Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

LG G5 Preview

Een smartphone met een andere insteek

22-02-2016 • 06:00

198

Multipage-opmaak

Inleiding

We maken er geen geheim van; we houden ervan als smartphonemakers het anders aanpakken. Niet iedereen durft dat en zeker niet met zijn belangrijkste toestel van het jaar. Samsung experimenteerde met de Note-serie, maar hield zijn Galaxy S lang conservatief. HTC was baanbrekend met de One M7, maar heeft sindsdien weinig meer vernieuwd.

LG lijkt het nu vaker te doen, wellicht op jacht naar een toppositie in de smartphonemarkt. Zo groot als marktleider Samsung is LG voorlopig niet, maar het wil wel uit de schaduw stappen. Tot nu toe waren LG en Samsung de Bassie en Adriaan van de smartphonemarkt. Zie je Bassie gaan, dan komt Adriaan eraan, zo luidde de tune en hetzelfde kun je zeggen van de smartphonetakken van beide Zuid-Koreaanse fabrikanten.

In 2016 is er iets bijzonders gebeurd. Beide fabrikanten hebben hun belangrijkste smartphone van het jaar aangekondigd op dezelfde dag. LG hield 's middags een evenement bij het Olympisch Dorp in Barcelona, een paar uur later had Samsung een event een paar kilometer verderop. Nog nooit gingen LG en Samsung zo duidelijk in duel met hun topmodellen.

Er zijn ook overeenkomsten te vinden in nieuwe functies; zowel de G5 als de S7 heeft een scherm dat altijd aan kan blijven bijvoorbeeld. Tweakers was bij het evenement van LG om een eerste indruk te krijgen van de G5 en wat er anders is ten opzichte van de G4.

Ontwerp en hardware

LG is lekker op dreef met experimenten de laatste jaren. De G2 was zo'n uitprobeersel, met knoppen aan de achterkant. De V10 die in januari in Nederland uitkwam, was er ook zo een, met een tweede scherm, tweede frontcamera en high-end dac is dat toestel achteraf gezien een uitgewerkt prototype van de G5.

De G5 heeft als belangrijkste nieuwigheid een aansluiting aan de onderkant. Er zit een knop aan de zijkant en die klikt het systeem los. Vervolgens is het mogelijk om de hele onderkant van de smartphone eraf te halen. Dat is een gek gezicht, vooral omdat de rest van de G5 zo hol van binnen lijkt.

Aan de onderkant zit de accu vastgeklemd. Door de klemmetjes los te halen, komt de accu met een capaciteit van 2800mAh eraf. De aansluiting voor de insteekmodules zit ernaast en is een vermoedelijk propriëtaire aansluiting met zeven pinnen. De bedoeling is dat er veel insteekmodules komen.

De eerste van die modules heeft LG ook al laten zien. Een cameragrip met knoppen om te focussen, zoomen en scherp te stellen, bijgestaan door een extra accu om meer foto's en filmpjes te kunnen maken. Die accu van 1100mAh maakt het accessoire wel een beetje dik, maar dat is dan ook precies de bedoeling van zo'n grip. De tweede is een dac van Bang & Olufsen, om ervoor te zorgen dat er beter geluid uit het toestel komt via de hoofdtelefoon.

LG G5 PreviewLG G5 Preview

Het is een gemiste kans. LG had een reeks van volstrekt unieke accessoires kunnen laten zien die werken met de aansluiting, om zo te tonen waarvoor dit allemaal gebruikt kan worden. Om maar een paar voorbeelden te noemen die er hadden kunnen zijn: een module met een fysiek toetsenbord, een module met een gamepad of een extra accu in de onderkant.

De G5 is de eerste LG-smartphone met een metalen ontwerp. De hele achterkant is van metaal en de zijkanten zijn dat ook. De voorkant is bovendien gemaakt van gebold glas, zoals veel meer smartphones van het afgelopen jaar.

Die combinatie heeft tot gevolg dat hij lekker in de hand ligt en compacter aanvoelt dan hij is. Hij is in feite maar een stukje kleiner dan de G4 in de breedte, maar hij voelt veel compacter aan.

Toestel LG G5 LG G4
Hoogte 14,9cm 14,9cm
Breedte 7,4cm 7,6cm
Dikte 7,7mm 9,8mm
Gewicht 159g 155g
Scherm 5,3" 5,5"
Screen-to-bezelratio 70,1% 73,6%
Bezel zijkant 7,9mm 7,6mm
Bezel boven- en onderkant 32mm 32mm

Hardware

De G5 is een van de eerste aangekondigde toestellen met een Snapdragon 820, een soc waarvan al bijna een jaar bekend is dat hij eraan komt. De Snapdragon 820 is een flashback naar het verleden, toen Qualcomm dominant werd op de smartphonemarkt met gebruik van zijn eigen processorkernen, zoals Krait en Scorpion.

De 820 heeft vier eigen Kryo-cores op 2,3GHz. In tegenstelling tot veel concurrenten en veel eigen socs gebruikt Qualcomm in zijn nieuwe high-end soc vier processorkernen. Veel mensen zullen inmiddels gewend zijn aan octacores, maar Qualcomm vermoedt dat de vier Kryo-cores het beter zullen doen dan veel octacores.

De gpu is een Adreno 530 van Qualcomm zelf. LG prikt er 4GB aan lpddr4-geheugen bij. Het toestel ondersteunt 4g met maximaal 600Mbit/s down en 150Mbit/s up, maar in de praktijk heb je daar - in elk geval nu nog - weinig aan; netwerken in de Benelux ondersteunen dat niet.

De vingerafdrukscanner zit aan de knop op de achterkant en als we mogen gokken, dan denken we dat het dezelfde sensor is als in de Nexus 5x, van Zweedse makelij uit de fabrieken van Fingerprint Cards. De werking is namelijk identiek; met zes aanrakingen is hij ingesteld. Hij werkt makkelijk en soepeltjes. De vingerafdrukscanner dient daarnaast ook als aan-uitknop.

LG G5 PreviewLG G5 PreviewLG G5 PreviewLG G5 Preview

Camera en scherm

Aan de achterkant heeft de G5 twee camera's. De eerste is een bekende, want die zat ook al in de G4: een IMX234 van Sony, een 1/2,6" grote sensor met een maximale resolutie van zestien megapixel met daarvoor een lens met een lichtsterkte van f/1.8. De tweede is een onbekende, de nog niet aangekondigde Sony IMX268, met een maximale resolutie van acht megapixel en een lens met een diafragma van f/2.4.

De twee camera's maken bredere foto's mogelijk. Het duo krijgt assistentie van een laserautofocus en een ledflitser. De foto's die we konden maken op de vloer waren wisselend. Sommige toonden veel detail en waren haarscherp, andere zaten er helemaal naast. Zoals gewoonlijk moeten we wachten tot we een reviewexemplaar krijgen om hier meer over te zeggen. Video's neemt hij standaard op in full-hd met 30fps, hoewel 4k ook mogelijk is. Daarbij zit stereo-audio. Aan de voorkant zit een camera met een maximale resolutie van acht megapixel. Het is een model van Toshiba, een 1/4"-sensor met 1,12 micron grote pixels.

Scherm

Hoewel LG zijn oledfabrieken op volle toeren laat draaien voor zijn tv's, gebruikt het nauwelijks oledschermen in telefoons. De G5 is geen uitzondering. De fabrikant heeft gekozen voor een lcd met een diagonaal van 5,3" en een resolutie van 2560x1440 pixels. Daarmee is het de derde generatie op rij van de Zuid-Koreaanse fabrikant met deze resolutie.

De display heeft een paar bijzondere kenmerken. Ten eerste kan het volgens LG heel fel. De fabrikant claimt een maximale helderheid van 850 nits, terwijl het voor een telefoon al heel wat is als het de zeshonderd nits haalt.

Die extreme helderheid liet LG niet zien, maar het scherm ziet er goed uit, scherp en met op het oog een voor een lcd hoog contrast. De kijkhoeken zien er bovendien ook goed uit.

Bovendien heeft het een Always On-functie. LG zegt dat het de backlight van de lcd heeft aangepast zodat het een klein deel van het scherm kan verlichten. Daardoor neemt het per uur 0,8 procent van de accu. Dat lijkt weinig, maar het kan alsnog oplopen. Als je de telefoon twaalf uur op een dag niet gebruikt, is je accu bijna 10 procent leger dan wat hij anders was geweest. Tenminste, als je hem op tafel laat liggen. We konden het niet testen, maar gaan er wel van uit dat het tweede scherm wel uitgaat als je hem in je zak steekt.

Software

De G5 draait op Android 6.0 met daaroverheen de eigen skin van LG. Het draait allemaal soepeltjes en snel, en we konden geen haperingen ontdekken, ook als we de telefoon zwaarder gingen belasten. Dat komt vermoedelijk mede door het lpddr4-geheugen ter grootte van 4GB, terwijl de ufs-opslag ongetwijfeld ook bijdraagt aan de snelheid van het toestel.

LG heeft een grote wijziging doorgevoerd; de app drawer is weg. Het hoofdmenu dat LG sinds 2010 op zijn toestellen heeft staan, bleek onvindbaar op de G5. In plaats daarvan zijn er homescreens met snelkoppelingen en widgets. Apps zijn direct vanaf de homescreens verwijderbaar. Het gerucht ging in het afgelopen weekeinde dat ook Google een dergelijke stap overweegt voor Android 7. LG is verre van de eerste; Huawei en Xiaomi doen het onder meer al veel langer en iOS heeft al geen hoofdmenu sinds de eerste versie in 2007.

LG G5 Preview ScreenshotLG G5 Preview ScreenshotLG G5 Preview ScreenshotLG G5 Preview Screenshot
LG G5 Preview ScreenshotLG G5 Preview ScreenshotLG G5 Preview ScreenshotLG G5 Preview Screenshot
LG G5 Preview ScreenshotLG G5 Preview ScreenshotLG G5 Preview ScreenshotLG G5 Preview Screenshot
LG G5 Preview ScreenshotLG G5 Preview Screenshot

Tot slot

De G5 is een op en top high-end smartphone, die dankzij het gebolde glas en rondingen goed in de hand ligt. Met het 5,3"-scherm is hij bovendien iets kleiner dan de G4 en dat is ook mooi meegenomen voor wie houdt van telefoons die net een slagje kleiner zijn.

Het nadeel van een preview blijft dat er zoveel onduidelijk blijft. Zo zijn momenteel de prijs en releasedatum nog een vraagteken. Het grootste vraagteken is waar het heen gaat met de insteekmodules. Er zijn er nu twee, de Cam Plus en Hi-Fi Plus, en dat is nog te karig om dit systeem bestaansrecht te geven.

Ondanks dat verdient LG kudos voor het bedenken van een nieuw element voor smartphones. Het systeem werkt vernuftig en opent nieuwe mogelijkheden. De G5 is zeker wat dit element betreft geen eindproduct, maar het begin van iets wat een leuke toevoeging zou kunnen zijn. Laten we hopen voor alle liefhebbers van een fysiek toetsenbord - en dat zijn er nogal wat op Tweakers - dat LG zich bedenkt dat een module met qwerty-toetsenbord een aantrekkelijke toevoeging kan zijn voor de G5. Maar ook als dat niet zo is, heeft de Zuid-Koreaanse fabrikant met zijn nieuwste smartphone een origineel en interessant toestel gemaakt.

Reacties (198)

198
187
89
4
1
50
Wijzig sortering
Eerlijk gezegd vind ik een verwisselbare accu overbodig, wat is er mis met een powerbank?
Powerbank moet je aan je telefoon laten zitten, een verwisselbare doe je in je tas, wissel je om en daarna kun je weer gaan. Niet de onhandigheid van een powerbank aan je telefoon hebben hangen.
Je hebt ook wel een punt hoor, het is een heel handig, ik zou mijn telefoon er niet op uitkiezen.
Dan neem je een telefoon als de K10000, die is beide. :+
Of je koopt de cameragrip zit een extra accu in ;). Wel een beetje gejat van de nokia 1020 kon je ook zo'n extra cameragrip cover met extra batterij voor kopen.
Grappig. De standaardreactie bij een smartphone met vaste accu was tot voor kort "Jammer dat je de accu niet kunt verwisselen :'( ". Komt er eindelijk weer een model waarbij dat wel kan; is het niet meer nodig. :P
Je hebt een punt maar nu beginnen de accu's eindelijk een formaat te krijgen waar ze langer meegaan en je kunt vrij goede powerbanks voor een paar euro krijgen.
Waardoor het niet meer zo een groot issue was als 2 jaar geleden.
Een accu wordt na verloop van tijd slechter. Als je een telefoon wil die lang mee gaat kan je later er een nieuwe batterij in steken. Als die batterij ingebakken zit kan dat niet.
Helaas tegen de tijd dat de accu niet meer zo goed is is de telefoon zelf ook niet meer zo goed, doordat de fabrikant geen of slechte updates uitbrengt (ervaring met Samsung en LG in ieder geval).
De smartphone doet het gewoon nog wel hoor
Na 2 jaar is je batterij gewoonweg op. En vernieuwen verlengd toch weer een jaar of anderhalf
mijn htc one m7 loopt anders nog prima na 3 jaar. Zelf bij een nieuwe telefoon zie ik een snellere processor niet als meerwaarde, gamen doe ik toch niet op mn telefoon en games als clash of clans o.i.d. lopen prima op deze telefoon.

En qua updates kan je na twee jaar overstappen op cyanogen mod of zelfs gewoon je telefoon blijven gebruiken. Hoewel ik graag android 6.0 wil doet mijn android 5.1 het nog prima. Echter verbruikt Cyanogenmod een tikkeltje meer batterij, wat geen probleem zou zijn als ik m'n batterij zou kunnen vervangen.

Dus eigenlijk is het alleen de batterij die significant slechter word.
Tja, de bedrijven willen dat je zo denk omdat je dan snel elk jaar weer een nieuwe telefoon koopt wat natuurlijk BS is of niet.
Een accu kan je vervangen voor een nieuwe als ie versleten is.
Er is geen nut om een powerbank aan een accu te koppelen die in 30min weer leeg is zonder gebruik.
Niet iedereen koopt ieder jaar een nieuw mobiel.

Ik gebruik al jaren een S4 mini, en heb onlangs een nieuwe accu gekocht voor 7 euro, en ie is weer als nieuw nu.
Nu is dat met nieuwe batterijen misschien minder het geval, maar na 1 jaar kon ik toch al een groot verschil merken in de duur. Na anderhalf jaar koop ik gewoon een nieuwe batterij, en hup, weer als nieuw.

En meteen een reserve batterij erbij :)
Op de eerste ("gelekte") foto's leek de uitvoering van de modules lomp, maar dit is toch erg strak uitgevoerd.

Het gaat er nu om dat er modules verschijnen om het een succes te maken.

Al met al vind ik dit een mooi strak ontworpen telefoon die innovatief is tov andere telefoons.
Dan is het stof en spatwaterdichte van de S7 maar magertjes.

Rest van de specs zijn ook dik in orde. Een echte highend-telefoon van LG.

Voor de appdrrawer liefhebber Nova-launcher

[Reactie gewijzigd door jqv op 27 juli 2024 23:18]

De G5 heeft WEL een app drawer, link voor de how-to https://youtu.be/LWM7TieWpY8.
Sowieso is het een beetje een vreemd statement. Het is beter om te stellen dat de default launcher van de G5 geen/wel een appdrawer heeft.

Je kunt op een android telefoon immers een willekeurige launcher installeren: met of zonder app drawer!
Hulde voor de innovatieve ontwikkelingen bij LG. De rest staat stil. De nieuwe modellen zijn alleen upgrade van de eerdere reeks. Iets dunnere behuizing, lijntje anders etc. LG durft echt iets nieuws in te voeren. Ik wacht geduldig de review af van de toestellen en hak dan de knoop door. Een VR bril of gratis wireless lader trekken mij niet meer zo snel over de streep in deze marktprijs.
Mee eens.

Zoals ook al werd opgemerkt zou lg als mogelijkheid een qwerty toetsenbord kunnen toevoegen.

Op dit moment is er geen enkele fatsoenlijke telefoon met een qwerty toetsenbord op de BB Priv na.
of een psp module voor fatsoenlijk hardbutton gamen. dat touchscreen soft button kan je nooit mee spelen.
of een 2de camera aan de onderkant voor 3d opnemen
of een 360 camera module aan de onderkant.

maar uuhmm . wie gaan die modules straks ontwikkelen ? lg zelf of een ander merk ?
denk niet dat samsung straks met een module aankomt voor z'n concurent lg

en dan het volgende punt ik hoop dat je die modules ook meeneemt naar de volgende toestel G6. niet dat je hele kast vol zit met onbruikbare modules

[Reactie gewijzigd door Technoturk op 27 juli 2024 23:18]

Lg maakt het mogelijk voor andere bedrijven om ook modules te maken.
Ieder z'n mening natuurlijk, maar vind een aansluiting voor accessoires nou niet bepaald innovatie. Helemaal niet gezien het feit dat het nog een onhandig systeem ook is waarbij je telkens je hele telefoon moet uitzetten en uit elkaar halen (en met losse onderdelen blijft zitten).
Komt bij dat gezien de beperkte populariteit het maar de vraag is of accessoiremakers ervoor warm lopen. Het kan zomaar zo zijn dat een opvolger binnen afzienbare tijd het systeem weer laat vallen of met een nieuw iets komt.
Het is toch niet erg dat het toestel uit moet? Als jij een nieuwe geheugen in jouw PC prikt, doe jij toch ook alles uit?
Dat doe je een keer in het jaar? Ik persoonlijk een keer in de 3 a 4 jaar.

