.
Ik zit de reacties juist door te lezen in de hoop dat er zulke reacties tussen zitten. We weten allemaal dat een round-up een subselectie is van wat beschikbaar is. Kunnen we dan de reacties gebruiken om hier aanvullingen op te geven en ons af te vragen waarom specifieke andere modellen de roundup niet gehaald hebben? Lijkt me erg zinvol.
De Moto E zit qua specs een flinke stap onder deze telefoons.
SD410, 1GB, 8GB..
Schermresolutie is lager maar dat kan juist een voordeel zijn. Camera's zijn wel crap.
Tweakers heeft (IMHO) de juiste smartphones gekozen om mee te nemen in deze vergelijking. Ze moeten nu eenmaal keuzes maken...
Ook stellen ze duidelijk dat ze op zoek zijn naar de verschillen tussen (uiteraard enigszins vergelijkbare!) android smartphones van net onder de tweehonderd euro, dan is dit een mooie selectie.

Het is, bovenstaande meegenomen, niet meer dan logisch dat je dan geen windows smartphones, kleinere schermen (al dan niet met lagere resolutie) en/of phablets (5.5" en meer) meeneemt in deze vergelijking.

Een "appels met peren" vergelijking was hier duidelijk niet het uitgangspunt! ;)

Het is dat ik niet in de markt ben voor een nieuwe smartphone op dit moment maar anders stonden er op mijn top 5 lijst zeker 4 smartphones van de 7 uit deze vergelijking, en dan ook met de WileyFox Swift bovenaan.
Ook stellen ze duidelijk dat ze op zoek zijn naar de verschillen tussen (uiteraard enigszins vergelijkbare!) android smartphones van net onder de tweehonderd euro, dan is dit een mooie selectie.
In deze round-up kijken we hoe goed de budget-Androids van dit moment zijn. Natuurlijk vooral ten opzichte van elkaar, want in de praktijk wil je natuurlijk weten wat je het beste kunt kopen als je niet meer dan tweehonderd euro voor een smartphone overhebt.
Behalve prijs < 200 zijn de selectiecriteria IMO onduidelijk, daar hadden wel wat meer woorden aan vuilgemaakt mogen worden.
Na de eerste zin verwacht ik dat juist DE budget (Android) smartphone ook wordt meegenomen, al is het alleen maar om te kijken hoe deze wat prijzigere toestellen zich verhouden tot die basis.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 22 maart 2016 15:25]

Dat de Moto E (2015) "DE budget (Android) smartphone" is jou mening.
Voor je geld krijg je inderdaad veel terug, maar...

Als je, ook al is het maar af en toe, een foto van enigszins redelijke kwaliteit moet nemen is (zeker onder niet perfecte omstandigheden!) de Moto E (2015) van alle populaire smartphones zo'n beetje de laatste die je in je hand wil zien op dat moment.
Dat ene punt is al genoeg reden om de Moto E (2015) niet mee te nemen in een lijst waarin je op zoek bent naar (ook al staat het er niet expliciet) een goede allrounder voor onder de 200 euro.

Dan is er nog het veel kleinere en duidelijk minder scherpe scherm dat in deze vergelijking bij lange na niet mee kan komen.

Ja, de Moto E (2015) is een hele leuke (very) low budget Android smartphone. Maar deze vergelijking gaat over een andere categorie smartphones, een categorie waarin de eisen simpelweg een stuk hoger zijn.
Smartphones als de Swift, de Moto G en de J5 hebben geen noemenswaardige zwakke punten, dat is (IMHO duidelijk) de reden waarom de grens "net onder de 200 euro" is vastgesteld. Voor minder dan 150 euro krijg je in Nederlandse (web)winkels geen smartphone die nergens steken laat vallen.
Dat de Moto E (2015) "DE budget (Android) smartphone" is jou mening.
http://www.anandtech.com/show/9129/the-moto-e-2015-review/10
Dat ene punt is al genoeg reden om de Moto E (2015) niet mee te nemen in een lijst waarin je op zoek bent naar (ook al staat het er niet expliciet) een goede allrounder voor onder de 200 euro.
Als vergelijkingsmateriaal met de duurdere toestellen lijkt het mij alsnog nuttig. En soms is de camera ook echt irrelevant.
Zou de Moto E op een aantal punten niet zelfs beter zijn dan sommige toestellen uit deze test?
Dan is er nog het veel kleinere en duidelijk minder scherpe scherm dat in deze vergelijking bij lange na niet mee kan komen.
Kleiner is dus niet per se slechter en minder scherp is ook voor velen geen issue. Bovendien is het scherm bijna net zo groot als dat van menig iPhone.
Smartphones als de Swift, de Moto G en de J5 hebben geen noemenswaardige zwakke punten,
Is dat zo? J5:
Wel jammer is dat hij maar 8GB opslaggeheugen heeft en dat de camera niet zo goed is bij slecht licht.
Er is bijna altijd wel wat met smartphone cams..

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 22 maart 2016 18:25]

Anandtech was dan ook wel heel weinig kritisch v.w.b. de camera...
De meeste andere reviews zijn een stuk minder mild op dat punt.

Dat jij graag appels met peren vergeleken ziet worden wil nog niet zeggen dat Tweakers dat dan ook moet doen of dat andere lezers dit net zo interessant vinden als jij. Het omgekeerde blijkt eerder, tot zo ver hoofdzakelijk positief commentaar over de gekozen smartphones in deze vergelijking, op wat chinaphone gebruikers (in Nederland niet "normaal" te krijgen), windows gebruikers (hoe lang bestaat dat nog met een van dramatisch laag nu langzaam naar nul kruipend marktaandeel?) en een enkele Moto E (2015) fan ;) na dan...
En de camera van een smartphone is tegenwoordig, helaas voor jou, voor de meeste tweakers lezers weldegelijk interessant. Lees de reviews en comments en je bewijs is daar.

Een kleiner scherm is niet per se slechter, maar als het zowel kleiner als minder scherp is dan is het, in een vergelijking, wel degelijk slechter!
Dat het scherm van een iPhone 6/6s met 4.7" bijna even groot is klopt, maar 1334 x 750 (iPhone) is wel flink een stuk scherper dan 960 x 540 op 4.5" (Moto E), en daarmee duidelijk zichtbaar beter.

8GB is nog redelijk normaal in deze prijsklasse en voor de meeste gebruikers in de doelgroep genoeg i.c.m. een SD kaartje voor opslag van foto/video/enz.
Welke smartphone camera (behalve van een handvol peperdure topmodellen of een enkel gespecialiseerd type) is dan wel goed bij slecht licht? Precies... En zo slecht is de J5 nog niet eens vergeleken met de meeste directe concurenten, vandaar ook "niet zo goed".
Overigens zijn zowel de 8GB als de totale camera prestatie vergelijkbaar met de Moto G, en vergeleken met de Moto E is de camera van de J5 heel veel beter.

Er is inderdaad bijna altijd wel wat met smartphone cams, maar veelal hebben de goedkoopste toestellen de slechtste cams en de Moto E is daarop geen uitzondering.
Een camera zonder flitser kan wat mij betreft tegenwoordig echt niet meer, in welke prijsklasse dan ook (maak hem dan maar 5 euro duurder!), alleen al vanwege het verliezen van de zaklamp functie! :+

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 22 maart 2016 20:24]

Anoniem: 463321
@Dreamvoid22 maart 2016 11:07
Het gaat bij budget telefoons om de lage prijs als uitgangspunt,niet de specs. Dat die slecht zijn komt dan uit de vergelijking wel naar voren.
Tsja, maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te zien dat als als je de Moto E in dit rijtje zet (zeker samen met de Moto G) je van te voren wel weet hoe dat zo'n beetje gaat eindigen.

