Wileyfox Swift Zwart Review

bas-r 28 oktober 2015, laatste update op 28 oktober 2015, 2.297 views

Wileyfox Swift Zwart

Prima opvolger van mijn 1e gen Moto G. CyanogenOS, reageert snel, geen bloatware en Dual Sim met 4G voor een zacht prijsje!

Pluspunten

• CyanogenOS
  • Dual sim - 4G
  • Fijne grip
  • Werkt snel
  • Batterij heeft 5h SOT
  • Multi color notificatie LED

Minpunten

• Standaard micro USB kabel past niet

Ik wilde eigenlijk geen review schrijven, maar ben zo onder de indruk van deze telefoon dat ik het toch doe.
Het is de vervanging van mijn Moto G dual sim, 1e generatie (XT1033), die na bijna twee jaar in actie wat traag werd en de batterij wat discutabel (minder dan 3 uur Screen On Time (SOT) op 1 lading).

Featureset
Voor mij heeft deze telefoon alles:
Dual- Sim 4G (met de 800Mhz band!!)
Multi-color notificatie LED
16GB opslag uitbreidbaar met micro-SD
Geen bloatware!!
Kost onder de ¤200
En niet groter dan 5"

Voor sommigen is het een afknapper dat de wifi alleen 2,4Ghz ondersteunt.

Grote trekker is CyanogenOS op deze telefoon. Dit betekent geen bloatware en dat je wat meer mooie opties hebt, bijvoorbeeld het begrenzen van de rechten die apps hebben zodat je meer controle hebt wat app-makers over je te weten komen.
Root is niet standaard mogelijk op deze telefoon want er draait geen CyanogenMOD op maar dus CyanogenOS.

Bereik
De Dual-sim feature is van het Dual-Standby soort, wat betekent dat ik normaal gesproken op beide nummers bereikbaar ben, tenzij ik bel met nummer 1 dan krijgt een beller naar nummer 2 een 'niet bereikbaar' melding, of voicemail, en vice versa.
Voor mij geen probleem, want ik wordt doorgaans overdag gebeld op mijn werk-sim en 's avonds vaker op mijn privé-sim. Dat loopt slechts sporadisch door elkaar.
Het bereik is niet veel anders dan met mijn Moto G.

Accu
De accu gaat redelijk lang mee: ik haal zo'n 5 uur SOT op 1 accu lading. Prima om de dag mee door te komen voor mij. Daarbij is de accu verwisselbaar. Alleen zijn op dit moment nog geen losse accu's te koop, wat hopelijk snel zal veranderen.

Bouwkwaliteit / Afwerking
De telefoon is lekker licht en houdt prettig vast door de Sandstone afwerking op de achterkant (waar heb ik dat eerder gehoord? 1+1).

Groot minpunt is wel dat de microUSB aansluiting iets dieper in de telefoon zit dan normaal, waardoor niet alle microUSB kabels passen. Ik heb van enkele Samsung adapters die ik nog had liggen de plug met een mesje gemodificeerd zodat ze nu probleemloos passen.

Grootte
Verder voelt de telefoon heel prettig aan, ondanks dat ik 'm wat groot vindt. Hij heeft wel wat weg qua gevoel en omvang van de Nexus 5.

Ter vergelijking heb ik foto's naast mijn Moto G bijgevoegd. Opvalt is de dikte van de Moto G, of is het de slanke vorm van de Swift?

Beeldscherm
Ik vind het een mooi scherm en ondanks de 720p op 5" kan ik individuele pizels niet onderscheiden. Kleuren zijn mooi helder.
Er zit Gorilla Glass 3 op. De tijd zal het leren of dit ook voor extra stevigheid heeft gezorgd.

Stabiliteit / betrouwbaarheid
Ik ben er ten opzichte van mijn oude Moto G niet veel op vooruit gegaan:
Snapdragon 400 32-bit vs Snapdragon 410 64-bit
1GB Ram vs 2GB Ram

Toch voelt het hele systeem een stuk sneller aan met dezelfde apps erop geďnstalleerd. Het komt nooit voor dat de telefoon meerdere tientallen seconden niet meer reageert. De Moto G had dat helaas wel.
Af en toe een hikje natuurlijk wel, want het is geen SD810, maar daar is de prijs ook naar.
Mijn Moto G haalde in Antutu ongeveer 15000 punten. De Swift zo'n 50% meer.

Ik ben nog geen enkele bug tegengekomen.

Wel irritant is dat ik een nummer niet standaard kan toewijzen aan 1 van mijn simkaarten: dus dat als ik een collega bel, dat die standaard met mijn werksim wordt gebeld. Ik moet voor elk belletje kiezen met welke sim ik dat wil.

Foto's
Ik ben niet ontevreden over de foto kwaliteit, maar de Moto G was dan ook erg slecht. Als voorbeeld een foto'tje uit het bos toegevoegd.

Ik ben erg tevreden met dit toestel na twee weken gebruik.
Stabiel, snel genoeg, niet te groot, redelijke batterij, Dual-Sim 4G en bovenal goed te betalen.
Het is de vraag of er software updates naartoe komen vanuit Cyanogen, maar ik hoop dat ik tegen de tijd dat ik daar aan toe ben er CyanogenMod op kan flashen voor wat extra levensduur.

Heb jij ook een Wileyfox Swift Zwart?

Ben mogelijk ook geinteresseerd in deze telefoon. Door je review heen klinkt dat je best positief over je 'oude' moto g bent. Mag ik vragen waarom deze de voorkeur kreeg boven de moto g 3 gen.?
Dual sim +4g

[Reactie gewijzigd door bas-r op 31 oktober 2015 08:41]

Hoe doet de camera het eigenlijk bij veel en weinig licht? Wat ik ben tot nu toe wel onder de indruk :)
En hoe kan ik checken wat voor wifi wij thuis hebben? Want ik wil niet dat ik misschien ooit eens de telefoon probeer te verbinden met de wifi maar hij kan niet verbinden :\

[Reactie gewijzigd door Mark22 op 11 november 2015 15:40]

Camera is geen hoogvlieger, maar voldoet prima. Beter dan de meesten in deze prijsklasse.
2,4Ghz is de standaard voor wifi, 5Ghz is nieuwer en zorgt voor wat minder groot bereik maar grotere doorvoersnelheid.
Je kunt het vinden in je router zelf, maar ook met een app als Wifi Analyzer, https://play.google.com/s...rproc.wifi.analyzer&hl=en
Leuke review om te lezen. Ik heb ook nog de eerste Moto G hier liggen en ben me vast aan het orienteren op het moment dat ie stuk gaat. Tot dusver draait de G nog prima, maar zodra er iets stuk gaat verwacht ik na het lezen van deze review dat de Swift de opvolger gaat worden.
Volgens Wifi Analyzer is het 2462MHz hier dus dat scheelt weer :)