Door Redactie Tweakers

Tweakers Awards 2015

De winnaars op een rij

Camera's

Bij de compactcamera's is de Sony RX100 III overtuigend als beste camera gekozen. Deze compactcamera met grote 1"-sensor, kantelbaar scherm en ingebouwde evf gooide ook al hoge ogen in onze review, met 4,5 sterren. Ook andere camera's met grote sensor deden het overigens vrij goed, zoals de Canon PowerShot G7 X en de Sony Cyber-shot RX10. De tweede plaats werd ingenomen door de Nikon Coolpix S9700, een veelzijdige travelzoom met een optische zoom van 30x.

Bij de systeemcamera's heeft de Nikon 1 V3 met afstand de meeste stemmen verworven. Deze compacte camera kenmerkt zich door zijn verwisselbare lenzen, 1 inch-sensor en razendsnelle autofocus. De tweede plaats was voor de Sony Alpha 6000-systeemcamera met aps-c sensor. Ook de nieuwe Samsung NX1 met zijn indrukwekkende 28-megapixelsensor, 4k-videomodus en rappe burstsnelheid doet het goed, en komt uit op de derde plaats. De Sony A7-serie systeemcamera's met fullframe-sensor verdienen een eervolle vermelding, gezien de hoge individuele scores. Van de drie scoort de lichtgevoelige Sony A7S het hoogst.

De Canon EOS 5D Mark III eindigt net als vorig jaar bovenaan en is dus volgens de Tweakers-community de beste spiegelreflexcamera van dit moment. Deze veelzijdige camera staat op zowel foto- als videovlak zijn mannetje. De onlangs aangekondigde Canon EOS 7D Mark II, met zijn geavanceerde autofocussysteem, eindigt op de tweede plek, op enige afstand gevolgd door de Nikon D5300. Ook de onlangs aangekondigde Nikon D750, de enige fullframe-spiegelreflex met kantelbaar scherm, scoort goed, evenals de D810 met zijn 36-megapixelsensor.