Unravel Review

Unravel: schattig, emotioneel en vindingrijk

Vreemde eend in de EA-bijt

Unravel is een fijne puzzel-platformer die, mede door de beperkte levensduur van het spel, vooral geldt als uitstekend tussendoortje. In de dag die Unravel ongeveer duurt leer je het wolpoppetje Yarny kennen, met wie al snel een band wordt opgebouwd. Unravel slaagt er dan ook in emotie over te brengen. Dat is, samen met de uitstekende graphics en leuke puzzels, de sterkste kant van het spel. Het avontuur had dus wat langer mogen duren, maar dat maakt de spelervaring die Unravel biedt er niet minder memorabel om. Een prima debuut voor het Zweedse Coldwood Interactive, dat zich met Unravel voor het eerst toont aan een groot publiek.

We leven inmiddels in februari 2016, maar eigenlijk begon deze review al in juni vorig jaar. Dat was het moment waarop wij, en met ons de rest van de wereld, kennismaakten met Yarny, het van wol gemaakte figuurtje dat de hoofdrol speelt in Unravel. De game werd gepresenteerd tijdens de E3-persconferentie van Electronic Arts en viel eigenlijk een beetje uit de toon. Waar EA immers altijd uitpakt met grote titels en bombastische presentaties, gooide de uitgever het met Unravel, van de Zweedse studio Coldwood Interactive, over een heel andere boeg.

Gespeeld op: pc
Ook verkrijgbaar voor: Xbox One, PlayStation 4

Dat verschil valt te verklaren. Anders dan veel andere games in het portfolio van EA wordt Unravel niet door een van EA's eigen studio's gemaakt. De game lijkt in alles op een indie-titel, alleen zag EA zo veel potentieel succes weggelegd voor het kleine, wollen figuurtje, dat het de rechten op Unravel naar zich toe trok. Al op de E3 bleek dat EA dat behoorlijk goed had gespot. Natuurlijk werd er gesproken over Star Wars Battlefront, FIFA 16 en de andere grote games, maar Unravel werd steevast genoemd als een van de meest positieve verrassingen. Niet eens alleen van de EA-persconferentie, maar van de hele E3.

Wellicht heeft dat ook iets te maken met de uitermate sympathieke uitstraling van de game en van de studio die er achter zit. Op de E3 troffen we medewerkers van de studio aan die af en toe bijna beduusd overkwamen. Unravel is de eerste grote game van Coldwoon Interactive, en de massale aandacht die hoorde bij de centrale plek die Unravel kreeg, leek de Zweden nogal te verrassen. In positieve zin, uiteraard: elke bezoeker van de Unravel-stand werd dan ook even hartelijk ontvangen. Wie er zin in had kon met een handgemaakte Yarny op de foto, en natuurlijk kon de game even worden uitgeprobeerd.

Toen kregen we al een voorproefje van hoe de gameplay van Unravel in elkaar zit. In de gameplay moet Yarny zijn weg vinden door allerlei soorten levels, met zijn unieke eigenschappen als hulpmiddelen. De platform-elementen en puzzeltjes hangen steeds samen met wat je met een draadje wol kunt doen. In dat korte moment op de E3 leerden we al hoe we bruggen moesten maken, diezelfde bruggen konden gebruiken als trampolines en hoe Yarny allerlei obstakels kon beklimmen. De basis van de gameplay werd op de E3 dus al duidelijk, maar inmiddels weten we dat er nog heel veel meer valt te ontdekken.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite