Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jelle Stuip

Redacteur laptops en componenten

Toshiba P50t Preview

4k voor de laptop

Tot slot

Tot slot: content. Voorheen was het aanbod van 4k-materiaal een reden om televisies met uhd-resolutie nog even links te laten liggen. Op de CES heeft Netflix al aangekondigd 4k-materiaal te gaan streamen en aan het eind van het jaar zal de blu-raystandaard voor 4k mogelijk gereed zijn. Het contentprobleem zou dus al min of meer opgelost zijn voordat de eerste 4k-laptop in de winkel ligt.

Met laptops gaat het echter verder dan films kijken, je kan er ook op werken en zou bijvoorbeeld ook op 4k kunnen gamen. En daar gaat het niet alleen mis bij deze Toshiba, maar eigenlijk bij alle laptops. De grafische kaart zal voorlopig niet toereikend zijn om soepel op 4k te kunnen gamen en zelfs met het afspelen van het demomateriaal leek de laptop moeite te hebben. De filmpjes liepen vloeiend, maar we hoorden en voelden de koeling een flinke bak warme lucht produceren. Hardware die ondersteuning biedt voor hevc zal dus al een welkome verbetering zijn voor toekomstige 4k-laptops.

Zal Toshiba dit apparaat dan wel gewoon in de schappen leggen? Jazeker, en wel aankomende zomer. Het zal de fabrikant dan waarschijnlijk niet om verkoopcijfers gaan, maar meer om te laten zien dat ze in staat zijn tot het bouwen van een laptop met een 4k-scherm en deze in massaproductie kunnen nemen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar een P50t met vergelijkbare hardware en een full hd-scherm heeft voor ongeveer 1400 euro in de pricewatch gestaan. Het 4k-scherm zal naar verwachting nog een paar honderd euro aan die prijs toevoegen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (90)

Wijzig sortering
Voor gamen zou je natuurlijk kunnen terugschakelen naar full-hd (1920x1080). Dat is precies een kwart van de 4K resolutie, en zou mooi moeten schalen zonder erg onscherp te ogen, toch?

Blu-rays kijken op een 4K scherm zou zo ook een aangename ervaring moeten zijn, en voorlopig is 4K content niet breed beschikbaar. Anders zou zo'n tv momenteel helemaal geen bestaanrecht hebben?
"Blu-rays kijken op een 4K scherm zou zo ook een aangename ervaring moeten zijn"

Ja, maar niet op een laptop met een scherm van 15".
Zoals in het artikel staat, zie je echt het verschil niet meer tussen HD en UHD op relatief korte afstand. Voor TV's is het natuurlijk wat anders, maar ook daar heb je een sweetspot waarbij je geen verschil meer ziet tussen UHD en HD.

Voor mij persoonlijk hebben UHD schermen voor laptops geen waarde, sterker nog ik zou het ook niet willen omdat:
- Qua performance moeten 4 keer zoveel pixels worden aangestuurd.
- Niet alle Windows Forms applicaties schalen goed wanneer je in Windows de dpi verhoogt
Voor mij persoonlijk hebben UHD schermen voor laptops geen waarde, sterker nog ik zou het ook niet willen omdat:
Wel grappig dit. Bij elk smartphone artikel is de meestgehoorde reactie: "wat een hoge PPI, wanneer komen deze schermen nu eens naar laptops?" Nu is het eindelijk zover, is het weer niet goed. Persoonlijk vind ik 4k op een laptop wel een goede ontwikkeling, wel vreemd dat tweakers niet verder ingaat op de touchscreen functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 13 januari 2014 10:08]

Denk dat dat meer frustratie is naar de 720p/768p schermen die in veel laptops zitten. Onder een windows omgeving is een dergelijk lage resolutie gewoon niet meer te doen, zelfs op internet zijn veel sites dan niet meer prettig te bekijken en door alle software met Ribbons wordt de werkruimte dan ook steeds beperkter.

1080p zie je alleen maar bij high-end of bij de budget merken. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat je een HP of Dell laptop hebt voor 400 euro met een 1080p scherm, om maar wat te noemen.

