Door Sim Kranenburg

Redacteur televisies

Groter dan de grootste televisie

Waar op te letten bij een thuisbioscoop

Door , 207 reacties

Inleiding

Thuis een film kijken biedt een aantal voordelen ten opzichte van in de bioscoop. Je bepaalt zelf welke film er draait en hoe laat hij begint. Een bank zit veel lekkerder dan zo'n klapstoel van de bioscoop en je hebt geen last van mensen die door de film praten of luidruchtig popcorn en/of chips eten. Er zijn ook nadelen want over het algemeen is het beeld thuis veel kleiner en ook het geluid is een stuk minder indrukwekkend. Deze nadelen zijn grotendeels op te lossen met een eigen thuisbioscoop. In dit artikel werpen we een blik op de verschillende zaken waar je naar moet kijken als je een home cinema wilt inrichten.

Thuisbioscoop

Voor die-hard-filmliefhebbers is het beeld eigenlijk nooit groot genoeg. Tegenwoordig zijn er hele grote televisies te koop, maar de grootste maten zijn verschrikkelijk duur en nog altijd kleiner dan zelfs het kleinste bioscoopscherm. Als je een ècht groot scherm wilt, is een projector de slimmere keuze. Ze zijn al vanaf een paar honderd euro te koop en ze toveren allemaal binnen een handomdraai een gigantisch beeld op je muur. Niet alle projectoren zijn even geschikt voor het kijken van films en series. In dit artikel bekijken we waarom dat zo is en wat de verschillen tussen de diverse typen projectors zijn.

Je kunt prima op een gladde witte muur projecteren, maar deze zijn niet in elk huis te vinden. In veel gevallen ben je daarom aangewezen op een projectiescherm. We bekijken wat voor verschillende typen er zijn en hun voor- en nadelen. In een bioscoop is het altijd donker zodat het beeld contrastrijk is en het liefste is er in een thuisbioscoop ook zo min mogelijk licht aanwezig. Echter, niet iedereen heeft een aparte kamer over of kan een bestaande ruimte perfect verduisteren. Er zijn speciale schermen te krijgen die bedoeld zijn voor de wat lichtere ruimtes, maar daar kleven voor- en nadelen aan die we zullen belichten.

Met goed beeld ben je er nog niet. Voor de beste kijkervaring heb je ook indrukwekkend geluid nodig en bij films ontkom je dan natuurlijk niet aan surround sound. Er is inmiddels een hele waslijst aan surround-formaten waarbij de ene nog meer kanalen gebruikt dan de andere. Wij zullen de belangrijkste op een rij zetten en ook bekijken we wat er voor nodig is om ze thuis correct weer te geven.

*