Wileyfox Swift Zwart Review

4play 16 november 2015, laatste update op 20 november 2015, 4.775 views

Wileyfox Swift Zwart

Een low budget telefoon met de feeling van een midrange telefoon. Ik ben erg positief over dit kleine telefoontje lekker slank en smal ligt goed in de hand en weegt niet veel. Prima ding voor die 180 euro.

Pluspunten

• PRIJS
  • Aanpasbaar OS
  • Hoog Privacy
  • Android 5.1.1
  • Vervangbare accu
  • Geheugenkaart slot
  • Kleine telefoon (maar 5")

Minpunten

• Geen NFC
  • Notificatie LED erg aanwezig
  • Geen oplader bijgeleverd
  • Weinig tot geen hoesjes te koop
  • Geen 4g 900 band (T-mobile)
  • Geen 5ghz Wifi

Ik heb nu eindelijk een vervanger voor mijn Nexus 4 uit 2012. De accu van mijn Nexus 4 was echt niet meer voldoende. Ik heb die wel in de zomer vervangen maar alsnog blijft het een hopeloze zaak voor de rest was ik zeer tevreden met mijn nexus 4.

Dus tijd voor een nieuwe telefoon, maar aangezien ik niet 600 euro ga betalen voor een telefoon. En graag op een wat lager budget blijf zitten heb ik gezocht welke telefoon het beste bij me paste.

Ik was erg gecharmeerd van de Moto G 2015 maar die is gelijk weer §70 duurder. Dan maar de moto E 2015 die is goedkoop en prima (mijn dochter heeft die) maar daar heeft motorola de support van stop gezet. Owkay geen moto dan maar, dan maar een chinaphone.

Na rond zoeken op fora voor importeren van Chinese telefoons bleek het toch een hoop gedoe. EN je hebt de kans te worden opgelicht of dat je telefoon niet werkt omdat de goede frequenties niet worden ondersteund. Als het niet anders kan doe ik dat wel maar anders ga ik liever voor een euromodel.

Toen zag ik dit toestel, het had alles wat ik wil van een telefoon
  • Niet te groot
  • Niet duur
  • Vervangbare batterij
  • Geheugenkaartjes
  • Chip met een goede documentatie (zodat er veel roms voor gemaakt kunnen worden)
  • 64 bit (geen dealbreaker)
  • Ziet er niet goedkoop plastic uit.
  • Wel HD (720 maar toch HD)
  • Dual sim (geen dealbreaker wel handig als ik overstap van vodafone naar ziggo mobiel 4g (ook vodafone netwerk) volgende maand).
  • On screen knoppen. Ik wil nooit geen knoppen buiten mijn scherm meer.
De Wileyfox it is then, waarom dan?

De Wileyfox swift wordt in andere landen verkocht als android one telefoon (In Turkijke als General mobile 4g in(/op) de Filepijnen als de Cherry Mobile G1). Dat wil dus zeggen dat als Wileyfox of Cyanogen geen support meer geeft er makkelijk een "officiŽle" ROM van google opgezet kan worden. Dit maakt deze telefoon dan tot een soort mini nexus. En er komen nog roms uit voor minimaal 2 jaar. Dus veiligheid met updates en tot android 8 misschien onder de pannen :)

Scherm
Het scherm is een 720p HD scherm. Dat had mijn oude nexus 4 ook. Ik zie daar op 5" echt geen pixels op en dus is het voor mij geen probleem. Er zijn heel veel mensen die beginnen te piepen en te knarsen als ze een 1080p scherm op 5" zien omdat ze dan pixels zouden zien. Persoonlijk vindt ik het alleen maar prettig omdat de rest van het toestel dan ook minder krachtige hoeft te zijn. Aangezien hij dan veel minder pixels hoeft aan te sturen.

Wat me wel opviel was dat het scherm niet uit gaat tijdens het bellen. Ik wil hier nog even wat verder onderzoek naar doen. mischien is er een sensortje niet goed bij mijn versie. Dit zorgt er wel voor dat mijn oor dan van alles op mijn scherm aandruk en laat gebeuren terwijl ik aan het bellen ben.

Ook vindt ik de lichtgevoeligheid van het scherm wat slecht. Als ik de telefoon snel van een donkere naar lichte kamer breng duurt het even tot het scherm daarop is aangepast.

De helderheid is daarentegen prima in orde.

Leuk detail is dat het toestel met een screenprotector wordt geleverd. Er zit een "fliepje" aan het toestel waar je aan kunt trekken en dan laat het top laagje los. Het is een "normaal" kunststof screenprotector. Ik heb inmiddels een tempted glass protector besteld aangezien ik die persoonlijk prettiger vindt. Ik las dat het bij veel chinaphones standaard is om de telefoon met screenprotector te leveren.

De notificatie LED is helemaal instel baar je kunt per app bepalen welke kleur deze moet schijnen. Maar hij is wel wat fel aanwezig. Daar hadden ze beter nog en diffuus filtertje overheen kunnen zetten. Nu kijk je recht op de multicolor LED waardoor het erg fel kan zijn en de kleuren ook niet kloppen (Bij geel zie je de opbouw van verchillende kleuren van de RGBled).

(telefoon)Geluid
De speaker straalt naar benden uit. Dat vindt ik erg fijn als ik dan muziek wil luisteren kan ik het toestel op de kop in mijn borstzak van mijn jas doen en dan blaast het geluid naar me toe. In plaats van dat het zoals de Nexus 4 naar achteren gestuurd wordt en zo dus in mijn jas voering verdwijnt. Deze speaker kan best hard, het geluid is best goed voor een telefoon. Ik luister veel podcast en die zijn zelfs onder edoch prima te verstaan (telefoon ligt aan de andere kant van de badkamer dan niet samen met mij oder de douche)

Het geluid van de gesprekken is erg hard. Het gaat zo hard dat ik de eerste keren moest kijken of de telefoon niet op de speaker stond. Wow wat een geluid, zelfs heel zacht is het alsnog duidelijk te verstaan.

Geheugen
De 16GB is evenveel als mijn oude telefoon dat is wat weinig. Maar je kunt SD kaartjes in dit toestel stoppen. Volgens de specificaties tot 32 GB maar 64 schijnt ook te werken. Ik heb gewoon bij de action een 16GB samsung kaartje gekocht en erin gezet.
Dat is voorlopig wel voldoende geheugen voor mij. Op mijn SDkaart staan foto's en podcast en muziek. Dat zorgt er voor dat de 16GB intern prima leeg blijft momenteel is er 5GB in gebruik van mijn intern geheugen waar mijn Nexus 4 nog 1GB over had.

Camera
Ik houd geen rekening met de kwaliteit van mijn camera. Ik maak veel foto's maar verder dan facebook of whatsapp komen die over het algemeen niet. Boven dien nogmaals ik had een nexus 4 en die maakt heel slechte foto's. Bij goed licht zijn de foto's best goed. Ik vindt de witbalans iets te hoog, en als je tegen een lamp in schiet dan zie je niets meer. Ik ben geen fotograaf of foto geek maar de foto's zijn niet heel erg indrukwekkend. Het volstaat maar niet meer dan dat.

OS
Dit toestel draait op Cyanogen OS, een op android 5.1.1 gebaseerd besturingssysteem. De speerpunten van Cyanogen OS zijn veiligheid en aanpasbaarheid. Dit betekend dat je alles kunt aanpassen in dit toestel, knoppenbalken kun je aanpassen en opstart animaties. Allemaal vanuit een menu zonder te "hacken" zo heb je eigenlijk geen root nodig op dit toestel. Die dingen pas ik normaal aan via een app die Root toegang nodig heeft.

Wel merkte ik dat als je een aantal themapaketten uit de store download de telefoon raar gaat doen. Zo kwam er ineens een google plus balk in mijn homescreen. Na een reboot was dit weer verdwenen. Blijkbaar moet je na het aanpassen van het thema even een harde reboot doen anders gaat het mis. Ook zijn smmige thema's wel voor Cyanogen MOD en niet voor Cyanogen OS. Dat is erg verwarrend allemaal.

Volgens Cyanogen krijgt dit toestel 2 jaar updates. Dat moet ik nog zien maar ach aangezien er ook een android one versie is van ditzelfde toestel. Dan zet ik er wel een andere rom op. De bootloader lijkt makkelijk te unlocken.

Accu
Een 2500 mAmp accu is niet overdreven groot. Mijn nexus draaide nog 4 uur op een accu van 2100mAmp (en die was afgelopen zomer nog vervangen) maar deze chip is veel zuiniger en beter /moderner vormgegeven dus doet het beter met z'n stroom. Ik hoop dat android 6 ook voor dit toestel zorgt voor een boost in batterij gebruik.

