Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 5,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG G5 Titanium Review

Cyphax 21 mei 2016, laatste update op 10 juni 2016, 1.514 views

LG G5 Titanium

Een tweede camera, de mogelijkheid om modules in te steken, en high end specs: er is maar weinig dat de G5 niet heeft of kan. LG heeft genoeg aandacht gegeven aan het toestel om te kunnen concluderen dat het toestel niet teleurstelt en zelfs een paar verrassingen in huis heeft.

Pluspunten

• Groothoeklens
  • SD-kaartslot
  • Goede performance
  • Handig always-on-display
  • Meegeleverde apps bieden meerwaarde
  • IR-zender + app = erg handig
  • Ligt fijn in de hand
  • Verwisselbare batterij

Minpunten

• Afwerking is iets minder dan sommige concurrenten
  • Slagingskans v/h Friends-principe is meer afhankelijk van LG dan van de telefoon

LG G5 review

Ik ben het type smartphonegebruiker dat zich richt op toestellen in het middensegment, als het kan een toptoestel uit het budgetsegment. Ter indicatie: mijn vorige toestel (dat door deze G5 wordt vervangen) was een Moto G, de XT1039. Dat toestel zou ik op dit moment nog steeds gebruiken, ware het niet dat aan het eind van de eerste Tweakers meetup door LG een vijftal G5's werd verloot, en ik één van de geluksvogels was. Ik heb intussen bijna twee weken het toestel in gebruik.

Bij het bedenken van het uitgangspunt van deze tekst, bedacht ik mij dat mijn smartphonegeschiedenis grotendeels is bepaald door LG. Mijn eerste smartphone, die ik kon uitkiezen bij een nieuw abonnement, werd de LG Optimus One. Dat was een betaalbare smartphone, maar had wel een vrij snelle GPU waardoor er games op draaiden die je doorgaans vooral op high-end toestellen terugvond. Ook lag het toestel erg fijn in de hand vanwege het (compacte) formaat en de zachte feel van het kunstof aan de achterkant, enigszins vergelijkbaar met de Moto G.
De opvolger van de Optimus One was, wederom als onderdeel van een nieuw contract, opnieuw een LG, en wel een Optimus Black. Deze was voor die tijd heel dun, had een heel helder scherm en men vroeg er geen extra geld voor omdat het geen high end toestel was. Het was wel het laatste toestel dat ik bij een abonnement kreeg; de Moto G heb ik een jaar of twee later los gekocht, net als een nieuw sim-only abonnement. Vanaf dat moment had ik alles redelijk precies op maat: een niet al te duur toestel, plus een niet al te duur abonnement.

Omdat ik het toestel heb gekregen van LG als promotie-actie heb ik besloten om in elk geval tot aan het afronden van deze review het toestel in die vorm te gebruiken die LG eraan gegeven heeft. Ik ga LG's software niet vervangen, het toestel wordt niet geroot, en zodoende ga ik niet aan de gang met custom ROMs. Je vraagt je misschien af waarom je een custom ROM zou overwegen, maar ik heb Cyanogenmod 13 op de Moto G geïnstalleerd en die versie van android is eentje hoger dan die op de LG. Op softwaregebied kan de Moto G de G5 daarom wel aan.
Uiterlijk
De G5 heeft een vrij eenvoudig uiterlijk. Het enige dat in eerste instantie opvalt is dat er niet één, maar twee lenzen op de achterkant te vinden zijn. Onder de camera's zit de home-knop, die ook als vingerafdrukscanner dient. De voorkant is ook eenvoudig van opzet, en het enige dat daar opvalt is dat de bovenkant rond afloopt naar achter toe, wat er chic uitziet. Ik heb er intussen een cover omheen gedaan waardoor ik van het toestel eigenlijk alleen de voorkant nog zie. Het is naar mijn mening een toestel dat er prima uitziet, zonder positief of negatief op te vallen, en het ligt aardig in de hand, maar niet zo lekker als zou kunnen vanwege een dunne rand. Dat nadeel vervalt op het moment dat er een cover omheen gaat. Het is wel fijn dat het een slank toestel is.
Hardware
De exacte specificaties van het toestel vind ik niet heel belangrijk, zolang er niet teveel ontbreekt, en de gebruikerservaring solide is. Solide betekent voor mij enigszins voorspelbaar/consistent in snelheid, maar dat hoeft niet te betekenen dat het toestel op al mijn acties binnen 6 femtoseconden reageert, al mag je verwachten dat 4GB RAM en de snelle SoC die erin zit vlot reageren. Tevens heeft het toestel 32GB opslag, en is dat uit te breiden met een SD-kaart, wat ik wel een pré vind.

