Samsung ATIV Book 9 Plus NP940X3G-K01NL Review

Styreta 23 december 2013, laatste update op 9 mei 2014, 957 views

Samsung ATIV Book 9 Plus NP940X3G-K01NL

Pluspunten

• Scherm
  • Gebruikte Materialen

Minpunten

• Slechte scaling van windows
  • Trackpad drivers

Mijn eerste review, ik houd de bovenstaande criteria maar aan.

Mijn Macbook Air 13 inch uit 2011 werd aardig lang in de tand, en mijn experiment met OSX + iOS was achterwege. Nadat ik mijn iPhone voor een Note 3 had verruild wilde ik eigenlijk ook gewoon terug naar Windows. Daar draai ik al jaren mee op mijn desktops en het gesloten karakter van OSX ervoer ik toch als een mispunt. Mijn PC heeft een mooie 27 inch 2560*1440 IPS van Dell dus ook een hogere reso stond op het verlanglijstje.

Uiteindelijk kwam ik bij de Ativ Book 9 Plus uit van Samsung. Giga reso en weer terug naar windows. Achteraf heb ik nog regelmatig spijt dat ik niet de nieuwe Macbook Air of Pro Retina heb gekocht.

Warmte en Geluid
Niet noemenswaardig. Ik heb er zelfs een aantal indie games opgedraait maar de laptop word niet extreem warm. Ook de geluidsproductie valt mee. Bij normaal gebruik hoor of voel je helemaal niks. Bij intensief 3d gebruik is het niet buitensporig anders.

Mobilteit en Accuduur
Prima. Harstikke licht en duurzaam en de accu gaat lekker lang mee. Let er wel op dat je de power profielen gebruikt. Als je High Performance profielen aanzet bij windows power options dan merk je dat in de accuduur.

Te duur. Er moet een goede 10-15% af om hem echt competitief te prijzen. Je betaald nu 100-200 euro extra voor de hogere resolutie, maar dat is naar mijn mening toch echt te veel.

Featureset
De software die erbij zit is niet interresant. Samsung Sidesync is leuke software om je samsung smartphone ernaast te laten draaien maar ik vind het crimineel dat dit niet vanaf een normale desktop te doen is. Ik zou dit best willen gebruiken om met muis en toetsenbord Whatsapp te bedienen maar dat komt onderweg zelden voor, en juist daarvoor heb ik een laptop nodig. Eenmaal thuis blijft de laptop in de tas en zit ik achter mijn PC, waarop ik de software dus niet kan draaien...

Prestaties
Slecht. Echt gewoon slecht. De Haswell processor is zuinig maar zeker niet krachtig. De HD4400 is simpelweg niet krachtig genoeg om al die pixels snel aan te sturen. Zelfs bij het scrollen in Chrome krijg je haperingen. Aangezien de scaling van Windows K met peren is draai ik op 1900*1200, en dan is de hardware wel afdoende om alles goed aan te sturen.

Scherm
Het scherm is prachtig. Het is praktisch 4k en het draaien van video demo's op deze resolutie is een absoluut genot op dit scherm. Het is helder en de kijkhoeken zijn perfect.

De glasplaat op het scherm die ivm het touchscreen bijna onontkoombaar is maakt wel dat er veel reflecties zijn, vooral bij fel licht bij bv buitengebruik. Maar dat maakt het schoonmaker wel weer erg makkelijk. Dit was met mijn Macbook Air wel anders, daar zaten al snel beschadigingen en afdrukken in de laag op het TN paneel. Dit heeft dus zijn voor en nadelen.

Dat er een touchscreen is vind ik verder volkomen zinloos. Ik draai op mijn desktops met windows 7 en deze laptop bracht mij dan ook mijn eerste ervaringen met de Metro UI van windows 8. Gatver de gatverdamme. Ik ben al snel gillend gek opzoek gegaan naar een manier om dit gedrocht om zeep te helpen en heb uiteindelijke Classic Shell geļnstalleerd. Met als gevolg dat ik de touchscreen nu al helemaal niet meer gebruik, omdat dit puur en alleen bij de Metro UI handig was.

Maar de hoge resolutie is totaal zinloos. De scaling in windows is gewoon weg dramatisch. Menig programma word minuscuul bij 3200*1200 of kan niet omgaan met de scaling presets van windows 8.1. Ik ben al snel op 1900*1200 gaan draaien om van al dit geneuzel af te zijn. Ik heb juist graag een grote reso om meer om mijn scherm kwijt te kunnen, maar ik prefereer toch echt Appples lagere reso en multidesktop software.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is erg goed. Al dat metaal voelt heerlijk koel en glad aan. Super stevig allemaal. Eigenlijk niks op aan te merken.

Toetsenbord en Trackpad
De toetsen op het toetsenbord zijn erg ondiep. Ik mis geen aanslagen maar het toetsenbord op mijn oude macbook air voelde beter aan.

De trackpad is vreselijk. Hij is mooi groot maar de drivers of gevoeligheid zijn slecht. Hij selecteert vaak stukken tekst of doet een rightclick terwijl je toch echt alleen maar probeert te scrollen. Ook hier wil ik terug naar mijn Apple.

Al met al heb ik dus spijt van mijn aankoop. Ik was blijer geweest met een 13 inch macbook pro retina. Soortgelijke resolutie en betere ondersteuning voor het werken met meerdere desktops / schermen. Ook de HD5000 lijkt mij een pluspunt.
Trackpad en toetsenbord vind ik ook tegenvallers.

Ik zou deze laptop dus ook niet aanraden, tenzij je echt een windows laptop nodig hebt. Zelfs dan zou ik een goedkopere laptop nemen met een HD resolutie want 3200*1800 is zinloos, zelfs in windows 8.1.

Heb jij ook een Samsung ATIV Book 9 Plus NP940X3G-K01NL?

Reviews door de redactie

Aardige review, maar toch een paar puntjes;

Je geeft aan dat je de laptop te duur vind voor zijn resolutie. Als je een Apple device haalt, betaal je al ¤400,- meer voor alleen het instap model? Qua specs zij die ook weer beduidend slechter dan de Ativ 9.
Overigens is Windows, net zoals Android, 'geoptimaliseerd' voor meerdere apparaten. Hierdoor merk je erg veel verschillen qua resolutie en scherpte.
Juist in 8.1 hadden ze dit toen nagenoeg rechtgetrokken.

Wat mij ook opvalt is dat je zegt dat er haperingen zijn met het surfen met Chrome, maar dat 4K video's vloeiend afspelen? Dan klopt er ergens niets. Je kan eventueel kijken onder je trackpad settings -> scroll.
Mijn trackpad (Ativ 5) werkt als een zonnetje.

Wat betreft de geringe functionaliteit van de Samsung applicatie, Ik heb deze er af gegooid toen in mijn Ativ 5 kocht. Het zijn maar gimmicks.
De 13 inch Macbook Pro retina begint op 1329,-. Die heeft vergelijkbare specs (4gb, 128gb) en een iets lagere reso. Wel een HD5000 ipv 4400. Ik begrijp niet helemaal wat jij dan beduidend slechter vind?

8.1 zal gerust een grote stap voorruit zijn geweest. Ik heb 8 daarvoor nooit gebruikt dus ik zou het niet weten. Echter blijf ik de scaling zo slecht vinden dat ik de standaard resolutie actief vermijd. Dat vind ik toch echt een minpunt. Tevens vond ik metro gewoon vreselijk, het liefst zou ik er windows 7 op zetten maar dan kom ik denk ik weer andere problemen tegen.

Dat er ergens iets niet klopt zou best kunnen. 4k video vanaf de hardeschijf speelt prima af. 4k vanaf youtube geeft al snel buffer problemen omdat er geen wifi AC in zit. Ik heb naast Chrome ook Firefox geprobeerd, geen van beiden scrollen prettig bij een resolutie van 3200*1800. Het hapert en sjokt. De versie van Internet Explorer die er standaard op zat doet het een stuk beter, maar die sync'd zijn tabs etc weer niet naar mijn andere devices.

De trackpad zal ik mij nog verder in moeten verdiepen. Ik heb al met de settings gespeeld maar blijf het nog altijd minder fijn vinden werken dan mijn Macbook Air.

En de bloatware van samsung. Ik wist niet zo goed wat ik bij featureset moest opschrijven, dus heb ik dat daar maar benoemt :9