Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Asus Zenwatch Review

Geeky chic

18-05-2015 • 12:00

144

Multipage-opmaak

Uiterlijk en afwerking

Samengevat

De Asus ZenWatch is gemaakt van luxe materialen en heeft een mooi scherm. Daarmee heeft hij een streepje voor op sommige andere horloges die Android Wear draaien. Wat functionaliteit betreft is hij echter vrijwel identiek. Dat betekent dat je notificaties van je telefoon kunt lezen, Google Now Cards kunt bekijken en kleine apps kunt draaien. Het instellen van de smartwatch is net iets makkelijker dankzij software die Asus aanbiedt. Voor fitness heb je er echter weinig aan, want de hartslagmeter en stappenteller zijn onbetrouwbaar. Verder zal hij de wifi-functionaliteit in de komende Wear-update niet ondersteunen, wegens incompatibele hardware. Dat maakt de ZenWatch leuk als je gecharmeerd bent van het uiterlijk, maar functioneel zijn er betere opties.

Google maakt het fabrikanten van Android Wear-horloges niet gemakkelijk. Ze mogen nauwelijks iets aanpassen aan de software en ook op hardwaregebied lijkt er momenteel nog niet veel speelruimte te zijn. Vrijwel alle horloges die in het afgelopen jaar uitkwamen, waren namelijk voorzien van dezelfde Snapdragon 400-soc, gekoppeld aan 512MB werkgeheugen. Fabrikanten moeten het daarom vooral hebben van de vormgeving en in het afgelopen jaar zagen we dan ook verschillende ontwerpen langskomen.

Asus ZenWatch

Ook Asus legt met zijn allereerste Android Wear-horloge veel nadruk op het ontwerp; de ZenWatch heeft een roestvrijstalen kast met een kleine kromming en bolle randen, waardoor het minder opvalt dat het schermpje gewoon vierkant is. Daarnaast wordt het horloge standaard geleverd met een leren bandje dat voorzien is van een metalen sluiting. En hoewel Asus aan de software weinig mag aanpassen, levert het wel een paar apps voor je telefoon mee, zodat je meer uit het horloge moet kunnen halen. Of dat genoeg is om het apparaatje te onderscheiden van de concurrentie, lees je in deze review.

Asus ZenWatchAsus ZenWatchAsus ZenWatchAsus ZenWatch

Geeky chic

Toen we de ZenWatch voor het eerst zagen, in september 2014, bij de officiële aankondiging, waren we meteen gecharmeerd van het uiterlijk. Nu hij eindelijk in de winkels ligt en we hem langere tijd om hebben gehad zijn we dat nog steeds. Smartwatches hebben al snel het 'probleem' dat ze er geeky en weinig stijlvol uitzien, maar Asus heeft dat bij de ZenWatch enigszins weten te voorkomen.

Dat komt door het gebruik van mooie materialen, metaal voor de kast en leer voor het bandje, en de aanwezigheid van een kromming in het ontwerp. Het scherm van de ZenWatch lijkt een beetje bol, maar dat is een illusie. Het zijn enkel de kast en het Gorilla Glass bovenop die gekromd zijn; de display zelf is gewoon plat. Op deze manier kan Asus de productiekosten laag houden - een gebogen scherm is ingewikkelder om te maken - terwijl veel mensen waarschijnlijk zullen denken dat het hele scherm bol is.

Asus ZenWatchAsus ZenWatch

De ZenWatch is niet dik, zeker niet voor een smartwatch, maar heeft wel een redelijk groot oppervlak. Rondom een mannenpols ziet hij er niet gek uit, maar we kunnen ons voorstellen dat veel vrouwen hem te groot en opzichtig vinden.

Nette afwerking en verwisselbare bandjes

De afwerking van het horloge is prima en het geheel is spatwaterdicht. Dat betekent dat je er gerust mee in de regen kunt rondlopen of de afwas kunt doen. Ermee zwemmen is echter niet aan te raden. Het bandje dat Asus meelevert, is van lichtbruin leer en heeft een metalen kliksluiting. Die ziet er mooi uit, maar de sluiting maakt het bandje wel wat dik. Gelukkig is het bandje met een standaard-22mm-aansluiting aan de smartwatch bevestigd, dus is het te vervangen door elk ander horlogebandje in die maat.

Doordat Asus roestvrij staal gebruikt, is het horloge helaas wel krasgevoelig, dus moet je oppassen dat je er niet mee tegen andere dingen aan stoot. Dat is overigens een probleem waarmee meer rvs-horloges te kampen hebben.

Asus ZenWatchOpladen doe je via een meegeleverde cradle. Daar leg je het horloge in en via contactjes aan onderkant wordt dan verbinding gemaakt. Op de onderkant heeft Asus ook een kleine powerknop geplaatst, waar je maar moeilijk bijkomt als de ZenWatch om je pols zit. In de praktijk heb je daar dus weinig aan. Gelukkig heb je hem eigenlijk niet nodig, behalve dan als je het horloge compleet hebt uitgeschakeld en weer aan wil zetten.

Android Wear in het dagelijks gebruik

Een van de hoofdfuncties van een smartwatch is de mogelijkheid om notificaties van de telefoon weer te geven op het horloge. Daardoor hoef je niet bij elke trilling je telefoon uit je broekzak te pakken en dat is fijn. Helemaal handig is dat je vanaf het horloge kleine handelingen kunt uitvoeren naar aanleiding van een notificatie, zoals het archiveren van een e-mail of het antwoorden op een sms via een spraakbericht of een vooraf geprogrammeerd antwoord.

Een Android Wear-horloge komt het meest tot zijn recht als je Google Now op je telefoon hebt ingeschakeld. Dan krijg je van tijd tot tijd kleine kaartjes met relevante informatie naar je horloge toegestuurd. Denk aan een melding als er een file op je vaste traject staat, een herinnering voor een afspraak of het weerbericht. En als je een pakketje online bestelt, haalt Google de trackingcode uit de e-mail en krijg je een card te zien met info over de verzending. Voor een uitgebreid overzicht van alle cards die beschikbaar zijn, verwijzen we je naar deze pagina van Google.

Software op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatch

Naast Now-cards en notificaties kunnen er apps draaien op een Android Wear-horloge, Google Maps bijvoorbeeld. Dat kan heel handig zijn, vooral als je in een onbekende stad loopt en niet constant naar het scherm van je telefoon wil kijken. Op je telefoon geef je de bestemming op of je spreekt hem in via het in de smartwatch ingebouwde microfoontje. Het horloge gaat dan trillen bij elke kruising waar je van richting moet veranderen en op het scherm wordt getoond welke kant je op moet.

Komende updates

In de laatste maanden zijn er een paar kleine verbeteringen doorgevoerd aan Android Wear. Zo is er nu een theatre-modus, die alle notificaties blokkeert en het scherm op zwart zet. Die kun je vinden in een optiemenu dat je opent door van boven naar beneden te vegen. In datzelfde menu vind je de sunlight-modus, om de helderheid een boost te geven.

Ondanks de verbeteringen die Google sinds de introductie heeft doorgevoerd, voelt het besturingssysteem op plekken nog jong aan. Zo is het, ook na enkele recente tweaks, niet eenvoudig om een overzicht van al je apps op te roepen; je moet er flink voor werken.

Daar moet binnenkort verandering in komen als Google versie 5.1.1 van Wear uitrolt, ergens in mei. Die update introduceert onder meer een volwaardig startmenu en een snelle manier om bij je contacten te komen. Daarnaast wordt het mogelijk om met een beweging van de pols door de timeline van cards te scrollen, zodat je het scherm niet aan hoeft te raken.

Verder wordt het ook voor third-party-apps mogelijk om iets op het scherm te tonen zonder dat het scherm na korte tijd terugspringt naar de watchface. Daarbij kunnen apps een speciale zwart-witmodus inschakelen, zodat het stroomgebruik bij horloges met oled-schermen, zoals de ZenWatch, binnen de perken blijft.

Android Wear 5.1.1

Spraakherkenning blijft behelpen

Google Now, en dus ook Android Wear, leunt sterk op spraakherkenning en stemcommando's. Dat werkt in het Engels zeer goed. Je kunt korte vragen op Google Now afvuren en in veel gevallen krijg je direct een antwoord. Ook kun je bijvoorbeeld zeggen dat je iemand een sms'je wil sturen om vervolgens het bericht in te spreken.

Toen Wear net uitkwam werkte deze spraakherkenning alleen in het Engels, maar enige tijd terug heeft Google ondersteuning voor het gebruik van een tweede taal aan Google Now toegevoegd en Nederlands is daarbij. Als je hiervan gebruikmaakt, probeert de software automatisch te herkennen in welke taal gesproken wordt. Dit werkt helaas matig en wisselvallig, en je kunt er eigenlijk niet op vertrouwen.

Wil je dus de mogelijkheid om met je stem in het Nederlands op een sms'je te reageren, dan moet je voor een goed resultaat de spraakherkenning op Nederlands zetten. Stemcommando's werken echter alleen in het Engels, dus die raak je dan kwijt. Je kunt het horloge dan dus geen vragen stellen en geen Nederlandse commando's gebruiken om bijvoorbeeld navigatie te starten, een reminder in te stellen, een wekker in te stellen of een notitie te maken.

Extra functies en apps van Asus

Asus heeft maar liefst vier Android-apps ontwikkeld om de functionaliteit van de ZenWatch uit te breiden. De ZenWatch Manager is eigenlijk een aanvulling op de Android Wear-app van Google. Hiermee kun je bijvoorbeeld instellen dat je wekkers en binnenkomende gesprekken kunt dempen door het scherm van de ZenWatch met je hand af te dekken, een feature die soms best van pas komt. Via Find My Watch kun je een signaal naar je horloge sturen, waarna het begint te trillen. Als het op een hard oppervlak ligt, kun je hem dan best op een afstandje horen trillen, maar omdat het horloge geen audiosignaal kan geven, is deze functie niet heel effectief.

Je kunt de Manager ook gebruiken om watchfaces in te stellen. Dat kan met de normale Wear-app ook, maar Asus heeft de optie toegevoegd om de watchfaces aan te passen en dat is nieuw. Voor verschillende watchfaces kun je zo aangeven welke extra informatie je wil zien, zoals gemiste oproepen, het accuniveau, het weerbericht, een tweede tijdzone of het aantal die dag verbrande calorieën. Die optie zou Google wat ons betreft standaard in Android Wear mogen inbakken.

Software op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatchSoftware op de Asus ZenWatch

Via ZenWatch Music kun je muziek naar het interne geheugen van het horloge kopiëren, zodat je via een bluetooth-hoofdtelefoon naar de muziek op je horloge kunt luisteren zonder dat je telefoon in de buurt is. Dat lijkt vooral bedoeld voor tijdens het sporten. Android Wear kon dit al, maar dan moest je Google Play Music gebruiken en de manier van synchroniseren was nogal omslachtig. Met de Music-app van Asus kun je eenvoudig een playlist maken van de nummers die op je telefoons staan en deze vervolgens naar de ZenWatch kopiëren.

Asus biedt ook nog een camera-app aan, zodat je de ZenWatch kunt gebruiken om de camera op je telefoon te bedienen. Dat kan handig zijn als je je telefoon op een statiefje zet, voor een groepsfoto bijvoorbeeld.

ZenWatch software op de telefoonZenWatch software op de telefoonZenWatch software op de telefoonZenWatch software op de telefoonZenWatch software op de telefoonZenWatch software op de telefoonZenWatch software op de telefoon

Fitness

Net als veel andere smartwatches heeft de ZenWatch een hartslagmeter. Asus levert zelfs nog losse fitness-apps mee om er het meeste uit te halen. Die pogingen zijn echter vergeefs, want de hartslagmeter in de ZenWatch is ronduit nutteloos. De resultaten die wij ermee vaststelden, leken wel random gegenereerd en hadden niets te maken met onze daadwerkelijke hartslag. Niet alleen konden we in ruste een hartslag noteren van meer dan 140 slagen per minuut, bij opeenvolgende metingen gaf het horloge sterk schommelende resultaten. We hebben Asus gevraagd om commentaar en hoewel het geen officiële reactie wilde geven, is wel duidelijk dat er niets stuk was aan ons testmodel.

Die onbetrouwbaarheid geldt in mindere mate voor de stappenteller. In vergelijking met dedicated stappentellers wijkt hij nogal af. Dit is wel een probleem dat door Asus erkend wordt en het belooft met een software-update te komen die de nauwkeurigheid zal verbeteren.

Schermkwaliteit, hardware en accuduur

Het scherm dat Asus gebruikt, is een oled-paneel, waardoor zwart er mooi diep uitziet. Dat merk je vooral bij het bekijken van de verschillende watchfaces, die vaak een zwarte achtergrond hebben. Met een resolutie 320x320 pixels komt de pixeldichtheid uit op 278ppi, en dat is genoeg voor een duidelijk en scherp beeld.

Asus ZenWatch

Een lichtmeter is niet aanwezig, evenmin als bij veel andere smartwatches, en daarom moet je, afhankelijk van de omgeving, zelf de helderheid aanpassen. In de buitenlucht wil je het scherm zeker op zijn felst hebben staan en dan is het soms nog moeilijk om goed te zien wat erop staat. Binnen is dat dan weer niet wenselijk, omdat je dan het gevoel hebt met een lamp om je pols rond te lopen. De beste oplossing is om de helderheid laag te zetten, zodat het binnen fijn kijkt, om vervolgens in de buitenlucht via een icoontje op het scherm de Sunlight-mode aan te zetten, waardoor het scherm kortstondig op de maximale helderheid springt.

Onder de motorkap vinden we een Snapdragon 400-soc en 512MB geheugen, zoals bij vrijwel alle andere Android Wear-horloges. Die hardware is krachtig genoeg om de interface vloeiend te draaien. Daarnaast beschikt de ZenWatch nog over een stappenteller en een hartslagsensor. Waar hij niet over beschikt is wifi en dat is jammer, want binnenkort komt Google met een update voor Android Wear die het mogelijk maakt om een Android Wear-horloge te gebruiken buiten het bluetoothbereik van je telefoon, door dan over te schakelen op wifi. Daar ga je met de ZenWatch dus niet van profiteren. Erg toekomstvast is hij dus niet.

Omdat de hardware vrijwel identiek is aan die van andere Android Wear-horloges en de accucapaciteit met 370mAh evenmin veel afwijkt, is de accuduur van de ZenWatch eveneens vergelijkbaar. In de dagelijkse praktijk haalden we ongeveer anderhalve dag met het scherm constant aan. Door het scherm standaard uit te zetten is het zeker mogelijk om hem meer dan twee dagen te gebruiken voordat hij aan de lader moet, maar dat maakt de ZenWatch wel een minder goed horloge.

Conclusie

Het is interessant om te zien hoeveel vooruitgang er in het afgelopen jaar is geboekt op de wearable markt, en dan specifiek bij Android Wear-horloges. Grofweg een jaar geleden kocht je voor 200 euro een simpel ogende, plastic G Watch. Nu krijg je met de ZenWatch voor een kleine meerprijs een metalen horloge met een veel mooier oled-scherm, een luxueuzer ogende behuizing en een mooier polsbandje. De rvs-kast is helaas wel gevoelig voor krasjes.

In het gebruik is de Zenwatch niet veel anders dan eerdere Android Wear-horloges. Of je nu de goedkope G Watch, een ronde Moto 360 of een Samsung Gear Live koopt, in de praktijk werkt het vrijwel hetzelfde. Toch weet Asus op softwarevlak hier en daar nog wat vernieuwing door te voeren met de apps die het meelevert, zodat het bijvoorbeeld mogelijk is om de watchfaces te bewerken en gemakkelijk muziek te kopiëren. Dat geeft de ZenWatch een klein streepje voor. Wie zijn smartwatch als fitnesstracker wil gebruiken is bij de ZenWatch dan weer aan het foute adres, want de hartslagmeter noch de stappenteller is te vertrouwen.

Android Wear vinden we op bepaalde vlakken nog steeds fijn werken, vooral de Google Now cards en de weergave van notificaties. Het besturingssysteem kan echter ook nog verbetering gebruiken, vooral in de bediening van de interface. De update die dat deels moet brengen is gelukkig al aangekondigd en komt ook naar de ZenWatch.

We vinden de ZenWatch een van de mooiste Android Wear-horloges die je kunt kopen, maar omdat ieders smaak anders is, beoordelen we hem vooral op zijn functionaliteit. Dan moeten we concluderen dat hij wat sneller beschadigd raakt dan andere modellen, een hartslagmeter en stappenteller heeft die niet goed werken, en niet de juiste hardware aan boord heeft om na een komende update over wifi te beschikken. Vind je de ZenWatch heel mooi, dan zul je er vast plezier aan beleven, maar gaat het je om functionaliteit, dan zijn er betere modellen te krijgen.

Reacties (144)

144
138
87
3
0
0
Wijzig sortering
Tijdens mijn werk is het echt heel handig dat mijn horloge notificaties kan laten zien. Dat scheelt een hoop gedoe en voorkomt het pakken van mijn horloge voor een facebook notificatie waar ik niet op zit te wachten bijvoorbeeld. Alleen om die reden al is een smartwatch voor mij een ideale toevoeging op mijn telefoon. Muziek bediening zowel thuis (Chromecast) als onderweg is ook erg handig. Tot mijn verrassing is een watchface die de temperatuur en weersgesteldheid kan weer geven niet alleen leuk maar ook iets dat ik regelmatig even check.

Ik heb veel met de Pebble gespeeld en ben daarna via de G Watch en G Watch R uiteindelijk bij de Sony Smartwatch 3 terecht gekomen en ben daar heel erg tevreden over. De Sony is het enige horloge met Android Wear met een scherm dat zich in de felle zon ook goed laat aflezen. Tijdens hardlopen onmisbaar en de reden waarom ik de LG's weer aan de kant heb gedaan. Qua looks vind ik deze Asus fraai maar de sportievere looks van de Sony kan ik ook uitstekend waarderen. Het grootste gemis van de Asus is het ontbreken van wifi imo.

Opladen van welke smartwatch dan ook is in minder dan een uurtje gepiept en daarom zie ik het probleem van de korte accuduur niet zo. 's Nachts aan de lader is echt een hele kleine moeite. Echt waar, een smartwatch is al met al gewoon heel leuk Tweaker speelgoed!
Speelgoed is de juiste naam. Zoals met veel speelgoed na verloop van tijd is het nieuwtje er af en wil je weer ander speelgoed.

Grappig hoe al die mensen handig facebook notificaties. Wat nog beter is geen facebook, heerlijk rustig kun je je echt op zinvolle zaken concentreren en heb je geen smart watch nodig.

Voor de rest ziet het ding er voor mij goedkoop uit. Een beetje glas schijnt schijnbaar duur over te komen. Qua design lijken die dingen allemaal op elkaar, lelijk.

Blijf wat dat betreft lekker ouderwets met een analoog klokje om mijn arm. Die ook nog eens in bad kan en onder water.
Ik hoop dat je je bad wel met een houtvuur verwarmd, die je zelf gestookt hebt, van stukken hout die je zelf gekapt en gedroogd hebt. Een boiler is zó modern.
Hout is een heel mooi product en met een palletkachel in de cv variant zit je er lekker warm bij en dat ook nog eens goedkoop. Dus je houtvuur is ideaal.
Even zonder de review te lezen, ben ik het al met 2 puntjes niet eens, het eerste punt is, is dat de nieuwe update al (gedeeltelijk) is uigebracht, zie hier:
http://www.androidpolice....g-with-the-asus-zenwatch/
Deze draait al prima op mijn ZenWatch sinds 3 dagen geleden. De 'Wrist Gestures' werken prima, dus als je met een glas drinken in je hand loopt, kan je nog steeds door je notificaties heen scrollen, echt ideaal! Ook kan je in Android Wear 5.1.1 een lock op je horloge zetten, het Android ontgrendel patroon. Ook handig, als je je zorgen maakt over mee-kijkers.

Over de functionaliteit van de hartslag meter is inderdaad wel het een en ander te zeggen, de stappenteller gebruik ik zelf altijd samen met Google Fit om te zien hoeveel ik op zo'n dag beweeg.

En uit iets minder dan een half jaar gebruiken heb ik nog geen krasjes op mijn watch, ik zie wel wat krasjes, maar dat is echt als ik mijn hoofd er op 5 cm er vandaan heb. Dus daar heb ik helemaal geen problemen mee.
Meer reacite van mij kant komt nog als ik de hele review goed heb gelezen.

Zoals ik al zei, de update is er al, misschien moet hier deze review op aangepast worden, want deze sideloaden via de OTA package is echt simpel. 2 commands via adb en je bent klaar ;)

[Reactie gewijzigd door Dyon_R op 24 juli 2024 18:29]

De 'Wrist Gestures' werken prima, dus als je met een glas drinken in je hand loopt, kan je nog steeds door je notificaties heen scrollen, echt ideaal!
moet je natuurlijk het glas drinken niet vasthouden in de hand waar je horloge om zit :+

maar idd, een mooie feature. Ik dacht eerst: nutteloos. Tot ik las van iemand met fietsen handschoenen aan had. Dan is dat ook verrekte handig...
Ik drink altijd met mijn rechterhand, dus dat scheelt wat rotzooi op de grond :+
Aangezien ik geen handschoenen draag met dit weer, kan ik begrijpen dat dit in de koudere periodes inderdaad handig is.
Ik denk dat we over een jaar of 2 net zo denken over smartwatches als over de eerste tablets. Eerst nutteloos, en later niet meer weg te denken uit de samenleving. Ik wacht nog even af. :)
Op basis waarvan denk je dat ze over twee jaar 'niet meer weg te denken uit de samenleving' zullen zijn? Ik vind het interessant hoor die ontwikkeling op dit gebied, maar ik heb nog geen overtuigende functies gezien die zo'n watch onmisbaar maken? Waar denk jij dan zelf aan?
Ik wacht sowieso nog op de verbeterslag op accu's wat dergelijke apparaten daadwerkelijk echt bruikbaar maakt.

Voor mij is elke dag opladen (en na een paar jaar zal het wellicht meer dan eens per dag worden) te veel. Ik houd mijn horloge graag zoveel mogelijk om.

Daarnaast ligt de prijs ook nog vrij hoog voor eigenlijk dezelfde onderdelen als wat je in een budget smartphone vindt. Puur de form factor en het gebrek aan massaproductie maakt dit volgensmij momenteel nog 'duur'.
Het scherm van de Pebble staat altijd aan en kan een week lang mee gaan op een acculading en is vervolgens na 1,5 uur weer volledig opgeladen.
Daarentegen heb je geen kleurenscherm (nog niet), geen touchscreen, een lage resolutie en geen integratie als Android Wear met Google Now of de Apple Watch met de iPhone.

En over uiterlijk valt te twisten natuurlijk, maar de Pebble heeft een aardige retro look waar je van moet houden, bij Android Wear heb je meer keuze.
Ja als je voor de pebble kiest kies je voor functionaliteit

En onderschat de apps die voor de pebble beschikbaar zijn niet..
Ik kan maar weinig bedenken wat ik op m'n Steel wel kan maar niet op mn GWR, andersom maar genoeg..
De lange accu duur en scherm altijd aan. Wat kan de GWR allemaal wat de steel niet kan en jij echt essentieel vindt?
Accuduur is niet wat de smartwatch zal doen doorbreken of niet. Het gaat om functionaliteit en ecosysteem. Zie ook de smartphone.
Wat voor functionaliteit zou je graag willen dan?
Ik kan namelijk niks meer bedenken wat ik nog meer op een horloge zou willen doen dan dat ik al doe. Wel snap ik dat niet iedereen meer dan 200 euro over heeft voor wat een smartwatch kan, maar dat geld ook voor het normale horloge. De jeugd loopt niet met een horloge van meer dan 200 euro. De ouderen vinden het weer niet klassiek genoeg..

En natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals ik :)
Ik zou het niet weten, ik voel voorlopig geen behoefte aan een smartwatch. En het is niet "batterijduur" dat mij zal overhalen er één te kopen, dat is het punt dat ik wou maken.
Misschien komt er ook geen "killer feature", maar wordt het gewoon langzaam "aantrekkelijker" en "gewoner" om er één te hebben en heb ik er over drie jaar toch één om m'n pols.
Maar wat zou het voor jou aantrekkelijker maken?
Dat andere mensen hem ook dragen? Voor mij zijn de functies al aantrekkelijk genoeg namelijk, en ik vind het juist leuk als niet iedereen er mee rond loopt.
de Zenwatch 2 komt Q3 2015.. met een accuduur van een paar dagen

http://www.wearablesmagaz...icht-eerder-dan-verwacht/

wou zelf deze smartwatch kopen (verjaardagskado) maar aangezien het slecht leverbaar was en niet te koop in nederland.. wacht ik nu wel een paar maand en koop ik de opvolger.

vind de prijs eerlijk gezegd wel mee vallen.. voor een "degelijk" horloge betaal je waarschijnlijk net zo veel.
Een degelijk horloge is ook niet goedkoop maar kan haast levenslang mee. Mijn Rodania heb ik sinds 1987 en werkt nog altijd perfect, om de 5 jaar een nieuw batterijtje en gaan.
Edit: verkeerd gelezen :P

[Reactie gewijzigd door Citroentjuh op 24 juli 2024 18:29]

Meh niet echt. Ik heb ook horloges van 70 euro en die doen het ook al een jaar of 10. Dat is meer dan 3x zo goedkoop. Maar ben toch wel gecharmeerd door dit ding. Ik wacht op de opvolger.
Vind het elke dag opladen, nogal een non-argument (met uitzondering van als jij hem 's nachts niet af doet). Mijn LG GWR gaat meerdere dagen (lees 3 dagen) mee. Vaak geeft hij op de laatste avond rond 11 uur de geest. Aangezien ik tijdens het slapen hem toch af doet, is het geen verschil met mijn normale polshorloge, met uitzondering van dat ik hem op een ronde schijf leg op mijn nachtkastje i.p.v. op een willekeurige plaats op mijn nachtkastje.

Inhoudelijk de review:
Ik vind het erg makkelijk bij elke smartwatch review het "nog niet intuïtief" genoeg zijn van AW te noemen. Dat het nog niet is wat het kan zijn ok, maar als ik de reviews tot nu toe lees, doet de Apple Watch het niet beter, zo niet slechter dan de toestellen met AW (wat ik persoonlijk een teleurstelling vind, aangezien Apple vaak juist wel iets goed in de markt weet te zetten).

Het is en blijft gewoon een niche markt. Voor mij leuk om mee te spelen en zo nu en dan echt van toegevoegde waarde, maar voor de grote markt is het ook het komende jaar nog steeds niet klaar vermoed ik.
Nu is het echt nog een early adopters product. Ongetwijfeld zal het succesvol worden en de producten worden op dit moment elke generatie beter.

Of wij tweakers erop zitten te wachten is iets anders....
Net als de tablet, waar de groei inmiddels uit is. Het is wel ontzettend succesvol geweest.
Maar mijn vraag was: waarom denk je dat het succesvol gaat worden? Wat gaan de features zijn die dat bepalen? Je antwoord 'ongetwijfeld zal het succesvol worden' geeft mij op mijn vraag nog geen antwoord... kennelijk ben je er heel zeker van, dus vandaar dat ik benieuwd ben wat volgens jou dan de massa gaat overhalen in de komende jaren?
Persoonlijk, ik denk als de accuduur meer dan 1 dag is, dan zou ik het als smartphone gebruiken, minder "in your face" iets chiquer.
Bij navigatie bij motorrijden zie ik er een meerwaarde van.

Maar omdat het product zo gepusht is en iets nieuws is, dat is de hoofdreden dat het succesvol wordt. De consument is naar mijn mening op zoek naar iets nieuws. Tablets zijn al passé, vernieuwing bij smartphones is ook al ver te zoeken en Apple loopt in de "hippe" race ook al niet zo hard meer mee en innoveert minder dan voorheen.
Volgens mij is de consument helemaal niet op zoek, maar zijn de fabrikanten wanhopig op zoek naar consumenten... En het wordt wel gepusht, maar eigenlijk hoor ik niemand buiten tweakers ooit iets zeggen over een smartwatch en ik ken ook eerlijk helemaal niemand die er een heeft. Eigenlijk denk ik dat het voorlopig nog helemaal niet zo leeft onder de massa.
Precies. Het grote raadsel is: Wat wil men eigenlijk?

Smartwatches zijn helemaal niet nieuw, de eerste horloges met touch screen kwamen rond 2003 uit en waren een gigantische flop. Horloges met daarin complete telefoons bestaan ook al heel lang. Prototypes van Linux draaiende horloges waren er al in het begin van deze eeuw.

Wat ze gemeenschappelijk hebben is dat er een heleboel "wauw, wil ik hebben" reacties komen na elke aankondiging, maar als puntje bij paaltje komt, worden er nauwelijks

Men is gewoon nog zoekende naar wat de consument nou zou willen kopen. De consument zelf weet dat zelf uiteraard ook nog niet, anders was 't al gemaakt.

Ikzelf heb nog altijd een Timex Datalink USB om mijn pols. Die houdt tientallen afspraken enzo voor me bij, en lijstjes met adressen, een soort notitieblokje en meer van die dingen. De batterij gaat ongeveer een jaar mee. Er is zelfs een SDK bij om zelf applicaties te ontwikkelen. Productie van dit horloge is in 2004 gestopt omdat ze nauwelijks verkocht werden. Alle uitspraken over "smart" ten spijt, een horloge dat tientallen afspraken kan onthouden zonder dat er een telefoon in de buurt moet zijn, dat is er nog steeds niet. Een van de eerste uitvoeringen van mijn horloge had ook al zo'n draairing die pas met veel tamtam werd gepresenteerd alsof het en nieuw idee was.

Google's Android Wear platform werkt volgens mij de innovatie behoorlijk tegen. Omdat 't platform zo star is, zijn alle "Wear" horloges gewoon hetzelfde, en wordt er helemaal niks revolutionairs geprobeerd.

Tablets zijn er ook al heel lang. Populair werden ze pas toen er ook een besturing bedacht werd die wel goed met touch bediening om kon gaan.
Iets soortgelijks zoeken we nu voor de smartwatch. We weten eigenlijk wel wat die moet kunnen, maar het "hoe" is nog de vraag. Een touch scherm van drie centimeter, dat interacteert toch even anders dan een scherm ter grootte van een broodtrommel. Zeker als het scherm ook nog aan je arm bevestigd is. Stem bediening gaat het ook niet worden, dat proberen we al sinds de jaren '90, toen kon je een 386 best redelijk met stemcommando's besturen, maar het is gewoon te onhandig, en daarom wordt 't niks.
"Een Touch scherm van drie centimeter, dat interacteert toch even anders dan een scherm ter grootte van een broodtrommel."

Ben ik het mee eens, maar dit kunnen ze in een klap oplossen door er een piep klein stylusje bij in te doen, :P flauw i know.

On-Topic:
Ik denk persoonlijk dat het ook niks wordt, ik bedoel wat krijgen we hierna, oorbellen met tril functie wanneer je een berichtje krijgt of gebeld wordt, waarbij je ook dingen kunt instellen.
Trilt de linker dan komt er een spraakoproep binnen, en de rechter als je een sms/whatsapp berichtje binnen hebt gekregen, en beiden wanneer je een mailtje hebt ontvangen |:(

Ik zie in elk geval het nut van deze horloges ook niet echt, ik geloof best dat er mensen zijn die dit wel zien/hebben, maar mij niet gezien.
Ik ben al lang blij dat ik mijn tel in mijn broekzak kan houden als ik alleen de tijd wil weten, en meer verwacht ik ook niet van een horloge, en zolang mijn normale horloge die ik heb hier aan voldoet, is het voor mij dan ook prima zo.
En ook ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit iemand over deze horloges hoor, en ook niemand ken in mijn directe omgeving die zo'n ding wil, en laat staan heeft.
Maar goed, we zullen zien wat het gaat worden, ik ben in elk geval erg benieuwd wat het gaat doen.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 24 juli 2024 18:29]

Je begint je verhaal met 'wat wil men eigenlijk' je geeft ook aan dat de consument en fabrikant dit nog niet weten. Maar je eindigt met de vraag is niet 'wat' maar 'hoe'.. Ik denk dat je moet eindigen met zowel wat als hoe, niet geheel consistent nu.
Volgens mij is de consument helemaal niet op zoek, maar zijn de fabrikanten wanhopig op zoek naar consumenten...
Dit is waar voor de nieuwste ontwikkelingen in een uitontwikkeld product zoals televisie maar toch helemaal niet voor een nieuw gadget dat nog maar komt piepen. Het is niet omdat jij geen interesse hebt in de nieuwe features die een smartwatch kan brengen dat niemand er interesse voor heeft.
Ik som alvast wat features op die een smartwatch zou kunnen brengen die beter thuishoren bij een horloge dan bij een telefoon. Logischerwijs zijn dit alle apps waarvoor een telefoon te groot en onhandig zijn: allerlei sportapplicaties (joggen, hoogtemeter, kompas, stappenteller ...), navigatie, push notificaties, het uur aflezen ( stel je voor :) ) maar zelfs snel aan je horloge vragen of de bakker achter de hoek open is of wireless betalen bij diezelfde bakker. Enfin, maak even een lijstje van dingen waarvoor je je smartphone uit je broekzakken pulkt en evalueer wat handiger kan met een horloge.

Ik wil er eentje zodra al bovenstaande functionaliteit goed werkt én de accu minstens 14 dagen meegaat.
Dit is waar voor de nieuwste ontwikkelingen in een uitontwikkeld product zoals televisie maar toch helemaal niet voor een nieuw gadget dat nog maar komt piepen.
Ik heb het over de fabrikanten van smartphones die nu merken dat de smartphonemarkt verzadigd raakt. Daarom zijn ze op zoek naar nieuwe manieren om producten af te zetten.
Het is niet omdat jij geen interesse hebt in de nieuwe features die een smartwatch kan brengen dat niemand er interesse voor heeft.
Nou nou, moet dat nou zo'n aanvallende toon? Ik reageerde met mijn post op de bewering dat smartwatches nu 'enorm gepusht' worden en daarom vanzelf populair zullen worden. Daarbij baseerde ik mij zoals je kunt lezen op de observatie dat er buiten tweakers om weinig mensen -ik ken ze zelfs helemaal niet- over praten laat staan er een hebben. Natuurlijk kan ik toevallig een heel apart gedeelte van de bevolking vertegenwoordigen, maar dat hoor ik dan graag.
Ik som alvast wat features op die een smartwatch zou kunnen brengen die beter thuishoren bij een horloge dan bij een telefoon. Logischerwijs zijn dit alle apps waarvoor een telefoon te groot en onhandig zijn: allerlei sportapplicaties (joggen, hoogtemeter, kompas, stappenteller ...), navigatie, push notificaties, het uur aflezen ( stel je voor :) ) maar zelfs snel aan je horloge vragen of de bakker achter de hoek open is of wireless betalen bij diezelfde bakker. Enfin, maak even een lijstje van dingen waarvoor je je smartphone uit je broekzakken pulkt en evalueer wat handiger kan met een horloge.

Ik wil er eentje zodra al bovenstaande functionaliteit goed werkt én de accu minstens 14 dagen meegaat.
Haha ja dat zouden we allemaal wel leuk vinden, zeker als het ook nog voor een schappelijke prijs is. Maar daar staan we op dit moment nog wel heel ver van af. 14 dagen meegaan met al die functies (die je dan ook frequent gebruikt, anders heb je er nog niets aan) lijkt mij toch wel vrij verre toekomstmuziek, helaas...
......Enfin, maak even een lijstje van dingen
Ik wil er eentje zodra al bovenstaande functionaliteit goed werkt
En ik wil datzelfde maar dan zonder de aanschaf van een telefoon. Ik heb er geen, ik hoef er geen, maar wil wel zo'n klokje.
Sluit ik me bij aan.
Daarnaast zijn ze zo duur. Een smartwatch is met 2 - 3 jaar echt wel afgeschreven. Mijn horloges gaan veel langer mee. En die zijn toch wel een stuk goedkoper (ok, je kunt ook hele dure dumb horloges kopen).

Ik ben in ieder geval niet van plan om 250 euro voor een smartwatch uit te geven en dit over 2 jaar nogmaals te doen, terwijl ik dit ook al voor m'n telefoon uitgeef elke 2 jaar.

Ik zie mezelf een goedkope fitnesstracker nog wel eens dragen maar een smartwatch....ik moet het nog zien.
De vraag blijft waarom je het wel elke twee jaar uitgeeft aan je telefoon......
De vraag blijft? Telefoons hebben zich al bewezen handig te zijn, smartwatches totaal niet. Ik ga ook niet praten tegen mn horloge.
Volgens mij is de consument helemaal niet op zoek, maar zijn de fabrikanten wanhopig op zoek naar consumenten
Hier ben ik het wel mee eens, al zo lang als ik me kan herinneren wordt er gezegd dat 'wearable computing' de toekomst gaat worden. Heb al de raarste dingen voorbij zien komen, jassen met ingenaaide computers, zonnekleppen met een scherm, de Google Glass, en nu horloges. De rode draad lijkt te zijn dat er eigenlijk geen markt voor lijkt te zijn.

Net zoals de Google Glass lost een smartwatch eigenlijk niet echt een probleem op wat veel mensen ervaren volgens mij, het overgrote deel van de functies die er redelijkerwijs op werken zijn prettiger op een smartphone, en het kleine deel aan toepassingen waar het daadwerkelijk een groot voordeel is dat je alleen maar op je pols hoeft te kijken zijn wat mij betreft vergezocht en niet waar mensen echt op zitten te wachten. Ja je zou kunnen betalen zonder je portemonnee of smartphone uit je zak te halen, maar 9 van de 10 keer is dat niet de bottleneck als je ergens moet betalen, maar de cassiere, de betaalautomaat, of de klanten voor je. Ja je zou kunnen navigeren op de fiets, maar meestal fiets je toch ergens waar je de weg al kent. Ja je kunt notificaties binnen zien komen, maar om de hele tekst te lezen of te reageren moet je alsnog je telefoon erbij pakken, want er passen maar 2 zinnetjes op het scherm. Ja het kan als fitness trackers gebruikt worden, maar daar bestaan er al genoeg van die beter en goedkoper zijn, en bovendien blijkt dat veel van dit soort fitness trackers binnen een half jaar in een la verdwijnen op dezelfde manier waarop er bijna nooit tot op de laatste dag actief gebruik wordt gemaakt van fitness abbonnementen.

Ik zie de killer toepassing dus ook nog steeds niet, ondanks alle aandacht voor smartwatches nu heeft nog geen enkele fabrikant me kunnen overtuigen. Bij tablet had ik meteen al het idee dat het in een een vraag kon voorzien, de er gebruikspatronen waren waar laptops en smartphones minder geschikt voor zijn.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 24 juli 2024 18:29]

Dat zal per persoon verschillen.
Ik zag de smartwatch tot voor kort nog als gadget voor mensen die op zoek waren naar een hebbedingetje.
Nu ben ik toch sterk aan het overwegen om er één aan te schaffen. Ik persoonlijk zal hem vooral gebruiken voor het sporten.
De pebble komt al vanaf 100 euro en is waterdicht. Als ik een speciaal horloge zou moeten halen om mijn baantjes zwemmen te tracken, ben ik op zijn goedkoopsts 85 euro kwijt.
Voor die 15 euro extra kan ik nu ook mijn snowboard ritten checken zonder iedere keer mijn telefoon uit mijn snowboard jas te halen. Voor het hardlopen heb ik ook niet meer zo'n idiote armband nodig. Navigatie tijdens het fietsen is nu een polsbeweging verwijdert.

Ja ik ben toch wel steeds meer overtuigd. Ik zou het dan ook op prijs stellen als er wat meer keuze vrijheid komt in het waterdichte smartwatch segment.
Specifieke sporttoepassingen kan ik me inderdaad wel voorstellen ja dat dat een reden is om er een te willen, zeker als je anders al een ander apparaat daarvoor zou aanschaffen. Maar vraag me wel af of dit nou echt voor veel mensen een reden tot aanschaf zou zijn. Ik bedoel, het zou dan toch meer een specifieke doelgroep aanspreken dan 'de massa' waarover het hier steeds gaat.
Ik, en met mij velen heb al meer dan een decennium geen horloge gedragen omdat ik mobiele telefoon heb...

Heb in de kast nog een horloge staan voor 'gelegenheden' maar als ik er niet op gewezen word die ik die niet eens aan.

Een horloge is een langzaamaan een fashion-statement geworden, de kans dat de massa structureel een smart-watch aan gaat doen lijkt me klein. Er zijn genoeg alternatieven.
Een tablet is ook niet onmisbaar? Maar nu toch niet meer weg te denken
Een tablet is ook niet onmisbaar? Maar nu toch niet meer weg te denken
Heb een Tablet, maar gebruik hem nooit, onmisbaar? Nee, totaal overbodig product voor mij. Dus wat is onmisbaar.....
Dat is dus mijn punt. Als je een tablet eenmaal gebruikt en dan bestaat het ineens niet meer, dan ga je het niet missen. Met de smartwatch is dat een ander verhaal. Maar dat weet je misschien alleen als je zelf in het bezit bent van een smartwatch en em dan een dagje niet draagt denk ik.
Ik weet het niet, er wordt zo veel gezegt dat je het niet kan missen, maar uiteindelijk kan je gewoon zonder. Ik drag geen horloge terwijl ik een paar mooie exemplaren heb waaronder een Breitling. Maar ik vind het ook irritant om iets om mijn pols te hebben.

Daarnaast word ik gek van al die nofificaties, dus heb dat per definitie uit staan, want wat interesseert mij nou wat iemand op fb of twitter zet. Vind het ook dermate irritant als mensen niet zakelijk gerelateerde berichten sturen tijdens werktijd dus voor die notificaties en berichten heb ik het ook niet nodig. Sterker nog, het is hoog irritant wanneer mensen op het werk constant maar hun FB en WA en whatever lopen te checken.

Persoonlijk zie ik de SmartWatch meer als irritant bijverschijnsel waar we zo snel mogelijk weer van af moeten.
Ja oke, als je whatsapp al irritant vindt, dan is een smartwatch niks voor jou.
Tablets zijn toch nog steeds vrij nutteloos? De groei is er nu helemaal uit, en ik verwacht ook eerlijk gezegd niet dat ie ooit terugkomt.

Voor mij is de smartwatch een wanhopige en zinloze poging om wéér een gadget te slijten dat in essentie meer van hetzelfde is. De smartphone deed en doet alles al, en die markt is verzadigd. Dat is de énige reden dat er nu smartwatches zijn.

Je ziet het ook op de markt voor desktops. Die loopt terug, omdat mensen een laptop hebben, of een tablet, of een smartphone. Steeds meer mensen realiseren zich dat je geen 6 apparaten nodig hebt die allemaal hetzelfde kunnen, en het juist veel handiger is één apparaat te hebben dat voor meerdere doeleinden geschikt is. Daarom is de laptop nu ook populairder dan de desktop.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 18:29]

Waarom zijn tablets nutteloos omdat de groei eruit is? Ik ken erg veel mensen (bijna mijn hele omgeving) die een tablet op dagelijkse basis gebruiken? Ik zelf ook, voor de krant (NRC digitaal abo), voor mijn mail checken tussendoor, voor mijn agenda, etc.
Volgens mij is de groei er vooral uit omdat tablets lang meegaan en het niet nodig is om ze vaak te upgraden. Zolangzamerhand is iedereen die het echt nodig heeft goed voorzien. In het begin was het een hype waardoor ook veel mensen een tablet haalden zonder perse een duidelijk gebruiksdoel, dus misschien dat dat ook de afname verklaart. In elk geval zie ik nog steeds heel wat meer nut in tablets dan in smartwatches en ik ben echt benieuwd of daar op korte termijn verandering in gaat komen.
Ik moet het anders formuleren: de tablet voegt niets toe ten opzichte van wat we al hadden. Het is gewoon een laptop met minder functionaliteit, een smartphone die niet kan bellen. In beide gevallen inferieur aan zijn directe alternatieven.

De smartwatch is precies hetzelfde in die zin; alle functionaliteit hadden we al, en de functionaliteit die het toevoegt is zo goed als nihil, zéker wanneer het ook nog nodig is dat je een connectie hebt met je smartphone.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 18:29]

Daar ben ik het niet mee eens, een tablet voegt wel degelijk iets toe. Het scherm is groter dan een telefoon, je kan dus makkelijker browsen of lezen, het gewicht is veel lager dan dat van een laptop, dus je zit er makkelijker mee op schoot. Ik ken genoeg mensen die hun laptop hebben ingeruild voor een tablet, maar ook mensen die beide naast elkaar gebruiken. Tablet voor vrije tijd en laptop voor school/werk.
De reden waarom de rek uit de markt is is omdat de markt redelijk verzadigd is en dat een tablet over het algemeen behoorlijk lang mee gaat. Het altijd maar sneller willen van een laptop of een desktop is minder aanwezig in de tablet wereld en zo kan je met gemak jaren doen met een tablet. Ik gok dat er over een jaar of 2 weer een redelijke golf in tablet verkopen gaat komen omdat de tablets van de eerste verkoop piek tegen die tijd misschien een keer aan vervanging toe zijn.
Maar dat hangt toch heel erg af van het specifieke scenario? Voor sommige situaties pak ik mijn smartphone, voor sommige mijn laptop, maar er zijn zeker veel situaties waarin de tablet het prettigst is. Bijvoorbeeld als je veel moet lezen (artikelen of de krant), dan doe ik dat veel liever vanaf mijn (lichte) tablet dan vanaf een laptop (laat staan het scherm van mijn telefoon). Ook voor gewoon even tussendoor een mailtje lezen en beantwoorden vind ik het prettiger dan het opstarten van mijn laptop in veel gevallen.
Als je het geld hebt, natuurlijk. Maar realiseer je wel dat er gigantisch veel tablets zijn weggegeven in de afgelopen jaren. Tegelijkertijd is het misschien eens goed om de optelsom te maken en dan af te wegen hoeveel meerwaarde die tablet/smartwatch/whatever daadwerkelijk biedt.

Je zegt het zelf al 'vind ik misschien prettiger' of 'is toch net wat handiger'. Ondertussen komen er convertibles uit die fungeren als laptop en als tablet. Ondertussen worden smartphones steeds groter of is de grens al compleet vervaagd. Windows 10 wordt een OS voor alle devices, gaat ook functionaliteit 'samenvoegen'.

Alle bewegingen op de markt laten eigenlijk zien dat we al die verschillende apparaten niet nodig vinden. De beperkte meerwaarde van de tablet is vaak de aanschafprijs niet waard, als je het objectief bekijkt. 300 euro voor een paar gram gewichtsverschil en een iets groter scherm, dat is waar we het over hebben. Ik vind het geld weggooien.
Ik snap je verhaal heel goed hoor. Maar ik vind juist al deze punten nog veel sterker opgaan voor de smartwatches. Daar zie ik nog veel minder een meerwaarde in tov smartphones dan tablets en ze zijn ook behoorlijk aan de prijs.
Dat ben ik toch niet met je eens. Heb zelf alle drie de apparaten (smartphone, smartwatch en tablet) en vind laatstgenoemde veruit het minste toevoegen. Ik gebruik mijn tablet, ondanks het feit dat het een behoorlijk courant model is, echt zelden tot nooit. Heb het ding ooit gekocht omdat het me handig leek voor op de bank, in de praktijk betrap ik mezelf erop dat ik in 90% van de gevallen echter naar mijn smartphone grijp. Voor het lezen van langere teksten print ik het weer liever uit, vind een LCD-scherm niet bepaald lekker lezen. Daar zou een e-Reader beter voor zijn.

Anderzijds, een smartwatch vind ik wel degelijk een nuttige toevoeging. Hoe gek het wellicht ook klinkt, ik ben minder snel afgeleid sinds ik dat ding om mijn pols heb, vooral in de collegezaal ben ik mijn aandacht minder snel kwijt. Voorheen viste ik mijn smartphone iedere keer dat hij trilde uit mijn zak. Als het vervolgens niets nuttigs bleek te zijn ging ik vaak automatisch iets anders doen op dat ding. Met mijn smartwatch zie ik het direct als het niets nuttigs is en 'swipe' ik het weg, zonder vervolgens door iets anders afgeleid te raken. Nu heeft dit natuurlijk ook met zelfdiscipline te maken en zal dit echt niet voor iedereen opgaan, in mijn geval is een smartwatch echter nuttiger dan een tablet.
Ik geef toch ook alleen aan dat ik er persoonlijk geen meerwaarde in zie? Jouw verhaal begrijp ik, maar is ook wel een heel persoonlijke situatie.
Convertibles zijn zwaarder dan tablets en verkopen zelfs slechter.
Nu nog wel, maar dat verandert natuurlijk ook gewoon met de tijd.
convertibles zijn over het algemeen duurder daarom verkopen ze slechter
Kon jij vanaf je pols je smartphone bedienen? Verdiep je eens in wat een smartwatch je allemaal te bieden heeft. Een tablet heeft minder toegevoegde waarde voor de particulier dan een smartwatch.
Ik kan wel wat scenario's verzinnen waarbij een tablet wel handig is.
- Op de bank je websites, mail, nieuws, skype/facetime etc.
-> door de lange accuduur en het lage gewicht zou ik geen laptop willen, en door t grote scherm is het vele malen plezieriger dan een smartphone

- In de trein / op vakantie film kijken
-> beter dan een zware laptop, een laptop met dezelfde accuduur kost bovendien meer dan een redelijke tablet.

- foto's / designs / filmpjes laten zijn op remote werk, of bij familie oid.
-> ik pak zo even de tablet erbij

Ik ben het met je eens dat het functioneel niet veel toevoegd (revolutie), maar het maakt t leven soms makkelijker en leuker (evolutie).

Ontopic: Een smart watch is misschien ook nog vroeg voor zijn tijd, maar het heeft zeker iets toe te voegen alleen creeert dat zichzelf naar mate het geaccepteerd wordt door consumenten

[Reactie gewijzigd door Bensjero op 24 juli 2024 18:29]

Maar er is ook nog een tussenstap tussen een laptop en een tablet.. een chromebook bv. Typ je ook nog eens een stuk lekkerder
Nu spreek je jezelf tegen. Net zeg je dat een tablet nutteloos is, en nu kom je met een voorbeeld van een product dat daar weer tussen zit, nog meer diversiteit. En ja, een chromebook heeft ook zijn specifieke kwaliteiten. Evenals een tablet. Maar als die voor persoon A nutteloos zijn, zijn ze voor persoon B wellicht wel zinvol.

-> we gaan te ver offtopic.

[Reactie gewijzigd door Bensjero op 24 juli 2024 18:29]

Jij vindt een tablet niet nutteloos omdat je er bepaalde voordelen in ziet die volgens jou alleen een tablet biedt. Ik schuif de chromebook naar voren die de tablet vervangt en meer te bieden heeft (en toetsenbord)
Maar wat kan jij voor vervangend product voor de smartwatch verzinnen?
Er is een verschil tussen 'kunnen' en 'willen'.

In mijn broekzak is het ding al aanwezig genoeg.
Laat ik het weer anders voor je formuleren: Jij vindt dat een tablet in jouw geval niets toevoegt. Ik ken genoeg mensen (vooral ouderen) bij wie de laptop of desktop tegenwoordig staat te verstoffen omdat ze ook alles (browsen, emails, spelletje, social media) met de tablet kunnen, welke altijd aanstaat en je echt overal in huis kan gebruiken.

Edit: social media toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Maruten op 24 juli 2024 18:29]

Waarvan akte. Maar tegelijkertijd zeg je hetzelfde als ik: mensen hebben maar één apparaat nodig.

Voor bepaalde groepen is de tablet dat ene apparaat, maar voor de overgrote meerderheid niet, want die heeft een smartphone of een laptop en bepaalde functies daarvan ook echt nodig.

Onderaan de streep is de tablet nog steeds van alle 3 het apparaat met de minste functionaliteit, wat overigens geen mening is, maar een feit. Het is een touchscreen met internettoegang, that's it.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 18:29]

Oh tov. een laptop is dus draagbaarheid is geen functionaliteit? Simpelere bediening en betere toegankelijkheid is ook geen functionaliteit? Bovendien waarom zou je een apparaat nemen dat veel meer functionaliteit heeft dan je nodig hebt? Mensen doen dit al teveel, vaak voor een onnodige meerprijs. Niet zoveel vanuit je eigen tweaker wereldje denken aub.
Volgens jouw redenering zou een telefoon niet anders zijn dan een (te) kleine tablet met internettoegang die je iets makkelijker in je zak kunt steken.

In die context zoals jij redeneert is een tablet veel handiger, want groter scherm.

Als je wilt bellen pak je gewoon een Nokia met twee weken stand-by tijd.
Helemaal mee eens.
Dat vrijwel iedereen tegenwoordig een tablet heeft is wat mij betreft eerder inherent aan de succesvolle marketingcampagnes van onder andere Apple en Samsung dan aan de daadwerkelijke toegevoegde waarde c.q. het nut.
In de praktijk zie ik tablets voornamelijk gebruikt worden als digitaal fotoalbum en om op te gamen.
In de praktijk zie ik tablets voornamelijk gebruikt worden als digitaal fotoalbum en om op te gamen.
Dat is dan toch een nut? Of ga jij voor die mensen bepalen wat ze wel of niet mogen doen met een tablet?
Dat zou ik graag willen, maar nee.
Maar je hebt gelijk: als je een hele brede definitie van het woord 'nut' hanteert, is een tablet nuttig; net als een handje zand, een hondendrol of een banaanbeschermer.

Wat mij betreft ligt de focus op de toegevoegde waarde, dus misschien had ik het woord 'nut' weg moeten laten. Dat zorgt blijkbaar voor dusdanige verwarring bij sommigen dat mijn reactie onbegrijpelijk wordt.
Dus concreet: alles is potentieel nuttig, dus ook een tablet.
Het lijkt me niet nuttig (pun intended) dit te laten verzanden in een semantische discussie.
Dan is een smartphone voor jou dus ook niet handig, wamt een te klein scherm.

Aangezien bellen een aflopende functionaliteit is op een smartphone zou die eerder overbodig worden dan een tablet.

En aangezien de schermen van de smartphones steeds groter worden, heb je straks alleen nog een tablet.
Ik heb dan ook geen smartphone.
Dat vrijwel iedereen tegenwoordig een tablet heeft is wat mij betreft eerder inherent aan de succesvolle marketingcampagnes van onder andere Apple en Samsung dan aan de daadwerkelijke toegevoegde waarde c.q. het nut.
Persoonlijk vind ik het nut hetzelfde maar het gemak groter. En dat komt niet door de marketing maar door de uitvinding. Complete pc vond mijn vrouw te groot, dus een netbook. Netbook kwam zelden van zn plek en was daarvoor eigenlijk te zwaar. Ergo, een tablet gekocht. Kan ze nog steeds surfen en mailen en het ding weegt niks.
Dat is heel leuk en mooi, maar die zaken kon ik in 1998 al op m'n mobiel doen.
De factor 'gemak' ontgaat mij derhalve.
Dat is heel leuk en mooi, maar die zaken kon ik in 1998 al op m'n mobiel doen. De factor 'gemak' ontgaat mij derhalve.
Een scherm ter grootte van 40 postzegels is toch duidelijker dan een scherm ter grootte van 4 postzegels.
Volgens mij heb ik nog nooit iemand horen zeggen dat tablets nutteloos zijn. Ook niet twee jaar geleden. Volgens mij vergelijk je twee dingen die niet vergelijkbaar zijn.
Tablets zijn in die zin niet meer weg te denken omdat ze welbekend zijn. Maar het gebruik en de verkoop loopt inmiddels wel terug omdat ze toch voor veel zaken niet zo handig blijken te zijn als in het begin gesuggereerd werd.
Of we over smartwatches net zo denken als tablets valtsowieso te bezien. Niemand die er iets zinnigs over kan zeggen. Enkel de tijd zal het leren.
Verder zal je toch voor jezelf een afweging moeten maken of zo'n watch toegevoegde waarde voor jezelf heeft. De hele wereld kan er wel eentje dragen maar als jij er zelf niets mee kan is het zonde om er een te kopen. Uiteraard geldt nu het omgekeerde. Als jij het nu al nuttig vindt waarom dan wachten op brede acceptatie?
Ik ben het niet met die vergelijking eens. Ik heb bij tablets al bij dag 1 het gevoel gehad dat het veel nut heeft, en velen met mij. Je kunt je in ieder geval op zijn minst voorstellen hoe een tablet nuttig zou kunnen zijn.

Bij smartwatches lijkt het aantal twijfelaars een stuk groter.
Dat zei men 2 jaar geleden ook.
ik denk het niet, ik denk dat we over een half jaar er net zo over denken als de google glasses
Ik geloof dat er tussen de eerste tablets en niet meer weg te denken wel langer ging dan 2 jaar...
Ik zie eerder een parallel met 3d TV. Fabrikanten creëren een hele hype, media nemen het over en in de praktijk zit niemand er op te wachten.
Smartwatches gaan er inderdaad steeds volwassener uitzien. Als ze de batterijduur naar een week zouden kunnen verlengen dan ben ik eigenlijk over.

Ik zie veel mensen aangeven dat een smartwatch niet veel nut heeft. Maar veel normale horloges hebben dat eigenlijk ook niet, ik zie een smartwatch daarom ook meer als een mode/luxe accessoire. Ik snap daarom ook niet helemaal waarom fabrikanten bij sommige watches er niet gewoon een grotere accu in stoppen. Grote horloges zijn namelijk heel erg in op het moment en je ziet maar weinig smartwatches daar gebruik van maken (kijk maar eens naar Diesel of Fossil horloges), zo is mijn eigen mechanische horloge maarliefst 18mm dik.

Ik vind persoonlijk de Pebbles en de Moto 360 watch nog de meest aantrekkelijke op het moment maar nog niet genoeg om mij te overtuigen één te kopen.
Een batterijduur van een week is hetzelfde als zeggen dat je een auto wilt met een radius/tankinhoud voor 2500km nonstop rijplezier. Leuk voor als je het binnenland van Australie wilt doorkruizen maar in Nederland totaal overbodig aangezien je altijd wel ergens kan tanken wat tevens ook zo gepiept is. De ruimte die je met een kleinere tank bespaart komen ten goede van andere dingen.

Vertalen we het naar de smartwatch dan is 1 week leuk voor als je gaat backpacken in het binnenland van Australie maar in Nederland kom je bijna overal wel een stopcontact tegen. De meeste mensen liggen binnen 16 uur weer in bed. In 99% procent van de tijd voldoet dus 1,5 - 2 dagen batterijduur zodat je ook een nachtje kan stappen en dat halen de meeste watches dan ook wel. Ik vind daarom dat je jezelf in die zin tekort zou doen als batterijduur je voornaamste bezwaar is of bij jou moet de geschetste situatie afwijken ;) Maar dat is mijn bescheiden mening.
Tja dat is inderdaad (met alle respect) jou mening :). Ik kan met mijn telefoon op dit moment alles wat ik met een smartwatch ook zou kunnen (en meer). En persoonlijk vind ik het niet waard om elke dag 2 (3 als ik mijn laptop meereken) apparaten op te laden.

Het blijft voor mij een hebbeding en het is geen basisbehoefte (zoals bij velen, ook bij mij, een auto wel is). De vergelijking met een auto vind ik daarom ook een beetje scheef. Al helemaal omdat je een auto "zo even" vol kunt gooien bij een tankstation, iets wat bij een smartwatch niet kan. Mijn redelijke verwachting van een auto is dat hij ongeveer 700 - 1000 kilometer op een tank kan doen. Voor een smartwatch vind ik persoonlijk (en dat is natuurlijk ook mijn mening) een verbruiksduur van 5 - 7 dagen redelijk (bij normaal gebruik natuurlijk). Elke dag opladen (wat nu zo'n beetje de norm is) zou ik redelijk snel flauw van worden en als je het een keer vergeet betekend het dan ook gelijk dat je de smartwatch niet kunt gebruiken.

Maar goed dat is natuurlijk mijn situatie, er zullen ook vast mensen zijn die hem wel voor productieve doeleinden zullen inzetten. Die zullen er ongetwijfeld minder moeite mee hebben om een apparaat wat hun productiviteit in dit geval vergroot elke dag of om de 2 -3 dagen te moeten opladen.
Weet je wat het probleem is met de accuduur van een week?
Doordat het geen routine is ga je het vergeten, dat had ik bij mijn Pebble. Doordat hij toch nog wel een paar dagen meegaat vergat ik hem juist op te laden. Mijn GWatch R gaat 3 dagen mee, maar toch laad ik hem elke dag op. Als ik het dan vergeet is dat helemaal geen probleem omdat ik nog over de 60% acculading heb.

En het opladen, wat stelt het nou voor? Ik sliep nooit met mijn horloge, ook niet met de Pebble, dus lagen die gewoon op het nachtkastje, waar nu de oplader van mijn GWatch R ook ligt. Op je nachtkastje op een willekeurige plek, of op dat opladertje leggen.. Als dat het grootste nadeel is :+
Ik heb een aantal dagen geleden een Moto 360 aangeschaft welke ik gebruik i.c.m. een Galaxy S4. Beide draaien op lollipop. De hardware van de moto maakt indruk, Android Wear al een stuk minder. De 360 is voorzien van lollipop dus je zou enige volwassenheid verwachten, maar nee. Google Now is redelijk geïmplementeerd, maar de afhandeling van applicaties is ronduit een rommeltje. Het eerste punt is het installeren van de apps. Het is niet altijd duidelijk of een app ook wear ondersteund. De Android Wear sectie is niet compleet, dus dat zegt niets. Ook heb je geen controle of de app ook op je horloge wordt geïnstalleerd. Het is alles of niets. Wil je de apps managen dan ben je op een app voor derden aangewezen. Wil je snel een app starten, idem. Probleem is dat de meeste van deze apps in beta verkeren. Melding werkt ook niet geweldig. Ik heb Wear al drie keer opnieuw rechten moeten geven tot het doorgeven van meldingen. Ik hoop echt dat Google z'n zaakjes op orde krijgt. Op dit moment heeft Apple in mijn beeld de boel beter voor elkaar,. Alleen zit je dan vast aan een iPhone. En daar heb ik geen zin in. Voor het weergeven van Google Now cards werkt het prima, maar voor de rest heeft Google nog een aardige weg te gaan. Voor de rest voelt het gewoon al dat Google na de geruchten van de (toe nog) iWatch even snel wat in elkaar heeft geflanst om eerder te zijn.
In de volgende update (binnen enkele dagen), kun je je apps makkelijker managen door de update van Android Wear ;)

Verder wil ik even zeggen dat de meldingen bij mij wel werken zoals het hoort en zoals je verwacht (Note 4 met GWatch R combinatie), dus ik weet niet of dat een probleem is van de Moto 360 of de S4, maar het hoort in ieder geval zeker niet.
Ik vind een 6 wel magertjes hoor. Ondanks dat ben ik wel erg blij dat de watch gereviewed is op tweakers!

Ik ben nog steeds aan het denken om voor de LG Urbane te gaan...
koku Senior Developer @Boy18 mei 2015 14:09
Ik vind die Urbane te duur als je hem vergelijkt met de G Watch R. Hij heeft nagenoeg dezelfde hardware en design, maar is wel 100 euro duurder. Voordeel van de Urbane is wel dat deze de nieuwe wifi-optie gaat ondersteunen. Dat is bij de G Watch R nog niet helemaal duidelijk.

Ontopic: Mooi horloge die Zenwatch. De reden om de hardwarematige knop aan de onderkant te plaatsen is puur design volgens mij. Best jammer, want die knop biedt nog wel extra functionaliteit, zoals twee keer drukken achter elkaar om naar theatermodus te gaan. Of drie keer voor sunlight mode.

[Reactie gewijzigd door koku op 24 juli 2024 18:29]

ik vind de GWR gewoon minder mooi...100 euro vind ik ook veel geld, maar het is wel een ding wat ik constant zichtbaar draag, dan wil ik gewoon een mooi horloge. Iets wat ik belangrijker vind dan een mooi uitziend smartphone (maar ook belangrijk vind).

Jammer aan de Urbane is dat de knop aan de zijkant wel kan draaien, maar geen effect heeft. Hoop dat Android Wear daar nog iets voor gaat toevoegen...als er tenminste nu ook al iets mee gedaan wordt...
Op zich prima review, maar ik mis toch echt een foto waarop te zien is hoe het horloge er "gedragen" uit ziet, dus om een pols. Toch wel belangrijk mocht je deze willen kopen.
deze valt weer minder op als zijnde smartwatch. weer een goede troef om deze in België alsnog in de auto te kunnen dragen zonder het risico op een bekeuring.
Oei oei dit vind ik persoonlijk een heel mooi device

Zelf geen behoefte aan een horloge dragen normaliter want die zou zo stuk zijn. Voor "de net" heb ik ouderwetse klokjes die bij elke kleur kledij goed passen dus daar zal ik dit ook niet voor nemen.

Wat ik nu wel opmerk is dat er stapels goedkope sartwatches te krijgen zijn in China, divrse compleet verschillende higher end modellen bij dverse merken verkrijgbaar zijn. Een markt die er in rap tempo redelijk volwassen uit is gaan zien (al loopt de consument nog niet erg hard mee.)
Doordat Asus roestvrij staal gebruikt, is het horloge helaas wel krasgevoelig, dus moet je oppassen dat je er niet mee tegen andere dingen aan stoot. Dat is overigens een probleem waarmee meer rvs-horloges te kampen hebben.
RVS is niet per definitie krasgevoelig, die gevoeligheid hangt o.a. samen met de mate waarin het staat gehard is en welk type staal het betreft. Heel erg veel conventionele horloges worden juist gemaakt van 316L RVS, een prima materiaal hiervoor. In tegenstelling tot verchroomd metaal kun je een RVS horloge weer mooi glimmend polijsten en dat heel vaak doen zonder dat je een dunne chroomlaag wegpoetst.
Ik volg de smartwatch ontwikkeling nu al een tijdje (heb nog een originele Pebble thuisliggen), maar het lijkt nog steeds nét niet te werken (of er net niet leuk genoeg uit te zien).

De notificaties zijn handig, dit werkt ook eigenlijk overal prima (Pebble, Android Wear, Apple Watch).
Het stemgestuurd informatie vragen en zaken dicteren werkt nog altijd niet handig. Bij Android werkt het via Google Now nog niet goed genoeg in het Nederlands, terwijl er wel vrij veel relevante info op te vragen is (mits je diep in het google eco-systeem zit). Bij Apple werkt het sinds kort met Siri wel goed in het Nederlands, maar er is weinig interessante info snel beschikbaar, naast gewoon een smsje dicteren. Pebble moet zijn nieuwe systeem (met de Time en Time Steel) nog gaan bewijzen.

Mijn zoektocht lijkt dus te leiden tot een smartwatch die dit allemaal kan:
- Notificaties (allemaal prima)
- Nederlandstalige stemgestuurde acties (Apple's 'Siri' wel, Googles 'Google Now' net niet, Pebble onbekend)
- Zinvolle informatie krijgen (Googles 'Google Now' wel, Apple's 'Siri'net niet, Pebble onbekend)
- Mooie vormgeving van het apparaat (subjectief!) (Apple's Watch wel aardig, Google heeft mooie opties zeker met de Zenwatch of de Moto360, Pebble met de Time is nog mwah)

Ik wacht dus nog even een jaartje af tot de 2e generatie er is (ja, er zijn al '3e generatie' apparaten van Sony, maar die voldoen voor mij zeker niet aan de bovenstaande punten). Misschien dus een Moto360 deel 2 of een Apple Watch deel 2 voor mij :)

[Reactie gewijzigd door Smobbo op 24 juli 2024 18:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.