Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Samsung Ativ Book 7: ultrabook-alleskunner

Van Series naar Ativ

Inleiding

Samsungs productlijn voor laptops was relatief eenvoudig. Je had bijvoorbeeld de Series 9 voor high-end systemen, Series 3 voor goedkopere laptops en Series 5 voor basis- en mainstreamcomputers. De Series 7 was voorbehouden aan laptops die voor de mainstream- tot en met de high-end markt bedoeld zijn. Zo wierpen we begin dit jaar al een korte blik op de Series 7 Ultra.

Nu is Series 7 geen sexy naam, zo hebben ze ook bij Samsung geconcludeerd. Apple en Asus hebben met respectievelijk MacBook en Zenbook veel pakkender namen en net zoals Tab een logische aanduiding voor een tablet is, is Book dat voor een notebook. Samsung gebruikt daarnaast de aanduiding Ativ al voor enkele Windows-producten, zoals de Ativ Smart PC's, Ativ S-Windows Phone en Ativ Tab. De combinatie van Ativ met Book was dan ook gauw gemaakt. Voor wie het niet gezien had: Ativ is het omgekeerde van Vita, oftewel 'leven'. Vanaf 13 mei voorziet Samsung al zijn Windows-pc's van de Ativ-aanduiding. Het cijfer achter Ativ geeft aan hoe high-end het product is, waarbij de oneven cijfers voor dunne ultraportables worden gebruikt. Om een lang verhaal kort te maken: de nieuwe ultrabook die Samsung deze week uitbrengt, werd in januari geïntroduceerd als Series 7 Ultra, maar zal nu door het leven gaan als Ativ Book 7, wat aangeeft dat het gaat om een redelijk high-end thin & light-laptop die Windows draait.

Tijdens de technologiebeurs in Las Vegas waren we onder de indruk van de nieuwe ultrabook van Samsung, met zijn Radeon-videokaart, en touchscreen met ips-paneel en full-hd-resolutie. Vier maanden na dato is het model beschikbaar in Nederland en konden we kijken of onze indruk gerechtvaardigd was.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite