Door Jelle Stuip

Redacteur

AMD Volcanic Islands: R9 280X en 270X getest

08-10-2013 • 06:00

148

Multipage-opmaak

Inleiding: een nieuw nummertje

Inleiding: een nieuw nummertje

Al sinds mei dit jaar doen er geruchten de ronde over AMD's nieuwe Volcanic Islands-gpu's. De nieuwe gpu zou seriële processorcores krijgen, sneller zijn dan Nvidia's GTX Titan en tegelijk met Battlefield 4 uitkomen. Op 26 september lichtte AMD al een tipje van de sluier op door de typenummers en de prijzen van de nieuwe videokaarten bekend te maken en nu trekt AMD het volledige doek van de nieuwe videokaarten af. Wat blijkt er waar te zijn van de geruchten?

Allereerst het slechte nieuws: AMD houdt de topmodellen van de R9-serie, de 290 en de 290X, nog even onder de pet. Bovendien zullen de vijf videokaarten die de fabrikant wél uitbrengt de meeste lezers bekend voorkomen. AMD heeft namelijk een aantal kaarten uit de HD7000-serie van een nieuw nummertje voorzien en de kloksnelheden wat verhoogd, maar zonder ingrijpende wijzigingen aan de gpu aan te brengen. Nogal een domper dus voor gamers die reikhalzend uitkeken naar 'echt' nieuwe gpu's van AMD.

AMD R9 270X + R7 260X

Heeft AMD dan helemaal stilgezeten? Nee, de R9 290 en 290X zullen wel degelijk van nieuwe gpu's zijn voorzien, en AMD heeft daarnaast flink gesleuteld aan de software voor de Radeon R7 en R9. De Catalyst-driver is verbeterd, zodat gamers met een Crossfire-set-up op resoluties boven de 2560x1600 pixels niet tegen synchronisatieproblemen aan lopen. Daarnaast ontwikkelde AMD 'Mantle', een low level api, die gameontwikkelaars dichter bij de hardware moet laten programmeren. AMD TrueAudio, tot slot, moet het geluid in games verbeteren en de cpu ontlasten door het rekenwerk daarvoor over te nemen. We lopen langs de nieuwe ontwikkelingen en sluiten af met benchmarks van de videokaarten op ons nieuwe testsysteem.

Volcanic Islands: de videokaarten

De Hawaï-gpu, die volgens geruchten sneller is dan Nvidia's GTX Titan, laat dus nog even op zich wachten. In plaats daarvan heeft AMD oude gpu's hergebruikt en voorzien van een kleine update. De klokfrequentie van de meeste kaarten is iets verhoogd, en alle R9- en R7-kaarten ondersteunen pci-express 3.0, DirectX 11.2 en OpenGL 4.3. Er is uiteraard ook ondersteuning voor Mantle, maar die is niet exclusief voor de nieuwe kaarten. Alle videokaarten die over een op de gcn-architectuur gebaseerde gpu beschikken, krijgen die ondersteuning. Tot slot is PowerTune aangepast om dynamisch overklokken te verbeteren en hinderlijke variaties in ventilatorgeluid te verminderen.

R9 280XR9 270XR7 260X
Streamprocessors 2048 1280 896
Klokfrequentie (max.) 1GHz 1,05GHz 1,1GHz
Rekenkracht 4,1Tflops 2,69Tflops 1,97Tflops
Geheugen 3GB 2GB of 4GB 2GB
Geheugenbus 384bit 256bit 128bit
Geheugensnelheid (effectief) 6Gbit/s 5,6Gbit/s 6,5Gbit/s
Voeding 1x 6-pins +
1x 8-pins
2x 6-pins 1x 6-pins
Tdp 250W 180W 115W
AMD TrueAudio nee nee ja
Prijs (usd) 299 2GB: 199
4GB: 229
139
AMD Radeon R9 280X AMD Radeon R9 270X AMD Radeon R7 260X

Onder de motorkap van de R9 280X bevindt zich dezelfde 28nm-gpu als die in de Radeon HD 7970 GHz, zelfs aan de kloksnelheden is niet gerommeld. De introductieprijs is met 299 dollar een stuk lager dan de 550 euro die de eerste 7970's in januari 2012 moesten opbrengen. Aan de andere kant is de HD 7970 GHz ondertussen wel flink in prijs gezakt. Op het moment van schrijven staat er al een HD 7970 GHz voor 250 euro in de Pricewatch.

De R9 270X, een stapje lager dan de 280X, laat zich vergelijken met de HD7870, waarbij de gpu van de R9 50MHz sneller tikt dan die in de 7870. Ook de geheugensnelheid is opgeschroefd, van 4,8Gbit/s naar 5,6Gbit/s. De specificaties van de R7 260X, nog een stapje lager op de prestatieladder, komen grotendeels overeen met die van de HD 7790. De 896 streamprocessors tikken in de R7 op maximaal 1,1GHz, in plaats van 1GHz in de 7790, en het geheugen haalt 6,5Gbit/s, waar dat nog 6Gbit/s was bij de HD 7790. De 260X is alleen met 2GB geheugen te krijgen en ondersteunt als enige van de vijf nieuwe videokaarten AMD's TrueAudio.

R7 250R7 240
Streamprocessors 384 320
Klokfrequentie (max.) 1,05GHz 780MHz
Rekenkracht 806Gflops 499Gflops
Geheugen 1GB gddr5 of 2GB ddr3 1GB gddr5 of 2GB ddr3
Geheugenbus 128bit 128bit
Geheugensnelheid (effectief) 4,6Gbit/s 4,6Gbit/s
Tdp 65W 30W
AMD TrueAudio nee nee
Prijs (usd) 89 onbekend
AMD Radeon R7 250 AMD Radeon R7 240

De twee eenvoudigste kaartjes die AMD in de R7-serie presenteert, zijn de 250 en de 240, die niet echt geschikt zijn voor gaming. De R7 250 moet iets sneller zijn dan een HD5770, terwijl de R7 240 het instapmodel van de nieuwe serie vormt en bij uitstek geschikt is voor htpc's.

Mantle, TrueAudio en Powertune

De tijden waarin AMD en Nvidia grofweg ieder jaar een nieuwe gpu presenteerden zijn voorbij. In plaats daarvan hergebruiken beide fabrikanten bestaande gpu's en proberen ze de prestaties te optimaliseren. Nvidia hergebruikt de GK104-gpu in de GTX 760 en 770, en weet door een ander ontwerp de prijs te drukken, terwijl de prestaties omhooggaan. Daarnaast moet het GeForce-experience-tooltje helpen om per game de optimale instellingen te vinden.

AMD doet iets soortgelijks, maar gooit het over een iets andere boeg. Oude gpu's worden een-op-een hergebruikt en in samenwerking met Raptr worden ook de ideale instellingen per game aanbevolen, maar de interessantste wijzigingen zijn toch wel Mantle en AMD TrueAudio.

Mantle

Over Mantle is nog relatief weinig bekend. AMD zal tijdens zijn developer summit, half november, meer duidelijkheid geven over de nieuwe api. Wel is duidelijk dat de api dichter bij de hardware staat, waardoor het makkelijker is om voor gcn-gpu's te programmeren en te optimaliseren. In het gunstigste geval levert Mantle dan ook hogere framerates in games op. Ter illustratie, de gpu in de Xbox 360 is gebaseerd op de ATi R520-gpu, die bijvoorbeeld in de Radeon X1800 uit 2005 te vinden was, met als groot verschil dat de Xbox-gpu over unified shaders beschikt. De reden dat die gemodificeerde Radeon X1800-gpu het al acht jaar in de gameconsole uithoudt, is dat alle Xbox-games alleen voor die gpu geprogrammeerd en geoptimaliseerd worden. Mantle moet op vergelijkbare wijze leiden tot optimalisatie op gcn-gpu's.

