Door Jurian Ubachs

Redacteur

Assassin's Creed: Rogue Review

Erg veel herhaling van Black Flag

27-11-2014 • 12:00

77

Multipage-opmaak

Minder ondersteuning voor 'old-gens'

Samengevat

Assassin's Creed: Rogue bedient gamers met alleen een oudere console van een Assassin's Creed-game, presenteert een interessante setting met een prima verhaal en knoopt bovendien wat losje eindjes uit de franchise aan elkaar. De game kopieert echter ook heel veel elementen van Assassin's Creed IV: Black Flag. Bij tijd en wijlen voelt het alsof je dezelfde game nog een keer aan het spelen bent, ook al zijn er best wat kleine veranderingen en nuanceverschillen. Dat maakt Rogue niet het meest sterke deel uit de Assassin's Creed-reeks. Echte fans van de serie zullen het verhaal niet willen missen, maar buiten dat is er weinig dat je niet kunt missen aan Assassin's Creed: Rogue. Dan nog blijft de basis sterk en de game vermakelijk, maar de glans die Black Flag had is er hier wel een beetje af.

"Grappig eigenlijk. Ubisoft heeft binnen één franchise twee games die allebei een 'uitgemolken' concept hebben", grapte een vriend van ons onlangs. Het ons uitstekend bevallen Assassin's Creed: Unity kreeg links en rechts kritiek, en niet alleen maar vanwege de bugs waar veel gamers last van bleken te hebben. Diverse gamers vonden het spel te veel op de oude games lijken, en vonden dat er iets meer nieuwe elementen in hadden mogen zitten. Mochten gamers uit die groep ook nog aan de slag gaan met Assassin's Creed: Rogue, dan ligt dezelfde kritiek voor de hand. De game is in alles een doorontwikkeling van Assassin's Creed IV: Black Flag, en dat blijkt ook wel uit wat het spel je voorschotelt.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, in 2015 ook op pc

Dat levert voor Ubisoft dus een vreemde situatie op. Na vorig jaar had Black Flag een aardige schare fans verworven. Die fans liepen weg met de nieuwe setting en de rol die het varen in het spel speelt, en zij vonden Assassin's Creed als serie plotseling een stuk leuker. Daar tegenover staat de groep die Black Flag wellicht best leuk vond, maar Assassin's Creed het liefst in een grote stad ziet. Ubisoft probeerde dit najaar beide groepen tevreden te stellen door van beide varianten een game te maken, maar op veel 'goodwill' hoeft de Franse uitgever niet te rekenen. De buggy release van Unity, maar ook het gedoe rond de graphics van Watch Dogs afgelopen voorjaar, hebben het imago van Ubisoft geen goed gedaan.

Geen multiplayer en geen app

Het is dan ook maar zeer de vraag of Assassin's Creed: Rogue de game is die daar een ommekeer in gaat brengen. Zoals gezegd lijkt de game veel op Black Flag, en daar komt bij dat het spel op bepaalde vlakken zelfs minder goed is dan dat vorig jaar verschenen spel. Een opvallend gemis is bijvoorbeeld een companion-app. In Black Flag kon je daarmee Kenway's Fleet aansturen en je kon schepen van je vrienden helpen door ze een snelheidsboost of extra reparatie te geven. Dat was leuk om te doen en het werkte handig. Het maken van zo'n app had, met die van Black Flag als basis, ook niet overdreven moeilijk hoeven zijn. Toch heeft Ubisoft het niet nodig gevonden om een companion-app te maken voor Rogue. De eer om van zo'n app te zijn voorzien blijft voorbehouden aan Assassin's Creed: Unity. Ook een multiplayer-modus is afwezig. Waar Unity tenminste nog coöp-content heeft, is Rogue volledig een singleplayer-game.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Launch-trailer van Assassin's Creed: Rogue.

Zo ligt het gevaar op de loer dat Assassin's Creed: Rogue erg negatief benaderd wordt. Dat is echter ook weer niet terecht. Ja, de game mist misschien een stuk van de ondersteuning die Black Flag wel had, en het blijft raar om nu een game uit te geven die alleen op de PlayStation 3 en Xbox 360 draait, maar in de basis is en blijft Rogue een goede game. De game biedt een nieuw personage, een nieuw gebied met onder meer New York als te verkennen stad, en allerlei gameplay-elementen uit Black Flag die net iets beter zijn uitgewerkt.

Grafisch gelijk aan Black Flag

Toch blijft de keuze voor de 'old-gens' opmerkelijk te noemen. Het is natuurlijk fijn dat Ubisoft een game maakt die mensen zonder nieuwere console of een goede pc kunnen spelen, maar het betekent ook dat fans van de franchise zowel een oudere console als een nieuwer platform nodig hebben. Daarbij komt dat Rogue audiovisueel gezien een stapje terug doet ten opzichte van alles dat we nu gewend zijn. Zeker als je de afgelopen maand eerst Assassin's Creed: Unity hebt gespeeld, is het even slikken om weer op een PS3/Xbox 360-niveau terug te komen. Rogue haalt audiovisueel hetzelfde niveau als Black Flag. De aanwezigheid van het Noorderlicht is natuurlijk nieuw, evenals een aantal animaties, maar verder zijn Black Flag en Rogue wat graphics betreft niet erg verschillend.

Goed verhaal, leuke setting

Als we de eerste geluiden mogen geloven, die trouwens in lijn zijn met wat we voorafgaand aan de release al dachten over Rogue, dan belooft deze Assassin's Creed zich vooral te gaan onderscheiden met zijn verhaal. Ergens is dat niet meer dan logisch. Assassin's Creed: Rogue schotelt spelers een nog niet eerder geziene setting voor. Assassin Shay Cormac, een stoere kerel van Ierse komaf, wordt namelijk al snel geconfronteerd met de gevolgen van de opdrachten die de leiders van de Assassins hem geven. Shay besluit dan dat de handelswijze van zijn broeders niet toelaatbaar is. Hij steelt een belangrijk artefact en maakt zich uit de voeten.

Shay: de bekeerde Assassin

Wat er dan gebeurt is wat vaag, omdat het verhaal in stukken is geknipt. Rogue beschikt net als Black Flag over diverse missies die zich in het heden afspelen, op kantoor bij het bedrijf dat min of meer de belichaming is van de hedendaagse tempeliers. Daar kom je er achter dat de herinneringen van Shay op de een of andere manier gefragmenteerd zijn. Via flarden krijg je mee dat Shay in aanraking komt met de Templars, en in hen een ideale bondgenoot ziet om de Assassins te stoppen. Wanneer het verhaal op het punt belandt dat het twintig jaar geleden is dat Shay de Assassins verliet, begint de game, en daarmee de jacht van Shay op de Assassins, pas echt. En daarmee is de eerste Assassin's Creed-game geboren, waarin je aan de andere kant staat van de oorlog tussen de Assassins en de Templars.

Assassins Creed Rogue

Dat gedeelte zorgt voor wat logische verfrissing, maar de kracht van de verhaalelementen in Rogue gaat een stuk dieper dan dat. Ubisoft heeft van begin af aan geroepen dat dit spel een aantal touwtjes aan elkaar zou gaan vastknopen die tot op heden nog niet met elkaar waren verbonden. Die aanpak komt zowel in het stuk dat je als Shay speelt als in de hedendaagse segmenten naar voren. Op kantoor bij Abstergo kom je, door computers te hacken en communicators van de grond te rapen, doorlopend allerlei research-informatie tegen. Daarin gaat het niet alleen over Assassin's Creed: Rogue, maar vooral ook over de andere games uit de franchise. Zo vind je al snel een stuk tekst waarin een andere medewerker van Abstergo opdracht krijgt om zich te verdiepen in de herinneringen van ene Arno Dorian. Elders vind je teksten waarin mogelijke onderwerpen voor nieuwe games worden besproken, met zelfs vermakelijke ideeën om het spelelement er helemaal uit te halen en de producten te veranderen in toeristische attracties.

Overlap tussen diverse AC-games

Dat is vooral leuk voor wat meer hardcore Assassin's Creed-fans die alle stukjes informatie inderdaad kunnen plaatsen. Gamers die wat minder om de achtergrondinformatie geven maar zich meer richten op de game zelf, zullen echter een soortgelijke ervaring krijgen terwijl ze met Shay aan de gang zijn. De stukken die je met Shay speelt, spelen zich af in New York, in en om het noordelijke deel van de Atlantische kust van Noord-Amerika en in een gebied genaamd 'de Rivierlanden'. Hoewel dat niet één op één overeenkomt met het gebied waar Connor actief was in Assassin's Creed III, zit er een zekere overlap in. Datzelfde geldt voor de periode. Rogue valt chronologisch tussen Black Flag en Assassin's Creed III in: piraat Edward Kenway is inmiddels uit beeld en Connor is nog niet geboren. Laat de kenners nu maar voor zichzelf invullen wie daar nog tussen zat, en wie je in Rogue wél tegenkomt.

Ook een aantal van de overige figuren uit het verhaal zijn te herkennen uit eerdere Assassin's Creed-games, zoals de voormalige eerste matroos van Edward Kenway, de Afrikaan Adéwale. Rogue verbindt op diverse manieren inderdaad de verschillende Assassin's Creed-games met elkaar, en zeker gamers die alle voorgaande spellen hebben gespeeld, of misschien zelfs ook wel de boeken hebben gelezen, zullen die bruggetjes zeker kunnen waarderen. Diezelfde gamers zullen ook een klein vraagtekentje plaatsen bij een ander onderdeel. Het New York dat je in Rogue voorgeschoteld krijgt is groter en oogt ontwikkelder dan het New York dat we in Assassin's Creed III zagen, terwijl dat spel zich dus chronologisch pas na Assassin's Creed: Rogue afspeelt. Een vreemde teruglopende ontwikkeling voor de Big Apple. Het maakt voor het spelplezier natuurlijk geen donder uit, dat moge duidelijk zijn.

Dezelfde game nog een keer spelen?

Assassin's Creed: Rogue biedt dus een andere invalshoek en een ander personage, maar van een wereldschokkende verandering is geen sprake. Hoewel Shay wat zijn afkomst en affiliatie betreft flink verschilt ten opzichte van Edward Kenway, hebben ze ook wel wat gelijkenissen. Beide zijn onverschrokken zeelieden en kapitein van hun eigen schip. Net als in Black Flag is dat schip minstens zo belangrijk als het hoofdpersonage zelf. Je zult het schip van Shay, The Morrigan, dan ook van de nodige upgrades moeten voorzien als je niet hopeloos uit het water geblazen wilt worden zodra je een keer een leuk fregat of een Man 'o War tegenkomt. Upgrades kosten steeds geld en een combinatie van verschillende grondstoffen, die je kunt verdienen door andere schepen aan te vallen of bepaalde handelsposten op land aan te vallen.

Kopie?

Hier zullen gamers die Black Flag hebben gespeeld direct de gelijkenis zien, of beter gezegd: de exacte kopie. Hoewel vechten met andere schepen nog steeds zeer vermakelijk is en het spectaculair blijft om verschillende grote schepen tegelijk te tackelen, blijft het een en al herhaling. Zeker wie zich nog herinnert hoeveel werk het was om de Jackdaw helemaal te upgraden, zal er bepaald niet naar uitkijken om dat hele proces nogmaals te doorlopen. En daar begint het eigenlijk pas. Loop even door de wereldkaart en de menu's heen, en je ziet dat er weer de nodige forten veroverd moeten worden. Ook duidelijk is dat je weer zult moeten jagen om upgrades te kunnen maken waarmee je een grotere health-balk krijgt of meer kogels of pijltjes mee kunt nemen.

Assassins Creed Rogue

Nu is het wel zo dat er links en rechts kleine nuanceverschillen zijn. Zo werkt het systeem met premiejagers een beetje anders. Word je gezocht op zee, dan hoef je nu alleen nog maar een bepaald gebied te verlaten om daar verandering in te brengen. Ook leuk is dat je in de steden en dorpen basissen van de Assassins in kunt nemen door een Assassin uit te schakelen en een vlag neer te halen. Die basissen, maar ook forten die je inneemt, hangen samen met het economische systeem in Rogue. Hoe meer je bezit en hoe meer gebouwen je renoveert in de plaatsen die je bezit, hoe meer geld je periodiek op je rekening krijgt.

Dezelfde gameplay

Voor al deze elementen geldt: leuk dat ze er in zitten en aardig dat het net even anders verpakt is, maar het zet te weinig zoden aan de dijk om te verbloemen dat Rogue toch vooral heel erg hetzelfde is als Black Flag. Dat is niet alleen in dat soort feitelijkheden zichtbaar, maar ook in de gameplay. Shay heeft best wat andere bewegingen dan Kenway had, maar vertoont in grote lijnen een overeenkomstig aanbod aan animaties. Voor je het weet gebruik je in gevechten dezelfde tactieken die je altijd al gebruikte. Des te handiger is het dat de vijanden in Rogue zich exact hetzelfde gedragen als in Black Flag: dezelfde archetypen, dezelfde aanvallen en dus: dezelfde gameplay.

Je kunt in die gevechten overigens wel gebruikmaken van een aantal nieuwe trucjes, waarvan de belangrijkste de 'Puckle gun' is. Dit is hetzelfde wapen dat je op je schip terugvindt waarmee je andere schepen onder vuur kunt nemen op het moment dat je aan het enteren bent. De Puckle gun heeft op land de mogelijkheid om granaten, slaapgranaten of gifgranaten af te schieten. Het voordeel is dat je op deze manier meerdere soldaten in slaap kunt krijgen in plaats van één per keer, zoals altijd het geval was met de pijltjes, die nu overigens ook nog steeds aanwezig zijn. Een aardige extra, maar nauwelijks baanbrekend of echt heftig van invloed op de gameplay.

Conclusie

En daarmee is het verhaaltje voor Assassin's Creed: Rogue wel zo'n beetje af. Vooropgesteld: de game neemt de door Assassin's Creed IV: Black Flag gelegde basis over, en dat levert in principe direct, als we de game even apart bekijken, een goed spel op. Trekken we echter Black Flag erbij, dan valt vooral op dat Rogue wel erg veel op een exacte kopie lijkt. Afgezien van enkele nuanceverschillen zijn veel gameplayelementen één op één overgenomen van Black Flag. Dat maakt Assassin's Creed: Rogue niet meteen een slechte game, maar wel een game die momenteel te kort op Black Flag zit, waardoor de overeenkomsten erg opvallen. Juist dat aspect zat bijvoorbeeld Assassin's Creed: Unity wél mee; het was immers alweer enige jaren geleden dat we een ouderwetse setting meekregen, en daardoor voelde dat spel weer een stuk frisser aan na Assassin's Creed III en AS IV: Black Flag. Dat ligt voor Rogue dus anders. Het verhaal en de setting maken veel goed, maar nemen de 'been there, done that'-smaak die aan het geheel hangt niet helemaal weg. Kun je dat van je af zetten, dan is Rogue nog steeds een meer dan vermakelijke game. Als bonus wordt een aantal losse eindjes aan elkaar geknoopt, maar dat maakt van dit deel van de Assassin's Creed-reeks niet ineens een onmisbaar deel.

Assassins Creed RogueAssassins Creed RogueAssassins Creed RogueAssassins Creed RogueAssassins Creed RogueAssassins Creed RogueAssassins Creed RogueAssassins Creed RogueAssassins Creed RogueAssassins Creed RogueAssassins Creed Rogue

Reacties (77)

Sorteer op:

Weergave:

@Tweakers,

Heel leuk dat jullie zeggen dat Unity weer terug naar de roots gaat van assasins creed.
Want dat is gewoon niet waar. Assasins creed had nooit 1 grote stad waar elke straat hetzelfde gevoel heeft,

In Assasins creed 2 had je namelijk eerst firenze prachtig in details. Daarna een deel toscane en de moerassen van Ventië, waarna je rustig in venetië verder kon wat weer een hele andere stad was als firenze. De map was kortom divers.

In de eerst creed had je ook meerdere middeleeuwse steden met een groot open stuk in het midden wat je kon verkennen. Unity heeft niks van dat. Unity heeft diverse bugs maar absoluut niet de afwisselende speelwereld die we gewent zijn. wat dat betreft is doet blackflag en rogue de serie meer eer aan.
Klopt inderdaad, goede nuance. Ik refereerde vooral aan Revelations (Istanbul) en Brotherhood (Rome), maar je hebt helemaal gelijk dat 1 en 2 meerdere grote steden hadden, met een tussenliggend gebied.
AC Rogue is voor mij bijna weer verleden tijd, een weekje vakantie goed benut :D Een heerlijke game waar je ook net als bij Black Flag helemaal ingezogen wordt.
Grafisch is het bijna gelijk aan Black Flag maar daar was totaal niets mis mee. De zee is wat mooier gemaakt, wat smoother, en het sporadische opspattende ijs wanneer je er met de Morrigan doorheen klapt is best fraai.
Het spel draait op de xbox360 als een dolle, geen haperingen, prachtig beeld, mooie actie, goed geluid.
De gevechten op zee zijn wederom SUPER, het is even wennen dat je je wanted level niet kunt verlagen na het veroveren van een vijand. Daarnaast zijn op de kaart geen moordmissies meer te zien. Na 2 dagen gamen kwam ik erachter dat deze voortaan weergegeven worden door een duif symbool en ze dus nog wel in het spel zaten.
Na een paar missies gespeeld te hebben kun je al redelijk het heft in eigen hand nemen en eropuit varen waar je maar heen wilt. Je schip upgraden tot een aanzienlijk level, alvorens je verder gaat met de missies.
Het jagen is ook leuk op goed uitziende dieren. De luchtbuks is een nieuw zeer welkom wapen.
De toevoeging van spontane veldslagen ontgaat mij volledig, zelfs als je deze ontvlucht is er niets aan de hand.

Min puntjes;
op 1 van de besneeuwde eilanden waren sommige rotsen paars in plaats van wit.
het wisselen van dag naar nacht brengt natuurlijk wel veel realisme maar is vaak eerder lastig dan handig indien je ook nog eens in schaduw gebied je weg dient te vinden.

mijn conclusie, super game! Zolang Unity nog niet is wat het moet zijn lekker met Rogue aan de slag. Dat er nog maar veel vervolgen mogen komen, maar daarvoor moet Ubisoft wel de nodige skills uit de kast trekken om het op de PC/xboxOne te laten draaien (AC Rogue zou hun laatste AC zijn voor de xbox360).
Geen Companion app moet een pluspunt zijn. Al die apps tegenwoordig
Zoals in de tekst staat uigelegd: ik vond het in Black Flag zeker meerwaarde hebben. Nu (in Rogue) moet ik elke keer de kapiteinskajuit in om die bootjes weer orders te geven. Normaal deed ik dat tijdens tussenfilmpjes of laadschermpjes even snel via mn iPad. Ook de functie dat je de bootjes van je vrienden kon versnellen (en zij die van jou) ging via de App, en die functie is ook verdwenen. Das gewoon jammer.
Ja, daar heb je een punt. In Black Flag heeft het zeker een meerwaarde. In de rest van de games met een app wordt het door je strot geduwd
ik wist helemaal niet van die app! vanavond meteen maar eens bekijken.
+1

[mening]
Om een ander spel te moeten spelen, dat niet eens leuk is, om vervolgens rewards te kunnen krijgen in unity vond ik echt een stap achteruit.
Vervolgens nog die initiates site erbij.. bah..
[/mening]

om maar niet te beginnen over het 'premium' lokkertje.
Wat is de bedoeling van Initiates? Aangezien je via initiates meerdere kostuums kan unlocken.

Er staat dat ik lvl 1 ben. Verder kan je helemaal niks doen op die site, behalve zien wat je allemaal kan krijgen.
Idem dito voor geen multiplayer.
Ja, precies! Die companion apps vind ik wel grappig. Zeker als ze een link hebben met je eigen spelwereld. Maar heel vaak worden spellen negatief beoordeeld omdat ze geen multiplayer hebben. Onzin. Vaak wordt er even een multiplayer ingepropt welke niet goed werkt. Ik vind het geen minpunt dat er in Roque geen multiplayer aanwezig is.

Ik wilde deze niet gaan spelen omdat het voor mijn gevoel 'fout' is om aan de andere kant te spelen. Maar goed, ik moet heel hard nadenken hoe het verhaal met Conner en die piraat ging, terwijl ik die van Ezio nog zo kan oplepelen. Ik ga Rogue denk wel proberen. Prijs valt me enigszins mee en ben benieuwd welke stukjes er aan elkaar geknoopt gaan worden.
Dit ben ik 100% met je eens. Ik heb er helemaal geen behoefte aan om naast de speeltijd die ik al heb ook nog vast te zitten aan een app die je moet spelen om sommige dingen vrij te spelen. Als dezelfde content ook ingame geregeld zou kunnen worden zou ik het prima vinden. Dan is het enkel een makkelijke manier om bij te houden. Maar zoals het momenteel in Unity zit kun je niet zonder de app.
Ben ik het mee eens. Maar tegelijkertijd de companion app van AC4 Black Flag was best goed uitgewerkt en je had er daadwerkelijk profijt van. Het feit dat je anderen kon helpen was ook best grappig. In tegenstelling tot de AC Unity app die 9 van de 10 keer niet werkt en waarbij de rewards om te huilen zijn (24 uur wachten op een kistje waar dan 750F in zit... 8)7 )

Rogue lijkt me zeker een toffe game juist ook door alle achtergrond informatie. Stiekem hoop ik wel dat deze nog naar next-gen komt. Grafisch was AC4 ook veel mooier op de nieuwe generatie consoles. Ach en anders gewoon op de PS3, ook prima. :)

[Reactie gewijzigd door Frankaro op 23 juli 2024 02:13]

Een app moet een goede aanvulling zijn op de game. In ACU ben je te afhankelijk van de app, dat is jammer. Want dat komt de gameplay niet ten goede.
Bij Watch Dogs bijvoorbeeld was de app gewoon een losstaand iets. Je kon dan tegen iemand op de PC (of consoles spelen).
"Wel heel erg hetzelfde als Black Flag"

Is dat heel erg dan? Ik heb van Black Flag genoten! :)
Het ding is denk ik dat het dan aanvoelt alsof je je savegame kwijt bent. Schip en karakter moet je weer vanaf 0 upgraden, geld moet weer verdiend worden en doelwitten aangevallen. Toch was Black Flag zeker vermakelijk en kan ik me voorstellen dat je toch wat meer wilt.
Ik heb het geld verdienen in AC games nooit echt lastig gevonden. In elke game van AC waarin je geld kan verdienen ben ik vermoedelijk in no-time de rijkste assassin ooit.

Nu dat ik Rogue speel ook. Ben een beetje gaan plunderen toen ik de Morrigan net had al heel snel alle upgrades kunnen kopen voor zowel Shay als zijn schip. Enige wat ik niet kan kopen telkens zijn zaken die nog niet beschikbaar zijn omdat je niet ver genoeg bent in het spel. Maar nog steeds voldoende geld over.
Eensch. Ik moet zeggen dat ik Rogue erg vermakelijk vind. Het is dan niet het meest vernieuwende deel in de serie, maar ik beleef er genoeg uren plezier aan. Er zit genoeg in naast het verhaal om je mee te vermaken.

Het is wel bijzonder dat Unity wat tot op heden nog vol met bugs zit de hemel in geprezen is, terwijl Rogue wat een solide game is een beetje afgeserveerd wordt.
Inderdaad, en ik was bijzonder teleurgesteld in het verhaal van unity. Bijzonder kort en eigenlijk ook niks nieuws, die nieuwe engine ziet er wel aardig uit als je stilstaat, maar de gameplay is er absoluut niet op vooruit gegaan.
Is dat heel erg dan? Ik heb van Black Flag genoten!
Persoonlijk vind ik dat erg ja

Een voorbeeld, heel lang speelde ik Fallout 3, zolang dat ondertussen New Vegas ook uit was, dus nadat ik deel 3 had uitgespeeld, meteen aan New Vegas begonnen... en op 1 of andere manier kon ik er niet lekker in komen, dit kwam vooral omdat het erg veel herhaling was

Het zelfde heb ik ook met Farcry 3 en 4, 4 kan me gewoon niet lang genoeg boeien, ook al is het toch een heel leuk spel

en aangezien Ubisoft heer en meester is in het herhalen van gameplay, kan ik me erg goed voorstellen dat mensen hier over vallen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 23 juli 2024 02:13]

Eigenlijk hoop ik dat ze deze nog voor een zacht prijsje naar next-gen of PC gaan overzetten. Heb eigenlijk weinig trek om nog op last-gen te gaan gamen.

Maar ik wil de game wel doen voor het verhaal. Fan van de serie, dus dat lijkt me wel een prima reden. Verder vond ik de combat in vorige games toch net wat leuker (makkelijker en daardoor kun je meer aankloten). Al denk ik dat het wel beter is om wat langer te wachten met het spelen van de games. In de eerste plaats omdat ik nog wat games heb liggen, anderzijds omdat Unity ook wat dingen goed doet, waar je je anders wel snel aan gaat storen denk ik.

In ieder geval een aardige game voor de liefhebbers waar ik mijzelf ook onder schaar. Toch zou een conversie naar andere platformen wel gewaardeerd worden.
PC versie komt wel aan maar later :)
Het artikel dat je net aan het lezen was.
Haha nice. Nu nog een releasedate (of is ie al beschikbaar?)
Verwacht deze echt wel binnen 6 maanden op de next-gen. Veel werk zal het niet zijn aangezien het op Black flags enigine loopt en die is ook op de Ps4 uitgekomen. Lekker makkelijke release tussen de jaarlijkse melkerij in. Deze heb ik liever dan Unity iig en old gen wil ik niet meer spelen.
Juist dat aspect zat bijvoorbeeld Assassin's Creed: Unity wél mee; het was immers alweer enige jaren geleden dat we een ouderwetse setting meekregen, en daardoor voelde dat spel weer een stuk frisser aan na Assassin's Creed III en AS IV: Black Flag.
JAJAJA, nu wordt ie helemaal mooi.. Omdat AC unity een ouderwetse setting meekreeg voelt ie 'Frisser' aan. Unity is voor mij vergeleken met blackflag een stap achteruit, de afwisseling tussen land en zee (Bootjes!!!) was in AC BF perfect. Wacht ook met smart op de PC release van Rogue, tijd voor vette zeeslagen.

Ik zeg, Hoppa!
Dat het een stuk 'frisser' is, is toch de mening van de reviewer? Verder snap ik die opmerking ook wel, want de roots van AC liggen bij de ouderwetse setting. Daar is de hele game groot mee geworden. Dat Unity voor jou een stap terug is, is iets persoonlijks. Het is (deels) een andere setting en bij jou slaat het beter aan als bijvoorbeeld bij mij.
Persoonlijk vind ik BF juist wat minder dan de rest. Aangezien ik weinig heb met de afwisseling tussen land en zee.
T is uiteraard ook maar een mening.. maar om iets als "frisser' te bestempelen terwijl het een ouderwetse setting is, daar wringt de schoen een beetje.

Wolf3d met nieuwe graphics maar verder het zelfde, noem je ook niet direct verfrissend..
Ik kan dat eigenlijk wel beamen. Ik vond het een heerlijke balans tussen zeeslagen en de verhaallijn op zich. Met een volledig geupgrade schip een volle broadside geven aan zo'n klein vissersbootje...
Vraagje voor mensen die zowel Rogue als Black flag gespeeld hebben, welke, raad je aan voor iemand die geen van beide gespeeld heeft?
Als je je echt druk bezig wilt houden met de stijd tussen de Templars en Assassins zou ik Rogue kiezen. Black Flag is naar mijn mening niets anders dan een beetje knallen met je boot, met een hoofdpersonage die niets om de strijd tussen templars en assassins geeft, maar alleen om vrouwen, drank en geld.
Ik heb Rogue niet zelf gespeeld, was nl niet van plan om hem te halen. Maar als je je echt bezig wilt houden met waar Assassins Creed om draait (eeuwige strijd tussen idealen van de Templars en de Assassins), zou ik Rogue kopen als ik jou was.
Echter, het verhaal van Desmond (waar het geëindigd is in ACIII), gaat wel soort van verder in Black Flag, dus als jij daar de meeste waarde aan hecht, moet je voor Black Flag gaan.
Kies je toch voor Rogue, maar wil je wel graag weten hoe het verhaal van Black Flag verliep, dan zou ik je verwijzen naar http://assassinscreed.wikia.com/wiki/Assassin%27s_Creed_Wiki
Hier zijn echter wel heel veel SPOILERS te vinden, en je kan er nog wel eens verdwalen, want er staat echt heel veel informatie op.
Hopelijk heb je hier wat aan ;)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 02:13]

Ik heb alleen assasins creed 1 en 2 gespeeld, dus het verhaal ben ik sowieso al redelijk kwijt. Gaat mij dus vooral om de gameplay en setting. Juist dat bootje varen trok mij wel aan aan deze delen.
Ik geef ook meer om drank, vrouwen en geld dan om de strijd tussen de tempeliers en de assassijnen als ik heel eerlijk ben :+
Ik mis de tijd waarin je nog een heel stuk langer moest wachten op de release van een nieuwe game, maar dan was de game wel altijd perfect en had je nog meer vermaak dan nu, veel meer vermaak zelfs. Ik kan me nog hartstikke goed herinneren dat ik altijd stond te popelen om een nieuwe TES game aan te schaffen en te gaan spelen. Gelukkig is dat met een TES game nog steeds zo, maar helaas is dat niet meer zo voor heel veel andere spellen.

Het lijkt alsof bedrijven steeds meer kwantiteit willen (money, duh) en dat ruilen voor de kwaliteit, iets waar ik me de laatste maanden/jaren nogal zorgen om maak. Op dit moment zijn er maar weinig bedrijven die ik nog een beetje vertrouw op een goede release en een goed spel, en dat lijkt mij nogal zorgwekkend. Niet te vergeten dat het steeds meer deze kant op gaat.

Op deze manier zullen de bedrijven toch langzamerhand hun klanten verliezen (ook al lijkt dat nu niet zo), mijn broer en ik zijn er al twee die ze verloren hebben. Wij kopen vrijwel geen spellen meer, omdat ze simpelweg meestal gewoon een kopie zijn van een voorganger, dat is niks aan. Als we een spel willen spelen dan downloaden wij meestal een crack. Ja dat is illegaal, maar wij vinden het tegenwoordig niet meer waard om zulke spellen te kopen, helaas. Meestal spelen we zulke spellen ook maar voor een korte tijd.
Je hebt wel veel ruimte nodig om goed te praten dat je niet voor jouw spellen wil betalen.
Ga eens kijken hoe veel werk het maken van een spel kost, de investeringen die gedaan worden, de hoeveelheid mensen die eraan werken... etc..
Het is echt niet makkelijk om de verwende gamer blij te maken. Daarnaast is van tevoren echt niet precies duidelijk hoe zo'n game eruit gaat zien, vaak blijkt tijdens het ontwikkelen dat het spel significant aangepast moet worden, omdat het budget niet toereikend is of vanwege allerlei andere factoren.

Als het zo simpel was, dan bracht elke uitgever wel continu killer games uit die iedereen helemaal te gek vindt. Om dan maar te gaan downloaden als de game niet past bij jouw bang-for-buck standaarden is natuurlijk nooit goed te praten. :)
Ik ben gewoon eerlijk. De meeste spellen die tegenwoordig uitkomen (denk o.a. aan AC maar ook spul zoals BF, CoD, blabla) zijn eigenlijk 80% hetzelfde. Wat ik mij herinner is dat dit vroeger juist niet zo was, misschien 20% hetzelfde, en dat mis ik.


"Ga eens kijken hoe veel werk het maken van een spel kost"

Volgens mij kost het helemaal niet zoveel als jij denkt dat het kost, aangezien deze spellen elke keer in steeds kortere tijden alweer op de plank liggen. Ligt het aan mij of heb ik de laatste maanden al drie, of zelfs meer, verschillende AC spellen langs zien komen?


"de investeringen die gedaan worden"

Dat lijkt mij eerlijk gezegd vrij weinig, aangezien in sommige spellen heel veel copy+paste aan de hand is. In ieder geval een stuk meer ten opzichte van vroeger.


"Om dan maar te gaan downloaden als de game niet past bij jouw bang-for-buck standaarden is natuurlijk nooit goed te praten."

Ik had het niet zozeer over bang-for-buck of super value voor mijn geld, maar ik had het over het feit dat steeds meer nieuwe releases niet echt nieuw zijn, eerder hetzelfde spel maar dan met kleine verbeteringen.
Soms is het een dlc waard, andere zou ik haast zeggen dat kon wel een patch zijn voor de voorganger i.p.v. een heel nieuw spel.

Ik probeer echt niet met mijn reactie het downloaden goed te praten, ik leg alleen de reden uit waarom.

[Reactie gewijzigd door Jofairden op 23 juli 2024 02:13]

Dat spellen zich rapper opvolgen zegt niks over de productiekosten. Assasins Creed kostte $20 miljoen, nummer 2 24 miljoen. Black flag 100 en unity zal daar overheen gaan. Rogue wellicht minder dan Unity, maar toch.

Weinig? Misschien heb jij het onder je matras liggen, ik niet. En met stijgende budgetten neemt ook de 'moeite' die het ontwikkelen van een spel kost toe.

Weinig verbeteringen? Tsja, graphics kosten veel geld en betere graphics lijken misschien een kleine verbetering. Maar ga zoals ik al eerder zei eens kijken wat erachter schuilgaat. Dan zie je wat een prestatie zo'n game is, zelfs als die niet zo goed uit de verf komt.

En wat het dan waard is...? Dat hangt van jezelf af. Maar als het niet de pakweg 40 euro waard is voor jou, en dat je het dan maar download, dat is een onderbouwing van likmevestje.
Zou mij toch extreem verbazen als Unity over de 100 miljoen heeft gekost, het is weer terug naar de oude Assassin's Creed dus is veelal hetzelfde als 3 qua code. Daarnaast kan je met zo'n GROOT budget toch wel verwachten dat ze het spel testen, hebben ze amper gedaan, want het draait op geen enkel platform fatsoenlijk... en dan is het nog niet eens 1080p...
3 of meer AC spellen? ik kom tot Unity en Rogue.. Black flag is van vorig jaar, of mis ik nu een PSvita exclusive in dit rijtje?
Ik ben altijd groot fan geweest van AC, maar moet zeggen dat de laatste twee versies niet uitdagend genoeg waren voor mij om uit te spelen. Daarnaast zorgt de jaarlijkse release met nieuwe games ervoor dat je op een gegeven moment een overload aan AC games krijgt, en ik ben daar persoonlijk niet zo van. Ik vind de verhaallijnen altijd erg goed en de splitscenes doen hier ook veel goed aan maar toch boeit het mij op de één of andere manier niet meer zo. Ik denk dat wanneer ze de releasecycle langer maken, bijvoorbeeld om de 2 jaar, ze meer waar voor je geld kunnen leveren.

Toch moet ik wel zeggen dat het er weer prima uitziet, en een nieuwe stad/omgeving is altijd het uitproberen waard. Mocht ik me in het uiterste geval gaan vervelen dan komt ook deze AC nog op mijn plank te staan.
Jammer van de herhalende elementen uit Black Flag, maar omdat ik me met die versie toch heel behoorlijk heb kunnen vermaken ga ik deze denk ik toch nog erbij halen, al was het maar om inderdaad alles van AC op de Xbox te hebben gespeeld. Lijkt me leuk om eens aan 'de andere kant' van het verhaal te staan.

Gelukkig nog meer dan genoeg andere spellen te spelen om een beetje af te wisselen. Ik ga de Sint eens lief aankijken of ik deze in mijn schoen kan krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.