Sony VPL-HW55ES Wit Review

HellBeast 30 december 2013, 7.697 views

Sony VPL-HW55ES Wit

Pluspunten

• mooi design
  • stil
  • zeer scherp
  • nuttige features zoals Reality Creation
  • zeer goede lagtijden voor gaming
  • compleet aangeleverd met twee 3D brillen
  • zeer goede zwartwaardes
  • uitstekende bruikbare presets

Minpunten

• Korte power cable
  • geen gemotoriseerde lens shift en focus
  • geen Nederlandstalige handleiding

Contrast / helderheid Score: 4
Ik heb nu een week de Sony VPL-HW55 in huis en zal mijn eerste bevindingen met jullie delen.

De Sony VPL-HW55 volgt een Panasonic PT-AT6000 op, waarmee ik problemen had met handshaking. Dus die moest ik helaas doorverkopen. Wel heb ik deze projector zien spelen, dus ik kan er wel een vergelijk mee maken. De kamer waar mijn projector staat is de woonkamer. Ik heb hierin gedeeltelijk witte muren en een wit plafond. Ik projecteer op dit moment op een budget 110" wit 1.0 gain scherm. Dit scherm is het eerste wat ik ga vervangen, wanneer het saldo op mijn rekening is bijgekomen van de schok. Ik kijk voornamelijk films en series op de projector en af en toe game ik erop (PS3 en XBox 360). Mijn verwachtingen lagen best hoog voor deze projector, aangezien de prijs er ook wel naar is.

Uitpakken

De Sony VPL-HW55 komt zeer compleet aangeleverd met 2 3D brillen er standaard bij. Ik heb de witte versie, omdat deze in mijn woonkamer komt te hangen onder een wit plafond. De behuizing van de Sony voelt zeer stevig aan en er zit een mooie glans op het apparaat. Het ziet er zeker luxe uit en misstaat niet. De vorm van het apparaat is mooi gebogen, zodat er geen scherpe randjes aan zitten. De look van de Sony projectoren in deze lijn zijn al een tijdje hetzelfde gebleven, maar ik kan me niet voorstellen dat mensen hier problemen mee hebben.

De afstandsbediening is van goede kwaliteit en is redelijk lang. Uiteraard zijn de toetsen verlicht, mocht je in het donker iets willen aanpassen. De power cable vond ik vrij kort, maar dat schijnt bij veel projectoren zo te zijn. Aangezien het een standaard PC voedingskabel is, is het een koud kunstje om daarvoor een langere te vinden bij de lokale mediamarkt of de PC-boer om de hoek.

De handleiding die erbij zat was niet in het Nederlands. Voor mij geen probleem, maar ik kan me voorstellen, dat sommige mensen dit vervelend vinden. De 3D brillen worden aangeleverd met een zakje, zodat je de brillen netjes kunt opbergen als je ze niet gebruikt. Per bril zit er ook een oplaadkabel bij. Dit is een micro-USB, die je waarschijnlijk thuis al had liggen van je smartphone of tablet.
De Sony VPL-HW55 zelf is verder netjes verpakt in het plastic en uiteraard heeft de lens een lensdop ervoor.

Ophangen en afstellen

Als je de Sony VLP-HW55 niet wilt ophangen, maar wil neerzetten op een tafel, dan heb je in sommige gevallen de pootjes nodig, die je kunt uitdraaien onder de projector. Bij de Panasonic PT-AT6000 waren deze behoorlijk lang, maar bij de Sony zijn deze heel erg kort uit te draaien. Voor mij was dit niet een probleem, aangezien ik hem ga ophangen aan het plafond.

Sommige mensen geven best wat geld uit aan een projector mount. Ik doe dat zelf anders. Bij de bouwmarkt haal ik metalen hoekprofielen. De Sony heeft 3 bevestigingsgaten aan de onderkant. Dan haal je 6 van deze hoekprofielen. De hoekprofielen die ik gebruik hebben 2 gaten erin. Als je mijn manier gaat proberen van ophangen, moet je er dus wel voor zorgen dat de boutjes door de gaatjes passen. Ook moet je niet al te lange boutjes nemen, want het schroefdraad is vrij kort. Mocht je alleen lange kunnen vinden, dan kun je ze ook afknippen natuurlijk.

Wat ik doe is de gaten in het plafond boren. (tip: draai je projector om, leg er een kartonnetje op en prik door op de plekken waar de gaatjes zitten. Vervolgens je kartonnetje tegen het plafond leggen en dan met een potlood door de gaatjes op het plafond steken en je hebt je boorgaten perfect). Daarna pluggen erin en de hoekprofielen erop schroeven. Daarna de hoekprofielen ook op de projector bevestigen. Het slimst is dan om met een plakbandje het moertje alvast achter het gaatje vast te maken. Daarna komt het lastige gedeelte, want dit vereist spierballen en een tweede persoon. 1 persoon houdt de projector omhoog en dan ander doet met een lange schroevendraaier en een ratel of sleutel de boutjes door de hoekprofielen steken en vastdraaien aan het moertje. Zie het volgende plaatje:

Qua focus zit ik precies op het maximale van mijn scherm. Met andere woorden, als ik nog verder naar achteren zou gaan, dan zou het geprojecteerde beeld groter worden dan mijn scherm. De Sony VPL-HW55 heeft een flink aantal presets voor beeldinstellingen. Reference is de preset die mij het meest natuurgetrouw overkomt. De Sony heeft geen gemotoriseerde lens-shift of focus. Dus dat betekent dat je een aantal keer heen en weer moet lopen. Ik had gelezen op een forum dat iemand dit met een zoomlens deed van zijn digitale spiegelreflec camera of een verrekijker. Of uiteraard iemand anders laten draaien en zelf bij het scherm gaan staan.

De focus van de Sony VPL-HW55 was zeer goed en ik kon geen problemen hierbij ontdekken. Alle kanten van het beeld waren scherp bij het verstellen van de focus. De Sony heeft een rasterbeeld die je kunt oproepen via de afstandsbediening, zodat je ook het beeld netjes kunt afstellen. Ook zie je op deze manier zeer makkelijk of je de projector iets scheef hebt hangen. Dit is overigens bij mijn manier van ophangen simpel te verhelpen, door een van de hoekprofielen iets te verstellen.

De aansluitingen zitten bij de Sony VPL-HW55 aan de zijkant van de projector. Dit heeft een voordeel en een nadeel. Als je vanaf de zijkant kijkt, ziet het er minder fraai uit, omdat je de kabels ziet. Aan de andere kant heb je nu wel de mogelijkheid om de projector dichter tegen de muur aan te plaatsen. De ventilatoren zitten bij de Sony aan de voorkant, wat dit dus mogelijk maakt.

Wat verder een zeer goede functionaliteit is van de Sony VPL HW-55, is dat de convergentie is aan te passen via zones in het scherm. Voor de mensen die vroeger (of nu nog steeds) een Barco CRT projector hebben gehad, weten zeker wat ik hiermee bedoel. Het idee is dat er een raster wordt geprojecteerd op het scherm. Het raster is opgedeeld in kleine gebieden, die je kunt selecteren met de afstandbediening. Wanneer je een zone hebt geselecteerd, kun je de kleuren afzonderlijk verschuiven, zodat je met precisie de kleuren over elkaar heen kunt krijgen. Hierdoor is de convergentie echt buitengewoon goed te krijgen. Al was deze bij mij out-of-the-box eigenlijk al zeer goed en heb ik wat minimale aanpassingen hoeven doen.

Een van de dingen die me direct opviel, was dat de Sony VPL-HW55 zeer stil is in gebruik. Zelf op high Lamp mode is de projector fluisterstil. De Panasonic was ook al vrij stil vergeleken met mijn vorige Epson EH-TW2900. De Sony hoor je echt nauwelijks. Al helemaal niet als je op low lamp mode wilt draaien.

Beeldkwaliteit

Na al het ophang en afstelwerk ben ik begonnen met het kijken van materiaal op de projector. Ik kijk voornamelijk MKV's en bluray ISO's. Wat ik zag was een zeer strak en scherp beeld. Voorheen had ik altijd LCD projectoren gehad en nu is het een LCOS projector. En het klopt dat je daar wat verschil in ziet. Het is niet makkelijk onder woorden te brengen wat dit precies is. Ik snap dat mensen woorden gebruiken als "dynamischer" of "filmischer". Het beeld is scherp, maar verder wel rustig. De bewegingen zijn zeer goed. Motion Flow is ook iets wat ik zeker nooit zou gebruiken.
De presets van de Sony lijken allemaal wel wat op elkaar. Ik gebruik zelf nu voor 2D de "reference" preset, maar heb hierbij wel de Reality Creation, de verscherpingstechniek van Sony, teruggezet naar 10. Als je dit hoger zet, dan wordt het snel wat te veel. Voor goed bronmateriaal voegt het zeker een hoop toe. Het is wat spelen om de setting te vinden die voor jou het beste werkt.

Voor animated movies/tekenfilms zet ik Reality Creation wel uit. Daarbij vind ik het snel wat te hard overkomen en dat vind ik niet mooi. Ik heb in reviews gelezen dat sommige mensen vinden dat de Sony VPL-HW55 zonder Reality Creation te soft is, maar dat vind ik niet het geval. Zonder Reality Creation is de projector net zo scherp, misschien wel scherper, dan de Panasonic Pt-AT6000 die ik hiervoor had. Wel vond ik de kleuren van de Panasonic voor animatie films iets "warmer". Bij de Sony is het zeker niet slecht, maar ik moest wel wat met de instellingen spelen, voordat ik een bevredigend plaatje had.

De zwartwaarde van de Sony VPL-HW55 is echt heel erg goed. Wel heb ik het idee dat mijn woonkamer de projector tegenhoudt om het beste plaatje te projecteren. Wanneer er echt een donkere scene is, dan zie je met gemak dat hij zwarter is dan de Panasonic was. Maar zodra een donkere scene iets van licht heeft, dan zie je dat dit enorme impact heeft op het zwart. Je ziet dus wel degelijk het voordeel van de betere zwartwaarde, maar je kunt er pas echt het meeste uit halen als je de kamer hierop afstemt.

3D op de Sony VPL-HW55 is zeker heel erg leuk. Uiteraard zorgen de brillen ervoor dat de helderheid een flink stuk omlaag gaat, maar er blijft zeker genoeg licht over om een goed te kijken beeld te projecteren. Ik ben zelf niet zo'n ervaren 3D kijker en dingen als crosstalk en ghosting vallen mij dan ook niet zo snel op. Ik kijk dus meer de film, dan dat ik naar imperfecties aan het spotten ben, wat ik bij 2D soms wel doe. Ik heb: "How to train your dragon", "the Avengers" en "Iron Man 3" in 3D gekeken en dit was zeer netjes. Al vind ik het dragen van een bril niet ideaal. Voor mij is het 3D dan ook een leuke bijkomstigheid, maar zeker geen dagelijkse gebeurtenis.