Mantle heeft dus de potentie om games beter te laten lopen op minder krachtige hardware, maar daarvoor moeten de gamestudio's hun games wel ondersteuning voor Mantle meegeven, anders zit je alsnog aan DirectX of OpenGL vast. Eén grote speler, Dice, is al om. Dat is niet vreemd, want Dice heeft Mantle samen met AMD bedacht. Dice ontwikkelt de Frostbite-engine, die onder andere in Battlefield 4 gebruikt wordt en die game krijgt half december dan ook als eerste ondersteuning voor Mantle. Tegen die tijd moet ook duidelijk worden hoeveel winst de nieuwe api oplevert.

AMD Mantle

Het succes van Mantle hangt dus niet alleen van framerates af. Gamestudio's moeten Mantle ook nog implementeren. Dices Frostbite-engine is een grote speler. Als andere veelgebruikte game-engines, zoals Unreal en Crytek, de nieuwe api echter niet ondersteunen, heeft Mantle alleen nut in een beperkt aantal games. Bovendien is het de vraag hoe Nvidia en Intel op Mantle reageren. Momenteel worden games al wel geoptimaliseerd voor AMD- of Nvidia-kaarten, maar het bouwen van een eigen api voor een bepaald aantal videokaarten, waarbij de concurrentie wordt uitgesloten, gaat een stap verder. Het kan gezien worden als een stap terug. Eind jaren negentig gebruikte 3dfx de eigen Glide-api exclusief voor zijn Voodoo-videokaarten. Dat had tot gevolg dat er games uitkwamen die Direct3D of Glide ondersteunden. Uiteindelijk delfde Glide met het faillissement van 3dfx het onderspit.

AMD heeft echter nog wel een troef achter de hand, namelijk de volgende generatie consoles. Zowel de Xbox One als de PlayStation 4 is uitgerust met AMD-apu's. Volgens geruchten zijn de api voor de Xbox One en Mantle op de pc nauw verwant. Dat moet het voor ontwikkelaars mogelijk maken om zonder veel extra moeite ports van consolegames op de pc uit te brengen.

TrueAudio

Met TrueAudio voegt AMD audio-dsp's toe aan de videokaart. De feature is alleen beschikbaar op AMD's Radeon R7 260X, R9 290 en 290X, en moet een beter geluid in games bij een lagere processorbelasting opleveren. In de toekomst krijgen alle AMD-videokaarten TrueAudio, bevestigde AMD.

AMD TrueAudio dsp

De programmeerbare dsp's moeten ertoe leiden dat gameontwikkelaars meer geluiden en effecten in games gaan gebruiken Die vormen anders een te grote belasting voor de cpu, die nu nog al het werk doet.

AMD TrueAudio

TrueAudio kan ook, onafhankelijk van het aangesloten audioapparaat, virtueel surround-geluid creëren. Of TrueAudio de nieuwe spelervaring die AMD belooft kan waarmaken, moeten we nog afwachten. Momenteel werkt AMD samen met Eidos, Xaviant, Creative Assembly en Airtight Games om TrueAudio te implementeren. Eidos' nieuwe deel in de Thief-serie en Lichdom, van Xaviant, komen in 2014 uit en krijgen ondersteuning voor TrueAudio.

Powertune

Powertune tot slot is een bekend onderdeel van AMD-videokaarten en is verantwoordelijk voor de klokfrequentie en stroombehoefte van de gpu. AMD heeft voorlopig alleen op de R7 260X een nieuwe controller geplaatst, die sneller moet schakelen en dat ook in stapjes van slechts 6,25mV moet doen. Powertune klokt de gpu automatisch over als er vraag naar is en als het ingestelde profiel dat toelaat, vergelijkbaar met Nvidia's gpu boost 2.0.

Powertune is ook de reden dat AMD niet meer adverteert met een vaststaande klokfrequentie van de gpu, maar een maximumwaarde aangeeft. In de praktijk blijkt die maximumwaarde inderdaad niet altijd gehaald te worden. Als we Furmark draaien op de R7 260X, schiet de klokfrequentie omhoog van 300MHz (idle) naar 1065MHz, om vervolgens iets te zakken en rond de 1058MHz te blijven hangen. De maximale frequentie van de gpu is 1100MHz, maar blijkbaar vindt Powertune dat een te grote belasting voor de videokaart. Als we vervolgens de kaart iets meer ruimte geven door het maximale energieverbruik op te schroeven, schiet de klokfrequentie wel meteen naar 1100MHz.

Testsysteem: upgrade naar 4960X

Videokaartbenchmarks zijn alleen onderling vergelijkbaar als ze steeds op hetzelfde systeem gedraaid zijn. Bij Tweakers gebruikten we al enige tijd een testsysteem dat op het X79-platform van Intel is gebaseerd. We prikten de processor, een Core i7 3960X, in een Asus Rampage IV Extreme-moederbord en overklokten hem tot maximaal 4,3GHz. Het geheugen, een 8GB quadchannel-setje van Kingston, tikte mee op 1600MHz. Tot voor kort was dat systeem prima in staat om al onze benchmarks te draaien. Dankzij de 40 pcie-lanes die het X79-platform biedt, vormde het moederbord ook geen eventueel knelpunt bij het testen van Crossfire- en sli-set-ups.

Met de komst van AMD's nieuwe R7- en R9-videokaarten lopen we echter tegen de limiet van onze 3960X-processor aan. Willen we Crossfire draaien, dan vereist AMD minimaal de pci-express 3.0, waarvan de 3960X ons officieel niet kan voorzien. Tijd voor een upgrade van ons testsysteem dus.

Testsysteem
Moederbord Asus RoG Rampage IV Extreme
Processor Intel Core i7 4960X
Geheugen Kingston HyperX KHX1866C9D3K4/16GX
Ssd Kingston HyperX 240GB
Koeler Intel Thermal Solution RTS2011LC
Voeding Corsair Professional Gold AX750
Monitor Dell U2711H

Omdat het X79-platform nog niet verouderd is en Intel in september Ivy Bridge-E uitbracht, hebben we ervoor gekozen om alleen de processor en het geheugen een upgrade te geven. De 3960X-processor is opgevolgd door de Core i7 4960X. En om er zeker van te zijn dat de processor geen knelpunt vormt, verhogen we de multiplier naar 44, goed voor een maximale klokfrequentie van 4,4GHz op alle zes de cores.

Ook het werkgeheugen was met 8GB aan de krappe kant, dus lieten we een quadchannel-setje van 16GB op een ddr3-snelheid van 1866MHz aanrukken. Het Rampage IV Extreme-moederbord bleef, net als de Kingston-ssd van 240GB en de 750 watt-voeding van Corsair. Op softwaregebied zijn we overgestapt op Windows 8.1.

Crossfire: niet helemaal b(r)ugloos

Met een nieuwe videokaart komt ook een nieuwe driver. In AMD's geval is dat de Catalyst 13.11-driver, waarvan we de bètaversie kregen toegestuurd om die te gebruiken bij de eerste tests met de R9 280X. Die driver moet de problemen oplossen die AMD met vorige versies van de driver had, vooral bij het gebruik van Crossfire-set-ups en Eyefinity-opstellingen. De nieuwe driver moet de problemen met de synchronisatie van de frames voorkomen door de communicatie tussen de twee videokaarten te laten verlopen via de pci-expressbus, in plaats van via de Crossfire-bruggetjes.

Tweakers sprak bij de aankondiging van de nieuwe videokaarten met Frank Hering, director of engineering bij AMD's R7 en R9-project. Hij bevestigde dat de problemen bij Crossfire-set-ups veroorzaakt werden door een gebrek aan bandbreedte voor de communicatie tussen de beide videokaarten en dat het verplaatsen van die communicatie naar de pci-expressbus voorlopig de problemen moet oplossen. Hering bevestigde ook dat het nieuwe soort Crossfire zonder bruggetjes ook werkt op oudere videokaarten, mits alle componenten in het systeem pci-express 3.0 ondersteunen. In de praktijk komt het erop neer dat alle AMD-kaarten vanaf de HD7000-serie ondersteund worden.

Uiteraard hebben we geprobeerd Crossfire te draaien op ons testsysteem met de R9 280X en de 'oude' HD 7970. In theorie zijn de bruggetjes niet nodig, maar de driver wilde Crossfire niet activeren zonder aangesloten bruggetjes. Gek genoeg was het wel mogelijk om ons testsysteem in hibernate te zetten, de bruggetjes van de videokaarten af te peuteren en vervolgens weer aan te zetten. De driver zeurde over de niet aangesloten bruggetjes, maar Crossfire bleek wel te werken.

Bruggetjes of niet, het was onmogelijk om benchmarks te draaien met de Crossfire set-up op een resolutie van 5760x1080 pixels. In verschillende games, zoals DiRT en Crysis 3, halveerde de minimale framerate steeds na de derde run van een test. In DiRT gingen we van minimaal 111 naar 61fps en Crysis 3 ging van 35 naar 19fps. De gpu's bleven gedurende die tijd nog wel op hun maximale frequentie tikken en klokten zich niet terug, dus een warmteprobleem kan het niet zijn geweest. Vooralsnog verdenken we de driver van het veroorzaken van de framedrops. Het is te hopen dat AMD's definitieve driver dit probleem niet ondervindt.

Update, 9 oktober, 10:15: In een reactie op onze Crossfire-problemen laat AMD weten dat alleen de Radeon R7 260X Crossfire zonder bridges kan draaien. Alle HD7000-videokaarten en de videokaarten van de nieuwe generatie, behalve de 260X, hebben nog steeds Crossfire-bruggen nodig.

Benchmarks

We hebben zowel de R9 280X als de 270X door onze vaste benchmarks op het nieuwe testsysteem geloodst. We verwachten geen enorme verschillen te zien. De 280X is naar verwachting sneller, omdat deze is overgeklokt tot 1050MHz, terwijl de standaard-7970 op 1GHz tikt. Alle AMD-kaarten zijn getest met de 13.11-bètadriver. De Nvidia-kaarten zijn getest met de 327.23-driver.

3DMark Fire Strike
Videokaartin punten, hoger is beter
R9 280X
*******
8421
7970 GHz
*******
8179
Nvidia GTX 770
******
7604
AMD R9 270X
*****
6053
Nvidia GTX 760
*****
6046
Unigine Heaven 4.0 - normal
Videokaartin punten, hoger is beter
R9 280X
*******
1720,00
Nvidia GTX 770
*******
1650,00
7970 GHz
*******
1645,00
Nvidia GTX 760
*****
1291,00
AMD R9 270X
*****
1207,00

In 3DMark en Heaven is de R9 280X de snelste kaart. De GTX 760 en R9 270X wisselen elkaar af in de beide synthetische benchmarks, een patroon dat zich herhaalt in de gamebenchmarks.

Battlefield 3 - 1920x1080 - Ultra
VideokaartMinimum- / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
Nvidia GTX 770
******
+
**
55,0 / 68,9
R9 280X
*****
+
**
53,3 / 68,3
7970 GHz
*****
+
**
53,8 / 67,6
Nvidia GTX 760
****
+
**
42,0 / 55,6
AMD R9 270X
***
+
*
25,4 / 32,6
Crysis 3 - 1920x1080 - Very High
VideokaartMinimum- / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
Nvidia GTX 770
******
+
*
42,5 / 50,9
R9 280X
*****
+
*
38,0 / 47,5
7970 GHz
*****
+
*
38,0 / 47,2
Nvidia GTX 760
****
+
*
32,0 / 40,4
AMD R9 270X
****
+
*
30,0 / 37,1

In Battlefield en Crysis 3 houdt de 280X een minieme voorsprong op de 7970GHz. In beide benchmarks zijn de Nvidia-kaarten wel sneller, al is het verschil in Battlefield gering.

Benchmarks (2)

De videokaarten ontkomen ook niet aan DiRT, Far Cry 3, Shogun 2 en Sleeping Dogs.

DiRT: Showdown - 1920x1080 - Ultra - 4xAA
VideokaartMinimum- / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
R9 280X
******
+
**
107,7 / 134,1
7970 GHz
******
+
*
107,1 / 133,1
Nvidia GTX 770
*****
+
*
98,7 / 123,2
AMD R9 270X
****
+
*
84,7 / 104,7
Nvidia GTX 760
****
+
*
79,2 / 97,7
Far Cry 3 - 1920x1080 - Ultra
VideokaartMinimum- / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
Nvidia GTX 770
******
+
*
45,3 / 52,3
R9 280X
*****
+
**
34,7 / 47,5
7970 GHz
****
+
**
33,3 / 47,1
Nvidia GTX 760
*****
+
*
36,0 / 42,2
AMD R9 270X
***
+
**
25,0 / 35,2

DiRT draait duidelijk beter op AMD-kaarten, terwijl de Nvidia-kaarten het beter doen in Far Cry 3.

Shogun 2: Total War - 1920x1080 - Ultra
VideokaartMinimum- / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
R9 280X
*****
+
**
31,7 / 42,8
Nvidia GTX 770
*****
+
**
29,5 / 42,2
7970 GHz
****
+
**
27,7 / 39,2
Nvidia GTX 760
***
+
**
21,7 / 32,0
AMD R9 270X
***
+
**
20,0 / 28,6
Sleeping Dogs - 1920x1080 - Ultra
VideokaartMinimum- / Gemiddelde framerate in fps, hoger is beter
7970 GHz
*****
+
**
67,7 / 97,6
R9 280X
*****
+
**
68,2 / 97,5
Nvidia GTX 770
****
+
***
53,4 / 86,6
AMD R9 270X
****
+
**
50,4 / 72,7
Nvidia GTX 760
***
+
**
42,1 / 72,7

In Shogun 2 blijkt de 280X nog een aardige voorsprong op te bouwen ten opzichte van de oude 7970GHz. Tussen de GTX 760 en de R9 270X blijft het per benchmark stuivertje wisselen.

Voorlopige conclusie: afwachten

AMD heeft een heleboel interessante dingen in het verschiet, waarvan de al gepresenteerde videokaarten eigenlijk de minste zijn. De geteste R9 270X en 280X zijn qua architectuur geen bijzondere videokaarten ten opzichte van de vorige generatie. De kloksnelheden zijn wat opgekrikt en Powertune geeft de mogelijkheid om wat meer met de kloksnelheden te spelen dan voorheen het geval was, maar daar blijft het bij. De R7 260X heeft als enige van de nieuwe videokaarten TrueAudio aan boord, maar daarmee kunnen we pas aan de slag als er games zijn die het ondersteunen. Afwachten dus.

AMD R9 280X 270X R7 260X

Afwachten is ook het devies voor de andere interessante dingen die AMD in petto heeft. Mantle kunnen we namelijk pas in december proberen, hoewel AMD naar alle waarschijnlijkheid in november al meer duidelijkheid verschaft over de details van de nieuwe api. De 13.11-driver, waarvan we de bèta hebben gebruikt, laat CrossFire nog niet eenvoudig zonder bruggetjes werken. Ook daarvoor is het dus wachten op de final-versie, die binnenkort moet uitkomen. En dan is er nog die ene videokaart waarop iedereen zit te wachten. Want de R9 290 en 290X schitteren voorlopig nog door afwezigheid. Tot die tijd houdt AMD ons zoet met rebrands van oude videokaarten en de belofte van gouden bergen.

Reacties (148)

148
145
82
10
1
44
Wijzig sortering
Het lijkt er ook op dat Tweakers.net zelf niet aanwezig is geweest bij de presentatie of ook maar enigszins moeite heeft gedaan om zich verder in te lezen in bepaalde zaken. Zo wordt er nogal vluchtig over enkele zaken heen gestapt en heeft het geheel in mijn ogen een beetje een negatieve ondertoon.

Er wordt nu net gedaan of AMD Mantle voor zichzelf houdt, maar voor degene die het nieuws wat beter hebben gevolgd is allang duidelijk dat het een open standaard is. Niks of niemand weerhoudt nVidia of Intel ervan om zelf mee te werken aan de API en/of hun drivers er geschikt voor te maken. Het is meer dat AMD de eerste stap heeft gezet, wat vooruitgang is. Ontwikkelaars lopen al tijden te schreeuwen om toegang tot de hardware met minder overhead dan momenteel mogelijk. Dan kan je nog jaren elkaar aan gaan zitten staren, maar in dit geval neemt AMD het voortouw en heeft er werk van gemaakt. Intel heeft vrijwel direct na de bekendmaking ook al interresse getoont voor de API.

Wat ik we verrassend vindt is dat de 280x kaarten toch snelheidswinst behalen, waar de review stelt dat de chip en klokfrequentie 1:1 gelijk zijn, interressant mij dunkt.

Over trueaudio had ook wel wat meer informatie gegeven kunnen worden. Zo is het een middleware oplossing, die de berekeningen van ruimtelijk geluid voor zijn rekening neemt, maar welke evengoed nog via bestaande hardware uitgevoerd kan worden naar je hoofdtlefoon en/ of speakers en/of versterker. Daarmee hoef je dus geen rare grappen uit te halen om het te gebruiken. Trueaudio is AMD's naam voor de implementatie van Astoundsound. Een zware audio API/techniek die het mogelijkmaakt om voor ieder object de exacte positie in de ruimte te bepalen en zodoende zeer precies de locatie in de ruimte in auio weer te geven. Iets meer informatie hierover bij het artikel had niet misstaan. Tevens is dit niet nieuw ansich, want "vroeger" werd dit ook al gedaan met DSP's. A3D van Aureal was zo'n techniek. Daarvoor is echter hardware toegang nodig voor de audio en dat is enige tijd uit windows gesloopt geweest. Nu die mogelijkheid weer terug is kan het dus eindelijk gebruikt worden en een soort spirituele opvolger van A3D is dus deze Astoundsound. Van deze techniek zijn enkele demonstraties te vinden welke een goed "beeld" van de kwaliteit geven die mogelijk is met deze techniek en het klinkt gewoonweg fantastisch!

Al met al komt deze review en beetje over als een "maandagochtend moetje" Geen zin, maar we moeten wat dus maar zo summier mogelijk. Jammer, want er had een hoop meer in gezeten.

De 280x is trouwens best interressant. Goedkoop, sneller, meer mogelijkheden, Dus een rebadge is het maar dan wel een geslaagde. Want wie verliest hier nu eigenlijk?
Ik denk dat Tweakers een kaart heeft gebruikt die overgeklokt is? Kijk je naar de review van Anandtech, dan zie je dat de R9 280X langzamer is dan een HD 7970 GHz Edition, enkel de overgeklokte Asus R9 280X is sneller in Anandtech's testen...

http://anandtech.com/show...280x-review-feat-asus-xfx

[Reactie gewijzigd door Marc Rademaker op 24 juli 2024 00:39]

Deels. De MSI kaart haalt max 1GHz. (AMD geeft het tegenwoordig anders op. Eerst hadden ze het over de Base clock en vermelde ze de boost clock los. Nu vermelden ze de Boost clock als in Max 1GHz. Kan het zijn dat de base clock 850/900 MHz is. De kaarten draaien wel in 98% van de gevallen op hun boost clock)

De Asus kaart bij Anandtech had base clock van 970 en een boost clock van 1070 MHz, De XFX kaart 850 Base en 1000 Boost
De 7970 GHz Edition heeft een Base van 1000 en boost van 1050.
Het zijn eigenlijk geen rebrands. Ja het zijn dezelfde GPU's. Maar er zijn wel degelijk wat zaken verandert. Zoals 3 TDMS voor de scherm aansturing. En de aangepaste clockspeeds.

Deels is het wel een rebrand omdat er verder niets verandert. MAar het is deze keer niet zo simpel als dezelfde PCB met een andere stikker er op.

Er zijn op het PCB en in de firmware. drivers wel zaken aangepast voor deze kaarten. De HD7xxx kaarten hebben die features niet.

Daarnaast vind ik jullie stukje over crossfire weinig toevoegen. Je test met een R9 280X en een 7970. Test het dan ook even goed met 2x een R9 280X voordat je dit soort bevindingen post. Nu is het verhaal en het beeld niet compleet.
Wat een prachtige review dit weer, echt, ge-wel-dig. Net zo goed als de vorige :/

Natuurlijk is dit maar een halve "review", maar noem het dan geen review... Die paar testjes allemaal op HD in plaats van grote resoluties. 5 jaar geleden was Full-HD een hele leuke test, nu is het standaard en lachen kaarten erom, test op 1600p of 1440p of een leuke eyefinity set.

En, als het mag, klok ze eens over, natuurlijk is dit een reference koeler, maar toch, kijk eens of je er wat meer uit kan persen.

Ook ben ik best benieuwd naar temperatuur, verbruik en geluid, natuurlijk, het zijn reference kaarten die rebrands zijn, maar je weet maar nooit.

Nu is het alleen maar een rijtje benchmarks, dat noem ik geen review, maar een veredelde preview.
de grote vernieuwing is mantle....
eens benieuwd wat dat precies is, en BF4 werkt met de beste engine om dit te proberen.
Zou mantle directX vervangen?
Het is een API die directer met de hardware praat ipv allerlei abstractie en vertaal slagen te maken omwille van generieke compatibiliteit zoals DX en OGL dat doen. Voordelen:

- Stuk minder intensief voor overige hardware waardoor met name drawcalls kunnen groeien voor de PC wereld, dus stuk minder overhead.
- Optimalisaties dicht tegen het metaal van de chips aan, dus beter gebruik van chip mogelijkheden.
-Vervangt overige Graphics API's indien in gebruik. (DX/OGL)
- Optimalisaties van instructies en mogelijkheden door de hardware bouwer mogelijk ipv zeuren en zemelen bij Microsoft voor aanpassingen in DX.

Zie het als het volgende:
Er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden. Nu is het de taak van de ontwikkelaar van een spel bijvoorbeeld om te schuiven met instructies en zaken om snelheidswinst te behalen door hetzelfde trucje op verschillende manieren uit te voeren en aan te bieden aan de API voor verschillende videokaarten. Als je dichter tegen het metaal aan kan programmeren of een directere API aanroept dan kan deze directere vertaalslagen maken voor die specidieke GPU generatie of merk. Je roept dus meteen de hardware aan ipv vertaalslagen nog eens om te zetten in generieke instructies om die weer uit te voeren etc. Het is dus efficientie winst.
Is deze API ook te gebruiken onder Linux? In dat geval zou het een serieuze concurrent kunnen zijn voor DirectX.
In principe wel. De opzet is een crossplatform API.
Jammer dat ze niet echt vernieuwen... Had gehoopt op wat meer concurrentie tegen nvidia.

Had dan een interessante battle qua benches opgeleverd.
Jammer dat ze niet echt vernieuwen...
Ik denk dat True Audio anders wel een goede innovatie is, zeker als je daardoor de CPU ontlast. Het is afwachten wat het uiteindelijk in de games gaan doen, als die het eenmaal ondersteunen.

Daarom hoop ik stiekem op een techdemo van AMD, waarin je (goed) het verschil kunt zien met en zonder TrueAudio.

Voor mezelf was ik van plan mijn GPU te upgraden, ik moet het nu nog doen met een 6870 van XFX, maar als ik dit lees is het devies vooral om te wachten op de R9 290(X), alleen daarvan is de prijs weer een heel stuk hoger, waardoor, zoals al vaker gezegd, de bang for the buck verhouding toch wel ontzettend verschuift.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 00:39]

Uit het artikel van Anandtech:
Wrapping things up, based on existing experiences with 3D audio and testing out AMD’s tech demos we’re rather bullish on the technology itself and the benefits thereof. I had a chance to briefly try Xaviant’s Lichdom audio demo, which is already TrueAudio enabled. As someone who’s already a headphones-only gamer, this ended up being more impressive than any game/demo I’ve tried in the past. Xaviant has positional audio down very well – at least as good as Creative’s CMSS3D tech – and elevation effects were clearly better than anything I’ve heard previously. They’re also making heavy use of reverb, to the point where it’s being overdone for effect, but what’s there works very well.
http://anandtech.com/show/7400/the-radeon-r9-280x-review-feat-asus-xfx/4

Hopenlijk wordt er in de 290(X) review met die demo een test gedaan.
Ik zou zeggen pik nog snel een 7970 op of neem de R9 280X als je in dezelfde prijsklasse wilt blijven als je 6870. Ik heb er ook zo één, als ik een laag geprijsde 7970 zie (zullen nu wel wat de als te doen zijn), zal ik daar wel door in verleiding komen. Geen enorme upgrade, maar ondersteunt wel Mantle.
Ben je zeker dat zowel de 7970 als de 280X Mantle zullen ondersteunen? Of is dat voorbehouden aan de 290X?
Alle kaarten van HD7000 reeks + R series ondersteunen Mantle...
Van een 6870 naar een 7970 is een kleine upgrade?
Dat is bij deze benches van de laagste 5 naar top 3.. http://kotaku.com/5964022...md-current+gen-comparison
Ik zei niet dat het kleine upgrade is, maar niet enorm (in vergelijking met de stap naar een R9 290(X) waar CptChaos van sprak). En als ik die tabel vergelijk, vind ik de verschillen vooral het grootst in BF3 en bij heel hoge resoluties. Het moet maar net zijn wat je ding is. In elk geval, ik vind de stap in elk geval wel groot genoeg.

Maar als ik de nieuwprijzen in de meeste winkels in mijn buurt bekijk, moet die toch nog veel zakken. Ik zie hier mensen prijzen noemen van €250, die vind ik niet terug hoor... Altijd boven de €300, en daar begint de R9 280X al dus maakt het volgens mij weinig uit. De 7970 zal daar wel snel even onder duiken, maar hoeveel en voor hoe lang...
maar het probleem is 9 van de 10 keer dat de videokaart te langzaam is... de CPU is praktisch nooit de bottleneck... ik vind het een heel mooi idee dat TrueAudio, maar voor gaming acht ik de kans klein dat het een performance boost geeft, misschien zelf het tegenovergestelde (trueaudio uit = meer gpu kracht = betere prestaties).
Maar het probleem is 9 van de 10 keer dat de videokaart te langzaam is... de CPU is praktisch nooit de bottleneck... ik vind het een heel mooi idee dat TrueAudio, maar voor gaming acht ik de kans klein dat het een performance boost geeft, misschien zelf het tegenovergestelde (trueaudio uit = meer gpu kracht = betere prestaties).
Een performance boost is juist amper innovatie. Innovatie is nieuwe dingen mogelijk maken (of bestaande producten anders inzetten), denk dan aan tablets, smartphones e.d. Zie ook WikiPedia hierover.

In de citaat eerder onder mijn reactie lees ik ook iets over positional audio, dan lijkt het alsof het geluid vanuit de hoek komt, waar het in-game gebeurd. Voorbeeldje: linksachter de explosie, dan komt daar het geluid vandaan.
Dat ís imo innovatie; het maakt de gamebeleving intenser, door het wat realistischer te maken.

Meestal hoeft daar niet voor aan performance ingeleverd worden en zit het allemaal in de die. Net als met de CPU's van tegenwoordig, (de APU's) met hun integrated graphics, is gewoon een apart stukje op de chip, zonder dat je performance inlevert.

Ik ga er vanuit dat TrueAudio net zoiets gaat zijn, maar dan dus met geluid. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 00:39]

allemaal heel leuk maar dit hebben we al dit is zeker geen vernieuwing pak een headset van 5.1 real of virtueel sound en je bent er

dus dit kennen we al...
allemaal heel leuk maar dit hebben we al dit is zeker geen vernieuwing pak een headset van 5.1 real of virtueel sound en je bent er

dus dit kennen we al...
Positional audio is in dit geval heel anders dan wat jij nu bedoeld. Daarnaast (zo is mijn ervaring) bestaat er geen goede 5.1 headset. Leuk dat ze er zijn, maar het effect is totaal pleite omdat de speakers zo dicht op elkaar geplakt zitten.
ok, en hoe wou jij die audio van AMD gaan ontvangen dan ??

ik verwacht hier zeker niet veel van als je de roccat kave pakt (real 5.1) beleving is zo echt dat je echt juist weet waar alles vandaan komt of dat je der echt in zit

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 24 juli 2024 00:39]

ok, en hoe wou jij die audio van AMD gaan ontvangen dan ??

ik verwacht hier zeker niet veel van als je de roccat kave pakt (real 5.1) beleving is zo echt dat je echt juist weet waar alles vandaan komt of dat je der echt in zit
"Real 5.1", weer zo'n marketing truc. ;) Het zal het nooit worden icm een headset. Waar zit bij de door jou genoemde headset de center speaker dan? ;) Google Images laat er in ieder geval geen zien. Die hoort dan immers midden voor te zitten... En zie daar toch echt niets hoor. Laat je dus niet verleiden door marketing praat.

Zover ik begrijp neemt AMD TrueAudio audio specifieke taken van CPU over en vormt het dus een soort van geluidskaart. Hoe dat verder qua output in elkaar zit, geen idee, wellicht via de videokaart zelf, maar dit kan ik momenteel op mijn werk niet verifiëren.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 00:39]

center speaker hoeft niet meteen in het center op je hoofd te zitten boxen zijn verdeeld aan 1 kant van een schelp die boxen zijn zo ingestelt dat je daar surround uit krijgt plaatsing van de center heeft der niks mee te maken... het werkt...en het is aanwezig..

cpu of gpu die het berekend en dan nog lever je prestaties van je gpu in alleen voor dat surround effect

dit gaat zeker niet voor een vernieuwing zorgen MARKETING zoals je zelf al zegt

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 24 juli 2024 00:39]

cpu of gpu die het berekend en dan nog lever je prestaties van je gpu in alleen voor dat surround effect
Dat is dus niet waar, zoals ik eerder al aangaf. Je levert niks in aan performance, anders zou het product ook niet verkocht worden. De nieuwe Intel CPU's hebben immers ook een Intel HD graphics adapter on die en daarbij lever je ook niet aan performance in.
ik vind het allemaal wel mooi dat AMD dat doet heeft het meerwaarde we gaan zien maar ik denk het van echt niet dit is eral dat geluid moet uit je headset komen dus je krijgt gewoon het zelfde effect + je moet der ook nog eens voorbetalen de productie van de kaart kon goedkoper allen voor iets wat der al is...

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 24 juli 2024 00:39]

Jammer dat ze niet echt vernieuwen...
Wat is het met die vermeende noodzaak tot vernieuwing? Het enige wat video kaarten moeten doen is snel zijn, goed werken en zo min mogelijk geluid, warmte en energie produceren/verbruiken. Hoe ze dat doen zou je geen snars moeten uitmaken, ook al is het allemaal nog zo interessant.

Het enige wat veranderd met de lancering van nieuwe videokaarten is dat de balans van prijs/prestatie verhouding veranderd en dat mensen nieuwe aankopen anders zullen beoordelen op basis van de nieuwe prijzen/prestaties.

Edit:
@Dual Infinity: Zit zelf alweer bijna op 5 jaar met een GTX 285 en ben absoluut niet met je eens dat het 4.5 jaar geleden zinnig was om elk jaar ~€115 uit te geven aan een nieuwe budget videokaart voor die paar procent extra. Ik verwacht volgend jaar over te stappen naar een GTX770 (of beter) en daar zit wel degelijk een behoorlijk verschil in.

Ik vind de prijs van je MSI R5770 Hawk trouwens ERG laag, aangezien deze op 30 november 2010 (nog geen 3 jaar geleden) vrolijk op €130 stond (laagste prijs), laat staan een half jaar eerder. De eerste notering van die hawk op Pricewatch is trouwens 9 juli 2010, dus 3.5 jaar oud is deze nog niet (eerder 3.25) en de prijs lijkt volgens de graph op ~€175 te zitten in die periode. Ergens in april 2011 is de prijs ver genoeg gezakt om die kaart eventueel voor €115 te kopen...

Ik zie verder geen Benchmarks van de R7 250, het is niet de eerste keer dat Tweakers.net ongefundeerde uitspraken doet. Dus conclusies trekken uit een enkele uitspraak van Tweakers lijkt me niet zinnig. Verder verwacht ik dat de straat prijs van de 260X veel dichter in de buurt zal liggen van de door jou gestelde €115. Dan verwacht ik dat het verschil voor een 2.5 jaar oude kaart groter is dan jij nu stelt...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 24 juli 2024 00:39]

Het enige wat veranderd met de lancering van nieuwe videokaarten is dat de balans van prijs/prestatie verhouding veranderd
Dat valt dus vies tegen. Uit het artikel: "De R7 250 moet iets sneller zijn dan een HD5770"
En daar dan nog 89 euro voor moeten neerleggen. De HD5770 was voor het laatst voor ongeveer 100 euro te koop en heeft een TDP van 108W (vs de 65W van de R7 250).

Ik heb begin 2010 (3,5 jaar geleden!) een MSI R5770 Hawk voor 115 euro gekocht en zit al jaren uit te kijken naar een budget-upgrade, maar het heeft nauwelijks tot geen zin.
In de 3,5 jaar daarvoor was zoiets ondenkbaar. Daar had upgraden bijna elk jaar zin.

Stilstand is achteruitgang.
Het is niet moeilijk om een HD7850/2G voor €140 of een HD7870 voor €180 te vinden, die kaarten zijn heus wel een upgrade komende van een HD5770.
Tja, maar dan zit je eigenlijk al in een prijsrange waar ik al een tijd niet echt meer op zit te wachten. Wat mij betreft zou je nu een kaartje dat gelijk presteert aan de 5770 voor 50 euro of minder uit de schappen moeten kunnen trekken.

Die 7850 presteert ongeveer 2 tot 2,5x zo goed als de 5770, wat betekent dat ik met een tweedehands 5770 (voor 40 euro) in Crossfire zo'n beetje dezelfde prestaties kan halen. Tuurlijk, dan zit je met eventuele Crossfire-issues, maar het geeft wel even aan dat een 7850 kopen verre van een no-brainer is voor de budget-upgrader.
dan koop je toch gewoon een HD7870 of GTX660 2de hands?
sinds de GTX7xx reeks (en vermoedelijk nog meer met de nieuwe R9 reeks), zie ik er toch geregeld voorbij komen
De prijsklasse waar jij in geinteresseerd bent is grotendeels overgenomen door Intel. Het is voor AMD en Nvidia niet interessant te concurreren met dedicated kaarten op prestaties die benaderd kunnen worden met "gratis" integrated graphics op de CPU.
Als tweakertje ben je bewust van de rebrands en kan je die mijden. Dus voor mij is deze maskarade oninterresant. En midrange lowbudged de 260x met is nieuws daar vervang je geen ouwe highend mee.
Maar er komt wel degelijk wat nieuws aan. R9 290....
Maar ja kan voor de gross die niet voor high- end gaat juist oninterresant zijn omdat hun budged het niet toelaat.
Ik wacht eerst de straatrijsjes af.
Rebrands hoef je lang niet altijd te mijden. Doorgaans gaat een rebrand gepaard met een flinke prijsverlaging. Zie bijvoorbeeld de GTX7xx lijn, de GTX760 is een zeer mooie rebrand, ietsjes langzamer als de oude GTX670 maar aanzienlijk goedkoper.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 24 juli 2024 00:39]

+1. Helaas is dat bij AMD niet echt het geval t.o.v. hun oude lijn, die gaan nu voor dumpprijzen over de toonbank. Dat ze hier twee jaar de tijd voor hebben gehad is behoorlijk teleurstellend. Je kan het natuurlijk ook vanuit een ander perspectief bekijken. NVIDIA heeft lang genoeg de tijd gehad, en wellicht nodig gehad, om bij te komen en misschien heeft AMD nog een "geheim wapen" achter de hand.

Verder ben ik zeer benieuwd naar de R9 290. Deze moet op zijn minst gewoon sneller zijn dan de GTX780. Zo niet, dan hebben ze naar mijn inzien behoorlijk gefaald en had ik toch echt gedacht dat ze meer in hun mars hadden. We zullen zien.
Ik vermoed dat de R9 290 op hetzelfde niveau zit en dat alleen de R9 290X tussen de 780 en Titan in gaat zitten.
Nou zeg ik moet zeggen dat ik dit gigantisch vind tegenvallen.

Het zijn niet alleen dezelfde kaarten, ze zijn ook gewoon net zo snel als de oude.

Erg jammer dit.
Ja hier ben ik het mee eens, ik vond de r9 280x heel interessant klinken maar dit valt me een beetje tegen. Is het nu echt zo dat ik net zo goed een 7970 kan kopen (die goedkoper is)? Ik heb al jaren een Nvidea (momenteel een gtx 560) maar ik ben aan het kijken voor een nieuwe kaart en ik snap de AMD productlijn niet zo goed...
Dan heb je denk ik niet goed opgelet want als je goed geluisterd had heeft AMD pressies verteld wat de R9 280X zou zijn: Een HD7970 die geoptimaliseerd is voor een lager prijs segement en een aantal verbeteringen door voert zoals 3x TDMS voor eyefinity en turbo boost meer gaat uitnutten.

De 7xxx kaarten worden nu voor lage prijzen verkocht om ruimte te maken voor de nieuwe lineup. Ze hebben er niets aan als die niet verkocht worden en blijven liggen. Elke nieuwe generatie gaat dit zo! niets nieuws dus.

nVidia doet dit niet anders. Daarnaast heeft nVidia in de Geforce 7xx serie ook heel veel rebrands. GTX780 is een tragere Titan, GTX770 is een snellere GTX680. En zo verder.

Ik denk dat dit steeds vaker gaat gebeuren. Het duurt steeds langer voordat nieuwe productie processen beschikbaar komen. En dan kun je pas echte grote stappen maken qua snelheid winst.

Zodra 20nm beschikbaar komt krijgen we weer een grote stap vooruit.

Tot die tijd moeten we het met deze "semi rebrands" en de nieuwe R9 290X doen.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 24 juli 2024 00:39]

Vanuit een bedrijfseconomisch proces gezien is het helemaal niet zo gek om chips te rebranden. Tuurlijk willen wij als consument liever nieuwe en snellere chips hebben. Echter vind ik dat AMD het in dit geval niet verkeerd doet. De prijzen zijn immers vrij scherp.

Wie weet kan je nog een 7970 aanschaffen als deze worden gedumpt voor onder de 250EUR. Hoewel ik persoonlijk die paar tientjes bij zou leggen (ivm met Mantle en BF4).