Ik snap heel goed dat de Tweakers reviewers dan liever een toestel als die Wiko Fever erbij zetten, dat maakt de boel wel interessanter.
Hoe eindigt het dan?
De E wordt vast geen kampioen maar ik denk niet dat ie overal achteraan eindigt.
Er zijn veel telefoons waar die je hier nog bij kan doen, een LG g2 nieuw op aliexpress is ook rond deze prijsklasse, en wellicht een betere telefoon dan de meeste hier vergeleken.
Er worden hier smartphones vergeleken alsof het een vergelijking betreft van camera's of computers. Het hele telefoonaspect is buiten boord gevallen. Kun je er überhaupt mee bellen, hoe is de antenne, hoe is de microfoon en het geluid met en zonder koptelefoon? Voor mij is een smartphone een telefoon met handige extraatjes, maar dat ligt voor reviewer Broesder blijkbaar anders?

[Reactie gewijzigd door Kalief op 22 maart 2016 08:10]

Kun je er überhaupt mee bellen
Ja.
hoe is de antenne, hoe is de microfoon
Als we daarover bijzonderheden te rapporteren hebben, dan doen we dat. Als er niets bijzonders opvalt, dan laten we dat weg. De interesse hiervoor is laag bij onze lezers.
het geluid met en zonder koptelefoon?
Daarvoor hebben we helaas nog geen goed uitgekristalliseerd testprotocol. Als we dat wel hebben, dan zul je dat terugvinden in reviews.
Voor mij is een smartphone een telefoon met handige extraatjes, maar dat ligt voor reviewer Broesder blijkbaar anders?
Al sinds ik begon met reviews op Tweakers - 7,5 jaar geleden alweer - is het een apparaat met apps waarmee je toevallig ook kan bellen. De interesse voor smartphones op Tweakers komt voort uit de interesse voor pda's - en daarmee kun je niet bellen. Inmiddels is bellen weinig relevant voor veel mensen :)
Geinig.
De interesse voor smartphones op Tweakers komt voort uit de interesse voor pda's - en daarmee kun je niet bellen. Inmiddels is bellen weinig relevant voor veel mensen :)
Voor mij is juist de belkwaliteit het meest belangrijke aspect. Maar misschien komt dat ook omdat ik naast privé ook zakelijk er vaak mee bel. Het valt mij tegenwoordig wel op dat steeds vaker bellers slecht zijn te verstaan en dat is best lastig.
Ik denk dat een smartphone een gereedschap is met inmiddels zeer veel toepassingen met een sterke focus op communicatie. Daar hoort absoluut bellen bij, maar zoals collega Arnoud zegt melden we dat eigenlijk alleen als ons iets in negatieve zin opvalt. We hebben ook geen manier om de belkwaliteit goed te testen en het is lastig om te meten of iets aan de antenne of het bereik op een bepaalde plek ligt bijvoorbeeld. Als een telefoon slechte belkwaliteit laat zien, onderzoeken we dat natuurlijk wel verder.
Ok. Dus jullie testen telefoons, maar hebben geen manier om belkwaliteit en bereik goed te testen. Right. 8)7

"Als een telefoon slechte belkwaliteit laat zien, onderzoeken we dat natuurlijk wel verder."

En hoe doen jullie dat verder onderzoeken dan? Heb je ideeën hoe dit wel te testen? Misschien willen Tweakers hier wel graag over meedenken.

