Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Ontwikkelaar Campo Santo maakt bekend dat de Xbox One-versie van Firewatch in Europa is uitgesteld tot 30 september. In Noord-Amerika verscheen de Xbox One-versie eerder deze week volgens planning. De Windows-versie van de game verscheen in februari.

In een verklaring op de eigen website maakt ontwikkelaar Campo Santo duidelijk dat de Xbox One-versie van Firewatch in Europa vertraging oploopt doordat de game nog niet overal door de leeftijdskeuring is. De game zou hier oorspronkelijk op 21 september voor Xbox One verschijnen, maar wordt nu uitgesteld tot 30 september. De studio maakt echter duidelijk dat ook die datum nog niet geheel zeker is. In Noord-Amerika is de Xbox One-versie wel volgens planning op 21 september verschenen.

Firewatch, een adventure game die zich afspeelt in een Amerikaans natuurpark, verscheen in februari voor Windows, OS X, Linux en PlayStation 4. In de game bivakkeert de speler gedurende tachtig zomerse dagen in een uitkijktoren om te voorkomen dat er brand uitbreekt in het park. De Windows-versie van de game werd door ons zeer positief beoordeeld.

Firewatch

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Naar aanleiding van alle positieve reacties heb ik het spel ook aangeschaft. Ik vond het een erg saaie game. Het is gewoon commando's opvolgen en heel veel invloed op de game heb je niet.
Saai is maar relatief. Het is een psychologische drama met een heerlijk comedy sausje. Het is een veel meer volwassen verhaal dan de piew piew van call of duty. Het is een game die niet opbouwt naar een grande actie spectakel waar er een of andere eindbaas verslagen moet worden, maar een game die van begin tot eind ze eigen weg volgt en dingen klein maar spannend houd. Ik vond het heerlijk verfrissend en is een van de enige spellen die ik tot het einde heb gespeeld de afgelopen jaren.

Ikzelf was enorm toe aan een spel als dit en kan niet wachten op de volgende game van deze studio.

Als actie piew piew iedereen dood meer je ding is, ja dan is dit niks voor jou.
Maar hou je van intrigerende verhalen met diepgang achter de hoofdrol spelers en mysterie die zich niet ontaard in horror. Dan is dit echt een heerlijke unieke game.

Mijn enige punt van kritiek is dat hij vrij kort is. Maar de rest maakt voor mij dat helemaal goed.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 september 2016 17:47]

Het klinkt juist als een game voor mij, ik heb meerdere games gespeeld waarbij het meer onderuit hangen en hier en daar je hoofd gebruiken is, maar niet zoveel als bij andere games. Ik vind het eigenlijk heerlijk.
Ja als je ervan houd om op een klein avontuur genomen te worden waarin zich memorabele dialogen afspelen, waarbij er soms een zijstapje gemaakt wordt naar passende humor dan kan ik het echt zeker aanraden. De game is meer een soort film dan een game. Zelden of eigenlijk nooit zal je vast lopen en je loopt er eigenlijk aan een stuk onafgebroken doorheen. Maar daardoor juist is het een hele seamless ervaring die ikzelf heel prettig vond. Lekker op de bank een verhaal mee maken door er zelf in mee te spelen.
Juist bij veel games haak ik af wanneer ik dan voor de 20ste keer hetzelfde stuk over moet doen omdat ik dan de laatste vijand niet dood kreeg of mij ammo weer op was. Dat zijn dingen die je hier allemaal niet mee maakt.
Het is wat dat betreft gewoon een lange wandeling waarin je tijdens het hele verhaal mee maakt.
Ik kan begrijpen dat sommige dat als saai ervaren, maar ikzelf vond het verhaal en de dialogen zo boeiend dat ik het echt jammer vond dat ik na een aantal uur al aan het einde zat.

Wat je vaak ziet bij verhalende games is dat je dan eigenlijk een soort film kijkt waar je dan tussendoor optie A of B mag kiezen. Maar dat is dit niet je hebt altijd realtime de controle en je kan heen lopen waar je wil, maar uiteindelijk ontvouwt het verhaal zich gewoon en loop je echt door de film heen. Het is echt wel een unieke manier die ik niet eerder bij games heb gezien.
Ze hebben het slim gespeeld door het grote deel van de dialogen over de radio te laten verlopen. Daardoor is vaak je locatie niet relevant en kan het verhaal voort ondanks dat je misschien niet op de juiste plek staat. Uiteindelijk moet je natuurlijk wel ergens naar toe of iets doen om weer verder te komen, maar het geeft toch een soort gevoel van dat jij bepaalt doe het verloopt ook al is dat niet zo.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 september 2016 19:27]

Hetzelfde gevoel had ik bij Journey op de PS3, je kan bijna niets fout doen, gewoon rustig door het level heen zweven.
Naar aanleiding van alle positieve reacties heb ik het spel ook aangeschaft. Ik vond het een erg saaie game. Het is gewoon commando's opvolgen en heel veel invloed op de game heb je niet.
Al zou ik het nieuwsartikel niet lezen, dan zou ik verwachten dat je het hebt over iets zoals de single player van Call of Duty. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 september 2016 15:02]

Nou, in CoD sp kan je nog wat doen. Firewatch is lopen lopen en nog eens lopen en wat dingen lezen en praten met je leidinggevende.