Die cameramodule is niet handig in je zak, maar wel bijvoorbeeld op vakantie of dagjes weg als je veel foto's gaat maken, en wissel je dus veel vaker.
Waarom wissel je dan vaker? Je zet de module erin en je laat hem erin zitten.
Nogal een non-vergelijking... Geheugen is geen accessoire en ook nog eens interne hardware. Doorgaans vervang ik geheugen niet op straat of onderweg. Voor een externe HD, USB-opslag of whatever zet ik m'n MacBook Pro ook niet helemaal uit.

Deze modules moet je gaandeweg op een need to basis kunnen vervangen. Dan is de oplossing hier nogal onhandig en omslachtig. Dat moet ook anders kunnen lijkt me.
Een modulaire telefoon is niet innoverend? Sorry hoor, maar welke andere fabrikant doet dat? Geen een.

Een smartphone wordt gemaakt door de lijst van eigenschappen en features. Hiermee kun je net die ene feature toevoegen die jij belangrijk vindt. Bijvoorbeeld een betere speaker, beter geluid voor oordopjes, misschien een sterke zaklamp, een infrarood camera, een camera die kan zoomen, noem maar op. Het is allemaal mogelijk hierdoor. Een normale telefoon is niet uitbreidbaar.

En dan roep jij onhandig systeem. Wel eens geprobeerd iets toe te voegen op een andere android telefoon? Nee. Dat kan namelijk gewoon niet. Dat is heel wat onhandiger!

Dit is de eerste fabrikant die hiermee komt. In plaats van wat enthusiast to doen, probeer je alle minpunten te noemen. Doemdenker.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 27 juli 2024 23:18]

Accessoires voor een telefoon zijn niks nieuws. Omdat hier de connector ergens binnenin onhandig weggewerkt zit maakt het echt niet meer dan dat. Het zijn lauter extraatjes die je kunt toevoegen, verder geen essentiële onderdelen. Dat maakt deze telefoon niet "modulair" noch uniek. Bij iedere smartphone kan je wel extra zaken toevoegen: accu packs, speakers, lensen, toetsenborden, etc. Gewoon kwestie van inpluggen... Iets dat al heel lang kan én zonder moeilijk opnieuw opstarten. Sorry, maar dat is gewoon de waarheid.

Moet een beetje lachen om je emotionele reactie. Heb je een persoonlijk aandeel in deze telefoon dat je zo reageert?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 27 juli 2024 23:18]

Maar dat wat jij noemt is toch helemaal niet te vergelijken met deze LG??
Hoe voeg jij op de manier als bij deze LG G5 een betere speaker toe? Via Bluetooth en dan zo'n bak ernaast? Of via een USB kabel?
Niet dat ik überhaupt mijn telefoon speaker gebruik, hij staat altijd op stil of trillen, maar een product als deze LG G5 kan je niet vergelijken met een standaard smartphone met accessoires.

Om dat te zien hoef je geen persoonlijk aandeel in de LG G5 te hebben maar een stel ogen.
Ja sorry, maar ben het gewoon niet met je eens. Uiteindelijk is en zijn het gewoon accessoires die je toevoegt. DAC-modules (om maar wat te noemen) zijn er voor iPhones ook al een tijd, inclusief die je gewoon aan de onderkant vastklikt. Wat maakt dit zo ontzettend bijzonder dan?
Omdat er aan het gebruik niet veel verandert? Als ik een accu pack monteer aan een telefoon of een usb kabel eraan hang en die laat lopen naar een speaker en ga zo maar door, dat ziet toch even iets anders uit dan op deze LG G5.

Dit heeft niks met het niet eens zijn te maken, het is een feit dat het totaal anders uitziend en voelt.

Wat moet je met parkeersensoren? Mijn vrouw stapte vroeger ook altijd uit om te kijken of ik verder naar achter kon rijden. Ja inderdaad, zelfde resultaat ( deuk minder ) maar toch net even op een andere manier toch?
Wat moet je met ingebouwde rolluiken? Die wat (lelijk) uitsteken hebben dezelfde functie..
Nja moet ik serieus doorgaan om duidelijk te maken dat het niks te maken heeft met het wel of niet eens zijn van iets?
Het resultaat is misschien hetzelfde, de manier en de afwerking is even totaal niet te vergelijken met dat wat jij aangeeft...

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 27 juli 2024 23:18]

Ook voor de iPhone zijn bijvoorbeeld DAC-oplossingen te vinden die je onderop klikt (of deels langs de achterkant lopen). Dat verschilt amper van wat je hier ziet.

Maar goed, let's agree to disagree. Jij overtuigt mij niet en ik jou niet, dus het heeft weinig zin om hier heel lang over door te gaan.
Het ziet toch totaal anders uit? Het hele ontwerp is toch totaal anders? Iets in een toestel schuiven of iets erop/erlangs klikken is toch totaal anders?

Je bent aan het bashen meer niet.. iemand die goede punten opnoemt ga je afkraken terwijl je zelf kant noch wal slaat.
Dat de ene hobbel achterop iets anders oogt dan een andere maakt voor mij de hele ervaring nog niet anders.

Deal ermee dat ik je mening niet deel zou ik zeggen.
Ik ben het wel met n-evo eens. Het is gewoon meer van wat we al kennen. Ja het ziet er anders uit en is een ander ontwerp, maar wat ze hebben laten zien kan me niet echt boeien(opnieuw opstarten, serieus?). Misschien komen er nog wel interessante modules voor welke mijn mening doen veranderen.. Ik hoop het!
Maar dan ben je het ook met mij eens met het volgende:
Indien we allemaal zoals jou en n-evo zouden denken zaten we nu nog met een fakkel, in een grot en sprongen we af en toe een boom in. Bedoel wat moet je met een spaarlamp of ledlamp indien je ook licht van een fakkel krijgt, wat moeten we met een huis indien we ook in een grot kunnen wonen. Waarom naar een fitness zaal indien we in bomen kunnen klimmen?

Dan is in bovenstaande discussie de verschil wat kleiner, maar er is wel duidelijk een verschil. Achja even me paard en koets roepen, moet de deur uit :D
Oh dat ben ik zeker niet met je eens. In je voorbeelden is een duidelijke vooruitgang te zien. Ik vind een dikkere telefoon met al bekende functies (een camera knop of een scrollwieltje), die ook nog eens al zelf in de telefoon zitten, nou niet echt een vooruitgang.

Het zijn gewoon dingen die we kennen, maar ipv op/achter de telefoon schuiven is het nu de onderkant en moet je hem opnieuw opstarten. Wat mij betreft geen geslaagde implementatie, maar daar mag jij best anders over denken :+
Het kan zeker beter, maar de manier waarop.. Je klikt niet iets aan je telefoon zoals we voorheen zagen.. Zoals iemand zei ( waar het mee begon ) ach dit kan allang met iphone.. Ja sorry maar dit heb ik bij een iPhone nog nooit gezien hoor..

Het is inderdaad een grote vooruitgang, maar om dan maar stil te moeten staan is ook niet de bedoeling.

Dit is in mijn ogen wel weer iets anders als wat we tot op heden gezien hebben, maar goed jij vind van niet dat kan :D

Of het geslaagd is kan ik toch niet zeggen? Ik heb deze LG G5 niet en zal hem ook niet nemen ( maar dat komt omdat ik een beetje genoeg heb van Android ), maar of het geslaagd is zullen we wel aan de verkoopcijfers zien toch, daar valt weinig over te denken daar hebben we bewijzen voor nodig ;)
Ik heb het dan nog niet in het echt gezien, maar volgens mij klik je het er dus wel aan/op (in plaats voor de "originele" onderkant).

Het is in feite precies hetzelfde concept als dit van 4 jaar geleden: http://www.cultofmac.com/207013/snapgripp-adds-manual-buttons-to-iphone-camera-kickstarter/
Precies maar kijk eens hoe dat uit ziet, zelfde als dat ze vroeger van die grote accu's hadden met een kabel eraan zo kon je je telefoon of mp3 speler opladen.
Nu heb je accu packs wat er al wat beter uitziet en min of meer als een hoesje dient.

De functionaliteit is hetzelfde zoals ik ook aangegeven had, maar de manier hoe en hoe het uitziet is een wereld van verschil. Dit doordat het grootste gedeelte van de hardware de LG G5 IN geschoven wordt, niet erbuiten langs. Tuurlijk als je de camera wilt upgrade op deze manier dan schiet het niet op indien je alleen foto's van de binnenkant van je telefoon kan maken, dus de camera moet onder uitsteken, maar dit is wel beter in het design te verwerken.

Zoals de huidige foto's zie je niks speciaals aan de telefoon, toch zit er zo'n module in/aan verwerkt (en dat is waar het mij om gaat).

Of het superieur is? In mijn ogen niet, alleen al de gedachten dat je telefoon uit moet is het gewoon net niet... Wat ik dus wel apart en leuk vind om te zien is dat je je telefoon ''makkelijk'' kan upgrade zonder dat het design er al teveel onder lijd. Zoals op de foto (iphone) in jou link, ik vind het niet uitzien, totaal niet. Koop dan een normale camera en je hebt iets wat compacter en beter uitziet en ook nog betere foto's zal maken.
Bij deze LG is het dus mogelijk die te upgrade zonder dat het design en handzaamheid eronder lijd.

