Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Apple iPhone 5: allrounder, geen vernieuwer

28-09-2012 • 08:00

442

Singlepage-opmaak

Conclusie: massaproduct

De iPhone 5 is geen revolutionaire stap vanaf de iPhone 4S. Dat was ook niet de verwachting. Apple zal weliswaar bezig zijn met een heel nieuw soort iPhone, maar voor het zover is zal het de huidige lijn verder en verder proberen te perfectioneren. En dat is gelukt.

De meest opvallende vernieuwingen zijn het lagere gewicht en grotere scherm, dat heel mooi is. Het is de vraag of dit formaat 'just right' is, zoals Apple claimt. Er zijn tientallen miljoenen toestellen verkocht die een veel groter formaat hebben en gebruikers daarvan lijken niet massaal de neiging te hebben over te stappen op kleinere telefoons; kennelijk is er ook markt voor grotere telefoons en dat is een markt die Apple bewust links laat liggen.

Bovendien moeten veel mensen zich door het grotere scherm een andere manier van bedienen aanleren: het bedienen van de interface en indrukken van de Home-knop terwijl het toestel stevig in de hand ligt is lastiger, waardoor je hem op de rand van je hand moet balanceren.

De software is weinig anders dan op de iPhone 4S. De 5 is loeisnel en is bovendien de smartphone met de langste accuduur. De Kaarten-app is een duidelijke achteruitgang en Apple had moeten overwegen om het op deze manier nog niet te gebruiken: gebruikers zijn er niet bij gebaat. Dat ook Siri na een jaar nog niet in het Nederlands werkt, is een kleiner minpuntje; Siri is vooralsnog niet meer dan een veelbelovende gimmick.

Het is duidelijk dat Apple veel uit de kast heeft getrokken voor deze nieuwe iPhone. De iPhone 5 is bijna geheel vernieuwd, maar weinig vernieuwend. Niet dat het veel uitmaakt: de iPhone 5 is alles wat Apple nodig heeft om mee te blijven draaien in de top van de smartphonemarkt. Sterker nog: over de hele linie gezien - snelheid, accuduur, scherm, apps - is het de beste smartphone die te koop is, al zijn vooral de Samsung Galaxy S III en HTC One X geduchte concurrenten en kan Nokia wellicht in november met de Lumia 920 ook weer een stevig woordje meespreken. Het is jammer dat de iPhone 5 zo duur is en dat er zo weinig inzit waarmee het Apple het 'wow'-gevoel oproept van een echt vernieuwend product.

De iPhone 5 is alsof een vrouw waarmee je al jaren bent getrouwd een make-over heeft gehad: het ziet er allemaal beter uit, maar het blijft in de basis dezelfde telefoon waarmee je eerder in het huwelijksbootje stapte - en voor veruit de meeste mensen is dat uitstekend.

Pluspunten

  • Mooi scherm
  • Goede accuduur
  • Snel

Minpunten

  • Geen uitbreidbaar geheugen
  • Kaarten-app is ondermaats
  • Duur

Eindoordeel

Tweakers zegt: 9

Reacties (442)

442
410
198
21
2
92
Wijzig sortering
Allereerst vind ik dit wel echt een mooie review, vooral de accuduur, is waar ik echt over ondr de indruk ben. Er is tenminste 1 bedrijf die goed snapt dat er veel vraag naar is. Well done Apple, nu de rest nog en dan zal ik voor 1 van die gaan.

Bouwkwaliteit 5 sterren is opvallend..
Hetzelfde waar een rugged telefoon als de xperia active er maar 4 kreeg (en daar kun je met je auto overheen rijden en onderwater mee gaan)
Ook raar omdat de iphone 5 behoorlijk krasgevoelig is ten opzichte van de voorgangers en concurrentie en nog steeds een glasstructuur heeft die gevoelig is voor barsten.

5 sterren algemene beoordeling is veel te hoog, zeker meegenomen met de belachelijke prijzen die Apple vraagt. Dit ding is dubbel zo duur als de xperia T die binnenkort uitkomt en of deze telefoon nou beter is, I don't think so. Ook mag deze ook in de scorekaart wat zwaarder gestraft worden op de maps app die meegeleverd word. Daar word je gewoon niet vrolijk van.

Voor de rest sta ik wel achter deze review, een goede mooie telefoon, betrouwbare sterke OS (wel gedateerd in mijn mening en tevens ook inferieur ten opzichte van bijvoorbeeld win phone en de meest recente Android OS waar de laatstgenoemde wel weer een stuk onbetrouwbaarder is). Maar een belachelijke prijs, en een belachelijke eco systeem waar je met aanschaf van deze telefoon aan vast zit. (Lightning die bij alleen door Apple geproduceerd kan worden en Itunes = 1 van de slechtste programma's ooit)...

Persoonlijk zou ik 4 sterren meer op zijn plaats vinden. Goed is deze telefoon namelijk wel, maar perfect absoluut niet.. (Nieteens in de buurt).
Bouwkwaliteit 5 sterren is opvallend..

Zeker na al die meldingen dat de verf van het aluminium afkomt:
http://www.macrumors.com/...for-any-aluminum-product/

Langs de andere kant is deze versie wel sterker in valtesten dan de 4/4S (alu maakt blutsen, maar breekt niet in een spinnewebpatroon)
Er zit geen verf op het aluminium. Het is geanodiseerd (wiki). En logisch dat als je met metaal erop krast dat je het te zien krijgt. Verwacht je dat Apple een nieuw type aluminium uitvindt?
De bedoeling is net dat het dan krasvrijer is dan met verf.

