Unravel Review

Unravel: schattig, emotioneel en vindingrijk

Spelen met een touwtje

Een leuk mannetje en een goede emotionele band maken echter nog geen game. Unravel is 'gewoon' een sidescrolling platformgame, en net als elke platformgame heeft Unravel een aantal specifieke regels. De belangrijkste regel is, zoals op de vorige pagina al verteld, dat Yarny met elke stap die hij zet een stukje van zijn lichaam verliest, in de vorm van de draad die hij achterlaat. Dat betekent dat er een gelimiteerde afstand is die afgelegd kan worden voordat Yarny zijn voorraadje wol bij moet vullen. De levels zijn dan ook gevuld met losliggende stukjes wol. Yarny wikkelt die draadjes om zich heen en zo begint er een nieuwe lijn. Dat is meteen ook de inhoudelijke uitleg van wat in essentie het checkpoint-systeem van Unravel is. Maak je een fout, ga je dood, of kom je er even niet meer uit, dan word je teruggezet naar het laatste punt waar Yarny een nieuw bolletje wol vond.

Veel mogelijkheden

Dat checkpoint-systeem is aanvankelijk nog niet zo belangrijk, maar wordt, naarmate de levels uitdagender en de obstakels lastiger worden, logischerwijs steeds belangrijker. De moeilijkheid zit hem in de latere levels vooral in het vinden van de juiste route. Zo moet Yarny vaak objecten in de omgeving verplaatsen om een bepaalde plaats te bereiken. Dat gaat gepaard met allerlei mogelijke handelingen. In de hele spelwereld zijn punten te vinden waar Yarny zijn draadje aan vast kan maken. Hij kan zich dan aan zijn draad omhoog trekken en eraan gaan zwaaien. Hij kan een knoop leggen op twee verschillende punten en zo een brug maken met zijn draad. Zo'n brug kan vaak ook gebruikt worden als trampoline waarmee Yarny hoger kan springen.

Het verplaatsen van voorwerpen, en inzien hoe het wel of niet vastmaken van een touwtje de bewegingen van een voorwerp kan veranderen, is de sleutel. En zelfs met die wetenschap weet Unravel soms aardig uit te dagen. Niet dat de game ooit echt uitgesproken moeilijk wordt, maar het is zeker niet zo dat je binnen no-time door alle levels heen rent. Dat zou niet alleen zonde zijn van de grafische pracht die dan veel te snel aan je voorbij trekt, maar ook van de puzzels zelf. Sommige obstakels zitten aardig ingenieus in elkaar, en het geeft dan ook voldoening als je er uiteindelijk in slaagt Yarny er overheen, onderdoor of doorheen te loodsen.

De puzzels die samenhangen met obstakels behoren tot de sterkere punten van het level design. Een ander sterk punt is de variatie in snelheid. Op sommige punten ben je lang op ongeveer dezelfde plaats bezig, en sommige stukjes vlieg je als een wollige versie van Tarzan voorbij. Daarbij is timing belangrijk, want Yarny moet dan steeds op het juiste moment zijn touw bevestigen aan het volgende punt, om goed door te kunnen zwaaien. Daarbij - en ook bij diverse puzzels - valt overigens de uitstekende zwaartekrachtsimulatie op. Voorwerpen reageren zoals je zou verwachten. Bevestigt Yarny zijn touw bijvoorbeeld aan een hanglamp, dan beweegt die lamp afzonderlijk van de zwaaibewegingen van het touw. Als die bewegingen niet gelijk lopen, neemt Yarny's snelheid bij het zwaaien natuurlijk flink af. Met dat soort dingen rekening houden speelt dus ook een rol in Unravel.

Kort

Moet er toch een kritische noot geplaatst worden bij de gameplay, dan noemen we dat er toch wel wat herhaling optreedt in het level design. Een aantal keer voer je dezelfde trucjes uit, maar dan steeds in een net even andere omgeving of met net een iets andere uitwerking. Hoewel dat een gegeven is, stoort het niet. Sterker nog: de mate waarin toch ook steeds weer wat nieuwe elementen worden toegevoegd, zoals takken de opspringen als de sneeuw eraf valt, valt meer op en weegt dan ook zwaarder mee. Een andere opmerking die we willen maken, is dat Unravel niet bijzonder veel speeltijd biedt. Binnen een goede dag gamen ben je er wel doorheen. Of je dan ook alle collectibles al binnen hebt, valt te betwijfelen. Of je de game nogmaals zou spelen, alleen maar om die collectibles alsnog te verzamelen, is echter ook weer een vraag op zich.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.