Aangezien de iPhone behoorlijk veel ruimte boven en onder heeft zitten die de gebruiker niet benut, kan je dus bij de LG de onderkant eraf schuiven en iets nieuws erin zetten.

In feite is het niet precies hetzelfde design en concept(kort gezegd) is juist anders. De uiteindelijke werking is hetzelfde, maar de manier hoe is totaal anders.

Als Apple liefhebber ( ik weet niet of jij dat bent, maar ik vind hun designs altijd wel goed uitzien ondanks dat ik het niet meer heb op een ipad na) zul je dus de LG G5 veel aantrekkelijker vinden dan het idee in jou link. LG weet het dus dit keer goed uit te werken, iets wat in jou link totaal niet het geval is. ( i know het is/was een kickstarter project en niet iets van Apple zelf, maar apple komt er zelf ook niet mee ( nog niet )).

De LG G5 kan je dus upgrade zonder dat het design teveel aangetast wordt. En dat was het enige wat ik wilde aangeven, ondanks dat de gene waar ik mee in discussie was het totaal niet met mij eens is :P
Maar jou afbeelding is een goed voorbeeld waarin je ziet dat er een wereld van verschil in design zit, dat kan gewoonweg niemand tegen spreken.. Althans wel die gast waar ik mee in discussie was maar goed die heeft volgens mij oogkleppen op :P

Ik kan ook 230 paarden voor mijn auto hangen, de kracht zal ongeveer hetzelfde zijn als de motor die nu netjes weggewerkt onder de klep zit.. Uiteindelijke werking ( de PK..) zal dus ongeveer hetzelfde zijn, maar de manier hoe is toch wel een groot verschil. Althans ik denk dat die 230 paarden mij gewoon volledig laten staan maar goed :D
Dus je verhaal komt neer op dat je het nieuwe design wel mooi vind? Qua functie is het niets nieuws, qua kliksysteem is het iets anders maar om dat nou innoverend te noemen.. Tuurlijk ziet het er beter uit dan op die foto van Kickstarter, maar om daar nou 4 jaar over te moeten doen..

Stoppen we hem gewoon in het rijtje: ziet er leuk uit, voegt niets toe (tenzij er wel een nuttige module komt dan) :+
Haha zoiets, ja ik noem het niet innoverend hoor. Ik hou het bij het volgende: leuke toevoeging zonder dat het de handzaamheid en design teveel benadeeld. Iets wat we nog niet hebben :D. Nu zijn de toepassingen op deze manier niet al te top want grotendeels is al mogelijk op andere manieren, maar ik zie er wel potentie in..
Tja innovatie. Wat wil je dat een smartphone nog meer kan ondertussen? Moet hij de afwas ook nog doen of zo?
Nou ja, we doen wel telkens meer met onze smartphones, dus innovatie is nooit weg. En inderdaad, zo'n afkoppelbare onderkant biedt wel perspectief. Het jammere is (maar dat zal denk ik niet echt anders kunnen) dat de accesoires waarschijnlijk alleen maar toepasbaar zijn op specifiek de LG G5.

Maar, een gamepad o.i.d., liefst met ingebouwde extra accu (fysieke buttons zijn zo dik niet, dan houd je nog wel ruimte over) is geniaal voor iemand die elke dag een uurtje gamed op zijn telefoon onderweg naar zijn werk in de trein.

Of, als je echt audiofiel bent koop je zo'n B&O extensie, voor zover ik zag maakt die de telefoon niet dikker ofzo, en dan is dat wel een mooie toevoeging.
Maar dat is nou júist innovatie. Iets verzinnen waar niemand nog ooit op gekomen is en dat het nog functioneel is ook.
iPhone was toch ook innovatief, terwijl iedereen wist hoe een "smartphone" eruit hoorde te zien en hoe het moest werken.
Vaak zijn innovatieve dingen, uitvindingen waarvan jij niet eens wist dat je het nodig had of dat het "probleem" bestond.
Nouja we worden steeds veeleisender. Zou mooi zijn als over 10 jaar de smartphone mijn desktop zou kunnen vervangen qua power EN functies.
Wie weet waarmee Microsoft ons nog mee gaat verrassen, en ik denk dat het wel sneller is dan 10 jaar :)
Ja over 10 jaar, maar velen willen nu al jaar na jaar revolutie zien.
Hmmm... Geen appdrawer. Dat vind ik bijzonder jammer. Houdt in dat je alle apps in mappen moet gaan plaatsen om overzicht te houden. En moet onthouden welke app je in welke map zet.
Het idee van de cartridges is leuk maar jammer dat je de telefoon eerst uit moet schakelen. Lijkt mij dan omdat je de accu er uit trekt.
Alternatieve launcher installeren om het app drawer probleem op te lossen.
Dat begrijp ik. Nova launcher helpt dat bijvoorbeeld. Maar ik vind dat toch jammer dat je net als bij EMUI een app moet installeren voor je launcher.
Ik vind app drawers persoonlijk overbodig. Daarom ben ik van grotendeels stock android, naar Huawei en uiteindelijk naar een iPhone gegaan. Ik organiseer het eigenlijk niet anders dan op Android: Meest gebruikte apps op de eerste pagina, met minder belangrijke apps in mapjes. De minst belangrijke apps verdwijnen naar pagina 2 of 3 in mapjes.
Enkel om de app drawer? Dat is wel heel rigoreus. En je app die excel bestandjes opent dan, ikzelf klik de app nooit aan, maar het opent als ik bijvoorbeeld via e-mail een excel bestand open. Wil je die op je homescreen, of wil je een mapje die het icoontje bevat, dat je nooit gaat aanklikken? Dat is toch complete verspilling van de ruimte. Ik hoop dat android gewoon aan de app drawer vast houdt. Straks mogen we net als bij ios niet eens een leeg vlakje hebben, zal wel te lastig zijn voor de gemiddelde gebruiker, een leeg vlakje.
Dit dus, ik heb meer dan 30 app's op mijn phone. Moet er niet aan denken dat ik dat allemaal op mijn home screen heb. Voor mij een rede dus om geen Huawei te nemen en LG dus nu ook niet.

Mijn home screen moet netjes en functioneel zijn, niet vol met apps en icoontjes staan.
Je kunt nog steeds je home screen leeg laten. Dat is het 1 keer naar links of rechts vegen om het volgende scherm te bekijken. Daar kan je heel veel op kwijt en eventueel een mapje aan maken. Dan is het net zo veel werk om een launcher te starten zonder dat je die nodig bent.
Dat is nog steed voor mij een rommelige home screen en voor mij gewoon geen optie. Ik ben al geruime tijd van de extra home screens af gestapt. Het is in mijn ogen gewoon rommelig en onhandig.
ik heb 150 apps op mijn telefoon, bijna allemaal op mijn homescreen.

Ik zou zo'n app die excelbestanden opent plaatsen in een mapje "office" ofzo, zet je m ergens op je 2e of 3e scherm, heb je er geen last van. Mocht er dan op een blauwe maandag een keer een reden zijn om die app direct te openen weet je dat je m kunt vinden in t mapje "office", want dat is logisch, in plaats van dat je je over moet geven aan de grillen van die app-programmeur, die hem misschien "xcel" ofzo heeft genoemd. Succes dat terug te vinden in je app-drawer met 150 apps.
In de app drawer kun je ook mapjes plaatsen(afhangend van welke launcher je gebruikt)
Verspilling van de ruimte? Het is een homescreen, geen kamer in je huis die vol staat met rotzooi.

Installeerde een andere launcher, of koop hem niet. Het is eigenlijk gewoon heel simpel. :)
Ik vind dat hij wel gelijk heeft, ik heb me home screen het liefst zo leeg mogelijk zodat je de mooie wallpaper kan zien, zit er echt niet op te wachten om opeens alle icoontjes op me scherm te hebben

Dat je een andere launcher kan installeren is natuurlijk een optie, maar als de launcher van LG heel fijn is behalve dit onderdeel is dat natuurlijk wel jammer, zelfde geld voor het wel of niet kopen van de telefoon
Grote kans dat de app drawer alsnog in te schakelen is. Er wordt namelijk niets vermeldt over de opties van het homescreen! ;)
Mijn inziens is een app-drawer nooit overbodig te noemen, het is een toevoeging die je ook kan negeren als je dat wil en dus wel alles op je bureaubladen neergooit en eventueel in mapjes... maar het is absoluut wel een gemis als het er niet is en je er waarde aan hecht. Oftewel, het is een kwestie van de gebruiker een keuze geven hoe om te gaan met dergelijke zaken, die keuze wordt op deze manier ontnomen. Ik hou persoonlijk wel van een 'clean desktop'... meest gebruikte apps op de ruimte voor snelle toegang en de rest gewoon uit de drawer.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 27 juli 2024 23:18]

Precies, zo denk ik er ook over. Al mijn Android telefoons hebben maar twee schermen. (Hoofd)scherm 1 de meest gebruikte programma's en scherm 2 de instelling programma's en widgets. De rest kan ik via de app-drawer van Nova-Launcher benaderen die ik verticaal heb ingesteld waardoor ik makkelijk de apps van vinden die ik nodig heb. Sowieso vind ik verticaal browsen makkelijker dan horiozontaal waarbij je als het ware ieder scherm moet inlezen.