Denk je dat ze bij Nokia een nieuw soort alu hebben uitgevonden?
http://mynokiablog.com/20...8-as-it-does-on-iphone-5/
Ik denk het makkelijk te bekrassen geanodiseerde aluminium van Apple telefoons komt omdat het een legering is uit de 6000 serie. Dit is aluminium gelegeerd met Silicium en Magnesium.
Het is makkelijker te frezen, wat Apple dus ook doet met laptops en nu ook de iPhone 5. Maar het is niet zo hard als andere series waar bijvoorbeeld meer koper in zit.

Waarschijnlijk om dit te compenseren gebruiken ze een harde coat anodisering welke dikker is en het aluminium beter beschermt, want 6000 is ook nog eens vatbaarder voor corrosie. Maar een harde coating die is minder poreus waardoor er minder kleurstof in komt, wat de doffe kleuren van de nieuwe iPods kan aanduiden, dit zorgt voor sneller kleurverlies bij krassen.
Heb je het artikel wel zelf gelezen voordat je de link postte?
wordt echt nergens over verf gesproken in het artikel...... en zoals sluuz ook al zegt het is geanodiseerd, het aluminium zelf is gekleurd tot een zekere diepte, ga je door die kleurlaag heen zie je de natuurlijke aluminiumkleur weer verschijnen.
Anoniem: 390875 @Vinand28 september 2012 08:26
Ook mag deze ook in de scorekaart wat zwaarder gestraft worden op de maps app die meegeleverd word.
Persoonlijk vind ik dan weer dat geen enkel mobieltje beoordeeld zou moeten worden omwille van de selectie van apps die er al dan niet op staan, tenzij er apps op staan die gebruik in de weg staan en niet (zonder bijv. te rooten) te verwijderen zijn.

Bij kaarten/navigatie heb je immers op zowel Android als iPhone behoorlijk wat alternatieven, en ook op Android zijn er veel mensen die - zeker voor de navigatie - liever een concurrerende app gebruiken dan Google's dienst.

( Zo ben ik ook blij dat in deze review geen aandacht is besteed aan de panorama modus - is immers al jaren op mobieltjes van SONY/Ericsson aanwezig, en (wat mindere) jaren op Android/iOS via apps. Dan zou je al panorama apps moeten gaan vergelijken en heeft het weinig meer met de iPhone 5 te maken. )

Natuurlijk blijft het een domper op de lancering van de iPhone 5 - maar om het apparaat + algemene werking daarop af te rekenen in een algemene beoordeling.. neuh.
Als ik naar de launch video van de iPhone 5 kijk zie ik dat men daar aardig wat tijd besteed aan het promoten van de nieuwe navigatie oplossing. Als dan juist zo'n opgehemeld punt in praktijk slecht werkt dient dat in de score van een review tot uiting te komen. Het apparaat doet gewoon (op dat punt) niet wat Apple beweert dat het kan doen.
helemaal mee eens, hier hebben ze echt geblunderd! er wordt idd gedaan alsof ze het helemaal voor de bakker hebben terwijl dat dus totaal niet zo blijkt te zijn..... vrij vreemd gezien het bronmateriaal prima in orde is door de samenwerking met TOMTOM en openstreetmap.
Vind het heel jammer, dit had ik niet van Apple verwacht.
Alleen de POI functionaliteit werkt niet goed. Volgens mij gebruikt bijna niemand in Nederland dat voor navigatie omdat het nog steeds te onvolledig en onbetrouwbaar is om op te navigeren, ook op Google maps. De kaarten vind ik mooi, bovendien zijn er van veel plekken recentere en scherpere foto's.

Als je toch POI's gebruikt, staan er veel wel goed en je kan aanpassingen doorgeven.
Google maps heeft bij mij nog een 100% goede rating bij het gebruik voor navigatie. Ik zelf heb nooit problemen gehad... Ik heb meer problemen gehad met Tom Tom of Blaupunkt navigatie systemen omdat de kaarten na een tijd verouderd waren...

Doe mij in Nederland gewoon maar Google Maps. Werkt voor mij 100% goed.
tenzij er apps op staan die gebruik in de weg staan en niet (zonder bijv. te rooten) te verwijderen zijn.
Dat gaat toch over de Maps app?
Maar staat die ook in de weg? Je kan een willekeurige andere map app installeren en gewoon de iOS 6 Maps app negeren.

Een custom shell op bijv. een Android, aan de andere kant, zit je aan vast tenzij je gaat rooten en de boel vervangt.
Ik denk dat bouwkwaliteit ook betrekking heeft op de afwerking en de kwaliteit van de materialen. De Xperia P die ik zelf ook heb heeft bijvoorbeeld ook 4 sterren, als ik die naast een iPhone 5 leg ben ik het wel eens met deze beoordeling.
Je vergelijkt de iPhone 5 met de Xperia T.. really.. really?
De bouwkwaliteit van een rugged telefoon die als zodanig gepresenteerd wordt kan best in de praktijk tegenvallen en dan een lagere score krijgen, terwijl een gewone telefoon die zich niet zo presenteert in verhouding erg sterk sterk blijkt een hoge waardering krijgt.....
hoewel de testen soms wat uiteen lopen is, bijvoorbeeld op youtube, te zien dat het toestel erg sterk is in vergelijking met directe concurrenten.
het krasbestendige van de achterkant wordt ook divers beoordeeld, ik denk dat we gewoon de gebruikers ervaringen moeten afwachten ipv op zaken vooruitlopen op basis van testen.

