Specificaties Losse body, 12,2MP sensor, WiFi - Bekijk alle specificaties

Sony A7S Zwart Review

Adamoland 14 november 2014, laatste update op 17 november 2014, 1.012 views

Sony A7S Zwart

ISO King anno 2014. Camera voor de casual / serieuze fotograaf met prime lenzen. Nieuwe creatieve tool.

Pluspunten

• ISO, ISO en nog eens ISO
  • SILENT SHOOTING!
  • Ultieme video machine in het donker
  • Lichtste Fullframe van dit moment, Leica M Type 240 concurrent

Minpunten

• Niet voor zware lenzen (te compacte grip)
  • Sony logo veel te groot
  • Simpliciteit ontbreekt: er bestaat en waar "knopjes overkill"
  • Auto Witbalans is vaak " hit & miss " correctie vaak nodig achteraf

Sony brengt met de A7 serie een andere concurrent op de markt dan Nikon, Canon of Leica. Nergens zie je reclame (zou je bijna zeggen) van de A7s. Wel hoor je geluiden over de verbluffende ISO kwaliteit. Ik kom van Nikon en blijf voor Nikon kiezen als het gaat om pro shoots, maar vergis je niet, als je gaat voor de A7s gaat, kies je voor uitzonderlijke features en niet branding (logo / merk). Ik moet zeggen dat sony het goed doet de laatste tijd met hun sensoren.

Uiterlijker
Sony logo had nog iets subtieler gemogen. Verder veel knopjes, teveel naar mijn smaak. Ik weet voor de technofielen die graag willen sleutelen helemaal geweldig, maar praktisch is het allemaal niet. De record button voor video ligt weggestopt op een onlogische plek. De C1,2 en 3 programmeerbare knoppen liggen verspreid en drukken te vaag. Ik wil graag dat Sony investeert in een goede degelijke knoppen, niet die plastieke kleine knopjes, bah. ;)

Featureset
Je krijgt een enorm set aan features, focus peaking, hoge ISO, zebra, live histogram. Daar kan Leica M 240 een puntje aan zuigen, oh ja en DIGITALE ZOOM als je manueel wilt focussen (Leica!). Je mist geen features, alles is instelbaar en sterker nog je kunt ook apps downloaden. Als je van touch display houd (ik niet) dan zit dat er hier niet op. Scherm is wel kantelbaar. Opstarttijd met nieuwe 1.10 firmware is vrijwel instant. Er zit wel een lag in bij eerste gebruik batterij (kalibratie). Silent mode is geweldig!

Ergonomie
Ligt goed in mijn hand, ik zou er wel een case voor kopen, via Ebay. Niet te zware lenzen voor gebruiken, want de grip is veels te klein. Ik gebruik overigens wel een 70-200 F4 G lens en dat gaat prima, die is licht genoeg. Maar ik heb deze camera gekocht voor de Leica Summilux 35mm F1.4 ASPH, extreem licht en compact. Een Sigma 35 F1.4 ART, Zeiss OTUS of een lange F2.8 lens is veels te zwaar. Voor focus zoom heb je een mooie knop (C1) naast de shutter, en werkt perfect voor manuele zoom.

Snelheid en accuratesse van automatiek
Tja, op zich in overdag nog redelijk, maar een D800 met een willekeurige lens doet het veel sneller. In het donker voor mijn gevoel ook. De A7s doet het veel sneller dan een A7 in het donker.

Beeldkwaliteit
12 MP gapless high-sensitivity sensor, dus niet gemaakt voor de pixelpeepers, maar ikzelf met een D800 gewend en enorm veel ge-pixelpeeped zie werkelijk de enorme voordelen van schieten op hoge ISO en ermee wegkomen. Ik ben veel minder gelimiteerd dan met een D800, ik denk gewoon anders met de A7s dan met de D800. Veel vrijer. De hoogste ISO voor print ligt tussen 12800 en 20000. Tussen 20000 en 102500 ISO ligt een marge die afhankelijk is van je focus / beweging nog winst te behalen valt, maar met enige ruisonderdrukking kunnen deze zelfs goed bruikbaar worden. Onverwachte bijkomende winst met deze gapless sensor is dat Leica Lenzen goede border performance geven. Ik zelf zie een duidelijk verschil tussen mijn A7 en de A7s, de lens is minder kritisch.

Verschil tussen Leica M T240 en Sony A7s wil ik wel voorop stellen: Leica heeft een superieure witbalans instelling dan Sony's automatische stand. Tweede is dat Leica Lenzen goede border performance geven itt een willekeurige Sony sensor. Met de A7s zijn de verschillen tussen Sony en Leica grotendeels opgeheven. Leica M T 240 is gelimiteerd tot 3200 bruikbare ISO. Voor A7s is 3200 ISO niets.

Bouwkwaliteit
Goed :)

Batterijduur
Even paar mythes wegnemen. Ik zit nu 160 foto's verder, 1,5 week verder nog op 93%. Eerste wat je doet is de airplane mode activeren en je schermhelderheid naar beneden laten zakken, en beeldscherm kwaliteit niet op hoogste stand zetten. je merkt er niets van maar batterij gaat er enorm op vooruit.

Kost wat, maar alles bijelkaar opgeteld mag ik niet klagen. Je krijgt 2 batterijen een droom camera waar je veel plezier van kunt hebben met je huidige lenzen. Nieuwe creatieve tool.

Ik schiet uit de hand en manuele focus. Praktijk voorbeelden staan mijn Flickr page.
Foto 10000 ISO
Foto 12800 ISO
Foto 20000 ISO
Laatste 2 foto's zijn +1 tot +2 EV overbelicht in de lucht (in het echt was het zwart).

In de bijgevoegde foto's is de eerste straat geschoten op 1600 ISO, de tweede binnen St. Janskerk op 6400 ISO. Geen ruis te zien. Tip voor de A7s gebruikers, de auto belichting meter laat 's nachts vaak de beelden iets overbelichten, dus met je nachtfoto's ga je meer zien dan in werkelijkheid er was qua licht. Je kunt dit zelf compenseren mocht je willen door bijv. -1 EV of zelfs -3 EV te doen.

Heb jij ook een Sony A7S Zwart?

Reviews door de redactie

Aardige review. Nu nog voorbeeldfoto's op de door jouw geroemde hoge iso, en de review wordt beter.
Voor de consistentie: In de review zeg je dat het Logo iets kleiner had gemogen, terwijl je in de samenvatting zegt dat het Logo veels te groot is.
  • Nu nog voorbeeldfoto's op de door jouw geroemde hoge iso, en de review wordt beter.
Flickr staan paar foto's op. :)
  • In de review zeg je dat het Logo iets kleiner had gemogen, terwijl je in de samenvatting zegt dat het Logo veels te groot is.
Dat is toch hetzelfde cq. consistent ? :D