Specificaties 13,3" (1920x1080), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Ativ Book 7 NP740U3E-X01NL Review

jjrotte 28 augustus 2013, laatste update op 10 juni 2014, 888 views

Samsung Ativ Book 7 NP740U3E-X01NL

Pluspunten

• Snel opstarten,
  • Lichtgewicht,
  • Haarscherp beeld,
  • Bijna geruisloos,
  • Fraai design,
  • Cheaper then an apple... and just as tasty

Minpunten

• Maar 128 Gb opslag dus zorg dat je elders ruimte hebt (network, cloud)
  • Aanvulling november 2013 - bij de upgrade naar Windows 8.1 crashte de machine volledig, tuurlijk was het niet een Windows probleem (vindt Windows zelf) maar een glitch in het stuurprogramma vd grafische kaart... Dus terug naar Windows 8, met onvermijdelijk dataverlies. Diverse internetfora leren dat dit vaker voorkomt.
  • Aanvulling juni 2014 - en ineens was het beeldscherm compleet donker, af en toe een flits van het inlogscherm en heel af en toe kan er 20-30 minuten gewerkt worden. Er is niets bijzonders met het ding gebeurd, geen exotische programma's, alleen 'kantoorwerk'. Gelukkig staat de meeste data in de cloud... Contact met leverancier Cool Blue; opsturen en dan reparatie/terug naar fabrieksinstellingen.
  • Kortom: voor een zogenaamd Premium Ultrabook vind ik het een buitengewoon slechte show, aanschaf wat mij betreft eens maar nooit weer!

Ultrabook van Samsung, type 740U met prima specificaties waaronder ook het lichtgewicht. De combinatie van toetsenbord en touchscreen verhoogt de gebruiksvriendelijkheid zeer. Het full HD scherm is haarscherp, ook de kleine lettertjes zijn goed leesbaar. Dankzij SSD razendsnel starten en van toepassing veranderen. Het besturingssysteem is Windows 8 met naar keuze de tegels (is helemaal prima) of het oude vertrouwde bureaublad (kan ook en is voor sommige internettoepassingen zelfs beter & handiger). Samsung biedt daarnaast een hoop extra's waarvan een hoop hele leuke lifestyle apps (altijd al willen koken als Jamie Oliver?). We gebruiken dit ultrabook vooral voor documentverwerking (tekst & plaatjes) en internet (werk, studie en ontspanning). Zie ook de reviewvideo van deze machine op tweakers.net, daar valt eigenlijk niet zoveel aan toe te voegen want is helemaal correct. Is overigens een waardevolle informatiebron.
Natuurlijk zijn er ook nadelen, niet zozeer vanwege Samsung want dat klopt allemaal wel, d.w.z. tot nu toe geen fails tegengekomen. De 'problemen' zitten nu in de toepassingensfeer. Bijvoorbeeld; We hebben Office 365 geinstalleerd en blijkt dat Outlook 2013 geen map 'verzonden items' aanmaakt, lastig want dan weet je niet wat je verstuurd hebt.
Daarnaast blijkt in ons geval dat voor telewerken een aangepaste Citrix ICA client voor Windows8 nodig is, die is niet eventjes te downloaden...
Ik neem aan dat deze problemen binnenkort worden opgelost.

Heb jij ook een Samsung Ativ Book 7 NP740U3E-X01NL?

Bedankt voor je review. Ik heb nu een MacbookPro (o.a. met Bootcamp om Windows te draaien) maar zit toch te denken aan een dedicated windows machine. En dan lijkt mij dit een waardig apparaat.
Okee, Apple is prima maar dan wel alles van Apple...