Specificaties Rad. R9 280X (1GHz), 3GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB Review

marcel87 13 januari 2014, laatste update op 16 augustus 2014, 4.675 views

MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB

Een betaalbare kaart met voor introductiedatum prima prestaties. Mijn kaart was koel en stil bij idle, onder load werd hij jammerlijk genoeg behoorlijk heet en lawaaiig. Dit in vergelijking met de ASUS R9 280X kaarten die ik had. Mogelijk was dit slechts exemplarisch. Bekijk de (p)review voor meer informatie.

Pluspunten

• Stil bij idle
  • BIOS switch
  • 2 slots
  • Hogere standaard coreklok
  • Slechts 1 slots bij gebruik fullcover WC-blok

Minpunten

• Lawaaiig bij full load
  • Heet bij full load (t.o.v. ASUS 280X)
  • PEG connectors zitten ongunstig
  • 2 VRAM chips worden niet gekoeld
  • Standaard niet te undervolten
  • Geen extra PCB features = ref. PCB
  • Relatief weinig/minder dikke heatpipes

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Introplaatje

Inhoud review:Changelog
27-12-13 Foto’s maken en analyse
13-01-14 Eerste opzet review en online

1. Inleiding
Naar aanleiding van miningkriebels was het plan om twee van deze MSI 280X-en te halen om daar vervolgens mee te minen c.q. te folden en af en toe wat te gamen.

Waarom deze 280X? In het verleden goede ervaringen opgedaan met MSI als videokaartmerk bij een MSI N460GTX HAWK en N560GTX-Ti HAWK, dus van daaruit denkende zou een MSI 280X ook vast goed zijn. Verder leek de prijs gunstiger ten opzichte van andere 280X kaarten, echter bleek later dat de prijs werd opgekrikt door de slechte levertijd. Uiteindelijk te weten bemachtigen voor 310 per stuk, maar wegens de tegenvallende ervaring heb ik ze weer teruggestuurd. Ondertussen had ik namelijk tweedehands al een ASUS R9280X-DC2-3GD5 weten te kopen en daarmee een ervaring opgedaan.

Uiteraard heb ik wel even de tijd genomen om te kijken wat er onder de motorkap zit. Ik heb ze niet maximaal getest, bijvoorbeeld door benchmarks te draaien of door overklokken hem tot de max te pushen, maar wel een aantal foto's gemaakt en ik kan mijn ervaringen erbij vertellen. Het leek me nuttig om daar een review van te schrijven, ook omdat mij andere dingen zijn opgevallen die in weinig reviews zijn beschreven.

Een kleine opmerking:
Alle foto's zijn eigen foto's tenzij anders vermeldt, vandaar het watermerk. En in mijn foto-album zijn de foto's wat groter te bekijken dan ze hier in de review staan.

2. Specificaties
De 280X kaarten zijn gebaseerd op de AMD Tahiti architectuur, zoals de HD7970 ook al was. Binnen de 280X kaarten verschilt het per fabrikant of ze gebruik maken van een iets zuiniger revisie van de originele chip (Tahiti XTL) of dat ze gewoon de oude (Tahiti XT2) gebruiken met simpelweg een 280X BIOS. In de review van tweaker Stef602 zijn globaal de verschillen in de versies te ontdekken.

Specificaties
Displayport2x mini DP
DirectX11.2
OpenGL4.3
Kaartafmetingen269x128x34 mm

Verder zitten op de kaart de welbekende MSI Military Class componenten die een langere levensduur moeten geven ten opzichte van reference (AMD) materialen. De MSI 280X kan door gebruik van mini-DP grote resoluties aan tot bijvoorbeeld 4k UltraHD. Eyefinity moet tevens geen probleem zijn.

De kaart zou volgens specificaties maximaal 250W kunnen verbruiken. Echter blijft bij wat gamen en andere lichte werkzaamheden het verbruik hier een eind onder, tenzij je hem hebt overklokt uiteraard.

Met de kaart kan je uiteraard ook crossfire draaien. Het mooie aan de kaart is dat je deze zelfs zou moeten combineren met een “oude” HD7970, omdat deze feitelijk dezelfde soort chip heeft.

3. Wat zit er in de doos?
In de doos zitten de gebruikelijke dingen. Wat boekjes, wat adapters en natuurlijk de kaart. Opmerkelijk vond ik dat de doos vrij klein van formaat was ten opzichte van de kaart die er in zit. MSI is blijkbaar zuinig geworden met de ruimte... want meer dozen in een vrachtwagen is goedkoper, dus kan de prijs ook gedrukt worden. Echter door de schaarste door mining merken wij daar weinig van.