Maar toen mijn dochter ineens naar het ziekenhuis moest (aangereden op de fiets, ze maakt het goed alleen een gebroken been verder niets) kon ze zich prima vermaken voor een uurtje met mijn telefoon. En daarna kon ik nog gewoon mijn telefoon gebruiken voor telefoontjes met politie en regel zaken met de verzekering en de andere party. Een ongekende luxe wat ik al een jaar niet meer kon doen met mijn oude nexus omdat de accu dan gegarandeerd op was. De swift houd zich kranig en een hele dag is makkelijk haalbaar bij normaal gebruikt.

En als de accu over 2 jaar slechter wordt, dan kan je hem nog gewoon eruit wippen en een nieuwe plaatsen.

Chip
De swift heeft een Snapdragon 410 SOC. Dit is een 4 core 1200mhz 64 bit chip.
Dit zorgt ervoor dat hij zijn werk prima kan doen. Maar af en toe zie je toch dat hij het moeilijk heeft. Soms zie je lage resolutie ikoontjes na het opstarten of als je geheugen vol staat met apps en je snel op en neer schakeld naar het home menu. langer dan 1 seconde is dat echter nooit. Het is een SOC aan de onderkant van de markt en dat merk je aan alles. De prijs is daar ook naar dus je weet dat je geen octacore 64bit throtteling monster in je telefoon hebt zitten.

Door dezelfde 410 SOC heb je in principe ook quickcharge 2.0 ik weet niet of de Swift dit ook actief ondersteund. Maar als ik hem aan mijn anker thuislader hang zit het toestel snel (in een 10 tal minuten) op een accustand die zorgt dat hij weer even gebuikt kan worden.

Verbindingen
Door de dualsim mogelijkheid is het mogelijk om dus met 2 simkaartjes tegelijk bereikbaar te zijn. Dit is niet iets wat ik nodig heb, maar ik ga over een paar weken overstappen van vodafone naar ziggo mobiel. En dan is het wel heel fijn om die twee kaartjes in je telefoon kunt zetten. Dan ben ik op de dag van overzetten altijd bereikbaar. verder heb ik er geen behoefte aan maar de mogelijkheid is wel handig.

Als ik nu buiten op mijn telefoon kijk zie ik ook gewoon LTE staan op vodafone. Dat gaat super snel en vloeiend.

Ook het verbinden met mijn Bluetooth carkit gaat sneller dan mijn nexus 4. BT verbindingen naar mijn smartwach gaan goed sterk en stabiel.

Ervaring
Zoals eerder vermeld is het echt een chip aan de onderkant van de markt. En de telefoon is net zo goedkoop als een low end samsung telefoon. Maar dan wel met een HD scherm. Door de extra dingen die Cyanogen heeft toegevoegd aan Android is het toestel echt lekker snel en alle extra apps op het toestel zijn makkelijk te verwijderen.

Wil je geen foto app van cyanogen dan uninstall je hem gewoon. Dit is heel anders als bijvoorbeeld mijn samsung tab. Waarbij ik veel apps dubbel heb (samsungmail, gmail, inbox voor mail alleen al) omdat die van samsung er niet af mag gooien.

Gemis :(
Ik mis bij dit toestel wel een aantal dingen.

Zo heb ik geen draadloos opladen meer dat gebuikte ik de afgelopen jaren niet. Maar et was wel handig voor als je USB poort zijn rek wat verloren heeft.

En ook geen NFC net nu draadloos betalen hip begint te worden in NL heeft dit toestel het niet.

Ik had ook graag gezien dat dit toestel een water afstotende coating heeft maar ook vanwege de vervangbare accu is dat waarschijnlijk niet mogelijk.

Al met al een prima toestel voor een absolute bodemprijs. Hopen dat Wileyfox en Cyanogen het waar kunnen maken om deze telefoon 2 jaar van updates te voorzien. Maar de initiŽle indruk is super goed voor deze lage prijs.

Extra 19-11-2015

Ik kom er achter dat dit toestel geen 900 4g band heeft. Dat wil dus zeggend dat als je op t mobile zit je geen 4g krijgt op plekken waar alleen 4g wordt uitgezonden op de 900 band. De andere banden van t mobile worden wel ondersteund. Of andere toestellen met dezelfde SOC wel deze band ondersteunen weet ik niet.

