Samsung ATIV Book 9 Plus NP940X3G-K01NL

Specificaties 13,3" • 3200x1800 • 128GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Samsung ATIV Book 9 Plus NP940X3G-K01NL Review

wir 30 mei 2014, laatste update op 1 augustus 2014, 767 views

Samsung ATIV Book 9 Plus NP940X3G-K01NL

Prachtige ultrabook van zeer hoge kwaliteit. Ideaal voor onderweg, op het werk of voor de studie. Performance is buitengewoon goed voor de taken die worden verricht op een ultrabook. Grootste minpuntje is de relatief kleine SSD voor het geld wat je voor deze ultrabook moet neerleggen.

Pluspunten

• Strak en afgewerkt uiterlijk
  • Erg snel
  • Prachtig scherm
  • Touchscreen werkt naar behoren
  • Erg goed toetsenbord met goede travel

Minpunten

• Relatief kleine SSD (128GB)
  • Prijs/kwaliteit verhouding

In deze review wil ik het kort houden en focussen op de volgende punten: uiterlijk, prestatie, toetsenbord en accuduur. Daarnaast geef ik een algemene conclusie.

Uiterlijk
De ultrabook is echt een lust voor het oog. De kleur is mooi metallisch blauw en het aluminium ziet er erg mooi uit. De ultrabook voelt ook erg stevig en duur aan. Dit mag natuurlijk ook wel voor het geld.
Het is een echte ultrabook door zijn dikte en gewicht, hij is echt heel dun en makkelijk mee te nemen door zijn lage gewicht.

Prestatie
Over de prestaties heb ik niets te klagen, al heb ik wel wat kanttekeningen. De i5-4200U is snel genoeg voor de taken die een ultrabook moet kunnen uitvoeren. Samen met de SSD zorgt de processor voor een ongekend snelle werkervaring. Maar met de SSD komt dan ook de eerste kanttekening: hij is slechts 128 GB groot. Hoewel dit best aardig lijkt voor een portable houd je na installatie van Windows 8 en Office slechts 65 GB over. Voor dit geld had er wel 256 GB ingebouwd mogen zijn.
Er wordt ook geklaagd over het werkgeheugen van slechts 4 GB. Ik snap dat mensen hier over klagen, echter denk ik dat je niet meer nodig hebt voor de taken die je op een ultrabook verricht. Zolang de overige hardware geen gaming aankan, heb je echt geen 8 GB nodig. Ook foto-/videobewerking is niet iets voor een ultrabook. Kortom 4 GB lijkt mij voldoende voor deze ultrabook.

Toetsenbord
Het toetsenbord is erg prettig om op te werken, ik mis geen aanslagen en er is voldoende travel. Er is ook toetsenbord verlichting aanwezig, al zal ik die niet zo snel gebruiken. Voor een ultrabook is dit toetsenbord echt een verademing. Ik zou het niet schuwen om hier grotere stukken op te schijven voor studie of werk.
De mousepad werkt ook naar behoren en geeft geen storingen. Al gebruik je deze wel veel minder door de aanwezigheid van het touchscreen.

Accuduur
Hoewel ik hier geen uitgebreide test ga doen, kan ik zeggen dat de ultrabook het zo'n 7 uur volhoud met een volle accu. Dan heb ik het wel over surfen en wat office gebruik. Wanneer je het scherm meer gaat uitdagen, met films en youtube, gaat de ultrabook toch wat sneller uit.

Ik vind het een bijzonder mooie ultrabook, hoewel dit natuurlijk verschilt van mens op mens. Hij is goed afgewerkt en ziet er luxueus uit. De prestaties zijn erg goed te noemen, al zijn er wel wat kanttekeningen die te maken hebben met de prijs van deze ultrabook. Maar omdat de andere fabrikanten, naar mijn idee, niet zo'n hoogwaardige ultrabook produceren, wil ik deze wel aanbevelen.

Heb jij ook een Samsung ATIV Book 9 Plus NP940X3G-K01NL?