”Accessoires”

Zoals te zien is komen de adapters en boekjes in een speciale omdoos, een soort van kartonnen opbergdoos waar het mooi gescheiden in zit. We zien hier 1 CFX kabel van zo’n 10cm en een aantal converters (adapters). Wel te weten:
  • 1x PCIe PEG 6pin naar 8pin
  • 2x molex naar 8pin
  • 1x mini-DP naar DP
  • 1x DVI-I naar VGA
Verder zien we een kleine handleiding en een CD met de gebruikelijke software van MSI, zoals drivers en utilitysoftware. Beter gebruik je uiteraard van het laatste niets en download je de recentste utility van de site zelf en de driver bij AMD.

4 De kaart zelf

MSI R9 280X GAMING 3G

4.1 Hardware - PCB
Het PCB bestaat gewoon uit een reference AMD PCB, waar MSI alleen een andere koeler op heeft gezet en in een eigen doos heeft gestopt. Voordelen van het reference PCB zijn wel dat je in elk geval:
  • een BIOS switch hebt voor de dual-BIOS (dus een fabriek-BIOS en een unlocked-BIOS)
  • compatibiliteit met de meeste fullcover waterblokken
  • slechts 1 slot bij het gebruik van fullcover waterblokken, omdat bij het ref. design gekozen is om alle outputconnectors in n rij te zetten
Voor de rest heeft de 280X van MSI standaard een VRM/VMEM heatsink erop. Helaas koelt deze 2 VRAM's niet omdat daar de heatpipes bovenlangs lopen en wellicht de heatsink niet goed kon worden bevestigd op die plaats. Echter een koeling met doorlopende heatsink zou niet misstaan, want ik neem aan dat de overklok afgaat op de zwakste onderdelen. Een gemist punt wat mij betreft.

”Niet gekoelde VRAM chips”

De PCIe PEG connectors, 1x8 pin en 1x6 pin, moeten de 280X van voldoende prik voorzien. Hier heb ik ook een punt van kritiek over. De connectors zijn namelijk onhandig geplaatst door hoe ze zijn gemonteerd. Het aansluiten van kabels gaat zonder probleem, maar het loshalen van de kabels waarbij je het clipje moet indrukken, gaat bijzonder lastig omdat de koeler en fankabel in de weg zitten. Je moet de fankabel iets over de heatpipe schuiven (waardoor deze op spanning komt te staan) en vervolgens het koelblok iets naar voren drukken wil je goed bij het clipje komen en deze indrukken. De ASUS 280X heeft hier gekozen om de PCIe PEG-connectors 180 graden te draaien. Het clipje zit daarbij aan de andere zijde en is veel makkelijker in te drukken.

”PCIe PEG connectors”

4.2 De koeler: ventilatoren en heatpipes
MSI maakt gebruik van een Twin Frozr IV koeler, waarbij de diameter 92mm is. Maximaal toerental van deze ventilatoren is 3000 rpm. In MSI Afterburner wordt min of meer gesuggereerd dat je de ventilatoren zelfs helemaal uit kunt zetten, maar ze blijven dan wel gewoon draaien.

De MSI maakt gebruik van 6 en 8 millimeter heatpipes, waarvan er vier uitgevoerd zijn als 6mm en n als 8mm. De maximale afvoercapaciteit van warmte is daarmee al stukken minder dan bij een vergelijkbare ASUS kaart. Daar een ASUS 280X gebruik maakt van 2x6mm, 2x8mm plus nog eens 1x10mm. Wellicht dat dit de hogere fansnelheid verklaard, mede door het hoge stockvoltage en daarmee de standaard hogere temperaturen onder load.

”De koeler met Gaming logo”

4.3 Geluid en warmte
Hier kan ik vrij kort over zijn. Als je de computer niks laat doen of als je bezig bent op internet, office, of vergelijkbaar, dan hoor je zo goed als niets. Echter koop je zo'n kaart niet om weinig mee te doen, dus komaan, gas erop! Een beetje gamen of gewoon minen duwt de kaart tot zijn max. Niet alleen in kloksnelheden, zo ook in warmte en zeker in geluid. Ikzelf gebruik de kaarten op een benchtable, dus de onderlinge verschillen (ASUS vs MSI) vallen snel op. Helaas ten nadele van de MSI dit keer.

Youtube video van TomsHardware Duitsland

Onder full load werd de kaart na 5 minuten als zo'n 85 C in Furmark. Opmerking daarbij is dan wel dat ik niet gesleuteld heb aan het stock voltage, zoals Stef602 in zijn review volgens mij wel heeft gedaan. De temperatuur werd bereikt bij een omgevingstemperatuur van 19 C. De fan ging dan automatisch al hard draaien, wat met enkel het oor vergelijken al behoorlijk wat meer herrie maakte dan de ASUS kaart. Dezelfde loadtest ook gedaan met de ASUS kaart en deze bleef zo'n 15 C koeler!!!

Meer geluidstesten zijn bij TomsHardware te vinden: klik

4.4 Behuizing
Dit is een beetje een raar punt, maar ik vond het nog net interessant genoeg om te vermelden dat de behuizing om de Twin Frozr koeler gemaakt is van plastic. Bij de nieuwe type DCII koelers van ASUS is dit van stevig aluminium gemaakt. Wellicht niet heel belangrijk, doch een verschil in looks, robuustheid en wellicht een heel minimaal verschil warmteafgifte waar aluminium meer zal helpen dan plastic.

5. Waterblokken
Bij de verschillende aanbieders zijn op dit moment genoeg waterblokken beschikbaar om deze kaart een koeler en stille toekomst te geven.

EK Water Blocks biedt twee alternatieven aan. Een fullcover waterblok specifiek voor deze reference kaart als een universeel waterblok dat bijna op elke kaart te gebruiken is (alleen core koeling). Omdat de MSI gebruik maakt van een reference HD7970 PCB opbouw is er een blok te vinden die van die serie nog bestond. Dit is een origineel CSQ design, het welbekende rondjes-design.

Voorbeeld van een HD7970 blok van EK (CSQ) dat ook op de MSI 280X moet passen

Ook Watercool, Aquacooling en XSPC hebben waterblokken voor deze kaart of zijn nog in ontwikkeling.

6. Overklokbaarheid
In de inleiding noemde ik al dat ik de kaart niet echt ver heb getest. Standaard heeft deze kaart wel een hogere basisklok dan bijvoorbeeld de ASUS kaart heeft, echter merk je daar bar weinig van als je hem gewoon handmatig op een klok zet.

Echt overklokken heb ik niet gedaan. Wat lichte verhogingen in kloks doet ie bijna out-of-the-box en aan het voltage hoef je niet te zitten. Echter kan je de kaart standaard niet undervolten, wat eigenlijk wel zonde is om hem lekker koel te laten lopen op stock snelheden. Ook verbruiken zijn daardoor hoger dan bij een kaart waarbij je het wel kunt aanpassen en dat is (vind ik) eigenlijk wel jammer bij een kaart als deze.

7. Overige ervaring
En van de twee kaarten die ik binnen had gekregen gaf in MSI Afterburner geen temperatuur weer. Ik denk dat de sensor daarvan brak of kapot was. Daarom bleef deze kaart altijd op 20% fansnelheid draaien, ongeacht welke load en temperatuur er op dat moment was. Best link dus als je dat niet in de gaten hebt en de kaart verder wel gewoon functioneert. Ik neem aan voor het gemak dat dit gewoon pech was met deze kaart, maar voor hetzelfde geldt koop je er eentje met hetzelfde probleem… met artifacts of brandblaren tot gevolg.

”De MSI 280X van opzij”

8. Prijs
Zoals boven bij de inleiding genoemd is de prijs op dit moment nog vrij fors wegens de schaarste. Je moet veel geluk hebben als je er al eentje in huis wilt halen, laat staan voor een lage prijs. Normaal zou het prijsniveau rond 260-280 euro moeten liggen, maar leverbare kaarten op dit moment zijn fors hoger rond de 310-330 euro. Voor datzelfde geld heb je dus al bijna een R9-290. Echter heeft de laatste genoemde een reference koeler waar je sowieso niet blij van wordt, daarmee vergeleken is deze MSI kaart/koeler stukken beter. De totale kosten t.o.v. een koele/stille reference R9-290 vallen dan toch nog te behappen.

9. Conclusie
Het is een leuke kaart voor de mensen die weinig met hardware wisselen (i.v.m. de PEG connectors), altijd gamen met hoofdtelefoon op, willen overklokken en het gemak willen hebben van een BIOS switch of bijvoorbeeld een CSQ WC blok mooi vinden.

Ook biedt MSI een BF4 versie aan, die af en toe zelfs beter leverbaar en betaalbaar lijkt te zijn, dus dat is iets om in de gaten te houden als je op zoek bent naar deze kaart.

Verder valt nog te noemen dat deze kaart een zuiniger Tahiti chip heeft. Of deze beter overklokbaar is vraag ik mij af, want dat heb ik niet getest, maar hij zou in elk geval iets zuiniger qua stroomverbruik moeten zijn. Jammer dat het dan zo krom lijkt doordat de kaart naar verhouding wel warmer wordt. Voor langere duur full load vind ik 15 C verschil vrij veel, als je af en toe de 80 C aantikt tijdens gamen zou niet veel moeten uitmaken.

Externe links:
- MSI productsite
- HardwareInfo review
- HardOCP review
- Guru3D review

Heb jij ook een MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB?

Pff, daar heb je weer ff je best op gedaan Marcel. Mooie revieuw.
Nog behoefte om er 1 over een 290X te maken? :P
Mag je mijn kaart wel x een dagje lenen ofzo:P
Haha dank je. Daar hou ik je aan! :D
Doen we die 780Ti Classified ook nog... mooie vergelijking. :9 ;)

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 14 januari 2014 09:12]

Nette review.

Note:
Jouw temperaturen zijn echt vl te hoog in furmark. Heb je de XT2 chip ipv de XTL? Mijn temperaturen zijn nog nooit zo hoog geweest met mijn kaart. (in een dichte kast nogwel en overgelocked!) Of beide kaarten waren crappy, of je hebt de XT2 chip. :)
Standaard undervolten kan wel, namelijk met Sapphire Trixx.
Overclocken kan na een kleine tweak ook, zie: productreview: MSI R9 280X GAMING 3G review door Stef602

Edit:
Ik heb mijn review even aangepast en 2x gelinkt naar jouw review vanwege je XT2 kaart.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 14 januari 2014 14:24]

Dank je voor je reactie. ;)
Ja ik vond de temperaturen ook fors, maar ik heb dan niets gedaan met het voltage. Jij hebt dat volgens mij wel gedaan voordat je in Furmark bezig ging, toch? Tenminste alleen dan kan ik die temps verklaren.

Zoals genoemd heb ik er verder niet al te veel mee gedaan. Ik heb ze kort getest onder load, omdat ik ze voor het minen wilde hebben. De loadtemps vond ik fors. Daarom niet meer verder getest en een paar dagen later terug gestuurd. Eerst 2 dagen volledig benchen, bijna mishandelen en daarna terugsturen vond ik niet zo netjes. Als het "mocht" had ik het anders wel gedaan, dan was de review nog completer geworden. :9

Ik heb jou review gisteren ook goed nagelezen en heb geprobeerd daarop toevoegingen maken. Nu achteraf was het undervolten makkelijk geweest, maar zoals je las waren er ook andere dingen die mij persoonlijk tegenstonden.

Ik zeg je/jullie eerlijk, als ik de ASUS niet had gehad was ik waarschijnlijk heel tevreden geweest met deze MSI kaarten, gewoon omdat ze het prima doen, alleen mijn ervaring met de ASUS was out-of-the-box net iets beter. Wellicht dat het persoonlijk is dus, maar een review is altijd een persoonlijke interpretatie, dus zo zou iedereen dat ook moeten opvatten. :)
De Asus kaart is ook iets beter, maar wel 30-40 euro duurder, ook hebben de MSI kaarten vaker een XTL-chip. Het is maar net hoeveel je voor je kaart wil betalen!

Ik heb mijn voltage zelfs omhoog gegooid, wat betekent dat de temperaturen hoger zouden moeten zijn dan zonder het voltage omhoog te gooien. Dus eigenlijk is/was jouw kaart op stock een groter heethoofd dan de mijne met +50mV.

Vreemd. Maarja, silicon gamble he?

Ik zou wel duidelijk in je review zetten welke chipversie je hebt XTL (nieuw) /XT2 (oud). Dat maakt het een stuk makkelijker vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 14 januari 2014 15:01]

Hey ik heb zojuist deze kaart ingebouwd en het viel me op dat bij mij de aansluitingen wel goed zitten. Ik heb dus geen probleem met het eventueel losklikken van de voedingskabels. Misschien hebben ze je review gelezen! ;)
Ik ga nu proberen te achterhalen welke chip ik heb. Heb inmiddels Frozen al een bericht gestuurd, want ik kom er nog niet helemaal uit.

Mooie review verder!
Haha goed om te horen!
En ja wie weet, of ze waren er zelf al achter gekomen. Bij mijn twee kaarten was het iig een beetje irritant geplaatst. Het viel me daarom snel op. ;)

Je kan je chip-versie waarschijnlijk achterhalen via GPU-Z. Bij BIOS version staat dan in de code zelf welke BIOS voor welke specifieke chip het betreft. Icm de TechPowerUp website kom je dan waarschijnlijk wel achter (omdat daar de vBIOS vaak zijn gebackupped), welke chip het betreft mocht het niet in de code zelf staan.

Ik heb daar zelf niet naar gekeken, omdat ik ervan ben gegaan dat MSI consequent is in hun chip-versies en dus niet random gebruikt onder hetzelfde typenummer. Op de TechPowerUp site zelf staan alleen BIOS versies voor de GAMING 3D allen gebaseerd op de Tahiti XTL, dus waar Wesley het zo vandaan heeft dat er verschillende chips zijn toegepast weet ik niet.