Ik wacht met smart op de 290X! :D
alternate 7970 voor 249 :P
(ivm met Mantle en BF4).
Mantle gaat als goed is op elke kaart met GCN werken dus ook op de 7xxx Serie, wel is BF4 erbij natuurlijk een leuke bonus.
Wij willen meer prestaties voor minder geld. En dat is wat de nieuwe Rx 2xx serie doet. Dezelfde prestaties als de vorige generatie maar tegen een veel lagere prijs.
Nee dat zou zijn wij willen 2x hogere prestaties voor dezelfde prijs van de PS3.
In het geval van de PS4 zijn de prestaties meer dan verdubbelt (eerder 5x zo hoog) Dus je vergelijking gaat niet helemaal op.

En wat doet nVidia dan? clocks iets omhoog en vervolgens voor een hogere prijs verkopen. Nee dat is lekker?

AMD bied +- dezelfde prestaties tegen een prijs die 25% lager is. Ik snap niet wat daar slecht aan is?
Ik vind dit gewoon wat je kan verwachten van een rebrand. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat als je het beestje een andere naam geeft er magical extra performance opduikt. De gpu moet dat doen door betere spects. En met dezelfde GPU kan hoger klokje iets betekenen. Maar als klokje marginaal is dan ook de meer performance.

Dat is gewoon binnen de verwachtingen.

Zou het een meer zwaar geoptimaliseerde GPU zijn. Dan is het ook niet dezelfde gpu en dan is er ietje meer mogelijk. Maar blijkbaar is dit niet het geval.
Waarom geen GTX 780 kaarten in de benchmark of een Titan ??
Ze hebben nu een vergelijking gemaakt binnen dezelfde class. Als de 290X uitkomt, zullen ze heus de GTX 780 en Titan er bij nemen.

Ik denk dat je mag aannemen dat de GTX 780 ook sneller zal zijn dan deze kaartjes, maar dat mag dan ook voor dat geld vind ik :)
Omdat die in een heel andere prijsklasse zitten dat ze zich zelf weg geprijs hebben en daarmee ook bang for the buck wat minder is en alleen interresant is voor diegene die voor absolute performance gaat en prijs secondair is.

Daar is de R9 290 mogelijk meer de tegenhanger voor ook kwa prijs en performance.
Waarom appelen met peren vergelijken? Die kaarten zijn misschien wel 2x tot 4x duurder...
En je kan toch zelf vorige benchmarks van die kaarten opzoeken, ja en die zijn sneller...


De hele sleutel in het verhaal van deze nieuwe kaartjes is de echte marktprijs en die ontbreekt nu nog. Ook verbruik & overclockbaarheid ben ik benieuwd naar al zal dat niet veel verschillen van de HD7xxx reeks zo te lezen.

[Reactie gewijzigd door Inrage op 24 juli 2024 00:39]

Wat SG en FireFLy ook zeiden :) We hebben een nieuw testsysteem neergezet, dus alles moet opnieuw getest worden. We zijn er druk mee bezig, maar konden voordat deze review online ging maar een beperkt aantal kaarten testen. Voor deze review hebben we daarom voor de directe concurrenten van de nieuwe kaarten gekozen :)
Waarschijnlijk omdat het een ander budget betreft, wel jammer dat je het verschil met deze NVidia kaarten niet kunt zien..
Ik denk dat ze deze bewaren voor de 290 en 290X benchmarks, nu ik dit getypt heb
Tja tweek had op ze minst dan een bech met die oudere vidcards erbij gedaan
Kan je zien dat we er 0,5 % op vooruit gaan

A en V gaan weer in de herhaling , triple rebrand
Ze doen het beide net zo hard. AMD past wel meer aan dan nVidia. Ze hebben de beelscherm aansluit mogelijkheden wel verbeterd in de Rx 2xx generatie. Maar de GPU's zelf zijn veel hezelfde. Alleen de R9 290X is helemaal nieuw.

nVidia's 7xx lineup is ook een 100% rebrand. GTX780 was gewoon een tragere Titan. En de andere chips hebben we ook allemaal al in de GTX6xx generatie gezien. Alleen nu met andere clockspeeds.
Het zijn beide rebrands, toch vind ik deze R-serie vooralsnog erg tegenvallen. Er is ook wel degelijk verschil in performance te ontdekken tussen de Geforce 600 en 700 serie, terwijl er een stuk minder, tot zelfs geen enkel verschil te ontdekken is bij de nieuwe AMD R-serie.

Er worden allerlei gimmicks van stal getrokken, ik zei het al eerder, om het gebrek aan innovatie te verhullen. Van deze gimmicks is het allemaal too little, too late in mijn ogen. Mantle is leuk maar met de release van de R-serie nog helemaal niet geimplementeerd dus dat is een lege huls totdat BF4 ook echt verschillen laat zien (wat ik ten zeerste betwijfel). TrueAudio is het zoveelste 'audiofiele' PC dingetje terwijl er al talloze technieken voor surround e.d. zijn waar veel meer R&D achter zit (Dolby). Audio is echt wel uitontwikkeld onderhand jongens, en de audio in een game niet de cpu laten belasten is ook een lachertje, audio kost bijna geen resources, dat was een probleem van voor het mp3 tijdperk...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 00:39]

Je ziet een paar dingen over het hooft:

1: nVidia verander in de vorm van hogere clockspeeds, AMD doet dit door een kaart van voorheen 400 dollar voortaan voor 300 dollar aan te bieden. De prijzen van de 7970 op dit moment moet je negeren want dat zijn stock clearance prijzen.

2: Mantle is al wel geimplementeerd de hardware is klaar. Games moeten dit implementeren voordat het gebruikt kan worden en dat gaat niet zo maar. Het eerste spel komt in Dec uit.

3: TrueAudio is niet alleen voor audiofiele pc users. Als jij het een keer zou horen denk ik dat je de meerwaarde wel ziet zeker als het er toch bij zit zonder je extra moet betalen.
Audio is zeker niet uit ontwikkeld. Er is veel meer mogelijk zeker als je kijkt naar 3D audio uit 2 speakers of met een headset.

4: Game dev's willen de CPU power niet voor audio gebruiken. Er is heel veel meer mogelijk qua audio dan wij nu hebben. Dit komt mede doordat Microsoft de hardware support voor Audio in Windows Vista gekilled heeft. Daardoor heeft deze ontwikkeling 8 jaar stil gestaan. Maar er zijn heel veel effecten mogelijk. Die aardig wat reken kracht vergen. En Game dev's willen dat niet op de CPU doen want dat doet het niet goed in de marketing slides dan hebben ze liever mooiere GFX want dat kun je laten zien in een slide en is makkelijker te verkopen. Audio moet je ervaren en dat gaat niet met een slide of in een review op een website.
Deze hardware maakt het mogelijk om dit soort effecten te doen zonder dat de CPU er voor belast wordt. En dan willen game dev's dit wellicht wel gaan implementeren. En zien we eindelijk na 8 jaar weer eens vooruitgang qua geluidweergave.
Helemaal gelijk. Hopelijk is die TrueAudio chip iets wat binnenkort op alle videokaarten gemeengoed wordt, net als de intergrated graphics units sinds een paar jaar. Kan een hoop goeds voor elkaar krijgen in de toekomst.
Misschien toch bijna gelijk.

Wil je iets met audio dan doe dat met een audio- en niet een grafische kaart.
Dat wat je nu aan audio op die kaart besteed had je ook aan het grafische
deel kunnen besteden?
Klopt. Alleen die zijn er momenteel niet meer. Dat zijn allemaal software based oplossingen.

Wat AMD wil doen is op deze manier hardware audio een boost geven. Video kaarten worden veel meer verkocht dan dedicated geluid kaarten. Op deze manier is er meer hardware beschikbaar. Gaan ontwikkelaars er mee aan de slag en dan zul je denk ik ook wel weer betere dedicated audio kaarten krijgen die een hardware oplossing hebben.

