Door Jelle Stuip

Redacteur laptops en componenten

Samsung Ativ Book 9 Plus: pixelmonster

Door , 98 reacties

Inleiding

Inleiding

In 2012 bracht Samsung de 'new Series 9' uit, de opvolger van de oude 'Series 9'. Ondertussen heeft Samsung wat met naamgevingen geschoven en heet de nieuwe 'new Series 9' gewoon 'Ativ Book 9 Plus'. Net als de vorige Series 9 is ook de Book 9 Plus het paradepaardje van Samsung op het gebied van ultrabooks.

Bij paradepaardjes horen natuurlijk de nieuwste en duurste snufjes, moeten ze ook bij Samsung gedacht hebben. Daarom treffen we op de ultrabook een paneel aan met de enorm hoge resolutie van 3200 bij 1800 pixels. Samsung levert de panelen inmiddels ook aan andere laptopfabrikanten, maar vooralsnog is de Book 9 Plus de enige verkrijgbare laptop met het high res pls-scherm.

Bij paradepaardjes horen natuurlijk de nieuwste en duurste snufjes

De Ativ Book 9 Plus is ook de luxe, grote broer van de Book 9 Lite, die we al eerder testten. Het uiterlijk van de Book 9 Plus lijkt op dat van de Lite, maar is nog wat dunner en gemaakt van aluminium in plaats van plastic. De Haswell-processor en het scherm van de Plus moeten de prijs, die grofweg twee keer zo hoog ligt als die van de Book 9 Lite, rechtvaardigen. Daarnaast vergelijken we de Samsung-laptop met nieuwe ultrabooks uit de Haswell-serie, zoals Sony's Vaio Duo 13, die hardwarematig gezien vergelijkbaar is, maar een totaal ander uiterlijk heeft. En natuurlijk besteden we uitgebreid aandacht aan het scherm, de resolutie en de manier waarop Windows daarmee omgaat.

*