Gears of War: Judgment

Door , 19 reacties

Vreemde timing?

Is het vreemd dat begin 2013 een nieuwe Gears of War verschijnt? Misschien wel, als je weet dat er later dit jaar een nieuwe Xbox wordt uitgebracht. Dan verwacht je dat de nieuwe Gears ook op die nieuwe console verschijnt. Maar ja, waar Sony al heeft bekendgemaakt dat er een PlayStation 4 komt, hult Microsoft zich nog steeds in stilzwijgen. Officieel weten we nog steeds niets over een nieuwe console en dus verschijnt Gears of War: Judgment voor de meest recente Microsoft-console die er is: de Xbox 360.

Zo lijkt Judgment een tussendoortje, een spel dat Xbox-gamers zoet moet houden tot de games voor de nieuwe Xbox verschijnen. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de game minder leuk of minder goed is. Ontwikkelaar Epic Games grijpt in ieder geval wel de kans aan om te experimenteren in Judgment, en het heeft daarvoor de hulp ingeroepen van het Poolse People Can Fly, de Poolse studio die het onlangs overnam.

Emergence Day

Die experimenteerdrift blijkt al uit de setting van het verhaal. Je bevindt je in Judgment - de titel verklapt het al een beetje - niet op het slagveld, maar in een rechtbank. Daar staan vier leden van Kilo Squad terecht, aangeklaagd voor hun aandeel in de strijd tegen de Locust, de buitenaardse wezens die in alle delen van de serie de vijand vormen en die proberen de fictieve planeet Sera te veroveren. Het gaat daarbij om de acties van de squad vlak na Emergence Day, de dag waarop de Locust hun eerste aanval plaatsten. Het gaat dus om gebeurtenissen die eerder plaatsvonden dan die in de eerste Gears of War, en Judgment is daarmee een heuse prequel.

De vier Kiloknallers worden flink genaaid, want hun aandeel in de gewelddadigheden na Emergence Day wordt door de aanklager, die tevens als rechter optreedt, zeer negatief uitgelegd. Hij lijkt erop uit om de vier aan de schandpaal te nagelen en is duidelijk op zoek naar een zondebok. Daar wil de squad natuurlijk niet aan meewerken en het team wil dus de ware toedracht uit de doeken doen. Dat kan middels flashbacks, en die vormen de missies waaruit de campagne bestaat. De aanklager beschuldigt het team dus van misdragingen tijdens een bepaalde missie, wat de aanzet vormt om de missie te spelen. Daarbij krijg je de kans om het ongelijk van de aanklager aan te tonen en te onthullen hoe alles werkelijk is verlopen. Als dat lukt, heb je het aandeel van Kilo Squad 'declassified'.

Gears of War: Judgment, zoals de game was te zien tijdens de E3.

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*