En de 5 sterren beoordeling, ik neem aan dat er een soort sleutel achter zit en dat het niet random is, dus zelfs met de waardering 1 voor prijs komt hij nog op 5 uit..........

En dat jij persoonlijk 4 sterren meer op zijn plaats vind? heb jij dit niet gelezen?

de iPhone 5 is alles wat Apple nodig heeft om mee te blijven draaien in de top van de smartphonemarkt. Sterker nog: over de hele linie gezien - snelheid, accuduur, scherm, apps - is het de beste smartphone die te koop is.
Ook mag deze ook in de scorekaart wat zwaarder gestraft worden op de maps app die meegeleverd word. Daar word je gewoon niet vrolijk van.
Een telefoon bestraffen voor een app die niet aan de verwachtingen voldoet lijkt me een erg slecht idee. Heb je enig idee hoeveel bloatware de verschillende Android fabrikanten op hun telefoons kwakken? Geen enkel Android toestel zou dan meer dan 2 sterren verdienen.
Anderzijds, hier wordt toch de native FB app van iOS vergeleken met de waardeloze Android app? Ik ga me niet uiten over of ik het eens ben met de review verder, dat zal me een worst wezen, maar ik vind wel dat er iets meer consistentie/richtlijnen mogen zijn over verschillende devices.
Mooie review, maar als velen heb ik wel het gevoel dat de score wat te goed.

Vindt het wel opvallend hoe erg de discussies altijd oplopen als er een apple product wordt behandelt. Naar mijn inziens continu om 1 rede: het opdrukken van een mening. Apple oppert hun producten altijd als "beste (vul apple product in) ooit gemaakt". Mensen geloven dat en kunnen het niet hebben als iemand zeg dat het niet zo is, al helemaal niet als diegene met harde argumenten komt. Precies wat hierboven gebeurt. En zo gek is dat niet als je een gods vermogen heb neer gesmeten voor die telefoon. Het is alleen erg vervelend om te lezen.

Mooi voorbeeld: toen de 4s uitkwam en de benchmarks behoorlijk tegenvielen werd dat door alle anti apple mensen als argument gebruikt van: "zie je wel, hij is niet zo goed". Als antwoord werd daarop gegeven dat benchemarks er niet toedoen, en dat het gaat om het gebruik gevoel. Nu de iphone opeens hoge scores haalt blijken die benchmarks volgens de fans wel relevant te zijn. Dat is gewoon je mening aanpassen aan wat het meeste voor jezelf oplevert.

Apple heeft het eigenlijk goed voor elkaar, de telefoon verkoopt zichzelf. Maakt geen ene moer uit wat hij doet, als ze er opeens knoppen op hadden gezet en er een mooie reden voor hadden bedacht hadden de fans hem ook fantastisch gevonden. En zeker dat er dan weer redenen kwamen waarom een touchscreen eigenlijk helemaal niet handig is. In een rij staan voor een telefoon vindt ik trouwens iets heel raars

Over de discussie of het de beste smartphone is kan ik kort zijn. Argumenten als "het gaat of het de beste smartphone voor jou is" zijn echt grote onzin. Dat is een mening. Als je puur op cijfers afgaat is het wat anders. En dan is het dus niet de beste.

Nee ik ben geen fan van apple, maar heb wel wat producten gehad. Toen ik ze kocht was apple vooruitstrevend, en schreeuwde dat van de daken. Nu doen ze dat ook, alleen is de momentum uit de opmars. Ze zijn voorbij gelopen door andere merken. De manier hoe ze daarmee omspringen bevalt me totaal niet. En als ik het zo lees ben ik niet enige.

Begrijp me goed, het is best een mooi toestel. Alleen wordt hij nu meer geprezen dan eigenlijk zou moeten. Zelfde hardware in een sony jasje, en geen haan die ernaar kraait

[Reactie gewijzigd door twowheeler op 23 juli 2024 04:50]

Benchmarks als in het woord zijn niet zo relevant, wat wel relevant is, is hoe soepel/snel je toestel reageert, dat deden de 3, 4 en 4s en nu de 5 binnen hun eigen tijdperk erg goed. En gebruikers van deze nieuwe hoor ik alleen maar positief over de snelheid, dat is een stuk gebruikservaring wat niet moet worden onderschat.


Overigens wel benieuwd welk toestel "beter" zou zijn (die je op dit moment kunt verkrijgen).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 474138 op 23 juli 2024 04:50]

Één puntje eruit gepakt:

"Apple oppert hun producten altijd als "beste (vul apple product in) ooit gemaakt"."

Volgens mij zegt Apple altijd "This is the best iPhone we ever made." (zie dat er staat 'we', niet telefoons in het algemeen).

Als het toestel helemaal hetzelfde is als de vorige en op 1 punt iets beter dan spreken ze volledig de waarheid.
In de meeste gevallen is een iPhone een stuk beter dan zijn voorganger op diverse vlakken. Zo ook nu met de iPhone 5 in mijn ogen. Lijkt mij dan ook volledig terecht om het zo te noemen.

Of het voor jou als koper genoeg verbetering is om over te stappen moet je natuurlijk zelf weten. Genoeg mensen die een jaartje over slaan. Maar dat je er op vooruit gaat als je een nieuwe model koopt staat vrijwel vast.
De benchmarks van de 4s vielen tegen? De gpu scoort vergeleken met de huidige generatie telefoons nog steeds in de top. Cpu is bij iOS toestellen meestal wel lager geklokt ivm batterijduur. iPhone's worden ook altijd vergeleken met toestellen met 2x zoveel cores en 2x zoveel geheugen, en vergeleken daarmee presteert het zeer goed.

Dat mensen zich storen aan het ontbreken van nieuwe "innovatieve" opties maakt het geen slechter toestel, zegt meer wat over de mensen.

Wanneer mag je een product dan dan wel als "zeer goed" benoemen?
@ twowheeler

'zelfde hardware in een sony jasje, en geen haan die ernaar kraait'

Lijkt me sterk, want als Sony een telefoon op de markt brengt die in benchmarks sneller is dan alle andere telefoons en ook qua accuduur het beste scoort, kraait daar echt wel een haan naar.
Nee hoor, de xperia T benchmarkt kwamen uit en versloeg de Samsung galaxy s3 en htc onex op vele fronten. Met daarbij dat die nog een flink beter scherm en camera had voor maar: €500,-... Geen haan die ernaar gekraaid heeft.
Anoniem: 474138 28 september 2012 15:15
Voor de maps heeft Tim Cook zojuist een publiek excuus gemaakt.
@johnprice: Wat een rare vergelijking...

Een Ferrari doet zijn dingen echt HEEEL VEEEL beter dan dat Dacia dat ooit zou kunnen en dat kunnen we van de IPhone niet zeggen he. In ieder geval niet zoveel beter dat het deze prijs rechtvaardigt (dat staat los van het feit dat het wel slim is van Apple om zo hun zakken extra goed te vullen of dat mensen bereid zijn dit ervoor te betalen). Daarnaast is een Ferrari natuurlijk een exotisch product, terwijl de IPhone gewoon een massaproduct is. Bij Ferrari betaal je ook voor de exclusiviteit.

Jou vergelijking slaat als een tang op een varken.
Ik wil alleen maar de totaal beoordeling bekritiseren. Als prijs een factor is moet die ook meewegen in de eindbeoordeling anders moet je het niet benoemen.
Anoniem: 474138 @jparts28 september 2012 15:58
alle antwoorden staan in je eigen betoog ;)
Anoniem: 230001 @jparts28 september 2012 16:20
In ieder geval zal de navigatie het in zowel de Ferrari als Dacia beter doen dan op de i5 :)
- Qua prijs wordt door niemand meegenomen dat de iPhone relatief waardevast is. M'n vier jaar oude 3gs wordt nog vrolijk gebruikt door een vriendin en de iPhone 4 is nog steeds een boel geld waard. Dat geld ook voor sommige Androids, maar juist de snelle daling in verkoopprijs en de snellere vernieuwingscycli maken dat per saldo de iPhone waardevaster is. Dit maakt uiteindelijk de hogere prijs minder 'zwaar'.

- In het Artikel worden opmerkingen gemaakt dat de low-light prestaties niet verbeterd zijn. Dit werd door meer reviewers gedacht maar is niet zo. Tweakers heeft waarschijnlijk getest met een non-Apple app die nog niet gebruik maakt van een speciale low-light parameter:
http://blog.crushapps.com...-5s-low-light-boost-mode/
en
http://www.ilounge.com/in...phone-5-16gb-32gb-64gb/P6


Verder lijkt het me terecht dat de iPhone het predicaat beste op dit moment heeft:
- Beste scherm
http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

- Snelste CPU
http://www.anandtech.com/...one-5-performance-preview

- veruit de snelste GPU
http://www.anandtech.com/...one-5-performance-preview

- Bijzonder goede bouwkwaliteit en industrial design
http://allthingsd.com/201...vs-samsungs-galaxy-s-iii/
http://www.theverge.com/2...iphone-5-review#section_4
You may think you've seen this device before, but trust me: until you've held the new iPhone, you really haven't seen it at all. While the basic design of the phone mimics the look of the iPhone 4 and iPhone 4S, the actual components, materials, sizing, and weight make it seem like another device entirely.
- Uitmuntende batterij
Zie tweakers test

Over een tijdje is het vast weer een Android telefoon die deze titel over kan nemen, maar uitgezonderd van de gemiddelde tweaker lijken de meeste tech-sites het met Arnoud eens. De iPhone is gewoon het meest geavanceerde mobiel van dit moment.
Zie ook The Verge:
http://www.theverge.com/2012/9/21/3363238/iphone-5-review
The iPhone 5 is unquestionably the best iPhone ever made, and for the mass market, it's the best smartphone, period. Between the new design, blazing fast LTE, and excellent battery life, there's little to not like here.
Alleen over het grote struikelpunt, iOs vs Android verschillen de smaken. Let wel Smaken, als in mening. Maar ja, dit topic is een mooi voorbeeld van de verzuring van Apple-topics op tweakers. Een zinnige discussie is onmogelijk geworden zonder name-calling.
Ik hoop dat degene die dit soort stukken schrijven en een topic over een mooie nieuwe gadget vol met technische hoogstandjes sterk verzuren, begrijpen dat zij zelf minstens net zo erg zijn als degene die ze verafschuwen in hun posts...
Waarom krijgen Apple produkten steevast 5 sterren op gebruiksgemak? Ik vind Apple persoonlijk juist helemaal niet makkelijk in het gebruik. Vaak werkt iets op Apple omgekeerd dan wat ik zelf zou verwachten (ook bij features die nieuw voor me zijn/waren).

Apple's 'gebruiksgemak' is volgens mij net zo persoonlijk als design, en smaak. Ik kan het me namelijk best voorstellen dat iemand anders zich heerlijk voelt in het Apple ecosysteem. Ik krijg vaak het gevoel alsof iedereen, inclusief mensen die géén Apple gebruiken, er automatisch van uitgaat dat Apple super gebruiksvriendelijk is en daarin de beste van iedereen. Nee! "Vier sterren" zijn geen schande. Het zou reviewers sieren als ze van dit automatisme af zouden stappen.

Ik kies geen Windows, Android, Boxee Box, enz., omdat ik geen Apple kan betalen. Ik kies al deze andere produkten omdat ik Apple minder gebruiksvriendelijk vind
Vaak werkt iets op Apple omgekeerd dan wat ik zelf zou verwachten (ook bij features die nieuw voor me zijn/waren).
Kan je hier voorbeelden van geven? Want volgens mij ben je namelijk gewoon dingen gewent geraakt die juist tegen de verwachting in werken. Apple maakt deze features zodat ze werken voor iemand die 0,0 voorkennis heeft. Ben je iets anders gewend, dan pas je je maar aan. (of je past de instellingen aan)
multitasken -> 2 keer op home button drukken, dat verzint niemand uit zichzelf.
De settings van bepaalde apps niet in de app zelf regelen, maar onder instellingen.

Ook grappig dat ik iemand moest uitleggen dat inzoomen in de camera kan met pinch to zoom..
Wat een schitterend toestel. Ik ben erg onder de indruk van de processor en de prestaties die hij levert voor zo'n, relatief, kleine telefoon.

Zelf hou ik erg van mooie dingen en heb daarom ook een zwak voor de iphone (behalve de 3G en 3GS, die waren lelijk).

Enige kritiek punt wat ik zelf heb is dat ik het jammer vind dat mijn accessoires met 30 pins connector niet meer werken. Echter vind ik de nieuwe connector wel nodig. Een adapter als oplossing vind ik wel wat houtje toutje.

Het cijfer 1 voor de prijs vind ik echter te laag. Hij is te duur en het is helemaal jammer dat hij duurder is geworden maar hij is niet heel veel duurder dan de concurrentie die minder biedt. Een twee of misschien drie was meer op z'n plaats geweest.
@Bigg Balls :

Quote : "Hij is te duur en het is helemaal jammer dat hij duurder is geworden maar hij is niet heel veel duurder dan de concurrentie die minder biedt. Een twee of misschien drie was meer op z'n plaats geweest."

Reactie : Ik vind een prijsverschil van zo'n € 200 wél "heel veel duurder". Zowel de Samsung Galaxy S3 en de HTC One X kosten rond de € 480,- De iPhone 5 kost grofweg € 680,- Dat is ongeveer 40% duurder dan de alternatieven die de concurrentie biedt. En geloof me; je krijgt er écht geen 40% betere specificaties voor terug.

Ondanks dat de iPhone 5 "slechts" over een dual-core processor beschikt kan deze zich prima meten met de quad-core's die in de S3 en One X zitten. Reden hiervoor is primair omdat de A6 soc een stuk moderner is en de meeste apps sowieso niet overweg kunnen met meer dan 2 cores.

De prestaties zullen niet ver uit elkaar liggen. Persoonlijk vind ik het scherm van de Galaxy S3 fijner vanwege het formaat (zeker bij surfen) en bijbehorende resolutie. Ook kan ik het opslaggeheugen makkelijk uitbreiden d.m.v. een micro-SDHC kaart (maximaal 64 GB extra). Dit is vooral handig om je muziek, foto's en filmpjes gescheiden te houden van de apps die in het interne opslaggeheugen staan.

Bovendien vind ik Android toch net wat fijner. Zo kan ik gewoon met een Android-versie van Firefox werken alwaar ik bij Apple aan Safari vast zit of met een van die half afgewerkte, website-onvriendelijke prutsbrowsers moet werken die je via de App-store krijgt aangeboden.

Naar mijn mening heeft Tweakers.net het hier bij het rechte eind; één ster voor prijs is hier prima op z'n plaats. Ik ben blij dat ze wat dat aangaat subjectief blijven. Echter had ik bij "Design" gekozen voor 3 sterren. Het is naar mijn mening, zoals ik al aangaf, een saai toestel. Van Apple had je meer mogen verwachten.

Bovendien kan de "Algemene Beoordeling" geen 5 sterren krijgen als er verschillende subcategorieën zijn die 4 sterren (of minder) krijgen. Hier had ik dan gekozen voor 3,5 of maximaal 4 sterren. 5 is echt overdreven.

Je kunt onmogelijk beweren dat de iPhone 5 voor iedereen meer biedt. Voor jou misschien wel, maar iemand anders kijkt daar heel anders tegenaan.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 juli 2024 04:50]

totaal oneens met je becijfering maar gelukkig ben jij dan ook geen 'onafhankelijk' reporter. Je mag pas over het design oordelen wanneer je de iPhone echt in je handen gehad hebt en dat heb je volgens mij niet.

Ik heb er al mee gespeeld een ochtend en het is design technisch een schitterend, en knap, staaltje werk. Of het je smaak is, is iets anders maar een Engelse reporter omschreef het als Jewelry en dat dekt de lading aardig. Het is zo mooi inelkaar gezet en het voelt echt goed aan. Het klopt gewoon en naar mijn mening het mooiste wat er is te krijgen qua design van een telefoon (technisch, niet smaak).

Dus wanneer jij 3 sterren geeft voor design betekent dat een gemiddelde telefoon van een ander merk al snel op 2 of lager uitkomt. Wanneer je een plastic fetisch hebt zal het hoger uitvallen maar dat is dan weer gebaseerd op smaak.
Schitterend en knap staaltje werk is jouw smaak, en ook verre van objectief. Terwijl je de persoon voor je gebrek aan objectiviteit verwijdt.

Een iphone 5 is een scherm, een metalen rand, wat knoppen, wat afrondingen een aluminium achterkant met 2 zwart glazen blaken.

En dan bepaal ik zelf wel of ik het design technisch " en knap, staaltje werk" vindt dank u.

persoonlijk vind ik de achterkant veel minder mooi dan van de 4s, die 2 balken is in mijn smaak een slechte design keuze. doe of helemaal ghlas, of helemaal aluminium, maar ik vind het zo niet mooi.
@Bigg Balls : Ik zal je maar even uit je droom helpen. Je weet dat homo's over het algemeen goede smaak hebben en verstand hebben van ontwerp. Daar ik bij deze trotse groep behoor en me met vormgeving en ontwerp bezig houd kan ik zonder blikken of blozen beweren dat het ontwerp van de iPhone 5 nogal saai is en absoluut geen 5 sterren verdient.

Ik vraag me af hoe Arnoud Wokke met zo'n claim aan durft komen zetten. Hij zal zelf wel Apple-klant zijn. In feite ben ik veel onafhankelijker dan Arnoud. Hij krijg er tenslotte voor betaald om z'n mening te geven. Ik geef de mijne gratis en voor niks.

Jij kraakt plastic behuizingen ten onrechte af. Je moet niet vergeten dat kunststof in feite beter bestand is tegen grotere beschadigingen vanwege de veerkrachtigheid. Bij de iPhone 5 wordt er gekozen voor glas en aluminium. Twee harde materialen die minder goed in staat zijn om harde klappen op te vangen en die bovendien ook nog stukken duurder zijn om te repareren.

Ik betaal liever € 5 voor een nieuw (verwisselbaar) achterklepje van de Galaxy S3 dat ik zelf kan plaatsen dan dat ik een iPhone 5 in de reparatie moet sturen voor het vervangen van de gehele back-cover (een reparatie die makkelijk € 100 - € 150 gaat kosten).

Ook kan ik de accu van de S3 simpel vervangen zodra deze capaciteit begint te verliezen. Bij de iPhone 5 is dat heel wat omslachtiger. Ik kan de standaard accu (2100 mAh) vervangen door "extended" versions met 4200 en zelfs 4500 mAh. Goed, het toestel wordt er wel wat dikker van maar daar lig ik niet zo wakker van. De iPhone 5 moet het met een schamele accu doen met een capaciteit van slechts 1,440 mAh. Daarbij heeft het toestel te kampen met accuproblemen.

http://www.theverge.com/2...d-iphone-5-battery-issues
https://discussions.apple...329696?start=360&tstart=0

Maar goed; geef jij maar lekker € 700 uit voor je iPhone 5. Jij liever dan ik.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 juli 2024 04:50]

Gaan we die kant weer op dat als een toestel x% duurder is, de prestaties ook met x% moeten toenemen? Dat gaat voor heel veel producten in luxesegmenten niet op. Bovendien is de Galaxy S3 al even uit en ik geloof dat de prijs niet gek veel minder was op lanceerdatum dan de prijs van de iPhone 5?

Het is al lang duidelijk dat iedereen een eigen wens heeft kwestie van scherm grootte en openheid van het OS. Ik snap dan ook niet goed waarom deze punten steeds weer naar boven komen in de discussies. Een micro-SD kaart zou inderdaad welkom zijn. Voorts is de processor van de iPhone gewoon stukken beter, en dat zal je dan misschien nu nog niet (opmerkelijk) zien aan de prestaties, maar in de toekomst kan dat echt wel een rol gaan spelen.
Galaxy s3 is nu al een tijdje uit, maar was bij de lancering ook 600 euro...iphone geen 680 maar 659... 59 euro duurder bij release...
Nounou, wat een wereldverschil.
Echter vind ik de nieuwe connector wel nodig.
Terwijl elke mobiel maker de standaard micro-usb heeft, vind ik het een aanfluiter dat Apple voor een eigen standaard heeft gekozen, ik denk dat het puur is gedaan om meer geld uit de zakken van hun klanten te kunnen troggelen.
Het cijfer 1 voor de prijs vind ik echter te laag.
Zoveel meer als een S4 levert de telefoon niet om hem 225 euro duurder te laten zijn, daarnaast is hij 160 euro duurder dan de Galaxy S III toen die uit kwam, die zeker net zo vernieuwend was als deze iPhone 5.

Net als voor de reviewer, is de prijs van 800 euro een game stopper voor mij iig, daarnaast heb ik al een avondje met de iPhone 5 en iOS 6 gespeeld en vergeleken met WP 7.5, en mijn mening was dat de iPhone 5 een prachtig toestel is, en zeker een verbetering over de 4S met zijn grotere scherm en snelheid, maar voor de rest meer van het zelfde is (wat niet perse slecht is), maar is WP een veel eenvoudiger OS in gebruik, en voor mij is de software nog belangrijker dan de hardware, daar de software beslist hoe handig een toestel in gebruik is.

Mijn opinie van het toestel, mooi ontwerp, snel, licht, vreselijk mooi scherm, verouderde OS, en veel te duur, en moet er minstens 150 euro af, maar zelf zou ik wachten op de Lumia 920.

[Reactie gewijzigd door player-x op 23 juli 2024 04:50]

Micro usb kan minder, en zit bij elk toestel op een andere plek. Daarom zie je ook eigenlijk noot een dock met een micro usb connector.

Ben voor standarisatie, maar dan hadden ze de plek op de telefoon ook even mee moeten nemen. wel zo handig voor carkits bijvoorbeeld.
Dat is waarom MS nu ook voorschriften heeft waar de connector moet zitten vanaf WP 8.
Ik weet niet waar jij de prijzen vandaan haalt, maar in de online store kost hij 659 euro. Ik zie in de pricewatch dat de siii bij 600 euro begon. Dus 60 euro verschil. Vind ik nog wel meevallen.
Ik weet niet waar jij de prijzen vandaan haal
idem dito voor jouw..

Als ik in de pricewatch kijk is de goedkoopste SIII 479 euro en de goedkoopste iPhone 762

Je kan vast en zeker bij andere toko's dit goedkoper krijgen... maar als je iemand verbeterd zorg dan dat je hem juist verbeterd
Dat doet hij, de goedkoopste iphone 5 in de apple store. Lijkt me wel een goede bron.
Ik weet niet waar jij de prijzen vandaan haalt
daarnaast is hij 160 euro duurder dan de Galaxy S III toen die uit kwam
De launch prijs van de 16GB SIII was 600 euro, die van de iPhone 5 is 760 euro, ik vergelijk dus de launch prijzen met elkaar.

Als je de huidige prijzen vergelijkt is de SIII een nog betere keuze met zijn 480 euro, en zelfs ik, iemand die MS meer of minder een vervelend bedrijf vind, zou nog steeds voor een WP 7.5 phone als de 355 euro kosten Lumia 900 gaan als ik niet zou kunnen wachten op WP 8, het OS zit naar mijn mening gewoon veel logischer in elkaar dan Android of iOS.
maar als je iemand verbeterdt zorg dan dat je hem juist verbeterdt
Done.
@sinester.
Zeg let zelf ff op.. Kijk gewoon ff in de apple store en je ziet de iphone voor 659 staan. Blijkbaar willen sommigen hem nog duurder aanpraten dan hij al is. Alsof de pricewatch hier de goedkoopste aanbiedingen heeft van internet... Blijkt nu dus al niks van te kloppen
Maar dat was voor de launch al heel wat minder.
Micro USB is geen fijne connector naar mijn mening. Ik ben dan ook blij dat ze daar niet voor gegaan zijn. Heb vanmorgen met deze connector mogen spelen en het werkt perfect, beetje het magsafe gevoel bij een Macbook.

Ik ken de S4 telefoon niet dus daar kan ik niet over oordelen. Het topmodel van Samsung kost echter ten tijden van release 600 euro en de iPhone 659. Ik weet niet waar jij het bedrag van 800 euro vandaan haalt maar ik heb het vermoeden dat je graag wat stoeit met cijfers om je gelijk te halen.

Wat het 'verouderde' OS betreft begint iedereen zich na te papegaaien.
Video out over micro-usb is gewoon mogelijk.
Anoniem: 145867 @Eswip30 september 2012 08:44
Lees je eens in over de term MHL. Dat is digitale video en geluid over USB. Het zit op vele Android mobieltjes.
In de beoordeling van de prijs, is daar de pricewatch prijs in acht genomen? De Amerikaanse off-contract prijs is $650, dus het importeren van een iPhone (met 19% BTW in acht neming) zal op op een kleine €600 uitkomen. Daarmee is het een nette prijs, gezien de bouwkwaliteit en de specificaties.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @45275228 september 2012 08:24
Zou ik niet doen, de Amerikaanse versies kunnen verschillen in ondersteunde frequenties, waardoor wellicht 2g of 3g niet werkt.
Wat is daar netjes aan? Dan moet je nog moeite gaan doen,... En dan zou je dat ook met elke andere telefoon gaan doen.. Oftewel dan heb je in balans met alle andere toestellen die je importaart nog steeds een overpiced product in bijvorrbeeld vergelijking met de Xperia T.
zover ik weet zal de iPhone 5 gewoon €650 kosten, en niet zulke hoge bedragen die bijv in de Pricewatch staan van bedrijven die flink wat winst willen maken in het begin

dus importeren zou ik gewoon niet doen
Mensen hebben te hoge verwachtingen van de iPhone 5 gehad en omdat die verwachtingen onrealistisch hoog waren doet men nu alsof de iPhone 5 tegenvalt.

Het is niet dat de iPhone 5 tegenvalt, het is dat de mensen te veel verwachten.

iOS behoefde niet veel verbetering omdat het al door een oma van 80 jaar gebruikt kan worden en de hardware heeft een update gekregen, veel meer kan je niet doen met een nieuw toestel.
Nou, niet te hoge verwachtingen, maar eerder een dissonantie in de verhouding 'wat betaal ik' vs. 'wat krijg ik daarvoor'.
Het lijkt mij een heel redelijke verwachting dat een toestel die een half jaar later dan de concurrent uitkomt en een heel stuk duurder is daadwerkelijk ook een heel stuk beter is, echt dingen kan die de concurrent niet kan. Als je dan gewoon de natuurlijke evolutie hebt van een iets betere processor en een iets groter scherm, dan valt dat zwaar tegen. Bovendien heeft Apple een bepaald imago wat ze constant voeden, ook bij de presentaties. Moet je eens lezen wat ze zelf over de - naar ik begrijp - waardeloze Maps app zeggen.

Daarnaast lees je bijna dagelijks berichten over patenten die ze hebben aangevraagd en bedrijven die ze gekocht hebben. Daarnaast zweeft er in de markt ook nieuwe technologie die elk moment echt goed kan landen op telefoons. Denk aan buigbare schermen, schermen die echt feedback geven, NFC, draadloos opladen etc. Apple heeft niks van dit alles, laat staan iets verrassend.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 23 juli 2024 04:50]

Denk dat je dit probleem altijd hebt en daar schuilt ook het gevraar in als je eerst een hype creëert. Verwachtingen vallen dan meestal tegen.

Zelfde was met de Samsung S3. Na de presentatie viel dit ook tegen ondanks dat het een prima toestel is.

Appel heeft als voordeel dat zij dit erg goed kunnen en de liefhebbers kopen ze toch wel. Ik denk als de iPhone6 minder qua hardware zou zijn dan de 4s deze nog als broodjes over te toonnbank gaat.
Apple creeert niet zelf een hype, de hype ontstaat door de iPhone omdat het een goed product is.

Een hype bewust creeeren is geen recept voor, als iemand zou weten hoe je effectief een hype kan creeeren zou die de machtigste man op aarde zijn.

Kijk naar Samsung, die proberen het ook maar het lukt ze niet echt.
Kijk naar Samsung, die proberen het ook maar het lukt ze niet echt.
Galaxy S3, anyone?
Serieus? "Designed for humans", goede slogan! :+
alsof 'the biggest thing to happen to the iphone since the iphone' zoveel beter is, om eerlijk te zijn vind ik slogans een klein betje over roepen maar dat ben ik maar.

De iphone 5 vind ik wel een goed toestel, hij is snel (misschien iets te klein), goede batterij tijd alles wat je van een smartphone wil eigenlijk voor de gemiddelde gebruiker. Enkel de prijs is een beetje te hoog.En ikzelf wil wat meer tweaken maar dat ben ik, voor de gemiddelde gebruiker is dit zeker en vast niet nodig.
Pssssttt daarmee bedoelen ze de dat de grootte van het scherm groter is geworden ;-)
Inderdaad: dan "The biggest thing to happen to iPhone since iPhone"!!! :+
"Designed for humans, created by aliens"
@hardwarejunk : Heb ik dat ergens in mijn reacties vermeldt dan ? Volgens mij niet ...

Eerdere quote van mij : "Mij maakt het niet uit wie mijn Galaxy S3 heeft gemaakt. Zullen beslist kinderhandjes aan te pas zijn gekomen. Ik vind het allemaal prima, zo lang het maar werkt. "
Daar zijn ook in een week tijd 5 miljoen van verkocht alleen is dat al weer een poos terug. De eerste week is de verkoop het grootste en erna kakt die grote verkoop in.
Een hype wordt gewoon gecreeerd hoor. Verdiep je maar 's in marketing......
Anoniem: 84766 @ioor28 september 2012 10:21
Waarom doet niet ieder bedrijf dat dan? Volgens mij heb je nog steeds een goed en onderscheidend product nodig.

Het verschil in marketing is dat Apple niet alleen product marketing doet. Ze doen lifestyle marketing. Vergelijkbaar met Coca Cola, Nike etc.

En wat betreft hype. Ik kan het aantal keer hype ten tijde van de iPod niet op 1000 handen tellen. Een hype gaat heel snel weer over. De iPod is na al die jaren nog steeds marktleider. De iPhone verkoopt na vijf jaar nog iedere keer meer.

Flippo's waren een hype. Wuppies waren een hype. Het stijgt tot grote hoogte en poof, het is weg.
Flippo's ... takes me back ....

Er was er altijd eentje die je niet had en bijna nergens te krijgen was. Bij mij was dat eentje uit de 60-reeks geloof ik. Had nog 4 klasgenoten die ook persé dat nummer nog moesten hebben.

Bleek dat een andere vriend van me er 5 of 6 van had. Ra ra ... hoe kon dat ...

Het resultaat; jaren lang veel te veel chips zitten vreten :-)
" is bovendien de smartphone met de langste accuduur."

Helaas incorrect, de Motorola razr maxx wint het op acuuduur nog altijd van alle smartphones.
Accuduur is gewoon een logisch gevolg van een kleiner scherm. Het scherm is de grote energie vreter. Bij weinig gebruik is het verschil klein genoeg om een statistische anomalie te zijn.
Vandaar dus dat deze iPhone 5 met zijn relatief kleine scherm (slechts 4 inch) het een stuk beter doet dan de concurrentie. De One X heeft een 4,7 inch en de SGSIII een 4,8 inch scherm.
De reden dat de Note het ondanks zijn grote scherm zo goed doet, is vanwege zijn grote accu.
Anoniem: 84766 @ph4ge28 september 2012 10:31
Ik vrees dat Samsung etc niet de accuduur kunnen halen met dezelfde specs en dat accuduur een van de redenen is dat die telefoons zo belachelijk groot zijn.

Meer accu volume was nodig, tsja dan ook maar een groter scherm. De combinatie zorgt dan voor een goede accuduur.
Het scherm is de grootste accuvreter, dus je stelling klopt niet.
Tuurlijk is het scherm bepalend, maar eveneens de accugrootte. want inderdaad te merken is bij de samsung note.

de iphone 5 heeft 1430mAh terwijl de razr maxx 3300mAh heeft. In theorie zou de razr maxx dus een dubbel zo groot scherm kunnen hebben en dan nog evenlang meegaan als de iphone 5.
mijn vorige telefoon, een Nokia E72, werkte ook dagen op een volle accu. Met veel bellen, veel mail en af en toe wat internetten.
Tot je de wifi aan liet staan, want dan was ie vrij snel leeg in mijn ervaring. Ik vond de accuduur tegenvallen van de E72.
Anoniem: 84766 @DrVic28 september 2012 10:24
En met alle respect vind ik Nokia E72 geen smartphone. Toen misschien wel, maar wie ging er nou zitten internetten of gamen op dat apparaat, zoveel als op een iPhone gebeurt?

Niemand.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.