Firewatch Review

Emotionele verwikkelingen in het bos

Mooi en traag

Firewatch is een game waaraan je acht tot tien uur erg veel lol kan beleven.' Lol' is daarbij misschien niet de juiste term, want de game is niet altijd even vrolijk. Wel onderhoudend en zelfs meeslepend. Je gaat vast sympathie voelen voor hoofdrolspelers Henry en Delilah, terwijl ze toch echt niet altijd even aardig zijn. Alle lof daarbij voor de schrijver en stemacteurs. De relatie tussen de twee hoofdrolspelers komt bijzonder goed uit de verf, terwijl er ondertussen ook nog een mysterie opgelost dient te worden. Mooi is ook de open spelwereld. Daarin zie je de invloed van de wind en vooral van het licht dat gedurende de dag en het seizoen verandert. Als je een beetje kunt wennen aan de tekenfilmachtige grafische stijl van de game, zie je veel prachtige bostaferelen voor je, afgewisseld met even zoveel mooie vergezichten vanaf de bergtoppen in je kleine stukje park. Voor spectaculaire actie zit je hier verkeerd, voor mooie gesprekken en spectaculaire plaatjes des te beter. De grafische bugs mogen de pret daarbij niet drukken.

Zin om heerlijk in je eentje door de haast eindeloos grote natuurparken van Noord-Amerika te zwerven? Lekker weg van de bewoonde wereld om de prachtige natuur van de Rocky Mountains te verkennen? Het kan in Firewatch, waarin niet alleen mooie natuur, maar ook een mysterie op je wacht.

Firewatch is de eerste game van de kleine Amerikaanse studio Campo Santo. De game doet in de verte een beetje denken aan de games van Telltale, zoals The Walking Dead en The Wolf Among Us. Heel vreemd is dat niet niet, want twee van de oprichters van de studio speelden een prominente rol bij de ontwikkeling van de eerste Walking Dead-game. Wat de twee van The Walking Dead hebben meegenomen is het tempo van de game. Ook Firewatch is traag, al heeft het een andere opzet dan de Telltale-games.

Het bos in

Waar je The Walking Dead eigenlijk van stilstaande scène naar stilstaande scène gaat, loop je hier rond in een driedimensionale wereld. In Shoshone National Forest om precies te zijn, een bos dat grenst aan het Yellowstone National Park. Dat Shoshone geen National Park is, betekent dat er wat meer vrijheid is en wat minder personeel. Dat betekent echter niet dat er helemaal niemand werkt, want je stapt in Firewatch in de stevige schoenen van een zeker Henry die een zomer lang Firewatch is in het park. 80 dagen lang bivakkeert hij in een uitkijktoren op een hoog gelegen punt in het bos, om alarm te kunnen slaan als hij een beginnende brand zou bespeuren. De game speelt zich af in 1989, een jaar nadat er in Yellowstone een enorme brand woedde, dus het belang van een Firewatch is duidelijk. Er zijn elk jaar branden in het bos. Het is aan de Firewatch om ervoor te zorgen dat die op tijd worden ontdekt, zodat ze snel in de kiem kunnen worden gesmoord.

Firewatch zoals te zien tijdens de E3 van 2015.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite