Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Forza Motorsport 6 Review

Perfectionering van bekend concept

Conclusie

Forza Motorsport 6 is in alle opzichten een stap vooruit ten opzichte van Forza Motorsport 5. Dat spel was een mooie binnenkomer op de toen net uitgebrachte Xbox One, maar Forza 6 laat zien dat er veel meer mogelijk is. De Drivatars racen een stuk 'menselijker', de grid is uitgebreid van 12 naar 24 auto's, de carrière komt door diverse vernieuwingen net wat frisser voor de dag en de regenraces zijn het spectaculairste wat we in lange tijd hebben gezien in racegames in het algemeen.

Forza 6 laat links en rechts wat kleine puntjes liggen. Zo is het jammer dat er relatief weinig banen met regen te spelen zijn en is de muziek soms aan de irritante kant. Ook ligt in de eerste paar uur van de carrière, ondanks alle elementen die dat moeten tegengaan, soms de verveling een beetje op de loer, doordat je overwegend met langzame auto's rijdt.

Getest

Forza Motorsport 6, Xbox One

Prijs bij publicatie: € 55,-

Bekijk product

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (103)

Wijzig sortering
Even een paar kleine nuances/aanvullingen op het artikel.

Voor degenen die graag alle ins & outs van dagelijks leven van een racer willen lezen, wees welkom en kom eens kijken in [Xbox one] Forza motorsport 6 Niet alleen staan hier natuurlijk klachten & complimenten over elk moment van elke Forza-carriere maar ook opties om het spel (waar nodig) goedkoper te kunnen aanschaffen.

Verder mis ik in de review de tweede "nieuwe" race-modus namelijk het nacht-racen. Er zijn een beperkt aantal banen waar je niet alleen overdag kan racen maar ook 's nachts. Lights out, camera, action! Vooral op de klassieke banen zoals LeMans en Spa, geeft dat een bekend gevoel wat elke racer wel kent van televisie. Je knalt met 350km/h over Mulsanne en je koplampen komen niet verder dan de volgende 30m. Remlichten, zeker van auto's die iets verder voor je rijden, zie je amper dus het is essentieel dat je de circuits goed kent. Gistermiddag nog met een paar Tweakers het oude circuit van LeMans gereden; ondanks de afstand van 3 rondjes, waren de tijden close en werd er heel heel heeeel hard getrapt.

Als aanvulling op het regen-racen: elke auto op de grid krijgt automatisch regenbanden toegewezen door het spel. Deze banden hebben een andere fysieke samenstelling en hierdoor zal je ook met een snelle F1 auto of een antieke Ferrari, alsnog op Brands Hatch kunnen rijden. Doordat regen over het algemeen gepaard gaat met een verlies van track-temparature, zie je ook op je HUD dat de banden langer koud blijven. Het resultaat is dat je zeker het eerste rondje goed moet opletten op de temperatuur; je remafstand is in de regen al groter maar met de lagere temperaturen, komen er nog enkele meters bij. Pas na een minuutje rijden, zie je je banden warmer worden en kan je harder de bochten in.

Ook wil ik even aanstippen dat de Drivatars nog extra instelbaar zijn. Als je de difficulty aanpast, heb je ook de mogelijkheid om de "Agression Level" aan/uit te zetten. Hierdoor rijden de drivatars netter of smeriger. Niets is leuker (of frustrerender) als je op Daytona Oval rijdt en de auto naast je probeert subtiele tikjes te geven om je de baan af te duwen. Dit geeft voor bepaalde mensen, zeker fans van NASCAR of INDY, een extra dimensie aan de track. Voor beginnende bestuurders raad ik aan om de Agression uit te schakelen; het kan erg frustrerend zijn op een klein, druk, bochtig circuit als je steeds wordt aangetikt en weer de bocht mist.

En als laatste wil ik graag een compliment geven aan T10 voor de nieuwe physics-engine. Door het toepassen van surface physics, is het ze gelukt om elke type asfalt, elke plas water maar ook de kerbs een eigen "zwaartekracht" te geven. Niet alleen leer je de ideale lijn in de regen of kan je op bepaalde momenten niet een bocht afsnijden, maar het draagt ook bij aan de tractie van een grote hoeveelheid auto's. Persoonlijk heb ik Forza altijd gereden met TCS aan maar sinds FM6, heb ik TCS uitgezet en kan niet zeggen dat ik mezelf benadeeld voel. Sterker nog, het voelt allemaal meer solide en veel meer feedback van elke auto (langzaam en snel) over wat je aan het doen bent. Ook het opvangen van over/onderstuur, is hierdoor duidelijker en intuitiever geworden.

Al met al kan ik me in de review van Jurian verder wel vinden maar zou wel het cijfer 0.5 hoger willen inschalen; FM6 is een enorme verbetering ten opzichte van alle vorige delen.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 17 september 2015 06:59]

Mijn grootste probleem met Forza 5 was dat je altijd achteraan begint en je in 2-3 rondjes door het hele veld heen moet beuken om die 1-2 auto's die vooraan mogen starten en van de rest wegrijden nog te kunnen inhalen. Om die 2 koplopers voor de finish bij te kunnen halen moest ik de drivatar settings op 'ervaren' zetten, maar hierdoor was het inhalen van die 2 helaas geen uitdaging meer. Liever had ik de gehele race tegen een gelijkwaardige tegenstander geracet. Maar gelukkig is daar nog de Free Play modus voor (de enige mensen tegen wie ik online zou willen spelen hebben helaas een PS4 of PC).
Overigens heeft dit me zeker niet weerhouden om ook Forza 6 weer te bestellen. Ik verheugde me al op de nachtraces en de regen en na deze review helemaal. En bedankt voor de tip over het agression level! Ik houd het zelf bij 'schouderduwtjes' maar sommige AI lijkt wel door je heen te willen rijden als je op de ideale lijn slipt.
Schiet op postbode!!!!
Toch vind ik het een heel groot gemis dat je niet je eigen muziek kan instellen.

Ik heb met de X360 versie me weken vermaakt. Met name door mijn eigen muziek af te kunnen spelen. Heb eindeloos lopen kloten met verschillende afstelling. Eindeloos banen beter leren kennen. Te veel om op te noemen eigen en dat allemaal met je eigen muziek.

Prima als mensen het niet willen gebruiken. Maar voor gamers zoals ik het is het heel jammer. Zeker omdat het eerst wel aanwezig was. Nja. Niet in deel 5.
Wat ik zo jammer vind is dat je de mooiste plaatjes ziet bij de review super gedetailleerd en dan kijk je een paar filmpjes op YT en zie je dat die niet in de verste verte in de buurt komen. Domper eerste klas wat reeele ingame beelden zouden fijn zijn bij revieuws anders krijg ik toch het idee naar een betaalde review te kijken.
Youtube videos hebben een hoop compressie en zien er daarom slechter uit dan gameplay op de xbxox.
Dat klopt niet, de video bij deze review is ook gewoon 1080p. Dus aan de videokwaliteit ligt het niet. Waarom de visuele prestaties hier als pluspunt genoemd worden begrijp ik niet zo goed.
Het zijn gewoon redelijke graphics net als Dirt / Grid in het verleden. Niets bijzonders te zien.
Het is een tweezijdig verhaal. De lighting effects zijn altijd echt super mooi, net zoals auto en de baan. Het publiek en de achtergronden zijn vaak minden, omdat die er toch niet toe doen.

De graphics zijn wel beter dan de oude dirt en Grid games, hoewel die games waarschinlijk mooiere dingen buiten om de baan heen hebben.
Filmpje van Tweakers is enigszins wel uncompressed dacht ik...
Toch jammer dat Forza nog steeds niet op PC is.
Wat is eigenlijk de beste racegame op de PC nowadays?
Ligt er aan wat je onder een race game verstaat. Als je een race simulator zoekt is Assetto Corsa (AC) een heel mooi startpunt. Prijs is €45,- momenteel. Een paar euro meer als je de laatste DLC direct mee besteld. Qua physics wellicht de beste sim op dit moment.

Maar helaas is AC niet de populairste. Wil je frequent online racen is AC alleen interessant als je accepteert dat je keuze in auto/baan beperkt is.

Project CARS heeft dan weer een groter bereik online, maar is qua physics lang niet op het niveau van AC.Project CARS is recent 40% in prijs gezakt en is dus zeer betaalbaar voor op dit moment (€30,-)

Dan heb je ook nog iRacing. iRacing is erg prijzig. Je betaald een bedrag per circuit en per auto - en daarnaast een maandelijks bedrag om uberhaubt te kunnen racen. iRacing als sim is net als AC van zeer hoge kwaliteit.

rFactor2 is ook nog zeer populair. Heel (heel!) erg veel keuze in circuits/autos/mods etc. En daarnaast een hele goede AI waar je dus ook offline leuk mee kunt racen. Grafisch wel ingehaald en qua physics verschilt de kwaliteit per mod.

Dan heb je ook nog RaceRoom Experience (R3E), of Stock Care Extreme. Beiden populair en compleet. Goede AI waarvan je niet zomaar wint.
Grid Autosport? Volgens mij lijkt dat het meeste op Forza Motosport. Vooral het terugspoelen is van elkaar na-geaapt (geen idee wie het eerste was).

Die kun je tegenwoordig voor 3€ halen terwijl het een spel uit 2014 is.
Asetto Corsa, Project Cars, I Racing en last but not least R Factor.
Ik denk ook die 4. Voor zo ver ik weet:
Asetto corsa en Rfactor, zeer goede physics.
Iracing. Heel goede physics en heel realistisch race gedrag van de mede coureurs.
Project Cars. Iets meer arcade'ish.

Over de physics is altijd wat discussie wat nu het beste is. De ene zweert bij rFactor, de ander bij iRacing. rFactor heeft door mods wat meer 'zelf gemaakte banen', welke iets minder nauwkeurig zijn dan de iRacing banen. iRacing is flink wat duurder.

Ik weet er het fijne niet van, maar dat is wat ik hoor.

Edit: Ik zou niet weten wat er off-topic is aan mijn reactie, maargoed.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 17 september 2015 11:46]

De Force Feedback bij rFactor games is altijd uitzonderlijk goed en dat geeft vaak de doorslag kwa feel. Je kan nog zulke goede physics hebben, maar als je het niet door kan geven aan de speler heb je er nog niet heel veel aan.
Bovendien is het bandenmodel van rFactor 2 erg diep. Zaken als flatspotting worden gesimuleerd. Tracks zijn dynamisch (opdrogende lijnen, etc), wat overigens ook sinds een week of wat bij iRacing het geval is).
Ik zou zegen Assetto Corsa of Project Cars. Dirt Rally is ook erg goed.
Ja inderdaad , om voor een titel een xbox aan te schaffen gaat mij te ver.

Ik ben normaal niet in voor online petities maar in dit geval maak ik een uitzondering :

Online petitie breng Forza naar de pc https://www.change.org/p/bring-forza-horizon-2-to-pc

Al bijna 20000 handtekeningen !
Waarom zou je al die spellen gespeeld moeten hebben om Forza op de PC te willen?
Omdat er helemaal niks speciaal aan Forza is, op PC heb je honderden race games die erop lijken.

Zo'n petitie heeft toch geen nut, Microsoft doet er niks mee. En dan gaan consolegamers PC gamers weer uitlachen dat "smeken" net zoals bij Bloodborne.
Honderden games op de PC die op Forza lijken ?
Totaal onwaar.
Al die games die je noemt bieden echt geen 450+ auto's. Vaak hooguit 100 (als je geluk hebt).
Ik als liefhebber van praktisch alle auto's kan dus niet op de PC terecht.
Voor Forza 6 heb ik dus een xbox one aangeschaft.
kan je bij andere race games wel de soundtrack aanpassen? wat dat is toch geen minpunt, mijn mening dan
De Soundtrack moet je smaak zijn, het is in Forza 6 een statisch verhaal. Forza Horizon heeft bijvoorbeeld een echte muziekkeuze. Ik zie het niet als een nadeel, ik heb ook al iemand gesproken die de muziek prima te behappen vond.

Ik denk dus niet dat de soundtrack een nadeel is, hij moet je smaak zijn.
ja dat klopt wel maar forza horizon is meer een arcade, ik kan niet wachten tot ik Forza 6 morgen in de bus krijg
Kan je niet de muziek overnemen van Horizon? Ik meen ergens een import functie gezien te hebben, maar heb nog niet genoeg tijd gehad om het te bekijken, kan me vergissen.

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 17 september 2015 09:59]

Niet per definitie in racegames, maar in games in het algemeen kan het soms wel. Het is meestal geen issue, als de soundtrack gewoon oké is. Bij Forza is het een beetje 'hit or miss', er zitten best aardige deuntjes in, en dingen die ik irritant vind. Uiteindelijk zet ik het dan maar helemaal uit - kan ik de auto's nog beter horen ook.
Het horen van je auto is ook meer racen dan een leuke soundtrack.. dat doen we maar als we op de snelweg zitten onderweg naar werk zeg ik dan altijd maar weer O-) Niets is gaver dan het geluid van je auto te horen in Forza 6 omdat ze ook erg goed zijn gemaakt.
Heel gaaf spel. Ik blijf alleen die drive-atars die op de meest vreemde momenten remmen op onlogische plaatsen zo ruk vinden.
Zet de brakingline maar eens aan, dan zie je waar de driveatars remmen en hoe hard.
Iets wat ik me afvraag uit dat filmpje: als ik de namen boven de rijders zie, lijkt dit op online play ? Maar vraag me dan af hoe dit kan werken met de terugspoel-feature (vanaf 1:18 in het filmpje) ??
Ook in je career & free play, kan je ervoor kiezen de namen van de drivatars te laten weergeven. Vaak zijn dit namen van vrienden van je of random drivatars als je geen/weinig vrienden hebt.
Het mag er dan goed uit zien.. er mist nog steeds anti-aliasing en dat soort zaken.. In de screenshots ziet alles er haarfijn uit, maar de gameplay laat toch andere beelden zien.

Ik dacht eigenlijk dat XOne dat met zich mee zou brengen? Of is deze game een uitzondering..?

[Reactie gewijzigd door Ayazis op 17 september 2015 10:28]

Dat zijn leuke extraatjes, maar een serieuze race game moet gewoon minimaal op 60 FPS draaien. Dat is vele malen belangrijker dan graphics.
Hoe verhoudt dit spel zich tot Gran Turismo?
Aangezien GT6 intussen al bijna 3 jaar oud is, zou ik durven zeggen dat zelfs Forza5 er beter uit zag. FM6 is dan nog eens een pak beter met nieuwere physics, betere graphics, ... Natuurlijk houdt die vergelijking niet echt steek, en moeten we wacthen op GT7 voor een eerlijkere strijd. Wanneer die er komt bljft echter een vraagteken... Daarnaast zijn beide ook platform-exclusives, dus tenzij je 2 consoles hebt staan is de keuze rap gemaakt :)
Nog altijd kromme vertaling naar het Nederlands.

Ik kwam dit tegen in filmpje: Goede inhaalmanoeuvre, denk toch dat het Goed inhaalmanoeuvre moet zijn en goede inhaalmanoeuvres.

Daarom dat ik toch altijd verkies op games in het Engels te spelen...

Maar had gehoopt dat ze in review ook een filmpje gingen gestopt hebben tijdens een race in de regen EN in een race 's nachts EN last but not least een race waar het regent en waar het eveneens nacht is...
Je moet sowieso gewoon je Xbox op Engels of Amerikaans zetten. Althans, ik wens echt geen Nederlandse tekst te lezen of stem horen gedurende mijn gegame, dat komt zo kinderachtig over.

Het naar Nederlands vertalen is sowieso zonde van de moeite. Ik denk dat 95%+ van de gebruikers van een Xbox meer dan goed met Engels uit de voeten kan.
Ik vind dat terugspoelen wel erg jammer, lijkt wel prince of persie sands of time. Ik houd het lekker bij Driveclub!
Is een optie die je uit kunt zetten, zit er alleen maar in om iedereen te kunnen laten racen. Van jong tot oud. En wel handig als je een endurance race van 2 tot 3 uur doet en je maakt net voor de finish een foutje. |:(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True