Ik hoor ook erg vaak mensen zeer slecht en vraag ze naar ramen te lopen. Zelf bel ik vaak met een koptelefoon zonder de telefoon vast te houden. Dit resulteert bij mij al in meer bereik en minder storing (iPhone 4s). Mijn vermoeden is dat een aantal fabrikanten er een potje van maken wat voor mij juist bij reviews en de keuze uit alle smartphones belangrijk is.
Er zijn wel manieren voor, maar we hebben er de mogelijkheden momenteel (nog) niet voor. Er staat wel een dergelijk idee op stapel. Wat ik probeerde te zeggen is dat het zonder bepaalde gecontroleerde omstandigheden lastig op een enigszins wetenschappelijke manier te oordelen over belkwaliteit. Of het eventuele gebrek aan ontvangst komt door een slechte antenne of op dat moment op een bepaalde plaats weinig bereik van de mast is lastig te zeggen. Er is immers een niet-constante factor aanwezig.
Ik kan mij inderdaad goed voorstellen dat een enigszins wetenschappelijke manier erg lastig is. Waarschijnlijk zul je altijd deels afhankelijk zijn van factoren die zich buiten de meetopstelling bevinden (masten) en dus kunnen veranderen.

Wel kan ik mij voorstellen dat een iets zachtere meetmethode goed werkt in een round-up als deze. Het testen van meerdere toestellen op 1 moment met dezelfde simkaart(en). Hier kunnen we vast leren van vergelijkbare testmethoden, zoals camera's?

Is er een gebouw te vinden dat een aantal verdiepingen onder de grond heeft? Steeds een verdieping lager gaan en kijken of verbindingen (data / telefonie) open blijven geeft geen wetenschappelijke resultaten, maar kan 'rotte appels' en positieve uitzonderingen opleveren. Wat mij interessant lijkt is om een test als deze (of een ander low-budget-idee) gewoon eens te testen, als case op Tweakers te plaatsen en zo een discussie (en oplossingen) teweeg te brengen vanuit de community. Testmethoden kunnen ongetwijfeld worden gecrowdsourced. Dat voelt ook iets meer agile dan eerst een volledig wetenschappelijke methode verzinnen. Count me in!
Right. 8)7 Ben het eens dat de geluidskwaliteit (speaker/microfoon) van sommige modellen belabberd is.

Maar ik zou voorstellen 'vat de koe bij de hoorn' en doe een constructieve voorstel voor een testprotocol en/of omschrijf wat je precies getest wilt hebben.

Want er komt meer bij kijken dan je denkt, zeker bij de 1001 verschillende koptelefoons met verschillende kwaliteiten. Tel daarbij dan nog de uitdaging geluids kwaliteit van speakers en microfoons te meten.

Als er genoeg vraag is naar deze informatie zal men het wel in de test protocol meenemen. Maar een overzicht review is juist dat. Een overzicht wat voor de meeste tweakers genoeg informatie oplevert.

Voor in-depth reviews hebben we trouwens ook de user-reviews. En dat zijn in het algemeen prima reviews.
Vraag mij wel eens af of mensen sowieso wel weten wat bellen is.
Al kan een smartfoon nog zoveel, de emotie in een stem, de invloeden van de omgeving, je "hoort" dit gewoon niet op het schermpje.
Maar we hebben emoji's!
[...]
Als we daarover bijzonderheden te rapporteren hebben, dan doen we dat. Als er niets bijzonders opvalt, dan laten we dat weg. De interesse hiervoor is laag bij onze lezers.
Dat laatste is wat ook wel een "aanname" genoemd wordt. En een verkeerde. Ja, ik heb een smartphone. En ik vindt het heel handig dat ik daarmee kan internetten, dingen opzoeken, indien nodig kan navigeren. En dat alles in een apparaat dat ik altijd bij me heb. Ik zit helemaal niet te wachten op een dumb phone.

Maar dat betekent niet dat ik dat ding niet bij me heb als telefoon. Het is in eerste instantie een communicatie middel. Bellen, SMS, internet, email.
Daarna komt de rest. De kwaliteit van de camera boeit mij bijvoorbeeld helemaal niet, voor fatsoenlijke foto's heb ik altijd een (goede) compact camera bij me. Ik besef me ook dat dat voor andere mensen anders kan liggen. Omdat ik daar geen behoefte aan heb, betekent niet dat ik aanneem dat anderen er geen behoefte aan hebben. Het zou fijn zijn als de reviewers andersom die aannames ook niet zouden maken, en de hele telefoon zouden reviewen, ipv. aan te nemen dat iedereen zijn telefoon gebruikt op de manier waarop zij hem gebruiken.
Ik gebruik mijn telefoon ook om te bellen hoor ;) Zie mijn reactie hierboven voor verder commentaar op dit punt.
Wat je ook mist is bv de kwaliteit van de wifi verbinding .
Als je toch praat over een multifunctie toestel , dat mag dit ook getest worden >
Want dit schijnt ook een bron van ellende te zijn bij veel toestellen.
En niet iedereen heeft een grote databundel en is dus aangewezen op dit soort verbinding
Een vergelijk met een Windows Phobe had ik ook wel graag gezien. Bijvoorbeeld een Lumia 650, die ook in deze prijsklasse zit. Ik moet immers ook tussen OSen kiezen.
Grappig dat je dat zegt. Ik was juist laatst aan het denken: waarom noemen we deze dingen nog smartPHONES, terwijl het bellen onderhand het ondergeschoven kindje aan het worden is...

Van de andere kant mag je misschien verwachten dat alle telefoons prima kunnen bellen en hoef je daar niet naar te kijken. Net als dat je niet gaat kijken of de sms-ervaring goed is.
Dusseh, 'handtop'?
Ook niet slecht. De suggestie van de auteur is "palmtop computer"

1) Waar bevindt hij zich als je hem gebruikt? In je handpalm.

2) Het is een computer, geen telefoon. En een behoorlijk geavanceerde computer.

Maar net zoals met de term 'hacker' of met 'Qwerty' betekend een betere, alternatieve naam (of in geval van Qwerty; alternatieve layout) niet perse dat deze ook populair gebruikt wordt.

Ik wilde graag de OP een hart onder de riem steken. Luuk is niet alleen met z'n observatie.
Anoniem: 463321
@Luuk198322 maart 2016 11:14
Alle telefoons kunnen bellen maar geluidskwaliteit en volume zijn niet altijd gelijk en goed.
Nee, jij omschrijft een dumbphone. De definitie van een smartphone: "Een smartphone is een mobiele telefoon die uitgebreidere computermogelijkheden biedt. Een smartphone kan ook beschouwd worden als een handcomputer of pda die tegelijk ook een telefoon is.".
Dat ligt voor 90% anders denk ik.

Bellen is echt het minst interessant aan een smartphone. Dan krijg je verschillen te zien tussen uitstekend en zeer goed.
Snelheid, geen stotteringen en kunnen facebooken lijken mensen meer te interesseren dan of je er mee kunt bellen.
Wat opvalt is dat deze budgetphones niet ver weg zitten qua prijs t.o.v. het hogere middensegment van Chinese telefoons. Als je inderdaad op de kleintjes wilt letten en je gewoon Nederlandse garantie wilt dan zijn dit leuke telefoons. Als je veel meer waar voor je geld wilt zou ik toch kijken naar de grijze import. Zeker als tweaker zijnde kan je dan een telefoon hebben die qua specificaties een stuk langer meegaat voor ietsje meer geld.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 maart 2016 07:56]

Hoe zit het dan met updates? Ik heb nooit echt het idee gehad dat je degelijke updates krijgt van die Ali telefoons..

De twee die bovenuit de test komen krijgen geloof ik wel updates
Hoe zit het dan met updates? Ik heb nooit echt het idee gehad dat je degelijke updates krijgt van die Ali telefoons..
Al koop je een populair Huawei of Xiaomi toestel dan krijg je gewoon updates van de fabrikant. Maar met Android is het sowieso allemaal één pot nat qua updates (van Chinese eendagsvlieg tot en met Samsung) tenzij je een Nexus toestel hebt. Daarom dat ik ook de opmerking over tweakers erbij schreef: zelf kan je de levensduur van je toestel oprekken m.b.v. custom ROMs (naast dat je zo van alle crapware afkomt).

Het is niet voor iedereen. Gewone consumenten kunnen beter bij een Android toestel blijven waar ze gewoon garantie op hebben.

Een voorbeeldje: een Xiaomi Mi 4c (Snapdragon 808, 32 GB opslag, 3 GB RAM, goed scherm, goede camera, dual-SIM) kost op AliExpress ongeveer 200 euro. Zoals ik schreef in mijn eerste post is dat iets boven de prijs van de budgetphones die hier gepresenteerd worden, maar daarvoor krijg je qua specificaties veel terug. Op dat toestel kan je zelf een eigen smaak Android installeren. Ook is recentelijk de kernel source code vrijgegeven, waardoor naar verwachting dit toestel nog lang van custom ROMs voorzien zal worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 maart 2016 09:20]

Ik vind dat je wel rekening moet houden met import kosten. Anders kan dit een nare verassing zijn als je telefoon eruit wordt gepikt. Dus die xiaomi moet je eigenlijk voor tegen de €250 rekenen. Mocht je niet eruit worden gepikt heb je geluk en een toestel voor mooi prikje.
Ik ben wel eens dat als je beetje durft je best een keer kan proberen om een telefoon uit china te halen. Heb ik zelf ook gedaan met mijn Nubia z7 mini. Fijn toestel maar bij problemen moet je het eigenlijk beetje zelf oplossen. Update beleid van die chinezen is trouwens ook geen pijl op te trekken. (De nubia z7 mini heeft een beta update naar 5.1.1. die niet verspreid wordt via de officiële support pagina. Lekker dus)
Ik vind dat je wel rekening moet houden met import kosten.
Het schijnt dat je daar met de juiste verzendmethoden omheen kan werken, volgens sommige aanbiedingen op AliExpress. Ik zeg schijnt, omdat ik daar geen ervaring mee heb. ;)
Misschien een beetje een open deur, maar je telefoon (proberen te) importeren als 'gift' om zo geen invoerrechten te betalen is imo gewoon belastingontduiking en dus eigenlijk strafbaar.
Als je daar zelf geen morele bezwaren tegen hebt, prima, maar ga ook niet zitten huilen als je er wel uitgepikt wordt.
Mijne kwam ook binnen als Gift; Phone parts; $18 via hongkong shipping oid. Had er niet om gevraagd maar heeft wel gewerkt ja. ;)
Met de juiste verzendmethode verklein je de kans hoe ver ik weet, maar 100 procent zeker of veilig ben je nooit.
Ik heb op de harde manier geleerd :'(
Klopt. Via Top One shop verscheept via DHL geen importkosten. Ik heb een Xiaomi Redmi Note 2 voor €140,- Toptoestel met wekelijkse updates via Xiaomi.eu. Kan geen een van deze geteste toestellen volgens mij tegen op. Mijn kids hebben een Motorola G maar de volgende worden Xiaomi's.
Ik houdt altijd rekening met kosten voor import en tax. Het is me echter de afgelopen 8 jaar 3 keer overkomen dat ik die ook daadwerkelijk moest betalen en dat was kort achter elkaar een jaar of drie geleden. Misschien dat het toen wat rustiger was bij de douane check, geen idee.

Ik kies wel altijd de free-shipping methodes vanuit China, duurt wel wat langer maar het minste risico op extra kosten. Wanneer je voor de gevestigde shippers kiest dan weet je ook gelijk zeker dat je import en tax moet betalen omdat die dat zelf afhandelen.
Ik zat inderdaad ook al te kijken dat ik dit qua prijs al niet echt meer budget zou noemen, maar er eerder midrange bij begin te verwachten. Budget zou ik eerder denken aan de richting van 75-125.

