Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Assassin's Creed: Rogue Review

Erg veel herhaling van Black Flag

Conclusie

En daarmee is het verhaaltje voor Assassin's Creed: Rogue wel zo'n beetje af. Vooropgesteld: de game neemt de door Assassin's Creed IV: Black Flag gelegde basis over, en dat levert in principe direct, als we de game even apart bekijken, een goed spel op. Trekken we echter Black Flag erbij, dan valt vooral op dat Rogue wel erg veel op een exacte kopie lijkt. Afgezien van enkele nuanceverschillen zijn veel gameplayelementen één op één overgenomen van Black Flag. Dat maakt Assassin's Creed: Rogue niet meteen een slechte game, maar wel een game die momenteel te kort op Black Flag zit, waardoor de overeenkomsten erg opvallen. Juist dat aspect zat bijvoorbeeld Assassin's Creed: Unity wél mee; het was immers alweer enige jaren geleden dat we een ouderwetse setting meekregen, en daardoor voelde dat spel weer een stuk frisser aan na Assassin's Creed III en AS IV: Black Flag. Dat ligt voor Rogue dus anders. Het verhaal en de setting maken veel goed, maar nemen de 'been there, done that'-smaak die aan het geheel hangt niet helemaal weg. Kun je dat van je af zetten, dan is Rogue nog steeds een meer dan vermakelijke game. Als bonus wordt een aantal losse eindjes aan elkaar geknoopt, maar dat maakt van dit deel van de Assassin's Creed-reeks niet ineens een onmisbaar deel.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (77)

Wijzig sortering
@Tweakers,

Heel leuk dat jullie zeggen dat Unity weer terug naar de roots gaat van assasins creed.
Want dat is gewoon niet waar. Assasins creed had nooit 1 grote stad waar elke straat hetzelfde gevoel heeft,

In Assasins creed 2 had je namelijk eerst firenze prachtig in details. Daarna een deel toscane en de moerassen van Ventië, waarna je rustig in venetië verder kon wat weer een hele andere stad was als firenze. De map was kortom divers.

In de eerst creed had je ook meerdere middeleeuwse steden met een groot open stuk in het midden wat je kon verkennen. Unity heeft niks van dat. Unity heeft diverse bugs maar absoluut niet de afwisselende speelwereld die we gewent zijn. wat dat betreft is doet blackflag en rogue de serie meer eer aan.
Klopt inderdaad, goede nuance. Ik refereerde vooral aan Revelations (Istanbul) en Brotherhood (Rome), maar je hebt helemaal gelijk dat 1 en 2 meerdere grote steden hadden, met een tussenliggend gebied.
AC Rogue is voor mij bijna weer verleden tijd, een weekje vakantie goed benut :D Een heerlijke game waar je ook net als bij Black Flag helemaal ingezogen wordt.
Grafisch is het bijna gelijk aan Black Flag maar daar was totaal niets mis mee. De zee is wat mooier gemaakt, wat smoother, en het sporadische opspattende ijs wanneer je er met de Morrigan doorheen klapt is best fraai.
Het spel draait op de xbox360 als een dolle, geen haperingen, prachtig beeld, mooie actie, goed geluid.
De gevechten op zee zijn wederom SUPER, het is even wennen dat je je wanted level niet kunt verlagen na het veroveren van een vijand. Daarnaast zijn op de kaart geen moordmissies meer te zien. Na 2 dagen gamen kwam ik erachter dat deze voortaan weergegeven worden door een duif symbool en ze dus nog wel in het spel zaten.
Na een paar missies gespeeld te hebben kun je al redelijk het heft in eigen hand nemen en eropuit varen waar je maar heen wilt. Je schip upgraden tot een aanzienlijk level, alvorens je verder gaat met de missies.
Het jagen is ook leuk op goed uitziende dieren. De luchtbuks is een nieuw zeer welkom wapen.
De toevoeging van spontane veldslagen ontgaat mij volledig, zelfs als je deze ontvlucht is er niets aan de hand.