Zelf heb ik een Huwawei en heb daar voor de Emotion UI een aparte app-browser (
AppDrawer (MIUI App Drawer)) geïnstalleerd en die in het dock gezet. Werkt dus net zoals Nova-Launcher.
Ik vind app drawers persoonlijk overbodig. Daarom ben ik van grotendeels stock android, naar Huawei en uiteindelijk naar een iPhone gegaan.
Je lijkt hiermee te suggereren dat je last had van de app-drawer en daarom naar Huawei en uiteindelijk Apple bent overgestapt. Zo zal het denk ik niet bedoeld zijn, maar het illustreert wel wat ik wil zeggen: dat jij er niks mee doet wil niet zeggen dat niemand er wat mee doet. Ik vind het een handige vergaarbak van alle apps terwijl ik met weinig icoontjes op mijn homescreen(s) af kan voor de apps die ik veel gebruik.

Ik vind het jammer dat ze een feature die niemand in de weg zit verwijderen.
Daarom meldde ik ook dat het persoonlijk overbodig vindt :)

Dat er andere mensen zijn die er waarde aan hechten begrijp ik maar al te goed. Het is uiteindelijk gewoon een UI of design keuze. En ben in dit geval blij dat er keuze is uit verschillende eco-systemen. :)

Last is een groot woord. Maar ik probeerde al snel launchers te vinden die de apple style nabootsten met mijn Android telefoontjes.

Trouwens blijven sommige UI aspecten bij Android gewoon beter geregeld dan bij IOS.
Ik vind het inderdaad ook een handige functie (heb al iOS gehad en heb nu WindowsPhone&Andriod). Vooral omdat ik net zoals op mijn pc mijn bureaublad zo proper mogelijk wil houden.

Maar iets wat me wel irriteert is dat je altijd in instellingen moet gaan zoeken naar je app dat we wil verwijderen. Zou het dan niet eenvoudiger zijn om het volgende te doen:
Vanop je homescreen app vasthouden en naar de vuilbak slepen. Hier je de keuze geven, volledige app verwijderen of alleen van bureaublad. (eventueel met de optie altijd volledig/niet verwijderen)
Dat is toch een functie die niet zo moeilijk te implementeren lijkt?
Ik gebruik een alternatieve launcher (Apex Launcher) en die ondersteunt dat inderdaad. Zo moeilijk is het dus inderdaad niet ;)
Als je in stock Android (6.0.1) een app ingedrukt houdt op je homescreen, komt al wel de optie op de app te verwijderen van je homescreen of te deïnstalleren.
Doe je hetzelfde vanuit de app-drawer dan heb je de keuze op app-info te openen of te deïnstalleren.
Stock android heeft die optie...
Vanaf 6.0.1 heb ik gevonden. Zou inderdaad handig zijn, maar hoeveel mensen hebben nu al 6? Niet veel denk ik...
elke tweaker toch :-)
Ik wil zelf bepalen waar mijn apps staan, bijvoorbeeld geen onder in het scherm. dat is een van de redenen dat ik van IOS naar android ben gegaan. customizen is bij ios zo beperkt.
Er zijn jammer genoeg veel bronnen online die zeggen dat Android N ook van de appdrawer af gaat zien. Dat wordt dus een custom launcher zoals Nova.
Ik heb het nut van de app drawer nooit gezien, totaal overbodig. Nu heb je 2 functioneel bijna identieke schermen met icoontjes, wat is het voordeel ?
Zonder applicatie lade moeten alle applicaties (inclusief bloat; of wat je maar zelden nodig hebt, maar nog steeds nog blijft) op je home screen staan; wat is het voordeel?
Twee identieke schermen? Op mijn homescreen staan 5 iconen (met dubbele functies, thank you Nova Prime). Links een pagina vullende agenda widget, rechts een muziek widget.

De app drawer heeft eveneens drie pagina's. pagina 1 heeft een 60-tal apps (stel je voor dat ik die allemaal op homescreens kwijt zou moeten!), pagina 2 heeft alles wat settings gerelateerd is (zo'n 15 apps) en pagina 3 is de meuk die ik echt nooit gebruik en die niet gedeinstalleerd of uitgeschakeld kan worden (nog een 6 apps).

Lekker overzichtelijk, schone homescreens, overzichtelijke appdrawer (met endless vertical scroll).
Twee identieke schermen?
2 schermen waar je icoontjes voor apps kan zetten, redundant dus.
Net als dat je in Windows je veelgebruikte programma's op je bureaublad zet en de rest in je start menu, tezamen met een zoekfunctie. Zou jij je start menu willen opgeven en alle programma's op je desktop willen hebben? Ik niet.
Wel vergelijkbaar, want het homescreen vervult voor veel mensen dezelfde functie: een kleine verzameling shortcuts naar veel gebruikte toepassingen.
Dat heb je op iOS ook, gewoon de eerste pagina van springboard. Daarnaast heb je nog het 'dock' onderaan waar je je 4 meest gebruikte apps op kwijt kan.

Ik vond 't toen ik voor het eerst een Android toestel in handen kreeg iig super verwarrend, ik zie een lijst met apps.. maar niet alle apps, daarvoor is er NOG een lijst, WTF. Waarom zou je 2 lijsten maken ?
Sommige mensen (zoals ik) vinden het fijn om een vrij kale homescreen te hebben. Gewoon 5 icoontjes van de apps die je veel gebruikt (in de dock) en verder mn agenda op het hoofdscherm. En de rest van de apps in de appdrawer onder categorieen. Vind ik persoonlijk handiger dan tig homescreens of allemaal subfolders op je homescreen.
Sommige mensen (zoals ik) vinden het fijn om een vrij kale homescreen te hebben. Gewoon 5 icoontjes van de apps die je veel gebruikt (in de dock) en verder mn agenda op het hoofdscherm.
Maar daar heb je dus geen 2 app lijsten voor nodig. Je kan het eerste scherm op iOS ook zo leeg laten als je zelf wilt.
Maar als je meerdere apps in een bepaalde categorie hebt, die niet passen op 1 homescreen, zit je alweer aan 2 homescreens of een hele grote folder met die apps. Dan vind ik het persoonlijk handiger om die apps in een verticaal scrollbare categorie te hebben in de appdrawer.
Daarnaast is het zo dat ik werk met KLWP live wallpapers, die gebruik maakt van meerdere homescreens (lege) om door de informatie heen te scrollen. Die zou dan over zijn nek gaan omdat de appdrawer zou wegvallen.
Maar als je meerdere apps in een bepaalde categorie hebt, die niet passen op 1 homescreen, zit je alweer aan 2 homescreens of een hele grote folder met die apps. Dan vind ik het persoonlijk handiger om die apps in een verticaal scrollbare categorie te hebben in de appdrawer.
Als je app drawer veel icons bevat past het ook niet op 1 scherm. Wat is het verschil ? Horizontaal vs. verticaal scrollen ?
Het echte verschil is dus uiteindelijk het managen. De app drawer wordt voor je gemanaged door het OS, en je homescreen manage je zelf.

Daardoor oogt m'n iPhone voor mij als een rommelige verzameling apps (omdat ik geen zin heb om constant apps heen en weer te schuiven omdat ze na installatie op een homescreen verschijnen waar ik ze niet wil hebben), en m'n Nexus 5X als een opgeruimd toestel.
Het echte verschil is dus uiteindelijk het managen. De app drawer wordt voor je gemanaged door het OS, en je homescreen manage je zelf.
Nee, dat verschil intereseert me niks. Het verschil is dat de app drawer een extra klik is, op een icoontje waarvan je maar net moet weten dat daar je apps achter zitten. DAT is het grote probleem ermee.
[...]

Nee, dat verschil intereseert me niks. Het verschil is dat de app drawer een extra klik is, op een icoontje waarvan je maar net moet weten dat daar je apps achter zitten. DAT is het grote probleem ermee.
En omdat het jou niet interesseert moet het niemand interesseren? Dat er een extra klik is, wat mensen juist als voordeel zien, moeten ze als nadeel zien omdat jij dat als nadeel ziet?

Je bent vrij om al je iconen op je homescreen te plaatsen, zodat je de app drawer niet nodig hebt. Sterker nog: je hebt in de Play Store een optie waarmee je alle geïnstalleerde apps automatisch op je home screen kunt laten verschijnen. Exact zoals iOS dat doet.

[Reactie gewijzigd door gday op 27 juli 2024 23:18]

En omdat het jou niet interesseert moet het niemand interesseren? Dat er een extra klik is, wat mensen juist als voordeel zien
Ja, en die mensen doen er niet toe, die installeren wel zelf een alternatieve launcher.