De camera is interessanter. Niet de front-camera, die schiet op 8MP, en niet heel goed kan zien in het donker, maar verder z'n werk prima lijkt te doen. Ook niet de standaard-camera, die 16MP heeft, en dezelfde is gebleven als die in de G4, en, voor zover ik kan beoordelen, mooie foto's maakt. De opvallende camera is de secundaire (8MP) camera: die heeft een groothoeklens, en dat is wel een onderscheidende feature, als het tenminste een goede camera betreft. Afgezien van de resolutie is deze een stuk gevoeliger voor licht dan de primaire camera. In buitenlicht komen er mooie foto's vanaf met een belachelijk grote hoek, zonder dat het gelijk zo'n fish-eye-foto wordt. Bij slecht licht gaat dat feest niet door en merk je dat de primaire camera een klasse beter is. Je gaat vanzelf de vraag stellen: kan je de camera's door elkaar gebruiken, of moet je bij het nemen van een foto of het opnemen van een video eerst kiezen welke lens je gebruikt, of moet je bij video de opname stoppen voor je switcht naar de andere camera? Nope. Het is net niet zo dat je de overgang niet merkt, maar als je ver genoeg uitzoomt switcht 'ie automatisch naar de groothoeklens of je drukt met op het bijbehorende icoontje op het scherm, wat in de video te zien is in de vorm van een korte hapering. Het is wel handig dat de camera-app flexibel genoeg is om on-the-fly te kunnen switchen, zodat je ook geneigd bent om die lens te gebruiken. De drempel is toch niet hoog. Ik heb een aantal onbewerkte foto's toegevoegd aan de review.
Voor meer in-depth informatie, tests en foto's:
https://www.youtube.com/watch?v=psYHXqF2YRU (footage)
http://www.dpreview.com/reviews/lg-g5-camera-review (Camera-review vanuit opzicht van een fotograaf, erg uitgebreid, Engels)
http://www.gsmarena.com/l..._mwc_2016-review-1398.php (Shootout tussen camera's van de G5, G4, iPhone 6s en GoPro, mooie samples, Engels)

De andere en misschien wel belangrijkste gimmick van de G5 is het modulaire principe ervan. De onderkant van de telefoon is met een druk op de knop te ontgrendelen, waarna je de module, waar de accu aan vastzit, zo uit het toestel trekt. Daarmee gaat eventueel hot-swappen helaas overboord; aan de andere kant is het wel een van de weinige toestellen waarbij die accu überhaupt nog te vervangen is.

Qua connectivity moet de G5 het doen met de standaardfuncties (Wifi (inclusief 5GHz), A-GPS, 3/4G), inclusief NFC. De homebutton is, zoals bekend, ook gelijk een vingerafdrukscanner, zodat je het apparaat in theorie snel kan ontgrendelen. Het enige dat ontbreekt is inductieladen. Het opladen gebeurt via de USB-C-aansluiting aan de onderkant. Om het gebrek aan inductieladen een beetje goed te maken ondersteunt de G5 Quickcharge, en krijg je er een lader bij die dat ook ondersteunt. Uiteraard is er ook bluetooth, dat ik best veel gebruik. Koppeling met de auto, draadloze koptelefoon, bluetooth-speaker: ik zou het missen als het er niet was. Ik heb geen peperdure bluetooth-koptelefoon maar de telefoon ondersteunt AptX HD, wat erop neer moet komen dat je lossless kan streamen over bluetooth. Nice! Iets meer in-depth hierover: http://www.whathifi.com/lg/g5/review

Het laatste dat leuk is om te vermelden, omdat niet alle fabrikanten er nog iets mee doen: de G5 heeft een IR-zender, zodat je 'm als afstandbediening kan gebruiken.
Software
De G5 draait op Android 6.0.1 en heeft LG's eigen launcher aan boord. Deze launcher deed me heel sterk denken aan de launchers van de Optimus' One en Black. Aan de ene kant is dat omdat de launcher niet heel veel anders doet dan andere launchers, aan de andere kant lijkt LG qua software vrij consistent te zijn. Wat prettig is aan de launcher is dat ie eenvoudig is maar tegelijk ook wel weer compleet. Er is een app-drawer waarin je apps kunt verbergen en de volgorde kan aanpassen, je kunt homescreens bewerken, widgets plaatsen: er ontbreekt niet direct iets. De launcher is iets minder fancy dan de launcher die je bijvoorbeeld bij Cyanogenmod krijgt, maar ik heb nog niet de neiging gehad LG's launcher erdoor te vervangen, terwijl dat makkelijk kan. Ook de andere opties heeft LG gelukkig grotendeels ongemoeid gelaten. De layout van de settings is door LG in een paar tabs onderverdeeld, maar je krijgt wel de keuze om de lijstweergave te gebruiken die je waarschijnlijk gewend bent, als je dat liever hebt.

De combinatie van niet teveel afwijken van conventies en tegelijkertijd de gebruiker de keuze geven als het wél afwijkt is heel prettig, en ik hoop dat LG daaraan vast blijft houden. Het enige dat ik uiteindelijk mis in dit OS is de functie die de kleurtemperatuur van het scherm aanpast aan de hand van de tijd. Een app als Twilight doet hetzelfde, maar de ingebakken manier oogt beter. Hopelijk komt die functie met de volgende versie van Android mee, die als het goed is in de komende paar weken of maanden verschijnt.

LG levert een aantal apps mee, sommige van LG zelf, andere zijn third-party, zoals Evernote, Facebook, Instagram en het bekende assortiment aan Google-apps. Aan de videoplayer viel me op dat ik wel erg weinig stappen nodig had om de video die ik heb gemaakt met het toestel naar m'n TV te casten. Je kunt 'm als DLNA-server laten fungeren, of casten naar een Chromecast, en er is ook Miracastondersteuning voor de liefhebber. Dat wat ik ervan heb getest is allemaal goed bevallen en werkt naar behoren.
Normaliter geef ik weinig aandacht aan de vendor-made apps, maar het leek me niet meer dan eerlijk om LG een kans te geven om aan te tonen dat ze toegevoegde waarde bieden, dus ik heb ze tenminste eens geprobeerd. Een paar van die apps zijn interessant genoeg om los een plekje te geven.
SmartWorld
Dit is een soort store met dingen als simpele spelletjes, thema's, iconen en achtergronden. Er zijn thema's voor de hele UI, maar ook bijvoorbeeld voor het toetsenbord. Ik heb een paar themes gedownload, en afgezien van dat het behoorlijk traag is, werkt het goed en is het wel de moeite om doorheen te kijken. Aan de ene kant kun je je afvragen waarom er een tweede store is naast de Play store, maar aan de andere kant lijkt deze store meer te zijn bedoeld voor customizen, en wat minder voor apps (al vind je die er wel).
LG Backup
Backups, backups... dat zijn toch die dingen die iedereen niet heeft, en vervolgens zichzelf erom vervloekt als het te laat is? Het is weinig plezant om je data kwijt te raken, ongeacht de oorzaak. De backup-app van LG geeft je de mogelijkheid te backuppen naar een door LG aangeboden cloud, naar de interne opslag of naar een SD-kaart. Het gaat dan niet alleen om media, maar ook om settings en gedownloade apps. Je moet inloggen met je Google-account, en dat is wel handig, want die je heb je waarschijnlijk toch wel, en het scheelt je weer een account, waar we er allemaal drie miljoen van hebben. Kleine caveat: je hebt beperkt de ruimte. Ik weet niet zeker hoeveel het is, maar 8.0GB blijkt teveel. Nog een caveat: je moet het wel zelf doen, want de optie om het automatisch periodiek te laten doen is er niet. Ik heb mijn vorige backupmechanisme overgenomen (lokale Owncloud-instantie en periodiek Foldersync voor alleen de camera), dus ik ben verder wel voorzien, zonder de genoemde beperkingen, maar ik heb toch de app een backup laten maken, om te kijken of het werkt. Dat deed het, naar de cloud. De app is eenvoudig, en ziet er netjes uit.
LG Health
De Health-app is een soort stappenteller, waarmee je kunt bijhouden hoeveel je loopt, in aantal stappen, hoeveelheid verbrande calorieën of gelopen afstand. Je kunt je massa en je lengte opgeven, waarna de app je op de een of andere manier met enige regelmaat complimenteert dat je het goed hebt gedaan, ook al heb je thuisgewerkt of ben je wéér met de auto naar je werk gegaan. Je kunt een doel opgeven en als het je een goed idee lijkt om wat af te vallen door iets meer te lopen, dan is zo'n app als deze wel handig om het in bij te houden. Ik moet niet afvallen - ik moet een beetje aankomen. Maar daar helpt deze app dus niet bij.
Quickremote
Deze app maakt van de G5 een universele afstandbediening. Ik heb drie apparaten in huis die ik bestuur met een state-of-the-art infrarood (onzichtbaar en met de snelheid van het licht!) afstandbediening: 1 TV in de woonkamer (Samsung), 1 TV in de slaapkamer (LG) met daarnaast een intussen alweer bijna antieke Xtreamer. Die gek genoeg nog steeds alles loyaal afspeelt dat ik 'm voer. Om die apparaten te kunnen bedienen, zo leerde ik, is de procedure de volgende: kies type apparaat (TV, Set-top box, Audio, Air conditioner, Projector, Universal remote), en kies een fabrikant (ik ben bij 60 gestopt met tellen in die lijst, en dat waren alleen de televisie-fabrikanten waarvan de naam begon met A... HOEVEEL fabrikanten zijn er dan?? Ik kan me niet voorstellen dat er nog eentje ontbreekt, of je moet 'm net opgericht hebben). Dan krijg je 3 keer de vraag of een gesuggereerde knop werkt (denk aan aan/uit, mute en source), en als je drie keer ja zegt, dan ben je klaar. In mijn geval klopten de aannames van de app direct en ik was dus een minuut bezig om die apparaten alledrie toe te voegen. En als je een apparaat hebt dat niet op aarde gemaakt is, en je hebt daar een afstandbediening bij, dan is die Universal remote dus een kopieerfunctie en kan je de signalen van die afstandbediening kopiëren en aan knoppen hangen... dus in theorie is er geen enkele apparaat dat je niet kan instellen.
Dan mag je de apparaten ook nog in kamers onderverdelen, en als je dan de fijne usability en het mooie uiterlijk combineert met het gegeven dat het gewoon simpelweg goed werkt, dan snap je misschien waarom ik, tegen mijn verwachting in, onder de indruk was van een infrarood-zendertje op een smartphone. :+ Die app is echt heel dik in orde, en ik maak er graag gebruik van. Het maakt van de IR-zender een echt voordeel. Ik kan zo in de gauwigheid zelfs nieteens iets bedenken waarmee deze app nou nog beter zou worden.
QuickMemo+
Als je iets snel wilt registreren, dan biedt deze app een paar mogelijkheden om dat te doen: je kunt in een memo tekst toevoegen, tekenen, maar ook video's en foto's importeren of op dat moment (op)nemen en dat allemaal door elkaar in dezelfde memo. Vervolgens kun je memo's bewaren, importeren, exporteren, en ook hier weer synchroniseren met je google- of Evernote-account. Ook deze app is netjes afgewerkt en gewoon eenvoudig gebleven, maar wel compleet genoeg om echt nuttig te kunnen zijn omdat de uitvoering gewoon erg goed is.
Smart Bulletin
De Smart Bulletin is niet echt een app, maar meer een custom homescreen dat erbij komt als je dit aanzet. Het is een overzicht van inline-versies van apps zoals de muziek-app of Quickremote (dan hoef je de app niet te starten om de remote te gebruiken). Elke app die hiermee werkt heeft z'n eigen set informatie en functies. In de SmartWorld-store is een categorie aanwezig voor plugins voor Smart Bulletin maar op het moment staan er maar 2 in die voor mij geen toegevoegde waarde bieden.
De praktijk
De specificaties beloven een vlot toestel, en in de praktijk stelt het apparaat niet teleur. Het verschil met de Moto G, die bij mij toch al niet traag aanvoelde, is erg groot. Het toestel reageert consistent direct op al mijn vegen en tikjes. Nu is het fijn dat het een seconde sneller gaat als ik tussen apps switch, of ze start, maar dat is voor mij op zich niet direct belangrijk. Er is maar één app waarvan ik wil dat 'ie snel start, en dat is de camera-app. Specifieke reden daarachter is dat ik graag opnames maak van m'n kinderen, en dan moet (en wil) je vaak snel zijn. Op dat punt was de Moto G mij eigenlijk te langzaam. Het duurt op de G5 ongeveer een seconde om vanuit gelockte toestand bij de camera te komen (twee keer op volume omlaag drukken) zonder 'm te unlocken, dus dat probleem is met de G5 de wereld uit.