Nu heb ik de markt al een tijdje niet gevolgd (tevreden gebruiker Lumia 730, 176,-), dus misschien dat er in dat echte tbudget prijssegment gewoon geen Androids meer zijn hoor, kan best. Maar dat zou het wel frappant maken dat er nog wel steeds windows phones in dat goedkopere segment uitgebracht worden.
Tsja, er zijn mensen die alles beneden de 400 euro "budget" noemen, maar idd, dit segment zit duidelijk wel een slag hoger dan de groep 'echte' lowbudget telefoons met minimale specs: 540p schermen, 8 GB storage, 0.5-1 GB RAM, etc die je voor onder de 150 euro vindt.
Wat mij betreft is het juist omgekeerd - een jaar of twee terug kon je voor dit soort prijzen alleen in China een fatsoenlijke telefoon kopen, maar nu koop je voor onder de 200 euro met zo'n Wileyfox Swift of Moto G gewoon een toestel dat voor de meeste mensen net zo vlot werkt als een Chinaphone (buiten een paar zware games), met een pracht van een hi-res scherm en een camera die twee jaar terug nog in een high-end toestel zat.

Maar dan wel met met garantie, support (recente Android versies, getest voor Europa), ondersteuning voor Europese LTE banden, en te koop in de (web)winkel om de hoek ipv wachten of je pakje van een onbekende Aliexpress reseller wel aankomt, met of zonder douane rekening erbij.

Chinaphones zijn nog altijd leuk voor tweakers die per se de maximale specs voor hun euro willen, en de risico's en software geklooi met rooting en custom ROMs op de koop toe nemen, maar in mijn ogen is dat nu echt meer een hobby-item geworden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 maart 2016 14:37]

Dat viel mij ook op, het zit tegen het middensegment aan.
Er is ook een Moto G van 16gb met het dubbelle aan RAM.. Alleen momenteel net boven de 200
Met cashback zit ie rond de 180.
Waar krijg je die cashback van 30 eur?
Arghhh, waarom lees ik dit nu pas. De actie was t/m 31 maart. |:(
Over een paar weken is er waarschijnlijk weer een actie.
Ik zag het op coolblue langskomen, kijk daar eens.
Heb ik al een aantal maanden in bezit en is absoluut een toptoestel. Foto's zijn acceptabel, soc is snel genoeg als je geen zware games speelt, laatste Android versie en vooral: accu gaat makkelijk 3-4 dagen mee! Zeer tevreden over.
Jammer dat die Moto G zo dik als een baksteen is. Het oog wil ook wat.
Tja, door die dikte ligt ie wel een stuk beter in de hand en heb je een fenomenale accuduur.
De Moto G heeft geen bijzonder goede accuduur laten de benchmarks zien. Qua video doet hij het goed in deze benchmark. Ik denk echter dat de meeste tijd van de mensen zit in het gebruik van apps en surfen.
Ik gebruik zelf al een tijdje de moto g. Prima telefoon, maar je hebt wel een sd kaartje nodig voor uitbreiding van intern geheugen 8Gb is net aan. Dat komt ook doordat je maar 4.5 gb beschikbaar hebt voor opslag. De rest is voor android.

Ik heb er al android 6 op staan. Is even wennen. Als je upgrade zorg dat je de telefoon een paar keer echt uit en aan zet. Ik moest dat doen om de batterij te resetten. Nuheb ik weer een hele goede lifespan. Ik heb nog niet gebruik gemaakt van de optie om het geheugen uit t,e breiden met sd geheugen - nu is het gewoon 'normale uitbreidingsstorage'. Misschien dat ik het met pasen probeer.

Er is ook een 2/16Gb versie die iets duurder is, maar als je in de markt bent voor een nieuwe telefoon, zou ik die nemen.

Als de review vorige maand gepubliceerd was, dan had je kunnen profiteren van een 40€ cashback, nu niet meer ;(

[Reactie gewijzigd door swimmer5122 op 22 maart 2016 07:59]

Cashback is nog net geldig en acties zijn er altijd.
Ja, anno 2016 zou ik echt niet meer voor een 8 GB toestel gaan. Zelfs al haal je 'm uit de doos en zie je dat je 4.5 GB beschikbaar hebt, zodra je alle ingebouwde Google Apps, Chrome, etc naar de laatste versie hebt geupdate verdwijnt zelfs die ruimte als sneeuw voor de zon.

Ik bedoel, mensen hebben het vaak over 'futureproof' zijn van hun Android toestel in de zin van dat er nieuwe Android updates komen, maar meer nog word je beperkt door storage en RAM - apps worden steeds groter en groter, en vreten steeds meer RAM. Alleen al het verschil in app-grootte en geheugengebruik tussen de stock browser van Android 4.1 (ik pakte laatst een oud toestel daarmee) en de laatste Chrome op Android 5 is echt schrikbarend.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 maart 2016 14:54]

Werkt goed dat uitbreiden van interne opslag via SD kaart. Bij mijn kids ook gedaan. Eindelijk van dat gezeur af dat er weer geen ruimte is. Wel een snelle SD gebruiken.
Klopt dit bij de WileyFox Swift onder het onderdeel "Ontwerp". Daar staat:
Onder de camera zit een dubbele ledflitser, waardoor selfies beter belicht moeten zijn.
De voorkant huisvest geen flitser, de achterkant een dubbele LED variant. Maar met de achterkant maak je doorgaans geen selfies. Daar is de front- (a.k.a. selfie-) camera voor bedoeld.
Bedankt voor de tip, dat is inderdaad niet correct. De grap is, dat ik zelf mijn selfies vaak maak met de camera achterop voor betere kwaliteit. Vandaar mijn verwarring vermoed ik 8)7
Huawei P8; dé selfietelefoon :+
Zou je eigenlijk eens moeten kijken naar de Asus Zenfone Selfie, die heeft 13 mpx frontcamera met front-flitser.

Je ziet overigens wel aan de kleurtjes voor welke doelgroep die bedoeld is. :+

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 maart 2016 14:45]

Ik heb zelf een Umi Rome van nog geen €85, euro 5,5 inche scherm, android 5.1, 16 gb en 3 gb ram, snel mooi en zeer goedkoop, dat hij slechte fotos maakt in het dnker neem ik op de koop toe, ik kijk alleen fotos op mijn mobiel dus de kwaliteit is eigenlijk altijd normaal
UMI rome, een grote bak ellende was dat toestel. Zware ghosting, bij gebruik van de auto-brightness valt het scherm op zwart, als je via whatsapp of instagram of welk andere app dan ook de camera functie gebruik loopt de camera vast en is een reset nodig. Dan de slechte kwaliteit van het camera glas, was bij mij met een week bekrast en er zat een barst in.

Voor mij nooit meer UMI, een illusie armer en een ervaring rijker.
Ook al ben ik fan van Android. Ik vind het persoonlijk jammer dat er geen andere type smartphones bij betrokken zijn van o.a. Windows Phone. e.d. Juist Windows Phone heeft zeker op low budget wel wat te bieden denk ik. En de mensen die de Low budget telefoons kopen gebruiken meestal al apps die op beide platformen prima ondersteund worden. En dan praat ik niet over 3D games, maar simpel: Whatsapp, snapchat, instagram, facebook en een beetje browsen en emailen.
Voor de rest! Een leuke vergelijking.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 22 maart 2016 08:03]

Dit zou nogal vreemd zijn in een artikel : "battle budget android smartphones"

Verder heb je een punt dat windows smartphones zeer interessante middenklassers hebben.
Mee eens, de lumia 640 hoort ook zeker in een rijtje van budgettoppers thuis. Ook al denk ik dat deze niet als beste uit de test komt.
De lumia 650 dan liever.
Alweer helemaal vergeten dat ze die uit hebben gebracht |:(

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee