Door Matthijs Hakfoort

Nieuwsposter

Tweakers.net Best Buy Guide: Editie Februari 2002

Special: god-bak

De God-bak is in feite de natte droom van iedere tweaker: een PC met onbeperkt budget. Uit de uiteindelijke samenstelling blijkt wel dat je zonder de limiterende werking van geld tot een erg gelikt systeem kan komen:

*Processor: 2x AMD Athlon XP 2000+
  • Onbekend
  • De processor voor de god-bak moest de snelste zijn die beschikbaar was. En op dit moment is dat duidelijk de Athlon 2000+. En om er nog maar een schepje bovenop te doen hebben we twee van die dingen op het moederbord geprikt. Dat lijkt me toch wel zat processorkracht, niet? Er is trouwens gekozen voor standaard Athlon XP's, aangezien die absoluut geen moeite hebben met het werken in dual opstelling, en we zouden geen tweakers zijn als we niet een beetje non-conformistisch zouden zijn.

    *Moederbord: Asus A7M266-D MPX
  • Onbekend
  • Dit moederbord is voorzien van een verbeterde versie van AMD's 760MP chipset, de 760MPX. Dit betekend onder andere 66MHz/64-bit PCI sloten wat we prima kunnen gebruiken voor een stevig SCSI RAID systeem. Vervelend is dat er voor USB ondersteuning een aparte PCI kaart nodig is, maar dat is een probleem waarmee valt te leven.

    *Geheugen: 4x 1024MB PC2100 DDR Registered
  • Onbekend
  • Het gekozen Asus moederbord ondersteund maximaal 4GB PC2100 geheugen. Wat ons betreft een mooie hoeveelheid om het systeem mee uit te rusten. Zelfs als je graag enorme TIFF bestand in Photoshop wilt openen zal de hoeveelheid geheugen geen probleem vormen. Het prijskaartje zal voor de normale stervelingen even slikken zijn, maar dat is voor dit systeem geen probleem .

    *Videokaart: 3Dlabs Wildcat 5110
  • € 2500,-
  • 3DLabs Wildcat II (klein) Op onze zoektocht naar de krachtigste videokaart kwamen we uit bij de 3Dlabs Wildcat 5110. Deze professionele OpenGL kaart beschikt over maar liefst 144MB geheugen en dual pipelines zorgen voor een ultieme performance. Daarnaast is er ondersteuning aanwezig voor een tweetal monitoren wat ook uitermate handig is.

    *Monitor: 2x Samsung 240T 24"
  • Onbekend
  • Omdat er toch twee aansluitingen op de videokaart zitten hebben we maar eens gekeken naar twee lekkere beeldbuizen. Gekozen is voor twee Samsung 240T 24" LCD monitoren. Deze monitoren beschikken over een gigantisch 24" LCD scherm. Door de panoramische 16:10 beeldverhouding is het mogelijk twee A4-pagina's (of natuurlijk twee keer tweakers.net) naast elkaar weer te geven.

    *Netwerkkaart: Intel Pro/100+
  • € 50,87
  • De netwerkkaart die we hebben uitgekozen lijkt een beetje blasé in dit gezelschap, maar aangezien we het wat ver vonden gaan een gigabit kaart in dit systeen te stoppen voldoet deze kaart prima.

    *Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy Platinum EX
  • Onbekend
  • Dit kaartje heeft alles wat de veeleisende God kan gebruiken om optimaal muziek te luisteren, maken of op andere manier weer te geven. Hij beschikt over een externe AudigyDrive met daarop een groot aantal aansluitingen. Je haalt met deze kaart als het ware een volledige studio in huis.

    *Speakers: Klipsch Promedia 5.1
  • Onbekend
  • De speakers waren geen moeilijke keus. Verschillende testen hebben laten zien dat het geluid wat deze set produceert erg goed is. Voor de echte audiofiel is dit zeker niet de beste set, maar als het gaat om PC speakers is er moeilijk iets beters te vinden. Daarom is dit de logische keuze om te plaatsen in de god-bak.

    *Hardeschijf: 4x Seagate Cheetah X15-36LP 36,7GB
  • Onbekend
  • Seagate Cheetah X15-36LPAl een fiks tijdje de snelste schijf op deze aarde. Met een rotatiesnelheid van 15000 toeren is hij 50% sneller dan de dichtstbijzijnde concurrent. Niet voor niets gebruikt Tweakers.net deze schijven in veel van de servers. En om het potentieel van de SCSI-controller volledig te benutten nemen we er maar gelijk vier.

    *SCSI-controller: Adaptec 3410S SCSI RAID
  • Onbekend
  • De beste SCSI controller die momenteel verkrijgbaar is, is de 3410S van Adaptec. Deze controller ondersteund de RAID levels 0, 1, 0/1, 5, 0/5 en is daarnaast uitgerust met een 64MB ECC SDRAM DIMM wat als cache dienst doet. Prima gezelschap voor het viertal supersnelle Cheetah hardeschijven.

    *CD-Writer: Plextor 40x10x40x
  • Onbekend
  • Writer (klein) Deze writer is de snelste die op dit moment op de markt is. Met een snelheid van maar liefst 40 speed is een cd al bijna gebrandt voordat je hem uberhaupt in de brander hebt gestopt . Deze brander is uiteraard uitgerust met de nodige technologie om ongewenste onderzetters te voorkomen.

    *DVD+RW-drive: Phillips DVD+RW208K
  • Onbekend
  • Philips DVD208 Writer (klein)De technologie van morgen, nu al in je god-box . Deze DVD-rewriter heeft bewezen op dit moment een van de beste keuzen te zijn. De drive heeft een DVD+RW schrijfsnelheid van 2,5 speed. Gewone CD's worden geschreven op 12 speed en herschreven op 10x. Aan boord vinden we een buffer van 2MB en twee technieken die we kennen van de 'ouderwetse' branders: Seamless Link buffer underrun protection en Thermo-Balanced Writing technology.

    *Koeling: Thermosonic Thermoengine
  • Onbekend
  • De Thermosonic Thermoengine is een van de beste koelers die op dit moment op de markt zijn. De koeler maakt gebruik van een heat-pipe die de warmte via het midden van de koeler naar de geribbelde vinnen leidt. Dit ontwerp is zeer succesvol gebleken. De beste heatsink is dit niet, maar omdat de ruimte op het moederbord beperkt is bijvoorbeeld een leuke Alpha PAL8045 geen optie.

    * Kast: Addtronics 7896A
  • Onbekend
  • Omdat de god-box niet het eerste, beste systeem is hebben we ook niet de eerste beste systeem kast gekozen. Om alle hardware te kunnen herbergen hebben één van de grootste kasten gekozen die men kan krijgen: de Addtronics 7896A. Deze kast biedt niet alleen genoeg plaats om alle onderdelen van de god-box kwijt te kunnen, hij is ook nog eens zeer degelijk. Een prima kast dus voor ons systeem. Erg bijzonder ziet hij er niet uit, maar dat is niet iets wat een creatieve tweaker niet kan oplossen.

    * Muis en toetsenbord: Logitech Cordless Desktop Optical
  • Onbekend
  • Bij deze keuze heeft vooral het esthetische element de overhand gekregen: het ziet er gewoon enorm strak uit! Geen geklooi met kabeltjes en een enorme zwerm iTouch toetsen op het toetsenbord. Dit alles uitgevoerd in een cool zwart tintje en je hebt een toetsenbord en optische muis waar je mee voor de dag kan komen.

    * Overzicht systeem:

    Tweakers.net god-box
    Type
    Onderdeel
    Prijs
    Processor 2x AMD Athlon XP 2000+
    Onbekend
    Moederbord Asus A7M266-D MPX
    Onbekend
    Geheugen 4x 1024MB PC2100 DDR
    Onbekend
    Videokaart 3Dlabs Wildcat 5110
    € 2500,-
    Monitor 2x Samsung 240T 24" Onbekend
    Netwerkkaart Intel Pro/100+
    Geluidskaart Creative SB Audigy Platinum EX Onbekend
    Speakers Klipsch Promedia 5.1 Onbekend
    Hardeschijf 4x Seagate Cheetah X15-36LP
    Onbekend
    HD-Controller Adaptec 3410S SCSI RAID Onbekend
    CD-Writer Plextor 40x10x40x
    Onbekend
    DVD+RW-drive Phillips DVD+RW208K
    Onbekend
    CPU koeling 2x Thermosonic Thermoengine
    Onbekend
    Kast Addtronics 7896A
    Onbekend
    Input Logitech Cordless Desktop Optical
    Onbekend
    Totaal
    € 27.000,-

    Reacties (219)

    Wijzig sortering
    Is iedereen zo gehersenspoeld door dit regime ( a la videla ) of ben ik de enige die ziet dat intel cpu's consequent gebanned word uit ALLE prijsklassen, terwijl ik in ELKE prijsklasse (vooral in de god bak en high end game systeem) zeer goede redenen aan kan voeren waarom de intel boven de amd gekozen moet worden...

    ps... naar goed videla regime gebruik zal men deze reactie tegen het bewind laten 'verdwijnen' (dan wel verwijderen/editen/omlaag modereren)
    Wat dacht je van het opvoeren van Creative geluidskaarten in alle systemen. Over narrow-minded gesproken! Dan lees ik toch liever de _wel_ hout snijdende adviezen op hardwareinfo. Valt me nog mee dat ze niet wagen er een iiyama monitor aan te hangen |:(
    Viel me ook op dus komen er ook veel reacties van intel freaks.

    D'r zijn twee groepen de prijs bewuste en die met geld smijten.

    intel leverd geen ferrarie naam produkt vs AMD trabant.

    Het is meer VW/Audi vs SEAT/Skoda

    D'r is wel iets produkt verschil maar niet zo dat er een grote meerprijs rechtvaardigd.
    Bij intel betaal je duidelijk veel meer voor 'n gering verschil in produkt

    Blijkbaar zijn deze reviewers wat prijs bewuster, en veel intel minded lezers niet.
    Die vinden die produkt verschillen belangrijker.

    1-naam daar koop je niks voor kost je alleen veel.
    2-Heatspreider 'n echt pluspunt hoeveel is dat je waard
    3-0,13 dat is tijdelijk
    4-eigen chipsets
    5-loopt nu iets voor op de concurentie met aanzienlijke meerprijs.
    6-OC'en gaat goed door 0,13 voorsprong

    D'r zijn veel mensen met 'n klein budged maar wel met 'n behoefte aan performance dan is AMD de keuze.

    Punt 1 & 2 zijn de grootste punten de anderen zijn van minder belang of van tijdelijke aard.
    Anoniem: 28815
    @SG6 februari 2002 19:12
    *offtopic*

    Skoda = VW
    trek maar is een motor kap van een Skoda open op de helft staan nog VW tekens

    alle belangrijke onderdelen van een Skoda komen uit de zelfde fabriek, band, en machine als de VW onderdelen.
    *offtopic*

    *On topic*

    Mischien dubbelzinnig die reclamen, maar jullie hebben een paar maanden geleden ook fijn gestemd dat jullie niet willen betalen voor Tnet dus stop met zeuren AMD levert Goede CPU's voor LEUKE prijzen.

    zoals overal staat het is een richtlijn ben je het er niet mee eens jammer dan.

    Da gezeik altijd |:(

    T.net strakke actie houw'm er in die best-buy guide

    * 786562 superpizza
    Ik heb eens bij de mega-budgetbak gekeken, maar ik vind het absoluut een slecht systeem.

    Dit zijn namelijk systeempjes die ik aan de lopende band maak voor kennisen en vrienden. Het systeem is gewoon TE duur voor een standaardbakkie (1250 euro). Ik maak dergelijke systemen voor 2000 gulden. Bedenk namelijk, dit zijn mensen die vaak 3 tot 4 jaar met een pc doen, dus als je hem gewoon 300 euro goedkoper kan afleveren, kunnen ze veel vaker updaten voor hetzelfde geld. 1000 euro zou voor dergelijke systeempjes echt THE MAX moeten zijn.

    Waar gaan je kosten inzitten:
    * Al die Zalman-rommel is wel leuk, maar die HD (D740) is dusdanig lawaaiig dat je die weer gaat horen. En een voeding erbij van 80 euro!!! vind ik ook wat veel (zeker voor een uiterst BAD PERFORMANCE voeding, kijk maar naar jullie eigen review).
    * Duron 1000 is tegenwoordig wel bagger-langzaam, en ook de snellere kosten bijna niks extra
    * Het mobo is veel te duur. Het bord kost 204 euro, maar de ECS K7S5a kost maar 75, heeft ook onboard lan en sound. Je moet er dan wel nog een losse Gforce bijkopen, maar voor 125 euro kan je een GF2Ti kopen, en voor 50 heb je al een MX200.

    Even ter vergelijking, mijn eigen systeem kostte me op de HCC, incl brander, maar ex monitor en tobo+muis, maar 1500 piek. Dat systeem is echt meeeer dan genoeg voor iedereen die niet actieve tweaker is.
    Lucas: dit is dan ook niet helemaal een standaard bakje :). Ik weet zeker dan men extra geld overheeft voor een stille PC, vooral voor een office/internet ding is dat belangrijk omdat deze vaak in de huiskamer gezet worden of iets dergelijks.

    Maar je hebt wel wat gelijk dat het systeem wat duurder is. We waren het er al over eens dat het budget systeem in de volgende editie een lager prijskaartje zal krijgen.
    Ben volledig eens met het belang van stille koeling, zeker op de werkplek, maar ik vind dit idd geen mobo voor een echt budget sys. De K7S5A is al genoemd, had even goed voor mijn part een PcChips M810LMR kunnen zijn voor echt budget sys (van nieuwe onderdelen heb ik nog nooit iets goedkopers in elkaar kunnne steken dan met die plank icm Duron. Geheugen erbij en klaar is kees). Bovendien past de M810LMR in een microATX.
    En als je bezwaar tegen ECS/PcChips hebt, zat andere fabrikanten met goedkopere oplossingen dan die nForce (die gezien het niet op high end systemen met de KT266A kan concurreren IMHO alleen in OEM bakken thuishoort waar imponerende specs zwaarder wegen dan werkelijke performance).
    Anoniem: 26970
    @Hielko2 februari 2002 13:55
    Ik heb voor mijn broer een systeempje samengesteld van 1400 euro, en die is ongeveer gelijk aan de budget game PC :?
    Just my thought!

    Een budget-" internet" pc met een monitor van 395 EUR? Daaaaag! Ik heb zelf een bakkie gebouwd voor een kennis met een Iiyama 17" voor 235 EUR, en dat is al meer dan ze vroeg, want 15" was ook goed geweest. Zelfde geldt natuurlijk voor de 40Gig schijf (20 is ZAT) en die hele hippe koeling waar een Coolermastertje van 15 EUR voldoet.

    Mijn idee: als je een budget-systeem wilt samenstellen, doe er dan onderdelen in die zich daaraan conformeren. Er hoeft geen troep in te zitten, maar ga er geen top-of-the-bill spullen instoppen, dat is het niet waard.

    /edit: Hielko, je was me net voor. Gelukkig neem je de kritiek ter harte :)
    'n Monitor is vaak 'n lange termijn investering en dus 'n heel belangrijk onderdeel van de PC die het langst mee gaat en ook de PC gebruikers ogen.

    De volgend PC is dan 'n barebone basia syteem zonder monitor want die hoef je niet bij elke nieuwe PC te vervangen.

    Kan wel hoeft niet.
    Is wat voor te zeggen. Maar ook de door mij genoemde monitor staat garant voor enkele generaties kijkplezier. En daar steek je nog steeds 175EUR in je zak! Jouw redenatie gaat zeker op als ik had besloten nog eens 100 EUR uit te sparen en er een hokie-pokie 15" bij had gedaan :P Maar dat is zeer onverstandig, gezien het feit dat ik met een zeer beperkt budget alsnog een mooi systeem heb.
    Je hebt gelijk. Ik vind dat budget systeem alles behalve budget en het is niet eens snel.
    Budget is onder de 1000€ vind ik.
    1. Waarom geen gigabit ethernet in die god-bak? dat is 10x zo snel voor een (relatief) bescheiden prijs.

    2. Hebben we aan een voeding gedacht? Iets van een betere Enermax moet er wel inzitten.

    3. Sinds wanneer is Dane-elec een A-merk? Omdat ze duurder zijn dan andere niet-A merken? Het is wel jammer dat we tweakers.net nu nooit meer zullen kunnen vertrouwen als het om geheugen gaat. Zo gaat een site langzaam ten onder aan commercie... :'(
    Sinds een behoorlijk lange tijd is Dane-Elec een A-merk. Dat komt niet door de 'deal' met Dane-Elec.

    En over het 'aan de commercie ten onder gaan' : niet zeuren. De enige die al aan alle commercie ten onder gaat ben jij zelf. Wie anders consumeert er zo veel, en laat zich zo beinvloeden door reclame e.d.? :D
    God-bak: Ik begrijp dat het leuk is om te dromen van een systeem waar alleen het duurste in zit wat je kunt vinden.
    Maar ik had begrepen dat een niet-draadloze dual-optische muis toch de allerbeste nauwkeurigheid biedt, iets wat zeker tijdens het gamen niet verkeerd zal zijn.
    Ook had ik begrepen dat je wel een professionele OpenGL-kaart ter waarde van een nieuwe auto erin kunt drukken, maar dat er dan tijdens het gamen nog steeds geen snelheidswinst te behalen valt t.o.v een GF3-500.

    Voor mijzelf is dit dus absoluut geen god-bak. Sterker, zonder Wildcat en met GF3-500 (Of Radeon 8500) kan ik voor hetzelfde geld twee top-systemen samenstellen, zodat ik met een vriend/vriendin een multiplayer game kan spelen.
    Want de god-games van dit moment zijn in bijna alle gevallen zeer geschikt om met anderen te spelen.

    Ach, en dat er dan een switchje van €200,- bij komt, daar zal dan niemand over wakkerliggen ;)
    Ik ben zelf gelukkig genoeg bij zinnen om zelf een systeem samen te kunnen stellen (zoals meeste T.net bezoekers denk ik)

    Ik zou zelf toch wel compleet andere dingen in m'n pc willen hebben. Ik vraag me namelijk af of de recensent alle hardware wel zelf in handen heeft gehad. Zo zegt hij bijvoorbeeld dat de Delta 80MP "redelijk stil" is. Niets is minder waar. Ik zou daar dus gewoon een Papst of Panaflo op gooien.

    Ook zou ik Corsair/Crucial geheugen in de PC's doen. Dit presteert gewoon het beste en is 100% stabiel.

    Bij de god-bak bijvoorbeeld zou ik in plaats van een SBAudigy een TerraTec DMX 6-Fire 24/96 kaart
    nemen. Zo zijn er talloze dingen die ik persoonlijk anders zou nemen.

    Een idee is dus misschien om per onderdeel alternatieven erbij te geven. Niet ieder PC gebruiker heeft namelijk dezelfde eisen.

    Leuk idee dus, maar de uitwerking kan veel beter!
    Geef me maar een lage rating, maar ik vind het een slechte review!!!!
    Ten eerste komt hier de pro AMD stelling van tweakers.net pijnlijk naar voren.
    Ten tweede vind ik het vreemd dat de Creative Soundblaster Audigy bij elke machine wordt aanbevolen terwijl de VIA chipset hier totaal niet mee om kan gaan (ja, de bug is nog steeds aanwezig in de Audigy, alleen in mindere mate)
    En ten derde lijkt het erop dat tweakers.net hier de producenten probeert aan te prijzen die tweakers.net sponseren. Vreemde zaak!!

    Maar goed, dit alles is uiteraard mijn eigen mening, dus neem niets persoonlijk op ;)
    Ten eerste komt hier de pro AMD stelling van tweakers.net pijnlijk naar voren.
    Ga eens een paar benchmarks vergelijken en kijk dan naar de prijzen van de P4, Celeron, Athlon XP en Celeron...
    Anoniem: 4413
    @Femme1 februari 2002 15:30
    Vergelijken ? Heb ik gedaan, P4 2200 Rulezz! zeker op een 850 bord...dat zou in het GOD systeem moeten zitten, prijs maakte toch niet uit ?

    De keuze voor Aopen DVD en CDROM spelers zet ik ook vraagtekens bij, geef je extra geld uit aan een Zalman voeding omdat ie lekker stil is, prop je er zo'n helicopter in....

    Als ik een Troll krijg wil ik ook weten waarvoor die bedoelt is, is het voor de P4 opmerking of voor de Aopen DVD/ CDROM ?

    Indien voor de P4, zoek eens wat benchmarks op.

    Indien voor de Aopen, je hebt ze zeker nooit gehad anders wist je precies wat ik bedoel.
    Prijs was toch niet belangrijk ? Bij het god systeem dan iig. En als dat wel zo was zou ik als eerste die Wildcat eruit donderen. Het gaat om het vetste systeem, Voor zover ik wist maakte dual/single proc niet echt uit tenzij je specifieke appliacties gaat draaien. Hence de P4 2200

    En als er perse een dualbord in het Godsysteem moet, er zijn ook Xeons met 2MB cache te koop en ook moederborden waar er meer dan 2 tegelijk op kunnen. Dus maak mij niet wijs dat de Athlon MPX de enige price performance mogelijk was terwijl je er ook een Wildcat van EUR 2500 ingooit.

    Verder snap ik niet dat er Athlon XP's op gaan als je toch voor het dual AMD systeem gaat, De Athlon MP is er speciaal voor getest.
    De Xeons met 2MB cache gaan niet hoger dan 933MHz. Die dingen zijn niet sneller dan een Athlon XP 2000+.
    Als je 8 van die 2MB xeons in een een of ander 8 way serverworks apparaat steekt mischien wel.

    Mgoe, dat is het probleem met 'Go(t|d) doos" waar is het eind ;)

    * 786562 nitenite
    De Godkast is bedoeld als workstation en niet als server. Er zijn erg weinig workstation applicaties die op een zinvolle manier gebruik kunnen maken van acht processors :) .
    Beter goed gejat dan slecht verzonnen zullen we maar zeggen.
    De XP is sneller (2000+ vs max 1900+ bij de MP).
    De Northwood 2,2GHz is inderdaad iets sneller dan de XP2000+ maar ook dubbel zo duur. Als je op zoek bent naar de beste price/performance ga je die 400 euro ergens anders aan uitgeven.
    Femme zei:
    Ten eerste komt hier de pro AMD stelling van tweakers.net pijnlijk naar voren.

    Ga eens een paar benchmarks vergelijken en kijk dan naar de prijzen van de P4, Celeron, Athlon XP en Celeron...
    Ben ik het absoluut mee eens, daarom draai ik ook AMD.
    Maar als geld niet uitmaakt, valt AMD zeker wel af: Ik denk dat een quad Xeon wel wat meer werk kan verzetten dan een dual Athlon. Zo niet, dan pak je een plank waar je acht Xeons op drukt. Of zestien, ga zo maar door.

    Zolang geld niet uitmaakt en zolang er niet meer dan twee Athlons op één plank passen, haal je meer kracht uit Intel-spul. Dan vraag ik me toch wel af waarom er in dit geval voor AMD gekozen is...
    Voor de andere systemen is de keuze voor AMD wel aannemelijk.

    Kan in een komende buyers-guide een god-bak achterwege gelaten worden? Zolang er geen duidelijke doelgroep bestaat, is er op een god-bak van alles aan te merken, zoals wel uit meer reacties blijkt. Dan staat het wel lekker duur, maar het is volkomen zinloos, en het wekt dus blijkbaar wel wat flame-opwekkend.
    Quad Xeons gaan maar tot 933MHz en bovendien is de GTL+ minder schaalbaar omdat alle processors van dezelfde trage bus gebruik maken. Een dual Athlon XP 2000+ zal in de praktijk sneller zijn tenzij je die vier CPU's gelijktijdig 100% aan het werk kunt houden. Dat is bij typische workstation toepassingen niet het geval.

    De Godbak is de special van deze maand. De volgende keer komt er een ander soort systeem.
    De prijzen van de Athlon XP en Pentium IV liggen op gelijke kloksnelheid (ik bedoel dus ook die vreemde AMD rating) redelijk dicht bij elkaar.
    Maar inderdaad, de AMD is sneller op gelijke kloksnelheid dan de P IV.
    Maar zoals met zoveel dingen moet je verder kijken dan 1 ding! (Vind ik).
    Zo is de PCI en IDE snelheid bij de P IV stukken sneller dan bij de AMD (ligt trouwens niet aan AMD, die maken perfecte procjes, maar meer aan die brakke VIA chips).
    Ik weet dit allemaal uit eigen ervaring, want ik heb net een nieuw Pentium IV systeem met Asus moederbord gekocht, en het verschil in stabiliteit is enorm te merken.
    Nou zullen er wel mensen roepen: "bij mij is VIA retestabiel", nou bij mij dus niet!!
    Ik ben dus ook vet blij met mijn nieuwe systeem, waarvan de processor miscchien niet sneller is dan mijn oude, maar de overall preformance ZEKER WEL.
    Ondanks de magere PCI performance van de KT266A chipset is de XP op een KT266A nog steeds sneller (en goedkoper) dan een (op modelnummer vs kloksnelheid) vergelijkbare P4. De benchmarks bewijzen dat. Die PCI performance wordt pas relevant als je de PCI tot meer dan 70MB/s continu wil belasten, maar bijna niemand doet dat.

    Als je er geen last van wil hebben kun je gewoon een andere Socket A chipset nemen, bijvoorbeeld een SiS of een AMD 760MP als je echt een megastabiele plank wil hebben.
    Nice
    En als vierde puntje: onwijs veel spellings-/grammaticafouten.
    Jammer dat er geen gebruik gemaakt wordt van de twinbank features op het nvidia bord. Prestatieverlies in 3d die onnodig is.

    Verder is het gewoon jammer dat de sponsoring door dane wel heel stevig erop ligt. Doet de objectiviteit van het geheel geen goed.
    Als je een stabiele doos wil bouwen heb je A-merk geheugen nodig en Dane-Elec is wat dat betreft gewoon het best verkrijgbaar. Kingston, Viking e.d. zijn moeilijker verkrijgbaar en vaak ook nog eens duurder.
    Anoniem: 18370
    @Femme1 februari 2002 15:51
    Ik heb geen zin om met modder te gaan gooien... Maar lijkt mij toch wel dat als er iets goed verkrijgbaar is dat het wel Crucial geheugen is, en het is ook nog eens super betrouwbaar... De snelheid waarmee Crucial geheugen afleverd vanuit the UK mogen ze hier in Nederland nog wel een paar jaar van dromen...
    Maar ja ik denk ook dat er niet veel slech A-merk geheugen gemaakt wordt...
    Crucial is een dochteronderneming van Micron. De Crucial repen hebben daarom altijd Micron chips.
    Dan zou ik toch eens in de pricewatch gaan krijgen. Van alle merk geheugen is Dane-Elec het best verkrijgbaar. Crucial verkoopt alleen maar op z'n eigen site (en er zijn een paar toko's die het spul naar Nederland halen), maar ze zijn zeker niet algemeen verkrijgbaar.

    Crucial levert erg snel (weet ik uit eigen ervaring), maar niet iedereen kan of wil met een credit card betalen.
    Maar ja ik denk ook dat er niet veel slech A-merk geheugen gemaakt wordt...
    Nee, daar is het een A-Merk voor. Maar van de merkloze geheugenproducten weet je nooit met wat voor een reep je opgescheept wordt.
    Niet alle crucial geheugen, bevat crucial chips !
    Het is dat je het even weet, het printplaatje omt wel van crucial, maar de geheugen chips erop niet per se.
    Samsung is ook goed te verkrijgen hoor :). Is in laatste mega-geheugen test van C'T zeer goed getest (beter dan Dane-Elec zelfs).

    * 786562 Martin
    Anoniem: 15604
    1 februari 2002 13:39
    Leuk id, maar hoe voorkom je belangverstrengeling? Dane-Elec is ook te krijgen in de Tweakersshop, terwijl er een aantal andere fabrikanten ook heel acceptabel geheugen verkopen. Ik kan me voorstellen dat er dan belangenverstrengeling optreedt, zeker als de Tweakersshop meer artikelen gaat verkopen.
    Hier heb je inderdaad een punt.

    Wij hebben deze systemen echt niet samengesteld met het doel om Dane-Elec te promoten, het kan mij weinig interesseren of hierdoor misschien meer mensen dit geheugen zullen kopen. Het is gekozen omdat gewoon goed geheugen is wat daarnaast een aardige prijs heeft.

    Maar wij zien in dat dit inderdaad al snel lijkt op belangenverstrengeling en daarom is de guide ook een klein beetje aangepast. In plaats van Dane-Elec geheugen wordt er nu A-merk geheugen aanbevolen.
    Anoniem: 15604
    @Hielko1 februari 2002 14:12
    Ik zeg ook niet dat het zo is, maar om de schijn van onafhankelijkheid op te houden is het waarschijnlijk beter om inderdaad het bekende merk 'A merk' aan te bevelen ;)
    Kijk, maar nu gaat de kwaliteit van de content weer achteruit.. want je bedoelt eignelijk een merk maar durft't niet meer zeggen.
    BelangENverstrengeling voorkom je hier niet omdat er geen sprake van is. De gemiddelde bezoeker is inmiddels dermate geinformeerd om in te zien dat de gekozen hardware inderdaad top is. Kennelijk kun je het nooit goed doen, wat als er slechte hardware via de shop aangeboden wordt, valt iedereen weer over 'tweaker-onwaardige' producten. Daarnaast wordt er in het artikel geen link gelegd met de shop.

    Edit, verwijdering iets te hard naschrift.

    Troll? . . . . . Gaarne een pakkend weerwoord als je het niet met me eens bent. Troll is iets heeeel anders.
    als iedereen hier toch al zoveel kennis heeft is deze hele rubriek sowieso onnodig

    geen argument dus mi

    ik vind de zorg om belangenverstrengeling / onafhankelijkheid zeer terecht

    direct bij de opening van de shop was ik hier al erg bezorgd over, en nog steeds
    Een artikel op waarde kunnen beoordelen is iets anders dan alles al weten.

    Ik blijf erbij dat de shop een waardevolle toevoeging kan vormen om een extra bron van inkomsten te genereren. Hoe bekostig je anders de tijd, geld en moeite die in de site zitten?
    ja zoals de gesponserde artikelen AMD , dane elec etc.
    Hmmz..
    High End Workstation met een geluidskaartje heb ik nog nooit gezien (Tenminste in bv CadCam Pc's, in Audio en Videobewerkings Pc's kan ik het me voorstellen). IDE Raid erin??? Beetje wazig..zit je toch te denken aan Scsi-Schijfjes in een raid opstelling. En waarom maar 3 van de 4 geheugen bankjes gebruiken? (kzie er toch echt 4 op het plaatje)

    Budget Pc en dan een 40Gb hd erin? 20Gb is zoals al een keer gezegd meer als genoeg.
    Aparte koeler erop weer wat de prijs omhoog drukt. De standaard koeler is meer als genoeg en haalt de prijs weer is omlaag. Een andere voeding al €83 Waarom niet een iets betere kast waar dan vanzelfsprekend een betere voeding in zit?

    De God bak, Xp's in een dual? Waar voor door AMD een aparte CPU voor is? De MP wel te weten?
    4Gb mem? kweetnie hoor maar dat krijg je als user nooit vol, je komt het nog wel is in zware servers tegen.

    Een dure Videokaart waarmee je nie eens goed kan gamen, wederom weggegooid geld.

    Tft;jes zijn wel mooi.

    Netwerk, 100Mbit maar? Als je toch geld genoeg hebt kun je het beter in een zinvol iets inversteren als een Gigabit kaartje die tegenwoordig niet eens meer zo duur zijn trouwens.

    Je Schijven compleet SCSI goede zaak, maar dan je dvd en je cdrom geval weer op ide..aparte keus.


    Valt wel weer op dat AMD blijkbaar "rulez". en Dane Elec is ook erg tof ofzo...de onafhankelijk lijkt wel pleitte te zijn.
    De XP gaat tot 1,67GHz en de MP tot 1,6GHz. De Athlon XP is dus sneller.

    SCSI is heel leuk maar het past niet in het workstation budget. Voor een beetje leuke SCSI schijf van 36GB ben je al 550 euro kwijt. Daarboven komt nog eens 250 euro voor een controller en er moet nog een IDE schijf bij omdat 36GB opslagruimte nogal beperkt is.

    Je kunt wel allerlei leuke hardware in je box willen hebben maar er is wel een budget waar rekening mee geheouden moet worden. Daarom zijn er 'maar' 3 DIMM slots gevuld. 768MB is meer dan genoeg.
    De XP gaat tot 1,67GHz en de MP tot 1,6GHz. De Athlon XP is dus sneller.
    Jaahaaaaa, maar qua performance op dezelfde aantal mhzen natuurlijk :)
    MP=XP zoek maar, zelfde performance.

    En waarom kan je niet met die kaart in de god-bak gamen ?

    Tsjah.....zie geen reden om Intel ipv AMD te nemen aangezien AMD in 90% vd gevallen sneller is...
    Goh, en nu maar wachten tot er ook iets komt voor mensen die geen AMD in hun systeem willen hebben.
    Intel is nog altijd wat duurder voor dezelfde prestaties.
    maar het blijft 'n richtline voor niet tweakers en de meeste mensen zwemmen niet in het geld dus is de budged vaak doorslaggevend.

    en dat beetje performance dat de 2,2Ghz sneller is betaal je exra veel voor.
    vergelijk 'n XP2000+ met 'n P4 2,0-A
    Die 4 á 7% meer performance kost je heel veel.

    Ik kan de DUAL XP 2K+ best wel begrijpen alleen de doelgroep ervan niet. Lijkt mij 'n high-end 3D modeler workstation en ik ben 'n gamer dus wat moet ik met zo'n opengl beest wil ook gamen.zou voor Quadro gaan.

    Zodra de HTT Xeons uit zijn zou ik kiezen voor DUAL Prestonia voor Video editing en 3D modeleer toepassing.

    HTT zou niet veel in prijs schelen maar je krijgt er wel performance voor.
    Precies, niet iedereen is gediend van die power slurpende AMD's voor op het kantoor. AMD is leuk voor een tweaker die weet hoe ie de bugs in de (meestal) VIA chipset moet opvangen..

    Zeker dat kantoor PC-tje had moeten worden voorzien van een Intel CPU met een mooi klein kastje (desktop?) en een LCD scherm.
    Waarom zou je geen AMD willen?

    Intel mag ook, maar dan ben je duurder uit, en je hebt nog een tragere bak ook.. 't kan.. als jij dat wilt.. maar ik geef geen aarsch om Intel :)

    Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

    Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

    Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



    1 2 3 ... 13

    Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


    Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

    Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
    Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

    Tweakers maakt gebruik van cookies

    Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

    Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

    Sluiten

    Toestemming beheren

    Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

    Functioneel en analytisch

    Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

    janee

      Relevantere advertenties

      Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

      Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

      Ingesloten content van derden

      Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

      janee