In 2D heb ik "Riddick", "Prisoners" en "the Frozen Ground" gekeken. Over het algemeen gezien is mijn beeld er zeker stappen op vooruit gegaan in vergelijking tot de Panasonic PT-AT6000. Ik vind wel dat je dit ook wel moet relateren aan wat je ervoor betaald. De Panasonic is zeker geen slechte projector als je een exemplaar kunt bemachtigen zonder focus of convergentieproblemen. Voor mij was de switch met de Sony VPL-HW55 het dubbel en dwars waard. Uiteindelijk komt er wel een ISF calibratie bij, maar dat laat ik pas doen na 200 uur speeltijd. Ik kan me ook voorstellen dat mensen dit "vergeten" te doen, aangezien de standaard presets echt heel erg goed ogen. Deze projector heeft echt alles wat ik zoek in een projector:

+ mooi design
+ stil
+ zeer scherp
+ nuttige features zoals Reality Creation
+ zeer goede lagtijden voor gaming
+ compleet aangeleverd met twee 3D brillen
+ zeer goede zwartwaardes
+ uitstekende bruikbare presets

Is er dan helemaal niets negatiefs te melden? Nou, dan moet ik echt zeer kritisch gaan worden. Een Nederlandstalige handleiding was mooi geweest. De lengte van de powercable, waar ik het al over heb gehad. Misschien had een gemotoriseerde focus en lens shift wel gemogen voor een projector van boven de 3000 euro. Maar daarvoor heeft Sony natuurlijk ook projectoren in een hoger segment. Voor mij is deze projector nu mijn basis, totdat ik naar 4K overga. Tot die tijd zit ik nu met een glimlach van oor tot oor op de bank flims te kijken.

Heb jij ook een Sony VPL-HW55ES Wit?

Ik zit er aan te denken om ook deze beamer te halen. Hoe bevalt de wireless hdmi mogelijkheid?
Die heb ik niet, is een optie en niet standaard meegeleverd.
Mooie review, dank je.
Over de montage: ik had er toch een keilboutje in plaats van een gewoon plugje/schroefje in gedaan hoor. Er zal boven maar iemand staan springen en het ding sodemietert van het plafond af. Dat zou jammer zijn.
Deftige review, petje af!

Wel een bak met geld zeg, voor de beamer. Mja, een 110" TV kost nog een klap meer natuurlijk. :)
Thanks Freggel. Ja, het is veel geld. Maar ik zet het af tegen hoe vaak ik hem gebruik en dat is vrijwel elke dag. Ik volg een kilometer aan series en kijk ook een hoop films. Ook twee kinderen die vaak animatie films willen kijken, dus iedereen heeft er plezier van.
Mooie review. Ik heb zelf een oude Sony VPL-VW11HT 720p beamer (de allereerste breedbeeld) die via een component cable aangesloten is. Het was een buitenkansje want de vorige eigenaar vroeg er maar 100 euro voor in 2011 :) Al haalt het het niet bij fullHD is het beeld voor een beamer uit 2001 zeer goed te noemen. Ik vind persoonlijk de kleurweergave ook zeer goed. Je hoort hem wel maar is zeker niet storend. Sony's HT serie beamers zijn eigenlijk vrijwel altijd wel goed, maar dat mag ook wel gezien de prijzen die ze ervoor vragen.

Ik zit te kijken voor een opvolger (de lamp bereikt het einde van zijn levensduur en een nieuwe lamp kost aantal malen de waarde van het apparaat) en dit is zeker een kandidaat. Alhoewel ik niet weet of het er dit jaar van gaat komen. Portemonnee is niet al te dik :P Misschien geef ik de 11HT nog een paar jaar extra en doe ik er een nieuwe lamp in :)

Wederom, zeer nette review!

[Reactie gewijzigd door Pmf1971 op 14 januari 2014 17:49]

Bedankt voor je compliment Pmf1971. Ik zou lekker doorsparen, want de projector is het zeker waard.
Mooie review maar kan niet begrijpen dat je hem op deze cheap manier wil monteren!
Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste omdat het prima kan, het is stevig zat. Ten tweede omdat hij zo zeer strak aan het plafond zit. Met een mount hangt hij nog een stukje lager. Mijn vorige beamer heeft 3 jaar zo gehangen zonder problemen. Ten derde is het gewoon goedkoop. Met een deftige mount ben je ook zo weer een paar honderd euro verder en als dat niet hoeft, dan vind ik het prima zo.