'vroeger' had je nog gewoon 1920x1200 pixels op een laptop. Prima resolutie om mee te werken, maar als je nu gewoon een 17" meekrijgt met 1366x768 pixels scherm dan moet je gewoon in een hoekje gaan kruipen en zitten huilen :).
Precies! Ik kan werkelijk niet bevatten waarom de meeste laptops worden verkocht met 1366*768 schermen, terwijl de meeste telefoons die resolutie al hebben. Het schaalt, pun intended, compleet verkeerd imho. Blijkbaar is 'de consument' meer bereid te betalen als het op telefoons aankomt dan op laptops. Hier zijn tweakers de dupe van :)
Hier idd ook, een prijzige HP ProBook van de zaak met... 1366x768. Argh.
Het TN paneel is bij laptops veel eerder een probleem dan de resolutie. Maar zelfs dan ben ik het helemaal eens met die Argh :)
TN paneel is vooral vervelend als je onder hoeken wil kijken of kleurecht beeld wil hebben. Ik heb vooral te weinig plek op m'n desktop.
Bijna alle 13 inch en 15 inch laptops die onder de 500 euro zijn, zijn 1366x768, maar ik heb nog nooit 1366x768 gezien op een 17 inch laptop... Alleen 1600x900, of hoger voor de high-end versies.
PRECIES mijn probleem met een nieuwe laptop uitzoeken.....hoe krijgen ze het voor elkaar om net zown lage resolutie aan te bieden is mijn oude laptop van 5 jaar+.

Ik zoek een HD 17 inch laptop, liefst IPS. Schermindustrie is helemaal uit zn dak gegaan, het is net 1 groot kartel. Wedde dat de laptop goedkoper is dan de 4k PC variant van een inch of twee meer
Het punt is dat we binnen no-time straks 8K hebben en de gaming performance van de gemiddelde laptop het riool in gaat. Wat moeten game developers doen? Gewoon geen hoge resoluties ondersteunen?

Een Tweaker snapt misschien wel dat die 3FPS de schuld is van de 4K resolutie maar de gemiddelde gebruiker gaat z'n geld terugvragen.
als je een laptop koopt om mee te gamen ben je in mijn ogen al verkeerd bezig
Game devs moeten zich vooral richten op de desktop gamer

game laptops zijn niet voor niks 2 x zo duur als een gemiddelde desktop game pc
Waarom zijn er op Tweakers altijd mensen die voor anderen gaan bepalen welke hardware ze moeten kopen en of ze dan wel of geen recht hebben op klagen?

Gamen op een laptop kan prima. Ik koop maar één pc en dat is een laptop. Als ik daar dan af en toe op wil gamen ga ik geen desktop kopen. Gaming performance op een laptop is dus gewoon een relevante parameter, dan ben je echt niet 'verkeerd bezig'.

Dat gezegd hebbende, is de discussie nutteloos. Waarom moet een game op 4k gerenderd worden als je een 4k scherm hebt? Gewoon op full hd renderen als dat de beste ervaring levert.
even goed lezen het is een mening je mag van meningen verschillen

nu ondersteun ik mijn mening met de volgende punten
gamen op een laptop kan prima ja voor het dubellen van de kosten van een gemiddelde game pc
een max levens cycli van 3 jaar (vaak zonder upgrades mogelijk)
een batterij die binnen no time op is
een klein scherm
Hitte problemen
je mag van mij best een game laptop kopen ik zal het je echter niet zo snel aanraden!

en waarom tweakers dat bepalen?
omdat we tweakers zijn?
het is aan de persoon in kwestie om te bapalen of hij het advies wilt volgen of niet

daar is niks mis mee..

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 13 januari 2014 12:52]

mooi hoe men gelijk mijn zin uit zijn context haalt

als je al een punt wilt maken pak dan de volledige zin erbij
ls je een laptop koopt om mee te gamen ben je in mijn ogen al verkeerd bezig
ik zwak mijn "statement" dus niet af

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 13 januari 2014 12:58]

Nee Uhd moet niet naar laptops komen maar naar pc-monitoren.
Wat me verbaasd dat er al wel laptops met UHD schermen op de markt komen maar het aantal UHD monitors wat nu op de markt is, is juist zeer beperkt en nog redelijk aan de prijs.
Dat zal vast wel bijtrekken op de lange termijn maar het is op zich wel opmerkelijk.
Neem aan dat het te maken heeft met de fabrieken die hun ontwikkelstraten moeten inrichten naar deze nieuwe standaarden.
Dat heeft alles te maken met de schermoppervlakte. Een 15 inch laptopscherm met 4k resolutie is een stuk goedkoper te produceren dan een scherm van 24 inch bijvoorbeeld. Dezelfde reden waarom die grote uhd TV's op dit moment nog zo duur zijn. ;)
En wat ik mij ook kan voorstellen is dat fabrikanten het zekere voor het onzekere nemen en vooral focussen op de markt waar nog wel wat te verdienen valt. De desktop markt is redelijk ingestort, laptop markt gaat op zich nog wel.
Juist.

Helaas zijn de meeste mensen toch echt spec-geilers geworden.
Dat merk je ook aan de hoeveelheid reacties op de Moto G of de Z1 Compact. Dan zou een 4.3 inch scherm opeens FHD moeten zijn, omdat het anders niet "high-end" is...

Kom op! Wat heb je nou aan 4K op <20 inch?! Applicaties schalen niet, verbruikt meer GPU performance en het scherm zelf is ook minder zuinig...
Het terugschakelen is mogelijk, maar je videokaart gaat dan het beeld vergroten en uitrekken zodat het op het volledige scherm past. Zie het als een game die je ingesteld hebt op 1280x720 en speelt op een 1920x1080 scherm, beide een aspectratio van 16:9, maar toch ziet het er niet geweldig uit.

En qua scherpte, het ziet er goed uit, maar het is niet zo goed als het had kunnen zijn. Zoals in het artikel staat: "Bij een scène van de binnenkant van een kerk konden we de individuele stenen van de achtermuur tellen.". Deze details gaan nou eenmaal verloren op een lagere resolutie. En aangezien de videokaart het beeld alleen maar vergroot zodat het op 4K past, blijven deze details verloren.

Ga maar een game spelen op een lagere resolutie dan jouw monitor. Ik heb dat als zeer onprettig ervaren, omdat heel veel details en scherpte verloren ging.
Het beeld wordt niet uitgerekt. Voor elke pixel in 4K worden er vier gebruikt in full-hd resolutie. Het lijkt dus net alsof je naar wat grotere pixels kijkt. Dit zou zo goed als geen onscherpte op moeten leveren.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat je dus best kan gamen met zo'n laptop. Gamen in 4K is gewoon zo goed als onmogelijk, tenzij het spel in kwestie erg lage eisen stelt aan grafische kracht.

@Alxndr: Ja je hebt gelijk, ik draaide de boel om :+

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 13 januari 2014 13:18]

Volgens mij draai je het om, UHD/4K heeft vier keer meer pixels, dus iedere enkele pixel van HD worden er vier op een UHD/4K scherm. Zolang er niet met een of ander algoritme opgeschaald wordt is er dus geen enkele invloed op de scherpte van het beeld bij beeldschermen van de dezelfde afmeting.
Verkeerde reactie.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 14 januari 2014 02:23]

Doordat je voor UHD gewoon de pixels moet verdubbelen, zal 1080p content er ongeveer even goed uitzien als 1080p op een native 1080p scherm, kan je niet vergelijken met 720p op een 1080p scherm!
Ik heb zowel een 22" 1050P scherm als een 15" laptop met 1080P en ik moet je zeggen dat wat jij nu zegt gewoon onzin is.

Op dat 22" scherm ziet 1050P er best acceptabel uit maar op die laptop merk je het behoorlijk als een game teruggeschaald word (ook met letterboxing want ik snap dat de aspect ratio hier anders is).
Heb je mijn reactie wel gelezen? Ik heb gezegd dat terug schalen naar 1080p op een UHD scherm er bijna net zo goed uitzien als op een native 1080p scherm omdat de pixels juist het dubbele zijn. Ik zie echt niet in wat jouw 1050p en 1080p scherm hiermee te maken hebben? Iets van de klok en de klepel?
Incorrect.

Ik heb hier een Macbook Pro retina 13" en deze heeft een resolutie van 2560 bij 1600 pixels. Exact 2x in de hoogte en breedte van het oude model met 1280 bij 800 pixels.

Als ik mijn scherm instel op 1280 bij 800 pixels ziet er het precies hetzelfde uit als het oude scherm. Omdat het "exact" schaalt.