Alternatieven zijn er ook voor dit toestel de bekendste zijn wel de Moto G en de Moto E maar ook de Asus zenphone 2 laser en de alcatel Idol 3 4,7" zijn vergelijkbare toestellen. Deze zijn ook opgetrokken met de SnapDragon 410 chipset en alleen de Moto G 2015 draait op 1400 MHZ

Ook heeft de Wileyfox Swift geen support voor 5ghz Wifi. Ik mis dat persoonlijk niet maar voor sommige mensen kan het een dealbreaker zijn.

foto bijlages
Foto 1. Opstarten maar. (foto genomen met Nexus 4)
Foto 2. In het ziekenhuis. (foto genomen met galaxy S5)
Foto 3. Fel licht moeilijk voor de swift.
Foto 4. Cactussen

Heb jij ook een Wileyfox Swift Zwart?

Goede review. Er zijn inderdaad weinig telefoons die deze combinatie bieden tegen zo'n aantrekkelijke prijs.

Ik heb lang dit toestel overwogen maar heb nu toch maar een Asus Zenfone 2 (ZE500KL) met vrijwel dezelfde specs besteld, de 16GB versie daarvan was tijdelijk 149 euro (!) en dat kon ik toch niet laten liggen. Als-ie binnen is review ik 'm wel even ter vergelijking.
Dat is ook wel een hele goede prijs inderdaad, Ik heb die ook over wogen maar ik vindt het design van de swift mooier. Ik krijg kramp in mijn oogbollen van die Asus cirkeltjes die ze overal opzetten.

De specs zijn gelijk aan de Moto E 2015 (van mijn dochter) alleen die heeft maar 8 GB, geen flits en een lager resolutie scherm.
Die Asus heeft 720p in plaats van 1080p, en de accu is 2070 mAh in plaats van 2500 mAh. En de Wileyfox Swift krijgt redelijk goede reviews. Maar de Asus is wel een bekender merk en dus voor jou goedkoper. Hoe bevalt hij? Stabiel en snel?
De Wileyfox Swift is ook 720p. De Asus heeft wel een 8 mpx cam ipv de 13 in de Wileyfox, maar dan wel weer met laser-autofocus.

Nu na een maand bevalt hij uitstekend, ik heb m inmiddels overgedaan aan mijn vrouw (ik probeer ze eerst zelf altijd even uit :) ). Er zit een goed getunede Android in zonder rare lags, het scherm is voor een IPS scherm bijzonder mooi (Gorilla Glass 4 plus een extra dunne touch-laag waardoor de pixels erg dicht onder het glas zitten), en hij ziet er wat strakker/chiquer uit dan de Wileyfox, al is dat persoonlijk. Accuduur is prima, gaat in mijn en haar gebruik gewoon 2 dagen mee, al had ik natuurlijk graag die 2400 mAh accu gezien van de Aziatische versie. Out-of-the-box voor een non-tweaker zou ik voor dat geld voor die Zenfone gaan, maar die Wileyfox is wel beter modbaar.

Review is hier: productreview: Asus Zenfone 2 Laser (ZE500KL) 16GB Zilver review door Dreamvoid
A ja, ik keek verkeerd. Interessant, die Asus. Alleen lijkt hij niet te koop te zijn hier?
Amazon.fr levert gratis in Belgie en voor 5 euro in Nederland. De Tweakers Pricewatch doet gek genoeg wel Amazon.de maar niet Amazon.fr, wat wel jammer is want qua dualsim telefoons is de Franse markt erg interessant, lage prijzen en meer modellen.
Dank voor de tip! Buitenland is alleen wel weer jammer met garantiegedoe. Ik moet namelijk een vriendin adviseren wat betreft een goedkope maar goede telefoon. Eisen: genoeg opslaggeheugen, goede batterij, goedkoop. Ik neem aan dat hij ook niet te langzaam moet zijn, maar daar heeft ze geen ideeŽn over.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 24 december 2015 16:18]

5 inch klein? Welcome to the future
Die viel mij ook op. Zeker om het als nadeel te noemen... :D
Edit: het stond als voordeel. nevermind.

[Reactie gewijzigd door phamoen op 28 mei 2016 09:25]

Nog een nadeel: hij ondersteunt geen 5Ghz wifi.
Aangepast en er bij gezet. Dank voor je feedback.

[Reactie gewijzigd door 4play op 19 november 2015 11:41]

Dat doet geen enkel toestel met de Snapdragon 410 toch?
Mag ik vragen waar deze gekocht is, coolblue stelt de preorder weer uit namelijk.
Ik heb de mijne via coolblue gekocht tien ze heel even in stock waren. Maar via Amazon uk zijn ze ook goed leverbaar schijnt.