Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie en automotive

Panasonic Lumix G7 Preview

4k-video voor de massa

Inleiding

Tijdens een Europees evenement op Mallorca, waarbij Tweakers aanwezig was, heeft Panasonic de Lumix G7 aangekondigd. Net als bij de onlangs geteste GF7 is ook bij de G-serie een wijziging in de positionering doorgevoerd. De nieuwe G7 kruipt wat dichter tegen het topmodel, de GH4, aan en moet daardoor niet alleen de casual fotograaf aanspreken, maar ook meer ervaren fotografen en filmers.

Panasonic zelf schermt vooral met de 4k-videofunctie, die via de G7 voor een bredere doelgroep binnen bereik komt. Die strategie wordt al langer uitgerold; ook de GH4, FZ1000 en de LX100 kunnen filmen in 4k. De laatste twee zitten in hetzelfde prijssegment, rond de 700 euro, maar de G7 is voorzien van een volwaardige micro four thirds-sensor. Tel daar de verwisselbare lenzen en de vele handmatige functies bij op en de G7 is eigenlijk een poor mans GH4, voor de helft van het geld.

Wij konden op Mallorca een dag met de nieuwe G7 aan de slag en hebben daardoor een redelijke indruk gekregen van de bediening, mogelijkheden en prestaties. De camera komt pas eind juni op de markt, dus het betrof een zogenaamd preproductie-exemplaar, waarvan de kwaliteit volgens Panasonic nog niet optimaal is.

Panasonic Lumix G7

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite