Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Dying Light - rennen en springen met zombies

Knutselen

Dat geldt ook voor een ander onderdeel van de game; het in elkaar sleutelen van wapens en hulpmiddelen. De bom die we al noemden, kun je in elkaar zetten. Verder zagen we alleen vuurwerk voorbij komen dat zelf in elkaar geknutseld bleek. Het waren simpele voetzoekers, maar die zijn erg handig omdat ze een paar seconden lang de aandacht van de omringende zombies vasthouden, wat jou kans geeft om een drukke passage over te steken zonder gelijk een zombie op je nek te krijgen.

Op zich ben je daarbij niet meteen kansloos. Je kunt je verweren, bijvoorbeeld door de nek van een zombie om te draaien, al is dat een laatste redmiddel. Gelukkig heb je ook wapens waar je mee aan kunt vallen. Daar zagen we diverse voorbeelden van. Eigenlijk zijn het vooral slagwapens: een bijl, een zware voorhamer en een machete, die vreemd genoeg elektrisch geladen leek, mogelijk als gevolg van je eigen knutselwerk. Vuurwapens hebben we niet voorbij zien komen, dus het is nog niet duidelijk of je daar gebruik van kunt maken. Wellicht komen die pas later in de game langs, als je ook sterkere versies van de zombies tegen zult komen. Daar hebben we in onze demo slechts een enkel voorbeeld van gezien; een monster dat twee koppen groter is dan gemiddeld en ook twee keer zo breed. Zijn voornaamste aanval was een rush die je moet zien te ontwijken. Na de rush is de zombie even van zijn stuk gebracht en kun je hem in de rug aanvallen - of het op een lopen zetten, want dat blijft in de meeste gevallen de beste optie. Er is altijd wel een steeg om in weg te duiken, een hek om overheen te klimmen of een balkon dat je kunt gebruiken om omhoog te klimmen.

Voorlopige conclusie

Helaas wil Techland nog niet alle opties verklappen. Zeker naar het in elkaar sleutelen van wapens en aanverwante zaken zijn we erg benieuwd. Desalniettemin zijn we onder de indruk van de game van Techland. Beide Dead Island-games waren vermakelijk, maar niet veel meer dan dat. Van Dying Light gaat ons hart echter een stuk sneller kloppen. De nadruk op free running is een twist die ons erg aanspreekt. Je kunt nog steeds op vertrouwde wijze naar hartenlust inhakken op de Biters, maar je hebt een volwaardig alternatief dat zelfs de voorkeur verdient. Techland heeft bovendien een wereld geschapen die op een heel natuurlijke manier uitdaagt om het op een rennen te zetten.

Datzelfde geldt voor je nachtelijke escapades. Het lijkt erop dat er steeds voldoende reden is om 's nachts op stap te gaan, hoe gevaarlijk dat ook is. Daarbij komt dat de Poolse studio een veel gedetailleerdere wereld geschapen heeft dan in Dead Island. Toch moet gezegd dat het zonlicht dat we zo mooi door de ruisende bladeren van een boom zagen breken opgeroepen werd door een stevige pc. Het is maar de vraag of de Xbox 360 en PlayStation 3 evenveel detail weer kunnen geven. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je de game ook spelen op een Xbox One of PlayStation 4, al duurt het tot 2014 voor de game op de markt verschijnt. Tot slot: mocht je willen, dan kun je Dying Light ook met drie anderen spelen, in coöp.

Titel Dying Light
Platform Pc, Xbox 360, PS3, Xbox One, PS4
Ontwikkelaar Techland
Uitgever Warner Bros.
Releasedatum 2014




Laagste prijzen voor: Dying Light, Xbox One
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

NedGame

Score: 4 (8)

€ 29,99

€ 31,98

Kostenoverzicht

Productprijs € 29,99
Pakketpost tot € 75,- € 1,99
iDeal € 0,-
Totaal € 31,98
Bekijk

Reacties (37)

Wijzig sortering
video 00:46... palmbomen, electrische messen. Doet me héél erg denken aan dead island. Die is ook vrij open en je hebt veilige bases. wapens maken met recepten ja hoor!
Het nieuwe zijn de nacht-scenes en de vallen. Rennen kon je in dead island ook al (alleen zonder trucjes) zolang er alleen maar langzame zombies om je heen stonden. Ik zie te weinig verschillen om al te zeggen dat ik deze game zou spelen. Bovendien weet ik nog niets over een verhaal of wat dan ook.
Plus het is Techland... vond Dead Island games nou niet echt top. Vermakelijk inderdaad, zoals in de preview staat, maar geen top spel. En ze hadden best veel bugs...
Ziet er interessant uit, maar ik vraag me wel af wat het doel van het spel is. Waar werk je precies heen, zijn er missies, is er een verhaal? Het lijkt me raar om een volledig open spelwereld te hebben waarbij het doel is om uiteindelijk alle kampen te bezitten. Dus ik verwacht wel iets van missies en een verhaallijn die je enige houvast geeft.

Tot dusver vind ik het een vet spel, heb ik er een goed gevoel bij. Maar domme missies, slecht verhaal of wazige gameplay kan het zomaar laten omslaan naar een game die is blijven hangen in zijn potentie.
zijn er missies, is er een verhaal?
Ligt het aan mij of is het zeer logisch dat er gewoon een verhaal en missies in gaan zitten? zeker als je naar Dead Island kijkt

Zelfde dat de reviewer verbaast was over elektrische wapens... zeker niet veel Dead island gespeeld ;)

Ik kijk ieder geval zeer uit naar deze game, het bied iedergeval een aantal zaken die ik altijd al graag had willen zien in een zombie game
Dead Island laatst gekocht op steam.

Leuk spel eerste waar ik aan dacht toen ik het zag.

Dit spel lijkt me ook wel grappig en lastig.
nog maar even afwachten hoe het spel uiteindelijk wordt.
Ziet er schitterend uit. Ben niet van de zombie games, maar deze wil ik toch zeker wel proberen.
De beelden doen me overigens aan FarCry denken. Zelfde engine misschien?
Doet er wel aan denken inderdaad, maar voor Dying Light wordt de nieuwste Chrome Engine 6 die door Techland zelf is ontwikkeld. Voor Dead Island werd nog CE 5 gebruikt, zo te zien hebben ze flinke verbeteringen toegepast.

Wat mij overigens erg interesseert om deze game te kopen, is de laatste zin van de review:
Tot slot: mocht je willen, dan kun je Dying Light ook met drie anderen spelen, in coöp.
Weet iemand of dit Single Player coop (dus split screen) is of enkel online?
Ziet er leuk uit, alleen jammer dat (net als in Dead Island) de range van melee wapens een beetje nep overkomt, als je 2-3 meter van iemand vandaan met je bijl zwaait gaat echt niet magisch zn nek open.

Verder wel geinig dat ze een beetje van Dead Rising (wapens (etc?) maken) en Left4Dead (4 player coop) hebben toegevoegd zonder het meteen overduidelijk na te doen.

Ben benieuwd!
Verder wel geinig dat ze een beetje van Dead Rising (wapens (etc?) maken) en Left4Dead (4 player coop) hebben toegevoegd zonder het meteen overduidelijk na te doen.
Dat hebben ze volgens mij gewoon overgenomen uit hun voorgaande zombie games (Dead Island & Riptide)
Waarom is dit een review en geen preview?
preview is wat ze zelf hebben gezien neem ik aan en review is wat ze zelf hebben gespeeld
Het lijkt me een foutje aangezien in reviews een voltooid product wordt gerecenseerd, waar een eindbeoordeling aan wordt gehangen. In previews (zoals deze) wordt er nog geen eindbeoordeling aan vastgeknoopt aangezien het product nog in ontwikkeling is.
Klopt. Foutje, is inmiddels hersteld!
Ziet er prachtig uit en het feit dat je niet als een Rambo er doorheen beukt maakt het dat de sfeer van het niet gepakt willen worden alleen maar heftiger zal worden ervaren.
Absoluut een aanrader, sluipen en kruipen komt weer terug nu ook Thief binnenkort te spelen is.
Ik kijk wel uit naar deze game, ziet er zeer knap uit.

Over het al dan niet vuurwapens: in één van de screenshots zie je andere members met geweren, ik vermoed (vermoed zeg ik dus) dat dit dan toch ook moet mogelijk zijn voor jezelf en teammembers anders wordt de strijd nogal oneerlijk tegen die 'clan'.

Omtrent het 'nest' systeem, misschien zoiets als in Far Cry 3 met de kampen? Je kan een kamp/nest uitroeien door 's nachts een bom te leggen (groot risico en misschien met bewaking het kamp ook 's nachts), zodat het overdag ontploft temidden van al de biters. Zo kan je in dat gebied ook 's nachts vrij rondlopen. En de kampen worden beter bewaakt naarmate je er meer vernietigd? Zou toch mooi zijn me dunkt?

Al bij al, deze staat met een kruisje in mijn agenda.
Lijkt mij echt een vet spel! Dat wordt sws kopen voor de PC :D Love all the zombie games recently :*)
Al ben ik zelf niet zo heel enthousiast over het zombie genre, toch heeft deze game mijn aandacht getrokken. Het idee dat het een open wereld is spreekt mij al aan en dat je je eigen gamestijl kan ontwikkelen. Daarnaast dat je zelf er op uit kan trekken en je zelf bepaalt wat je plan is is al vet, laat staan dat je je eigen wapens kan maken!

Ik ga zeker deze game volgen. Ik ben zeer benieuwd naar de verhaallijn. Als de ontwikkelaar daar iets moois van kan maken, dan is er een hele groote kans dat ik deze game ga kopen. Als ze daarnaast nog een mooie multiplayer/ co-op aan vast plakken dan wordt dit echt een top game.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True