Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie

Sony A7S Review

Licht in de duisternis

Door , 112 reacties

Body, evf en autofocus

De body van de A7S is nagenoeg gelijk aan die van zijn voorgangers, de A7 en A7R. Bovenop zit een pasm-draaiwieltje met twee programmeerbare standen. Daarnaast zit een wieltje voor belichtingscompensatie. Deze gaat tot -3 en +3 stops, maar dat kan via het menu nog opgerekt worden. Het draaiwieltje laat zich tijdens het gebruik moeiteloos bedienen, ook als je door de zoeker kijkt. Er zit een wieltje aan de voor- en achterkant waarmee je snel instellingen kunt wijzigen, zoals de sluitertijd en het diafragma. Ook aan de achterzijde zit nog een wieltje. De aan-uitschakelaar zit rondom de ontspanknop, waardoor je de camera snel met je wijsvinger kunt aan- en uitschakelen. Het duurt een kleine twee seconden voordat de camera operationeel is.

Programmeerbare knoppen

De camera heeft drie programmeerbare knoppen: c1, c2 en c3. Dat kan zeer van pas komen als je een bepaalde instelling veel gebruikt, waarvoor je normaliter het menu moet induiken. Het is alleen een gemiste kans dat het niet mogelijk is een van deze knoppen te gebruiken voor het starten en stoppen van een video. De videoknop is aan de zijkant weggewerkt en dat vinden we niet prettig werken. Om te voorkomen dat je deze knop per ongeluk indrukt, is hij een beetje verzonken in de body, maar als gevolg daarvan kun je hem minder makkelijk op de tast vinden. Zeker in het donker is dat niet handig. Minstens zo onhandig is het feit dat de knop niet in het directe bereik van een van je vingers zit. Je moet er je duim flink voor uitrekken, met als gevolg dat je de camera waarschijnlijk zult bewegen aan het begin of het eind van een video-opname.

A7s knoppen

Evf en accuduur

De elektronische zoeker van de A7S werkt prettig en heeft zelfs een belangrijk voordeel ten opzichte van een ovf. Door de evf van de A7S zie je namelijk meer dan met het blote oog. Ook in het pikkedonker kun je je daardoor goed oriënteren, waardoor je betere composities kunt maken. En je kunt moeiteloos naar de sterrenhemel turen, waarbij de camera als het ware als een nachtkijker fungeert. Er zijn meer goede evf's, maar de combinatie met de lichtsterke sensor van de A7S leidt tot een bijzondere ervaring in het donker.

Een algemeen nadeel van de Sony-oled-evf's is dat ze nogal wat stroom vreten en de kleine NEX-accu's gaan daardoor niet lang mee: circa 340 opnamen. Ter compensatie levert Sony bij de A7S wel standaard twee van deze accu's mee. Een compacte lader wordt eveneens meegeleverd, terwijl de A7S zich ook laat opladen via een micro-usb-kabel.

Dankzij een oogsensor schakelt de camera zelf tussen de evf en het lcd-scherm, maar het is jammer dat je er niet voor kunt kiezen om alleen de evf te gebruiken en het lcd-scherm uit kunt laten. Dat zou weer stroom schelen, vooral als je niet door de zoeker kijkt, zoals bij langere opnames. Ook is het in het donker hinderlijk dat het lcd-scherm aanspringt zodra je je oog bij de zoeker weghaalt. Zelfs tijdens het maken van een foto van enkele seconden blijft het lcd-scherm continu licht uitstralen; daar kan Sony nog een flinke winst behalen.

De evf is trouwens bijzonder helder en ook in het donker zeer goed te gebruiken. Zoals gezegd zie je door de zoeker en op het lcd-scherm meer details dan je met het blote oog kunt zien en alleen dat is al een bijzondere ervaring. Daar moeten we wel bij zeggen dat foto's die je in het pikkedonker maakt iets lichter worden weergegeven dan ze uiteindelijk zullen worden.

Stille modus

Een interessante vernieuwing waarmee de A7S zich onderscheidt van de A7 en A7R is een stille modus. Dat is een zeer welkome verbetering, want de mechanische sluiters van de A7-serie zijn nogal luidruchtig. In de stille modus hoor je echt helemaal niets. Er is geen enkele sprake van mechanische beweging, want Sony gebruik hiervoor een volledig elektronische sluiter. In situaties waarin je in stilte wil werken is dat ideaal.

Autofocus

Net als bij de A7R heeft de sensor geen geïntegreerde autofocusdiodes op de sensor, zoals de A7 die wel heeft. Desondanks werkt de contrastdetectie van de camera zeer vlot. De camera stelt vrijwel direct scherp en kan ook overweg met af-tracking. Met het oog op fotograferen onder slechte lichtomstandigheden, gaat de camera een stuk verder dan zijn voorgangers. Volgens de specificaties kan de A7S scherpstellen in lichtcondities van -4 EV. De meeste andere camera's gaan officieel niet verder dan 0 EV. Dat de camera bij slecht licht nog goed kan scherpstellen was goed te merken, zeker toen we er als referentie een A7R naast hielden, maar als je in het pikkedonker fotografeert, kost het scherpstellen wel merkbaar meer tijd.

A7s front

Objectieven

Een minpunt van de A7-serie is het gebrek aan objectieven. Sony heeft slechts vijf FE-lenzen, al zou dat in aanloop van de Photokina wel eens kunnen veranderen. Er zijn wel adapters beschikbaar waarmee je nagenoeg alle lensmounts kunt gebruiken, soms zelfs met behoud van autofocus, zoals die van Metabones. Sony zelf heeft twee soorten adapters in het assortiment waarmee je Alpha-objectieven op de A7-serie kunt gebruiken. Ook is het mogelijk om bestaande E-mount-objectieven te gebruiken. Deze zijn weliswaar bedoeld voor een aps-c sensor, maar de camera heeft dat automatisch door en gebruikt dan alleen het midden van de sensor. De zoeker en het lcd-scherm tonen het volledige beeld en alle functionaliteit, zoals elektronisch zoomen, werkt probleemloos. Dit gaat uiteraard wel ten koste van de resolutie; van de twaalf megapixel hou je er dan nog 5,1 over (2768x1848 pixels).

Overige bijzonderheden

In tegenstelling tot de voormalige NEX-systeemcamera's, die nu onder de Alpha-vlag verdergaan, hebben de A7-camera's een sd-slot aan de zijkant, waardoor je ook probleemloos bij het kaartje kunt als de camera op een statief staat. Bij andere Sony-systeemcamera's zit het sd-slot in het compartiment van de accu. En net als andere recente Sony-camera's kun je de A7S updaten met nieuwe functionaliteit via de Play Memories-app store, al dan niet tegen betaling. Via wifi en nfc kun je eenvoudig foto's doorsturen naar een smartphone of tablet. Wat de A7-serie echter niet heeft, is een interne flitser en een aanraakgevoelig scherm. Wel is hij bestand tegen allerlei weersomstandigheden en is het frame van de body gemaakt van een magnesiumlegering.

*