Over unlocken gesproken: de vingerafdrukscanner. De plaatsing is zo, dat, wanneer je de telefoon in je had hebt, je met je wijsvingers goed bij de knop kan en dan is in de praktijk de telefoon de eerste of tweede poging wel ontgrendeld. Je hoeft de knop niet in te drukken en aan de trilsignalen kan je voelen of het gelukt is of niet. De scanner is heel snel, ook als het misgaat weet je dat direct. Het is alleen op het moment dat je je toestel niet al in de hand hebt, dat de plaatsing op de achterkant niet ideaal is. Om te voorkomen dat je de telefoon moet optillen om te kunnen unlocken kan je 'm uit de slaapstand halen door twee keer op het scherm te tikken en dan op dezelfde manier te ontgrendelen als je zou doen zonder vingerafdrukscanner.

De telefoon heeft een Always-on-functie, waarmee het scherm niet altijd aanstaat. :P Op het moment dat je de telefoon in je zak hebt gaat het scherm uit helemaal uit. Verder is de helderheid van de tekst op het scherm afhankelijk van het omgevingslicht. Het display laat standaard de datum en tijd zien, en daaronder de notificaties die je hebt. Dat werkt voor alle typen notificatie en het enige nadeel hieraan is dat het de accu gebruikt, maar ook weer niet zoveel dat het een negatieve impact heeft op hoe lang je met een lading doet. Ik heb in elk geval niet de neiging om die always-on-functie uit te zetten. Daar is 'ie mij te handig voor. Een ander punt dat me onverwacht positief opviel is de speaker. Er komt heel veel geluid uit, en ik heb nog geen telefoon zo helder horen klinken. Je moet niet nu je subwoofer op Marktplaats zetten, maar voor een speaker van dit formaat, en vergeleken met de Moto G was ik best wel een beetje verrast.

De accuduur is redelijk. Het is geen marathonloper, maar kortademig is 'ie zeker niet, en Quickcharge betekent dat het toestel een stuk sneller oplaadt dan ik ben gewend, waardoor ik praktisch gezien nog niet met een lege accu heb gezeten. Je kunt met de Battery saver app wel invloed uitoefenen op het batterijgebruik, maar of dat veel scheelt weet ik niet. Ik heb het toestel meestal al wel aan de lader voor ie onder 20% lading duikt.
Modules
Het idee van modules die je in de telefoon steekt is redelijk nieuw: LG is de eerste die het over deze boeg gooit, in elk geval met een vlaggeschip van een toestel. Enerzijds biedt het de mogelijkheid om de functies die je telefoon al heeft te verbeteren (denk aan de cameramodule), anderzijds kan je er nieuwe functionaliteiten mee toevoegen (zoals de alternatieve DAC). Ik heb één module bij het toestel gekregen: de cameramodule. De ideeën achter deze module zijn om de telefoon iets dikker te maken zodat ie iets prettiger in de hand ligt bij het maken van foto's, de batterijtijd te vergroten middels de extra accu die erin zit en een aantal hardwarematige besturingselementen toe te voegen. Zo kan je met het wieltje zoomen, en met de knoppen bovenop ofwel een foto, ofwel een video maken. Het is een prettige module in gebruik; foto's en video's maken wordt er wat prettiger door, maar het wieltje maakt helaas wel geluid en dat hoor je terug in je video's. Op de beeldkwaliteit van je foto's en video's heeft het verder ook geen invloed.

Nadelen van het systeem zijn dat de telefoon uit moet om een module te verwisselen en, in het geval dat je een cover om je telefoon hebt, dat die niet meer zal passen (of je moet net een module hebben met hetzelfde formaat). Het hele Friends-principe gaat denk ik ook vallen of staan met de energie die LG erin steekt. LG lijkt de drempel vrij hoog te hebben gelegd waarmee het voor mij even moeilijk wordt om te voorspellen of het concept de G5 zal overleven of niet. Aan de telefoon zou het niet moeten liggen.
De G5 is een vlotte telefoon die presteert zoals je ongeveer kan verwachten bij een toestel uit dit segment. Je krijgt er de mogelijkheid van de modules bij, het primaire USP. Maar zelfs als je die modules niet interessant vindt of het flopt grandioos, en je ergert je nog steeds niet aan de afwerking, dan heeft de G5 nog dat andere USP: de groothoeklens. Die is best goed en de uitvoering is in orde en maakt dat 'ie het niveau van gimmick-die-je-uiteindelijk-weinig-gebruikt ontsteigt. De telefoon doet in de praktijk verder gewoon wat ie moet doen en heeft me nog niet teleurgesteld. Zelfs als je de modules en de extra camera helemaal vergeet, dan hou je een heel capabel toestel over, dat wellicht niet boven het maaiveld uitsteekt, maarja, dan hebben we wel de twee USP's van het apparaat buiten beschouwing gelaten.
Erg fijn is dat er een paar stilaan vergeten features op zitten: het SD-kaartslot, de verwisselbare accu en een infraroodzender. LG heeft de ook software heel netjes afgewerkt, zonder op dat vlak risico's te nemen, en is daarin naar mijn idee heel goed in geslaagd. Oh, en ze hebben een methode vrijgegeven om de bootloader te unlocken. Ook wel sympathiek!

Heb jij ook een LG G5 Titanium?

Zeer uitgebreide en goed geschreven review! Ik mis alleen eventueel wat foto's en misschien zelfs banners, dat maakt je review veel interessanter om te lezen. +2 ;)
Dank je voor de complimenten! :)
Ik zal er morgen een paar foto's mee maken, en ik zal even kijken of ik er een paar van kan maken. De beste camera die ik in huis heb zit echter op die G5. :+
Kun je beschrijven wat je vind van de bouwkwaliteit/afwerking van de telefoon, positief danwel negatief?

Wiebelende knopjes? Loszittende delen? Afwerkingen die niet netjes overlopen? Dat soort dingen.
Thanks _o_
De afwerking is op sommige punten wat ruw, aan de randjes (aluminium). Veel mensen vallen over een zichtbare afstand tussen de module en de telefoon, en het is waar; als je 'm precies op de goede hoogte voor je houdt kun je aan de zijkanten er doorheen kijken en zie je dat de module niet 100% naadloos aansluit. Het is wel symmetrisch, alsof het zo ontworpen is. Het voelt niet als een fabricagefout.
Onder elke andere hoek zie je het overigens niet, en omdat ik er ook nog een bumpercase omheen heb was ik al vergeten dat het een issue was. ;)

De knopjes wiebelen op mijn toestel niet en het voelt wat mij betreft aan zoals je van bij een high end toestel kan verwachten. Hij is er ook niet minder op geworden in de tussentijd, qua slijtage ofzo. Afgezien van wat kleine bugs in Android tussendoor doet ie het prima. :)
Bedankt voor je uitgebreide reply.
Het is dus absoluut niet zo, dat die module niet goed vast zit, of wat kan wiebelen? Nu zul jij dat wellicht niet kunnen beoordelen met zo'n case er omheen...
Ik heb de case er even afgehaald voor m'n reactie om te kijken wat ik ervan vond. :)
De module wiebelt niet, nee. Die kiertjes zijn niet het gevolg van een slechte bevestiging: het voelt solide aan. Je zult 'm niet in de hand hebben en voelen dat er iets wiebelt.