Wat wel even gezegd moet worden is dat deze DSP alleen voor de verweking is. De weergave heeft nog steeds baat bij een goede geluidskaart met goede OPAMPS er op. Dit vervangt een goede geluidkaart niet maar voegt er iets extra's aan toe. Het werkt ook met onboard kaarten maar dan heb je nog steeds een minder helder/vol geluid omdat die OPAMPS gewoon niet zo goed zijn en er meer ruis op de outputs zit.
maar is dat ook zo?
geluid is "maar" geluid
de evolutie die A3D (superieure positioning) en EAX (omgevingseffecten) bracht vond ik fantastisch, maar ik denk dat het bij geluid toch meer is van het werkt of het werkt niet
een betere videokaart is sneller en/of kan meer visuele details aan, bij geluid lijkt mij dit veel moeilijker
Ook geluid heeft veel detail. Ik merkte dat bv heel duidelijk toen ik van onboard naar een X-Fi ging en nog een keer van mijn X-Fi naar mijn Auzentech Prelude.

Ik heb ook eens een dure KEF setup gehoord. Je hoorde gewoon zo veel meer.

En dan hebben we het nog niet over 3D positionering en de andere zaken waar ze het bij de presentatie van AMD over hadden.
Ik kan het niet uitleggen zoals je zegt GFX effecten kun je zien in filmpjes en plaatjes. Dat kan niet met geluid dan moet je het echt ervaren.

En net als bij GFX effecten zal de een het meer waarderen dan de ander.
Nja, de USD prijzen worden toch gewoon rechtstreeks euro prijzen.
Ik vind het resultaat bij battlefield 3 toch wel wat raar.
Ik haal met 1 HD7850 (nu dus 270X) toch echt rond de 50 FPS en met 2 kaarten tegen de 100 dus ik betwijfel of jullie testrsultaat klopt.
Dan zou jouw resultaat afwijken van zoe goed als alle hardware reviews?
Waarschijnlijk draai je toch iets andere instellingen of een lagere resolutie.
En ingame FPS is ook anders dan benchmark fps hé.
Ik speel op Ultra 1080P met 4x AA en als je het niet geloofd zal mij dat een rotzorg zijn, ik speel lekker verder met vSync op 60 fps.

Die benchmarks zijn oud en irrelevant, er zijn veel driver improvements gekomen en het goed bekent dan een HD7850 battlefield 3 op ultra 1080P kan spelen met meer dan goede framerates.

Ik heb 350 uur in het spel zitten en weet zelf ook waar ik het over heb en zit je geen onzin te verkopen.

Ik heb met 1 kaart nog nooit minder dan 30 fps gezien, en dan is het echt extreem.
Waar staat het dat ik je persoonlijk aanval op je geloofwaardigheid? Doe maar rustig hoor...

Je draait dus niet de benchmarks maar spreekt over persoonlijke ingame performance door af en toe naar het FPS tellertje te kijken. Hopelijk snap je dat DAT nou net irrelevant is. De "oude" benchmarks waar jij over spreekt blijven tussen de verschillende tests gelijk waaroor je tenminste appels met appels kunt vergelijken en kaarten kunt beoordelen op het pure verschil in rekenkracht... Het klopt idd dat driver optimalisatie de performance gaat verbeteren en ik denk dat tweakers hier wel rekening mee houdt aangezien er geregeld benchmark resultaten in het nieuws staan als er een significante driver update is.

TL:DR versie: Jouw persoonlijk ingame resultaat is ieders "rotzorg" aangezien het irrelevant is.
Ik heb het over een gemiddelde FPS van 70 met 2 kaarten en 40 met 1 kaart.
Ik heb het over pieken van 100 fps die niet zeldzaam zijn, maar lager dan 60 kom je ook niet.

Iedereen kijkt wel een op het tellertje, maar ik heb het dan ook over een periode van een paar minuten en daar het gemiddelde van, er zijn tools voor.

Ik zeg, dat ik met zijn kaart/kaarten een veel hoger gemiddelde heb als veel andere reviewers, niet dat ik die meteen als invalid bestempel, maar het valt mij gewoon op dat ik gemiddelt 10 fps per spel meer heb, en ik draai dan wel bij Battlefield de standaart 10Mhz overclock die niet bar veel zou moeten uitmaken.

Sowieso, een Hd7850 is eigenlijk een HD7970/2 (2048 stream processors vs 1024) en het schaalt meestal ook zo mee, kijk maar eens bij 7970 Benchmarks, als je die resultaten gedeelt door 2 doet kom je inderdaat rond mijn getallen uit.

Als ik er een 25% OC overheengooi kom ik makkelijk voorbij een 680.
Waar hij op doeld is dat je voor een benchmark exact hetzelfde wil laten gebeuren in de game. Wat er namelijk ingame gebeurd heeft veel invloed op de resultaten. En meestal zijn benchmarks zo ingesteld dat het op een gegeven moment heel druk is door bijvoorbeeld gigantisch veel explosies tegelijk.

Ahankelijk van hoe jij speelt en waar jij speelt (binnen/buiten/sniper/piloot/etc) krijg je dus verschil in performance. Bovendien durven bepaalde tools onderling ook wel nog is verschil geven over hoeveel frames er nu eigenlijk zijn. Tel daarnaast ook nog is de 3dsettings die je kan instellen buiten het spelletje om in catalyst zit je terug met een verschil (en die kunnen veel fps verschil geven). Dan heb je nog een mogelijk verschil in driver en windows.

Of om een lang verhaal kort te maken, dat er een verschil zit in hoeveel frames jij haalt tegenover wat men in een benchmark haalt is niet raar.
Jij vat goed samen hoe ik het bedoel en je hebt groot gelijk.
Inderdaad en ik snap de comment ook niet dat de verschillen gering zijn. De 270X scoort echt heel slecht, haast onspeelbaar! 23 FPS gemiddeld verschil op de 760 is huge!
3. Mantle, TrueAudio en Powertune
het bouwen van een eigen api voor een bepaald aantal videokaarten, waarbij de concurrentie wordt uitgesloten, gaat een stap verder.
Ik kan me nog een API herinneren, PhysX, waar eigenlijk alleen Nvidia gebruik van kon maken. Deze API zorgde voor geweldige physics. Deze konden voor Nvidia makkelijk op de GPU berekend worden en dit zag er erg mooi uit. Wou je deze features echter met AMD, dan moest het CPU, wat meestal als gevolg had dat de framerate tot bijna 0 zakte. Echt oud nieuws dat dit soort dingen gebeuren, is het dus niet.
Yep en 3DFX Glide was ook zo iets. Daar lijkt mantle nog het meeste op.
In dit geval is het wel meer. Het kost voor developers niet heel veel extra moeite om de console versie (die al low level geprogrammeerd is) te porten naar de PC en via mantle dus dezelfde optimalisaties kan gebruiken aangezien de consoles en de desktop kaarten GCN als architectuur hebben.

En dat is het grote verschil. In het verleden gingen bij een port al je optimalisaties verloren en moest je dat omzetten naar DirectX wat veel trager is. Nu kun je de optimalisaties behouden en via mantle beschikbaar maken op hardware die het ondersteunt. Zo niet kun je altijd DirectX of OpenGL gebruiken.

Ik zie het dus meer als een extra. Maar als het heel populair zou worden hebben nVidia en Intel wel een groot probleem.
Voor zover ik weet heeft Nvidia ook toegang gekregen tot de API en zouden ze dus in de volgende generatie de API wel in kunnen bouwen, als ze dat willen.
Klopt het is een open standaard. Maar het ligt natuurlijk deels ook aan de architectuur van de chip of je kan profiteren van de optimalisaties. Wijkt je architectuur te veel af werkt het niet.
Intel en nVidia zouden dan wel een GPU met de GCN Architecture moeten bouwen en dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren
No. It is an API for the industry-standard GCN Architecture and its specific ISA, done at the request of game developers
https://twitter.com/Thracks/status/383872285351739393

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.