Druk een Android toestel in de handen van iemand die nog nooit een Android toestel gebruikt heeft en kijk hoe die er totaal van in de war raakt. Dat is je doelgroep. Jij zit helemaal in je techneuten-bubble en denkt dat iedereen er zo over denkt. De meeste mensen interesseert het geen ene ruk, die willen gewoon een app starten, en die willen vooral niet op zoek naar hoe de hell ze een app gestart krijgen.
Als ik twee home screens heb waar ik horizontaal tussen moet scrollen, is het 2e scherm gedeeltelijk vol. Of ik zou handmatig de hoeveelheid icoontjes moeten verdelen over die twee schermen, maar dan heb ik twee niet volle schermen.

Scroll ik verticaal in de categorie in de appdrawer, is het gewoon een doorlopende categorie.

Maar is het zo moeilijk te begrijpen dat wat jij misschien niet fijn vindt werken, een ander wel fijn vindt werken. Het komt over alsof de alles op je homescreen methode de enige juiste methode is. Terwijl dit een hoogst persoonlijke mening is en meer niet.
Dus hetgene waar je over valt is paginering ? tja..
Maar is het zo moeilijk te begrijpen dat wat jij misschien niet fijn vindt werken, een ander wel fijn vindt werken. Het komt over alsof de alles op je homescreen methode de enige juiste methode is
Nee , je mag vinden wat je wilt. Het enige punt wat ik maak is dat ze conceptueel exact gelijk zijn, en dat het dus zinloos en verwarrend is 2 van dat soort lijsten in je OS te hebben.
Daar val ik over inderdaad. Daar ben ik wat pietluttig in, geef ik toe haha...

Ik vind het bv ook jammer dat je apps niet kan verbergen op iOS, al kan dit ook niet in de standaard Android/Google launcher. Daarvoor gebruik ik nu Nova Launcher, waar dit wel kan. Dus of LG nu de appdrawer weg haalt of niet, maakt mij niet uit aangezien ik altijd een andere launcher gebruik.

Verder zijn er veel mensen die KLWP gebruiken om hun homescreen mooier te maken (leuk voorbeeld). Deze is ook afhankelijk van het aantal homescreens die je instelt. Dit zou dan ook niet meer mogelijk zijn als de appdrawer zou verdwijnen. Dat was juist de insteek van Android, het homescreen kan je doen en laten wat je wilt. Alle apps staan verder in de appdrawer.

Overigens moet ik wel zeggen, voor mensen die de homescreen gebruiken zoals iOS dat doet, dus alle icoontjes erop en van daar uit alles starten, ja dan is de appdrawer vrij overbodig. Misschien dat LG en naar geruchten ook Google in Android N, voor die gebruikers de appdrawer weg wil halen. De gevorderde gebruiker zal toch weer een andere launcher installeren.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 27 juli 2024 23:18]

Het zijn niet 2 lijsten. Dus nogmaals: ze hebben niet dezelfde functionaliteit.

De app drawer is per definitie een (alfabetische) lijst van alles dat op het toestel te vinden is. Hier heb je (bij standaard drawers) geen invloed op de indeling.

De homescreens zijn schermen (en is dus geen lijsten) die je naar believen in kunt delen. Veel mensen kiezen ervoor om daar maar een handvol apps te plaatsen, en hebben helemaal geen zin in het constant moeten managen van waar apps nu weer terecht komen als die geïnstalleerd worden en in welke folder je nu weer die ene app hebt gestopt die je ééns per maand wilt gebruiken.

Ik vind dat nog altijd, naast de vrij belabberde notificaties, nog altijd het meest irritante aan mijn iPhone 6 Plus en iPad Air: het constant moeten managen van je apps om te voorkomen dat het een brij wordt.

Ik weet trouwens niet waarom je dat nou zo verwarrend vond. Het is immers exact hetzelfde concept als Windows gebruikt, en dat kent vrijwel iedereen wel. Overigens gebruik ik op mijn Macs ook nooit de desktops.

(Ik gebruik zowel Android als iOS vrijwel even vaak, wegens werk als app developer op beide platformen.)

[Reactie gewijzigd door gday op 27 juli 2024 23:18]

Het zijn niet 2 lijsten. Dus nogmaals: ze hebben niet dezelfde functionaliteit
Het zijn wel 2 lijsten (sortering doet er niet toe), en de functionaliteit is exact hetzelfde: het starten van apps.
De homescreens zijn schermen (en is dus geen lijsten) die je naar believen in kunt delen.
Precies zoals op iOS dus.
De app drawer is per definitie een (alfabetische) lijst van alles dat op het toestel te vinden is. Hier heb je (bij standaard drawers) geen invloed op de indeling.
Dus gewoon een beperkt homescreen, nog nuttelozer.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 27 juli 2024 23:18]

[...]

Het zijn wel 2 lijsten (sortering doet er niet toe), en de functionaliteit is exact hetzelfde: het starten van apps.
Dat is inherent onjuist: het concept 'lijst' impliceert namelijk juist dat er een specifieke sortering is. Dat is een universeel concept dat je zowel in de taalkunde als wiskunde terugvindt. Een app drawer is dus een lijst. Een homescreen dus niet, want er is geen sortering dus kan het geen lijst zijn.

De functionaliteit hangt daarom vast aan die structuur: het bepaalt de manier waarop je je apps terugvindt. Dát is de functionaliteit, en het starten van apps is het doel van die functionaliteit. Je haalt nogal wat zaken door elkaar ...
[...]

Precies zoals op iOS dus.
Heb ik dan ergens gezegd dat Android en iOS niets gemeen hebben?! Volgens mij niet. Los daarvan zijn er nog steeds verschillen: Android geeft jou volledige controle over je home screens. iOS voegt daar constant elementen aan toe waardoor je gedwongen wordt om constant die iconen te managen. De een vindt dat prima, en de ander vindt dat irritant.
[...]

Dus gewoon een beperkt homescreen, nog nuttelozer.
Je maakt weer een fout. Je doet nu de aanname dat uit het feit dat er beperkingen zijn automatisch volgt dat het nuttelozer is, maar dat is jouw interpretatie van die beperkingen. Beperkingen leggen kaders vast waarmee mensen kunnen werken. In dit geval bepalen de beperkingen de sortering (want dit is wél een lijst) en dus de manier waarop iemand apps kan terugvinden.

Ik begin nu sterk het idee te krijgen dat je totaal onmachtig bent om op een hoger niveau te kijken naar dit concept en vastgeroest zit in het "ze doen hetzelfde"-verhaal. Dat discussieert vrij lastig.

[Reactie gewijzigd door gday op 27 juli 2024 23:18]

Dat is inherent onjuist: het concept 'lijst' impliceert namelijk juist dat er een specifieke sortering is.
Totaal niet. Een lijst impliceert alleen een opsomming, niet dat deze gesorteerd is. M.a.w. er is een volgorde, niet noodzakelijk een sortering. Of wil je zeggen dat je boodschappenlijst geen lijst is totdat je 'm sorteert ?

Jouw idee dat een lijst een sortering impliceert ben ik nog nooit eerder tegengekomen. In elke programmeertaal waar lijsten in voorkomen zie je hetzelfde: een lijst heeft een volgorde maar niet noodzakelijk een sortering.
De functionaliteit hangt daarom vast aan die structuur: het bepaalt de manier waarop je je apps terugvindt. Dát is de functionaliteit, en het starten van apps is het doel van die functionaliteit. Je haalt nogal wat zaken door elkaar ...
Nope. het starten van apps is functionaliteit (actie) sortering v/d lijst is alleen presentatie. Is de functie van Explorer in Windows anders als je de sortering veranderd ? Tuurlijk niet.
Android geeft jou volledige controle over je home screens. iOS voegt daar constant elementen aan toe waardoor je gedwongen wordt om constant die iconen te managen.
Mijn ervaring is het omgekeerde, m'n iPhone heeft een homescreen met alleen maar icons, op m'n Android toestel staan ze vol met rotzooit waar ik nooit om gevraagd heb. Een klok, een of ander media-speler ding (wat moet ik daar mee?) en iets dat steeds loopt te zeuren dat ik m'n online foto album moet koppelen (had ik daar om gevraagd ? Dacht het niet).

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 27 juli 2024 23:18]

[...]

Totaal niet. Een lijst impliceert alleen een opsomming, niet dat deze gesorteerd is. M.a.w. er is een volgorde, niet noodzakelijk een sortering. Of wil je zeggen dat je boodschappenlijst geen lijst is totdat je 'm sorteert ?

Jouw idee dat een lijst een sortering impliceert ben ik nog nooit eerder tegengekomen. In elke programmeertaal waar lijsten in voorkomen zie je hetzelfde: een lijst heeft een volgorde maar niet noodzakelijk een sortering.
Je hebt gelijk: ik heb per ongeluk steeds de term 'sortering' gebruikt terwijl ik 'volgorde' bedoelde. Maar dat verandert verder niets aan het feit dat er een gedefinieerde volgorde (dus sortering) is voor de app drawer, die er niet is voor de home screens. De app drawer is dus een lijst, en de home screens niet.
[...]