Heel ander genre. Blijkbaar voor sommigen een perfecte "game", maar ik vindt het geen "game".
Maar Firewatch heeft iets wat Call of Duty niet heeft: emotie. Waar Call of Duty vooral knallen en explosies is, omringt door een vaak redelijk standaard 'OMG WE GAAN ALLEMAAL DOOD' verhaal gaat Firewatch om een best deprimerend achtergrondverhaal en het opbouwen van je relatie met je leidinggevende. Inderdaad een heel ander genre maar ik heb er zeker van genoten!

Alleen het einde vond ik persoonlijk een kleine tegenvaller.
Eens. Er is wel emotie in CoD, maar dat wordt teniet gedaan door quicktime etc.

Ik heb zelf Firewatch ook een stukje gespeeld, en wat je zegt klopt zeker. Alleen het moet wel je ding zijn.
Hetzelfde hier. Een week geleden uitgespeeld en uiteindelijk is ook mijn conclusie dat het een saaie game is.
1 van de betere games die ik gespeeld heb dit jaar..

helaas inderdaad te kort. het verhaal zit zo goed in elkaar en had nog veel meer diepgang kunnen gebruiken.

ook als ze het verhaal wat meer random gemaakt zouden hebben (met bepaalde dingen)
zou het langer kunnen zijn.

het is gewoon jammer dat je de game na 1/2x spelen niet meer opstart en hij waardeloos is eigenlijk
Tja, een film bekijk je ook niet meer dan een of een paar keer.

Ik vind het juist een hele creatieve manier om om te gaan met het medium. Het vertelt een verhaal, maar niet in het standaard "cutscene -> nu mag je even rondlopen -> volgende cutscene" format zoals je bijna alle AAA-releases ziet doen. Dit is juist een (bijna) volledig interactief verteld verhaal, hoe lineair de verhaallijn het ook is. Wat mij betreft mogen meer games dit overnemen.

Dat het spel zo snel voorbij is, heeft volgens mij meer te maken met dat Campo Santo het verhaal niet te langdradig wil maken. Het zou misschien leuk zijn als de tussenliggende dagen niet zomaar overgeslagen werden, maar ik vermoed dat de meerderheid van de spelers liever 4 uur rondlopen in deze wereld dan 20, ook als de 4 uur daardoor kort lijkt vergeleken met andere games.
Heerlijk spel. Heeft zijn tekortkomingen, maar zeker een aanrader.
Mooie game, prachtige muziek, spannend verhaal.... maar in ongeveer 3.5/4 uur ben je er al klaar mee. Erg jammer!
Sommige games zijn nou eenmaal kort. Ik heb bijvoorbeeld Portal volgens mij een enkele keer uitgespeeld. Dat duurt maar een paar uur maar dat maakt het spel niet opeens minder goed. Firewatch is dan ook een indie game en je betaalt er ook zeker niet de hoofdprijs voor.
Maar 20 euro voor een game dat eigenlijk niet meer dan een 'Wandel Simulator' is, vind ik veel.
Dat is omdat jij het als wandelsimulator aanziet, iets wat je had kunnen weten na 1 review te bekijken. Ik aanzie het als een interactief verhaal en heb aan het spel wel degelijk plezier beleefd en heb het verhaal zelfs 2x doorspeeld om andere accenten te leggen en andere dingen te proberen.
Ik wil niet zeggen dat ik niet van het spel heb genoten! Dit heb ik zeker! Ik vind 20 euro gewoon veel geld voor dit spel. Maar ach, mensen leggen tegenwoordig al 20 euro op de tafel om BF1 3 dagen eerder te spelen, dus het zal wel aan mij liggen ;)
Heb net 20 euro voor age of empires via steam neergelegd. Ouwe meuk, maar gewoon de beste game in zijn genre. Elke euro waard. Maw is dus persoonlijk of het je het er voor over hebt of niet.
Als je naar een bioscoop gaat kost dit 9 euro voor 1.5 uur ongeveer. Als je je hiermee 4 uur kan vermaken (ligt aan speler), dan is het best zijn geld waard.

Maar ik snap wat je bedoelt, ik zou ook niet snel 20 euro spenderen aan een spel, maar als het spel je trekt, dan trekt het je ~

Ik heb er wel plezier van gehad, het is wel aan te raden om deze spel in de avond te doen, stuk leuker. Jammer dat ik in de middag was begonnen (het was vollicht + zomer ;().
Als het echt alleen om het wandelen zou gaan, zou je je walkie talkie niet nodig hebben.

Ik raad je aan vanaf het begin mee te gaan met het spel en niet met een al te kritisch oog kijken naar de beperkingen van het spel, want zoals eerder gezegd; het is maar een kort spel. Het verhaal is erg sterk (en dat kan ook niet anders, met zulke namen in het ontwikkelteam). Wat mij betreft is het spel het geld echt wel waard.
Er zijn mensen die 60 euro neer smijten voor een schietspel zoals CoD die je ook in paar uur uitspeelt, dan steek ik liever die 60 euro in een rpg die minimaal 50 uur duurt.

Ieder z'n eigen smaak, 20 euro vind ik een prima prijs voor FireWatch.
Ik vond de lengte helemaal niet storend. Ze kunnen de game wel langer maken, maar daar zou het verhaal denk ik teveel onder gaan lijden.
De timing is perfect. Vind de obsessie met langere spelduur zelden de kwaliteit ten goede komen. Bij firewatch is de pacing perfect. Geen onnodige filler bezigheden of missies maar een sterk verhaal dat je dus binnen een enkele avond helemaal tot je kan nemen. Als je een game met lange speelduur wil spelen moet je een rpg als The witcher spelen.
0% relevant op het topic. maar kekke username
Jullie zijn broer en zus, even ter info.
Luuk en Ted, niet echt een broer en zus combo als je het mij vraagt.
Ow ik dacht Thea of Tessa.

Shit waarom krijgen we -1 haha, dat ze ons dan op een nulletje zetten -.-

Ik maakte trouwens maar een grapje he, was geen ongewenste belediging oid..
-1 omdat het niet relevant is.

en ik snap dat het een grap was.
Ken hem helaas niet, maar om on topic te komen. Vond het spel enorm leuk, de korte duur komt het spel en verhaal alleen maar ten goede.
Ja het is vooral lopen, maar daarom snap ik ook niet waarom mensen klagen dat het spel maar vier uur duurt. Voor zulke story driven games waar weinig echte uitdagende gameplay elementen inzitten (journey, abzu, the Stanley parable etc), is een korte duur vaak juist wenselijk omdat anders de game gaat vervelen en mensen niet het hele verhaal afmaken.
Een leuke game, alleen kan hier nog zoveel meer uitgehaald worden..
Het verhaal gaat veels te snel, en het einde is raar.
Mee eens, een hele spannende opbouw en het eind is alsof het geld op was en ze er snel een einde aan moesten knopen. Van dit soort singleplayer games zie ik graag meer.
De pacing was voor mij dan weer zeer goed, had men het verhaal trager gemaakt was ik waarschijnlijk na 2 of 3 uur gestopt met spelen. En het einde is wat het is. Niet elk verhaal heeft een happy ending nodig. Toch is het dat wat vele mensen blijkbaar verwachten.
Beetje ongelukkig gekozen naam, Firewatch was ook de naam van een MMO van 2-3 jaar geleden.
Ik heb het spel ook aangeschaft naar aanleiding van de positieve review hier.

Ik vind het inderdaad ook een prachtig "immersive" spel. En ik kon dan ook een klein paranoia-gevoel richting het einde van het spel niet onderdrukken. Ik keek zelfs wat vaker over m'n schouder in het spel...voor zover mogelijk. Ik kan de cartoon-stijl erg waarderen en vond vooral de invloed van het weer en brand op de omgeving erg mooi

Ik ook, had over de duidelijk opmerking in de review heen gelezen, dat het spel je "acht tot tien uur erg veel lol kan brengen". Maar ik deel wel de mening dat de herspeel-waarde iets hoger had mogen zijn....dat gezegd hebbende ben ik 'm nu weer aan downloaden ;)
Persoonlijk vn dik dit 1 van de interessantste spellen die ik heb. Nee het i geen game als GTA of een dikke shooter, maar ik vind dat er maar weinig spellen zijn die e zo hebben opgezogen in het verhaal en me empathie voor de karakters hebben gegeven.

De gameplay is enorm kort, en daar zit voor mij ook het enige negatieve, ik 3 uur was ik er doorheen terwijl ik een speler ben di overal de tijd voor neemt. Maa dat neemt niet weg dat ik het nogsteeds een enorm goed uitgewerkt spel vind met een prima verhaal wat je kan regeren aan diverse stadia in je leven met de bijbehorende keuzes.
Heerlijk, eindelijk weer eens geen piefpafpoef-game! :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True