Zou je op mijn laptop bijvoorbeeld terugschalen naar Full HD, dan ziet het er wel anders uit omdat je dan niet de pixels "1 op 1" om kan zetten maar een soort van "AA" moet toepassen.
behalve als de pixels juist dubbel zo groot zijn, net als bij UHD en FHD!
1050p en 1080p schalen op een totaal andere manier! Om van 1080p naar 1050p te schalen, moet je scherm pixels uitrekken en dat ziet er inderdaad niet uit!
Ligt er maar net aan wat de laptop in huis heeft. Ik kan mij voorstellen dat je alsnog op 4K wilt gamen, in plaats van 1080p met anti-aliasing. Op de 4K zie je, wat mij betreft, veel meer details dan op 1080p met mooi afgeronde hoeken. Minimaal, maar toch, alle beetjes helpen. :)
ik merk op mijn 2560x1600 scherm al dat je met de meeste spellen beter op 1920x1080 kan gamen met hoge grafische instellingen. Als ik op 2560x1600 wil gaan gamen moet ik de grafische instellingen zo ver terug zetten dat het er op 1920x1080 nog mooier uit ziet.

nou moet ik eerlijk zeggen dat mijn videokaard niet een van de snelste is, maar 4k is nog 3 keer groter en zwaarder.
Het ligt ook heel erg aan de game en merk videokaart.
Zo heeft AMD meestal de overhand op Hoge resolutie en Nvidia op minimale fps
Zal wel aan mij liggen, maar ik probeer altijd eerst de resolutie zo hoog mogelijk te zetten, voordat ik de settings verhoog. Liever 1080p alles op medium dan 720p alles op high/ultra.
Ik denk dat 4k resolutie op een laptop niet zoveel nut heeft zoals de reviewer zegt. We spreken hier wel over een scherm van 15.6". Full hd moet dan genoeg zijn lijkt me. Op een monitor van 23" zou deze resolutie veel meer tot zijn recht komen en daar kijk ik dan ook naar uit.
De resolutie van dit 4K uHD scherm wordt nergens in het artikel genoemd, dat zou best mogen wat mij betreft. Uiteraard is Google mijn vriend, maar toch.
resolutie van uhd is toch altijd 3840 × 2160, ik dacht dat op een site zoals tweakers zoiets toch verondersteld gekend was?
Nee, je hebt verschillende types uhd (namelijk 4k en 8k). En 5120 x 3200 pixels is ook 4K ;)
Oké, daar heb je een punt. Maar er zijn nog geen commerciële 8k UHD schermen beschikbaar. Moest dat nu in een keer tevoorschijn komen in een 15" laptop scherm zou de redactie dit wel expliciet vermeld hebben hoor :P
Tja, en MS moet iets gaan doen om de verschaling beter voor elkaar te krijgen, nu is dat nog zeeeer matig. Overigens wel leuk om te zien aan het einde van het filmpje hoe klein de pictogrammetjes op de desktop nu zijn(ingesteld op het kleinste formaat denk ik).
MS heeft alles gedaan wat ze konden, nu is het aan third-party ontwikkelaars om hun programma's aan te passen.
Dit!

Ik snap niet dat mensen niet inzien dat niet Microsoft, maar de third-party developers in deze de boel saboteren door hun programma('s) niet goed te laten werken met DPI scaling.

Heeft Google inmiddels Chrome al aangepast aan Windows' DPI scaling?
Absoluut niet waar! MS heeft het voor een deel voor elkaar. Als je scaling op 150% zet krijg je upscaled en blurry teksten te zien in de standaard vensters. Dus niet alleen van de ontwikkelaars...
Zou deze resolutie de laptops niet belachelijk duur maken? Het lijkt me geen goedkope tech.
Dat valt reuze mee hoor. De Full HD modellen waren al laptops uit het high-end segment. Of een laptop dan 1600 ipv 1400 euro kost, maakt dan ook niet zoveel meer uit. Zeker niet als je daar 4k voor terugkrijgt.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar een P50t met vergelijkbare hardware en een full hd-scherm heeft voor ongeveer 1400 euro in de pricewatch gestaan. Het 4k-scherm zal naar verwachting nog een paar honderd euro aan die prijs toevoegen.
Ja daar heb je gelijk in, ik wacht op de prestatie-notebooks!

MSI heeft al wat laten zien!
Ik weet al wat voor laptop ik ga kopen.. Wauw!

Nu al 4k in laptops: de technologie gaat pijlsnel!
Zou toch even afwachten hoe de prestaties dan gaan in deze machines :P De eerste gen kan altijd een beetje tegenvallen van iets nieuws.
Bovenaan de tweede pagina zeggen ze dat er een nvidia videokaart inzit en onderaan dat het om een AMD gaat wat is het nu, een nvidia of een AMD
Als je goed kijkt zie je dat de ene laptop een nvidia gpu heeft en de andere een amd.
jammer eigenlijk dat 2560x1440 gewoon overgeslagen wordt, terwijl dat imo op zo'n schermpje net zo goed is. daarnaast kun je dan terugschalen naar 720p wat beter is met gamen. + betere accuduur. ;)

[Reactie gewijzigd door Daniel159753 op 13 januari 2014 08:51]

2560x1440 (of de 2880x1800 van Apple) zijn een gevalletje nét niet op een 15 inch beeldscherm. Om de transitie van een laag naar hoog dpi scherm zo makkelijk te maken kan de pixeldichtheid het beste verdubbeld worden. Op 15 inch is 1920x1080 of 1920x1200 de meest ideale resolutie voor gebruikers met goed zicht. UHD verdubbelt die resolutie in beide dimensies.

Voor bewegend beeld van games en filmpjes heb je geen UHD nodig. Typografie en afbeeldingen kunnen wel veel mooier weergegeven worden.
Tegenwoordig werk ik ook op een FHD IPS 15" notebook. Leuk en aardig allemaal, maar de letters hoeven van mijn part niet nóg kleiner te worden. Daarnaast staat de grootte van de items op mijn bureaublad al op 125% (standaard). Als er nog meer pixels op een scherm komen dat qua afmetingen niet anders is, wordt dit dan nóg allemaal kleiner?

Weet niet of deze ontwikkeling nou goed of slecht is. Moet het ook eerst zien. Voor de batterijduur lijkt het me inderdaad geen positief punt. Dat zal ooit ook wel weer opgelost worden maar dan krijgen we extreme uhd ofzo waardoor er nog meer aangestuurd moet worden....
Neeeeeeeeee de letters wórden niet kleiner!!!
Thnx voor de reactie. Maar toch is het wel zo dat mijn oude Asus met een 1280 resolutie grotere letters heeft dan de 1080p versie. Ik zou dan logischerwijs denken dat een nog hogere resolutie nog kleinere letters zou geven. Maar goed, ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien. :)
Grootte van de letters en de resolutie zijn twee verschillende dingen. Dat jouw oude Asus grotere letters had dan je 1080p-scherm komt omdat de schaling niet is veranderd. Echter, hoe je het schaalt is gewoon een keuze, bij Windows 8 bijvoorbeeld kan je dit gewoon instellen.

Een hoge resolutie betekent dus dat alles scherper is. In theorie kunnen letters daardoor nog kleiner, maar beter houd je het gewoon even groot en maak je het scherper (zoals al jaren op telefoons gebeurt).
Hangt van de software af. Linux is al een tijdje voorbereid op hogere resoluties, net als de meeste programmeeromgevingen (Java Swing). Microsoft/Windows liepen iets achter, maar Windows zelf is er nu wel klaar voor. Of dat ook voor de applicaties het geval is moet nog blijken. Ik heb Office op een tablet zien draaien en ik kreeg tranen in mijn ogen - zowel figuurlijk als letterlijk. Dat schaalde dus niet erg best.
De accuduur is al jarenlang een probleem.
Kijk naar de gemiddelde smartphone, of naar laptops waarvan je de prestaties op "hoog" zet bij energie beheer.
Ik ben inmiddels wel gewend om gewoon overal een snoertje bij te pakken als ik langer dan 10 a 15 minuten op iets zit te werken.
Ik snap dan ook eerlijk gezegd niet dat je de prestaties op hoog wilt zetten op het moment dat je op de accu wilt werken. Ik wilde juist een laptop kopen met een fatsoenlijke accuduur. Ik houdt het nu 6 tot 8 uur vol op een oude notebook. Enkel door en nieuwe accu. Dit is ruim voldoende en is geen probleem te noemen.
Hopelijk zijn we met de komst van dit soort laptops eindelijk verlost van die bagger 1360 * 768 (om en nabij) laptops. Snap echt niet dat die dingen nog steeds gemaakt en verkocht worden.

Ik ben groot voorstander van meer pixels en ben erg benieuwd hoe mooi dit er uit ziet (hoewel ik 4K voor een laptop beetje overkill vind. Op een gegeven moment is de mens gewoon de beperkende factor).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True