Min puntjes;
op 1 van de besneeuwde eilanden waren sommige rotsen paars in plaats van wit.
het wisselen van dag naar nacht brengt natuurlijk wel veel realisme maar is vaak eerder lastig dan handig indien je ook nog eens in schaduw gebied je weg dient te vinden.

mijn conclusie, super game! Zolang Unity nog niet is wat het moet zijn lekker met Rogue aan de slag. Dat er nog maar veel vervolgen mogen komen, maar daarvoor moet Ubisoft wel de nodige skills uit de kast trekken om het op de PC/xboxOne te laten draaien (AC Rogue zou hun laatste AC zijn voor de xbox360).
Geen Companion app moet een pluspunt zijn. Al die apps tegenwoordig
Zoals in de tekst staat uigelegd: ik vond het in Black Flag zeker meerwaarde hebben. Nu (in Rogue) moet ik elke keer de kapiteinskajuit in om die bootjes weer orders te geven. Normaal deed ik dat tijdens tussenfilmpjes of laadschermpjes even snel via mn iPad. Ook de functie dat je de bootjes van je vrienden kon versnellen (en zij die van jou) ging via de App, en die functie is ook verdwenen. Das gewoon jammer.
Ja, daar heb je een punt. In Black Flag heeft het zeker een meerwaarde. In de rest van de games met een app wordt het door je strot geduwd
ik wist helemaal niet van die app! vanavond meteen maar eens bekijken.
+1

[mening]
Om een ander spel te moeten spelen, dat niet eens leuk is, om vervolgens rewards te kunnen krijgen in unity vond ik echt een stap achteruit.
Vervolgens nog die initiates site erbij.. bah..
[/mening]

om maar niet te beginnen over het 'premium' lokkertje.
Wat is de bedoeling van Initiates? Aangezien je via initiates meerdere kostuums kan unlocken.

Er staat dat ik lvl 1 ben. Verder kan je helemaal niks doen op die site, behalve zien wat je allemaal kan krijgen.
Idem dito voor geen multiplayer.
Ja, precies! Die companion apps vind ik wel grappig. Zeker als ze een link hebben met je eigen spelwereld. Maar heel vaak worden spellen negatief beoordeeld omdat ze geen multiplayer hebben. Onzin. Vaak wordt er even een multiplayer ingepropt welke niet goed werkt. Ik vind het geen minpunt dat er in Roque geen multiplayer aanwezig is.

Ik wilde deze niet gaan spelen omdat het voor mijn gevoel 'fout' is om aan de andere kant te spelen. Maar goed, ik moet heel hard nadenken hoe het verhaal met Conner en die piraat ging, terwijl ik die van Ezio nog zo kan oplepelen. Ik ga Rogue denk wel proberen. Prijs valt me enigszins mee en ben benieuwd welke stukjes er aan elkaar geknoopt gaan worden.
Dit ben ik 100% met je eens. Ik heb er helemaal geen behoefte aan om naast de speeltijd die ik al heb ook nog vast te zitten aan een app die je moet spelen om sommige dingen vrij te spelen. Als dezelfde content ook ingame geregeld zou kunnen worden zou ik het prima vinden. Dan is het enkel een makkelijke manier om bij te houden. Maar zoals het momenteel in Unity zit kun je niet zonder de app.
Ben ik het mee eens. Maar tegelijkertijd de companion app van AC4 Black Flag was best goed uitgewerkt en je had er daadwerkelijk profijt van. Het feit dat je anderen kon helpen was ook best grappig. In tegenstelling tot de AC Unity app die 9 van de 10 keer niet werkt en waarbij de rewards om te huilen zijn (24 uur wachten op een kistje waar dan 750F in zit... 8)7 )

Rogue lijkt me zeker een toffe game juist ook door alle achtergrond informatie. Stiekem hoop ik wel dat deze nog naar next-gen komt. Grafisch was AC4 ook veel mooier op de nieuwe generatie consoles. Ach en anders gewoon op de PS3, ook prima. :)

[Reactie gewijzigd door Frankaro op 27 november 2014 12:41]

Een app moet een goede aanvulling zijn op de game. In ACU ben je te afhankelijk van de app, dat is jammer. Want dat komt de gameplay niet ten goede.
Bij Watch Dogs bijvoorbeeld was de app gewoon een losstaand iets. Je kon dan tegen iemand op de PC (of consoles spelen).
"Wel heel erg hetzelfde als Black Flag"

Is dat heel erg dan? Ik heb van Black Flag genoten! :)
Het ding is denk ik dat het dan aanvoelt alsof je je savegame kwijt bent. Schip en karakter moet je weer vanaf 0 upgraden, geld moet weer verdiend worden en doelwitten aangevallen. Toch was Black Flag zeker vermakelijk en kan ik me voorstellen dat je toch wat meer wilt.
Ik heb het geld verdienen in AC games nooit echt lastig gevonden. In elke game van AC waarin je geld kan verdienen ben ik vermoedelijk in no-time de rijkste assassin ooit.

Nu dat ik Rogue speel ook. Ben een beetje gaan plunderen toen ik de Morrigan net had al heel snel alle upgrades kunnen kopen voor zowel Shay als zijn schip. Enige wat ik niet kan kopen telkens zijn zaken die nog niet beschikbaar zijn omdat je niet ver genoeg bent in het spel. Maar nog steeds voldoende geld over.
Eensch. Ik moet zeggen dat ik Rogue erg vermakelijk vind. Het is dan niet het meest vernieuwende deel in de serie, maar ik beleef er genoeg uren plezier aan. Er zit genoeg in naast het verhaal om je mee te vermaken.

Het is wel bijzonder dat Unity wat tot op heden nog vol met bugs zit de hemel in geprezen is, terwijl Rogue wat een solide game is een beetje afgeserveerd wordt.
Inderdaad, en ik was bijzonder teleurgesteld in het verhaal van unity. Bijzonder kort en eigenlijk ook niks nieuws, die nieuwe engine ziet er wel aardig uit als je stilstaat, maar de gameplay is er absoluut niet op vooruit gegaan.
Is dat heel erg dan? Ik heb van Black Flag genoten!
Persoonlijk vind ik dat erg ja

Een voorbeeld, heel lang speelde ik Fallout 3, zolang dat ondertussen New Vegas ook uit was, dus nadat ik deel 3 had uitgespeeld, meteen aan New Vegas begonnen... en op 1 of andere manier kon ik er niet lekker in komen, dit kwam vooral omdat het erg veel herhaling was

Het zelfde heb ik ook met Farcry 3 en 4, 4 kan me gewoon niet lang genoeg boeien, ook al is het toch een heel leuk spel

en aangezien Ubisoft heer en meester is in het herhalen van gameplay, kan ik me erg goed voorstellen dat mensen hier over vallen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 27 november 2014 16:55]

Eigenlijk hoop ik dat ze deze nog voor een zacht prijsje naar next-gen of PC gaan overzetten. Heb eigenlijk weinig trek om nog op last-gen te gaan gamen.

Maar ik wil de game wel doen voor het verhaal. Fan van de serie, dus dat lijkt me wel een prima reden. Verder vond ik de combat in vorige games toch net wat leuker (makkelijker en daardoor kun je meer aankloten). Al denk ik dat het wel beter is om wat langer te wachten met het spelen van de games. In de eerste plaats omdat ik nog wat games heb liggen, anderzijds omdat Unity ook wat dingen goed doet, waar je je anders wel snel aan gaat storen denk ik.

In ieder geval een aardige game voor de liefhebbers waar ik mijzelf ook onder schaar. Toch zou een conversie naar andere platformen wel gewaardeerd worden.
Verwacht deze echt wel binnen 6 maanden op de next-gen. Veel werk zal het niet zijn aangezien het op Black flags enigine loopt en die is ook op de Ps4 uitgekomen. Lekker makkelijke release tussen de jaarlijkse melkerij in. Deze heb ik liever dan Unity iig en old gen wil ik niet meer spelen.
Juist dat aspect zat bijvoorbeeld Assassin's Creed: Unity wél mee; het was immers alweer enige jaren geleden dat we een ouderwetse setting meekregen, en daardoor voelde dat spel weer een stuk frisser aan na Assassin's Creed III en AS IV: Black Flag.
JAJAJA, nu wordt ie helemaal mooi.. Omdat AC unity een ouderwetse setting meekreeg voelt ie 'Frisser' aan. Unity is voor mij vergeleken met blackflag een stap achteruit, de afwisseling tussen land en zee (Bootjes!!!) was in AC BF perfect. Wacht ook met smart op de PC release van Rogue, tijd voor vette zeeslagen.

Ik zeg, Hoppa!
Dat het een stuk 'frisser' is, is toch de mening van de reviewer? Verder snap ik die opmerking ook wel, want de roots van AC liggen bij de ouderwetse setting. Daar is de hele game groot mee geworden. Dat Unity voor jou een stap terug is, is iets persoonlijks. Het is (deels) een andere setting en bij jou slaat het beter aan als bijvoorbeeld bij mij.
Persoonlijk vind ik BF juist wat minder dan de rest. Aangezien ik weinig heb met de afwisseling tussen land en zee.
T is uiteraard ook maar een mening.. maar om iets als "frisser' te bestempelen terwijl het een ouderwetse setting is, daar wringt de schoen een beetje.

Wolf3d met nieuwe graphics maar verder het zelfde, noem je ook niet direct verfrissend..
Ik kan dat eigenlijk wel beamen. Ik vond het een heerlijke balans tussen zeeslagen en de verhaallijn op zich. Met een volledig geupgrade schip een volle broadside geven aan zo'n klein vissersbootje...
Vraagje voor mensen die zowel Rogue als Black flag gespeeld hebben, welke, raad je aan voor iemand die geen van beide gespeeld heeft?
Als je je echt druk bezig wilt houden met de stijd tussen de Templars en Assassins zou ik Rogue kiezen. Black Flag is naar mijn mening niets anders dan een beetje knallen met je boot, met een hoofdpersonage die niets om de strijd tussen templars en assassins geeft, maar alleen om vrouwen, drank en geld.
Ik heb Rogue niet zelf gespeeld, was nl niet van plan om hem te halen. Maar als je je echt bezig wilt houden met waar Assassins Creed om draait (eeuwige strijd tussen idealen van de Templars en de Assassins), zou ik Rogue kopen als ik jou was.
Echter, het verhaal van Desmond (waar het geëindigd is in ACIII), gaat wel soort van verder in Black Flag, dus als jij daar de meeste waarde aan hecht, moet je voor Black Flag gaan.
Kies je toch voor Rogue, maar wil je wel graag weten hoe het verhaal van Black Flag verliep, dan zou ik je verwijzen naar http://assassinscreed.wikia.com/wiki/Assassin%27s_Creed_Wiki
Hier zijn echter wel heel veel SPOILERS te vinden, en je kan er nog wel eens verdwalen, want er staat echt heel veel informatie op.
Hopelijk heb je hier wat aan ;)

[Reactie gewijzigd door Tjerko90 op 27 november 2014 18:03]

Ik heb alleen assasins creed 1 en 2 gespeeld, dus het verhaal ben ik sowieso al redelijk kwijt. Gaat mij dus vooral om de gameplay en setting. Juist dat bootje varen trok mij wel aan aan deze delen.
Ik geef ook meer om drank, vrouwen en geld dan om de strijd tussen de tempeliers en de assassijnen als ik heel eerlijk ben :+
Ik mis de tijd waarin je nog een heel stuk langer moest wachten op de release van een nieuwe game, maar dan was de game wel altijd perfect en had je nog meer vermaak dan nu, veel meer vermaak zelfs. Ik kan me nog hartstikke goed herinneren dat ik altijd stond te popelen om een nieuwe TES game aan te schaffen en te gaan spelen. Gelukkig is dat met een TES game nog steeds zo, maar helaas is dat niet meer zo voor heel veel andere spellen.

Het lijkt alsof bedrijven steeds meer kwantiteit willen (money, duh) en dat ruilen voor de kwaliteit, iets waar ik me de laatste maanden/jaren nogal zorgen om maak. Op dit moment zijn er maar weinig bedrijven die ik nog een beetje vertrouw op een goede release en een goed spel, en dat lijkt mij nogal zorgwekkend. Niet te vergeten dat het steeds meer deze kant op gaat.

Op deze manier zullen de bedrijven toch langzamerhand hun klanten verliezen (ook al lijkt dat nu niet zo), mijn broer en ik zijn er al twee die ze verloren hebben. Wij kopen vrijwel geen spellen meer, omdat ze simpelweg meestal gewoon een kopie zijn van een voorganger, dat is niks aan. Als we een spel willen spelen dan downloaden wij meestal een crack. Ja dat is illegaal, maar wij vinden het tegenwoordig niet meer waard om zulke spellen te kopen, helaas. Meestal spelen we zulke spellen ook maar voor een korte tijd.
Je hebt wel veel ruimte nodig om goed te praten dat je niet voor jouw spellen wil betalen.
Ga eens kijken hoe veel werk het maken van een spel kost, de investeringen die gedaan worden, de hoeveelheid mensen die eraan werken... etc..
Het is echt niet makkelijk om de verwende gamer blij te maken. Daarnaast is van tevoren echt niet precies duidelijk hoe zo'n game eruit gaat zien, vaak blijkt tijdens het ontwikkelen dat het spel significant aangepast moet worden, omdat het budget niet toereikend is of vanwege allerlei andere factoren.

Als het zo simpel was, dan bracht elke uitgever wel continu killer games uit die iedereen helemaal te gek vindt. Om dan maar te gaan downloaden als de game niet past bij jouw bang-for-buck standaarden is natuurlijk nooit goed te praten. :)
Ik ben gewoon eerlijk. De meeste spellen die tegenwoordig uitkomen (denk o.a. aan AC maar ook spul zoals BF, CoD, blabla) zijn eigenlijk 80% hetzelfde. Wat ik mij herinner is dat dit vroeger juist niet zo was, misschien 20% hetzelfde, en dat mis ik.


"Ga eens kijken hoe veel werk het maken van een spel kost"

Volgens mij kost het helemaal niet zoveel als jij denkt dat het kost, aangezien deze spellen elke keer in steeds kortere tijden alweer op de plank liggen. Ligt het aan mij of heb ik de laatste maanden al drie, of zelfs meer, verschillende AC spellen langs zien komen?


"de investeringen die gedaan worden"

Dat lijkt mij eerlijk gezegd vrij weinig, aangezien in sommige spellen heel veel copy+paste aan de hand is. In ieder geval een stuk meer ten opzichte van vroeger.


"Om dan maar te gaan downloaden als de game niet past bij jouw bang-for-buck standaarden is natuurlijk nooit goed te praten."

Ik had het niet zozeer over bang-for-buck of super value voor mijn geld, maar ik had het over het feit dat steeds meer nieuwe releases niet echt nieuw zijn, eerder hetzelfde spel maar dan met kleine verbeteringen.
Soms is het een dlc waard, andere zou ik haast zeggen dat kon wel een patch zijn voor de voorganger i.p.v. een heel nieuw spel.

Ik probeer echt niet met mijn reactie het downloaden goed te praten, ik leg alleen de reden uit waarom.

[Reactie gewijzigd door Jofairden op 27 november 2014 15:32]

Dat spellen zich rapper opvolgen zegt niks over de productiekosten. Assasins Creed kostte $20 miljoen, nummer 2 24 miljoen. Black flag 100 en unity zal daar overheen gaan. Rogue wellicht minder dan Unity, maar toch.

Weinig? Misschien heb jij het onder je matras liggen, ik niet. En met stijgende budgetten neemt ook de 'moeite' die het ontwikkelen van een spel kost toe.

Weinig verbeteringen? Tsja, graphics kosten veel geld en betere graphics lijken misschien een kleine verbetering. Maar ga zoals ik al eerder zei eens kijken wat erachter schuilgaat. Dan zie je wat een prestatie zo'n game is, zelfs als die niet zo goed uit de verf komt.

En wat het dan waard is...? Dat hangt van jezelf af. Maar als het niet de pakweg 40 euro waard is voor jou, en dat je het dan maar download, dat is een onderbouwing van likmevestje.
Zou mij toch extreem verbazen als Unity over de 100 miljoen heeft gekost, het is weer terug naar de oude Assassin's Creed dus is veelal hetzelfde als 3 qua code. Daarnaast kan je met zo'n GROOT budget toch wel verwachten dat ze het spel testen, hebben ze amper gedaan, want het draait op geen enkel platform fatsoenlijk... en dan is het nog niet eens 1080p...
3 of meer AC spellen? ik kom tot Unity en Rogue.. Black flag is van vorig jaar, of mis ik nu een PSvita exclusive in dit rijtje?
Ik ben altijd groot fan geweest van AC, maar moet zeggen dat de laatste twee versies niet uitdagend genoeg waren voor mij om uit te spelen. Daarnaast zorgt de jaarlijkse release met nieuwe games ervoor dat je op een gegeven moment een overload aan AC games krijgt, en ik ben daar persoonlijk niet zo van. Ik vind de verhaallijnen altijd erg goed en de splitscenes doen hier ook veel goed aan maar toch boeit het mij op de één of andere manier niet meer zo. Ik denk dat wanneer ze de releasecycle langer maken, bijvoorbeeld om de 2 jaar, ze meer waar voor je geld kunnen leveren.

Toch moet ik wel zeggen dat het er weer prima uitziet, en een nieuwe stad/omgeving is altijd het uitproberen waard. Mocht ik me in het uiterste geval gaan vervelen dan komt ook deze AC nog op mijn plank te staan.
Jammer van de herhalende elementen uit Black Flag, maar omdat ik me met die versie toch heel behoorlijk heb kunnen vermaken ga ik deze denk ik toch nog erbij halen, al was het maar om inderdaad alles van AC op de Xbox te hebben gespeeld. Lijkt me leuk om eens aan 'de andere kant' van het verhaal te staan.

Gelukkig nog meer dan genoeg andere spellen te spelen om een beetje af te wisselen. Ik ga de Sint eens lief aankijken of ik deze in mijn schoen kan krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True