Redacteur fotografie

De beste smartphonecamera

Welke telefoon maakt de mooiste foto's?

Inleiding

Beste koop: Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Wit

Tweakers zegt: 9

In deze vergelijking bekijken we vijf high-end smartphones die bekendstaan om hun goede camera. We hebben dit keer eens niet gekeken naar zaken als accuduur, processorkracht en besturingssysteem, maar enkel naar de kwaliteit van de camera. De Samsung Note 4 kwam als beste allrounder uit de bus. Dit toestel maakt in de meeste gevallen goed belichte, scherpe foto's met een correcte kleurtemperatuur, al presteren de andere toestellen ook niet slecht.

Prijs bij publicatie: € 749,-

Er zijn steeds meer verschillende types camera's. Denk bijvoorbeeld aan systeemcamera's die  aan een opmars begonnen zijn, maar ook aan compactcamera's met grote sensor. Camerafabrikanten hebben merkbaar last van de steeds beter wordende camera's in smartphones en moeten daardoor flink innoveren om met een 'echte' camera meerwaarde te kunnen bieden.

Dat camera's in smartphones steeds beter worden, is niet gek. Fabrikanten gebruiken grotere sensoren, betere en meer lichtsterke lenzen en steeds slimmere software. Het grootste voordeel blijft nog steeds dat veel mensen een smartphone altijd op zak hebben en dus altijd over een camera beschikken zonder daarvoor met een tas te moeten sjouwen of een jaszak te hoeven opofferen. Ook is iedere smartphone voorzien van de laatste technologie, zoals 3g/4g, wifi, nfc en gps, terwijl dat bij veel fotocamera's nog te wensen overlaat. Bovendien is de functionaliteit van een smartphonecamera uit te breiden via apps, terwijl camerafabrikanten over het algemeen erg terughoudend zijn met nieuwe functionaliteit via firmware-updates.

Daarom vonden wij het, na alle smartphone- en camerareviews, de hoogste tijd om de camera's van enkele high-end smartphones eens onderling te vergelijken. Welke smartphone maakt de beste foto's en video's?

Smartphones verzameling wit

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3