Nope. het starten van apps is functionaliteit (actie) sortering v/d lijst is alleen presentatie. Is de functie van Explorer in Windows anders als je de sortering veranderd ? Tuurlijk niet.
Nee, de actie is voor mij niet de functionaliteit. De functionaliteit van een stuur is niet het draaien van het stuur (actie). De functionaliteit is het bepalen van je rijrichting. De functionaliteit van een gaspedaal is niet het indrukken van het pedaal. De functionaliteit is het regelen van het vermogen van de motor, en daardoor je snelheid. Dat kan ook met cruise control, maar dat wil niet zeggen dat het gaspedaal en cruise control dezelfde functionaliteit hebben, ondanks dat ze invloed hebben op hetzelfde eindresultaat.

Zo is voor mij het starten van apps ook niet de functionaliteit van een drawer. Het starten van apps is de functionaliteit van icons. de functionaliteit van een app drawer is het gesorteerd weergeven van die iconen. De functionaliteit van een homescreen is het naar eigen inzicht indelen van iconen. En ja, de functionaliteit van die individuele iconen is inderdaad hetzelfde: het starten van apps.
[...]

Mijn ervaring is het omgekeerde, m'n iPhone heeft een homescreen met alleen maar icons, op m'n Android toestel staan ze vol met rotzooit waar ik nooit om gevraagd heb. Een klok, een of ander media-speler ding (wat moet ik daar mee?) en iets dat steeds loopt te zeuren dat ik m'n online foto album moet koppelen (had ik daar om gevraagd ? Dacht het niet).
Je app drawer van je Android-toestel staat wellicht vol met troep waar je niet om gevraagd hebt, inderdaad. Dat is juist de reden waarom veel mensen die app drawer willen: het is een lijst waar je niets aan hoeft te managen, omdat je je homescreen éénmalig zo kunt inrichten dat je die app drawer in principe niet nodig hebt, en je homescreen nooit meer aan hoeft te passen. Op het moment dat je de app drawer verwijdert, dwing je de gebruiker om dus wél constant bezig te zijn met management van apps die hij niet wilt zien, verplaatsen van iconen, samenvoegen in folders.

[Reactie gewijzigd door gday op 27 juli 2024 23:18]

Maar dat verandert verder niets aan het feit dat er een gedefinieerde volgorde (dus sortering) is voor de app drawer, die er niet is voor de home screens. De app drawer is dus een lijst, en de home screens niet.
Nee, dat maakt niets uit. Home screens zijn ook een lijst, de volgorde hoeft niet vooraf gedefinieerd te zijn. De enige voorwaarde is dat de volgorde stabiel is, dus als je 10 keer over dezelfde lijst itereert dat je 10 keer dezelfde volgorde krijgt, meer niet.

Je haalt nog steeds volgorde en sortering door elkaar.
1, 5, 8, 3, 5, 7 ,2 is net zo goed een volgorde als 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 alleen niet gesorteerd
Nee, de actie is voor mij niet de functionaliteit. De functionaliteit van een stuur is niet het draaien van het stuur (actie). De functionaliteit is het bepalen van je rijrichting.
Precies, net zoals de functionaliteit van de app drawer niet is door de lijst bladeren is, maar het starten van een app.
Je app drawer van je Android-toestel staat wellicht vol met troep waar je niet om gevraagd hebt, inderdaad.
Nee, het home screen staat vol met rommel. In de app drawer staan alleen icons van apps, het homescreen staat vol met widgets en andere troep waar ik nooit om gevraagd heb.
Op het moment dat je de app drawer verwijdert, dwing je de gebruiker om dus wél constant bezig te zijn met management van apps die hij niet wilt zien, verplaatsen van iconen, samenvoegen in folders.
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Het interesseert mij geen fuck of de lijst gesorteerd is of niet. Waar het mij om gaat is dat er geen extra pop-up scherm moet zijn om bij je apps te komen. Maak van de app-drawer het homescreen en haal al die widget-ellende eruit.
[...]

Nee, dat maakt niets uit. Home screens zijn ook een lijst, de volgorde hoeft niet vooraf gedefinieerd te zijn. De enige voorwaarde is dat de volgorde stabiel is, dus als je 10 keer over dezelfde lijst itereert dat je 10 keer dezelfde volgorde krijgt, meer niet.

Je haalt nog steeds volgorde en sortering door elkaar.
1, 5, 8, 3, 5, 7 ,2 is net zo goed een volgorde als 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 alleen niet gesorteerd
Home screens zijn geen lijst want er is geen volgorde. Er is nergens bepaald dat icoon op coordinaten (1,0) vóór of ná het icoon op coordinaten (0,1) komt. Dus, er is geen volgorde. Ik kan 5 keer hetzelfde icoon op hetzelfde scherm zetten als ik dat handig vind. Of het icoon op geen enkel scherm zetten als ik dat handig vind.
[...]

Precies, net zoals de functionaliteit van de app drawer niet is door de lijst bladeren is, maar het starten van een app.

[...]

Nee, het home screen staat vol met rommel. In de app drawer staan alleen icons van apps, het homescreen staat vol met widgets en andere troep waar ik nooit om gevraagd heb.
Waarom heb je die widgets dan nooit verwijderd ...? Jij bent degene die, vanaf het in gebruik nemen van je toestel, volledige controle hebt over je homescreen. Niemand anders.
[...]

Ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Het interesseert mij geen fuck of de lijst gesorteerd is of niet. Waar het mij om gaat is dat er geen extra pop-up scherm moet zijn om bij je apps te komen. Maak van de app-drawer het homescreen en haal al die widget-ellende eruit.
En omdat het jou niet interesseert moet het dus niemand interesseren. Dat is bijzonder.
Home screens zijn geen lijst want er is geen volgorde. Er is nergens bepaald dat icoon op coordinaten (1,0) vóór of ná het icoon op coordinaten (0,1) komt.
Pak een willekeurige iPhone en begin apps te installeren, de eerste verschijnt op locatie 0,0; de tweede op 1,0; de derde op 2,0; etc. tot de regel vol is en dan komt de volgende op 0,1; 0,2; etc. Als je een icon er tussen plaatst verschuiven alle andere icons ook op dezelfde manier, ze vallen er rechts af en komen dan een regel eronder.
Waarom heb je die widgets dan nooit verwijderd ...? Jij bent degene die, vanaf het in gebruik nemen van je toestel, volledige controle hebt over je homescreen. Niemand anders.
Waarom moet ik dingen gaan lopen customizen ? Ik koop een duur toestel, dat moet uit de doos al bruikbaar zijn.

Verder gebruik ik het toestel alleen voor development, zou echt geen Android apparaat als dagelijks toestel willen. Ik installeer ook met enige regelmaat nieuwe OS versies en dan blijf je bezig met herinrichten, heb wel iets beters te doen.
En omdat het jou niet interesseert moet het dus niemand interesseren. Dat is bijzonder.
Dit is echt een tweakers-only feature, voor de rest van de wereld is het super verwarrend dat er 2 plekken zijn waar apps staan. Software is pas af als je niets meer kan weghalen, en de app drawer kan wel degelijk weg.
Dit is echt een tweakers-only feature, voor de rest van de wereld is het super verwarrend dat er 2 plekken zijn waar apps staan. Software is pas af als je niets meer kan weghalen, en de app drawer kan wel degelijk weg.
Daar ben ik het dus totaal niet met je eens. De meeste mensen die ik ken (en Android hebben) zijn geen tweakers en vinden het juist fijn een gescheiden homescreen en appdrawer. Zelfs mn pa van 77 (al heb ik zijn telefoon geinstalleerd) vindt de appdrawer een fijne oplossing. Het is een kwestie van wat je gewend bent ook.

En misschien dat in jouw ogen software pas af is, als je niks meer kan weg halen. Maar dan ga je er vanuit dat de software alleen werkt op JOUW denkwijze/manier van handelen. In mijn geval kan de appdrawer dus niet weg, aangezien dan veel functionaliteit die IK gebruik, niet meer zou werken. En dat is het mooie in dit geval van Android. Wil je op jouw manier werken, gooi je alle apps op je homescreen. Wil je wel je homescreen customizen en de apps apart houden, dan is er nog de appdrawer. Als je zo redeneert, kan je de dock in OSX ook wel weg halen en alleen de launchpad laten zien.

En wel frappant dat je aangeeft dat je apps op je homescreen onder iOS netjes zou kunnen sorteren, plaatsen in folders, etc. Maar even de troep van je homescreen halen onder Android is er niet bij.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 27 juli 2024 23:18]

Eensch!

Ik heb een kleine 150 apps geinstalleerd, dat is een flinke lijst in mijn app drawer. De enige manier waarop ik dingen kan sorteren in mijn app drawer is op alfabet. Ik weet van die 150 apps echt niet meer allemaal hoe ze heten. Weet ik wel hoe die app heet, dan type ik hem wel in in de google zoekbalk. 0 reden om naar mijn app drawer te gaan.

Alle apps op je homescreen stelt je in staat om je apps in categoriën onder te brengen. Zo heb ik bijvoorbeeld de map genaamd "OV". In die map zitten "9292", "reisplanner" (de officiele NS app, die conveniently GEEN NS in de naam heeft, want logica), "OV-Chip checker", en "OVinfo". Als ik die handmatig steeds in mijn app drawer moet gaan zoeken, vaak niet wetende wat de naam ookalweer precies was, mis ik geheid mijn overstap.

Nog een voorbeeldje, het mapje " bankzaken". Opzich heb ik maar 2 bank apps, maar de ING heeft in hun onmeetbare wijsheid ervoor gekozen om hun bank app "banking" te noemen. Het is een app die ik slechts 1 keer in de 2 maanden nodig heb ofzo, maar ik zoek me dus wel een ongeluk in de app drawer en de google zoekbalk gebruiken om te zoeken naar "ING" (het is tenslotte de ING app, no?) levert dus ook precies 0 resultaat.
Hmmm... Geen appdrawer. Dat vind ik bijzonder jammer. Houdt in dat je alle apps in mappen moet gaan plaatsen om overzicht te houden. En moet onthouden welke app je in welke map zet.
Het idee van de cartridges is leuk maar jammer dat je de telefoon eerst uit moet schakelen. Lijkt mij dan omdat je de accu er uit trekt.
Roerend mee eens. De aanwezigheid van de app drawer biedt een mogelijkheid de home-screens zo leeg mogelijk te houden. Je kunt het gebruiken of niet. Juist de aanwezigheid van dat soort mogelijkheden en keuzes, onderscheidt Android van iOS, waar je op dat vlak niets te kiezen hebt. Ik persoonlijk gebruik de app drawer juist wel en vind met name de bovenste vier iconen (app suggestions) heel handig. Anderen schakelen dat dan weer uit. Ook de app drawer search vind ik super.

Ik zou zeer droevig worden als de app-drawer uit Android verdwijnt...
''Moet je gaan onthouden welke app in welke map zit''

Komaan zeg, je stelt zelf de map samen, kan ze een naam geven en ze zijn doorzichtig, als dat al te veel is..

Ik hou persoonlijk van een opgeruimd en overzichtelijk homescreen. In de appdrawer kom ik dan ook zelden tot nooit. Ik heb in totaal 7 mapjes, waarvan de meest gebruikte 4 op mijn homescreen staan, Zelf ingedeeld zodat ik juist 'exact' weet wat er in die mapjes bevind.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat de drawer er is, dan hoef ik de al de andere apps immers niet te zien, maar op mijn ipad en de tijdelijke iphone had ik de boel ook verdeeld in mapjes.
Sorry maar ik heb op een map al 6 of 7 apps staan die ik niet maandelijks nodig heb. Blijkbaar is mijn geheugen niet zo perfect als dat van jouw. Dus ja, een app drawer waar ik in kan zoeken zorgt bij mij voor opgeruimde bladen en ik kan mijn apps snel terugvinden.
Daarbij zag ik eerder al een reactie voorbij komen waar ik wel achter sta. Prima dat je de drawer niet gebruikt maar om de keuze weg te nemen vind ik bijzonder jammer.
Hopelijk heeft LG een tweede kleine accu in het toestel zodat je die niet elke keer na wisselen van onderkant opnieuw moet opstarten.
Tevens vraag ik mij af in hoeverre je met losse modules wil rondlopen.
Wellicht dat je erover zal nadenken wat je het meest met je telefoon zal doen die dag en daarbij geschikte module insteekt, maar vraag me toch af of dit wel zo handig is...
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @MrDayOff22 februari 2016 06:47
Je moet elke keer opnieuw opstarten.
En hiermee is het systeem in mijn ogen voorbestemd om te falen. Sowieso denk ik niet dat mensen veel uitbreidingen voor een verbruiksapparaat gaan aanschaffen maar dat je de telefoon helemaal uitschakelt hiermee maakt het niet eenvoudig in gebruik.

Daarnaast zullen de prijzen voor dergelijke uitbreidingen niet 10 euro per stuk zijn vermoed ik.

Leuk bedacht maar had een betere uitwerking verdiend in mijn ogen.
Plus het feit dat de modules nu voor de G5 worden gemaakt. Deze heeft een bepaalde grootte en aansluiting, dus moeten de volgende versies aan dezelfde afmeting en aansluiting voldoen. Anders kun je je huidige modules weggooien bij een nieuwe telefoon.
Een hot-swapabble batterij zou toch echt wel een dingetje zijn hoor. Misschien dat ze dit idee van modules verder oppakken bij de G6 en daar dit wel op gaat komen.
Idd, dat mag toch ook niet "zo" moeilijk zijn, al is het een onverwijderbaar ingebouwd batterijtje dat je toestel 1 minuut live kan houden... ff tijdens het skypen van batterij wisselen. Gaaf.

[Reactie gewijzigd door musback op 27 juli 2024 23:18]

Dit is toch wel een van de grootste nadelen.... Elke keer je toestel min of meer een reset geven wil je gebruik maken van de extra camera/accu module.

Het concept is heel leuk, maar ik vraag me af hoe praktisch het is, los van de "Friends" modules is het natuurlijk in hoeverre het toestel zich kan meten met bijvoorbeeld een S7(Edge)...Ze zijn met 5.3" overigens wel heel slim tussen de S7 en S7 Edge gaan zitten qua beeld formaat.

Afijn, Tweakers gaat vast een " vergelijk maken" we gaan het dus mee maken hoe de toestellen zich tot elkaar verhouden! ;) :D

Ik lees trouwens her en der wat over de slide constructie van de G5, die zou niet bij iedereen even degelijk overkomen. Iets wat volgens mij wel belangrijk is voor het succes van het idee. Zou jij hier eens na willen kijken?

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 27 juli 2024 23:18]

Hoe lang duurt het uit- en aanzetten nu? Dat duurt echt geen uren hoor. 2-3 minuten, dan is je toestel weer helemaal gebruiksklaar, met betere functionaliteit, als jij die wilt hebben.
Dat is jammer. Hoe snel start hij vervolgens op?
De tweede is een dac van Bang & Olufsen, om ervoor te zorgen dat er beter geluid uit het toestel komt via de hoofdtelefoon.

B&O maakt zelf geen DAC's, alleen de headset/speakers zijn van B&O.
De gebruikte DAC is een 32bit Sabre ES9028C2M DAC en die is meer dan goed.
De versterking gebeurt ook niet via bv. B&O ICE maar via een Sabre9602c.
Hoe dan ook zou daar een mooi mopje muziek uit moeten komen.
Is het mogelijk om 3D foto's/video's te maken met de dubbele camera aan de achterkant?
Ik denk het niet. De tweede camera heeft een kleinere brandpuntsafstand / bredere beeldhoek. De beelden verschillen daardoor te veel. Bovendien is het beter voor stereoscopischbeeld om de lenzen verder uit elkaar te zetten. (Ik geloof de afstand van pupil tot pupil als ideaal, maar pin me er niet op vast.)
Dat wordt in de reportage aangegeven.
De camera's zijn niet voor 3D opnames.
Een "normale" camera en een camera met een groothoek lens met een bereik van 135 graden (als ik het goed heb onthouden )
"Veel mensen zullen inmiddels gewend zijn aan octacores, maar Qualcomm vermoedt dat de vier Kryo-cores het beter zullen doen dan veel octacores."

Ik denk niet dat ze dat vermoeden maar echt tot in details hebben laten uitzoeken ;)

/Ontopic: ik word echt warm van deze telefoon. Het is inderdaad een gemiste kans dat ze je niet wat meer modules hebben laten zien, maar het feit dat er zo een vernieuwing uberhaupt weer is, vind ik echt interessant. Ik kijk dan ook uit naar het uitkomen van meerdere modules :)
De G4 had ook "maar" een 808 soc met 2 krachtige cores en 4 low power cores.
In dat opzicht is deze 820 een hele verbetering ook al heeft deze "slechts" 4 cores.
Ze zijn een heel stuk sneller dan de vorige combinatie. En vooral de GPU is een mooie upgrade.
Ik loop eerlijk gezegd niet echt warm voor de insteekmodules, maar wel voor het feit dat dit de accu (weer) vervangbaar maakt.
Dat is de accu van de G4 ook. Niets nieuws.
Wel in combinatie met een metale behuizing. Dat was de rede voor andere merken om het wisselen van de Accu en SD kaart niet mogelijk te maken.

Bij de S7 van samsung kan je wel weer een SD kaart plaatsen maar de accu is niet te wisselen.
LG lijkt in ieder geval weer een poging te willen doen om te vernieuwen in smartphoneland door deze verwisselbare modules. Er zit wel potentie in denk ik. Ik ben benieuwd hoe de nieuwste 2 Koreaanse toestellen, de LG G5 en de Samsung S7 zich gaan verhouden.
Wat veel wit in de instellingen :o
Verder dan dat is het een heel innovatief toestel! LG loopt hierin echt voor op de rest :)
Voor een LCD scherm maakt dat niet veel uit...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.